Een tandarts in Nieuw-Zeeland heeft twijfels gekregen over zijn bekwaamheid na het verwijderen van de verkeerde tand, ondanks het feit dat de patiënt hem vertelde dat het een andere tand was die hij moest laten trekken.
Tandheelkundige instrumenten (Bron: istock.com)De plaatsvervangend commissaris voor gezondheid en invaliditeit van Nieuw-Zeeland, dr. Vanessa Caldwell, heeft een rapport uitgebracht waarin wordt geschetst hoe een man van in de veertig een van zijn rechtervoortanden wilde laten verwijderen omdat deze pijnlijk en los was. Tijdens zijn afspraak met zijn tandarts werd hem slechts kort gevraagd naar de plaats van de tand die hij wilde laten trekken.
Daardoor nam de tandarts ten onrechte aan dat het een andere tand was die de man verwijderd had willen hebben.
In het rapport staat dat de tandarts de extractie halverwege stopte omdat hij weerstand ondervond en zich realiseerde dat de verkeerde tand werd verwijderd.
Hij vroeg de patiënt om te bevestigen welke tand hij wilde trekken, en ondanks dat hem werd verteld dat het een andere tand was, ging hij door met het trekken van de eerste tand zonder toestemming, voordat hij verder ging met het trekken van de juiste tand.
Caldwell ontdekte dat de tandarts verschillende rechten in de Code of Health and Disability Services Consumers' Rights (de Code) heeft geschonden en heeft hem doorverwezen naar de Director of Procedures voor juridische beoordeling.
Caldwell zei dat de verleende zorg "de meest elementaire vereisten van een bekwame tandarts verwaarloost".
Naast de juridische beoordeling raadde Caldwell de tandarts aan om zich bij de patiënt te verontschuldigen en verdere training te volgen.
Ze adviseerde ook de Dental Council of New Zealand te overwegen of een beoordeling van de competentie van de tandarts gerechtvaardigd is en de DHB een audit uit te voeren van recente tandextracties door de tandarts.