abonnement Unibet Coolblue
pi_205009894
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:24 schreef Sapstengel het volgende:
Als je T-Roc noemt is Skoda Kamiq ook een optie.
Die ziet er wel leuk uit ja
pi_205010174
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:30 schreef Adames het volgende:

[..]
T-Roc heeft een golf onderstel, Kamiq een polo geloof ik
Dat wist ik niet. Dus de Karoq is meer gelijk aan T-Roc?
  vrijdag 10 juni 2022 @ 13:01:09 #28
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_205012525
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 23:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
Meeste wagens met hoge instap zijn vaak suv.

Bij mazda hebben alle modellen die op benzine loopt zelfde blokken. Twee liters 120 of 160 pk.. naar keuze.
Bij Peugeot en Citroen hebben ze exacte zelfde blokken met 1.2 benzine (3 cilinder) 80,110 pk meer niet.

Beide auto zijn wel te doen, mits je een voeten uitstekend beheersing heeft.

Ander optie:
Ford puma
Ford Kuga
Opel Mokka
Nissan Qashqai
Mitsubhihi outlander
Hyundai Kona (elektrische als je dat kan betalen)
Ik vind dat Ford lekker bezig is, iig met het design van de buitenkant. Die Puma vind ik echt een leuke verschijning.
Life's like music, get the rhythm..
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 10 juni 2022 @ 13:09:46 #29
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205012629
Audi Q2.
Dacia Duster
Kia XCeed
Mini Countryman
Opel Crossland
Renault Kadjar
Subaru Forester
Suzuki Vitara
Toyota RAV4
Volvo XC40
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 13:22:47 #30
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_205012761
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 12:57 schreef SOG het volgende:
Toyota rav4
Lexus rx450h
Lexus nx300h

Lekker zuinig. Mega betrouwbaar.
Zo simpel kan het zijn.
pi_205012767
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 06:19 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
;(
Ouch... ;(
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 10 juni 2022 @ 18:13:28 #32
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205015204
Opel Agila
pi_205018253
Even een update van mijn kant. De vorige keer was ik in mijn eentje naar de Peugeot en Volkswagen dealer gegaan. Ik zat toen in de Peugeot 2008, 3008 en de T-Roc.

Vandaag had ik mijn vader meegenomen als 'proefpersoon'. Kijken in welke modellen ook hij het meest makkelijkst in- en uit kan stappen aangezien hij daar bij een lage auto op zijn leeftijd moeite mee heeft.

Ikzelf had mij voorgenomen om vandaag wat meer op te letten op hoe het waarnemingszicht is. Dus hoe ik in de dode hoek kan kijken, zowel links als rechts. Echter merkte ik dat ik daar bij de Peugeot 2008, 3008, T-Roc en Renault Capture moeite mee heb om in deze hoeken te kijken zoals ik gewend ben. Dat zal wel één van de items zijn waarop ik mijn kijk- en rijgedrag zal moeten aanpassen. Het zal ook wennen zijn om van een 'kleine' 206 naar een SUV te gaan.

Ik ga nog bij Nissan en een paar andere merken kijken. In ieder geval was ik een beetje teleurgesteld in de T-Roc.

Echter denk ik dat ik ook gewoon moet ervaren hoe het is om te rijden erin.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 07:27:18 #34
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205018937
Opel Agila
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:02:54 #35
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_205024163
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:10 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Toyota CH-R Hybrid of een Mazda CX-5
Met een Toyota C-HR kun je idd best zuinig rijden. De auto geeft bij het uitzetten wat gegevens van de rit weer.

Dit was van een ritje Waalwijk-Eindhoven tussen 16:20u en 17:00u (van Vlijmen naar Vught is een stukje binnendoor) met de airco ingeschakeld:
pi_205024174
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:02 schreef DemonRage het volgende:

[..]
Met een Toyota CH-R kun je idd best zuinig rijden. De auto geeft bij het uitzetten wat gegevens van de rit weer.

Dit was een ritje Waalwijk-Eindhoven tussen 16:20u en 17:00u (van Vlijmen naar Vught is een stukje binnendoor) met de airco ingeschakeld:
[ afbeelding ]
Netjes.

Met m'n Corolla Hybrid 2.0 TS deed ik 5,5 liter op 100km gemiddeld over een heel jaar.
pi_205025355
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:02 schreef DemonRage het volgende:
Toyota C-HR
Waar staat in dat linker wijzerplaat, CHG voor?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205026298
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar staat in dat linker wijzerplaat, CHG voor?
Charge? Ofwel, laden door regeneratief remmen.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 23:08:25 #39
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_205027411
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar staat in dat linker wijzerplaat, CHG voor?
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Charge? Ofwel, laden door regeneratief remmen.
Dit inderdaad.
pi_205352841
Ondertussen verschillende auto's bezocht (nog niet proefgereden):
T-Roc
T-Cross
Dacia Jogger

Wel een vraag over het aantal cilinders van de motor versus verbruik. Hoe meer cilinders hoe meer benzine er wordt verbruikt? En een automaat is minder zuinig dan een handgeschakelde versie?
pi_205352938
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:06 schreef stokj het volgende:
Wel een vraag over het aantal cilinders van de motor versus verbruik. Hoe meer cilinders hoe meer benzine er wordt verbruikt? En een automaat is minder zuinig dan een handgeschakelde versie?
Een motor met meer pk's zal meer gebruiken dan een motor met minder pk's (zelfs als deze laatste een cylinder meer heeft) als de bestuurder die meerdere pk's regelmatig gebruikt. B.v. een 1.2 3-cylinder met turbo en 120 pk gebruikt in de praktijk meer als een 1.4 4-cylinder met 75 pk.
De tegenwoordige moderne automaten of gerobotiseerde versnellingsbakken (DSG, Selespeed, etc.) komen heel dicht bij het verbruik van een handbak, soms zelfs is de fabrieksopgave een fractie beter.
Wat meer ouderwetse automaten gebruiken inderdaaad wat meer als handgeschakelde bakken.
pi_205353230
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:19 schreef oldford het volgende:

[..]
Een motor met meer pk's zal meer gebruiken dan een motor met minder pk's (zelfs als deze laatste een cylinder meer heeft) als de bestuurder die meerdere pk's regelmatig gebruikt. B.v. een 1.2 3-cylinder met turbo en 120 pk gebruikt in de praktijk meer als een 1.4 4-cylinder met 75 pk.
De tegenwoordige moderne automaten of gerobotiseerde versnellingsbakken (DSG, Selespeed, etc.) komen heel dicht bij het verbruik van een handbak, soms zelfs is de fabrieksopgave een fractie beter.
Wat meer ouderwetse automaten gebruiken inderdaaad wat meer als handgeschakelde bakken.
Bij de nieuwe auto wil ik dat ie wel wat power heeft voor de lange afstanden die ik door het land soms moet rijden. Maar je wilt ook niet dat het veel benzine opslurpt dan normaal nodig zou zijn. Waar zou je dan bij de motor naar moeten kijken? Naar het aantal pk neem ik aan.

Ik moet dan ook even uitzoeken of de huidige nieuwe generatie automaten wat minder verbruiken. Bij de Dacia weet ik (op papier) dat het zo is.

Wat me verder opvalt is dat als ik zulke technische vragen aan de dealer stel ik altijd een commercieel/verkopend antwoord krijg in plaats van een praktisch antwoord waar ik wat aan heb :P
pi_205353355
Power :') je hebt het over een 998cc 3 cilinder _O-

Ik zou ng steeds gaan voor toyota/lexus
pi_205353359
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:48 schreef stokj het volgende:
Wat me verder opvalt is dat als ik zulke technische vragen aan de dealer stel ik altijd een commercieel/verkopend antwoord krijg in plaats van een praktisch antwoord waar ik wat aan heb :P
Die mensen hebben een verkoopachtergrond, en (meestal) niet in de techniek. Wat verbruik betreft; die drie cilinders zijn lichter en goedkoper te fabriceren, of ze zuiniger zijn hangt van je rijstijl en soort afstand af. Veel schakelen en rijden in lage versnelling door stadsverkeer, geeft hoger verbruik.

Gunstig is constant 80 in de hoogste versnelling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205353401
Maat van mij rijdt een 2021 polo 1.0 3 cilinder benzine. Zit gewoon boven de 10L/100km gemiddeld met zn zware rechtervoet.

Als je lekker wil doorblazen kun je net zo goed een rav4 of een nx300h pakken. Zit je zuiniger qua verbruik en je hebt meer pk's en je hebt een fatsoenlijke motor.
pi_205358336
Persoonlijk vind ik alle auto’s van afgelopen 10 jaar in b-c segment redelijk inwisselbaar kwa rijervaring en techniek.

Het is meer persoonlijke smaak.

Kwa verbruikt scheelt een 1.0 handbal of en 1.6 automaat tegenwoordig ook weinig. Kunnen beide 1:10 of 1:20 afhankelijk van hoe je ermee omgaat. Zo’n 3 cilinder heeft ook 120pk, ruim voldoende voor als je normaal-sportief wil rijden.

Verder heb je sensoren en camera’s voor als je niet goed kan kijken.
.
pi_205366604
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Die mensen hebben een verkoopachtergrond, en (meestal) niet in de techniek. Wat verbruik betreft; die drie cilinders zijn lichter en goedkoper te fabriceren, of ze zuiniger zijn hangt van je rijstijl en soort afstand af. Veel schakelen en rijden in lage versnelling door stadsverkeer, geeft hoger verbruik.

Gunstig is constant 80 in de hoogste versnelling.
Deze manier van rijden leerde ik inderdaad van mijn rijinstructeur.

Ik ben niet iemand die gaat racen of iets dergelijks maar wel de maximumsnelheid rijdt en af en toe wat gas bijgeeft om iemand in te halen. De motor moet natuurlijk zo zuinig mogelijk zijn maar wel de power geven en het aan kunnen om bijvoorbeeld meerdere dagen achter elkaar behoorlijk wat km te maken (wel binnen NL).

Bijvoorbeeld dat ik 150km naar het zuiden moet om vervolgens 200km naar het noorden o.i.d. te gaan en weer naar huis (wedstrijden).
pi_205366631
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 11:59 schreef Fer het volgende:
Persoonlijk vind ik alle auto’s van afgelopen 10 jaar in b-c segment redelijk inwisselbaar kwa rijervaring en techniek.

Het is meer persoonlijke smaak.

Kwa verbruikt scheelt een 1.0 handbal of en 1.6 automaat tegenwoordig ook weinig. Kunnen beide 1:10 of 1:20 afhankelijk van hoe je ermee omgaat. Zo’n 3 cilinder heeft ook 120pk, ruim voldoende voor als je normaal-sportief wil rijden.

Verder heb je sensoren en camera’s voor als je niet goed kan kijken.
Als ik bij de dealers ben om naar het model te kijken dan merk ik inderdaad dat mijn zicht anders is. Dat zal wel wennen zijn. Je zit in een SUV best compact met kleine ramen vergeleken met de huidige 206.
Ik zit ook te kijken naar andere auto's met een hoge instap maar die niet zo 'bol' aan de voorkant of achterkant zijn.
pi_205626893
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:54 schreef stokj het volgende:

[..]
BFF is ook weer overdreven hoor.

Maar goed, ik had vandaag twee dealers bezocht. Peugeot en Volkswagen (wel fijn als je een stuk of 6 dealers in dezelfde omgeving hebt, echter had ik gelimiteerde tijd en was ik in de buurt).

Ik heb in de Peugeot 200/3008 en VW T-Roc gezeten.

Bij de 2008 kwam de bovenkant van het stuur in het zicht van de onderkant van het scherm met de snelheid. De 2008 was lekker compact en zat ook lekker compact, alsof je in een echte cockpit zit.

De 3008 was wat ruimer, wat eigenlijk een beetje tegenviel doordat ik niet had verwacht dat het zó ruim zo zijn in mijn beleving. Bovenstaand probleem had ik niet. Maar je merkte wel dat het qua zicht (naar voren en de zijkanten kijken) dat het wel even wennen was qua grootte van de auto.

De VW T-Roc zat een beetje tussen de Peugeots 2008 en 3008 in. Een soort compacte middenmaat, ook qua bouw van de auto zelf.

Al deze drie auto's hebben een soort glanzend lak verwerkt in het dashboard wat er voor zorgt dat stof snel wordt aangetrokken. Wel een stofdoekje in de auto houden.

Van de Peugeots heb ik de specificaties meegekregen alsmede de prijzen bij verschillende packs. Bij VW moest ik het maar doen met wat er op internet stond :P

Ik heb pas volgend weekend tijd om de andere dealers te bezoeken, dan hoop ik de suggesties die zijn gedaan tegen te komen!
Ik stond voor dezelfde keus zo ongeveer. Ook in de Peugeot 2008 gereden en naar andere auto's met hoge instap gekeken. Uiteindelijk op de nieuwe C4 uitgekomen. Een 1.2 benzine met 8 traps automaat in het wit. Mooi hoge instap en relatief scherp geprijsd voor de uitrusting. Bij mij is het lease en daarom heb ik de Shine Pack Business besteld met massagestoelen en trekhaak. 35k kost de mijne al met al.

Wellicht is het wat voor je.
  maandag 15 augustus 2022 @ 09:43:42 #50
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_205642322
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Die mensen hebben een verkoopachtergrond, en (meestal) niet in de techniek. Wat verbruik betreft; die drie cilinders zijn lichter en goedkoper te fabriceren, of ze zuiniger zijn hangt van je rijstijl en soort afstand af. Veel schakelen en rijden in lage versnelling door stadsverkeer, geeft hoger verbruik.

Gunstig is constant 80 in de hoogste versnelling.
Ligt ook maar aan de auto. In de hoogste vernsnelling maakt mijn auto net wat te weinig toeren om echt efficient te zijn, ik kan beter tegen de 100 rijden. Dan heb ik het over een 3-liter 6-cilinder diesel met 310pk, die dan vrolijk tegen de 1:25 loopt :o Dat verbruik haal je gemiddeld natuurlijk nooit, maar woon-werk met gemiddeld 1:20 heb ik wel een keer voor mekaar gekregen. Ding is echt idioot zuinig als je je best doet. Ik doe alleen niet bepaald m'n best over het algemeen, dus mijn verbruik zit gemiddeld rond de 1:15.

Overigens is een moderne automaat tegenwoordig zuiniger dan een handbak. Sowieso al vanwege 8 versnellingen versus maximaal 6 voor een handbak en automaten waren vooral onzuiniger vanwege de toque convertor, maar die wordt in de moderne bakken gebruikt icm een lockup zodra mogelijk en daarmee ben je dat verlies zo goed als kwijt.
Life's like music, get the rhythm..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')