abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 mei 2022 @ 20:45:27 #1
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_204843194
https://www.telegraaf.nl/(...)-aan-gaybar-te-maken

Door BART MOS

quote:
Fraudecontrole EU gaat veel te ver: ’Bank heeft niks met jouw bezoek aan gaybar te maken’


AMSTERDAM - Nieuwe Europese regelgeving die banken in heel Europa verplichten tot vergaande controles van klanten, tast volgens Katja Mur, bestuurder van privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens, de rechtsbescherming van burgers aan.

De plannen kunnen ertoe leiden dat mensen onterecht geen bankrekening meer mogen openen of dat gegevens over bijvoorbeeld religie en gezondheid worden misbruikt. Dat hebben de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de rest van de Europese privacytoezichthouders laten weten aan het Europese Parlement.

Witwassen
De nieuwe voorstellen zijn bedoeld om de anti-witwascontroles van onder andere banken uit te breiden. Banken moeten controles uitvoeren om mensen of bedrijven op te sporen die mogelijk geld witwassen of terrorisme financieren. Bij vermoedens daarvan moeten ze diepgravend onderzoek doen en dat melden bij autoriteiten.

Crimineel
Deze onderzoeken zijn erg ingrijpend en kunnen ervoor zorgen dat mensen bij voorbaat als potentiële crimineel worden bestempeld. Ook kan het leiden tot het blokkeren van bijvoorbeeld hun bankrekening. Dat gebeurt nu al, maar met de nieuwe voorstellen wil de Europese Commissie dat uitbreiden.

„Iedereen heeft financiële diensten nodig om normaal te kunnen leven”, zegt AP-bestuurder Mur. „Zonder bankrekening kun je je salaris niet ontvangen en je rekeningen niet betalen. Krijg jij onterecht het stempel ’witwasser’, dan word je buiten de maatschappij gezet. Banken moeten dus zeer zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan en voorkomen dat je onterecht zo’n stempel krijgt.”

Massasurveillance
Massasurveillance, zo noemde Mur de huidige controle van banken eerder dit jaar in een interview met De Telegraaf. „Eén op de zes medewerkers werkt mee aan fraudebestrijding. De gegevens van ontzettend veel mensen worden gemonitord. Een enorm groot sleepnet wordt uitgegooid, in plaats van gericht te kijken naar verdenkingen. Dat staat op gespannen voet met de onschuldpresumptie die in ons land geldt. Hier gaan we ervan uit dat iemand onschuldig is, tenzij het tegendeel wordt bewezen.”

De Europese privacytoezichthouders willen dat heel duidelijk in de wetsvoorstellen komt te staan welke zeer gevoelige persoonsgegevens banken mogen gebruiken bij controles. Bovendien moeten de voorstellen uiterst sterke waarborgen eisen van ondernemingen voor het gebruik van die persoonsgegevens. Dat is nu niet zo.

Gaybar
Mur: „In jouw betaalgegevens is te zien dat je een drankje hebt afgerekend in een gaybar of dat jij een factuur van een therapeut hebt betaald. Hele normale zaken, die helaas nog steeds soms tot vervelende reacties leiden. Dat is een indringende kijk in je leven en heeft niets met witwassen of terrorismefinanciering te maken. Dat moet alleen mogen als het écht nodig is. En er moet alles aan gedaan worden om die gegevens niet op straat te laten belanden.”


Wat een waardeloos stuk is dit :{ Waarom uitgerekend een bezoek aan een gaybar :') Als of dat zo iets raars is. En wat dan nog als je bank ziet dat je een rekening van 2 tientjes hebt betaald bij de gaybar. Word je rekening dan geblokkeerd? :{ Die foto erbij ook :')

Journalist Bart Mos is een paardenlul :r

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 23-05-2022 20:51:14 ]
pi_204843210
Het werd tijd dat de toezichthouders meer inzicht krijgen in het betalingsverkeer. Heel lang zijn rekeningen eigenlijk volstrekt zonder controle geweest. Dit heeft tot enorme fraude en witwassen geleid.

Tijd dat iedere transactie boven de 1000 euro verantwoord moet worden. Dat leidt tot een eerlijkere maatschappij.
pi_204843217
Soms is het als journalist gewoon even zoeken naar een reden om je kopij in te leveren
-nee-
pi_204843233
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 20:47 schreef Confetti het volgende:
Het werd tijd dat de toezichthouders meer inzicht krijgen in het betalingsverkeer. Heel lang zijn rekeningen eigenlijk volstrekt zonder controle geweest. Dit heeft tot enorme fraude en witwassen geleid.

Tijd dat iedere transactie boven de 1000 euro verantwoord moet worden. Dat leidt tot een eerlijkere maatschappij.
Ja man, gewoon even de onschuldpresumptie terzijde schuiven om wat financiële fraude aan te pakken :').

Prima stuk, alleen jammer van de laatste alinea waardoor domrechts weer liever meegaat in de verdere beknelling van de burger.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204843257
Dit soort shit zorgt dus voor een klimaat waar zoiets als de toeslagenaffaire onvermijdelijk is. Niet doen dus.
pi_204843266
Controleer de Siewertjes in de maatschappij maar ipv de burgertjes.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 23 mei 2022 @ 21:03:58 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204843388
Het is sowieso raaar dat banken zover hierin moeten gaan. Het zijn geen opsporingsdiensten.
BMW hoeft ook geen snelheidscontroles te houden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_204843397
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 20:47 schreef Confetti het volgende:
Het werd tijd dat de toezichthouders meer inzicht krijgen in het betalingsverkeer. Heel lang zijn rekeningen eigenlijk volstrekt zonder controle geweest. Dit heeft tot enorme fraude en witwassen geleid.

Tijd dat iedere transactie boven de 1000 euro verantwoord moet worden. Dat leidt tot een eerlijkere maatschappij.
Het zijn niet de toezichthouders, maar bedrijven die jouw hele hebben en houden gaan doorlichten. Dat gaat dan in een mooi rapport en daar zal bij een hack wel een deel van op straat komen.

In de tussentijd kunnen banken jou ook nog de rekeningen afnemen, waardoor je in de maatschappij nauwelijks kan meedraaien. Banken die alle mensen aan de leiband hebben. Terwijl als er nou iets is wat moet worden gecontroleerd, dan is het wel banken en bankiers.

1984 gaat overtroffen worden in de realiteit.
  maandag 23 mei 2022 @ 21:10:47 #9
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204843473
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 20:47 schreef Confetti het volgende:
Het werd tijd dat de toezichthouders meer inzicht krijgen in het betalingsverkeer. Heel lang zijn rekeningen eigenlijk volstrekt zonder controle geweest. Dit heeft tot enorme fraude en witwassen geleid.

Tijd dat iedere transactie boven de 1000 euro verantwoord moet worden. Dat leidt tot een eerlijkere maatschappij.
Totdat een algoritme bepaalt dat jij verdacht bent en uiteindelijk in het EVA-register terecht komt en de bank je rekening opheft. Toevallig gisteren nog uitgebreid onderzoek gedaan wat transactiemonitoring inhoudt. Je wordt er niet vrolijk van en voor mij des te meer reden om stug contant te blijven betalen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204843493
Zowel de nationale overheid als de Europese Unie blijkt keer op keer alle burgers eigenlijk enorm te wantrouwen. Zoals de waard is, zullen we maar denken...
pi_204843553
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 20:47 schreef Confetti het volgende:
Het werd tijd dat de toezichthouders meer inzicht krijgen in het betalingsverkeer. Heel lang zijn rekeningen eigenlijk volstrekt zonder controle geweest.
Dat klopt, het is namelijk niet aan de bank, de staat en al helemaal niet aan de EU om burgers te controleren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 mei 2022 @ 23:41:55 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204844528
Snap niet zo goed waarom een overheid alles van je wil weten. Ook dit soort betaal zaken.

Sodemieter op uit prive levens. Criminelen hebben al lang al door hoe je zaken verdoezeld en je verneukt alleen maar privacy van normale mensen.

Waar komt die eeuwigde drang toch vandaan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_204844551
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:41 schreef Red_85 het volgende:
Snap niet zo goed waarom een overheid alles van je wil weten. Ook dit soort betaal zaken.

Sodemieter op uit prive levens. Criminelen hebben al lang al door hoe je zaken verdoezeld en je verneukt alleen maar privacy van normale mensen.

Waar komt die eeuwigde drang toch vandaan?
Dus criminelen neuzen niet in je privacy?
pi_204844571
Walgelijke inbreuken op de privacy, die hun doel totaal voorbij schieten en ook nog eens door de verkeerde partij moeten worden gehandhaafd. Opdonderen met je controledrift onder het mom van witwassen en terrorisme.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 23 mei 2022 @ 23:57:12 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204844575
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:41 schreef Red_85 het volgende:
Snap niet zo goed waarom een overheid alles van je wil weten. Ook dit soort betaal zaken.
Sodemieter op uit prive levens. Criminelen hebben al lang al door hoe je zaken verdoezeld en je verneukt alleen maar privacy van normale mensen.
De overheid controleerd iedereen want het gaat er vanuit dat iedereen crimineel is.
Tot nooit .......
  Moderator maandag 23 mei 2022 @ 23:57:34 #17
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204844576
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:50 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dus criminelen neuzen niet in je privacy?
Natuurlijk niet, die waarschuwen je alleen maar dat je camera aan stond toen je aan het fappen was :+
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204845576
Daarom betaal ik buiten mijn vaste lasten in 90% van de gevallen gewoon nog lekker ouderwets contant.
Welliswaar niet in een gaybar maar in de kroeg of met boodschappen doen.
pi_204845614
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 20:47 schreef Confetti het volgende:
Het werd tijd dat de toezichthouders meer inzicht krijgen in het betalingsverkeer. Heel lang zijn rekeningen eigenlijk volstrekt zonder controle geweest. Dit heeft tot enorme fraude en witwassen geleid.

Tijd dat iedere transactie boven de 1000 euro verantwoord moet worden. Dat leidt tot een eerlijkere maatschappij.
Sorry papa EU dat ik je kom storen. Ik ga een tv kopen. Mag dat? Natuurlijk ga ik eerst bewijzen dat het geld van mijn salaris afkomstig is. Kan ik na het invullen van 4 formulieren nog even fellatio bij u plegen als dankjewel?

-Confetti 2022
pi_204845619
Contant is koning.
pi_204845640
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 09:15 schreef Nober het volgende:
Contant is koning.
Bij de mensen zonder zwarte bijverdiensten komt het allemaal binnen via de bank en dan is de vraag: waarom pint u zoveel contanten? Heeft u wat te verbergen?
pi_204845656
Zoals Lenin al zei, vertrouwen is goed, controle is beter. _O_ _O_ _O_

:+
Het is koud, het is guur....
pi_204846080
Het is sowieso een lulverhaal, bij het afrekenen met pin bij een parenclub of seksshop, staat er doorgaans een naam van één of andere vage bv op het afschrijft wat op geen enkelemanier te herleiden is. (Bij bv Showboat in Zaandijk staat er zelfs iets op wat op een tankstation lijkt)

Dus dan ga ik er vanuit dat dit voor een gaybar ook geldt.

Hoewel privacy zeker een punt van aandacht is binnen de EU vind ik dit stuk stemmingmakerij.
pi_204846168
Rot op met die achterlijke privacy wetten :')

Weet je hoeveel misdaad er voorkomen kan worden als die privacy onzin eindelijk eens oprot?

Denk aan die Duitse zelfmoord piloot in Frankrijk. Iets van 150 mensen bam dood door privacy zooi.
Moorden, diefstal en noem het maar.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 10:38:47 #25
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_204846191
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:22 schreef LanaMyst het volgende:
Het is sowieso een lulverhaal, bij het afrekenen met pin bij een parenclub of seksshop, staat er doorgaans een naam van één of andere vage bv op het afschrijft wat op geen enkelemanier te herleiden is. (Bij bv Showboat in Zaandijk staat er zelfs iets op wat op een tankstation lijkt)

Dus dan ga ik er vanuit dat dit voor een gaybar ook geldt.
_O-

Dat is hooguit om je partner om te tuin te leiden. Voor de bank is het een koud kunstje om de NAW te achterhalen.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  dinsdag 24 mei 2022 @ 10:41:11 #26
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_204846234
Ik vind het geen lulverhaal. De voorbeelden zijn misschien slecht gekozen, maar het gaat erom dat witwascontroles doorschieten als ze erop neerkomen dat alles gecontroleerd wordt en iedereen bij voorbaat verdacht is terwijl het merendeel van de transacties nog steeds legitiem is. Dat is wel degelijk een grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer met een twijfelachtige rechtvaardiging. Als je witwassen en criminaliteit wil tegengaan moet je gericht actie ondernemen en niet een sleepnet uitgooien, dat is waar de AP tegen ageert. Het recht op privacy is een grondrecht, geen gunst.

En vergis je niet, het gaat nu al ver met het voorgenomen verbod op contante betalingen boven 3000 euro. En probeer online nog maar eens een cadeaubon te besteden, dan houdt het al op bij 50 euro.
Never explain, never apologize.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')