abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 24 mei 2022 @ 00:38:17 #33
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_204844674
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 00:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat begrijp ik.

Maar als je wil voorkomen dat je zoiets uit handen moet geven, moet je op regelmatige basis back-ups maken...

Gelijk een goede gelegenheid om m'n oude topic weer eens een kick te geven: DIG / Maak NU een back-up! #2
Dat is mens eigen. Van jongs af aan leer je om bij een rood stoplicht te wachten, je zou een euro moeten betalen voor iedereen die dat niet doet. :D
pi_204847477
Na wat rondzoeken zou één van de oorzaken dat de PC zichzelf afsluit een kortgesloten "TVS diode" kunnen zijn.

Deze "Transient-voltage-suppression" diode's offeren zichzelf op als er een te hoge spanning op de 12 of 5 volt rail staat en zijn daarna vaak kortgesloten. Deze zitten op de printplaat om de rest van de harddisk te beschermen en als er 1 is kortgesloten, is het logisch dat je PC direct weer uitgaat (omdat de voeding een sluiting registreert en zich netjes uitschakelt).

Simpelweg verwijderen van zo'n diode kan genoeg zijn om het probleem op te lossen, je hebt dan op dat moment geen bescherming tegen overspanning (wat voor recovery op zich geen probleem hoeft te zijn).

Om te weten of het probleem bij zo'n diode ligt, zal je hem eerst door moeten meten.

Er kunnen ook nog zekeringen (fuses) op zitten, meestal "zelfherstellend", al kunnen die ook sneuvelen (weet ik van mijn Xiaomi robotstofzuiger).

http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/TVS_diode_FAQ.html

Random voorbeeld van 2 TVS diodes, de layout verschilt merk tot merk en type tot type:


Als je eventueel zo'n diode verwijdert, gebruik de schijf dan niet in de externe behuizing maar plaats de schijf direct in je computer. Je mag er vanuit gaan dat in je computer de 5V nog 5 volt is en de 12V nog 12 volt is als hij op dit moment goed werkt. Van je behuizing weet je dat niet zeker (aangezien hij daarin gesneuveld is).

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-05-2022 13:17:47 ]
pi_204847538
Ik zou eerst de harde schijf eens in z'n USB docking apparaat stoppen. Kijken of je hem daarmee nog wel uit kunt lezen.
pi_204847574
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 12:59 schreef patrick_1980 het volgende:
Ik zou eerst de harde schijf eens in z'n USB docking apparaat stoppen. Kijken of je hem daarmee nog wel uit kunt lezen.
Als de 5 of 12 volt aansluiting van de harddisk nu kortsluiting maakt, zou ik hem helemaal nergens in stoppen tot zeker is wat er aan de hand is. Zie ook post boven je.

Zo'n TVS staat parallel over de 5V en ground en over de 12V en ground.

Dus als zo'n docking station geen afdoende kortsluitingsbeveiliging heeft en een TVS-diode is stuk, dan gaat er iets roken.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-05-2022 13:17:01 ]
pi_204850994
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 12:59 schreef patrick_1980 het volgende:
Ik zou eerst de harde schijf eens in z'n USB docking apparaat stoppen. Kijken of je hem daarmee nog wel uit kunt lezen.
Ook dan goed opletten dat het een docking bay is met actieve voeding. De USB sata adapters zullen niet genoeg stroomsterkte leveren om de schijf op te spinnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204852767
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 12:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Na wat rondzoeken zou één van de oorzaken dat de PC zichzelf afsluit een kortgesloten "TVS diode" kunnen zijn.

Deze "Transient-voltage-suppression" diode's offeren zichzelf op als er een te hoge spanning op de 12 of 5 volt rail staat en zijn daarna vaak kortgesloten. Deze zitten op de printplaat om de rest van de harddisk te beschermen en als er 1 is kortgesloten, is het logisch dat je PC direct weer uitgaat (omdat de voeding een sluiting registreert en zich netjes uitschakelt).

Simpelweg verwijderen van zo'n diode kan genoeg zijn om het probleem op te lossen, je hebt dan op dat moment geen bescherming tegen overspanning (wat voor recovery op zich geen probleem hoeft te zijn).

Om te weten of het probleem bij zo'n diode ligt, zal je hem eerst door moeten meten.

Er kunnen ook nog zekeringen (fuses) op zitten, meestal "zelfherstellend", al kunnen die ook sneuvelen (weet ik van mijn Xiaomi robotstofzuiger).

http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/TVS_diode_FAQ.html

Random voorbeeld van 2 TVS diodes, de layout verschilt merk tot merk en type tot type:
[ afbeelding ]

Als je eventueel zo'n diode verwijdert, gebruik de schijf dan niet in de externe behuizing maar plaats de schijf direct in je computer. Je mag er vanuit gaan dat in je computer de 5V nog 5 volt is en de 12V nog 12 volt is als hij op dit moment goed werkt. Van je behuizing weet je dat niet zeker (aangezien hij daarin gesneuveld is).
Dat lijkt de meest waarschijnlijke verklaring.
Sowieso veroorzaakt de disk kortsluiting, anders zou z'n pc niet uitvallen. TS moet dus geen nieuwe behuizing, adapter etc. proberen, dan loopt ie enkel risico op meer schade. De enige oplossing is de TVS verwijderen (of vervangen), Als er niets anders beschadigd is zal de drive daarna weer werken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_204915633
Even een update. Ik heb contact gehad met data recovery nederland, ze hebben een locatie in Amsterdam, dus ben ik daar vandaag heen gegaan. Aan de telefoon werd mij verteld dat ze gewoon open waren tot 18:00, helaas was alles dicht en donker op het moment dat ik vanmiddag kwam en werd er telefonisch ook niet meer opgenomen.

Kortom, is er hier iemand die mij met bovenstaande problemen zou willen helpen? Als ik het zo lees denk ik namelijk niet dat ik bij ieder lokaal computerwinkeltje terecht kan hier mee en dat ik echt een professional nodig heb op gebied van elektra. Ik zoek iemand die weet wat ie doet, het liefst waarbij ik een afspraak maak en direct aan de gang kan. Ik heb ook internet bedrijfjes gezien die repareren, maar dan wel de hardeschijf opsturen maar daar begin ik niet aan. Ik heb zelf al een beetje moeite om de schijf uit handen te geven, omdat het echt om persoonlijke data gaat en ik erg beschermend ben op mijn privacy. Zoals ik hierboven lees gaat het dus om een mankement in het elektra gedeelte (TVS verwijderen zoals er al werd gezegd). Graag wil ik het uiteraard eerst na laten kijken wat er precies aan de hand is voordat er aan gesleuteld word. Hopelijk zijn er hier mensen met genoeg kennis die er naar willen kijken zonder dat het a te veel geld hoeft te kosten.

Alvast bedankt!
  maandag 30 mei 2022 @ 22:44:42 #40
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_204918975
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2022 17:35 schreef BigSign het volgende:
Even een update. Ik heb contact gehad met data recovery nederland, ze hebben een locatie in Amsterdam, dus ben ik daar vandaag heen gegaan. Aan de telefoon werd mij verteld dat ze gewoon open waren tot 18:00, helaas was alles dicht en donker op het moment dat ik vanmiddag kwam en werd er telefonisch ook niet meer opgenomen.

Kortom, is er hier iemand die mij met bovenstaande problemen zou willen helpen? Als ik het zo lees denk ik namelijk niet dat ik bij ieder lokaal computerwinkeltje terecht kan hier mee en dat ik echt een professional nodig heb op gebied van elektra. Ik zoek iemand die weet wat ie doet, het liefst waarbij ik een afspraak maak en direct aan de gang kan. Ik heb ook internet bedrijfjes gezien die repareren, maar dan wel de hardeschijf opsturen maar daar begin ik niet aan. Ik heb zelf al een beetje moeite om de schijf uit handen te geven, omdat het echt om persoonlijke data gaat en ik erg beschermend ben op mijn privacy. Zoals ik hierboven lees gaat het dus om een mankement in het elektra gedeelte (TVS verwijderen zoals er al werd gezegd). Graag wil ik het uiteraard eerst na laten kijken wat er precies aan de hand is voordat er aan gesleuteld word. Hopelijk zijn er hier mensen met genoeg kennis die er naar willen kijken zonder dat het a te veel geld hoeft te kosten.

Alvast bedankt!
Tja, recovery kan duur uitpakken. Een vriend van mij werkt bij een recovery bedrijf (onderdeel van Tulip) en ik zou hem eens kunnen vragen. Ik denk niet dat jij daarbij aanwezig mag zijn om dezelfde reden dat jij dat wel wil.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')