abonnement Unibet Coolblue
pi_204893104
Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met het verzorgen en creëren van bonsaiboompjes.

Het begon bij mijn jongere broertje die uit het niets met deze miniatuurboompjes aan kwam.
Hij toonde nooit ergens echt interesse in als het niet met gamen te maken had en ik vond dit een verrassende keuze voor hem.
Ik dacht dat deze hobby waarschijnlijk niet lang zou duren en inmiddels zo’n twee jaren verder heeft hij zijn hobby aardig uitgebreid.
Hij was ook nooit echt een prater en een een connectie met hem krijgen was dan ook best wel lastig, dus hierdoor besloot ik zelf wat interesse te gaan tonen in zijn bonsaiboompjes.
Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik nu zelf een Ficus Ginseng boompje helemaal bedraad heb om er vorm in te kunnen krijgen en ook heb ik een Buxus gesnoeid om die vervolgens in een te kleine pot te kunnen zetten.

Ik heb nooit echt begrepen wat voor plezier hij precies uit die boompjes verzorgen haalde, maar nu ik er zelf het een en ander over op ben gaan zoeken etc. snap ik waarom dit voor hem zo fijn is.

Als ik het hem vroeg kon hij er niet echt een antwoord op geven, maar nu heb ik zelf ervaren dat het na een drukke werkdag heel erg ontspannend werkt en ik er compleet zen van word. Toen ik dit tegen hem vertelde kon hij dit helemaal beamen.
Mijn broertje heeft er nu dus een nieuwe bonsai bro bij en ik een nieuwe hobby plus een connectie met mijn broertje. Bedankt dus bonsai.

Zijn er hier nog meer mensen die bonsaiboompjes verzorgen? En hebben jullie nog tips?
verfomfaaid en recalcitrant
pi_204893129
Hebben jullie dan ook de Lego bonsai?

pindazakje
pi_204893228
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:36 schreef Hyaenidae het volgende:
Hebben jullie dan ook de Lego bonsai?

[ afbeelding ]
Nee, helaas heb ik deze nog niet ;(
verfomfaaid en recalcitrant
pi_204893233
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:36 schreef Hyaenidae het volgende:
Hebben jullie dan ook de Lego bonsai?

[ afbeelding ]
Deze is btw wel echt heel erg leuk. Ik ga meteen op zoek haha.
verfomfaaid en recalcitrant
pi_204899367
Ik heb me er toevallig vorig jaar wat meer in verdiept. Ik vind het super vet dat je die boompjes helemaal vorm kan geven door ze op bepaalde manieren te knippen en bedraden. Wij hebben een ficus ginseng van de ikea staan die we jarenlang hebben laten gaan en nu eigenlijk gewoon heel erg lelijk is. Ik wil graag een nieuwe bonsai beginnen maar twijfel over wat voor soort boom ik dan wil, en ik moet even wat tijd vinden om me er nog iets meer in te verdiepen.
Heb je foto’s van jouw (en evt je broertjes) projecten? :D
pi_204981650
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 11:19 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik heb me er toevallig vorig jaar wat meer in verdiept. Ik vind het super vet dat je die boompjes helemaal vorm kan geven door ze op bepaalde manieren te knippen en bedraden. Wij hebben een ficus ginseng van de ikea staan die we jarenlang hebben laten gaan en nu eigenlijk gewoon heel erg lelijk is. Ik wil graag een nieuwe bonsai beginnen maar twijfel over wat voor soort boom ik dan wil, en ik moet even wat tijd vinden om me er nog iets meer in te verdiepen.
Heb je foto’s van jouw (en evt je broertjes) projecten? :D
Leuk zeg! Ik heb zelf ook een Ficus Ginseng die hier wat stond te verdorren. Deze ben ik sinds kort echt goed gaan verzorgen en heb de takken bedraad om er wat vorm in te krijgen.
Een oude Buxus waar ik als stekje ongeveer 19 jaar geleden op school een klein boompje van heb weten te maken heb ik nu als project op mij genomen om er een miniatuur bos van te maken. En ik ben op zoek naar een echte bonsai om echt iets moois van te maken.
Het is idd heel erg tof om een klein boompje zo te kunnen bedraden dat het net een echte oude boom lijkt.
Het is voor mij ook lastig om echt tijd te vinden om mijzelf te verdiepen in wat voor bonsai het beste bij mij past, ik wil er namelijk ook graag eentje bij hebben en weet ook niet wat voor soort dat moet worden.

Ik ben niet heel goed met dit platform en heb geen flauw idee hoe ik hier een foto moet plaatsen haha. Als je mij dat uit zou kunnen leggen kan ik zeker wel wat foto’s posten.
verfomfaaid en recalcitrant
  vrijdag 10 juni 2022 @ 19:29:17 #7
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205015847
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 19:33 schreef GerritDeSlak het volgende:
Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met het verzorgen en creëren van bonsaiboompjes.

Het begon bij mijn jongere broertje die uit het niets met deze miniatuurboompjes aan kwam.
Hij toonde nooit ergens echt interesse in als het niet met gamen te maken had en ik vond dit een verrassende keuze voor hem.
Ik dacht dat deze hobby waarschijnlijk niet lang zou duren en inmiddels zo’n twee jaren verder heeft hij zijn hobby aardig uitgebreid.
Hij was ook nooit echt een prater en een een connectie met hem krijgen was dan ook best wel lastig, dus hierdoor besloot ik zelf wat interesse te gaan tonen in zijn bonsaiboompjes.
Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik nu zelf een Ficus Ginseng boompje helemaal bedraad heb om er vorm in te kunnen krijgen en ook heb ik een Buxus gesnoeid om die vervolgens in een te kleine pot te kunnen zetten.

Ik heb nooit echt begrepen wat voor plezier hij precies uit die boompjes verzorgen haalde, maar nu ik er zelf het een en ander over op ben gaan zoeken etc. snap ik waarom dit voor hem zo fijn is.

Als ik het hem vroeg kon hij er niet echt een antwoord op geven, maar nu heb ik zelf ervaren dat het na een drukke werkdag heel erg ontspannend werkt en ik er compleet zen van word. Toen ik dit tegen hem vertelde kon hij dit helemaal beamen.
Mijn broertje heeft er nu dus een nieuwe bonsai bro bij en ik een nieuwe hobby plus een connectie met mijn broertje. Bedankt dus bonsai.

Zijn er hier nog meer mensen die bonsaiboompjes verzorgen? En hebben jullie nog tips?
Meer dan 20 jaar bonsai ervaring. Waar wil je tips over?
soooo, da's mooi!
pi_205031798


Een eerste fotootje van een van mijn Bonsai. Begonnen als mini stekje met twee blaadjes. :)
Hij was een meter hoog gegroeid maar heb hem nu weer gesnoeid en in een bonsai-trainingspot gezet.

Later komen wat foto’s van andere van mijn bonsai. *)
verfomfaaid en recalcitrant
pi_205031827
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 19:29 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Meer dan 20 jaar bonsai ervaring. Waar wil je tips over?
Ik ga even nadenken over waar ik wat tips over wil hebben want er zijn er vast genoeg, :D.
verfomfaaid en recalcitrant
  zondag 12 juni 2022 @ 15:16:21 #10
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205033266
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 13:41 schreef GerritDeSlak het volgende:
[ link | afbeelding ]

Een eerste fotootje van een van mijn Bonsai. Begonnen als mini stekje met twee blaadjes. :)
Hij was een meter hoog gegroeid maar heb hem nu weer gesnoeid en in een bonsai-trainingspot gezet.

Later komen wat foto’s van andere van mijn bonsai. *)
Ziet er leuk uit. Ik zie een hoop mogelijkheden.

quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 13:42 schreef GerritDeSlak het volgende:

[..]
Ik ga even nadenken over waar ik wat tips over wil hebben want er zijn er vast genoeg, :D.
Ben benieuwd. :)
soooo, da's mooi!
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 13 juni 2022 @ 07:55:20 #11
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_205038370
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 19:29 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Meer dan 20 jaar bonsai ervaring. Waar wil je tips over?
20 jaar, :o! Wat vind je er zo tof aan?
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  maandag 13 juni 2022 @ 09:26:57 #12
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205038833
quote:
17s.gif Op maandag 13 juni 2022 07:55 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
20 jaar, :o! Wat vind je er zo tof aan?
Nou, het begon ooit in 1996 toen ik een boompje van m'n oma kreeg na het zien van The Karate Kid. Die ging snel dood, maar ik kreeg een nieuwe en daarna nog meer bomen. Later heb ik nog meegedaan aan workshops en demo's, Ook nog lid geweest van een bonsaiclub, maar die bestaat niet meer. Op het hoogtepunt had ik meer dan 100 bomen, nu nog maar 10. :P Het toffe aan bonsai, is dat je veel expressie en drama kunt vastleggen in een boom op klein formaat. Het beeld van een zeer oude boom op je tuintafel. :)
soooo, da's mooi!
pi_205063365


Dit is nog een Ficus Ginseng van mij die ik heb gered van de dood :)

Deze was heel klein en had amper nog blaadjes. Nu groeit hij mooi uit de pot en ziet deze er helemaal gezond uit. *O*
verfomfaaid en recalcitrant
pi_205063403
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2022 09:26 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Nou, het begon ooit in 1996 toen ik een boompje van m'n oma kreeg na het zien van The Karate Kid. Die ging snel dood, maar ik kreeg een nieuwe en daarna nog meer bomen. Later heb ik nog meegedaan aan workshops en demo's, Ook nog lid geweest van een bonsaiclub, maar die bestaat niet meer. Op het hoogtepunt had ik meer dan 100 bomen, nu nog maar 10. :P Het toffe aan bonsai, is dat je veel expressie en drama kunt vastleggen in een boom op klein formaat. Het beeld van een zeer oude boom op je tuintafel. :)
Wauw, meer dan 100 bomen. Hoe verzorg je die allemaal tegelijkertijd? En waarom had je er zoveel?

Het was ook vast lastiger dan tegenwoordig met alle voorbeelden en tips etc via internet.

Wel heel leuk hoe je ook echt bent begonnen door de film Karate kid.
verfomfaaid en recalcitrant
  donderdag 16 juni 2022 @ 09:36:57 #15
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205063846
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 08:15 schreef GerritDeSlak het volgende:

[..]
Wauw, meer dan 100 bomen. Hoe verzorg je die allemaal tegelijkertijd? En waarom had je er zoveel?

Het was ook vast lastiger dan tegenwoordig met alle voorbeelden en tips etc via internet.

Wel heel leuk hoe je ook echt bent begonnen door de film Karate kid.
Oh, heel simpel hoor. Je verdeeld je tuin in coniferen/naaldbomen en loofbomen qua standplaats. Dan zit je nog met watergeven. Na heel wat tijd weet je wel welke boomsoort water nodig heeft op bepaalde tijden. En je zit nog met het weer en de jaargetijden. Zoiets leer je niet op één dag. :P
soooo, da's mooi!
pi_205075005
Heb zelf een bonsai die een beetje verdort eruit ziet. hoop dat ik 'm nog kan redden/dat ie er door gaat rollen als ik 'm weer eens goed bijsnoei en van verse grond voorzie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 19 juni 2022 @ 12:52:00 #17
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205091314
quote:
89s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 15:57 schreef FranticDJ het volgende:
Heb zelf een bonsai die een beetje verdort eruit ziet. hoop dat ik 'm nog kan redden/dat ie er door gaat rollen als ik 'm weer eens goed bijsnoei en van verse grond voorzie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die hoort buiten te staan.
soooo, da's mooi!
pi_205091389
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 12:52 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Die hoort buiten te staan.
is een binnen bonsai volgens de verkoper
  zondag 19 juni 2022 @ 18:44:17 #19
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205094015
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 13:01 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
is een binnen bonsai volgens de verkoper
Nee hoor. Iepen horen buiten.
soooo, da's mooi!
pi_205094034
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:44 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Nee hoor. Iepen horen buiten.
Bijzonder dat ze dan verkocht worden als indoor bonsai.
  zondag 19 juni 2022 @ 18:46:58 #21
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205094041
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:46 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
Bijzonder dat ze dan verkocht worden als indoor bonsai.
Mallsai eh? Goedkoop bonsai aan de man brengen.
soooo, da's mooi!
pi_205094054
laat ook maar :')
pi_205196060
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:47 schreef FranticDJ het volgende:
laat ook maar :')
Boom nr. 2 "The Chinese Elm"

Hoeft niet per definitie buiten te overwinteren, maar verlangt dan wel een goed verlichte en koele ruimte. Anders zou het een lastig boompje kunnen worden. In Nederlandse begrippen heb je het bij koele ruimte over een onverwarmde aanbouw zoals een Serre of vorstvrije kas o.i.d.

In een gemiddelde woning zonder serre etc. met in elke ruimte alleen maar een warm en droog CV klimaat in de winter is dit niet bepaald een geschikte indoor Bonsai. Het kan wel maar zet de boom in de winter op de vensterbank van een slaapkamer waar de verwarming niet aan staat bv.

Dus ja, het is in de ruime zin wel een Indoor Bonsai met een maar... De verkoper laat een deel van de maar weg omdat dit beter verkoopt. Immers slechts de halve waarheid vertellen is niet liegen.

Wil je meer Bonsai tips kijk dan de video's van
https://www.youtube.com/c/HeronsBonsaiUK/videos
  vrijdag 1 juli 2022 @ 09:59:01 #24
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205197005
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 07:39 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Boom nr. 2 "The Chinese Elm"

Hoeft niet per definitie buiten te overwinteren, maar verlangt dan wel een goed verlichte en koele ruimte. Anders zou het een lastig boompje kunnen worden. In Nederlandse begrippen heb je het bij koele ruimte over een onverwarmde aanbouw zoals een Serre of vorstvrije kas o.i.d.

In een gemiddelde woning zonder serre etc. met in elke ruimte alleen maar een warm en droog CV klimaat in de winter is dit niet bepaald een geschikte indoor Bonsai. Het kan wel maar zet de boom in de winter op de vensterbank van een slaapkamer waar de verwarming niet aan staat bv.

Dus ja, het is in de ruime zin wel een Indoor Bonsai met een maar... De verkoper laat een deel van de maar weg omdat dit beter verkoopt. Immers slechts de halve waarheid vertellen is niet liegen.

Wil je meer Bonsai tips kijk dan de video's van
https://www.youtube.com/c/HeronsBonsaiUK/videos
Geloof me, iepen doen het binnen niet goed. En Peter Chan leeft in het verleden. Dat is ook terug te vinden in z'n boeken en filmpjes.
soooo, da's mooi!
pi_205198813
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2022 09:59 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Geloof me, iepen doen het binnen niet goed. En Peter Chan leeft in het verleden. Dat is ook terug te vinden in z'n boeken en filmpjes.
Ik geloof je... De Iep zou ook niet mijn keuze zijn...

Maar niet goed en goed, gemakkelijk en moeilijk is relatief en onderhevig aan perceptie. Waarom het wel of niet lukt is veelal een optelsom van verschillende factoren. Lukt het een keer wel is het nog altijd 1 zwaluw maakt geen zomer.

Onder de streep, wanneer een boom in een mild bv. subtropisch klimaat als evergreen kan leven zou je die in een subtropisch artificieel klimaat onder bepaalde voorwaarden moeten kunnen cultiveren.

Geldt ook voor kamerplanten... Zo hebben bekenden van mij enkele mooie planten in huis staan waarvan het mezelf nog niet gelukt is om ze gezond te houden. En ook die staan als gemakkelijk te boek... Waarom en hoezo ben ik nog niet achter gekomen. Telkens mislukken kost steeds weer een plant, dus op gegeven moment stopt men met proberen en met vragen te stellen.

Deze ervaringen weerhouden me wel om stellig met termen als gemakkelijk en moeilijk te gooien. Uitproberen moet je lukt het niet wat anders proberen, blijven proberen of opgeven. Lukt het dan is het gemakkelijk.

IK schaak al 30 jaar en gisteren een pak slaag gekregen van een kind van 13. Dus ook daar antwoord ik nooit stellig op de vraag "Kun je schaken?"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')