abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 03:02:47 #1
414785 sirdanilot
pi_204836099
Mijn huisgenoot heeft me chocolade gegeven uit Kazachstan. Ik verwachtte er weinig van maar het is erg goede chocola nog lekkerder dan hier in de winkel in Ierland :o Ik had prul verwacht zoals ze in brazilie verkopen. Ja je zou denken dat omdat cacau daar vandaan komt de chocola er goed is, maar dat is dus niet zo want de bonen worden daar alleen voorbereid en de chocola zelf wordt lokaal gemaakt en dat verschilt dus per land. En in Brazilie zijn ze dus niet zo goed in het daadwerkelijk chocola maken.

Heb jij recent iets van eten of drinken uit een ver oord bemachtigd, post dat dan hier in de comments.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 mei 2022 @ 07:03:29 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204836265
Ook in Brazilië is goede chocola te krijgen, moet je wel goed kijken. Het gros bestaat gewoon uit tien kilo suiker per kilo inderdaad en is bepaald niet geweldig.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_204836468
Cacao niet goed kunnen schrijven :')


Ierland :')

Brazilië :')
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_204836480
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 03:02 schreef sirdanilot het volgende:
Mijn huisgenoot heeft me chocolade gegeven uit Kazachstan. Ik verwachtte er weinig van maar het is erg goede chocola nog lekkerder dan hier in de winkel in Ierland :o Ik had prul verwacht zoals ze in brazilie verkopen. Ja je zou denken dat omdat cacau daar vandaan komt de chocola er goed is, maar dat is dus niet zo want de bonen worden daar alleen voorbereid en de chocola zelf wordt lokaal gemaakt en dat verschilt dus per land. En in Brazilie zijn ze dus niet zo goed in het daadwerkelijk chocola maken.

Heb jij recent iets van eten of drinken uit een ver oord bemachtigd, post dat dan hier in de comments.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik quote het even voor de nabestaanden :7
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  maandag 23 mei 2022 @ 08:25:18 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_204836500
Ik kreeg een pak koekjes opgestuurd van iemand in Thailand.
Waren gewoon hetzelfde als frou frou wafeltjes, niet eens een bijzondere smaak ofzo.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 12:36:19 #6
414785 sirdanilot
pi_204838296
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 07:03 schreef heywoodu het volgende:
Ook in Brazilië is goede chocola te krijgen, moet je wel goed kijken. Het gros bestaat gewoon uit tien kilo suiker per kilo inderdaad en is bepaald niet geweldig.
Het goede spul is vaak geimporteerd. Terwijl de cacao er gewoon groeit. :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 12:36:54 #7
414785 sirdanilot
pi_204838300
quote:
81s.gif Op maandag 23 mei 2022 08:25 schreef herverwijderd het volgende:
Ik kreeg een pak koekjes opgestuurd van iemand in Thailand.
Waren gewoon hetzelfde als frou frou wafeltjes, niet eens een bijzondere smaak ofzo.
-O-
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 12:37:31 #8
414785 sirdanilot
pi_204838307
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 08:17 schreef mascara-klodder het volgende:
Cacao niet goed kunnen schrijven :')

Ierland :')

Brazilië :')
Sorry cacau is portugees
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204838353
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 08:19 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik quote het even voor de nabestaanden :7
De OP kwoten. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_204838376
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:37 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Sorry cacau is portugees
Zelfs in Portugal schrijven ze cacao niet zo :)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 12:55:54 #11
414785 sirdanilot
pi_204838434
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:47 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Zelfs in Portugal schrijven ze cacao niet zo :)
Wat ze in Portugal praten versta ik nauwelijks. Onverstaanbaar gebrabbel. Ik spreek Braziliaans Portugees.

Of nou ja, als ze tegen mij praten versta ik het meestal wel. Als ik tegen hen praat, verstaan ze me meestal wel maar toch gebeurt het echt regelmatig dat we elkaar niet verstaan. Als ik mensen tegen mekaar hoor praten in een groepje heb ik werkelijk waar geen idee waar ze het over hebben.

Ik hoorde laatst op straat wat mensen praten in een soort Pools of Russisch dacht ik. Luisterde ik even wat beter, bleek het Portugal portugees te zijn met een onverstaanbaar plat dialect :') Ik kon er een paar woorden uitpikken.

Ze praten als een gronings boertje zonder tanden die lui.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204856223
Er zitten wel wat haakjes en oogjes aan chocolade producten en wetgeving, althans volgens Nederlandse warenwet mag je een product pas als Chocolade verkopen wanneer er minimaal 35% cacaobestanddelen in verwerkt is. Onder die 35% moet er met kleine lettertjes Chocoladefantasie of Cacaofantasie op de verpakking vermeld staan. Hagelslag, Chocoladevlokken voor op de boterham, Koetjesreep, chocolade munten en vele andere daarop lijkende snoepproducten zijn dus geen chocolade en mag officieel geen chocolade genoemd worden zonder op de ingrediëntenlijst ...Fantasie erbij te vermelden. Je proeft het ook duidelijk, je bent dan meer op suiker en smaakstoffen dan Cacao aan het zuigen...

Er zullen beslist verre oorden zijn waar deze wetgeving anders is of er gewoon geen wet voor bestaat. Nou staat Zuid Amerika er wel bekend met een van de meest wetteloze en corrupte landen waar zo'n beetje alles vogelvrij is.

Daarnaast mogen we niet vergeten dat wij hier ondanks warenwetten nogal gewend zijn geraakt aan smaken beïnvloed door bepaalde procedures... Slacht maar eens je eigen kippen, dat smaakt, althans qua structuur van het vlees, wezenlijk anders dan die gekweekte handel uit de supermarkt. Zou goed kunnen dat je dat eerlijke kippetje niet te vreten vind.
  woensdag 25 mei 2022 @ 15:44:21 #13
296595 foodlover
live and learn
pi_204859933


Kreeg vorige week 1 doos van gasten uit Argentinië. Best prima maar geen omgerekend 15 euro per doos waard. Cakejes omhuld met chocolade en gevuld met marmelade, dulche de leche etc.
pi_204860096
Volgens mij hebben wij in Nederland traditioneel uitstekende chocolade en komen enkele baanbrekende uitvindingen in de verwerking van cacao hier vandaan. Alleen heeft Belgie daar een internationaal exportproduct van weten te maken door er ingewikkelde pralines mee te maken ipv repen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 25 mei 2022 @ 16:03:09 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204860131
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 08:52 schreef Watuntrik het volgende:
Er zitten wel wat haakjes en oogjes aan chocolade producten en wetgeving, althans volgens Nederlandse warenwet mag je een product pas als Chocolade verkopen wanneer er minimaal 35% cacaobestanddelen in verwerkt is. Onder die 35% moet er met kleine lettertjes Chocoladefantasie of Cacaofantasie op de verpakking vermeld staan. Hagelslag, Chocoladevlokken voor op de boterham, Koetjesreep, chocolade munten en vele andere daarop lijkende snoepproducten zijn dus geen chocolade en mag officieel geen chocolade genoemd worden zonder op de ingrediëntenlijst ...Fantasie erbij te vermelden. Je proeft het ook duidelijk, je bent dan meer op suiker en smaakstoffen dan Cacao aan het zuigen...

Er zullen beslist verre oorden zijn waar deze wetgeving anders is of er gewoon geen wet voor bestaat. Nou staat Zuid Amerika er wel bekend met een van de meest wetteloze en corrupte landen waar zo'n beetje alles vogelvrij is.
Maar ook in de VS en UK hanteren ze die regels anders.
quote:
Daarnaast mogen we niet vergeten dat wij hier ondanks warenwetten nogal gewend zijn geraakt aan smaken beïnvloed door bepaalde procedures... Slacht maar eens je eigen kippen, dat smaakt, althans qua structuur van het vlees, wezenlijk anders dan die gekweekte handel uit de supermarkt. Zou goed kunnen dat je dat eerlijke kippetje niet te vreten vind.
Warenwetten zijn er vooral om te zorgen dat het product hygienisch en vrij van gevaarlijke of ongezonde toevoegingen is, niet om voor een goed stuk kip of zo te zorgen van uit een hoogwaardig product zicht.
Ik vind vooral Kip en Varkensvlees bijzonder triest, echt goed varkensvlees is erg lastig aan te komen, ook bio varkensvlees is het zelfde varken als in de bioindustrie maar dan zonder antibiotica en wat meer uitloop.
  woensdag 25 mei 2022 @ 16:10:57 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204860227
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 16:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij hebben wij in Nederland traditioneel uitstekende chocolade en komen enkele baanbrekende uitvindingen in de verwerking van cacao hier vandaan. Alleen heeft Belgie daar een internationaal exportproduct van weten te maken door er ingewikkelde pralines mee te maken ipv repen.
Nederland is heel belangrijk en groot in de cacaobonen handel, en Casparus van Houten vond een manier om cacaoboter en de rest van elkaar te scheiden, en een manier om cacao te ontzuren zodat het gemakkelijk oplost.
In Belgie is men vooral bezig gegaan met chocoladeproductie voor de Patisserie, die chocolade bevat meer cacaoboter om beter verwerkbaar te zijn. Cote D'Or en Callebaut zijn bekende hofleveranciers voor de Chocolatiers, uit Belgie, net als Valrhona uit Frankrijk
pi_204861751
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 16:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Warenwetten zijn er vooral om te zorgen dat het product hygienisch en vrij van gevaarlijke of ongezonde toevoegingen is, niet om voor een goed stuk kip of zo te zorgen van uit een hoogwaardig product zicht.
Ik vind vooral Kip en Varkensvlees bijzonder triest, echt goed varkensvlees is erg lastig aan te komen, ook bio varkensvlees is het zelfde varken als in de bioindustrie maar dan zonder antibiotica en wat meer uitloop.
Dat eerste bedoelde ik ook dus niet en dat laatse wel, dat er ondanks warenwetten flink wordt geklooid en gepushed met allerlei toevoegingen. Wat ook veel invloed heeft op smaak en gewenning van smaak onder de mensen.

Neem daar bv de Kippenbouillon, die op smaak gebracht worden door een smaakstofje uit bacteriën vervaardigd door DSM wat naar iets als geroosterde kip smaakt. En iedereen die alleen maar kippensoep kent gemaakt met die kippenbouillon blokjes is gewend aan die specifieke smaak. Het heeft noppes met kippensoep te maken. Krijgens ze kippensoep gemaakt zonder die blokjes, vinden ze het of niet lekker of geen kippensoep. :')

Ooit eens een steak gegeten bij een boerenfamilie in Hongarije, dat was eigen slacht... Ik vond het een eerlijk en goed stuk vlees, smaakte wel anders dan wat we hier gewend zijn. Andere gasten gewend aan ons vlees vond het niet lekker.

Ik at vroeger wel eens op de snelle een Quarter pounder met kaas van de Mac en was ooit eens in Madrid en daar bij de Mac een Quatro Con Queso besteld, het vlees smaakte daar wezenlijk anders.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 25 mei 2022 @ 18:16:50 #18
414785 sirdanilot
pi_204861929
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 15:44 schreef foodlover het volgende:
[ link | afbeelding ]

Kreeg vorige week 1 doos van gasten uit Argentinië. Best prima maar geen omgerekend 15 euro per doos waard. Cakejes omhuld met chocolade en gevuld met marmelade, dulche de leche etc.
Die heb ik wel eens op, wel lekker maar zou het niet bestellen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 25 mei 2022 @ 18:26:31 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204862012
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 17:56 schreef Watuntrik het volgende:

Ooit eens een steak gegeten bij een boerenfamilie in Hongarije, dat was eigen slacht... Ik vond het een eerlijk en goed stuk vlees, smaakte wel anders dan wat we hier gewend zijn. Andere gasten gewend aan ons vlees vond het niet lekker.
Mijn schoonmoeder had vroeger een aantal gastenkamers, die verhuurde ze aan lui die in de buurt op montage waren. Die kregen van haar een ontbijt met eieren van kippen die op het erf scharrelden en verder etensresten kregen. Ze vonden die eieren niet lekker. Die waren te vers en te "wild" van smaak.
Ik vond ze heerlijk, ik eet nooit "fabriekseieren" want die vind ik vies. Ze slaan ook veel beter stijf (de eiwitten). Helaas is Schoonma als een paar jaar dood.
Mijn zus woonde heel erg lang op het Kroatische platteland, diepste provincie, die had daar lokale ham, wow, niet te vergelijken met supermarkt ham. Veel mensen hebben geen idee hoe producten echt smaken, kennen alleen de variatie met een erg lange fabrieks/procesmatige productie.
pi_204862895
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Veel mensen hebben geen idee hoe producten echt smaken, kennen alleen de variatie met een erg lange fabrieks/procesmatige productie.
Idd, is mezelf lang geleden ook al eens gebeurd en nu ben ik echt geen moeilijke eter. Maar bv. gekookte Bloedworst is hier doorgaans echt vieze melige droge troep... Niks lekker aan dus, niet qua smaak en niet qua structuur.

En toen was ik eens bij een klein bergdorpje in Zuid Spanje in een kleine Bistro te gast voor een 10tal dagen. Daar kreeg je dagelijks een paar kleine vers van de BBQ gegrilde worstjes op tafel als Tapa. Toen iemad zei hey dit is bloedworst had ik meteen zoiets, dat raak ik niet aan die zooi. Die andere was Chorizo en goed te pruimen.

Na 7 dagen scheef naar dat worstje gekeken te hebben werd ik toch wel nieuwsgierig en dacht toch maar eens proberen... En ik heb nog nooit zo'n heerlijk gekruid (o.a. Tijm) en sappig en smeuig worstje gegeten. Was niets van de bloedworst die ik ken van hier aan te herkennen, dag en nacht verschil. Spijt van als haren op mijn hoofd dat ik daar 7 dagen mee gewacht heb. 3 dagen later moest ik weg. :( :D

Die ervaring heeft me wel veranderd... Wat het ook is, eerst altijd proeven dan pas oordelen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 21:08:30 #21
296595 foodlover
live and learn
pi_204864055
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 18:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Die heb ik wel eens op, wel lekker maar zou het niet bestellen
Het was een cadeautje, geste van hun. Kregen eerder een flesje witte wijn (de man origineel Fransman, had een wijngaard (je) in Mendoza.) De wijn vond ik stukken lekkerder dan die cakejes. De wijn had een hoge mineraliteit, deed me denken aan een goede Riesling.
  woensdag 25 mei 2022 @ 21:10:49 #22
296595 foodlover
live and learn
pi_204864108
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mijn schoonmoeder had vroeger een aantal gastenkamers, die verhuurde ze aan lui die in de buurt op montage waren. Die kregen van haar een ontbijt met eieren van kippen die op het erf scharrelden en verder etensresten kregen. Ze vonden die eieren niet lekker. Die waren te vers en te "wild" van smaak.
Ik vond ze heerlijk, ik eet nooit "fabriekseieren" want die vind ik vies. Ze slaan ook veel beter stijf (de eiwitten). Helaas is Schoonma als een paar jaar dood.
Mijn zus woonde heel erg lang op het Kroatische platteland, diepste provincie, die had daar lokale ham, wow, niet te vergelijken met supermarkt ham. Veel mensen hebben geen idee hoe producten echt smaken, kennen alleen de variatie met een erg lange fabrieks/procesmatige productie.
Duitsers hebben daar ook echt een woord voor he "Monteurzimmer" Leuk om te lezen die ervaringen.
  woensdag 25 mei 2022 @ 21:48:33 #23
296595 foodlover
live and learn
pi_204865060
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 21:08 schreef foodlover het volgende:

[..]
Het was een cadeautje, geste van hun. Kregen eerder een flesje witte wijn (de man origineel Fransman, had een wijngaard (je) in Mendoza.) De wijn vond ik stukken lekkerder dan die cakejes. De wijn had een hoge mineraliteit, deed me denken aan een goede Riesling.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 25 mei 2022 @ 21:59:11 #24
414785 sirdanilot
pi_204865233
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mijn schoonmoeder had vroeger een aantal gastenkamers, die verhuurde ze aan lui die in de buurt op montage waren. Die kregen van haar een ontbijt met eieren van kippen die op het erf scharrelden en verder etensresten kregen. Ze vonden die eieren niet lekker. Die waren te vers en te "wild" van smaak.
Ik vond ze heerlijk, ik eet nooit "fabriekseieren" want die vind ik vies. Ze slaan ook veel beter stijf (de eiwitten). Helaas is Schoonma als een paar jaar dood.
Mijn zus woonde heel erg lang op het Kroatische platteland, diepste provincie, die had daar lokale ham, wow, niet te vergelijken met supermarkt ham. Veel mensen hebben geen idee hoe producten echt smaken, kennen alleen de variatie met een erg lange fabrieks/procesmatige productie.
Die verse eieren kan je tenminste pocheren. Lukt me nooit fatsoenlijk met supermarktei.

Ook zou ik die verse eerder in rauwe bereidingen gebruiken dan supermarkteieren.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204865763
Balinese Yoghurt, was ongezoet toch erg zacht van smaak.

Zelfgestookte drank van de Franse camping bier, 60% ofzo, maar van fruit. Een echte opkikker na het eten.

Honing van boertje in Montenegro.

Stoofprutjes in Tsjechië, waren echt goed op smaak, met knoflook ook.

[ Bericht 15% gewijzigd door Fer op 26-05-2022 08:50:40 ]
.
pi_204867657
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 16:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij hebben wij in Nederland traditioneel uitstekende chocolade en komen enkele baanbrekende uitvindingen in de verwerking van cacao hier vandaan. Alleen heeft Belgie daar een internationaal exportproduct van weten te maken door er ingewikkelde pralines mee te maken ipv repen.
Ook qua grootte is NL een wereldspeler. Grootste importeur van cacaobonen, Amsterdam is de grootste cacaohaven, in de Zaanstreek meerdere grote cacaofabrieken en toeleveranciers als Duyvis Wiener
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 26 mei 2022 @ 01:07:30 #27
414785 sirdanilot
pi_204867704
Paardenworst uit Noorwegen had mijn maat meegenomen ook wel lekker.

En een soort knaeckebroed maar dan van erwten. Gatverdamme :r
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 26 mei 2022 @ 01:08:02 #28
414785 sirdanilot
pi_204867705
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 22:23 schreef Fer het volgende:
Balinese Yoghurt, was ongezoet toch erg zacht van smaak.

Zelfgestookte drank van de Franse camping bier, 60% ofzo, maar van fruit. Een echte opkikker na het eten.

Honing van boertje in Montenegro.
Geweldig ! *O*
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 26 mei 2022 @ 01:09:31 #29
414785 sirdanilot
pi_204867710
Wijn uit onbekende wijnlanden vind ik ook altijd leuk.

Hier in de Moldavische supermarkt in Dublin haal ik wel eens heerlijke Moldavische wijn.

De Sovjetskaja Champagne die ik ooit bij de Poolse supermarkt had gehaald was echter niet te zuipen :r
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204867765
Cringe.
  donderdag 26 mei 2022 @ 09:08:35 #31
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204868540
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Wat ze in Portugal praten versta ik nauwelijks. Onverstaanbaar gebrabbel. Ik spreek Braziliaans Portugees.

Of nou ja, als ze tegen mij praten versta ik het meestal wel. Als ik tegen hen praat, verstaan ze me meestal wel maar toch gebeurt het echt regelmatig dat we elkaar niet verstaan. Als ik mensen tegen mekaar hoor praten in een groepje heb ik werkelijk waar geen idee waar ze het over hebben.

Ik hoorde laatst op straat wat mensen praten in een soort Pools of Russisch dacht ik. Luisterde ik even wat beter, bleek het Portugal portugees te zijn met een onverstaanbaar plat dialect :') Ik kon er een paar woorden uitpikken.

Ze praten als een gronings boertje zonder tanden die lui.
Mijn zus woonde dus in de diepste provincie in Kroatie, had nooit formeel Kroatisch geleerd, maar het zeer platte lokale dialect. Was met haar aan het rondreizen door Kroatie, en de reakties waren altijd hilarisch. Komen we ergens binnen en spreken Nederlands onder elkaar, wordt er gedacht, Ah, toeristen, zij begint te praten en hun onderkaak valt op de schoenen. Anderen hadden ook gewoon moeite haar plat te verstaan
  donderdag 26 mei 2022 @ 10:59:37 #32
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204869681
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Wat ze in Portugal praten versta ik nauwelijks. Onverstaanbaar gebrabbel. Ik spreek Braziliaans Portugees.

Of nou ja, als ze tegen mij praten versta ik het meestal wel. Als ik tegen hen praat, verstaan ze me meestal wel maar toch gebeurt het echt regelmatig dat we elkaar niet verstaan. Als ik mensen tegen mekaar hoor praten in een groepje heb ik werkelijk waar geen idee waar ze het over hebben.

Ik hoorde laatst op straat wat mensen praten in een soort Pools of Russisch dacht ik. Luisterde ik even wat beter, bleek het Portugal portugees te zijn met een onverstaanbaar plat dialect :') Ik kon er een paar woorden uitpikken.

Ze praten als een gronings boertje zonder tanden die lui.
Wat ze in Portugal spreken is de originele taal. Braziliaans Portugees is een aftreksel.

Wel bijzonder dat je af zit te geven op de originele taal..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 26 mei 2022 @ 11:16:27 #33
414785 sirdanilot
pi_204869785
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 10:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat ze in Portugal spreken is de originele taal. Braziliaans Portugees is een aftreksel.

Wel bijzonder dat je af zit te geven op de originele taal..
Braziliaans is beïnvloed door het inheemse Tupi Guarani daarom is het mooier en ook verstaanbaarder dan dat gebrabbel in Portugal.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 26 mei 2022 @ 11:19:40 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204869817
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 11:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Braziliaans is beïnvloed door het inheemse Tupi Guarani daarom is het mooier en ook verstaanbaarder dan dat gebrabbel in Portugal.
Begrijp dat in ZA het spaans ook niet zo gelispeld wordt.
  donderdag 26 mei 2022 @ 11:21:29 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204869829
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 10:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat ze in Portugal spreken is de originele taal. Braziliaans Portugees is een aftreksel.

Wel bijzonder dat je af zit te geven op de originele taal..
Ach, als Joe Cocker een cover deed, was ie ook meestal beter dan het origineel.
  donderdag 26 mei 2022 @ 11:35:02 #36
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_204869991
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 11:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ach, als Joe Cocker een cover deed, was ie ook meestal beter dan het origineel.
Doen alsof de Portugezen onverstaan Portugees spreken is dan weer het andere uiterste :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 26 mei 2022 @ 11:36:57 #37
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204870007
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 11:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Doen alsof de Portugezen onverstaan Portugees spreken is dan weer het andere uiterste :P
Wellicht is het in Portugal net als in UK, D of Kroatie, waar veel mensen helemaal zwelgen in hun lokale dialect.
Als je in Noordduitsland het plat hoort of in Beieren, of in Sachsen, dat is ook geen Hochdeutsch
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 26 mei 2022 @ 12:15:43 #38
414785 sirdanilot
pi_204870337
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 11:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Doen alsof de Portugezen onverstaan Portugees spreken is dan weer het andere uiterste :P
Het is onverstaanbaar plat. Mijn oma kan alleen maar Braziliaans Portugees, ze kan niet eens Engels of wat dan ook. En ze had meer moeite met Portugees in Portugal te verstaan dan Spaans
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 26 mei 2022 @ 12:19:14 #40
184769 crew  Deisyy
pi_204870377
Dit is CUL, dit topic gaat over eten uit verre oorden, niet over welke taal iemands oma spreekt.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
  Moderator donderdag 26 mei 2022 @ 12:25:10 #41
184769 crew  Deisyy
pi_204870431
@engine wat had jij ook alweer mee genomen uit Schotland?
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
  Leukste jonkie 2022 donderdag 26 mei 2022 @ 17:47:45 #42
213457 engine
pi_204872884
quote:
10s.gif Op donderdag 26 mei 2022 12:25 schreef Deisyy het volgende:
@:engine wat had jij ook alweer mee genomen uit Schotland?
Hertenbiefstuk :Y)
Drie verschillende stukken. Sirloin en nog twee andere :+
Ga het morgen bakken.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Moderator donderdag 26 mei 2022 @ 18:30:54 #43
184769 crew  Deisyy
pi_204873338
quote:
2s.gif Op donderdag 26 mei 2022 17:47 schreef engine het volgende:

[..]
Hertenbiefstuk :Y)
Drie verschillende stukken. Sirloin en nog twee andere :+
Ga het morgen bakken.
Lekker! Domnivoor had een goed recept voor een lekkere saus, maar die is volgens mij niet uit een ver oord.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_204878334
quote:
2s.gif Op donderdag 26 mei 2022 17:47 schreef engine het volgende:
Hertenbiefstuk :Y)
Drie verschillende stukken. Sirloin en nog twee andere :+
Dat is inderdaad wel een leuke... Men zou denken dat Anatomie een exacte wetenschap is, althans in de medische zin is het dat ook... Maar in het slagersvak wordt hier over de wereld verspreid spreekwoordelijk nogal met de botte bijl gehakt. Men sjoemelt hier een beetje met wat goed klinkt en verkoopt immers zijn het slechts namen van lichaamsdelen en geen gerigistreerde handelsnamen. Zo krijgen stukken vlees een mooi klinkende commerciele naam en het zegt weinig of niets over het stuk vlees zelf anders dan het is Hertenbief.

Sirloin is de Engelse verbastering van het Franse Sur la Longe... Letterlijk betekend het Boven de Lange (spier). Met de lange wordt hier de (Osse)Haas onder de lende bedoeld, de Loin. Door de tijd heen is de loin bij de slagers een eigen leven gaan leiden. De Britse loin verloopt deels anders dan de Amerikaanse loin. Zo zit bv. een deel van de Britse Loinsteaks in de Amerikaanse deel waar Rumpsteaks uitkomen.

Vooral hier in Nederland maakt men gretig gebruik, of eerder commercieel misbruik van dat het niet aan wetten gebonden is en 90% van de klanten er toch geen reet van snapt en zonder gedegen kennis in de meeste gevallen niet valt te controlleren wanneer het eenmaal op je bord ligt. Zo klinkt bv Entrecote erg duur en sjiek alsof het uit de Franse keuken komt. Echter onze Entrecote is een steak uit de Dunne Lende (de Sirloin). Maar letterlijk betekend Entrecote (uit het Frans) Tussen de ribben die boven de lende liggen. Wil je in Frankrijk onze entrecote bestellen dan zeg je Faux Filet. Bestel je in Frankrijk een entrecote dan krijg je daar een Ribeye dan wel Cote de Boeuf zonder knook op je bord.

Het Nederlandse slagerbedrijf Meatlovers gooit er nog een schepje bovenop. Zij verkopen een lekker stukje bief van 300 gram voor ¤5 met groot op de verpakking Sirloin Steak..Klinkt erg goed en ¤5 voor 300 gram Sirloin kan niet stuk toch? Draai je de verpakking om staat er in het klein "gesneden uit het Bloemstuk". En volgens de Nederlandse slagersanatomie zit het bloemstuk in de schouder van de koe. Hoezo Sirloin? Boven de Lange wat? Maar ze foppen je niet, het staat er op je hoeft alleen maar te lezen. >:)

Wanneer het hier al een Janboel is, dan kun je in verre oorden al helemaal niet prat gaan op de mooi premium klinkende benaming op de menu kaart. Het zegt geen drol over wat er nu precies op je bord ligt. Anders dan een steak van een hert, of koe of varken of wat dan ook.

Onder de streep alles wat je op de BBQ kunt flikkeren en er goed eetbaar vanaf komt is een Steak... Overige benamingen zijn in veel gevallen enkel gebakken lucht. Internationaal is er geen pijl op te trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 27-05-2022 11:00:04 ]
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 27 mei 2022 @ 19:57:49 #45
213457 engine
pi_204884145
Stukjes hert :Y)
Was goed gelukt en erg smakelijk.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Moderator vrijdag 27 mei 2022 @ 21:02:36 #46
184769 crew  Deisyy
pi_204884767
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 19:57 schreef engine het volgende:
Stukjes hert :Y)
Was goed gelukt en erg smakelijk.
[ afbeelding ]
Ziet er prima uit ook :9
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')