De trilling komt uiteraard van een lopende/trillende motor, de versterking van het geluid zit meestal in de resonantie van de kast. Met andere woorden de kast/ombouw waar het instaat neemt die trilling deels over en gaat mee trillen. Hangt er weer iets aan die kast dan gebeurd daar hetzelfde, staat een ligt voorwerp bovenop wat er aan de kast hangt doet dit ook enz. Domino...
Voorbeeld: Bij mij hangt er een Leifheit keukenrol.alu/vershoudfolie houder met bordesje om wat op te zetten tegen de wand van de ombouw van de koelkast. Op dat bordesje liggen mijn Opinel mesjes.
![DRbL7cV.jpg]()
Ligt een van die mesjes op de Leifheit ook nog eens tegen de wand van de
koelkast ombouw en de
koelkast springt aan. Dan gaat het resoneren en een bromgeluid voortbrengen. Je ziet het niet maar het mesje gaat mee trillen met de trilling van de ombouwwand en omdat het los ligt danst en trommelt het bovenop het plastic Leifheit bordesje in wordt ik knetter van een bromgeluid. 1mm verplaatsen zodat het mesje de wand niet meer aanraakt is voldoende en geluid is weg.
Dus kortom, de
koelkast motor trilt, de
koelkast trilt, de ombouw trilt, de leiftheit trilt het mesje trilt en maakt geluid. Zo logisch als maar zijn kan, maar je moet er maar op komen. Meestal ontdek je zoiets uit louter toeval.
Afijn voordat je de
koelkast zelf gaat verdenken van mankementen ga eens zoeken of maak de hele handel rond de ombouw eens vrij, niets er tegenaan en niets er bovenop. Bromt het dan nog steeds kijk dan eens in de kast of het misschien de stroomkabel van de
koelkast zelf is de tegen de wand trilt. Haal in het ergste geval de
koelkast eens uit de kast en controleer of alle planken nog goed in de ankers hangen en niet los zitten en maak de boel weer stabiel.
Wat de
koelkast ook met de ombouw verbind is de deur, immers trek je de kastdeur open gaat ook de
koelkast deur open. Ook hier kan het inzitten waarom je kast meer mee trilt met de koelkast. Maak die verbinding eens wat losser. controleer de scharnieren van de kastdeur. Etc. etc. Alles wat beweegt kan verslijten en meer speling krijgen en meer trillen. Dus sommige verbindingen kunnen beter weer losser dan andere, zoek die logica. Daar moet je het zoeken, kan uiteraard ook in de
koelkast zelf zitten. Staat daar een potje tegen de wand? Schroefje op de achterwand?
Je kunt de holle ruimte van en in de ombouw vergelijken met de klankkast van een gitaar en trilgeluid behoorlijk versterken tot een behoorlijk irritant bromgeluid. Terwijl het heel vaak maar een dom en simpel kleinigheidje is. In mijn geval een Mesje op een Bordesje. En de holle ruimte onder dat bordesje maakt er een trommel van.
[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 01-06-2022 10:01:28 ]