abonnement Unibet Coolblue
pi_204843020
Hallo,
Graag wil ik advies ontvangen. Op dit moment ligt er een lange radiator onder mijn raam in de woonkamer, deze wil ik weg hebben en een andere radiator in de hoek plaatsen. De aansluitingspunten van de aanvoer en afvoer zit nu naast de achterdeur, en moet eigenlijk een stuk of 3 meter worden verplaatst naar de hoek.
Wat is wijsheid om te doen, die 3 meter frezen in de grond en dan de leiding verleggen? of via de kruipruimte dit verleggen?

Ik weet eigenlijk niet eens hoe op dit moment de leidingen lopen naar de radiator, sinds ik ook vloerverwarming heb als bijverwarming (geplaatst sinds de bouw). Ik dacht dat de leidingen ingestort zouden kunnen zijn in het beton langs de wand (en dus langs de vloerverwarming), maar sinds ik een kruipruimte heb zou het ook goed kunnen dat de leidingen dan zo lopen. Wat is gebruikelijk? Staat een laag water in de kruipruimte, dus niet 123 toegankelijk.

Alvast bedankt!
pi_204843195
dikke gaten in je vloer boren terwijl er vloerverwarming in ligt, je het maar durven
pi_204843239
lange radiator onder mijn raam.

Vraag je eerst een af waarom die specifiek daar hangt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204843657
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 20:45 schreef Dries4Ever het volgende:
dikke gaten in je vloer boren terwijl er vloerverwarming in ligt, je het maar durven
Tips dan? De radiatoraansluitingen zijn zo ooit ook aangelegd bij de bouw inclusief vloerverwarming.

quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 20:51 schreef halfway het volgende:
lange radiator onder mijn raam.

Vraag je eerst een af waarom die specifiek daar hangt.
Lijkt me niet meer nodig bij nieuw HR+++ glas
pi_204844531
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 21:33 schreef Nickboum het volgende:

[..]
Tips dan? De radiatoraansluitingen zijn zo ooit ook aangelegd bij de bouw inclusief vloerverwarming.
[..]
Lijkt me niet meer nodig bij nieuw HR+++ glas
meestal boort men eerst alle gaten en freest men de vloerverwarming in, daarna komen pas de leidingen voor de vloerverwarming zodat je nooit in de vloerverwarming kan boren en opnieuw kan beginnen.
pi_204844720
En anders koop je een hittecamera en stuur je die terug als je alle leidingen gelocaliseerd hebt })

https://www.toolstation.n(...)ANk7MLhoCttgQAvD_BwE
pi_204881963
Over het algemeen, maar ook afhankelijk wie het heeft aangelegd wordt er wel rekening gehouden met zulke eventuele aanpassingen. Uiteraard kun je niet zomaar willekeurig gaan boren, maar boor je kort op de muur mits een buitenmuur. Dan ligt de leiding van de vloerverwarming daar nooit pal tegenaan. Zou ook geen enkele zin hebben om een vloer zo kort tegen de wand te verwarmen. In de regel liggen de leidingen 15 tot 10 cm uit elkaar in een slakkenhuis of meander patroon en blijf men ook die afstand van de muur. De gemiddelde radiator aansluiting voor 2 plaats zit ongeveer op 10 cm uit de muur. Dit kun je bij de oude toestand al controleren. En dan ligt hier over het verlengde op diezelfde afstand geen andere leiding in de vloer want dan zouden ze elkaar moeten kruisen. Dus ligt er al CV leiding in de kruipruimte is dat waarschijnlijk de snelste en simpelste oplossing.

Een simpel trucje die wel eens zou kunnen werken in jou geval wanneer je geen zachte vloerbedekking hebt. Zet de vloerverwarming eens aan en ga voordat de vloer warm is eens rond met een natte dweil en dan goed opletten. Daar waar de leidingen liggen wordt de vloer eerder droog. Zo kun je al een indicatie krijgen waar ze liggen.

Maar het blijft inderdaad spannend... :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 27-05-2022 16:50:05 ]
  vrijdag 27 mei 2022 @ 16:53:58 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_204882124
Ik zou een thermografische camera huren, de vloer even lekker opstoken en dan zie je zo waar de leidingen liggen met enig geluk.

https://www.google.com/se(...)imgrc=P6wLA-Uj7dI9XM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')