Dat gaat heel goed nu, hoor. Heb in februari een dexa-scan gehad en bloedonderzoek, gevolgd door advisering door een sportarts en een dietist. Mijn cholesterol was goed en mijn glucose ook. Dus daar weinig problemen. Om af te vallen eet ik nu grotendeels koolhydraatbeperkt. Dus een zoete aardappel i.p.v. gewone, volkoren pasta, zilvervliesrijst, veel groente, koolhydraatarm brood, als ik al brood eet. Daarnaast neem ik dagelijks een eiwitshake met een lepel lijnzaadolie. (zonder lijnzaad raak ik verstopt)quote:Op woensdag 25 mei 2022 11:29 schreef Selenophilia het volgende:
Was je maar zo sceptisch over je voedingspatroon.
Ja, maar waarom dan? Als je al zegt dat je je leefstijl hebt aangepast? Heb je de neiging om terug te vallen dan? Voor zover ik het heb gelezen gaat het over het voorkomen van overeten.quote:Op woensdag 25 mei 2022 11:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat gaat heel goed nu, hoor. Heb in februari een dexa-scan gehad en bloedonderzoek, gevolgd door advisering door een sportarts en een dietist. Mijn cholesterol was goed en mijn glucose ook. Dus daar weinig problemen. Om af te vallen eet ik nu grotendeels koolhydraatbeperkt. Dus een zoete aardappel i.p.v. gewone, volkoren pasta, zilvervliesrijst, veel groente, koolhydraatarm brood, als ik al brood eet. Daarnaast neem ik dagelijks een eiwitshake met een lepel lijnzaadolie. (zonder lijnzaad raak ik verstopt)
Verder beweeg ik dagelijks. Heb een crosstrainer aangeschaft, zodat ik niet naar een sportschool hoef. Voel me daar niet meer zo thuis. Had al een goed beginnetje met 8 weken, 3x per week revalidatie na een hartinfarct. Dat was voor mij ook de reden om aan dit programma mee te gaan doen.
Maar zag dit gisteren voorbij komen. In juni krijg ik weer een nieuwe dexa en bloedtesten en het zou zomaar kunnen dat dit voorgesteld gaat worden. Daarom ben ik benieuwd of er mensen zijn die het al kennen.
Bronquote:Wat is de langetermijnveiligheid?
Er zijn een aantal zorgen over de langetermijnveiligheid:
- Suïcidaliteit. Na markttoelating van naltrexon/bupropion zijn bij patiënten van alle leeftijden gevallen van suïcidaliteit (waaronder suïcidale ideatie) gemeld. In registratiestudies zijn geen suïcides of suïcidepogingen gemeld in studies tot 56 weken.
- Leverschade. Bij een dagelijkse dosering naltrexon van 16 tot 48 mg is geneesmiddel geïndiceerde leverschade (DILI) gemeld (SmPC, 2021).
Wat zijn de belangrijkste bijwerkingen?
De meest voorkomende bijwerkingen van naltrexon/bupropion zijn hoofdpijn en gastro-intestinale bijwerkingen, zoals misselijkheid, braken en obstipatie. Deze komen bij meer dan 10% van de patiënten voor. Gastro-intestinale bijwerkingen verdwijnen vaak binnen enkele weken. Bijwerkingen die bij 1 tot 10% van de patiënten voorkomen zijn onder andere angst, duizeligheid, stijging van de bloeddruk en hartslag, overmatige transpiratie, smaakstoornissen, oorsuizen en een droge mond (SmPC, 2021).
Bupropion is geassocieerd met een verhoogd risico op (dosis-gerelateerde) insulten. De incidentie van insulten was in klinische studies 0,06% met naltrexon/bupropion in vergelijking met 0% met placebo. Daarnaast kan (tijdelijk) de systolische en diastolische bloeddruk licht stijgen (gemiddeld 1 mmHg). In enkele gevallen is bij bupropion een ernstige bloeddrukstijging gemeld, waarvoor behandeling noodzakelijk is. Tijdens de titratiefase zijn gevallen van hypertensiecrisis gemeld (SmPC, 2021).
Wat zijn de belangrijkste contra-indicaties en interacties?
Naltrexon/bupropion is gecontra-indiceerd bij onder andere ongereguleerde hypertensie, epilepsie of convulsies in de voorgeschiedenis, (voorgeschiedenis van) bipolaire stoornis, (voorgeschiedenis van) boulimie of anorexia nervosa en patiënten in de acute onttrekkingsfase van alcohol, benzodiazepines of opiaten (SmPC, 2021).
Bij behandeling met naltrexon/bupropion zijn opioïden mogelijk minder effectief. De combinatie wordt ontraden (KNMP, 2022).
Bupropion is een remmer van CYP2D6. Hierdoor kan de spiegel stijgen van onder andere venlafaxine, TCA’s, bepaalde antipsychotica, metoprolol en tamoxifen (KNMP, 2022).
Bij combinatie met serotonerge medicatie zijn er gevallen van serotoninesyndroom gemeld. Als de combinatie toch noodzakelijk is, dan is zorgvuldige observatie aanbevolen voornamelijk bij initiatie en dosiswijzigingen (SmPC, 2021).
Wat is het advies bij verminderde nierfunctie en leverfunctie?
Naltrexon/bupropion is gecontra-indiceerd bij eindstadium nierfalen. Bij patiënten met matig tot ernstig nierfalen is de maximale aanbevolen dosering maximaal 2 tabletten naltrexon/bupropion per dag. Bij patiënten met een lichte nierfunctiestoornis is dosisverlaging niet nodig (SmPC, 2021).
Naltrexon/bupropion is gecontra-indiceerd bij patiënten met een ernstige leverfunctiestoornis. Bij patiënten met een matige leverfunctiestoornis is naltrexon/bupropion niet aanbevolen. Bij een lichte leverfunctiestoornis is de maximale dosering maximaal 2 tabletten naltrexon/bupropion per dag (SmPC, 2021).
Volgens de sportarts moet ik zoveel mogelijk natuurlijk eten. Dus niet zwaar geraffineerd, zoals suiker, witte rijst e.d. Volkoren pasta mag wel, met mate, zilvervliesrijst, zoete aardappel ook. Alcohol, liever niet, maar met mate mag het wel. Sowieso drinken wij doordeweeks (en op zondag) helemaal niets. Ik drink dan alleen barleduc met een smaakje, zwarte koffie, melk voor de eiwitshake.quote:Op woensdag 25 mei 2022 11:50 schreef capricia het volgende:
Drink je nog alcohol, @:Gia?
En kun je me uitleggen wat koolhydraatbeperkt met volkoren pasta en zilvervliesrijst te maken heeft.
(Ik leer graag bij!)
Het gewichtverlies gaat niet erg snel. Sinds februari pas 5 kilo. Terwijl ik zeker 5 x per week 20 - 30 (2x15) minuten de crosstrainer gebruik. Met aardig wat weerstand en dus langzamer, gaat niet per se om uithouding, maar om spieren opbouwen en gewichtsverlies.quote:Op woensdag 25 mei 2022 11:47 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Ja, maar waarom dan? Als je al zegt dat je je leefstijl hebt aangepast? Heb je de neiging om terug te vallen dan? Voor zover ik het heb gelezen gaat het over het voorkomen van overeten.
Die bijwerkingen had ik ook gezien, inderdaad. Bloeddruk verhogingen, en dan wil men het vooral voorschrijven aan hartpatienten?quote:Op woensdag 25 mei 2022 12:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik was nieuwsgierig en las over het middel. Maar die (mogelijke) bijwerkingen zijn niet mals. Het lijkt me allerminst een soort ‘baat het niet dan schaadt het niet’-middel.
[..]
Bron
5 kilo afvallen en tegelijkertijd spiermassa opbouwen is echt heel knap hoor. Meestal gaat dat namelijk niet goed samen (afvallen en spieropbouw).quote:Op woensdag 25 mei 2022 12:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gewichtverlies gaat niet erg snel. Sinds februari pas 5 kilo. Terwijl ik zeker 5 x per week 20 - 30 (2x15) minuten de crosstrainer gebruik. Met aardig wat weerstand en dus langzamer, gaat niet per se om uithouding, maar om spieren opbouwen en gewichtsverlies.
Aangezien dit middel nu, waarschijnlijk, in het basispakket komt, kan ik me voorstellen dat artsen het dan makkelijker voorschrijven.
[..]
Die bijwerkingen had ik ook gezien, inderdaad. Bloeddruk verhogingen, en dan wil men het vooral voorschrijven aan hartpatienten?
Hoor het ook wel van mensen. "Ben je afgevallen?" Tja, niet heel veel. En dan zeggen 'spieren wegen zwaarder dan vet', klinkt weer zo excuserig.quote:Op woensdag 25 mei 2022 12:34 schreef capricia het volgende:
[..]
5 kilo afvallen en tegelijkertijd spiermassa opbouwen is echt heel knap hoor. Meestal gaat dat namelijk niet goed samen (afvallen en spieropbouw).
Denk dat je jezelf wel een compliment mag geven.![]()
En bedenk: spieren wegen zwaarder dan vet. Dus dit ga je echt wel zien in je lichaamssamenstelling.
Ja. Ik ook.quote:Op woensdag 25 mei 2022 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoor het ook wel van mensen. "Ben je afgevallen?" Tja, niet heel veel. En dan zeggen 'spieren wegen zwaarder dan vet', klinkt weer zo excuserig.![]()
Heb me deze week nog niet gewogen. Misschien is het wel meer!![]()
Maar goed, ik ga dit wel volhouden voor de lange termijn. Chips, friet e.d. houd ik toch al niet zo van, dus da's geen straf. En nootjes, zonder jasje, mogen wel. Handje per dag. Daar geniet is wel van.
Ben stiekem wel erg benieuwd naar de dexa...
Dank je, ja is goed.quote:Op woensdag 25 mei 2022 13:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik ook.
Wil je het hier posten, wat je dexa-resultaten zijn?
Ik denk dat je heel goed bezig bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |