abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 mei 2022 @ 10:44:51 #1
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204837436
AEX leek mij het meest voor de hand liggende forum. Kan er naast zitten.

Wat ik hier wil opzetten is een topic dat rapporteert en discussieert over bedrijven met kostenverhogingen voor het geleverde product of dienst, terwijl de winst gestegen is. Uiteraard, zoals de TT al aangeeft, met 'Inflatie' als belangrijke smoes argument.

Dit komt voort uit mijn gevoel dat veel bedrijven over de rug van actualiteiten, proberen nog weer net even wat meer uit de klant te persen.

Spelregel is dat er uiteraard een betrouwbare bron gebruikt dient te worden waaruit blijkt dat en de winst gestegen is, en de dienst of het product duurder wordt. Discussies, tegenargumenten en al wat niet meer: van harte welkom. Ik sluit meerdere spelregels niet uit in de toekomst.
  maandag 23 mei 2022 @ 10:47:57 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204837465
En TS begint, volgens goed gebruik.

Alweer even terug, maar voor mij is de aanleiding voor dit topic toch wel

- ABN Amro


https://www.businessinsid(...)n-bedrijfskredieten/

Meer winst, dus heel logisch om je betaalrekening met 50% duurder te maken

https://www.google.com/am(...)bn-amro-fors-omhoog/

Want? Daar is het: kostenstijgingen. Kun je, beste ABN, met een paar 100 miljoen meer winst niet een andere keuze maken dan de betaalrekening exorbitant te laten stijgen?
pi_204837600
Als een bedrijf meer winst maakt, wil dit niet zeggen dat het geen last heeft van de inflatie.
Ze kunnen hun processen geoptimaliseerd hebben en daardoor meer winst halen, maar nog steeds last hebben van inflatie.

Verder komt uit jouw voorbeeld van de ABN niet naar voren dat deze verhoging wegens inflatie is.

Ik snap dit topic eigenlijk niet.
  maandag 23 mei 2022 @ 11:18:11 #4
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204837651
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2022 11:09 schreef koemleit het volgende:
Als een bedrijf meer winst maakt, wil dit niet zeggen dat het geen last heeft van de inflatie.
Ze kunnen hun processen geoptimaliseerd hebben en daardoor meer winst halen, maar nog steeds last hebben van inflatie.

Verder komt uit jouw voorbeeld van de ABN niet naar voren dat deze verhoging wegens inflatie is.

Ik snap dit topic eigenlijk niet.
Kosten nemen toe, zogenaamd. Dat zal best. Maar de winst ook. Maar op voorhand worden toch de betaalrekening met liefst 50% in prijs verhoogd. Ik snap dat niet.
pi_204837767
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 11:18 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Kosten nemen toe, zogenaamd. Dat zal best. Maar de winst ook. Maar op voorhand worden toch de betaalrekening met liefst 50% in prijs verhoogd. Ik snap dat niet.
lees de uitleg in je artikel.
Vind je dit geen goede uitleg, ga je naar een andere bank.
Het doel van (vrijwel) elk bedrijf is zoveel mogelijk winst maken.

Verder heeft vrijwel elk bedrijf concurrentie, zodat de consument de beste deal kan uitzoeken. Hier moet een bedrijf ook rekening mee houden. (anders geen klanten, geen winst).

Dus als ABN hierdoor te duur wordt zal het ze klanten kosten, of ze bieden wel waar voor hun geld en mensen zijn bereid het te betalen.

Verder is ABN natuurlijk veel meer dan alleen betaalrekeningen, als er winst wordt gemaakt op hypotheken, maar niet op betaalrekeningen, moet daar iets gebeuren.

Al het bovenstaande heeft overigens niets met inflatie te maken, dat is gewoon hoe de markt werkt.
pi_204838008
Het is een vrije markt dus bedrijven mogen sowieso vragen wat ze willen. Het is aan de klant om ja of nee te zeggen.

Daarnaast is inflatie wel een echte bitch sinds de ECB even doodleuk 30% van de geldhoeveelheid heeft bijgedrukt in een hele korte termijn.
pi_204838319
bedrijfje wat nergens last van heeft.......

eeh ja ik hoorde iets van inflatie dat alles duurder werd.

oh oke

nou dan gaan wij de prijsjes ook maar iets naar boven gooien, dan hebben we iets meer winst.
  maandag 23 mei 2022 @ 12:47:19 #8
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204838373
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:01 schreef 10mil.bitcoin het volgende:
Het is een vrije markt dus bedrijven mogen sowieso vragen wat ze willen. Het is aan de klant om ja of nee te zeggen.

Daarnaast is inflatie wel een echte bitch sinds de ECB even doodleuk 30% van de geldhoeveelheid heeft bijgedrukt in een hele korte termijn.
Zonder meer mag dat. Maar is het ethisch en is het noodzakelijk? Bovendien als over de hele linie elkaar na aapt 'ja inflatie meneertje, alles wordt duurder' of 'ja leveringsproblemen mevrouwtje, kunnen wij ook niets aan doen' dan is er geen keuze meer cq geen sprake van een vrije markt.
pi_204838391
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:47 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Zonder meer mag dat. Maar is het ethisch en is het noodzakelijk? Bovendien als over de hele linie elkaar na aapt 'ja inflatie meneertje, alles wordt duurder' of 'ja leveringsproblemen mevrouwtje, kunnen wij ook niets aan doen' dan is er geen keuze meer cq geen sprake van een vrije markt.
Ik snap niet dat mensen niet direct toen er 30% meer geld in de omloop kwam de prijzen met 30% verhoogden, ze gaven letterlijk hun tijd en geld weg ten voordele van de ECB.
  maandag 23 mei 2022 @ 12:49:40 #10
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204838399
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2022 11:34 schreef koemleit het volgende:

[..]
lees de uitleg in je artikel.
Vind je dit geen goede uitleg, ga je naar een andere bank.
Het doel van (vrijwel) elk bedrijf is zoveel mogelijk winst maken.

Verder heeft vrijwel elk bedrijf concurrentie, zodat de consument de beste deal kan uitzoeken. Hier moet een bedrijf ook rekening mee houden. (anders geen klanten, geen winst).

Dus als ABN hierdoor te duur wordt zal het ze klanten kosten, of ze bieden wel waar voor hun geld en mensen zijn bereid het te betalen.

Verder is ABN natuurlijk veel meer dan alleen betaalrekeningen, als er winst wordt gemaakt op hypotheken, maar niet op betaalrekeningen, moet daar iets gebeuren.

Al het bovenstaande heeft overigens niets met inflatie te maken, dat is gewoon hoe de markt werkt.
Die uitleg vind ik niet steekhoudend. En andere opties zijn er niet echt? Als tenminste allerlei bedrijven inflatie koeren en ondanks hogere winsten gewoon de prijzen verhogen. Dan heb je geen vrije markt en een self fulfilling prophecy hooguit.
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:48 schreef 10mil.bitcoin het volgende:

[..]
Ik snap niet dat mensen niet direct toen er 30% meer geld in de omloop kwam de prijzen met 30% verhoogden, ze gaven letterlijk hun tijd en geld weg ten voordele van de ECB.
Volgens mij is dat geld heel lang niet in omloop geweest? Alleen ergens gestationeerd
  maandag 23 mei 2022 @ 12:51:23 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204838414
Die ABN AMRO is helemaal gênant ja. Die hebben alles geautomatiseerd en bijna alle kantoren gesloten. Vervolgens wordt alles wel flink duurder voor de consument, lol.
pi_204838419
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:49 schreef Rode_Wijn het volgende:
Volgens mij is dat geld heel lang niet in omloop geweest? Alleen ergens gestationeerd
Nee het is gewoon nieuw verzonnen geld.

Meer geld voor hetzelfde aantal producten betekend dat de prijzen zullen stijgen. Beetje 101 economie


quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:51 schreef BasEnAad het volgende:
Die ABN AMRO is helemaal gênant ja. Die hebben alles geautomatiseerd en bijna alle kantoren gesloten. Vervolgens wordt alles wel flink duurder voor de consument, lol.
Dat komt omdat de monetaire inflatie nog harder gaat dan de technologische deflatie.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2022 12:52:58 ]
  maandag 23 mei 2022 @ 12:56:38 #13
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204838439
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:52 schreef 10mil.bitcoin het volgende:

[..]
Nee het is gewoon nieuw verzonnen geld.

Meer geld voor hetzelfde aantal producten betekend dat de prijzen zullen stijgen. Beetje 101 economie
Maar prijzen stijgen pas als iemand ze verhoogd. En die andere economische wetmatigheid is dat emotie een grote rol speelt. Dus bedrijven kraaien elkaar na 'inflatie, leveringsproblemen, corona, apenpokken' en verhogen dan maar prijzen, omdat het kan. Want er is een soort algemeen geaccepteerde smoes. Terwijl ondertussen winsten en omzetten maar blijven stijgen. Ik vind dit een exces en met dit topic mag dat zichtbaar worden.

Bovendien, wie gaat hier corrigeren? De consument heeft daarvoor niet genoeg machtsmiddelen ter beschikking. En de overheid bemoeit zich liever niet. Dus kan dit in theorie eindeloos blijven doorgaan.
pi_204839185
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:56 schreef Rode_Wijn het volgende:
Maar prijzen stijgen pas als iemand ze verhoogd.
Klopt, omdat bedrijven vaak ook niet door hebben welke scam er aan de hand is. De marges verdwijnen en uiteindelijk MOETEN bedrijven wel de prijzen opvoeren.

Net zoals mensen straks wel meer MOETEN gaan verdienen om uberhaupt nog rond te kunnen blijven komen.

Maar de oorzaak veranderd niet.

quote:
Dus kan dit in theorie eindeloos blijven doorgaan.
Inderdaad. Totdat het systeem vast loopt. Maar zelfs dan wordt vaak wel weer een uitweg gefabriceerd (Corona geld direct aan consumenten en bedrijven bijvoorbeeld). Zolang het systeem niet gestopt/veranderd wordt zullen de cycles ongeveer hetzelfde blijven.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2022 14:52:30 ]
  maandag 23 mei 2022 @ 17:48:38 #15
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204840532
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:49 schreef 10mil.bitcoin het volgende:

[..]
Klopt, omdat bedrijven vaak ook niet door hebben welke scam er aan de hand is. De marges verdwijnen en uiteindelijk MOETEN bedrijven wel de prijzen opvoeren.
In mijn ABN voorbeeld is er geen sprake van dalende marges. Ze stijgen juist. De druk om prijzen te verhogen komt niet vanuit overleving maar vanuit excessief winstbejag.

quote:
Net zoals mensen straks wel meer MOETEN gaan verdienen om uberhaupt nog rond te kunnen blijven komen.

Maar de oorzaak veranderd niet.
Dat klopt. Maar feitelijk gaat het dan om een transactie van relatief arm naar rijk.


quote:
Inderdaad. Totdat het systeem vast loopt. Maar zelfs dan wordt vaak wel weer een uitweg gefabriceerd (Corona geld direct aan consumenten en bedrijven bijvoorbeeld). Zolang het systeem niet gestopt/veranderd wordt zullen de cycles ongeveer hetzelfde blijven.
Het systeem loopt in dit voorbeeld pas vast als het volk in verzet komt. Omdat ze 'het' niet meer kunnen betalen en tegelijkertijd een groep superrijken zien ontstaan die van geen ophouden weten.
pi_204846836
Vanwege concurrentie willen bedrijven geen prijzen verhogen, maar om voort te kunnen blijven bestaan moeten ze wel.

Een prijsstijging levert minder verkoop op namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204846854
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:51 schreef BasEnAad het volgende:
Die ABN AMRO is helemaal gênant ja. Die hebben alles geautomatiseerd en bijna alle kantoren gesloten. Vervolgens wordt alles wel flink duurder voor de consument, lol.
Voor abn wordt het ook duurder vanwege de gestegen bonussen en salarissen van hun mensen in hoge functies
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204846875
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:47 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Zonder meer mag dat. Maar is het ethisch en is het noodzakelijk? Bovendien als over de hele linie elkaar na aapt 'ja inflatie meneertje, alles wordt duurder' of 'ja leveringsproblemen mevrouwtje, kunnen wij ook niets aan doen' dan is er geen keuze meer cq geen sprake van een vrije markt.
Consumenten kunnen er zeker wel iets aan doen! Minder kopen!

Tevens zal er door concurrentie ergens wel een prijsvechter opstaan!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 13:21:40 #19
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204847825
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 11:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Vanwege concurrentie willen bedrijven geen prijzen verhogen, maar om voort te kunnen blijven bestaan moeten ze wel.

Een prijsstijging levert minder verkoop op namelijk.
Om voort te kunnen blijven bestaan lijkt mij een miljoen of 300 winst genoeg. Ik snap dat je bepaalde uitgaven moet doen, maar een gestegen winst icm kostenverhogingen van 50% is excessief.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 13:34:11 #20
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204847994
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 11:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Consumenten kunnen er zeker wel iets aan doen! Minder kopen!

Tevens zal er door concurrentie ergens wel een prijsvechter opstaan!
Het punt is dat 'alle' bedrijven onder dezelfde argumenten maar de prijzen verhogen. Niet omdat marges onder druk staan bijvoorbeeld. Als de hele linie dit doorvoert is er geen aanbod van een goedkoper alternatief. Derhalve heeft de consument geen keuzevrijheid in de brede zin des woords. De andere reden waarom er geen optimale keuzevrijheid is, is dat het hebben van een bankrekening verplicht is.

Het idee dat er toch wel een prijsvechter zal opstaan is geen wetmatigheid. Zie een verzadigde markt als in dit geval de financiële markt maar de penetreren.
pi_204848094
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 17:48 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
In mijn ABN voorbeeld is er geen sprake van dalende marges. Ze stijgen juist. De druk om prijzen te verhogen komt niet vanuit overleving maar vanuit excessief winstbejag.
Ja? Hoeveel winst maakt ABN met de particuliere spaar- betaalrekeningen? Dat is maar een klein onderdeel van het gehele concern waar het overgrote gedeelte zakelijke dienstverlening betreft. Er zijn maar weinig banken die deze producten aan particulieren aanbieden omdat het weinig oplevert.

Je pakt alleen het concern en dat klopt niet. Het is alsof de Nederlandse Etos geen prijsverhoging mag doorvoeren omdat Ahold een enorme winst boekt met de overige bedrijven zoals de Albert Heijn, bol.com, Delhaize Coffee, Gall&Gall, Delhaize supermarkten en de diverse supermarktlabels in Griekenland, Argentinië, Indonesië, Portugal, VS etc etc

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2022 13:45:26 ]
pi_204848164
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 13:34 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Het punt is dat 'alle' bedrijven onder dezelfde argumenten maar de prijzen verhogen. Niet omdat marges onder druk staan bijvoorbeeld. Als de hele linie dit doorvoert is er geen aanbod van een goedkoper alternatief. Derhalve heeft de consument geen keuzevrijheid in de brede zin des woords. De andere reden waarom er geen optimale keuzevrijheid is, is dat het hebben van een bankrekening verplicht is.

Het idee dat er toch wel een prijsvechter zal opstaan is geen wetmatigheid. Zie een verzadigde markt als in dit geval de financiële markt maar de penetreren.
Je impliceert kartelvorming en dat is verboden.
Tevens zijn er wel nieuwkomers zoals knab.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204848174
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 13:21 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Om voort te kunnen blijven bestaan lijkt mij een miljoen of 300 winst genoeg. Ik snap dat je bepaalde uitgaven moet doen, maar een gestegen winst icm kostenverhogingen van 50% is excessief.
Of 300 miljoen genoeg is hangt van allerlei factoren af.
Tegenvallers later moeten ook kunnen worden opgevangen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 10:09:43 #24
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204856839
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 13:44 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ja? Hoeveel winst maakt ABN met de particuliere spaar- betaalrekeningen? Dat is maar een klein onderdeel van het gehele concern waar het overgrote gedeelte zakelijke dienstverlening betreft. Er zijn maar weinig banken die deze producten aan particulieren aanbieden omdat het weinig oplevert.

Je pakt alleen het concern en dat klopt niet. Het is alsof de Nederlandse Etos geen prijsverhoging mag doorvoeren omdat Ahold een enorme winst boekt met de overige bedrijven zoals de Albert Heijn, bol.com, Delhaize Coffee, Gall&Gall, Delhaize supermarkten en de diverse supermarktlabels in Griekenland, Argentinië, Indonesië, Portugal, VS etc etc
Dat kan zo zijn, maar dat is niet de uitleg van ABN. In een interview met BNR werd nog benadrukt hoeveel kostenbesparingen er juist zijn doorgevoerd op de betaalrekeningenkant van het verhaal. Door de nodige automatiseringen zoals @BasEnAad al stelt. Nee de uitleg van ABN is: we maken weliswaar meer winst, maar we denken dat de kosten in algemene zin gaan stijgen (insert het inflatieverhaal) dus verhogen we maar alvast de kosten voor de consument met 50% 8)7

[ Bericht 2% gewijzigd door Rode_Wijn op 25-05-2022 10:16:10 ]
  woensdag 25 mei 2022 @ 10:13:38 #25
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204856865
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je impliceert kartelvorming en dat is verboden.
Tevens zijn er wel nieuwkomers zoals knab.
Kartelvorming is nog een hele stap verder. Mijn punt is dat bedrijven zonder (formele) afspraak, bepaalde actualiteiten van elkaar overnemen en derhalve de actualiteit waarheid maken, zonder dat daar een objectieve grond voor is. Dus door napraten van elkaar. Men hoort een paar keer van inflatie op het nieuws en de collectieve reactie is om dat waarheid te maken. Je hoeft alleen nog maar het magische woord 'inflatie' te noemen en iedereen legt kennelijk lachend 50% extra neer. Bizar.

Hoezo moet zowat elke webwinkel een waarschuwing geven dat 'door covid' de klantenservice niet meer kan reageren? Iedereen spontaan 14 dagen doodziek thuis? Hoezo moet een ABN ongekende prijsstijgingen doorvoeren onder het mom van kostenstijging, terwijl niet de kosten maar juist de winst stijgt.
pi_204857045
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:13 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Kartelvorming is nog een hele stap verder. Mijn punt is dat bedrijven zonder (formele) afspraak, bepaalde actualiteiten van elkaar overnemen en derhalve de actualiteit waarheid maken, zonder dat daar een objectieve grond voor is. Dus door napraten van elkaar. Men hoort een paar keer van inflatie op het nieuws en de collectieve reactie is om dat waarheid te maken. Je hoeft alleen nog maar het magische woord 'inflatie' te noemen en iedereen legt kennelijk lachend 50% extra neer. Bizar.

Hoezo moet zowat elke webwinkel een waarschuwing geven dat 'door covid' de klantenservice niet meer kan reageren? Iedereen spontaan 14 dagen doodziek thuis? Hoezo moet een ABN ongekende prijsstijgingen doorvoeren onder het mom van kostenstijging, terwijl niet de kosten maar juist de winst stijgt.
Er hoeft er maar 1 niet mee te doen en het hele verhaal van je valt in duigen ivm concurrentie.
Dus nee, zomaar zonder reden prijzen verhogen terwijl het niet hoeft geloof ik niks van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204857105
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:09 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Dat kan zo zijn, maar dat is niet de uitleg van ABN. In een interview met BNR werd nog benadrukt hoeveel kostenbesparingen er juist zijn doorgevoerd op de betaalrekeningenkant van het verhaal. Door de nodige automatiseringen zoals @:BasEnAad al stelt. Nee de uitleg van ABN is: we maken weliswaar meer winst, maar we denken dat de kosten in algemene zin gaan stijgen (insert het inflatieverhaal) dus verhogen we maar alvast de kosten voor de consument met 50% 8)7
Ok.

Ik heb op Google en BNR gezocht naar het item waar je naar refereert en ik kan je claims niet vinden. In ieder geval niet het meest recente item waar de CEO wordt geïnterviewd. Uit een van je posts haal ik "De reden voor de prijsstijging is volgens de bank de hoge kosten door het onderzoeken van witwassen en terrorismebestrijding. Ook wil de bank blijven investeren in nieuwe betaalmethoden en daarvoor zijn de kosten hoog, dus gaan de kosten voor de betaalrekening omhoog."

Lijkt ook al wat anders. Daarnaast klinkt 50% stijging als enorm alleen als ABN al de goedkoopste was dan is een stijging al snel tientallen procenten en zelfs na 50% stijging is een ABN betaalrekening goedkoper dan de bijna gedateerde tarieven van Bunq en KNAB.....

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2022 10:40:16 ]
pi_204857116
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:39 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ok.

Ik heb op Google en BNR gezocht naar het item waar je naar refereert en ik kan je claims niet vinden. In ieder geval niet het meest recente item waar de CEO wordt geïnterviewd. Uit een van je posts haal ik "De reden voor de prijsstijging is volgens de bank de hoge kosten door het onderzoeken van witwassen en terrorismebestrijding. Ook wil de bank blijven investeren in nieuwe betaalmethoden en daarvoor zijn de kosten hoog, dus gaan de kosten voor de betaalrekening omhoog."

Lijkt ook al wat anders. Daarnaast klinkt 50% stijging als enorm alleen als ABN al de goedkoopste was dan is een stijging al snel tientallen procenten en zelfs na 50% stijging is een ABN betaalrekening goedkoper dan de bijna gedateerde tarieven van Bunq en KNAB.....
De stijging was toch ongeveer een euro?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 12:36:53 #29
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204858223
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:39 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ok.

Ik heb op Google en BNR gezocht naar het item waar je naar refereert en ik kan je claims niet vinden. In ieder geval niet het meest recente item waar de CEO wordt geïnterviewd. Uit een van je posts haal ik "De reden voor de prijsstijging is volgens de bank de hoge kosten door het onderzoeken van witwassen en terrorismebestrijding. Ook wil de bank blijven investeren in nieuwe betaalmethoden en daarvoor zijn de kosten hoog, dus gaan de kosten voor de betaalrekening omhoog."

Lijkt ook al wat anders. Daarnaast klinkt 50% stijging als enorm alleen als ABN al de goedkoopste was dan is een stijging al snel tientallen procenten en zelfs na 50% stijging is een ABN betaalrekening goedkoper dan de bijna gedateerde tarieven van Bunq en KNAB.....
Al was men de goedkoopste, dat is niet echt relevant. Het gaat om het valse voorwendsel van 'kostenstijging' als argument om de prijzen te verhogen. En dat leg ik uit als de smoes van inflatie die ik werkelijk overal om mij heen hoor.

Maar het is helder dat wij niet op 1 lijn terecht komen. Jij vindt het kennelijk een logische stap. Of althans niet laakbaar. En ik vind dat wel. Dat kan gebeuren. En het gaat niet alleen om ABN Amro. Graag houd ik hier in de gaten welke bedrijven nog meer zo makkelijk handelen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 12:37:59 #30
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204858237
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er hoeft er maar 1 niet mee te doen en het hele verhaal van je valt in duigen ivm concurrentie.
Dus nee, zomaar zonder reden prijzen verhogen terwijl het niet hoeft geloof ik niks van.
Het is niet zonder reden. De reden is niet rationeel.
pi_204858285
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:37 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Het is niet zonder reden. De reden is niet rationeel.
Ah het is je onderbuikgevoel. Zeg dat dan direct
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 13:06:46 #32
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204858551
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah het is je onderbuikgevoel. Zeg dat dan direct
Hooguit de onderbuik van het bedrijf in kwestie.
pi_204858655
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:36 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Al was men de goedkoopste, dat is niet echt relevant. Het gaat om het valse voorwendsel van 'kostenstijging' als argument om de prijzen te verhogen. En dat leg ik uit als de smoes van inflatie die ik werkelijk overal om mij heen hoor.

Maar het is helder dat wij niet op 1 lijn terecht komen. Jij vindt het kennelijk een logische stap. Of althans niet laakbaar. En ik vind dat wel. Dat kan gebeuren. En het gaat niet alleen om ABN Amro. Graag houd ik hier in de gaten welke bedrijven nog meer zo makkelijk handelen.
Ik trek geen grote conclusies zoals jij wel doet. Dat is het grote verschil. Ik vind het ook flinke prijsstijging, maar ik zie ook dat het in 2015 zelfs duurder was met ¤ 3,25 per maand

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2022 13:19:23 ]
  dinsdag 19 juli 2022 @ 22:03:59 #34
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205395041
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah het is je onderbuikgevoel. Zeg dat dan direct
Ondertussen wordt er steeds meer bekend

https://www.cnbc.com/amp/(...)-estimates-show.html

https://australiainstitut(...)ank-abs-data-reveal/

https://www.google.com/am(...)/story%3fid=85593108
pi_205395092
Is toch logisch dat ze door hoge inflatie de prijzen verhogen. Aandeelhouders zijn meer geld kwijt in het dagelijks leven en kunnen een hoger rendement halen met obligaties etc. Dus ook als de inkoopprijzen van het betreffende bedrijf niet zijn gestegen zal de verkoopprijs alsnog moeten laten stijgen om een hogere winst te behalen. Juist door de inflatie.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_205397506
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 22:08 schreef DjDaano het volgende:
Is toch logisch dat ze door hoge inflatie de prijzen verhogen. Aandeelhouders zijn meer geld kwijt in het dagelijks leven en kunnen een hoger rendement halen met obligaties etc. Dus ook als de inkoopprijzen van het betreffende bedrijf niet zijn gestegen zal de verkoopprijs alsnog moeten laten stijgen om een hogere winst te behalen. Juist door de inflatie.
Inflatie zorgt niet voor hogere prijze maar hogere prijzen zorgen voor inflatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 28 juli 2022 @ 09:38:08 #37
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
  donderdag 28 juli 2022 @ 09:38:55 #38
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205478652
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 22:08 schreef DjDaano het volgende:
Is toch logisch dat ze door hoge inflatie de prijzen verhogen. Aandeelhouders zijn meer geld kwijt in het dagelijks leven en kunnen een hoger rendement halen met obligaties etc. Dus ook als de inkoopprijzen van het betreffende bedrijf niet zijn gestegen zal de verkoopprijs alsnog moeten laten stijgen om een hogere winst te behalen. Juist door de inflatie.
In mijn stelling gaat het andersom. Omdat de eigenaar meer wil verdienen worden prijzen hoger gezet en krijg je inflatie
pi_205478733
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 09:38 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
In mijn stelling gaat het andersom. Omdat de eigenaar meer wil verdienen worden prijzen hoger gezet en krijg je inflatie
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken maar wij moesten absoluut onze prijzen verhogen omdat de prijs van een container met 400 a 500% gestegen waren. Dat betekent in één klap je businessmodel onderuit als je niks doet dus we moesten wel prijzen verhogen. Nu zitten de containerprijzen nog steeds op 300% van het oude niveau en ondertussen is de euro ook 15% gezakt t.o.v. de dollar dus verlagen zit er nog niet in, eerder verhogen. Nog los van dat de producten en grondstoffen duurder zijn geworden of nog niet gezakt zijn.

Het zal per branche en per bedrijf verschillen maar je kunt het absoluut niet over één kam scheren. Ik hoorde vanmorgen de term "greedflation" en kon daar alleen maar zo op reageren: :') :(
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  donderdag 28 juli 2022 @ 09:57:38 #40
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205478790
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 09:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken maar wij moesten absoluut onze prijzen verhogen omdat de prijs van een container met 400 a 500% gestegen waren. Dat betekent in één klap je businessmodel onderuit als je niks doet dus we moesten wel prijzen verhogen. Nu zitten de containerprijzen nog steeds op 300% van het oude niveau en ondertussen is de euro ook 15% gezakt t.o.v. de dollar dus verlagen zit er nog niet in, eerder verhogen. Nog los van dat de producten en grondstoffen duurder zijn geworden of nog niet gezakt zijn.

Het zal per branche en per bedrijf verschillen maar je kunt het absoluut niet over één kam scheren. Ik hoorde vanmorgen de term "greedflation" en kon daar alleen maar zo op reageren: :') :(
Het kan natuurlijk zijn dat je als bedrijf wordt geconfronteerd met stijgende kosten van bedrijven die greed toepassen. De oorsprong van de hele inflatiedomino kan nog altijd graaien zijn in plaats van authentieke kostenverhogingen. Zo'n ABN als in het begin van dit topic lijkt toch echt te graaien op voorhand en niet met kleine percentages.
pi_205478898
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 09:57 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Het kan natuurlijk zijn dat je als bedrijf wordt geconfronteerd met stijgende kosten van bedrijven die greed toepassen. De oorsprong van de hele inflatiedomino kan nog altijd graaien zijn in plaats van authentieke kostenverhogingen. Zo'n ABN als in het begin van dit topic lijkt toch echt te graaien op voorhand en niet met kleine percentages.
Tuurlijk kan dat. Sterker nog, dat is precies ook aan de hand in de scheepvaart. Jarenlang had men moeite om winst te maken... enkele jaren geleden viel er een rederij weg en werd het beter voor ze en nu sinds corona maken ze recordwinsten en niemand die nog denkt dat het helemaal teruggaat naar het oude niveau. Van cut throat competitie naar comfortabel kartel. Boten worden uit de vaart gehaald daar waar "nodig" om de boel schaars en duur te houden voor de betaler. Ze komen echter uit een periode waar ze niets verdienden en het een kwestie van overleven was dus ik kan het ze niet helemaal kwalijk nemen behalve dan dat ze het eigenlijk niet kunnen maken naar de rest van de wereldbevolking op deze manier.

Zolang men maar in ogenschouw neemt dat het per branche en bedrijf verschilt en je dus echt per bedrijf moet kijken waar deze gierigheid wel en niet zit vind ik de discussie prima.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_205479287
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 09:38 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
In mijn stelling gaat het andersom. Omdat de eigenaar meer wil verdienen worden prijzen hoger gezet en krijg je inflatie
Tja dat klopt sowieso niet. Het start met hogere grondstofprijzen. Bedrijven die daar gebruik van kunnen maken zullen dat ook doen. Dat is nu eenmaal marktwerking. Niks aan te veranderen.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  donderdag 28 juli 2022 @ 15:44:46 #43
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205481713
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 10:56 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Tja dat klopt sowieso niet. Het start met hogere grondstofprijzen. Bedrijven die daar gebruik van kunnen maken zullen dat ook doen. Dat is nu eenmaal marktwerking. Niks aan te veranderen.
Hoezo "klopt dat niet". Er zijn genoeg voorbeelden van te geven
  donderdag 28 juli 2022 @ 15:45:51 #44
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205481720
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 10:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Tuurlijk kan dat. Sterker nog, dat is precies ook aan de hand in de scheepvaart. Jarenlang had men moeite om winst te maken... enkele jaren geleden viel er een rederij weg en werd het beter voor ze en nu sinds corona maken ze recordwinsten en niemand die nog denkt dat het helemaal teruggaat naar het oude niveau. Van cut throat competitie naar comfortabel kartel. Boten worden uit de vaart gehaald daar waar "nodig" om de boel schaars en duur te houden voor de betaler. Ze komen echter uit een periode waar ze niets verdienden en het een kwestie van overleven was dus ik kan het ze niet helemaal kwalijk nemen behalve dan dat ze het eigenlijk niet kunnen maken naar de rest van de wereldbevolking op deze manier.

Zolang men maar in ogenschouw neemt dat het per branche en bedrijf verschilt en je dus echt per bedrijf moet kijken waar deze gierigheid wel en niet zit vind ik de discussie prima.
Nou zie je. Dat soort praktijken moeten we aan de kaak stellen vind ik. Op deze manier functioneert het kapitalisme ook helemaal niet goed in mijn ogen.
pi_205481855
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 15:45 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Nou zie je. Dat soort praktijken moeten we aan de kaak stellen vind ik. Op deze manier functioneert het kapitalisme ook helemaal niet goed in mijn ogen.
klopt en dat mag ook al niet, dat is namelijk kartelvorming.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205482156
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 15:44 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Hoezo "klopt dat niet". Er zijn genoeg voorbeelden van te geven
U geeft voorbeelden zoals abn amro. Banken moeten echter veel meer kosten maken tegen witwassen en terrorismefinanciering etc. Personeel is duurder geworden, panden, stroom etc. Inflatie dus prijzen omhoog.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  donderdag 28 juli 2022 @ 17:06:21 #47
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205482410
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 16:34 schreef DjDaano het volgende:

[..]
U geeft voorbeelden zoals abn amro. Banken moeten echter veel meer kosten maken tegen witwassen en terrorismefinanciering etc. Personeel is duurder geworden, panden, stroom etc. Inflatie dus prijzen omhoog.
Even wat beter het topic doorlezen dan.
  donderdag 28 juli 2022 @ 18:12:14 #48
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205482885
quote:
In Frankrijk moet Total hierdoor 20cent korting geven. Bovenop de 30cent die de Franse regering geeft.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  donderdag 28 juli 2022 @ 18:14:43 #49
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_205482903
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 16:34 schreef DjDaano het volgende:

[..]
U geeft voorbeelden zoals abn amro. Banken moeten echter veel meer kosten maken tegen witwassen en terrorismefinanciering etc. Personeel is duurder geworden, panden, stroom etc. Inflatie dus prijzen omhoog.
Welke panden en personeel?
ABN AMRO had in 2007 114.000 man personeel, naar 20.000 in 2021.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:23:26 #50
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205526527
Hier gaan we weer


quote:
Heineken heeft in de eerste helft van dit jaar volop geprofiteerd van het herstel van de coronacrisis en de prijsstijgingen die het heeft doorgevoerd.
https://www.businessinsid(...)rstel-inflatie-2022/

Nee de prijzen zijn per 1-8 nog eens verhoogd. 5,8 %

Greedflation-genot
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')