The Guardian heeft er een artikel aan gewijd met goede argumenten waarom je scepsis ongefundeerd is.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 18:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is dus een typisch argument wat veel historici aanhalen in vergelijking met allerlei figuren zoals de door jou genoemde, Alexander de Grote, Julius Caeser etc, maar wat volgens mij nogal krom is.
Wat hebben we voor "bewijs" voor Jezus? Wel, we hebben allereerst de authentieke brieven van Paulus, maar Paulus bekommert zich niet zozeer om de historische aspecten van Jezus. Wat voor redenen die opvallende stilte ook mag hebben (een naderende eindtijd, een opvatting van Paulus dat Jezus een hemelse figuur was die later geëheumeriseerd is), dat levert dus niet zoveel bewijs; veel teksten van hem kun je ook verklaren binnen het mythische standpunt rondom Jezus. Bovendien gaat Paulus er prat op dat hij niet vanuit menselijke traditie redeneert: hij haalt alleen maar mythen, visioenen en het oude testament aan als bron.
Dan hebben we de evangelieën, die propvol bovennatuurlijke en historisch onwaarschijnlijke gebeurtenissen zitten. Tel daarbij op dat we niet weten wie de evangelieën hebben geschreven, wanneer precies waar, dat de methodiek niet uiteen wordt gezet, en dat het hier niet om ooggetuigenverslagen gaat, en dat maakt de evangelieën als historische biografieën nogal onwaarschijnlijk. Verschillende vormen van methodiek destilleren verschillende Jezusfiguren uit de evangelieën, en als je deze methodiek op b.v. Plutarchus zijn beschrijving van Romulus loslaat, dan moet je ook concluderen dat er veel historisch bewijs is voor Romulus.
Daarna komen er buitenbijbelse verwijzingen, zoals Josefus, Tacitus en Plinius de Jongere, maar de verwijzing van Josefus is volgens de meeste historici op zijn minst flink opgeleukt door christenen, en volgens sommige historici zelfs een complete interpolatie. Tacitus en Plinius lijken alleen maar informatie te geven die gebaseerd is op de evangelieën.
Als je dit vergelijkt met het historische materiaal dat we over (en bovendien: van!) een Plato of Aristoteles hebben, dan kun je in mijn ogen niet met droge ogen beweren dat we "meer bewijs voor Jezus hebben".
Carrier bespreekt in zijn "Jesus From Outer Space" diverse van dit soort claims.
Het past goed bij mijn beeld van hoe het gegaan zou kunnen zijn bij de eerste christenen.quote:Op woensdag 29 juni 2022 19:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom zou dat het meest authentieke evangelie zijn?
Haushofer heeft gewoon gelijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 00:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
The Guardian heeft er een artikel aan gewijd met goede argumenten waarom je scepsis ongefundeerd is.
Het gemak waarmee je de geschriften in het NT aan de kant schuift vind ik niet serieus. Cherry picking is geen historisch kritische methode natuurlijk.
Kun je andere historische scenario's geven waarin dit op soortgelijke wijze gebeurde?quote:Op donderdag 30 juni 2022 03:18 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Dan begin je niet met een uitgebreide biografie met allerlei irrelevante details. Nee, je schijft alleen de hoofdzaken op, kort en bondig.
Je link doet het niet. Als je verder niet uitlegt waarom het "cherry picking" zou zijn, kan ik hier verder ook weinig mee.quote:Op donderdag 30 juni 2022 00:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
The Guardian heeft er een artikel aan gewijd met goede argumenten waarom je scepsis ongefundeerd is.
Het gemak waarmee je de geschriften in het NT aan de kant schuift vind ik niet serieus. Cherry picking is geen historisch kritische methode natuurlijk.
Ok. Ik vind dat nogal opmerkelijk, maar alaquote:Op woensdag 29 juni 2022 19:49 schreef Tobias19xx het volgende:
Ik ben gewoon ingegaan op de punten die je hebt opgesomd, of dat nu details of thema’s zijn. Sommige van je punten komen niet voor in het verhaal of zijn zodanig vervormd dat ze lijken op het verhaal van Jezus. Na het opnieuw lezen van de verhalen is het voor mij iig duidelijk geworden dat het hier om apofenie gaat.
Waar het mij ook om gaat, is dat veel mensen zich volgens mij vies verkijken op hoeveel onafhankelijke bronnen we precies hebben over Jezus' aardse leven, en dat we bovendien erg weinig weten over die bronnen en hoe ze tot stand zijn gekomen. Dat maakt vergelijkingen met een Alexander de Grote, Plato, Aristoteles of noem maar ook scheef.quote:Op donderdag 30 juni 2022 06:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Haushofer heeft gewoon gelijk.
De geschriften kun je wel aan de kant schuiven op basis van de gegeven argumenten, maar ook omdat ze niet neutraal zijn (en geen feitelijke verslagen). Beetje een WC eend argument. Het staat in het NT, dus is het waar en accuraat.
Dat artikel is ook gewoon een oppervlakkige rehash van dezelfde twijfelachtige argumenten.
Juist, die bronnen zijn niet neutraal en onafhankelijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 08:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar het mij ook om gaat, is dat veel mensen zich volgens mij vies verkijken op hoeveel onafhankelijke bronnen we precies hebben over Jezus' aardse leven, en dat we bovendien erg weinig weten over die bronnen en hoe ze tot stand zijn gekomen. Dat maakt vergelijkingen met een Alexander de Grote, Plato, Aristoteles of noem maar ook scheef.
De evangelieën zijn na de verwoesting van de tempel geschreven. Het vroegste evangelie, Marcus, zou dus ongeveer 40 jaar na de kruisiging van Jezus zijn geschreven. Dat is vrij kort, zeker als je het vergelijkt met b.v. de biografieën van Alexander de Grote, alleen hebben we geen idee wie het evangelie heeft geschreven, of waar precies, en waarom, en via welke ooggetuigen (als het al gebaseerd zou zijn op ooggetuigeverslagen; zie b.v. Ehrmans "Jesus before the Gospels")quote:The first Christian writings to talk about Jesus are the epistles of St Paul, and scholars agree that the earliest of these letters were written within 25 years of Jesus’s death at the very latest, while the detailed biographical accounts of Jesus in the New Testament gospels date from around 40 years after he died. These all appeared within the lifetimes of numerous eyewitnesses...
Grappig detail: Marcus lijkt nogal onbekend te zijn met veel geografische details van Palestina, zie b.v.quote:and provide descriptions that comport with the culture and geography of first-century Palestine.
Dat is inderdaad een punt dat mythicisme afzwakt, maar ook binnen het mythicisme is dit verklaarbaar. De referenties naar "Jakobus de broer van Jezus" is iets waar ik wellicht later nog op inga, want ook binnen de brieven van Paulus is dit een punt dat eerder voor het historische standpunt spreekt dan voor het mythische.quote:but the other is not suspicious – a reference to James, the brother of “Jesus, the so-called Christ”.
Nogmaals: dat geldt voor zoveel figuren die we nu als zuiver mythisch verklaren.quote:Strikingly, there was never any debate in the ancient world about whether Jesus of Nazareth was a historical figure. In the earliest literature of the Jewish Rabbis, Jesus was denounced as the illegitimate child of Mary and a sorcerer. Among pagans, the satirist Lucian and philosopher Celsus dismissed Jesus as a scoundrel, but we know of no one in the ancient world who questioned whether Jesus lived.
Nou ja, heel veel bronnen zijn niet neutraal en onafhankelijk, maar bij de evangelieën ontbreekt vrijwel elk spoor omtrent de bronnen. Alleen Lukas doet in zijn inleiding nog een poging om historisch over te komen, maar ook daar zie je b.v. dat hij hele stukken uit Marcus en Matteüs overneemt zonder commentaar, en waar hij details aanpast benoemt hij dat ook niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 08:37 schreef laforest het volgende:
[..]
Juist, die bronnen zijn niet neutraal en onafhankelijk.
Het zou nog wonderbaarlijker zijn als alles over Jezus volstrekt zou zijn verzonnen dan dat er simpelweg over een historische figuur wordt gesproken door alle verschillende auteurs die hem noemen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 08:45 schreef Haushofer het volgende:
Uit het artikel https://www.theguardian.c(...)hrist-lived-and-died
[..]
De evangelieën zijn na de verwoesting van de tempel geschreven. Het vroegste evangelie, Marcus, zou dus ongeveer 40 jaar na de kruisiging van Jezus zijn geschreven. Dat is vrij kort, zeker als je het vergelijkt met b.v. de biografieën van Alexander de Grote, alleen hebben we geen idee wie het evangelie heeft geschreven, of waar precies, en waarom, en via welke ooggetuigen (als het al gebaseerd zou zijn op ooggetuigeverslagen; zie b.v. Ehrmans "Jesus before the Gospels")
Maar dat het gedurende het leven van ooggetuigen zou zijn geschreven (wat al erg krap is...), doet er verder niet zoveel toe: de evangelieën zijn in een andere taal ver weg van Jeruzalem geschreven.
[..]
Grappig detail: Marcus lijkt nogal onbekend te zijn met veel geografische details van Palestina, zie b.v.
https://infidels.org/libr(...)uson-gospel-authors/
[..]
Dat is inderdaad een punt dat mythicisme afzwakt, maar ook binnen het mythicisme is dit verklaarbaar. De referenties naar "Jakobus de broer van Jezus" is iets waar ik wellicht later nog op inga, want ook binnen de brieven van Paulus is dit een punt dat eerder voor het historische standpunt spreekt dan voor het mythische.
[..]
Nogmaals: dat geldt voor zoveel figuren die we nu als zuiver mythisch verklaren.
Dit wordt volgens mij grotendeels allemaal in de geschriften zelf aangegeven: om aan te tonen dat Jezus Christus de zoon van God en de messias was. Dat is uiteindelijke de centrale boodschap van al de evangelieën. Dat je daar niks van gelooft, wil niet zeggen dat er niks waar van is.quote:alleen hebben we geen idee wie het evangelie heeft geschreven, of waar precies, en waarom, en via welke ooggetuigen
Dat is exact wat bijvoorbeeld Richard Carrier doet in zijnquote:Op donderdag 30 juni 2022 15:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het zou nog wonderbaarlijker zijn als alles over Jezus volstrekt zou zijn verzonnen dan dat er simpelweg over een historische figuur wordt gesproken door alle verschillende auteurs die hem noemen.
De manier waarop de evangelieën terugkoppelen naar de geschriften in het oude testament, de overeenkomsten, de verschillende perspectieven en details van verschillende verhalen ...
Als je zou geloven dat dat allemaal compleet is verzonnen, zou je ook moeten aantonen hoe al die zaken dan wel tot stand zijn gekomen in afwezigheid van die centrale gemeenschappelijke figuur.
Maar dat zegt niks over de historiciteit ervan. En je laatste zin is misplaatst, want het gaat er niet om wat je "gelooft"; dit staat los van religieuze overtuigingen. Dit gaat om historisch-kritisch onderzoek. Ik zou het eerder andersom willen draaien: christenen nemen maar wat graag alle traditie aan omtrent de evangelieën en hun auteurs. Ik zie b.v. al meerdere mensen claimen dat het bij de evangelieën om ooggetuigenverslagen gaat, terwijl er niks in de tekst is wat dat onderschrijft. Sterker nog: de sterke literaire structuur en de vele onwaarschijnlijke gebeurtenissen waar geen commentaar op wordt geleverd, maar die als mythe juist wel hout snijden, doet vermoeden dat het hier helemaal niet om ooggetuigenverslagen of overleveringen gebaseerd daarop gaat.quote:Dit wordt volgens mij grotendeels allemaal in de geschriften zelf aangegeven: om aan te tonen dat Jezus Christus de zoon van God en de messias was. Dat is uiteindelijke de centrale boodschap van al de evangelieën. Dat je daar niks van gelooft, wil niet zeggen dat er niks waar van is.
Daar ga je al: dit detail dient waarschijnlijk een literair doel en het is maar de vraag in hoeverre dit een historisch detail is.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:38 schreef Libertarisch het volgende:
Hij is nota bene gekruisigd naast een ordinaire crimineel.
Maar het pakt anders uit wanneer Jezus Zijn figuurlijke beker drinkt (waarvan Hij inquote:'Geef ons, dat wij de één aan uw rechterzijde en de andere aan uw linkerzijde
mogen zitten in uw heerlijkheid. Doch Jezus zei tot hen: gij weet
niet wat u vraagt. Kunt gij de beker drinken die Ik drink, of met de doop
gedoopt worden waarmee ik gedoopt word? Zij zeiden tot Hem: we kunnen
het. Jezus zeide tot hen: De beker, die Ik drink, zult gij drinken en
de doop waarmee Ik gedoopt word, zult gij gedoopt worden, maar het
zitten aan Mijn rechterzijde of linkerzijde staat niet aan Mij te geven,
maar het is voor hen, voor wie het bereid is.' (Marcus 10 : 35 - 45)
In plaats van dat Jezus' discipelen Jakobus en Johannes naast Hem komen te zitten/quote:'En met Hem kruisigden zij twee rovers, één aan Zijn rechterzijde en één
aan Zijn linkerzijde. (Marcus 15 : 27)
Volgens mij kun je dat niet weten. De kern van het verhaal, dat een rebels religieus figuur als Jezus gekruisigd werd, is historisch waarschijnlijk. Jezus ging hard tegen de gevestigde en religieuze orde in. Daar moest men in die tijd niks van hebben. Ze hebben hem dus niet voor niets gekruisigd. Dit staat los van zijn goddelijkheid natuurlijk, dit gaat niet over water in wijn veranderen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar ga je al: dit detail dient waarschijnlijk een literair doel en het is maar de vraag in hoeverre dit een historisch detail is.
welke consensus, wie hebben daar consensus over?quote:Op donderdag 30 juni 2022 19:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De consensus dat hij echt bestaan heeft is er niet voor niets.
'Wij van WC eend' consensus.quote:Op donderdag 30 juni 2022 19:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dat niet weten. De kern van het verhaal, dat een rebels religieus figuur als Jezus gekruisigd werd, is historisch waarschijnlijk. Jezus ging hard tegen de gevestigde en religieuze orde in. Daar moest men in die tijd niks van hebben. Ze hebben hem dus niet voor niets gekruisigd. Dit staat los van zijn goddelijkheid natuurlijk, dit gaat niet over water in wijn veranderen.
Jezus was tijdens zijn leven een onbelangrijke opstandeling. Jezus is pas later belangrijk geworden. Het is dus niet verassend dat we veel minder bronnen over hem hebben dan over bijvoorbeeld Alexander de Grote. Alexander de Grote was tijdens zijn leven al belangrijk, Jezus niet. Kortom, de historische Jezus is gewoon waarschijnlijk. De consensus dat hij echt bestaan heeft is er niet voor niets.
Het enige wat ik ken is twijfel over de goddelijkheid van Jezus. Twijfel over het historische bestaan van Jezus ben ik alleen op FOK! tegengekomenquote:Op donderdag 30 juni 2022 19:17 schreef dop het volgende:
[..]
welke consensus, wie hebben daar consensus over?
er is geen consensus behalve binnen een selecte groep en dat noemen we nu juist geen wetenschappelijke consensus.
dat de gemiddelde christen daar een consensus over zullen hebben dat lijkt me vrij simpel
voor een wetenschappelijke consensus zullen verschillende vakdisciplines tot de zelfde conclusie moeten komen
Nee, niet weten, maar wel (on)waarschijnlijk beargumenteren op basis van bepaalde aannames. Niemand heeft het hier over (zeker) "weten". Dit valt weer onder dezelfde drognoemer als "evolutie is maar een theorie".quote:Op donderdag 30 juni 2022 19:02 schreef Libertarisch het volgende:
Volgens mij kun je dat niet weten.
De kern van het verhaal omtrent Ned Ludd, dat een rebels figuur zich verzette tegen technologische ontwikkelingen en rebelleerde in de weverij waar hij werkte, is historisch waarschijnlijk. Maar dat maakt het historische bestaan van Ned Ludd nog niet waarschijnlijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 19:02 schreef Libertarisch het volgende:
De kern van het verhaal, dat een rebels religieus figuur als Jezus gekruisigd werd, is historisch waarschijnlijk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theoryquote:Op donderdag 30 juni 2022 19:28 schreef Libertarisch het volgende:
Het enige wat ik ken is twijfel over de goddelijkheid van Jezus. Twijfel over het historische bestaan van Jezus ben ik alleen op FOK! tegengekomen
Ja wat is het nu?quote:Op donderdag 30 juni 2022 19:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jezus ging hard tegen de gevestigde en religieuze orde in. Daar moest men in die tijd niks van hebben. Ze hebben hem dus niet voor niets gekruisigd.
vs:
Jezus was tijdens zijn leven een onbelangrijke opstandeling.
Dat krijg je met tunnelvisie he?quote:Op donderdag 30 juni 2022 19:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het enige wat ik ken is twijfel over de goddelijkheid van Jezus. Twijfel over het historische bestaan van Jezus ben ik alleen op FOK! tegengekomen
Jezus was net zo belangrijk als de twee rovers die naast hem gekruisigd waren. Niks vergeleken met Alexander de Grote bijvoorbeeld. Hij was ten tijde van zijn kruisiging net zo belangrijk als een ordinaire crimineel, en dus zijn er weinig historische bronnen.quote:
Kruisiging was de straf voor politieke dissidenten in Rome. Dat is dus helemaal niet zo vreemd, ook historisch gezien totaal niet onwaarschijnlijk dat heidenen iemand als Jezus zouden doden, aangezien hij in de evangelieën ervan werd beschuldigd dat hij tegen Caesar had gesproken "We found this man perverting the nation, forbidding paying taxes to Caesar, and saying that he himself is Christ, a king" Lukas 23:2. Wat mij betreft is Occam's razor hier dus van toepassing.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is exact wat bijvoorbeeld Richard Carrier doet in zijn
https://www.bol.com/nl/nl(...)us/9200000030316585/
Ook een aanrader vanwege de rijke bronvermeldingen. O.a. hier zet hij de grote lijnen uiteen:
Let wel: dit is slechts een mogelijk scenario. Voor mij was persoonlijk de vraag "Waarom zou men überhaupt een gekruisigde messias willen bedenken" ook een belangrijk tegenargument tegen mythicisme, totdat je erachter komt dat een aantal profetische teksten het lijden van Israël beschrijven, dit vervolgens gepersonalificeert wordt en door sommigen aan de messias wordt gelinkt.
Dat heb ik ook niet gezegd. Wat ik zeg is dat er geen reden is om te twijfelen aan het bestaan van een historische Jezus die centraal staat of wordt genoemd in vele geschriften, tenzij je daadwerkelijk kunt aantonen dat hij niet heeft bestaan. Hoe zijn leven er dan precies uit heeft gezien, is een ander verhaal.quote:Maar dat zegt niks over de historiciteit ervan.
Ik heb het helemaal niet over religieuze overtuigingen. Ik heb het over wat je gelooft dat waar is op basis van incomplete informatie.quote:En je laatste zin is misplaatst, want het gaat er niet om wat je "gelooft"; dit staat los van religieuze overtuigingen.
In Lukas wordt aangegeven dat er werk van is gemaakt om een zo nauwkeurig mogelijk verslag van zijn leven te geven, niet op basis van alleen zijn eigen ervaringen, maar ook die van anderen.quote:Dit gaat om historisch-kritisch onderzoek. Ik zou het eerder andersom willen draaien: christenen nemen maar wat graag alle traditie aan omtrent de evangelieën en hun auteurs. Ik zie b.v. al meerdere mensen claimen dat het bij de evangelieën om ooggetuigenverslagen gaat, terwijl er niks in de tekst is wat dat onderschrijft. Sterker nog: de sterke literaire structuur en de vele onwaarschijnlijke gebeurtenissen waar geen commentaar op wordt geleverd, maar die als mythe juist wel hout snijden, doet vermoeden dat het hier helemaal niet om ooggetuigenverslagen of overleveringen gebaseerd daarop gaat.
Hij hing wel mooi in het midden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 21:42 schreef Libertarisch het volgende:
Jezus was net zo belangrijk als de twee rovers die naast hem gekruisigd waren.
Is het dan niet vreemd dat deze teksten elkaar op verschillende punten faliekant tegenspreken? En dat er verschillende varianten bestaan? Zet dat niet op zijn minst vraagtekens bij de "Goddelijke begeleiding" van deze teksten?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De Christen gelooft in goddelijke inspiratie van de tekst. De oorspronkelijke teksten zijn tot stand gekomen onder begeleiding van de geest van God. Daarom wordt geloofd dat de teksten betrouwbaar zijn, ongeacht het feit dat ze tientallen jaren laten pas zijn opgeschreven en dergelijke.
Je hoort hier volgens mij niemand zeggen dat er "zeker" geen historische Jezus heeft bestaan. Maar er zijn wel degelijk redenen voor twijfel. Een heel scala aan redenen zelfs. Dat proberen we hier nu al een hele tijd duidelijk te maken. En daarvoor is het helemaal niet nodig om "aan te tonen dat hij nooit heeft bestaan". Wat uiteraard ook schier onmogelijk is.quote:Wat ik zeg is dat er geen reden is om te twijfelen aan het bestaan van een historische Jezus die centraal staat of wordt genoemd in vele geschriften, tenzij je daadwerkelijk kunt aantonen dat hij niet heeft bestaan.
Je neemt ze niet erg serieus maar je hebt ze nog niet bekeken..?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus interessant die paar videootjes die je hebt geplaatst, maar erg serieus kan ik het niet nemen (als ik tijd heb zal ik er eens naar kijken
Daarom is discussie ook zinloos.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 10:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je neemt ze niet erg serieus maar je hebt ze nog niet bekeken..?
Tsja...
Nee, aangezien de consensus onder historici is dat Jezus gewoon een historisch figuur is. Als dat in deze video wordt ontkend, neem ik dat voorlopig niet echt serieus nee.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 10:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je neemt ze niet erg serieus maar je hebt ze nog niet bekeken..?
Tsja...
De verschillende varianten geven verschillende perspectieven of verduidelijken elkaar.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 10:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is het dan niet vreemd dat deze teksten elkaar op verschillende punten faliekant tegenspreken? En dat er verschillende varianten bestaan? Zet dat niet op zijn minst vraagtekens bij de "Goddelijke begeleiding" van deze teksten?
Twijfelen is prima, maar zoals al gezegd, de consensus is dat die twijfel niet echt gegrond is.quote:Je hoort hier volgens mij niemand zeggen dat er "zeker" geen historische Jezus heeft bestaan. Maar er zijn wel degelijk redenen voor twijfel. Een heel scala aan redenen zelfs. Dat proberen we hier nu al een hele tijd duidelijk te maken. En daarvoor is het helemaal niet nodig om "aan te tonen dat hij nooit heeft bestaan". Wat uiteraard ook schier onmogelijk is.
Die consensus was er inderdaad heel lang maar is lang niet meer zo solide als jij denkt (of hoopt). Het is niet meer zo dat slechts een handjevol "betweters" of anti-theisten dit beweert.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, aangezien de consensus onder historici is dat Jezus gewoon een historisch figuur is. Als dat in deze video wordt ontkend, neem ik dat voorlopig niet echt serieus nee.
Waslijsten van dit soort tegenspraken zijn er. Sommige kunnen met spitsvondig geredeneer worden "rechtgetrokken" maar dit laat in mijn optiek juist zien dat er sprake is van louter menselijk schrijven.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De verschillende varianten geven verschillende perspectieven of verduidelijken elkaar.
Elke keer dat ze elkaar zouden tegenspreken moet afzonderlijk worden bekeken. Dan blijkt dat allemaal reuze mee te vallen. Soms kunnen beide versies waar zijn en spreken ze elkaar helemaal niet tegen.
Dat is inderdaad de meest simpele verklaring. Net zoals een andere en minstens net zo simpele verklaring is dat mensen niet uit de dood kunnen opstaan.quote:[..]
Twijfelen is prima, maar zoals al gezegd, de consensus is dat die twijfel niet echt gegrond is.
Je kan inderdaad niet bewijzen dat hij nooit heeft bestaan.
Dus moet je de bewijzen voor en tegen afwegen.
En de bewijzen voor zijn bestaan zijn groter dan van tegen zijn bestaan.
Je kunt wel allerlei fantastische alternatieve verklaringen vinden voor het feit dat er over hem is geschreven, maar de meest simpele verklaring is natuurlijk gewoon dat de historische Jezus heeft bestaan en de grootste menselijke beweging in de geschiedenis heeft teweeggebracht.
Volgens mij is dit niet het topic om individueel op al die voorbeelden in te gaan. Maar als je echt een antwoord wil: waar staat dat hij niet mag worden aangeraakt? De ene tekst zegt dat ze zijn voeten grepen, de andere dat hij zegt dat ze hem niet moeten aanraken. Dat is geen tegenspraak. In de tweede raakten ze hem blijkbaar ook aan, en dat was zijn reactie.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waslijsten van dit soort tegenspraken zijn er. Sommige kunnen met spitsvondig geredeneer worden "rechtgetrokken" maar dit laat in mijn optiek juist zien dat er sprake is van louter menselijk schrijven.
Maar neem nu dit: mocht Jezus worden aangeraakt na zijn opstanding?
(Mattheus 28:9) En als zij heengingen, om Zijn discipelen te boodschappen, ziet, Jezus is haar ontmoet, zeggende: Weest gegroet! En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem.
(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.
Open er een apart topic over zou ik zeggen, met teksten geciteerd.quote:Hebben we het nog niet over de volstrekt verschillende meningen over hoe lang Jezus nog op aarde rondwandelde (1 dag of 40 dagen) en waar hij ten hemel voer (Galilea of Jeruzalem). Of de varia aan kruiswoorden die hij sprak. Of de laatste woorden (toch erg belangrijk lijkt me) Wie droeg het kruis? (Jezus zelf (Johannes) of Simon van Cyrene? (de synoptici))
Jezus was dan ook geen gewoon mens.quote:Dat is inderdaad de meest simpele verklaring. Net zoals een andere en minstens net zo simpele verklaring is dat mensen niet uit de dood kunnen opstaan.
Volgens mij welquote:Op vrijdag 1 juli 2022 12:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij is dit niet het topic om individueel op al die voorbeelden in te gaan.
Ik heb ze juist zeer goed gelezen! De teksten zijn duidelijk in tegenspraak. Dat strook niet met jouw geloof. Daarom begin je te krabbelen. Nee er staat niet dat Jezus aangeraakt werd in Johannes. Dat vul jij eventjes in. Hij waarschuwde alleen dat hij niet aangeraakt mag worden. Maar even verderop moedigt hij Thomas aan om het wel te doen. Terwijl hij nog steeds niet was "opgevaren naar de Vader".quote:Maar als je echt een antwoord wil: waar staat dat hij niet mag worden aangeraakt? De ene tekst zegt dat ze zijn voeten grepen, de andere dat hij zegt dat ze hem niet moeten aanraken. Dat is geen tegenspraak. In de tweede raakten ze hem blijkbaar ook aan, en dat was zijn reactie.
Dit soort overdreven en misplaatste zelfverzekerdheid over de onjuistheid van teksten die niet eens goed worden gelezen vind ik nogal droevig eerlijk gezegd.
Dat is een geloofskwestie. Voor de wetenschappelijke methode moet hij als normaal mens worden beschouwd.quote:[..]
Jezus was dan ook geen gewoon mens.
Zo lust ik er nog wel een paar. Een universum kan niet uit het niets ontstaan, uit dode materie kan geen leven ontstaan, vlees kan niet gaan praten en huilen....quote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:57 schreef hoatzin het volgende:
Dat is inderdaad de meest simpele verklaring. Net zoals een andere en minstens net zo simpele verklaring is dat mensen niet uit de dood kunnen opstaan.
Hmm, wie claimt dat het universum uit het niets komt dan??quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar. Een universum kan niet uit het niets ontstaan, uit dode materie kan geen leven ontstaan, vlees kan niet gaan praten en huilen....
Alles dat is gebeurd kan gebeuren inderdaad, anders was het niet gebeurd. De vraag is wat erachter zit.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:47 schreef laforest het volgende:
[..]
Hmm, wie claimt dat het universum uit het niets komt dan??
Uit dode materie kan wel leven onstaan. Of bedoel je levenloze materie? Dat kan ook.
Dat ligt eraan op welke punten ze zich tegenspreken.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:27 schreef Libertarisch het volgende:
Wat is er mis mee met dat de teksten elkaar tegenspreken? Volgens mij verhoogt dat juist de validiteit van de evangelies. Dat komt omdat geheugen onbetrouwbaar is. Iedere ooggetuige komt met zijn eigen versie van het verhaal. De grote lijnen komen overeen, de details verschillen.
Dit is geen reactie op wat ik schreef. Geen idee waar je het over hebt. Kun je iets duidelijker in je antwoord zijn. Je schrijft geen evangelie tenslotte.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles dat is gebeurd kan gebeuren inderdaad, anders was het niet gebeurd. De vraag is wat erachter zit.
Tegenstrijdigheden zijn geen probleem, het verhaal hoeft niet te kloppen. Het hoeft niet logisch te zijn. Tegenstrijdigheden zijn normaal. We proberen hier geen machine werkend te makenquote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:49 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat ligt eraan op welke punten ze zich tegenspreken.
Dat ene schreef dat het zondag was en de andere maandag. Ja dat is inderdaad een geheugenissue, maar jij weet best wel dat om zulke tegenstrijdigheden niet gaat. Drogreden dus.
Dat is wel een reactie op wat jij schreef. Er is leven ontstaan uit dode materie ja, maar dat is niet rationeel te verklaren. Je kunt een poging doen, dat wel.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:51 schreef laforest het volgende:
[..]
Dit is geen reactie op wat ik schreef. Geen idee waar je het over hebt. Kun je iets duidelijker in je antwoord zijn. Je schrijft geen evangelie tenslotte.
Uiteraard maar daarmee vervalt de geldigheid van de claim dat de teksten onder goddelijk toezicht en controle (dus foutloos en logisch) tot stand zijn gekomen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:27 schreef Libertarisch het volgende:
Wat is er mis mee met dat de teksten elkaar tegenspreken? Volgens mij verhoogt dat juist de validiteit van de evangelies. Dat komt omdat geheugen onbetrouwbaar is. Iedere ooggetuige komt met zijn eigen versie van het verhaal. De grote lijnen komen overeen, de details verschillen.
Dat is onzin, God is hartstikke onlogisch.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Uiteraard maar daarmee vervalt de geldigheid van de claim dat de teksten onder goddelijk toezicht en controle (dus foutloos en logisch) tot stand zijn gekomen.
Als het om creationisme gaat neem jij die consensus ook niet zo serieus, dus dit argument vind ik wel heel opmerkelijkquote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, aangezien de consensus onder historici is dat Jezus gewoon een historisch figuur is. Als dat in deze video wordt ontkend, neem ik dat voorlopig niet echt serieus nee.
Maar dat is nu juist de vraag! Kun je de verschillen verklaren door de verhalen als ooggetuigenverslagen op te vatten? Ik denk dat de verschillen veel beter verklaard kunnen worden als verschillende schrijvers die voor een verschillend publiek schrijven met een andere theologische boodschap.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:27 schreef Libertarisch het volgende:
Wat is er mis mee met dat de teksten elkaar tegenspreken? Volgens mij verhoogt dat juist de validiteit van de evangelies. Dat komt omdat geheugen onbetrouwbaar is. Iedere ooggetuige komt met zijn eigen versie van het verhaal. De grote lijnen komen overeen, de details verschillen.
Neem ik een keer de consensus wel serieus, is het nog niet goed.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 15:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als het om creationisme gaat neem jij die consensus ook niet zo serieus, dus dit argument vind ik wel heel opmerkelijk
Ik kom later op je andere post.
Ummm, wat dacht je van een combinatie van beiden?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 15:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat is nu juist de vraag! Kun je de verschillen verklaren door de verhalen als ooggetuigenverslagen op te vatten? Ik denk dat de verschillen veel beter verklaard kunnen worden als verschillende schrijvers die voor een verschillend publiek schrijven met een andere theologische boodschap.
Ontzettend onlogisch zelfs.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is onzin, God is hartstikke onlogisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |