abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204970049
Ik ben een actief verzamelaar van tweedehands (retro) videogames.

Sinds een week of 2 geleden veel op zoek via Facebook Marketplace.
Het wemelt van de verkopers die beweren dat je de games bij hen thuis kan ophalen, zodat het veilig lijkt.. Maar op het laatste moment zeggen ze dat ze laat moeten werken, of dat ze opgelicht zijn geweest aan de deur (vals geld) en dus enkel de games kunnen verzenden. Ze hopen ook dat je ver weg woont, en zelf vraagt om verzending.

Al die verkopers hebben een fake profiel op FB. Ze hebben geen of weinig vrienden, en gebruiken een profielfoto die van ergens op internet is geplukt. Ze hebben soms 50 items te koop staan voor 100 tot 500 euro.
Volgens mij leven ze allemaal van een werkloosheidsuitkering, en zoeken ze overdag naar goedgelovige slachtoffers die in de val trappen en geld storten. Als ze elke week 1 slachtoffer vinden, verdienen ze meer geld dan iemand die de hele week werkt en belastingen betaalt.

Zodra slachtoffers het geld storten ontvangen ze natuurlijk geen item. De oplichter heeft ze niet eens. Dat blijkt duidelijk wanneer je om extra foto's van het item vraagt.

De enige manier om de oplichters te pakken te krijgen, is door uit te zoeken wie de eigenaar van de opgegeven bankrekening is. Die is namelijk wel echt.

Ik wil die oplichters massaal aangeven bij de politie, maar daarbij zijn er de volgende problemen:

- Ik ben zelf niet opgelicht omdat ik niet in de val loop. Politie doet dus helemaal niks, want de oplichting is niet bewezen. De oplichter kan gewoon doorgaan.
- Mensen die wel zijn opgelicht, kunnen moeilijk klacht neerleggen. Het facebook profiel van de oplichter is nep, en de meeste gedupeerden zijn niet slim genoeg om de dader te zoeken via het bankrekeningnr. Ze geven gewoon op, omdat er heel veel werk gaat naar het vinden van de dader.
- Banken hebben het bankgeheim, en mogen volgens mij niet zomaar zeggen wie de eigenaar van een bankrekening is.

Verder, om alle gedupeerden te vinden moet de bank (van de oplichter) iedereen contacteren die gestort heeft op die rekening. Dat lijkt me onbegonnen werk. Ik kan me echt niet voorstellen dat werknemers bij Deutsche Bank gedupeerden in België en Nederland kunnen contacteren. Is voor hen heel veel werk, en ze verdienen er niks aan.

Hoe pakken we deze kerels?

Ik denk eraan om 1 eurocent te storten op de rekening van de oplichter. Vervolgens ga ik naar mijn eigen bank en zeg ik dat ik opgelicht ben, al was het maar voor 1 cent. Zo kom ik bij de echte naam van de oplichter. Daarna wil ik de media hierbij betrekken. Het gevaar is wel dat ik als ik stort, ik zelf mijn identiteit bekend maak aan de oplichter. Ik weet niet of dit soort mensen in staat is om me verder nog lastig te vallen. Ik denk dat het gewoon een bende werkloze low profile sukkels zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fok-it op 05-06-2022 21:26:08 (Geen persoonsgegevens) ]
pi_204970729
Onbegonnen werk.
pi_204971506
Kun jij ze niet gewoon melden bij de betreffende bank? Ik neem aan dat die in het kader van witwascontroles iets moeten met deze melding. Het lijkt me namelijk onwaarschijnlijk dat een bank een risico neemt op een miljoenenboete omdat ze niets met meldingen doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204971579
Geen last van, heb geen facebook profiel.

Als je opgelicht wordt vraag je er in veel gevallen ook om. Als je iets van waarde graag wilt hebben haal je het gewoon op of je checkt iets waarbij je kan bevestigen dat iemand echt is.
pi_204971622
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 17:18 schreef PfizerPoisonJab het volgende:
Al die verkopers hebben een fake profiel op FB.
En onder welk ander account ben jij zelf hier normaal bekend?
pi_204973619
quote:
1s.gif Op zondag 5 juni 2022 20:20 schreef Reine_Claudje het volgende:

[..]
En onder welk ander account ben jij zelf hier normaal bekend?
Bedoel je op FOK? Ik ben hier volgens mij 10 jaar niet meer geweest.
Op FB gebruik ik gewoon mijn echte profiel.
pi_204973634
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 20:10 schreef stavromulabeta het volgende:
Kun jij ze niet gewoon melden bij de betreffende bank? Ik neem aan dat die in het kader van witwascontroles iets moeten met deze melding. Het lijkt me namelijk onwaarschijnlijk dat een bank een risico neemt op een miljoenenboete omdat ze niets met meldingen doen.
Ik denk dat ik dan moet kunnen aantonen dat ik schade heb gelopen. En dat is eigenlijk niet zo.

Ik heb mijn eigen bank gemaild. Wil graag weten of ik zijn volledige identiteit kan achterhalen als ik 0.01 euro stort naar zijn rekening bij DSB. Het nadeel is wel dat hij me uiteindelijk weet te vinden. Als ik zijn hele scam aan het licht breng en klacht neerleg bij de politie, zou hij me lastig kunnen vallen. Maar eigenlijk geloof ik niet dat dat gaat gebeuren. Ik denk dat 99% van deze mensen low profile sukkels zijn die leven van een uitkering, en hun inkomen willen boosten door gemakkelijke slachtoffers te maken.

Iemand moet ze stoppen. De politie en de bank gaan dat niet uit zichzelf doen.
Als ik vaststel dat dit soort oplichters daar bezig blijven, ga ik de media aanspreken.
Daar heeft de politie een hekel aan omdat hun luiheid dan blijkt voor het grote publiek, en dan schieten ze meestal in actie.
  maandag 6 juni 2022 @ 02:24:10 #8
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_204973702
Zeer nobel. Het is dat ik momenteel geen tijd heb maar moedig het zeker aan ^O^
pi_204975378
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2022 02:24 schreef leolinedance het volgende:
Zeer nobel. Het is dat ik momenteel geen tijd heb maar moedig het zeker aan ^O^
Ik zoek mensen die mee willen denken over hoe we de oplichters kunnen pakken.
Stel je voor dat ik de link naar het facebook artikel hier plaats, of deel met forumleden die willen meedoen.
We storten allemaal 1 cent naar de oplichter, en gaan vervolgens klacht neerleggen bij de bank.
Er is dan wel degelijk een transactie geweest en de bank moet er toch wat mee doen. Zeker als meer mensen iets doen tegen dezelfde account.

Ik bedacht net 0.01 euro over te schrijven naar DSB, met in de mededeling de boodschap "accountverificatie (nepnaam oplichter) op Facebook Marketplace". Dan ziet de buitenlandse bank meteen dat de naam van de rekeninghouder niet overeenkomt met de nepnaam op Facebook.

[ Bericht 6% gewijzigd door PfizerPoisonJab op 06-06-2022 11:36:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')