Nou, net terug van een 3-weekse reis. Het was geweldig en ook heel vermoeiend haha. Elke dag op pad, vele stappen gezet en relatief weinig slaap. Had de 1e week echt last van de jetlag, de 2e week sliep ik de hele week op matjes (op Shikoku), dat viel ook tegen. Laatste week in Osaka ging het slapen wat beter. De terugvlucht met KLM was dramatisch. Opeens met tussenstop op Seoul, waar we weer door de hele controle molen moesten terwijl we gewoon hetzelfde vliegtuig in en uit gingen. Vervolgens moet je dan nog 13 uur vliegen. De kist had ook meer weg van een Ryan Air vliegtuig dan wat anders. De heenvlucht was wat dat betreft (ook met KLM) veel relaxter, veel ruimer vliegtuig. Voor mij geen KLM meer, schandalig dat ze zo'n hok inzetten voor zo'n lange vlucht. De terugvlucht was vanaf Osaka (heen was naar Tokyo), wellicht heeft dat er iets mee te maken?
Maar verder staat dit allemaal in het niet bij de indrukken en ervaringen die we hebben opgedaan. Geweldig om de Japanse cultuur, mensen en gebruiken te leren kennen. Kunnen we in Europa (NL dan met name) nog wat van leren. De orde, netheid, rust, vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen... ik vond het heerlijk. Zo typisch, nergens een prullenbak te vinden, maar alles was super schoon. Op elke hoek een public Toilet en een vending machine om je dorst te lessen met een drankaanbod waar je u tegen zegt.
Genoten van de georganiseerde chaos en drukte in de 24/7 entertainment zakelijke Skyscraper stad Tokyo, genoten van de overweldigende natuur en gastvrijheid op Shikoku en daarna genoten van de ongeorganiseerde en meer menselijke/sociale kermisachtige chaos van Osaka. Vanuit de steden hebben we natuurlijk ook dagtrips gedaan, naar Nara, Kamakura en Hakone.
We hebben ook een auto gehuurd voor de tocht op Shikoku. Rijden ging top. Aan het links rijden was ik vrij snel gewend. Het meest lastige vond ik de stoplichten, daar had ik wel even wat moeite mee in het begin. Paar keer door rood gereden. De snelheidslimiet is ook vaag. In de stad is het duidelijk (40km), op de snelweg is het vaak 80, maar rijden de locals gewoon 120. Dit deed ik dus ook maar, gewoon mee in de stroom van het verkeer. Hopelijk niet geflitst o.i.d.... op het einde toen ik de auto wilde inleveren (echt letterlijk, 10 meter voor de rental car organisatie) reed ik de auto nog bijna aan gort. Ik knalde over een muurtje heen, die ik helemaal over het hoofd zag. De knal deed ons vermoeden dat de hele zijkant aan gort lag. Snel uitgestapt en er was niets zichtbaar, wat een opluchting...Dus dat liep gelukkig met een sisser af

Al kan het best zijn dat de onderkant helemaal geschuurd is, dat weet ik niet
Interessant ook om het wegverkeer te aanschouwen. Je ziet vrijwel alleen maar nieuwe en relatief stille auto's, veel elektrische auto's en goede wegdekken. Ook in de steden. Dit moet de luchtkwaliteit haast wel ten goede komen. Ik zou wel zo'n Japanse Kei-car willen hebben, doe maar een Suzuki Hustler

Op Shikoku zijn we o.a. verbleven in traditionele Japanse huizen (bij Shimanto). We zijn ook bij een soort home-stay geweest met de naam: experiencing traditional lifestyle. Shino-san woont daar en we moesten van hem hout hakken en zelf vuur maken om rijst te koken en het bad te verwarmen. Een geweldige dag / ervaring. Wat een grappige man.
Het eerste wat ik miste toen ik net thuis was zijn de verwarmde toiletbrillen
Deze reis smaakt naar meer. Ik denk dat we een volgende keer Kyushu aan gaan doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Stefanovich op 08-05-2023 13:40:59 ]