abonnement Unibet Coolblue
pi_204872911
Jullie kennen mij ondertussen wel van de Peugeot 206. Ik heb besloten dat er een nieuwe auto moet worden aangeschaft. In eerste instantie een nieuwe vanuit de dealer en eventueel als dat niet bevalt qua kosten 2e hands.

Maar eerst de oriëntatie voor welke auto. Ik denk aan:

• Hoge instap

• Navigatiescherm

• Armsteun voor bestuurder

• Moet enigszins zo zuinig mogelijk zijn met benzineverbruik

• Automaat (eventueel handgeschakeld is goed)

Ikzelf wel eerst kijken welke auto's er allemaal zijn die in bovenstaande categorie vallen en dan een inspectie bij de dealer doen en daarna een proefrit voordat ik een keuze maak.

Ik kom tot nu toe uit op de Peugeot 3008 of een VW T-Roc. Zijn er nog andere auto's die jullie aanraden om eens te gaan onderzoeken? Merk maakt niet veel uit. De kosten laat ik even open voor wat het is maar 60k voor een auto is wel veel (is ook afhankelijk van de opties die je neemt).
pi_204872918
Ford b of c max
  donderdag 26 mei 2022 @ 18:10:18 #3
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_204873106
Toyota CH-R Hybrid of een Mazda CX-5
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  Spellchecker donderdag 26 mei 2022 @ 18:11:35 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_204873322
Peugot 2008 of 3008 of 5008
Citroen c4 Catus
Mazda MX-30
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_204874116
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:10 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Toyota CH-R Hybrid of een Mazda CX-5
CX-5 lust wel een slokje want het ding is loeizwaar als caravan trekker.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 26 mei 2022 @ 19:40:39 #7
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_204874212
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 19:34 schreef halfway het volgende:

[..]
CX-5 lust wel een slokje want het ding is loeizwaar als caravan trekker.
Een snelle zoektocht op spritmonitor leert mij dat de CX-5 in de praktijk (op benzine) zo'n 1 op 12 rijdt. Misschien niet bijzonder zuinig, maar het moet een auto met hoge instap zijn, dat werkt ook niet mee. :D
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_204874636
Kia stonic
Kia Nero
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_204876317
Bedankt allemaal, dit zijn suggesties waar ik nog niet naar had gekeken. Tegenwoordig heb je bij veel merken hetzelfde wat een keus ook moeilijk maakt :P

Peugeot 5008 is al uitgesloten. Die heeft 7 zitplaatsen. Die 2 zitplaatsen aan de achterkant ga ik niet gebruiken (weet ik nu al).
pi_204876437
Hoezo is mijn suggestie voor een BMW X2 weggehaald? WTF?
Was serieus een goede optie, veruit de beste zelfs als ik de rest van de suggesties hier zie.

1000x liever een X2 als een Peugeot of Citroen people carrier
pindazakje
pi_204876491
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 23:06 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoezo is mijn suggestie voor een BMW X2 weggehaald? WTF?
Was serieus een goede optie, veruit de beste zelfs als ik de rest van de suggesties hier zie.

1000x liever een X2 als een Peugeot of Citroen people carrier
Geen idee, maar ik zet de X2 erbij om te onderzoeken.
En wie weet kom ik zelf dankzij deze suggesties op andere mogelijkheden!
pi_204876773
Meeste wagens met hoge instap zijn vaak suv.

Bij mazda hebben alle modellen die op benzine loopt zelfde blokken. Twee liters 120 of 160 pk.. naar keuze.
Bij Peugeot en Citroen hebben ze exacte zelfde blokken met 1.2 benzine (3 cilinder) 80,110 pk meer niet.

Beide auto zijn wel te doen, mits je een voeten uitstekend beheersing heeft.

Ander optie:
Ford puma
Ford Kuga
Opel Mokka
Nissan Qashqai
Mitsubhihi outlander
Hyundai Kona (elektrische als je dat kan betalen)

[ Bericht 2% gewijzigd door Captain_Ghost op 27-05-2022 18:54:12 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 12:46:01 #13
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_204879826
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 23:06 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoezo is mijn suggestie voor een BMW X2 weggehaald? WTF?
Was serieus een goede optie, veruit de beste zelfs als ik de rest van de suggesties hier zie.

1000x liever een X2 als een Peugeot of Citroen people carrier
Je mag de denigrerende ondertoon en opmerkingen over dat het voor boomers is er voortaan uit laten. Komt nogal trollerig over richting TS :)
  vrijdag 27 mei 2022 @ 12:53:04 #14
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_204879890
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:46 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Je mag de denigrerende ondertoon en opmerkingen over dat het voor boomers is er voortaan uit laten. Komt nogal trollerig over richting TS :)
Ik zou TS nooit trollen, is mijn namelijk mijn bff. Geef gewoon mijn eerlijke mening om @stokj te behoeden voor een miskoop.
pindazakje
pi_204885904
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 12:53 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik zou TS nooit trollen, is mijn namelijk mijn bff. Geef gewoon mijn eerlijke mening om @:stokj te behoeden voor een miskoop.
BFF is ook weer overdreven hoor.

Maar goed, ik had vandaag twee dealers bezocht. Peugeot en Volkswagen (wel fijn als je een stuk of 6 dealers in dezelfde omgeving hebt, echter had ik gelimiteerde tijd en was ik in de buurt).

Ik heb in de Peugeot 200/3008 en VW T-Roc gezeten.

Bij de 2008 kwam de bovenkant van het stuur in het zicht van de onderkant van het scherm met de snelheid. De 2008 was lekker compact en zat ook lekker compact, alsof je in een echte cockpit zit.

De 3008 was wat ruimer, wat eigenlijk een beetje tegenviel doordat ik niet had verwacht dat het zó ruim zo zijn in mijn beleving. Bovenstaand probleem had ik niet. Maar je merkte wel dat het qua zicht (naar voren en de zijkanten kijken) dat het wel even wennen was qua grootte van de auto.

De VW T-Roc zat een beetje tussen de Peugeots 2008 en 3008 in. Een soort compacte middenmaat, ook qua bouw van de auto zelf.

Al deze drie auto's hebben een soort glanzend lak verwerkt in het dashboard wat er voor zorgt dat stof snel wordt aangetrokken. Wel een stofdoekje in de auto houden.

Van de Peugeots heb ik de specificaties meegekregen alsmede de prijzen bij verschillende packs. Bij VW moest ik het maar doen met wat er op internet stond :P

Ik heb pas volgend weekend tijd om de andere dealers te bezoeken, dan hoop ik de suggesties die zijn gedaan tegen te komen!
  zaterdag 28 mei 2022 @ 06:19:09 #16
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_204886569
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:54 schreef stokj het volgende:

[..]
BFF is ook weer overdreven hoor.
;(
pindazakje
pi_204888360
Skoda en Seat hebben neem ik aan ook tegenhangers van de VW T-Roc, wellicht vind je die mooier en misschien is de prijs ook weer wat gunstiger.
pi_204888428
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 12:30 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Skoda en Seat hebben neem ik aan ook tegenhangers van de VW T-Roc, wellicht vind je die mooier en misschien is de prijs ook weer wat gunstiger.
VW, Seat, Skoda zijn 1 pot nat. idem Audi, alleen duurdere prijs.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_204888584
Toyota rav4
Lexus rx450h
Lexus nx300h

Lekker zuinig. Mega betrouwbaar.
pi_205009638
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:54 schreef stokj het volgende:

[..]
Ik heb pas volgend weekend tijd om de andere dealers te bezoeken, dan hoop ik de suggesties die zijn gedaan tegen te komen!
Heb je die X2 nog getest?
pindazakje
  donderdag 9 juni 2022 @ 23:19:49 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205009764
B-klasse?

En geen doekje maar een kwastje.. doekjes maken krassen ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_205009795
Als je T-Roc noemt is Skoda Kamiq ook een optie.
pi_205009797
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 12:38 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
VW, Seat, Skoda zijn 1 pot nat. idem Audi, alleen duurdere prijs.
Skoda is net wat groter dan zijn soortgenoten.
Kamiq is wat ruimer dan een T-Cross of Arona. Karoq ruimer (en lomper) dan een T-Roc. Kodiaq helemaal een bak, fijn als je ruimte wil.
pi_205009827
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:24 schreef Sapstengel het volgende:
Als je T-Roc noemt is Skoda Kamiq ook een optie.
T-Roc heeft een golf onderstel, Kamiq een polo geloof ik
pi_205009884
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:06 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Heb je die X2 nog getest?
Ik zou vandaag langsgaan bij een paar dealers weer maar het was er niet van gekomen. Morgen wel want pa wilt ook mee kijken.
pi_205009894
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:24 schreef Sapstengel het volgende:
Als je T-Roc noemt is Skoda Kamiq ook een optie.
Die ziet er wel leuk uit ja
pi_205010174
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 23:30 schreef Adames het volgende:

[..]
T-Roc heeft een golf onderstel, Kamiq een polo geloof ik
Dat wist ik niet. Dus de Karoq is meer gelijk aan T-Roc?
  vrijdag 10 juni 2022 @ 13:01:09 #28
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_205012525
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 23:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
Meeste wagens met hoge instap zijn vaak suv.

Bij mazda hebben alle modellen die op benzine loopt zelfde blokken. Twee liters 120 of 160 pk.. naar keuze.
Bij Peugeot en Citroen hebben ze exacte zelfde blokken met 1.2 benzine (3 cilinder) 80,110 pk meer niet.

Beide auto zijn wel te doen, mits je een voeten uitstekend beheersing heeft.

Ander optie:
Ford puma
Ford Kuga
Opel Mokka
Nissan Qashqai
Mitsubhihi outlander
Hyundai Kona (elektrische als je dat kan betalen)
Ik vind dat Ford lekker bezig is, iig met het design van de buitenkant. Die Puma vind ik echt een leuke verschijning.
Life's like music, get the rhythm..
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 10 juni 2022 @ 13:09:46 #29
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_205012629
Audi Q2.
Dacia Duster
Kia XCeed
Mini Countryman
Opel Crossland
Renault Kadjar
Subaru Forester
Suzuki Vitara
Toyota RAV4
Volvo XC40
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 10 juni 2022 @ 13:22:47 #30
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_205012761
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 12:57 schreef SOG het volgende:
Toyota rav4
Lexus rx450h
Lexus nx300h

Lekker zuinig. Mega betrouwbaar.
Zo simpel kan het zijn.
pi_205012767
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 06:19 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
;(
Ouch... ;(
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 10 juni 2022 @ 18:13:28 #32
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205015204
Opel Agila
pi_205018253
Even een update van mijn kant. De vorige keer was ik in mijn eentje naar de Peugeot en Volkswagen dealer gegaan. Ik zat toen in de Peugeot 2008, 3008 en de T-Roc.

Vandaag had ik mijn vader meegenomen als 'proefpersoon'. Kijken in welke modellen ook hij het meest makkelijkst in- en uit kan stappen aangezien hij daar bij een lage auto op zijn leeftijd moeite mee heeft.

Ikzelf had mij voorgenomen om vandaag wat meer op te letten op hoe het waarnemingszicht is. Dus hoe ik in de dode hoek kan kijken, zowel links als rechts. Echter merkte ik dat ik daar bij de Peugeot 2008, 3008, T-Roc en Renault Capture moeite mee heb om in deze hoeken te kijken zoals ik gewend ben. Dat zal wel één van de items zijn waarop ik mijn kijk- en rijgedrag zal moeten aanpassen. Het zal ook wennen zijn om van een 'kleine' 206 naar een SUV te gaan.

Ik ga nog bij Nissan en een paar andere merken kijken. In ieder geval was ik een beetje teleurgesteld in de T-Roc.

Echter denk ik dat ik ook gewoon moet ervaren hoe het is om te rijden erin.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 07:27:18 #34
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205018937
Opel Agila
  zaterdag 11 juni 2022 @ 20:02:54 #35
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_205024163
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:10 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Toyota CH-R Hybrid of een Mazda CX-5
Met een Toyota C-HR kun je idd best zuinig rijden. De auto geeft bij het uitzetten wat gegevens van de rit weer.

Dit was van een ritje Waalwijk-Eindhoven tussen 16:20u en 17:00u (van Vlijmen naar Vught is een stukje binnendoor) met de airco ingeschakeld:
pi_205024174
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:02 schreef DemonRage het volgende:

[..]
Met een Toyota CH-R kun je idd best zuinig rijden. De auto geeft bij het uitzetten wat gegevens van de rit weer.

Dit was een ritje Waalwijk-Eindhoven tussen 16:20u en 17:00u (van Vlijmen naar Vught is een stukje binnendoor) met de airco ingeschakeld:
[ afbeelding ]
Netjes.

Met m'n Corolla Hybrid 2.0 TS deed ik 5,5 liter op 100km gemiddeld over een heel jaar.
pi_205025355
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 20:02 schreef DemonRage het volgende:
Toyota C-HR
Waar staat in dat linker wijzerplaat, CHG voor?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205026298
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar staat in dat linker wijzerplaat, CHG voor?
Charge? Ofwel, laden door regeneratief remmen.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 23:08:25 #39
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_205027411
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar staat in dat linker wijzerplaat, CHG voor?
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Charge? Ofwel, laden door regeneratief remmen.
Dit inderdaad.
pi_205352841
Ondertussen verschillende auto's bezocht (nog niet proefgereden):
T-Roc
T-Cross
Dacia Jogger

Wel een vraag over het aantal cilinders van de motor versus verbruik. Hoe meer cilinders hoe meer benzine er wordt verbruikt? En een automaat is minder zuinig dan een handgeschakelde versie?
pi_205352938
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:06 schreef stokj het volgende:
Wel een vraag over het aantal cilinders van de motor versus verbruik. Hoe meer cilinders hoe meer benzine er wordt verbruikt? En een automaat is minder zuinig dan een handgeschakelde versie?
Een motor met meer pk's zal meer gebruiken dan een motor met minder pk's (zelfs als deze laatste een cylinder meer heeft) als de bestuurder die meerdere pk's regelmatig gebruikt. B.v. een 1.2 3-cylinder met turbo en 120 pk gebruikt in de praktijk meer als een 1.4 4-cylinder met 75 pk.
De tegenwoordige moderne automaten of gerobotiseerde versnellingsbakken (DSG, Selespeed, etc.) komen heel dicht bij het verbruik van een handbak, soms zelfs is de fabrieksopgave een fractie beter.
Wat meer ouderwetse automaten gebruiken inderdaaad wat meer als handgeschakelde bakken.
pi_205353230
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:19 schreef oldford het volgende:

[..]
Een motor met meer pk's zal meer gebruiken dan een motor met minder pk's (zelfs als deze laatste een cylinder meer heeft) als de bestuurder die meerdere pk's regelmatig gebruikt. B.v. een 1.2 3-cylinder met turbo en 120 pk gebruikt in de praktijk meer als een 1.4 4-cylinder met 75 pk.
De tegenwoordige moderne automaten of gerobotiseerde versnellingsbakken (DSG, Selespeed, etc.) komen heel dicht bij het verbruik van een handbak, soms zelfs is de fabrieksopgave een fractie beter.
Wat meer ouderwetse automaten gebruiken inderdaaad wat meer als handgeschakelde bakken.
Bij de nieuwe auto wil ik dat ie wel wat power heeft voor de lange afstanden die ik door het land soms moet rijden. Maar je wilt ook niet dat het veel benzine opslurpt dan normaal nodig zou zijn. Waar zou je dan bij de motor naar moeten kijken? Naar het aantal pk neem ik aan.

Ik moet dan ook even uitzoeken of de huidige nieuwe generatie automaten wat minder verbruiken. Bij de Dacia weet ik (op papier) dat het zo is.

Wat me verder opvalt is dat als ik zulke technische vragen aan de dealer stel ik altijd een commercieel/verkopend antwoord krijg in plaats van een praktisch antwoord waar ik wat aan heb :P
pi_205353355
Power :') je hebt het over een 998cc 3 cilinder _O-

Ik zou ng steeds gaan voor toyota/lexus
pi_205353359
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:48 schreef stokj het volgende:
Wat me verder opvalt is dat als ik zulke technische vragen aan de dealer stel ik altijd een commercieel/verkopend antwoord krijg in plaats van een praktisch antwoord waar ik wat aan heb :P
Die mensen hebben een verkoopachtergrond, en (meestal) niet in de techniek. Wat verbruik betreft; die drie cilinders zijn lichter en goedkoper te fabriceren, of ze zuiniger zijn hangt van je rijstijl en soort afstand af. Veel schakelen en rijden in lage versnelling door stadsverkeer, geeft hoger verbruik.

Gunstig is constant 80 in de hoogste versnelling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205353401
Maat van mij rijdt een 2021 polo 1.0 3 cilinder benzine. Zit gewoon boven de 10L/100km gemiddeld met zn zware rechtervoet.

Als je lekker wil doorblazen kun je net zo goed een rav4 of een nx300h pakken. Zit je zuiniger qua verbruik en je hebt meer pk's en je hebt een fatsoenlijke motor.
pi_205358336
Persoonlijk vind ik alle auto’s van afgelopen 10 jaar in b-c segment redelijk inwisselbaar kwa rijervaring en techniek.

Het is meer persoonlijke smaak.

Kwa verbruikt scheelt een 1.0 handbal of en 1.6 automaat tegenwoordig ook weinig. Kunnen beide 1:10 of 1:20 afhankelijk van hoe je ermee omgaat. Zo’n 3 cilinder heeft ook 120pk, ruim voldoende voor als je normaal-sportief wil rijden.

Verder heb je sensoren en camera’s voor als je niet goed kan kijken.
.
pi_205366604
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Die mensen hebben een verkoopachtergrond, en (meestal) niet in de techniek. Wat verbruik betreft; die drie cilinders zijn lichter en goedkoper te fabriceren, of ze zuiniger zijn hangt van je rijstijl en soort afstand af. Veel schakelen en rijden in lage versnelling door stadsverkeer, geeft hoger verbruik.

Gunstig is constant 80 in de hoogste versnelling.
Deze manier van rijden leerde ik inderdaad van mijn rijinstructeur.

Ik ben niet iemand die gaat racen of iets dergelijks maar wel de maximumsnelheid rijdt en af en toe wat gas bijgeeft om iemand in te halen. De motor moet natuurlijk zo zuinig mogelijk zijn maar wel de power geven en het aan kunnen om bijvoorbeeld meerdere dagen achter elkaar behoorlijk wat km te maken (wel binnen NL).

Bijvoorbeeld dat ik 150km naar het zuiden moet om vervolgens 200km naar het noorden o.i.d. te gaan en weer naar huis (wedstrijden).
pi_205366631
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 11:59 schreef Fer het volgende:
Persoonlijk vind ik alle auto’s van afgelopen 10 jaar in b-c segment redelijk inwisselbaar kwa rijervaring en techniek.

Het is meer persoonlijke smaak.

Kwa verbruikt scheelt een 1.0 handbal of en 1.6 automaat tegenwoordig ook weinig. Kunnen beide 1:10 of 1:20 afhankelijk van hoe je ermee omgaat. Zo’n 3 cilinder heeft ook 120pk, ruim voldoende voor als je normaal-sportief wil rijden.

Verder heb je sensoren en camera’s voor als je niet goed kan kijken.
Als ik bij de dealers ben om naar het model te kijken dan merk ik inderdaad dat mijn zicht anders is. Dat zal wel wennen zijn. Je zit in een SUV best compact met kleine ramen vergeleken met de huidige 206.
Ik zit ook te kijken naar andere auto's met een hoge instap maar die niet zo 'bol' aan de voorkant of achterkant zijn.
pi_205626893
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 22:54 schreef stokj het volgende:

[..]
BFF is ook weer overdreven hoor.

Maar goed, ik had vandaag twee dealers bezocht. Peugeot en Volkswagen (wel fijn als je een stuk of 6 dealers in dezelfde omgeving hebt, echter had ik gelimiteerde tijd en was ik in de buurt).

Ik heb in de Peugeot 200/3008 en VW T-Roc gezeten.

Bij de 2008 kwam de bovenkant van het stuur in het zicht van de onderkant van het scherm met de snelheid. De 2008 was lekker compact en zat ook lekker compact, alsof je in een echte cockpit zit.

De 3008 was wat ruimer, wat eigenlijk een beetje tegenviel doordat ik niet had verwacht dat het zó ruim zo zijn in mijn beleving. Bovenstaand probleem had ik niet. Maar je merkte wel dat het qua zicht (naar voren en de zijkanten kijken) dat het wel even wennen was qua grootte van de auto.

De VW T-Roc zat een beetje tussen de Peugeots 2008 en 3008 in. Een soort compacte middenmaat, ook qua bouw van de auto zelf.

Al deze drie auto's hebben een soort glanzend lak verwerkt in het dashboard wat er voor zorgt dat stof snel wordt aangetrokken. Wel een stofdoekje in de auto houden.

Van de Peugeots heb ik de specificaties meegekregen alsmede de prijzen bij verschillende packs. Bij VW moest ik het maar doen met wat er op internet stond :P

Ik heb pas volgend weekend tijd om de andere dealers te bezoeken, dan hoop ik de suggesties die zijn gedaan tegen te komen!
Ik stond voor dezelfde keus zo ongeveer. Ook in de Peugeot 2008 gereden en naar andere auto's met hoge instap gekeken. Uiteindelijk op de nieuwe C4 uitgekomen. Een 1.2 benzine met 8 traps automaat in het wit. Mooi hoge instap en relatief scherp geprijsd voor de uitrusting. Bij mij is het lease en daarom heb ik de Shine Pack Business besteld met massagestoelen en trekhaak. 35k kost de mijne al met al.

Wellicht is het wat voor je.
  maandag 15 augustus 2022 @ 09:43:42 #50
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_205642322
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Die mensen hebben een verkoopachtergrond, en (meestal) niet in de techniek. Wat verbruik betreft; die drie cilinders zijn lichter en goedkoper te fabriceren, of ze zuiniger zijn hangt van je rijstijl en soort afstand af. Veel schakelen en rijden in lage versnelling door stadsverkeer, geeft hoger verbruik.

Gunstig is constant 80 in de hoogste versnelling.
Ligt ook maar aan de auto. In de hoogste vernsnelling maakt mijn auto net wat te weinig toeren om echt efficient te zijn, ik kan beter tegen de 100 rijden. Dan heb ik het over een 3-liter 6-cilinder diesel met 310pk, die dan vrolijk tegen de 1:25 loopt :o Dat verbruik haal je gemiddeld natuurlijk nooit, maar woon-werk met gemiddeld 1:20 heb ik wel een keer voor mekaar gekregen. Ding is echt idioot zuinig als je je best doet. Ik doe alleen niet bepaald m'n best over het algemeen, dus mijn verbruik zit gemiddeld rond de 1:15.

Overigens is een moderne automaat tegenwoordig zuiniger dan een handbak. Sowieso al vanwege 8 versnellingen versus maximaal 6 voor een handbak en automaten waren vooral onzuiniger vanwege de toque convertor, maar die wordt in de moderne bakken gebruikt icm een lockup zodra mogelijk en daarmee ben je dat verlies zo goed als kwijt.
Life's like music, get the rhythm..
pi_207827884
Inmiddels meer dan een half jaar verder en het recentelijk weer opgepakt.

Via een bevriende garagist de tip gekregen om voor VW of Nissan Qashqai te kiezen.
Afgelopen woensdag naar deze twee dealers geweest.

VW

• VW T-Roc valt tegen, is best een lage instap voor mij.
• VW T-Cross is iets beter.
• VW Tiguan was prima, instap was goed. Wel een beetje saai interieur t.o.v. de Qashqai. Voordeel hier was dat de middenarmsteun in verschillende hoogten mee kan.

Nissan Qashqai
• Zat lekkerder, interieur is wat leuker.
• Instap was goed.
• Met de deur dicht kan je niet je stoelinstellingen aan de zijkant aanpassen. Dat komt omdat de deur een brede armsteun heeft en je met je vingers niet aan de knoppen kan komen om de stoelinstellingen anders te zetten.
• Wat ik jammer vond was dat de middenarmsteun niet in hoogte verstelbaar is. Nadat ik mijn stoel goed had gezet kon ik mijn linkerarm goed laten steunen op de armsteun aan de deur maar als ik de rechterarm steunen dan zit de armsteun te laag.

Qua ruimte is de VW groter dan de QQ. Qua verbruik is, wat ik tot nu toe hoor, de VW zuiniger dan de QQ. De VW is wel wat prijziger dan de QQ natuurlijk.

Ik zie mijzelf eerder rijden in een QQ omdat ik het interieur er leuker vind uitzien dan die van de VW. Echter is comfort ook een ding en vind ik het jammer van de armsteun. De VW is dan een prima alternatief denk ik.
pi_207828283
quote:
Met de deur dicht kan je niet je stoelinstellingen aan de zijkant aanpassen. Dat komt omdat de deur een brede armsteun heeft en je met je vingers niet aan de knoppen kan komen om de stoelinstellingen anders te zetten.

Is dit echt!?!? Dus je kan tijdens het rijden je stoelpositie niet aanpassen? Lijkt me sterk
pi_207845533
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 05:16 schreef SOG het volgende:
Is dit echt!?!? Dus je kan tijdens het rijden je stoelpositie niet aanpassen? Lijkt me sterk
Maar hoe vaak pas je überhaupt je stoelpositie aan tijdens het rijden? Ik doe dat zelf nooit, dus zou voor mij persoonlijk echt een non-issue zijn. Kan me niet voorstellen dat ik daar uniek in ben.

Een te lage armsteun vind ik vervelender.
pi_207846104
Heb je gelijk in maar dan nog wil ik gewoon mijn stoel kunnen aanpassen tijdens het rijden of iig kunnen aanpassen met de deur dicht. Bv schoenen wisselen? Bv ff dutje doen? Hij zal het over de nieuwste qashqai moeten hebben want het model vóór de nieuwste kun je wel gewoon de stoel aanpassen elektrisch met de deur dicht.

Of je past bv de bijrijderstoel toch ook vaak aan als er mensen achterin zitten om beenruimte te creëren? Moet je daar dan ook de deur voor openen. Iets zegt me dat dit gewoon kul is, of TS heeft dikke worstvingers.
pi_207987921
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 05:16 schreef SOG het volgende:

[..]
Is dit echt!?!? Dus je kan tijdens het rijden je stoelpositie niet aanpassen? Lijkt me sterk
Nou, ik deed de deur dicht en wou de stoel verstellen en ik kon er op één of andere manier niet bij. Maar de grap is dat ik vorige week bij dezelfde dealer was maar dan in een andere Qashqai en daar lukte het wel.
pi_207987947
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:36 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Maar hoe vaak pas je überhaupt je stoelpositie aan tijdens het rijden? Ik doe dat zelf nooit, dus zou voor mij persoonlijk echt een non-issue zijn. Kan me niet voorstellen dat ik daar uniek in ben.

Een te lage armsteun vind ik vervelender.
Mee eens, één keer je stoelpositie goed zetten en dan gaan. Maar die armsteun vond ik persoonlijk wel minder. De dealer zei ook dat de Nissan meer gemaakt is voor Aziatische mensen en dus voor wat kleinere mensen. Daar zat wel wat in al vind ik het niet kunnen dat zo een armsteun gewoon niet omhoog kan.
pi_207987959
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 13:20 schreef SOG het volgende:
Heb je gelijk in maar dan nog wil ik gewoon mijn stoel kunnen aanpassen tijdens het rijden of iig kunnen aanpassen met de deur dicht. Bv schoenen wisselen? Bv ff dutje doen? Hij zal het over de nieuwste qashqai moeten hebben want het model vóór de nieuwste kun je wel gewoon de stoel aanpassen elektrisch met de deur dicht.

Of je past bv de bijrijderstoel toch ook vaak aan als er mensen achterin zitten om beenruimte te creëren? Moet je daar dan ook de deur voor openen. Iets zegt me dat dit gewoon kul is, of TS heeft dikke worstvingers.
Nee, ik heb geen dikke worstvingers, gewoon normale vingers. De ruimte tussen deur en stoel was er gewoon niet door de linkerarmleuning (die vastzit aan de deur).
pi_207988071
Best lastig om een keuze te maken. De VW Tiguan is perfect, ruim genoeg voor mij en de passagiers met als nadeel dat kofferbak te groot is. Zonde eigenlijk want gebruik dat niet.

De VW T-Cross zou kunnen maar dan moet ik mijzelf wat meer opvouwen wil ik instappen. Gewezen op een Skoda Karoq die iets minder opvouwen is maar weet nog niet veel over de prestaties hiervan en of het zuinig is.

De QQ moet ik ook wel opvouwen als ik wil instappen maar wat minder dan bij de Tiguan waar ik goed kan instappen.

Ik moet denk ik maar een nader onderzoekje gaan doen...
  maandag 13 februari 2023 @ 22:14:25 #59
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_207988154
Of gewoon lekker een keer een auto kopen, mag best na 9 maanden oriënteren ;)
  maandag 13 februari 2023 @ 23:01:31 #60
197456 ytram
...dacht je!
pi_207988709
Liggen een Hyundai Tucson of een Toyota Corolla Cross ook in het budget? Vooral de laatste zou als Hybrid best nog wel aantrekkelijk kunnen zijn. Met beide niet gereden, maar als ik mij nu zou oriënteren voor een nieuwe auto in dat segment zou ik ze zeker meenemen (en de Franse merken links laten liggen, al spreken ze me qua design doorgaans aan).
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_208090658
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 23:01 schreef ytram het volgende:
Liggen een Hyundai Tucson of een Toyota Corolla Cross ook in het budget? Vooral de laatste zou als Hybrid best nog wel aantrekkelijk kunnen zijn. Met beide niet gereden, maar als ik mij nu zou oriënteren voor een nieuwe auto in dat segment zou ik ze zeker meenemen (en de Franse merken links laten liggen, al spreken ze me qua design doorgaans aan).
Die Tucson was bij de Hyundai dealer alleen maar in electrisch beschikbaar als ik het me kon herinneren. Die Toyota Corolla Cross ziet er wel leuk uit. Is misschien net iets té.

Ik lees dat een middenklasse SUV een instaphoogte van 70 cm heeft. Dat zou voor mij goed genoeg zijn.
pi_208286844
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 18:49 schreef stokj het volgende:

[..]
Die Tucson was bij de Hyundai dealer alleen maar in electrisch beschikbaar als ik het me kon herinneren. Die Toyota Corolla Cross ziet er wel leuk uit. Is misschien net iets té.

Ik lees dat een middenklasse SUV een instaphoogte van 70 cm heeft. Dat zou voor mij goed genoeg zijn.
Staar je niet blind op "SUV" er zijn veel normale auto's die bijna even hoog zijn als de suv-variant omdat het op hetzelfde model gebaseerd is, maar dan zitten er wat stoere plastic bumpers en spatbordverbreders op. Daarnaast zijn juist veel relatief kleine stadsauto's ook relatief hoog, omdat je door rechtop te zitten de auto veel korter kan maken. Bijvoorbeeld de oude A-klasse is extreem polulair bij ouderen, omdat je daarin ook lekker hoog zit.

Bovendien zijn er voor een gemakkelijke instap voor ouderen/mensen met een lichamelijke beperking nog een paar punten die minstens zo belangrijk zijn. De hoogte van de deuropening zelf bijvoorbeeld. Want een hoge zitting heb je niks aan als je vervolgens moet bukken om in de auto te komen. Hoe ver de deur open kan. Driedeurs modellen vallen vaak daardoor af, omdat je de deur in veel situaties niet helemaal open kan doen, en dat het uitstappen moeilijker maakt. En hoe hoog de dorpel is waar je je voeten overheen moet tillen bij het instappen.
Ga het dus vooral proberen als een makkelijke instap echt belangrijk is, en staar je niet blind op enkel de hoge zit van de suv's.

Hier nog een lijstje met zithoogtes van verschillende modellen:


[ Bericht 3% gewijzigd door knoopie op 08-03-2023 11:40:32 ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208365098
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:35 schreef knoopie het volgende:

[..]
Staar je niet blind op "SUV" er zijn veel normale auto's die bijna even hoog zijn als de suv-variant omdat het op hetzelfde model gebaseerd is, maar dan zitten er wat stoere plastic bumpers en spatbordverbreders op. Daarnaast zijn juist veel relatief kleine stadsauto's ook relatief hoog, omdat je door rechtop te zitten de auto veel korter kan maken. Bijvoorbeeld de oude A-klasse is extreem polulair bij ouderen, omdat je daarin ook lekker hoog zit.

Bovendien zijn er voor een gemakkelijke instap voor ouderen/mensen met een lichamelijke beperking nog een paar punten die minstens zo belangrijk zijn. De hoogte van de deuropening zelf bijvoorbeeld. Want een hoge zitting heb je niks aan als je vervolgens moet bukken om in de auto te komen. Hoe ver de deur open kan. Driedeurs modellen vallen vaak daardoor af, omdat je de deur in veel situaties niet helemaal open kan doen, en dat het uitstappen moeilijker maakt. En hoe hoog de dorpel is waar je je voeten overheen moet tillen bij het instappen.
Ga het dus vooral proberen als een makkelijke instap echt belangrijk is, en staar je niet blind op enkel de hoge zit van de suv's.

Hier nog een lijstje met zithoogtes van verschillende modellen:
[ afbeelding ]
Maar bij een 70+ cm instap kom je toch gauw uit bij de SUV's of bij een auto die heel zwaar is/hogere wegenbelasting/verbruik heeft denk ik?
pi_208365903
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 18:49 schreef stokj het volgende:

[..]
Die Tucson was bij de Hyundai dealer alleen maar in electrisch beschikbaar als ik het me kon herinneren. Die Toyota Corolla Cross ziet er wel leuk uit. Is misschien net iets té.

Ik lees dat een middenklasse SUV een instaphoogte van 70 cm heeft. Dat zou voor mij goed genoeg zijn.
De Tucson is er juist niet in elektrisch (bev), alleen in mhev, hev en phev.
Facts don't care about your feelings
pi_208366341
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 21:46 schreef stokj het volgende:

[..]
Maar bij een 70+ cm instap kom je toch gauw uit bij de SUV's of bij een auto die heel zwaar is/hogere wegenbelasting/verbruik heeft denk ik?
70+ cm is ook helemaal niet meer comfortabel om in te stappen voor iemand van gemiddelde lengte. Dan moet je omhoog klimmen om te gaan zitten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208367314
Dus een rav4 is te oncomfortabel om in te stappen....

Rav4 1 op 20 B-)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 01:08:15 #67
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208367368
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2023 12:36 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Maar hoe vaak pas je überhaupt je stoelpositie aan tijdens het rijden? Ik doe dat zelf nooit, dus zou voor mij persoonlijk echt een non-issue zijn. Kan me niet voorstellen dat ik daar uniek in ben.

Een te lage armsteun vind ik vervelender.
Ik doe dit dagelijks omdat mijn vrouw ook in mijn auto rijdt. Dan pas ik dus meteen bij het instappen al wat aan maar tijdens het rijden vaak nog wat finetuning. Het niet kunnen aanpassen tijdens het rijden zou voor mij ook een dealbreaker zijn.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 01:15:03 #68
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208367374
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 11:35 schreef knoopie het volgende:

[..]
Staar je niet blind op "SUV" er zijn veel normale auto's die bijna even hoog zijn als de suv-variant omdat het op hetzelfde model gebaseerd is, maar dan zitten er wat stoere plastic bumpers en spatbordverbreders op. Daarnaast zijn juist veel relatief kleine stadsauto's ook relatief hoog, omdat je door rechtop te zitten de auto veel korter kan maken. Bijvoorbeeld de oude A-klasse is extreem polulair bij ouderen, omdat je daarin ook lekker hoog zit.

Bovendien zijn er voor een gemakkelijke instap voor ouderen/mensen met een lichamelijke beperking nog een paar punten die minstens zo belangrijk zijn. De hoogte van de deuropening zelf bijvoorbeeld. Want een hoge zitting heb je niks aan als je vervolgens moet bukken om in de auto te komen. Hoe ver de deur open kan. Driedeurs modellen vallen vaak daardoor af, omdat je de deur in veel situaties niet helemaal open kan doen, en dat het uitstappen moeilijker maakt. En hoe hoog de dorpel is waar je je voeten overheen moet tillen bij het instappen.
Ga het dus vooral proberen als een makkelijke instap echt belangrijk is, en staar je niet blind op enkel de hoge zit van de suv's.

Hier nog een lijstje met zithoogtes van verschillende modellen:
[ afbeelding ]
En dan post je een lijstje met auto's van ruim 10 jaar geleden...TS zoekt een nieuwe auto hè :o
pi_208368709
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 01:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]
En dan post je een lijstje met auto's van ruim 10 jaar geleden...TS zoekt een nieuwe auto hè :o
In de OP staat "nieuwe, of als dat niet bevalt een tweedehands"

Maar het lijstje was vooral om aan te geven dat je helemaal niet per sé een SUV nodig hebt om een hogere zithoogte te hebben. Er zijn genoeg andere automodellen die ook hoog zijn zonder een SUV-uiterlijk te hebben. Dat leek mij relevant, omdat TS schreef dat hij voor de rest helemaal niet zo veel ruimte nodig heeft, dus dan ligt een kleine maar hoge auto eerder voor de hand.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208373409
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 01:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik doe dit dagelijks omdat mijn vrouw ook in mijn auto rijdt. Dan pas ik dus meteen bij het instappen al wat aan maar tijdens het rijden vaak nog wat finetuning. Het niet kunnen aanpassen tijdens het rijden zou voor mij ook een dealbreaker zijn.
Hij heeft het dan ook over "tijdens" het rijden, niet voor het rijden. Als je er met je vrouw in rijdt dan stel je toch van te voren je stoel in, dan kan je dus ook nog bij de knopjes zoals in zijn geval. Het komt minder voor dat je al aan het rijden bent en dan je stoel iets meer naar achter doet, alhoewel het zeker weleens voorkomt vooral als er mensen achterin zitten die dan toch iets te krap zitten en lopen te janken.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 14 maart 2023 @ 22:27:31 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208378932
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 16:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Hij heeft het dan ook over "tijdens" het rijden, niet voor het rijden. Als je er met je vrouw in rijdt dan stel je toch van te voren je stoel in, dan kan je dus ook nog bij de knopjes zoals in zijn geval. Het komt minder voor dat je al aan het rijden bent en dan je stoel iets meer naar achter doet, alhoewel het zeker weleens voorkomt vooral als er mensen achterin zitten die dan toch iets te krap zitten en lopen te janken.
Nee, ik heb het ook over "tijdens" het rijden. Lees nog maar eens :P
pi_208381211
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 22:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Nee, ik heb het ook over "tijdens" het rijden. Lees nog maar eens :P
Daarom auto nemen met geheugen stoel
Facts don't care about your feelings
  woensdag 15 maart 2023 @ 10:58:47 #73
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208382586
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:53 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Daarom auto nemen met geheugen stoel
Was bij mijn auto een optie van 3.5k, dat ging mij iets te ver.
pi_208382721
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 10:58 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Was bij mijn auto een optie van 3.5k, dat ging mij iets te ver.
Ah ja waarschijnlijk omdat je dan ook de elektrische stoelen moet nemen en vaak zijn dat ook weer betere stoelen. Bij mijn Kia is de bestuurder wel elektrisch met geheugen, maar de passagier is handmatig. Bij de Koreanen vallen de opties altijd wel mee qua prijs.
Facts don't care about your feelings
pi_208382767
Mazda.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')