abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 24 mei 2022 @ 01:40:03 #1
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_204844778
Tappa 16: Salò - Aprica (Sforzato Wine Stage), 202 km

Ha, daar zijn we weer! De laatste week van de Giro is in aantocht, en wat voor week dreigt het te worden. De term backloaded mag weer uit de kast gehaald worden, de organisatie heeft bijna al het moois bewaard voor de laatste dagen. Al maakten we vorige week ook de nodige mooie dingen mee, vooral meteen na de vorige rustdag. Vorige week dinsdag werd geschiedenis geschreven. Dubbele geschiedenis zelfs. Biniam Girmay vloerde Mathieu van der Poel in een beklijvende sprint en werd zodoende de eerste Eritreeër en ook meteen de eerste zwarte Afrikaan die een rit wist te winnen in een grote ronde. WE schreven geschiedenis, het was een prachtige dag. Al werd de euforie snel een pak minder, toen Bini op het podium een kurk in zijn oog kreeg. Daardoor werd hij ook meteen de eerste renner ooit die de volgende dag niet van start kon gaan vanwege een incident op het podium. Geschiedenis schrijven, op iedere mogelijke manier. Een bijzonder spijtige zaak, want hij had nog meer ritten kunnen winnen en voor paars kunnen gaan, die trui krijgt Demare nu in de schoot geworpen. Na het feest in Jesi gingen we door naar Reggio Emilia, de vlakste rit van de Giro. Klein waaierrisico, maar het werd toch sprinten. In die sprint won heel verrassend Alberto Dainese, voor een totaal verbaasde Fernando Gaviria. De eerste Italiaanse zege en ook meteen de eerste voor DSM. De Italianen waren daarna los, want in Genua won Stefano Oldani voor Lorenzo Rota en ONZE Gijs Leemreize. Het was een rit die voor de vluchters was, en ONZE Mathieu zat ook weer in de kopgroep. Bijna een dagelijks terugkerende rubriek. Ditmaal had hij een paar ploeggenoten bij, en die profiteerden van zijn aanwezigheid. Als iedereen naar Mathieu kijkt kan een ploeggenoot, zoals in dit geval Oldani, bijna ongezien in de aanval gaan. Met Leemreize reed hij naar Rota toe, met z'n drieën reden ze naar Genua en daar bleek Oldani de snelste te zijn. Knappe zege voor hem en Alpecin, doen ze toch goed na het eerdere geschutter in Napels. De volgende rit werd een nagelbijter, onderweg naar Cuneo werden de koplopers pas in de laatste kilometer ingerekend. Pascal Eenkhoorn en Julius van den Berg reden nog op kop in de slotkilometer, maar door te pokeren en dus te blunderen konden de sprinters op het allerlaatste moment nog terugkeren. Demare pakte daarna zijn derde ritzege, voor een ontgoochelde Bauhaus. Tijdens die rit verloren we trouwens Romain Bardet, toch een serieuze kanshebber op de eindzege. Zijn maag werkte niet mee, einde verhaal.

We doken daarna zonder Bardet het weekend in en werden in en rond Turijn getrakteerd op een schitterende rit. Na een lastige aanloop reden we naar Turijn toe, waar de renners over een lokaal circuit moesten rijden. Dit circuit begon met een lastige afdaling en daar begon Bora op kop te beuken. Voor we het wisten bleef er nog maar een minimale groep over, en dan moesten er nog een kilometer of 60 worden afgewerkt. Valverde had de slag gemist, Arensman had de slag gemist, er hadden heel veel renners de slag gemist. Ook Landa lag er bijna af, maar hij kon nog terugkeren. Maarja, toen begonnen de klimmetjes en die bleken toch verdomd lastig te zijn. Bora bleef op kop rijden, waarbij veel werk op het conto van Kelderman kwam. De rubriek Almeida kwam daarna weer heel vaak voorbij. Hij had de eerste slag ook gemist, maar keerde weer terug. Haakte af, keerde terug, haakte af, keerde terug, ga zo maar door. Uiteindelijk haakte hij definitief af in de finale, waarna het meest bevreemdende beeld was dat hij Pozzovivo niet kon volgen in een afdaling. Op een kilometer of 25 van het eind ging Carapaz in de aanval op Superga, en dat leek mij eigenlijk wel de beslissende aanval. Een Carapaz in topvorm plaatst zo'n aanval en die zien ze dan niet meer terug. Dat pakte toch net anders uit. Landa kon niet direct volgen, maar kon na de klim wel rekenen op de steun van Bilbao, die het gat beperkt wist te houden. Op de steile klim van Colle della Maddalena haakte Landa weer af, maar Nibali en Hindley reden op die klim wel naar Carapaz toe. Ook Yates haakte aan, wat een vreemde patriot is dat. De rest schaduwde elkaar vervolgens, terwijl Yates vrij spel had aangezien hij toch op 20 minuten staat in het klassement. Hij gooide zich naar beneden richting de finish en ze zagen hem niet meer terug. Een totaal mislukte Giro voor hem, maar toch twee ritzeges. Het verhaal van zijn carrière, wel. Hindley won het sprintje daarachter voor Carapaz en de uit het niets over benen beschikkende Nibali. Pozzovivo reed aan het eind weg van Almeida, nog steeds lachen. Dankzij Bilbao wist Landa daar weer achter de schade te beperken, maar het was toch een veeg teken. Al schijnt hij alles te zetten op de laatste week, daar houden we hem aan. Buchmann bleef ook nog enigszins in de buurt, Bora schroeit. Juanpe Lopez werd tiende, op meer dan vier minuten. Hij verloor dan eindelijk zijn roze trui, die nu om de schouders van Carapaz hangt.

Het was een spectaculaire rit, een rit die beter uitpakte dan de laatste rit voor de rustdag. Een rit zonder voorbeschouwing mijnerzijds, ofschoon ik er eigenlijk wel eentje had geschreven. Maarja, toen ging ik een paar bier drinken en dat werden er meer dan een paar. Hoefde de voorbeschouwing alleen nog maar even af te maken, maar tegen de tijd dat ik klaar was met drinken was het al licht. Dus ja, dat kwam er niet meer van. Achteraf gezien konden we de rit ook makkelijk af zonder voorbeschouwing, want wat een onvoorstelbare flopshow was dat zeg. Nul actie tussen de klassementsrenners, hemmelneks. Het spannendste moment was dat Carapaz aan het eind weg probeerde te sprinten om op die manier een seconde te pakken en dat Sivakov probeerde de rest te blokkeren, nou nou, poe poe. Zelfs Sam Oomen zat nog in de groep der favorieten, dan weet je dat er helemaal niets is gebeurd. De strijd om de ritzege was eigenlijk ook niet bijster interessant, op de lastige klim naar Verrogne bleven er maar een stuk of vier renners over die in de buurt zouden kunnen komen van de ritzege, en heel vroeg op de slotklim naar Cogne werd duidelijk dat Ciccone de beste was. Een beetje hetzelfde verhaal als Yates, zijn Giro mislukte totaal, maar hij pakt nu toch een ritzege mee. Zijn mooiste ooit, aldus hemzelf, aangezien hij al een paar jaar aan het worstelen is met tal van blessures. Alsnog een schrale troost als je voor het klassement komt, schat ik in. Oja, Guillaume Martin ging nog in de aanval en schoof zo twee plaatsen op in het klassement, plaatsen die hij na de rustdag weer gaat verliezen. Zo matig was het. Echt, zonde. De rit was op papier al bepaald niet ideaal, maar de klim naar Verrogne bood toch kansen om iets te doen. Daar moest het ook wel gebeuren, want Cogne stelde niets voor. Zonder aanvallen op Verrogne was het vervolgens wel duidelijk, snoozefest. Voor het nageslacht nog even wat de vorige voorbeschouwing had moeten worden. We waren er bijna, maar toch niet helemaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enfin, dit even voor de volledigheid. Het idee van de organisatie was duidelijk, maar het kwam er niet helemaal uit. De renners maken nog steeds de koers en hopelijk gaan ze dat vooral in de laatste week doen. Ondanks die rit naar Turijn blijven we nog steeds een beetje op onze honger zitten, maar direct na de laatste rustdag staat de koninginnenrit op het programma. De rit naar Aprica is loodzwaar, hier moeten de mannen met roze ambities toch echt hun slag gaan slaan. Ook op woensdag zal er een zware bergrit volgen, maar wel net iets minder zwaar. Op donderdag gaan we naar Treviso, de laatste kans voor de weinige sprinters die er nog zijn overgebleven. Dan volgt er op vrijdag nog een rit met een uitstapje naar Slovenië, waar een bijzonder lastige klim op het programma staat. Een minder lastige aankomst in Italië is het eindpunt van die rit, waarna we op zaterdag aankomen boven op de FEDAIA!!!! Alhoewel, ze verwachten slecht weer deze week, dus dat kan ook zomaar weer geschrapt worden. Wat niet geschrapt zal worden in de afsluitende tijdrit in Verona, hopelijk is de voorsprong van Landa tegen die tijd groot genoeg.




Na de derde en laatste rustdag van deze Giro beginnen de renners in Salò aan de volgende rit. Salò is een plaats met ongeveer 10.000 inwoners gelegen aan het Gardameer en beschikt over een bewogen geschiedenis. Dat is vooral te danken aan Benito Mussolini, het grote voorbeeld van renners als Gianni Moscon en Sonny Colbrelli. Mussolini woonde ooit in Salò en stichtte hier in 1943 de Italiaanse Sociale Republiek, die ook wel bekend stond als de Republiek van Salò. Wikipedia spreekt ook wel over een fascitische marionettenstaat, opgericht na de capitulatie van het Koninkrijk Italië. Op 25 juli werd Benito Mussolini gevangengenomen door de Italiaanse regering. Op 12 september werd hij bevrijd door de Duitse troepen onder leiding van Otto Skorzeny. Op 23 september werd de Italiaanse Sociale Republiek, met Mussolini aan het hoofd, uitgeroepen. Mussolini had echter weinig macht, de werkelijke machthebbers waren de Duitsers. De Republiek verklaarde de oorlog aan het koninkrijk Italië, dat inmiddels de kant van de geallieerden had gekozen. De Italiaanse Sociale Republiek was veel racistischer en antisemitischer van aard dan Mussolini's vorige regering. De hoofdstad was gevestigd in Salò aan het Gardameer. Mussolini werd gedwongen de voorheen Italiaanse gebieden Zuid-Tirol, Triëst en Istrië aan Duitsland af te staan. De Republiek verloor continu terrein door het opdringen van de geallieerde troepen. Op 25 april 1945 verliet Mussolini Salò, op de vlucht voor de geallieerden. Dit wordt over het algemeen als het eind van de Italiaanse Sociale Republiek gezien. Drie dagen later werd Mussolini gedood. Op 2 mei capituleerden de laatste Duitse en Italiaanse troepen in Italië. Een lang leven was de Republiek van Salò dus niet beschoren, maar de geschiedenis van dit plaatsje is natuurlijk wel voorgoed besmeurd. Niet alleen door de fascistische vazalstaat van Mussolini, ook vanwege een film. Salò o le 120 giornate di Sodoma (Nederlandse titel: Salò of de 120 dagen van Sodom) is een Italiaanse drama-, arthouse- en exploitatiefilm uit 1975 geregisseerd en geschreven door Pier Paolo Pasolini. De film is gebaseerd op het boek Les Cent Vingt Journées de Sodome (1785) van de Fransman Markies de Sade. Salò was bedoeld als eerste deel uit een filmtrilogie, de Trilogie van de Dood. Deze moest volgen op Pasolini's eerder verschenen Trilogie van het Leven (Il Decameron, I racconti di Canterbury en Il fiore delle mille e una notte). Salò kreeg echter nooit een vervolg, omdat Pasolini een paar maanden na het voltooien van de film werd vermoord. Salò mag in de meeste Europese landen vanwege het gruwelijke karakter niet vertoond worden aan mensen jonger dan achttien jaar. In Italië zelf werd de film verboden, evenals in Finland, Noorwegen, Australië en Nieuw-Zeeland. In de fascistische Republiek van Salò, in een afgelegen villa aan het Gardameer, worden negen jongens en negen meisjes bijeengebracht. Ze worden onderworpen aan geestelijke en lichamelijke vernederingen door vier fascistische leiders, een hertog, bisschop, magistraat en voorzitter die hun machtspositie misbruiken, daartoe gestimuleerd door de verhalen van vier hoeren-vertelsters. De achttien jongeren worden vernederd, seksueel misbruikt en ten slotte doodgemarteld terwijl beurtelings een van de vier heren vanuit de villa met een verrekijker toekijkt. Zo, koekoek, die film gaan we meteen downloaden natuurlijk. De film dient als een aanklacht tegen fascisme en kapitalisme en om dat punt duidelijk over te brengen heeft de maker ervoor gekozen de boel zo gruwelijk mogelijk in beeld te brengen. Niet iedereen was even blij met deze film, in het jaar van de première werd Pasolini op een werkelijk gruwelijke wijze om het leven gebracht. De precieze aanleiding is nog steeds onbekend, maar in het altijd fascistische Italië fascisme aanklagen is natuurlijk nooit verstandig. Salò staat er al bij al slecht op, derhalve. Terwijl het toch echt een mooie stad is, wellicht zelfs de mooiste van het Gardameer. De toeristische sites zijn lyrisch, al is dat misschien ook weer geen verrassing. Volgens mooistedorpjes.nl ligt de tijd van Mussolini gelukkig ver achter ons en is Salò nu visueel een van de mooiste dorpen zo niet hét mooiste dorp aan het Gardameer. Dat is te danken aan de aanwezigheid van de ruim twee kilometer lange autovrije wandelpromenade langs het water. Deze ongelijk gevormde wandelpromenade is de plek waar men komt om te flaneren, om te eten en te drinken. Of je nou overdag of ’s avonds hier naartoe gaat, de promenade van Salò is altijd betoverend mooi. Hier geen grote neon-reclames of enorme uitstallingen van koopwaar. Nee, de sfeer langs de promenade is vrij ingetogen. In het water dobberen wat bootjes. Aan de westelijke kant van de boulevard is een jachthaven gesitueerd. Parallel aan de Lungolago G. Zanardelli, zoals de promenade officieel heet, ligt de Via San Carlo, dé winkelstraat van Salò. Gekleurde gevels, dat zou te gek moeten zijn. Tevens staat hier de grootste en belangrijkste kerk van het meer, de Duomo Santa Maria Annunziata. De kerk is in de laatgotische stijl gebouwd en bevat enkele fraaie fresco’s. Zo! Wielertechnisch gezien moeten we vooral vermelden dat hier in 1962 het WK wielrennen werd georganiseerd, de Fransman Jean Stablinski ging met de regenboogtrui aan de haal. De altijd cleane Dario Frigo won in de Giro van 2001 dan weer een tijdrit die aankwam in Salò, voor Gilberto Simoni en Abraham Olano.



Direct na het vertrek laten we het fascistische Salò en het Gardameer achter ons, er volgt een tocht naar het noorden die in eerste instantie vlak zal zijn. Bijna vlak dan, in de eerste 30 kilometer komen de renners 200 meter hoger uit. Tijdens de neutralisatie rijden de renners door Corona, gelukkig ligt Apenpokken niet op de route. Over brede en relatief rechte wegen rijden de renners door de vallei langs de Chiese op weg naar het Idromeer. Ze passeren door een aantal dorpjes, waar uiteraard wat meer bochten liggen, maar verder is het een bijzonder makkelijk begin van de rit. Na de rustdag is er 30 kilometer de tijd om het juiste gevoel te pakken te krijgen, daarna gaat het los. Voorbij het Idromeer worden de renners alvast geconfronteerd met een eerste klim, een ongecategoriseerde helling. Het gaat alvast vijf kilometer aan 5% omhoog, een opwarmertje. Hierna gaat het even kort naar beneden over een acceptabele weg, waarna het een paar kilometer vlak is tot in Bagolino. Hier ligt de voet van de eerste officiële klim van de dag, eerst even genieten van het mooie Bagolino en daarna echt klimmen.



De klim die hier begint luistert naar de naam Goletto di Cadino. Het gaat 20 kilometer lang aan 6% omhoog, zoals af te lezen valt aan het officiële profiel is het een bijzonder onregelmatige klim. Voorbij Bagolino is het een tijd zo goed als vlak en via wat vals plat volgt er na drie kilometer klimmen voor het eerst een steilere passage. Na vijf kilometer klimmen gaat het een keer een kilometer aan 10% omhoog, waarna het van 9% naar 7% gaat, nog verder terug naar 4% en dan zelfs tijdelijk maar 2%. Eigenlijk blijft de klim zich zo verder ontwikkelen, het wordt steeds steiler en dan weer wat makkelijker. Na 15 kilometer klimmen komen de renners nog een keer een écht lastig stuk tegen, het gaat een kilometer lang aan 10,5% omhoog. Na nog een stuk aan 9% gaat het daarna even kort naar beneden, waarna de renners in de laatste paar kilometer van de klim nog een heel stuk aan 8,5% tegenkomen, voor het in de laatste kilometer omhoog zal gaan aan 5%. Na 59 kilometer bereiken de renners de top van deze Goletto di Cadino, een klim die ook wel bekend staat als de Passo Crocedomini. Een klim die sinds de jaren '90 niet meer is voorgekomen in de Giro en een klim die van de andere kant eigenlijk lastiger is, dat gaat dus nog wat worden in de afdaling. Hoe dan ook een prima klim om mee te beginnen, als de vlucht van de dag nog niet is vertrokken kan op deze klim zeker een sterke groep gaan ontstaan. Mooie klim wel überhaupt, door een heerlijk groene omgeving omhoog met soms uitzicht over bergen in de verte. Voorbij het gehucht Gaver wordt de weg een stuk smaller en komen er wat meer haarspeldbochten voorbij, terwijl het uitzicht er niet minder op wordt.



De afdaling van deze klim is toch best lastig, zou ik durven te beweren. Het eerste deel van de afdaling is voorzien van een smalle weg, al wordt het even later wel wat breder. Maar daarna wordt het weer smaller, het is zo'n typisch Italiaanse weg die niet weet wat ie wil. In het begin is het uitzicht goed, de renners zien alle bochten liggen, later komen ze in een bos terecht. Hier ligt zo nu en dan een passage vol haarspeldbochten, al kent de afdaling ook stukken waar het wat langer rechtdoor gaat. Niet direct het beste asfalt, om het nog wat lastiger te maken. In totaal gaat het 22 kilometer naar beneden richting Breno, een viertal kilometer gaat het aan bijna 10% naar beneden en dan komt er nog heel wat daalwerk aan 7 à 8% voorbij, het gaat kortom stevig naar beneden. Die haarspeldbochten liggen er niet voor niets, zullen we maar zeggen. Best een aardige afdaling waar je wat verschil kunt maken, als we eindelijk na heel lang dalen Breno bereiken slaan de renners rechtsaf en volgt er een stuk van 30 kilometer door de vallei richting Edolo, waar de voet van de Mortirolo ligt. Dit stuk in de vallei kunnen we eigenlijk heel kort over zijn. De renners volgen de hoofdweg, rijden af en toe door een dorpje en komen dan wat bochten en rotondes tegen. Verder, tja, immer geradeaus. Steeds een beetje omhoog, dat wel. In 30 kilometer komen de renners 350 meter hoger uit, dan gaat het dus steeds aan iets meer dan 1% omhoog. Een vervelend stuk, het zal de renners ontmoedigen om er vroeg aan te beginnen. Na passages in Capo di Ponte en Malonno komen we na 112,6 kilometer uit in Edolo, waar de eerste tussensprint van de dag ligt. Voorbij Edolo gaan we beginnen aan de verkeerde kant van de Mortirolo, de organisatie speelt met onze edolo delen. In de Giro van 2017 reden de renners ook al door de vallei van Breno naar Edolo om te beginnen aan de teleurstellende kant van de Mortirolo. Dat was de rit met aankomst in Bormio, met onderweg de Stelvio en de Umbrailpas en de drol van Dumoulin. We gaan nu vanuit Edolo aan de verkeerde kant van de Mortirolo beginnen, maar je zou vanuit Edolo ook direct naar Aprica kunnen rijden, de finishplaats van vandaag. Normaal rijden we naar Aprica via een andere, lastigere kant van de Mortirolo, dalen naar Edolo en dan omhoog. We hanteren vandaag een keer een andere volgorde, met nog een paar andere klimmetjes tussendoor. Variatie, ofzo.



De kant van de Mortirolo die we nu gaan beklimmen is dus de minst moeilijke kant van de Mortirolo, maar wel de kant van de Mortirolo die we het eerst zagen in koers. In 1990 debuteerde deze klim pas, ook toen gingen we omhoog vanuit Edolo. We noteren het jaar 1990, de Venezolaan Leonardo Sierra zal tijdens de Giro van dat jaar de eerste zijn die hier als eerste bovenkomt. Hij zou die rit, niet geheel ontoevallig met aankomst in Aprica, ook winnen. In de jaren daarna komt de Mortirolo vaak terug, maar de beklimming wordt dan praktisch altijd van een andere kant beklommen. Vooral vaak vanuit Mazzo di Valtellina, omdat dit de lastigste kant is, met 12 kilometer aan meer dan 10% gemiddeld. In het verleden kwamen onder meer Ivan Gotti, Marco Pantani en natuurlijk Ivan Basso hier als eerste boven. Vooral Ivan Basso gaf hier in 2006 een aardig showtje weg, hoewel de snelste tijd toch echt op naam staat van Ivan Gotti. De laatste keer dat de Mortirolo vanuit Edolo werd beklommen was dus in 2017, toen kwam Luis Leon Sanchez hier als eerste boven. In 2019 deden we 'm nog eens vanuit Mazzo di Valtellina, toen was Ciccone de eerste op de top. De laatste keer dat er een rit in Aprica eindigde met onderweg ook de Mortirolo, daarvoor moeten we terug naar het jaar 2015. Toen kwam Steven Kruijswijk hier als eerste boven, jawel. Helaas voor hem had Landa alleen zijn brommer ook meegenomen, die slingerde hij op de slotklim naar Aprica aan en binnen een mum van tijd was hij uit het zicht verdwenen. De Mortirolo is normaal gesproken bijna altijd beslissend en maakt onderdeel uit van de favoriete tactiek van de Giro: de tweetrapsraket. Eerst een verschrikkelijk zware klim, daarna een iets makkelijkere. Dat zal nu een ander verhaal worden, want met 12,6 kilometer aan 7,6% gemiddeld is deze kant van de Mortirolo minder geschikt om al je kaarten op tafel te leggen. Vrij evident simpeler dan andere kanten van de klim, maar het is ook weer niet zo dat het vlak is. De klim begint met negen lastige kilometers aan 8%. In die kilometers gaat het vaak ook nog eens een stuk steiler omhoog dan 8%, met uitschieters richting de 10%. Na negen kilometer klimmen is er een kilometer vals plat, die het gemiddelde nogal naar beneden haalt. Na die vlakke kilometer gaat het nog 2,5 kilometer omhoog en dat zijn dan ook meteen de lastigste kilometers van de klim. 9,6% gemiddeld, terwijl het richting de top ook nog eens afzwakt. Iets verder van de top is er een kilometer aan 11% gemiddeld, met een flinke uitschieter richting 16%. De top van de Mortirolo bereiken we na 130 kilometer. De vorige keer dat we 'm op deze manier beklommen ging de klim door het leven als de Cima Scarponi, ter nagedachtenis aan de toen recent overleden Scarponi. Nu is het weer gewoon de Passo del Mortirolo, die in de volksmond ook wel Passo della Foppa wordt genoemd.




Op de top is er kort een mooi uitzicht over de omgeving, maar lang kan daarvan niet genoten worden. De Mortirolo komt dusdanig vaak voorbij dat we ondertussen allemaal wel weten dat alle wegen hier bochtig en smal zijn. We dalen af richting Vernuga, wat wil zeggen dat we de steilste kant van de Mortirolo in z'n totaliteit overslaan. Toch is de weg omlaag alsnog steiler dan die omhoog, het gaat de komende 14 kilometer aan 8,6% gemiddeld naar beneden. Die afdaling is gewoon lastig, kunnen we kort over zijn. Er zijn een paar fases bij die wat langer rechtdoor lopen, maar over het algemeen volgende haarspeldbochten elkaar snel op. Smalle weg, talloze steile bochten in het bos. Het wegdek is grotendeels wel in orde, je kunt duidelijk merken dat de koers hier vaker passeert. Dit is een afdaling voor de Nibali's en Bilbao's van deze wereld, ware het niet dat het beneden nog steeds een kleine 60 kilometer fietsen is tot de finish. Ik zou zeggen dat het eerste deel van de afdaling iets lastiger is dan het tweede deel, maar ik ben sowieso blij dat ik hier zelf niet naar beneden hoef. Enfin, beneden komen we uit in Vernuga, dan rijden we rechtdoor in de vallei via Grosio naar Mazzo di Valtellina en verder door naar Tirano. In de omgeving van Tirano volgt er een kort knikje omhoog, maar verder gaat het de komende 20 kilometer steeds een beetje naar beneden. Ik vermoed zomaar dat niemand hier nog full retard durft te gaan, maar een mens mag hopen. Waarschijnlijker is dat we moeten wachten tot de volgende klim, of zelfs die daarna. Na de passage in het centrum van Tirano rijden we buiten deze plaats nog een tijd rechtdoor over de doorgaande weg door de vallei, op een aantal rotondes na komen de renners niets tegen. Dat gaat veranderen zodra ze uitkomen in de buurt van Bianzone, hier slaan ze rechtsaf en moet er opnieuw geklommen worden.



Merkwaardig genoeg is de volgende klim officieel geen klim. Er wordt geklommen naar het dorpje Teglio en op de top van de klim liggen geen bergpunten, maar bonificaties. Op de top vinden we de tweede tussensprint van de dag. Zou kunnen als het een onbeduidend heuveltje was, maar de klim naar Teglio is meer dan dat. Het gaat 5,6 kilometer omhoog aan 8,2% en als je de eerste kilometer aan 2% buiten beschouwing laat stijgt het gemiddelde nog eens flink. Vier kilometer aan 10,6%, hallo. Een halve kilometer aan 14%, oké. Dit is wel een klim die als springplank kan dienen, hier kun je alvast je aanval plaatsen. Misschien moet je het ook wel doen, al was het maar om ons te vermaken. Het is een geinig klimmetje, met een weg die soms vrij smal is. Af en toe wringen de renners zich tussen een paar huizen door en blijft er net genoeg ruimte over voor een auto. Deels fietst men door een bos, deels langs de wijnranken. Het is vrij bochtig en in die bochten kun je goed zien hoe steil het hier is. De laatste anderhalve kilometer zwakt de klim wat af, het gaat in die tijd gemiddeld aan 7,6% omhoog. Nog steeds lastig, maar net iets minder. We rijden het dorpje Teglio binnen, waar de weg wat breder is. Eenmaal boven, na 172 kilometer, mag er gesprint worden. Er liggen wat tellen op te rapen, maar in principe zouden die drie tellen tijdens deze rit kinderspel moeten zijn. Nog 30 kilometer te gaan, de finale is nu echt bezig.




Na een korte passage over steentjes in het centrum van Teglio beginnen we aan de afdaling, die in totaal een kilometer of tien gaat duren. We beginnen met een paar bochten in het dorp zelf, daarna gaat het een tijdje behoorlijk rechtdoor op een vals platte manier omlaag. Zodra we de bebouwing achter ons laten begint het deel van de afdaling dat is voorzien van een aantal haarspeldbochten, maar omdat de weg omlaag tamelijk breed is verwacht ik hier niet direct problemen. Er zit nog wel een stukje in over een iets smallere weg met nog een aantal haarspeldbochten, maar nee, liever hier omlaag dan langs de Mortirolo. Eenmaal beneden komen de renners terecht op de Strada del Vino, dit is niet voor niets de wijnrit. Op de hellingen treffen we de nodige wijnranken aan, na nog een tijdje in licht dalende lijn behoorlijk rechtdoor te hebben gereden komen de renners uit in Tresenda. Hier ligt nog wel een lekker bochtje naar links, niet veel later slaan de renners rechtsaf, rijden ze over Adda en beginnen ze bijna aan de laatste klim van de dag. Nog even een paar meter rechtdoor richting Corna over een brede weg en dan moet het gaan gebeuren. De renners rijden de bergen tegemoet, ze zien het onheil van ver aankomen.



De weg wordt smaller, de renners rijden door twee tunneltjes en dan zijn we vertrokken. Voor het eerst sinds 2010 staat de klim naar Valico di Santa Cristina weer eens op het programma. Wereldberoemd geworden in 1994, we hopen nu opnieuw legendarische taferelen te zien. In totaal gaat het 13,5 kilometer omhoog aan 8,0% gemiddeld, maar de eerste twee kilometer halen het gemiddelde flink omlaag. In het begin gaat het slechts aan 3% omhoog, daarna gaat het vijf kilometer omhoog aan 7% gemiddeld. Meestal toch eerder tegen 7,5%, maar aan het eind van deze strook zit een makkelijkere kilometer. Na de aanvankelijke smalheid wordt de klim na een tijd weer breder. Een keurige weg omhoog, wel door een donker bos. Het leukste deel van de klim volgt als de weg weer wat smaller wordt, we verlaten de grote weg, duiken een nog donkerder bos in en dan gaat het serieus omhoog. Richting de top gaat het in de resterende 6,5 kilometer omhoog aan 10% gemiddeld. Hier moet het gebeuren, als het nog niet gebeurd is. Ruimte genoeg, zou je zeggen. De steile strook begint nog enigszins schappelijk met een kilometer aan 8,5%, maar daarna volgt een halve kilometer aan 12%. Na een stuk aan 9% gaat het vervolgens een volle kilometer aan 11% omhoog. De kans dat de uiteindelijke winnaar van de Giro hier op de voorposten is te vinden lijkt me bijzonder groot. Na een strook aan 8,5% gaat het vervolgens weer een kilometer aan bijna 11% omhoog, waarna we de klim na een kilometer aan 10% gaan afsluiten met een kilometer aan 12%. De zwaarste stroken aan het eind, verstoppertje spelen lijkt me hier onbegonnen werk. Na 196 kilometer, op zes kilometer van het eind, komen de renners boven op deze klim van eerste categorie. Na nog een paar bijzonder steile haarspeldbochten in het donkere bos zijn we boven en mag er gedaald gaan worden richting Aprica. Aan de andere kant van Santa Cristina gaat het minder steil omlaag, in eerste instantie redelijk rechtdoor. Na een tijd komen de renners wat snelle bochtjes tegen, terwijl we de weg nog steeds als smal mogen omschrijven. Toch zijn de eerste twee kilometer van de afdaling vrij makkelijk, het is in de twee kilometer daarna dat de renners moeten opletten. Het gaat dan aan 9% naar beneden en ze komen na een verraderlijke bocht naar rechts kort achter elkaar zes haarspeldbochten tegen. Door de combinatie van de smalle weg, het stevige percentage omlaag en het feit dat men nog steeds in een donker bos rijdt mogen we dit lastig noemen. Aan het eind van deze lastige fase, waar je ook nog zomaar de Giro kunt verliezen, komen we nog eens twee haarspeldbochten tegen en dan zijn we beneden. We slaan rechtsaf en rijden over de grote weg Aprica binnen. In de laatste anderhalve kilometer gaat het bijna volledig rechtdoor, vals plat omhoog. Procentje of twee tot aan de meet, Aprica zoals we het kennen.




Ofschoon we in de Giro van 2019 en die van 2017 door Aprica reden is de laatste aankomst in deze plaats alweer van 2015 geleden. Toen won niemand minder dan Mikel Landa hier, we hopen natuurlijk allemaal op een herhaling van dit heuglijke feit. Wel een totaal andere finale toen, met een beklimming van de steilste kant van de Mortirolo en daarna een langer stuk vals plat omhoog richting Aprica. Op een paar van die nietszeggende stroken degradeerde Mikel Landa toen ONZE kopman Steven Kruijswijk en Alberto Contador. Dat was deel twee van een belachelijke tweedaagse van Landa, hij won twee ritten achter elkaar en zou uiteindelijk derde worden in het klassement. Aprica heeft nog veel meer geschiedenis in de Giro, zo won in 2010 de betreurde Michele Scarponi hier voor Basso en Nibali. Dat was de Giro dat David Arroyo na een fuga bidone lang in het roze reed en bijna leek stand te houden. Op de Mortirolo kraakte hij, maar in de afdaling wist hij de aansluiting bijna te maken, tot hij volledig op een hoop werd gereden op de vals platte stroken richting Aprica. In 2006 won Basso hier, in 1996 Ivan Gotti en ga zo maar door, maar eigenlijk draait het vooral om 1994. In de Giro van 1994 reden we via de Santa Cristina naar Aprica, een beetje hetzelfde als nu. Net niet helemaal, want we pakken nu de volledige klim naar Santa Cristina mee. Toen was de aanloop anders en werd alleen het steile tweede deel meegepakt, maar alsnog. Tijdens die rit waren we getuige van de geboorte van een wereldtalent, alhoewel, eigenlijk zagen we hem een dag eerder al verschijnen. Marco Pantani had al ooit de Baby Giro gewonnen, maar in 1994 liet hij voor het eerst zijn talent zien in de échte Giro. Daags voor Aprica had hij al gewonnen in Merano, hij kwam solo aan. Een seconde of 40 voorsprong op Bugno, dat kon beter. En zo geschiedde, na al over de Stelvio te zijn gereden begon het peloton aan de Mortirolo van de zwaarste kant. Pantani ging in de aanval. Miguel Indurain, toen de absolute vedette, kon niet mee. Ook Evgeni Berzin kon niet volgen, niemand kon volgen. Indurain gooide zijn logge lijf omlaag en wist na de afdaling van de Mortirolo toch weer aan te sluiten bij Pantani, terwijl Berzin nergens te zien was. Pantani maakte mooi gebruik van Indurain, die toch vooral bezig was met eindwinst. Al zat het hem natuurlijk niet lekker dat er opeens een of andere Italiaan met zijn kloten aan het spelen was. Samen met Nelson Rodriguez, die altijd wel ergens op een wiel plakte, reden ze naar Santa Cristina. En daar vertrok Pantani opnieuw. Indurain blies zichzelf volledig op en verloor in een tijdsbestek van een paar kilometer meer dan drie minuten. Hij werd nog ingehaald door Chiappucci en Belli, maar ook die verloren allemaal ongeveer drie minuten ten opzichte van Pantani. Er was niets te doen aan de piraat, die hier definitief zijn naam vestigde. Indurain hield nog wel een halve minuut voorsprong over ten opzichte van Berzin, maar het was voor hem toch het klap. We gingen richting het einde van zijn tijdperk, hij zou slechts derde worden tijdens die Giro. Berzin won, 1994 was immers het jaar van Gewiss-Ballan en Marco Pantani werd tweede. De combinatie Santa Cristina - Aprica doet ons verlangen naar een herhaling van 1994. Wie is de nieuwe Marco Pantani en smijt met minuten?



De combinatie Santa Cristina-Aprica was in 1994 een doorslaand succes voor Marco Pantani, in 1999 werd het dan juist weer zijn einde. Die dag vertrok het peloton uit Madonna di Campiglio, zonder Pantani. Die werd die ochtend van zijn bed gelicht en uit de Giro gezet, omdat zijn hematocriet te hoog was. Hij had die Giro al vier ritten gewonnen en was op weg om het eindklassement te winnen, maar plotsklaps was het afgelopen. Zowel goede als slechte herinneringen aan deze klim dus, we hopen vooral op een 1994 en niet op een 1999. Aprica zelf is een amper boeiend wintersportoord, gelegen tussen Valtellina en Val Camonica in. Skiën, mountainbiken en wielrennen, de enige redenen om Aprica met een bezoekje te vereren. Ons bezoek begint om 11:00, het is immers een lange rit. Een zware rit, met behoorlijk veel hoogtemeters. De koninginnenrit, dat lijkt me wel. Mag je niet missen, me dunkt. Het weer in de laatste week lijkt om te slaan, het ziet er wel naar uit dat we de komende dagen steeds kans op regen hebben. Lagere temperaturen, regen, onweer, genieten. Op zich zou het vandaag droog moeten blijven, maar richting het eind van de dag zou het in Aprica wel kunnen gaan sproken. Bij de start lekkere temperaturen, in Aprica zelf houden we 16 graden over. Dan door naar de voorspelling, gezien het feit dat dit een lange rit is zou het prima voor de vluchters kunnen zijn. Maar nee, dat accepteer ik niet. Dit is vermoedelijk de zwaarste rit van deze Giro, dus eis ik actie tussen de klassementsrenners. Welbeschouwd hebben we die actie nog amper gezien. Op Blockhaus een beetje, maar dat viel toch tegen. In Turijn, zeker. Daarvoor en daarna? Nouja, niet echt. Bepaalde renners hebben al aangekondigd dat de Giro nu pas echt begint, daar houden we ze aan. Ik wil een strijd van man tegen man zien. Geen gezeik, koers. Hup.
1. Landa. Mikel won al eens in Aprica, in 2015. Ik hoop op een herhaling. Zijn grootste voorbeeld is Marco Pantani, hij kon hem in 2015 al eens eren. Maar je kan Pantani natuurlijk niet genoeg eren, dus hij mag dat nog wel eens doen. Ik wil de guidon weer vanonder zien en ik wil dat we met z'n allen het Landismo vieren. Landa heeft aangekondigd dat de Giro nu gaat beginnen, de afgelopen twee weken was het vooral de bedoeling om de schade te beperken. Dat lukte aardig, op die rit naar Turijn na. Nu, na hopelijk wat Bahreinbenzine bijgetankt te hebben, gaan we full retard. Dansen op de pedalen, op weg naar het roze. De week van de waarheid is aangebroken.
2. Carapaz. In principe de beste klimmer, maar we hebben goede hoop dat hij wat last heeft van zijn knie en daarom een Induraintje gaat doen onderweg naar Aprica.
3. Nibali. Nibali en de laatste week in de Giro, dat is altijd een leuke rubriek. Geen idee waar hij ineens deze benen vandaan heeft getoverd, maar je weet gewoon dat hij nog een keer all-in is gegaan, en nog meer all-in op de rustdag. Dat wordt smullen.
4. Hindley. De altijd mokersaaie Jai Hindley, we hopen op een mindere dag want het zou toch wel tergend tragisch zijn als deze minkukel weer op het podium eindigt.
5. Almeida. Met Froome en Dumoulin hebben we in het verleden vaker renners gezien die vroeg moesten lossen maar die daarna op eigen tempo konden terugkeren. Al kwamen ze niet altijd terug, soms moesten ze toch echt het hoofd buigen. In dat kader is het erg merkwaardig om Almeida bezig te zien, die komt al-tijd weer terug. Tenzij het naar beneden gaat, dan moet hij zelfs anti-daler Pozzovivo laten gaan. Daarom zit er vandaag ook geen winst in. Misschien moet ik eerder de altijd wispelturige en wisselvallige Yates ook nog even vermelden, maar die heeft nu inmiddels wel genoeg gewonnen. Terug naar de achtergrond, bitte.

Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_204844855
_O_

Genot
pi_204844914
wtf
U MAD?
  dinsdag 24 mei 2022 @ 06:48:56 #4
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_204844922
Visioenen van een aanvallende squalo op Mortirolo, opgewacht door meerdere blauwhemden in Grosio. Mijn geloof is groter dan ooit. Shark Week gaat beginnen.
Put these foolish ambitions to rest.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 24 mei 2022 @ 07:08:45 #5
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_204844988
Een voorbeschouwing in een voorbeschouwing _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 24 mei 2022 @ 07:12:12 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204845009
Heeft Colbrelli ook Moscon-achtige ongein begaan? :o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_204845045
Hier gaan we wel even voor zitten. :)
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_204845072
Wij juichen unaniem voor Lo Squalo (minus @Rellende_Rotscholier die nog gelooft in Fata Morgana Mikel).
pi_204845137
Wel jammer van die kleine afdaling op het einde, hoewel de rit zwaar genoeg is om daarvoor al grote verschillen te maken. Meteen klimmen vanuit het begin, dus er zal ook wel niet een kopgroep gaan rijden met veel voorsprong en de favorieten zullen om de eer gaan strijden. Bora zou bijvoorbeeld Kelderman vooruit kunnen sturen en dan met Hindley of Buchmann aan kunnen vallen op de Mortirolo, maar Ineos zou wel eens hetzelfde kunnen doen met bijvoorbeeld Porte.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_204845231
Oh ja, vanaf 10.50 uur live op Eurosport met Jeroen en Karsten _O_ <3
Ouderwets vroege bergetappes genot _O_

Ik herinner me dat soort dingen uit mijn kindertijd, dat ik om 10.30 uur al klaar zat om dé koninginnerit uit de Tour te kijken
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 08:25:49 #11
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_204845350
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 08:00 schreef JohnDDD het volgende:
Oh ja, vanaf 10.50 uur live op Eurosport met Jeroen en Karsten _O_ <3
Ouderwets vroege bergetappes genot _O_

Ik herinner me dat soort dingen uit mijn kindertijd, dat ik om 10.30 uur al klaar zat om dé koninginnerit uit de Tour te kijken
Altijd mooi zulke etappes…helaas heb je in de Tour nog nauwelijks lange bergetappes. .
  dinsdag 24 mei 2022 @ 08:28:45 #12
194695 franklop
Fran knock
pi_204845368
Vrij deze week, dus broek op de enkels.

Moeten wel doorrijden vandaag, want de mini moet uiterlijk 17.15 worden opgehaald
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_204845390
Heerlijke voorbeschouwing, stukje fascisme. Ook lekker 200km beuken deze etappe. _O_

Extra kudos voor het posten van de vorige rit. :D
Jack does it in real time...
pi_204845514
quote:
9s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 08:28 schreef franklop het volgende:
Vrij deze week, dus broek op de enkels.

Moeten wel doorrijden vandaag, want de mini moet uiterlijk 17.15 worden opgehaald
Kind naar de opvang, zodat je zelf koers kunt kijken. Dat kenmerkt de ekte ekte.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 09:17:35 #15
194695 franklop
Fran knock
pi_204845638
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 08:55 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Kind naar de opvang, zodat je zelf koers kunt kijken. Dat kenmerkt de ekte ekte.
Moet ik vaker doen merk ik
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_204845750
quote:
9s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 08:28 schreef franklop het volgende:
Vrij deze week, dus broek op de enkels.

Moeten wel doorrijden vandaag, want de mini moet uiterlijk 17.15 worden opgehaald
In ieder geval de broek weer aan als je naar de opvang gaat..
pi_204845775
Eerder las ik dat het slecht weer zou worden, maar dat zie ik nu niet meer echt terug op de weersites. Jammer.
  Moderator dinsdag 24 mei 2022 @ 09:37:26 #18
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_204845785
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 07:12 schreef heywoodu het volgende:
Heeft Colbrelli ook Moscon-achtige ongein begaan? :o


Volgens Sonny zijn immigranten een groot probleem en hebben we een type Mussolini nodig om dat probleem op te lossen.

Dit noemde hij later 'gewoon een uitdrukking' en het was zeker niet racistisch bedoeld. :)
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 24 mei 2022 @ 09:42:43 #19
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204845815
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 09:37 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Volgens Sonny zijn immigranten een groot probleem en hebben we een type Mussolini nodig om dat probleem op te lossen.

Dit noemde hij later 'gewoon een uitdrukking' en het was zeker niet racistisch bedoeld. :)
Jeetje. Zeggen dat er problemen zijn is niet zo gek natuurlijk, maar op die manier en dan even om een type Mussolini vragen _O-
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 24 mei 2022 @ 09:44:10 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204845825
Nog verder lezen maar als FEDAIA wordt geschrapt dan ben ik WOEDEND
pi_204845835
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 09:37 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Volgens Sonny zijn immigranten een groot probleem en hebben we een type Mussolini nodig om dat probleem op te lossen.

Dit noemde hij later 'gewoon een uitdrukking' en het was zeker niet racistisch bedoeld. :)
Wat een hoop klinkers zitten er toch altijd in dat Italiaans. Tja, racisme is in Italië nog behoorlijk gebruikelijk.
  Redactie Sport dinsdag 24 mei 2022 @ 10:14:38 #22
274204 crew  Mexicanobakker
pi_204846024
Hier gaan WE de hele dag voor zitten. :)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_204846114
Hopelijk gaan we vandaag (al vroeg) iets zien van de laffe klassementsmannen.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 10:29:13 #24
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_204846127
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:28 schreef Lucyintheafternoon het volgende:
Hopelijk gaan we vandaag (al vroeg) iets zien van de laffe klassementsmannen.
Zo niet, dan is het een kut Sjiero. Kut Sjiero. En anders niks.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_204846165
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:29 schreef Szura het volgende:

[..]
Zo niet, dan is het een kut Sjiero. Kut Sjiero. En anders niks.
Tot nu toe is het nog niet veel nee.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')