abonnement Unibet Coolblue
pi_204991935
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
"anti inbraak" raamsluitingen
Haha geen dorpje, maar het raam kan wel gewoon worden afgesloten als ik die dingen draai. Ik weet niet of je dat bedoelt?
pi_204992019
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:48 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Het gaat volgens mij niet zozeer om die stekker, maar om het feit dat je géén verbruikers mag hebben tussen je panelen (of je PV-verdeler) en de meterkast omdat er dan 32A door de bedrading kan gaan lopen. En dan ontstaat er op een gegeven moment brand. Immers, de installatie kan met 16A aan het terugleveren zijn en een ander apparaat op die groep (bijv een oven) trekt 16A, of een apparaat gaat 16A trekken door kortsluiting, dan loopt er dus dik veel meer dan 16A over de lijn.

En een enkel stopcontact die in z'n eentje op een groep zit aangesloten komt bijna niet voor. Dus vandaar dat wordt gezegd dat je PV niet op een stopcontact aan moet sluiten.

Het stopcontact weghalen en er een lasdoos tussen hangen is dus een net zo slechte oplossing. Het gaat er niet zozeer om hoe dat ding is aangesloten maar of de mogelijkheid bestaat dat er meer dan 16A kan gaan lopen.
Tot ~2016 mocht je een micro-omvormer tot 500Watt direct op het stopcontact aansluiten van een bestaande groep (jaartal schat ik even in, heb dat niet helder meer).

Later mocht dit alleen nog op een lasdoos met werkschakelaar, al lees je hier wisselende berichten over en zou volgens de NEN1010 een stroomopwekker altijd op een eigen groep moeten zitten.

Voor nog iets grotere sets, zonder extra bekabeling te leggen, kan je nog naar een PV-verdeler kijken.
pi_204992030
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:51 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Haha geen dorpje, maar het raam kan wel gewoon worden afgesloten als ik die dingen draai. Ik weet niet of je dat bedoelt?
Als ik m'n raam wil openen moet ik eerst een knop bovenop de sluiting indrukken voordat het armpje kan bewegen, dat maakt het iets meer inbraakbestendig omdat je met een gaatje boren en een stevig stuk ijzerdraad niet zomaar het raam kan openen.

edit: zoals onderstaand, ze zijn er ook nog met een klein slotje ipv drukknop
Installeren is niet zoveel werk, even goed opletten op de geschiktheid en lengte van de benodigde schroeven, netjes voorboren en schroeven maar





[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-06-2022 11:09:16 ]
pi_204992074
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 10:41 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Was waarschijnlijk niet de beste keuze wat betreft de locatie dan. Welk merk heb je want ze zijn écht stil. Ik heb zelf een luchtwarmtepomp (aka airco) maar de buitenunit is volgens mij nagenoeg identiek. Ik heb er 3 binnenunits aan hangen dus het is best een grote jongen.

Heb hier een filmpje van het geluid bij mij. Had voor het filmpje alle units even vol opengezet. Hij hangt echt recht onder het raam van de logeerkamer. De rechtermuur is de scheidingsmuur met de buren. Zij hebben nergens last van. Zoals je kunt horen ik zelf ook echt totaal niet. Zelfs met het raam open moet ik echt mijn best doen. Pas als ik mijn hoofd uit het raam hang en er recht boven ga hangen dan kan ik hem horen.


Maar goed het is een steense muur met geïsoleerde spouw. Ik weet niet waar een beetje dakkapel van wordt gemaakt maar als dit niet veel meer dan een paar houten planken ofzo zijn dan kan ik me voorstellen dat het redelijk naar binnen trilt. De muur was dan waarschijnlijk een betere keuze geweest.
Qu geluid zou het kunnen dat de muur een betere keuze was geweest ja. Aan de andere kant zijn onze twee bovenste verdieping houtskelet, dus zou het kunnen dat je het dan ook alsnog wel hoort. Het is ook niet de ventilator zelf die we horen, maar de trillingen dreunen gewoon door in huis. Alleen wanneer hij heel actief aan het koelen is stoort dat echt, anders is het een vrij subtiel achtergrondgeluid. Ik vermoed dat met een iets andere constructie eronder (weet een collega die onder de buitenunit van zijn warmtepomp soort van veren gemonteerd heeft) ook opgelost zou zijn, maar dat durf ik zelf niet zomaar aan.
Merk is Panasonic trouwens, maar ik verwacht niet dat een ander merk buitenunit dit (veel) minder zou hebben.

Ik vind het verder ook geen probleem he, alleen was het daardoor niet eens met het argument dat je een airco buitenunit niet hoort. :D
pi_204992213
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 11:07 schreef Bami het volgende:

[..]
Qu geluid zou het kunnen dat de muur een betere keuze was geweest ja. Aan de andere kant zijn onze twee bovenste verdieping houtskelet, dus zou het kunnen dat je het dan ook alsnog wel hoort. Het is ook niet de ventilator zelf die we horen, maar de trillingen dreunen gewoon door in huis. Alleen wanneer hij heel actief aan het koelen is stoort dat echt, anders is het een vrij subtiel achtergrondgeluid. Ik vermoed dat met een iets andere constructie eronder (weet een collega die onder de buitenunit van zijn warmtepomp soort van veren gemonteerd heeft) ook opgelost zou zijn, maar dat durf ik zelf niet zomaar aan.
Merk is Panasonic trouwens, maar ik verwacht niet dat een ander merk buitenunit dit (veel) minder zou hebben.

Ik vind het verder ook geen probleem he, alleen was het daardoor niet eens met het argument dat je een airco buitenunit niet hoort. :D
Ja het hangt inderdaad wel van de plaatsing en de bouw af. Waarschijnlijk moeten er van die bigfoots onder met van die hele dikke trillingsdempers erop

Deze constructie zeg maar:



Ik zou je installateur er eens op aanspreken want hij had dit wel moeten voorzien
  woensdag 8 juni 2022 @ 11:20:40 #281
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204992230
… zullen we terug naar de panelen gaan? :D
Protège moi de mes désirs.
  Moderator woensdag 8 juni 2022 @ 11:21:40 #282
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204992239
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 11:07 schreef Bami het volgende:

[..]
Qu geluid zou het kunnen dat de muur een betere keuze was geweest ja. Aan de andere kant zijn onze twee bovenste verdieping houtskelet, dus zou het kunnen dat je het dan ook alsnog wel hoort. Het is ook niet de ventilator zelf die we horen, maar de trillingen dreunen gewoon door in huis. Alleen wanneer hij heel actief aan het koelen is stoort dat echt, anders is het een vrij subtiel achtergrondgeluid. Ik vermoed dat met een iets andere constructie eronder (weet een collega die onder de buitenunit van zijn warmtepomp soort van veren gemonteerd heeft) ook opgelost zou zijn, maar dat durf ik zelf niet zomaar aan.
Merk is Panasonic trouwens, maar ik verwacht niet dat een ander merk buitenunit dit (veel) minder zou hebben.

Ik vind het verder ook geen probleem he, alleen was het daardoor niet eens met het argument dat je een airco buitenunit niet hoort. :D
Ik had ook Panasonics. Die deden niet meer dan in het videootje wat hierboven gepost is, maar dan moest je er ook wel met je oor op hangen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204992286
Goed punt haha. Ik laat binnenkort mijn PV-installatie uitbreiden. Heb nu 2 panelen op zuid, 1 op oost en 9 op west. Nu wil ik op mijn aanbouw nog een paar panelen laten leggen en achter in de tuin op de schuur nog een stuk of vier. Nu haal ik net niet mijn totaal eigen verbruik (ivm WP), maar met die extra panelen straks wel en ik heb ze sowieso alweer terugverdiend tegen de tijd dat salderen eruit gaat. Zeker met de knotsgekke prijzen van tegenwoordig.
pi_204992780
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2022 11:20 schreef arvensis het volgende:
… zullen we terug naar de panelen gaan? :D
Ah ja, op zich loopt het onderwerp wel iets in elkaar over natuurlijk.
En er is niet echt een transitie-topic dat alles combineert.
Mss ligt daar een schone taak voor me.

Eerst ff van de corona af zien te komen, dacht dat ik griep had maar de test zegt van niet.

edit: hele corona periode nergens last van gehad, behalve 2x stevige griep... eerste keer naar een concert sinds 2019 en direct besmet 8)7

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-06-2022 12:24:36 ]
  woensdag 8 juni 2022 @ 12:32:34 #285
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204992990
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 23:46 schreef Greys het volgende:

[..]
En jij bent gasloos, toch? Dat is toch een topsituatie zo! Goed voor elkaar. _O_

Ik hoop straks zo veel mogelijk te kunnen verwarmen met m'n airco en voor koken komt er een opzet-inductieplaat op het bestaande vrijstaande fornuis en dan voornamelijk alleen nog gas voor warm water. En hopelijk haal ik dat voor een groot deel met m'n 10x365 panelen maar geen idee eerlijk gezegd hoe ver ik daarmee kom. Ben benieuwd.
Ik ben inderdaad gasloos en momenteel nog blijer mee dan een jaar geleden ;)

Ik weet niet hoeveel die airco slurpt maar met de genoemde 4 kWh per dag zit er nog zeer veel rek tussen je verbruik en opwek dus daar kom je een heel eind mee.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 8 juni 2022 @ 15:28:53 #286
163650 Greys
pi_204994931
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2022 12:32 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad gasloos en momenteel nog blijer mee dan een jaar geleden ;)

Ik weet niet hoeveel die airco slurpt maar met de genoemde 4 kWh per dag zit er nog zeer veel rek tussen je verbruik en opwek dus daar kom je een heel eind mee.
Ja dat is waar.
En de panelen zijn vandaag weer lekker schoongeregend voor de komende zonnige dagen moeten we maar denken. *O*

@TheFreshPrince beterschap!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 juni 2022 @ 13:51:57 #287
163650 Greys
pi_205004433
Maakt dat zo veel uit joh, dat als panelen 1 meter hoger op het dak liggen ze zo veel meer leveren? Terwijl ze alle zes in de zon liggen aan de achterkant zonder enige schaduw? (Gaat alleen om die aan de rechterkant dus, dat is de achterkant van het dak.)

En wat het rare hieraan is, de panelen liggen anders op het dak dan ze in de app liggen. Er liggen er 3 hoog in portret en 3 eronder in landscape. Dus dan zou je zeggen dat één van de vier onderste in de app net zo veel zou moeten leveren als de twee hoge. Want die ligt er gewoon naast, dat bleek te passen. Snap het niet.

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205004573
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 13:51 schreef Greys het volgende:
Maakt dat zo veel uit joh, dat als panelen 1 meter hoger op het dak liggen ze zo veel meer leveren? Terwijl ze alle zes in de zon liggen aan de achterkant zonder enige schaduw? (Gaat alleen om die aan de rechterkant dus, dat is de achterkant van het dak.)

En wat het rare hieraan is, de panelen liggen anders op het dak dan ze in de app liggen. Er liggen er 3 hoog in portret en 3 eronder in landscape. Dus dan zou je zeggen dat één van de vier onderste in de app net zo veel zou moeten leveren als de twee hoge. Want die ligt er gewoon naast, dat bleek te passen. Snap het niet.

[ afbeelding ]
Hoogliggende panelen doen het hier wel beter dan de lager liggende, dus dat op zich is wel normaal.

Het enige wat ik kan bedenken is dat die boom op zuid-oost invloed heeft, maar die zou dan ook invloed moeten hebben op de onderste 3.

edit: zo hoog lijkt die boom ook weer niet op streetview

De dakkapel van de buren is ook ver genoeg weg denk ik. Jouw panelen onderaan liggen in het verlengde van hun panelen denk ik?

edit: mss dat het linker paneel net wat schaduw oppikt van de dakkappel, zodra de zon van zuid naar west draait?

Wat je zou kunnen doen is op een zonnige dag eens enkele foto's schieten van hoe de schaduwen over de panelen bewegen.

edit: dat zou de sleutel moeten zijn, paar keer per dag (om het uur) foto van je panelen maken op zonnige dag en kijken welke magische schaduwen er zijn

Konden die onderste drie trouwens niet gewoon ook in portretstand? Of kon dat net niet qua hoogte?

edit: heb je ook een opbrengstgrafiek per paneel over de hele dag? en is daar qua pieken en dalen iets geks op te zien t.o.v. andere panelen?

edit: ik begrijp het ook niet, gooit handen in lucht :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-06-2022 14:16:44 ]
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 juni 2022 @ 14:17:36 #289
163650 Greys
pi_205004710
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoogliggende panelen doen het hier wel beter dan de lager liggende, dus dat op zich is wel normaal.

Het enige wat ik kan bedenken is dat die boom op zuid-oost invloed heeft, maar die zou dan ook invloed moeten hebben op de onderste 3.

edit: zo hoog lijkt die boom ook weer niet op streetview

De dakkapel van de buren is ook ver genoeg weg denk ik. Jouw panelen onderaan liggen in het verlengde van hun panelen denk ik?

Wat je zou kunnen doen is op een zonnige dag eens enkele foto's schieten van hoe de schaduwen over de panelen bewegen.

Konden die onderste drie trouwens niet gewoon ook in portretstand? Of kon dat net niet qua hoogte?

edit: ik begrijp het ook niet, gooit handen in lucht :+
Grappig dat het dus best uitmaakt, 1 meter hoger. :D



Ze liggen nu zo, zie het verschil met het plaatje... Heb het in de gaten gehouden maar de boom geeft echt alleen schaduw op de onderste dakrand en daarom ligt alles nu hoger op het dak achter, waardoor ze nul schaduw hebben. Ook niet van de dakkapel.

Die vier aan de voorkant op West zo hoog mogelijk op het dak doen het wel echt lekker ook. Dat was een goede zet!

Zal eens aan het eind van de dag kijken of het dan een beetje bij is getrokken qua verschil. Ben benieuwd!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205004762
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 14:17 schreef Greys het volgende:

[..]
Grappig dat het dus best uitmaakt, 1 meter hoger. :D

[ afbeelding ]

Ze liggen nu zo, zie het verschil met het plaatje... Heb het in de gaten gehouden maar de boom geeft echt alleen schaduw op de onderste dakrand en daarom ligt alles nu hoger op het dak achter, waardoor ze nul schaduw hebben. Ook niet van de dakkapel.

Die vier aan de voorkant op West zo hoog mogelijk op het dak doen het wel echt lekker ook. Dat was een goede zet!

Zal eens aan het eind van de dag kijken of het dan een beetje bij is getrokken qua verschil. Ben benieuwd!
Plottwist -> de panelen waarvan je nu denkt dat ze op west liggen, liggen eigenlijk op oost en ze hebben ze niet alleen niet op de juiste plaats maar ook niet op het juiste dakvlak ingetekend :+

Ik had trouwens hier wel zo'n geintje.

Voor m'n installateur (die het dak op ging) had ik netjes een layout (naja, netjes, het was met pen en lineaal) gemaakt om de stickers van de optimizers op te plakken.

Hij had op zuid de noord stickers geplakt en op noord de zuid stickers.
Pas toen ik in de design tool het hele dak 180 graden draaide, was het qua opbrengst ineens logisch :+

Maar ik zou op ~7 meter hoogte ook niet meer bezig zijn met noord en zuid O-)
pi_205004860
@Greys : onder het motto "creatief met kurk en paint"

Zo is het ineens logisch, want die panelen op west gaan nog gezellig de hele middag en avond door, terwijl zuid-oost al over hun piek heen is.
Vermoedelijk heeft iemand geen zin gehad om de layout goed in te vullen t.o.v. de serienummers van je micro-omvormers.

Lijkt me wel een klacht waard, zeker als het wel afgesproken is.

Maar voor je totale opbrengst zal het niet uitmaken ;)



[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-06-2022 14:45:55 ]
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 juni 2022 @ 15:14:13 #292
163650 Greys
pi_205005150
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
@:Greys : onder het motto "creatief met kurk en paint"

Zo is het ineens logisch, want die panelen op west gaan nog gezellig de hele middag en avond door, terwijl zuid-oost al over hun piek heen is.
Vermoedelijk heeft iemand geen zin gehad om de layout goed in te vullen t.o.v. de serienummers van je micro-omvormers.

Lijkt me wel een klacht waard, zeker als het wel afgesproken is.

Maar voor je totale opbrengst zal het niet uitmaken ;)

[ afbeelding ]
Hahaha nou daar zeg je zo wat... _O-

Volgens mij klopt er idd geen hol van.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205005486
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 15:14 schreef Greys het volgende:

[..]
Hahaha nou daar zeg je zo wat... _O-

Volgens mij klopt er idd geen hol van.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 juni 2022 @ 19:05:22 #294
163650 Greys
pi_205006892
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Volgens de Enphase Enlighten app heb ik ook 1,5 kWh meer opgewekt dan op de P1 meter.

*armen nogmaals in de lucht gooit

Volgens mij gokken al die dingen maar wat(t).
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205007103
quote:
10s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:05 schreef Greys het volgende:

[..]
Volgens de Enphase Enlighten app heb ik ook 1,5 kWh meer opgewekt dan op de P1 meter.

*armen nogmaals in de lucht gooit

Volgens mij gokken al die dingen maar wat(t).
Direct verbruik er wel al af? :P

Ah ja, als het ongeveer maar klopt :+
  donderdag 9 juni 2022 @ 19:52:00 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205007370
Ik heb deze maand tot en met de 7de ook 214,34 kWh opgewekt, maar daarvan "maar" 172,73 kWh teruggeleverd, het verschil (41,61 kWh) is dus direct verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 juni 2022 @ 20:21:53 #297
163650 Greys
pi_205007727
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Direct verbruik er wel al af? :P

Ah ja, als het ongeveer maar klopt :+
Oh ja, ik dacht dat de groene pijl in die dongel/wizard 'opgewekt' betekende, maar die betekent waarschijnlijk 'opgewekt min direct verbruikt dus teruggeleverd'. Gok ik dan. :@ Soms vind ik het nog wel een beetje chaos met al die apps en alles snappen enzo. :D

Maar vandaag m'n eerste 100 teruggeleverde kWh bereikt. Sinds 1 juni. *O*
En 12 kWh direct verbruikt kennelijk in die tijd want volgens de panelen app hebben ze 112 kWh opgewekt sinds 1 juni.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Official ESF Kreviewer donderdag 9 juni 2022 @ 22:10:57 #298
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_205008932
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 20:21 schreef Greys het volgende:

[..]

En 12 kWh direct verbruikt kennelijk in die tijd want volgens de panelen app hebben ze 112 kWh opgewekt sinds 1 juni.
Ik zit op 134,7kWh sinds 1 juni. Misschien iets zonniger hier in centraal Nederland. ;).

Verder zie ik nu de zomer wat verder komt dat sommige panelen wel iets zon verliezen door het dak vd buren, later op de avond. Gelukkig lijkt dat maar een klein beetje te zijn.
  Moderator donderdag 9 juni 2022 @ 22:13:39 #299
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205008964
Ik zit op 313 kWh deze maand. Mei was tot nu toe een stuk beter dan juni.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 9 juni 2022 @ 22:14:48 #300
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205008981
Heerlijk dagje vandaag! Eerste 50+ kWh dag :) hopelijk nog een paar deze maand
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')