abonnement Unibet Coolblue
pi_204878308
Dus slim genoeg om te studeren maar te stom om te beseffen dat rente kan stijgen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:01:37 #27
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_204878368
Gaat dit ook gelden voor mensen met een schuld die naar het buitenland verhuisd zijn?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_204878374
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 09:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Hoe krijg je dat voor elkaar? :D Probeer ik zonder oordeel aan je te vragen. O-)
Vaste lasten 1000 per maand zit je zo aan. 5 jaar lang is 60k.

Bijbaantje levert je vaak ook niet meer dan paar honderdjes op (tenzij je een flutstudie doet).
pi_204878450
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:02 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
Vaste lasten 1000 per maand zit je zo aan. 5 jaar lang is 60k.

Bijbaantje levert je vaak ook niet meer dan paar honderdjes op (tenzij je een flutstudie doet).
Mwa, als je 12 tot 16 uur per week werkt (uitgaande van 11 euro per uur ofzo) dan zit je al zo op 500-700 euro per maand aan inkomsten. Dat kan echt heel veel schelen.

En die 12 uurtjes per week dat moet echt wel kunnen voor de meeste studenten.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:13:39 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204878457
Goh wat raar dat dingen kunnen veranderen in je nadeel. Voor huidige studenten is dat vervelend. Voor mensen die al ja-ren klaar zijn maar nauwelijks iets of helemaal niks hebben lopen afbetalen in de afgelopen jaren....jammer joh.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:17:17 #31
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204878476
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 09:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik zou het eerlijk gezegd wel begrijpen. Het grootste deel van de mensen met een studieschuld heeft een paar jaar erna een prima inkomen en er tijdens zijn/haar studie voor gekozen om fors te lenen. De bedragen die ik vaak hoor (40.000 ofzo) zijn ook wel disproportioneel hoog. Dan heb je het echt niet alleen in je studie gestopt en er te weinig naast gewerkt.

Neemt niet weg dat er altijd een paar pechvogels zullen zijn die nu met een laag salaris en een hoge studieschuld zitten.
40k is echt niet zo raar hoor als je ziet wat kamers kosten. En ernaast werken bij stages en 40 uur op de uni gaat echt niet zo hard. Er zullen vast wel studenten zijn die wel lenen voor lang levende de lol. Maar die studieschuld loopt hard op als je 6 maanden stage moet lopen zonder vergoeding.
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:23:07 #32
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204878530
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 09:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat heb ik uitgelegd. Het is zelfs met huisvesting erbij als je een bijbaantje hebt vrijwel onmogelijk om een enorme studieschuld op te bouwen. Dan doe je iets goed fout of je heb je een chronische ziekte ofzo. (Dat zou ik uiteraard wel een goed excuus vinden.)

Maar als ik mensen in mijn omgeving vraag waarom ze een schuld hebben dan is het antwoord eigenlijk altijd gewoon "ja ik wilde ook leuke dingen doen en had niet zoveel zin om te werken".
Donder op, 40 uur op de uni per week, paar uur in het weekend werken dan moet je echt nog zeker 500 euro per maand lenen. Waarom generaliseer je zo wereldvreemd. Zijn genoeg gevallen waarbij mensen ook op een hoge studieschuld kunnen komen, bijvoorbeeld als ze een andere route naar de uni hebben genomen, burn outs, vertragingen door externe factoren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Mwa, als je 12 tot 16 uur per week werkt (uitgaande van 11 euro per uur ofzo) dan zit je al zo op 500-700 euro per maand aan inkomsten. Dat kan echt heel veel schelen.

En die 12 uurtjes per week dat moet echt wel kunnen voor de meeste studenten.
Ok, stel je zou 12 tot 16 uur per week nog werken bij 40 uur op de uni, wat best pittig is. Dan komt je dus nog ongeveer 500 euro per week te kort bij je rekenvoorbeeld. Kamer is zo 500 euro al, studiekosten 200 euro,andere vaste kosten, je moet nog boodschappen halen etc.
pi_204878553
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:23 schreef Momo het volgende:

[..]
Donder op, 40 uur op de uni per week, paar uur in het weekend werken dan moet je echt nog zeker 500 euro per maand lenen. Waarom generaliseer je zo wereldvreemd. Zijn genoeg gevallen waarbij mensen ook op een hoge studieschuld kunnen komen, bijvoorbeeld als ze een andere route naar de uni hebben genomen, burn outs, vertragingen door externe factoren.
[..]
Ok, stel je zou 12 tot 16 uur per week nog werken bij 40 uur op de uni, wat best pittig is. Dan komt je dus nog ongeveer 500 euro per week te kort bij je rekenvoorbeeld. Kamer is zo 500 euro al, studiekosten 200 euro,andere vaste kosten, je moet nog boodschappen halen etc.
Niet schelden met donder op, nergens voor nodig. (Zeker niet als mod.) Heb al een paar keer aangegeven dat er uitzonderingen zijn zoals ziekte, dus dat je dat niet meeneemt vind ik flauw.

Neemt niet weg dat voor verreweg het grootste deel van de studenten het echt niet nodig is om 1000 euro per maand te lenen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204878585
Nice.

Eerst niet wetende studenten lekker maken met gratis geld en ze dan kei hard terug pakken.

_O_

In debt we trust.
pi_204878616
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 09:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik zou het eerlijk gezegd wel begrijpen. Het grootste deel van de mensen met een studieschuld heeft een paar jaar erna een prima inkomen en er tijdens zijn/haar studie voor gekozen om fors te lenen. De bedragen die ik vaak hoor (40.000 ofzo) zijn ook wel disproportioneel hoog. Dan heb je het echt niet alleen in je studie gestopt en er te weinig naast gewerkt.

Neemt niet weg dat er altijd een paar pechvogels zullen zijn die nu met een laag salaris en een hoge studieschuld zitten.
Als een bank (of ander bedrijf) dit zou doen, zouden de rapen gaar zijn. Je gaat een lening aan, onder bepaalde voorwaarden, waarna die voorwaarden dus niks waar blijken te zijn. De overheid is totaal onbetrouwbaar.

Dat wil niet zeggen dat alles altijd hetzelfde moet blijven, maar beperk het dan tot nieuwe gevallen. De mensen die vanaf nu een lening aangaan, weten dan al dat het niet gratis is.

Overigens: die ¤ 288 is inderdaad niet veel, maar er gaat wel een signaal van uit. Deze leningen zijn decennialang 'gratis' geweest. Als daar afscheid van genomen wordt, blijft het bij die ¤ 288, of kan dat in de toekomst nog verder stijgen? Als je nu aan een studie wilt beginnen en je komt uit een arm gezin, dan is dat wel iets dat door je hoofd zal spoken: is studeren voor mij eigenlijk wel betaalbaar?
pi_204878643
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 09:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wel eerlijk van je, waardeer ik. :) Wat jij hier aanstipt is trouwens in 90 procent van de gevallen met een hoge studieschuld wel het probleem. Als je geen zin hebt in een bijbaantje ernaast dan kan het snel oplopen.
Dat is ook echt de enige reden dat ik een studieschuld heb.

4 jaar lang 300/maand geleend, wat ik op de middelbare school altijd verdiende met een bijbaan. Dus net geen 15k aan studieschuld. Maar dat is volgens mij relatief weinig als ik hoor wat anderen aan schuld hebben. Dus ik heb nog geluk dan.
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:38:53 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204878644
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Als een bank (of ander bedrijf) dit zou doen, zouden de rapen gaar zijn. Je gaat een lening aan, onder bepaalde voorwaarden, waarna die voorwaarden dus niks waar blijken te zijn. De overheid is totaal onbetrouwbaar.

Dat wil niet zeggen dat alles altijd hetzelfde moet blijven, maar beperk het dan tot nieuwe gevallen. De mensen die vanaf nu een lening aangaan, weten dan al dat het niet gratis is.

Overigens: die ¤ 288 is inderdaad niet veel, maar er gaat wel een signaal van uit. Deze leningen zijn decennialang 'gratis' geweest. Als daar afscheid van genomen wordt, blijft het bij die ¤ 288, of kan dat in de toekomst nog verder stijgen? Als je nu aan een studie wilt beginnen en je komt uit een arm gezin, dan is dat wel iets dat door je hoofd zal spoken: is studeren voor mij eigenlijk wel betaalbaar?
Natuurlijk kan dat stijgen. Het ging toch nu ook van 0 naar > 0 ? Het is naïef om te denken dat dat bedrag niet naar boven kan en zal gaan in de toekomst. Als de 288 euro per jaar het verschil maakt tussen wel of niet betaalbaar zijn, dan was het ook al niet betaalbaar zonder die 288 euro extra per jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204878646
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Als een bank (of ander bedrijf) dit zou doen, zouden de rapen gaar zijn. Je gaat een lening aan, onder bepaalde voorwaarden, waarna die voorwaarden dus niks waar blijken te zijn. De overheid is totaal onbetrouwbaar.

Dat wil niet zeggen dat alles altijd hetzelfde moet blijven, maar beperk het dan tot nieuwe gevallen. De mensen die vanaf nu een lening aangaan, weten dan al dat het niet gratis is.

Overigens: die ¤ 288 is inderdaad niet veel, maar er gaat wel een signaal van uit. Deze leningen zijn decennialang 'gratis' geweest. Als daar afscheid van genomen wordt, blijft het bij die ¤ 288, of kan dat in de toekomst nog verder stijgen? Als je nu aan een studie wilt beginnen en je komt uit een arm gezin, dan is dat wel iets dat door je hoofd zal spoken: is studeren voor mij eigenlijk wel betaalbaar?
Ik vind wel dat de overheid dit beter zou moeten communiceren ja, maar de financiële onwetendheid van studenten vind ik vaak ook echt schrikbarend.

Wat mij betreft zou dat het eerste vak moeten zijn als je de Universiteit betreedt. Hoe ga ik normaal om met geld?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  vrijdag 27 mei 2022 @ 10:40:12 #39
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_204878650
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:01 schreef Plompzakker het volgende:
Gaat dit ook gelden voor mensen met een schuld die naar het buitenland verhuisd zijn?
Vraag je dit voor onze Ierse vriend?
pi_204878653
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:38 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Dat is ook echt de enige reden dat ik een studieschuld heb.

4 jaar lang 300/maand geleend, wat ik op de middelbare school altijd verdiende met een bijbaan. Dus net geen 15k aan studieschuld. Maar dat is volgens mij relatief weinig als ik hoor wat anderen aan schuld hebben. Dus ik heb nog geluk dan.
Eerlijk van je, je bent al de vierde in het topic. En het bevestigt ook wel hetgeen ik in mijn omgeving veel hoor.

Mijn (volgens een mod generaliserende) statement dat de meeste studenten dus zelf die keuze hebben gemaakt en nu niet moeten klagen vind ik dus nog steeds wel houdbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door PietjePuk2000 op 27-05-2022 10:46:36 ]
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:44:41 #41
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204878676
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eerlijk van je, je bent al de vierde in het topic. En het bevestigt ook wel hetgeen ik in mijn omgeving veel hoor.

Het (volgens een mod) generaliserende statement dat de meeste studenten dus zelf die keuze hebben gemaakt en nu niet moeten klagen vind ik dus nog steeds wel houdbaar.
Als je op mij doelt; dát zei ik niet he.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204878681
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je op mij doelt; dát zei ik niet he.
Nee, ik doelde niet op jou. ;) Maar op Momo.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204878687
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eerlijk van je, je bent al de vierde in het topic. En het bevestigt ook wel hetgeen ik in mijn omgeving veel hoor.

Het (volgens een mod) generaliserende statement dat de meeste studenten dus zelf die keuze hebben gemaakt en nu niet moeten klagen vind ik dus nog steeds wel houdbaar.
Zie ook geen reden om er niet eerlijk over te zijn. Kan wel een verhaal verzinnen van oh moeilijk en duur en alles, maar ik zat in het weekend gewoon liever te gamen of met vrienden in het park of op het terras.

Klaag ook niet over de rente verder. Had ook best iets zuiniger kunnen leven of 2 avonden per week kunnen werken in plaats van te zuipen in de kroeg. Wist idd van tevoren waar ik aan begon.

Maarja ik heb geluk met een lage schuld. Als rente te duur gaat worden of ze gaan bij hypotheekaanvraag moeilijk doen, dan kan ik die schuld vandaag ook gewoon in één keer aflossen. Dus zit nog wel in een luxepositie wat dat betreft.
  vrijdag 27 mei 2022 @ 10:46:22 #44
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_204878689
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik vind wel dat de overheid dit beter zou moeten communiceren ja, maar de financiële onwetendheid van studenten vind ik vaak ook echt schrikbarend.

Wat mij betreft zou dat het eerste vak moeten zijn als je de Universiteit betreedt. Hoe ga ik normaal om met geld?
Dat lijkt me meer een vak op de middelbare school. Leer 13/14 jarigen dat geld waarde heeft en dat zoiets als gratis geld niet bestaat.
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:46:31 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204878690
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Nee, ik doelde niet op jou. ;) Maar op Momo.
Oh goed. Ik dacht al, je maakt er nu iets van wat ik niet zei en niet bedoelde :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204878692
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 09:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het is handig om te weten omdat je die dan onder bewind kan plaatsen ondat ze verplichtingen aangaan zonder te lezen.

Ik denk dat die griep klein is als ze eerlijk zijn. Alleen eerlijk zijn zit er vaak niet in al ze geld ruiken
Het is al minstens 30 jaar zo dat je geen rente betaalt over je studieschuld. Mensen weten dus niet anders dan dat dat zo is. Dat maakt ook dat mensen er heel makkelijk mee omgingen. Zelf heb ik nooit geleend tijdens mijn studie, maar ik had best veel studiegenoten die maximaal leenden. Niet omdat ze nou per se dat hele bedrag nodig hadden, maar vooral met het idee: als achteraf blijkt dat je met minder toe kan, dan kost het je niks om het te veel geleende weer in te leveren - dat is aantrekkelijker dan op een houtje blijken, omdat blijkt dat je te weinig hebt aangevraagd.
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 10:47:46 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204878693
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:46 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Zie ook geen reden om er niet eerlijk over te zijn. Kan wel een verhaal verzinnen van oh moeilijk en duur en alles, maar ik zat in het weekend gewoon liever te gamen of met vrienden in het park of op het terras.

Klaag ook niet nee. Had ook best iets zuiniger kunnen leven of 2 avonden per week kunnen werken in plaats van te zuipen in de kroeg. Wist van tevoren waar ik aan begon.

Maarja ik heb geluk met een lage schuld. Als rente te duur gaat worden of ze gaan bij hypotheekaanvraag moeilijk doen, dan kan ik die schuld vandaag ook gewoon in één keer aflossen. Dus zit nog wel in een luxepositie wat dat betreft.
Veel mensen doen dat niet hoor. Die willen het liefste alles bij de overheid neerleggen, en oh duur dit en oh arme ik blablabla.

Maar nee, wat jij zegt, dat is denk ik gewoon de waarheid in veel situaties.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204878694
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:47 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is al minstens 30 jaar zo dat je geen rente betaalt over je studieschuld. Mensen weten dus niet anders dan dat dat zo is. Dat maakt ook dat mensen er heel makkelijk mee omgingen. Zelf heb ik nooit geleend tijdens mijn studie, maar ik had best veel studiegenoten die maximaal leenden. Niet omdat ze nou per se dat hele bedrag nodig hadden, maar vooral met het idee: als achteraf blijkt dat je met minder toe kan, dan kost het je niks om het te veel geleende weer in te leveren - dat is aantrekkelijker dan op een houtje blijken, omdat blijkt dat je te weinig hebt aangevraagd.
Dat is absoluut nog geen 30 jaar zo. In 2008 was de rente volgens mij nog meer dan 4 procent.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204878695
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Natuurlijk kan dat stijgen. Het ging toch nu ook van 0 naar > 0 ? Het is naïef om te denken dat dat bedrag niet naar boven kan en zal gaan in de toekomst. Als de 288 euro per jaar het verschil maakt tussen wel of niet betaalbaar zijn, dan was het ook al niet betaalbaar zonder die 288 euro extra per jaar.
Volgens mij mis je het hele punt van mijn post.
pi_204878697
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:47 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is al minstens 30 jaar zo dat je geen rente betaalt over je studieschuld. Mensen weten dus niet anders dan dat dat zo is. Dat maakt ook dat mensen er heel makkelijk mee omgingen. Zelf heb ik nooit geleend tijdens mijn studie, maar ik had best veel studiegenoten die maximaal leenden. Niet omdat ze nou per se dat hele bedrag nodig hadden, maar vooral met het idee: als achteraf blijkt dat je met minder toe kan, dan kost het je niks om het te veel geleende weer in te leveren - dat is aantrekkelijker dan op een houtje blijken, omdat blijkt dat je te weinig hebt aangevraagd.
Dat is niet waar. Je had een aantal rentevrije jaren als de aflossingsperiode begon, daarna was er een erg aantrekkelijke rente
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')