abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204925362
Inbouwkoelkast maakt een brommend geluid, heeft hij nog nooit gedaan. Het is geen resonerend potje of flesje, maar echt de compressor zelf.

Begin van het einde?

Koelkast is een Atag van 15 jaar oud.
.
  dinsdag 31 mei 2022 @ 19:48:00 #2
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_204925402
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 19:45 schreef Fer het volgende:
Inbouwkoelkast maakt een brommend geluid, heeft hij nog nooit gedaan. Het is geen resonerend potje of flesje, maar echt de compressor zelf.

Begin van het einde?

Heb ik ook soms. Antwoord: waterpas of even verschuiven.
pi_204926735
Antwoord: een elektrisch apparaat van 15 jaar oud vervang je zonder na te denken en vragen te stellen gewoon.
pi_204927747
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 21:37 schreef r3gi3boy het volgende:
Antwoord: een elektrisch apparaat van 15 jaar oud vervang je zonder na te denken en vragen te stellen gewoon.
Als een ander ervoor gaat betalen is dat voor velen een optie, in mijn geval niet ;) maar ik schud hem dan ook even door elkaar en klaar..

Schudden is de enige optie :+
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_204927985
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 19:45 schreef Fer het volgende:

Begin van het einde?

Het einde ligt al achter je. Als de sodemieter vervangen dat ding, bij die leeftijd niet eens over na denken.
Waarschijnlijk gebruikt het apparaat in deze conditie in een jaar bijna net zo veel stroom als wat een nieuwwe kost.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_204930066
De trilling komt uiteraard van een lopende/trillende motor, de versterking van het geluid zit meestal in de resonantie van de kast. Met andere woorden de kast/ombouw waar het instaat neemt die trilling deels over en gaat mee trillen. Hangt er weer iets aan die kast dan gebeurd daar hetzelfde, staat een ligt voorwerp bovenop wat er aan de kast hangt doet dit ook enz. Domino...

Voorbeeld: Bij mij hangt er een Leifheit keukenrol.alu/vershoudfolie houder met bordesje om wat op te zetten tegen de wand van de ombouw van de koelkast. Op dat bordesje liggen mijn Opinel mesjes.

Ligt een van die mesjes op de Leifheit ook nog eens tegen de wand van de koelkast ombouw en de koelkast springt aan. Dan gaat het resoneren en een bromgeluid voortbrengen. Je ziet het niet maar het mesje gaat mee trillen met de trilling van de ombouwwand en omdat het los ligt danst en trommelt het bovenop het plastic Leifheit bordesje in wordt ik knetter van een bromgeluid. 1mm verplaatsen zodat het mesje de wand niet meer aanraakt is voldoende en geluid is weg. :D

Dus kortom, de koelkast motor trilt, de koelkast trilt, de ombouw trilt, de leiftheit trilt het mesje trilt en maakt geluid. Zo logisch als maar zijn kan, maar je moet er maar op komen. Meestal ontdek je zoiets uit louter toeval.

Afijn voordat je de koelkast zelf gaat verdenken van mankementen ga eens zoeken of maak de hele handel rond de ombouw eens vrij, niets er tegenaan en niets er bovenop. Bromt het dan nog steeds kijk dan eens in de kast of het misschien de stroomkabel van de koelkast zelf is de tegen de wand trilt. Haal in het ergste geval de koelkast eens uit de kast en controleer of alle planken nog goed in de ankers hangen en niet los zitten en maak de boel weer stabiel.

Wat de koelkast ook met de ombouw verbind is de deur, immers trek je de kastdeur open gaat ook de koelkast deur open. Ook hier kan het inzitten waarom je kast meer mee trilt met de koelkast. Maak die verbinding eens wat losser. controleer de scharnieren van de kastdeur. Etc. etc. Alles wat beweegt kan verslijten en meer speling krijgen en meer trillen. Dus sommige verbindingen kunnen beter weer losser dan andere, zoek die logica. Daar moet je het zoeken, kan uiteraard ook in de koelkast zelf zitten. Staat daar een potje tegen de wand? Schroefje op de achterwand?

Je kunt de holle ruimte van en in de ombouw vergelijken met de klankkast van een gitaar en trilgeluid behoorlijk versterken tot een behoorlijk irritant bromgeluid. Terwijl het heel vaak maar een dom en simpel kleinigheidje is. In mijn geval een Mesje op een Bordesje. En de holle ruimte onder dat bordesje maakt er een trommel van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 01-06-2022 10:01:28 ]
pi_204930624
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 21:37 schreef r3gi3boy het volgende:
Het enige juiste antwoord.
Daarna kan je je energieleverancier bellen om je voorschot te verlagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204930652
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het enige juiste antwoord.
Daarna kan je je energieleverancier bellen om je voorschot te verlagen.
En wanneer je een nieuwe koelkast in in oude gammele ombouw plaatste is je geluidsprobleem mogelijk nog niet opgelost met het enige juiste antwoord... ;)
pi_204930686
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
En wanneer je een nieuwe koelkast in in oude gammele ombouw plaatste is je geluidsprobleem mogelijk nog niet opgelost met het enige juiste antwoord... ;)
In de OP wordt er daar niet over gesproken echter het advies om deze koelkast sowieso te vervangen met een nieuwe is al het goede antwoord.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204930808
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
In de OP wordt er daar niet over gesproken echter het advies om deze koelkast sowieso te vervangen met een nieuwe is al het goede antwoord.
Dat klopt in de OP wordt zeer weinig besproken en slechts een simpele korte vraag gesteld. Zonder al te veel inleiding.. En omdat TT waarschijnlijk niet weet waar hij eventueel naar zou kunnen kijken waarom dat ding een brommend geluid maakt zal de aanleiding voor de vraag zijn geweest.

Heb je geen zin om daar op mee en door te denken dan is "Nieuwe koelkast" idd het engie juiste en snelste antwoord.

Zou je ook kunnen antwoorden op een vraag over een defecte 15 jaar oude auto... Geen zin om met je mee te denken koop maar een nieuwe... Is nog zuiniger ook... ^O^ Klaar! volgende??

Zou inderdaad ook een vraag naar de bekende weg kunnen zijn. Ik heb alles gecontroleerd maar hij blijft brommen.
Nieuwe kopen of laten brommen? Is allemaal niet uit de vraag te herleiden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 01-06-2022 10:44:32 ]
pi_204933098
Zolang hij het doet zou ik hem niet vervangen maar goed als je toch al een nieuwe koelkast wilde dan is dit wel een goed moment.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204933126
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 14:56 schreef sirdanilot het volgende:
Zolang hij het doet zou ik hem niet vervangen maar goed als je toch al een nieuwe koelkast wilde dan is dit wel een goed moment.
Uit financieel oogpunt en milieu oogpunt is vervangen echt beter
pi_204950633
Hij maakt geen gekke geluiden meer en koelt nog goed. Conpresssor slaat ook niet vaak aan ofzo.

Kijk het nog wel even aan. Misschien eens een kwh meter ertussen hangen. Maar hij zit op een kutplek natuurlijk.
.
pi_204952245
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 13:25 schreef Fer het volgende:
Hij maakt geen gekke geluiden meer en koelt nog goed. Conpresssor slaat ook niet vaak aan ofzo.

Kijk het nog wel even aan. Misschien eens een kwh meter ertussen hangen. Maar hij zit op een kutplek natuurlijk.
Kan je na die 15 jaar niet voor een relatief laag bedrag een veel zuinigere en betere koelkast krijgen die ingebouwd kan worden?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204952933
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 16:37 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Kan je na die 15 jaar niet voor een relatief laag bedrag een veel zuinigere en betere koelkast krijgen die ingebouwd kan worden?
Kost toch wel 700¤ en dan bespaar ik misschien 50kwh per jaar. Een tientje dus.

Het valt allemaal wel mee, spul uit de jaren ‘00-‘10 was ook al best zuinig. Mijn cv ketel in 2016 vervangen met een nieuwe, maar scheelt hooguit 100m3 met de 18 jaar oude HR die er eerst hing.
.
pi_204953052
Ontdooien wil nog wel eens helpen.
Jesus saves but death prevails.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')