abonnement Unibet Coolblue
pi_204833973
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:

Waar jij maar aan voorbij gaat, is dat sommige mensen doen alsof ze het niet snappen (dat sommige mensen hier inderdaad problemen mee hebben en er moeilijk over doen; dat is de realiteit ontkennen). Dat probeer ik TS al een tijdje duidelijk te maken, dat hij moet kappen met zijn toneelspel. Dat mag jij hem ook wel eens benadrukken.
Wat ik lees is dat het TS gaat om dat mensen nu eenmaal primaten zijn en dat het dus onzinnig is dat het wordt benoemd als racistisch.

Dat er mensen moeilijk over doen zal hij toch niet ontkennen, want dat blijkt maar al te zeer uit de reacties. ;)
pi_204833990
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:07 schreef Mutsaers__78 het volgende:

En laat dat nou precies de huidige realiteit zijn. Dan kun je er met gestrekt been ingaan of je van de domme houden. Of je geeft aan dat je het er niet mee eens bent. Dat laatste werkt wat mij betreft veel beter dan de eerste twee.

Ik heb TS zo begrepen dat hij het er niet mee eens is. En ik ben het er ook niet mee eens. Ik ben geen voorstander van de olifant door de porseleinkast, maar het lijkt mij ook geen leuke samenleving waarin we allemaal de godganse dag op eieren lopen.
pi_204834012
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Vertel jij het aan Sylvana? :@
Sylvana is al lang en breed verloren. Jammer, want dat was een leuke vrouw en inmiddels is ze aardig verzuurd. Maar ik heb geen enkele illusie dat zij nog tot rede vatbaar is. Een beetje als een wappie proberen te overtuigen van het feit dat vaccinatie zorgt voor een kleinere kans op ernstig verloop van Corona. Je kan alle bewijs laten zien, die zegt ook gewoon: 'het is niet waar' en 'jij bent een enorme domoor als je het niet met mij eens bent'.

Nutteloos.
pi_204834038
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:16 schreef LXIV het volgende:
Om van alle mogelijke mensen nu juist een neger-president te kiezen is wel een beetje expres jennen. Al is het feitelijk correct. De
Het was toch weer elders vandaan gehaald?

En wie weet is degene die het gedaan heeft gewoon fan van Obama en heeft die geen moment gedacht dat primaat door sommigen wordt vertaald in aap. Ik vind het allemaal ook niet zo relevant. Prima als je soms eens iemand kwetst. Dan heb je het daar als volwassenen over en pas je ofwel het gedrag aan, ofwel de gekwetste gaat eens nadenken of het terecht is dat hij zich gekwetst voelde, afhankelijk van de situatie.
  zondag 22 mei 2022 @ 20:32:41 #105
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204834091
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ga je verdomme ook nog eens voor hen spreken! Gevalletje Blanke suprematie aan het werk zeg! Echt, mensen van kleur zijn niet bijzonder overgevoelig. Zoals ik eerder al zei: het zijn juist de Blanke antiracisten die het snelst gekwetst zijn namens een groep die hen nooit ofte nimmer gevraagd hebben om namens hen te spreken.

Mensen van kleur, Zwarte mensen, zijn helemaal geen kwetsbaar groepje die zonder ondersteuning van Blanke antiracisten niets kunnen. Sterker nog: er zijn genoeg groepen mensen van kleur die het maatschappelijk veel beter doen dan de groep Blanken. En niet alleen binnen de groep Aziaten. Ook uit sub-Sahara landen.

Het wordt tijd dat antiracisten mensen van kleur eens voor vol gaan aanzien!

(overigens doe jij ook precies wat ik hierboven al omschreef: jij poneert een mening als een vaststaand niet te bediscussiëren feit met de stelling dat het buiten kijf staat dat mensen van kleur hier niet blij van worden)
Want, jij wil beweren dat dat niet het geval is?
pi_204834100
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het was toch weer elders vandaan gehaald?

En wie weet is degene die het gedaan heeft gewoon fan van Obama en heeft die geen moment gedacht dat primaat door sommigen wordt vertaald in aap. Ik vind het allemaal ook niet zo relevant. Prima als je soms eens iemand kwetst. Dan heb je het daar als volwassenen over en pas je ofwel het gedrag aan, ofwel de gekwetste gaat eens nadenken of het terecht is dat hij zich gekwetst voelde, afhankelijk van de situatie.
Ik vind dat je jouw mening dat het niet racistisch is nogal als een vaststaand feit poneert
  Beste debater 2022 zondag 22 mei 2022 @ 20:34:05 #107
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204834103
Grand Wizard Sjoukje topic :z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204834126
quote:
10s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:32 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Want, jij wil beweren dat dat niet het geval is?
Natuurlijk is het niet zo dat ieder mens van kleur daar hetzelfde over denkt. Er zal best iemand in die groep te vinden zijn die zich daar niet prettig bij voelt, maar het aantal dat het geen reet kan schelen zal zeer waarschijnlijk een veelvoud zijn.
  zondag 22 mei 2022 @ 20:36:51 #109
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204834131
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:36 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk is het niet zo dat ieder mens van kleur daar hetzelfde over denkt.
Dat beweert dan ook niemand.
pi_204834148
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:33 schreef stalybridge het volgende:

[..]
Ik vind dat je jouw mening dat het niet racistisch is nogal als een vaststaand feit poneert
Maar dat is ook een feit. Het heeft op zichzelf niets met racisme te maken, omdat mensen gewoon primaten zijn. Ongeacht welke huidskleur ze hebben.

Dat een racist bewust kan kiezen om juist Obama erbij te zetten om te jennen is een feit en dan is die specifieke keuze een racistische daad, maar niet de vraagstelling zoals deze was.
pi_204834193
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:36 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Dat beweert dan ook niemand.
Sorry, maar dat was EXACT wat jij deed:

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:44 schreef Poem_ het volgende:

Dat mensen van kleur niet zo heel blij zijn met dergelijke vergelijkingen staat buiten kijf.
Als je bedoelde dat er mensen van kleur zijn die er niet heel blij mee zijn had je moeten zeggen: 'Dat er mensen van kleur zullen zijn die niet zo heel blij (...) kijf'.

Maar ja, wat moet je daarmee? Ik denk dat Bush die collage ook niet leuk vond. En als je een willekeurige Blanke neemt zal er ook best een Blanke man of vrouw zijn die zich er aan weet te ergeren. Want gekwetst zijn is tegenwoordig een vak op zich.
pi_204834244
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Negers doen heel gevoelig als je ze op het feit wijst dat ze van apen afstammen.
Dat doet iedereen hoor... tenminste, als ze goed hebben opgelet op school en weten dat mensen niet van apen afstammen, maar dat mensen en apen dezelfde voorouders hebben. (Is nogal een verschil. :P )
  zondag 22 mei 2022 @ 20:48:51 #113
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204834253
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Sorry, maar dat was EXACT wat jij deed:
[..]
Neuh, ik schreef niet 'alle'.

quote:
Als je bedoelde dat er mensen van kleur zijn die er niet heel blij mee zijn had je moeten zeggen: 'Dat er mensen van kleur zullen zijn die niet zo heel blij (...) kijf'.

Maar ja, wat moet je daarmee?
Nou ja, dat is ook niet zo heel ingewikkeld. Gewoon niet doen.
pi_204834280
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:48 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Neuh, ik schreef niet 'alle'.
[..]
Nou ja, dat is ook niet zo heel ingewikkeld. Gewoon niet doen.
Ook als je niet 'alle' erbij zet, dan zeg je op deze manier iets over de gehele groep.

En wat ik je nu al tijden duidelijk probeer te maken: je kan niet nooit iemand kwetsen. Het is dus volstrekt idioot om dingen te laten zodra je iemand daarmee kan kwetsen.
  zondag 22 mei 2022 @ 20:52:20 #115
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204834286
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ook als je niet 'alle' erbij zet, dan zeg je op deze manier iets over de gehele groep.

En wat ik je nu al tijden duidelijk probeer te maken: je kan niet nooit iemand kwetsen. Het is dus volstrekt idioot om dingen te laten zodra je iemand daarmee kan kwetsen.
Wat een hilarische nonsens. :D
pi_204834298
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:52 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Wat een hilarische nonsens. :D
Het equivalent van de vingers in de oren en heel hard 'lalalalalalalala' roepen.

De groeten.
pi_204834366
Hier in Frankrijk werd Sarkozy in een cartoon vergeleken met een kalkoen en Lepen met een varken. Typisch dat je daar dan niemand over hoort zeuren en klagen :')
  zondag 22 mei 2022 @ 21:02:45 #118
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204834376
Jezelf in alle bochten wringen zodat je geen racist lijkt te zijn _O_
  Beste debater 2022 zondag 22 mei 2022 @ 21:03:18 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204834381
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:00 schreef Prego het volgende:
Hier in Frankrijk werd Sarkozy in een cartoon vergeleken met een kalkoen en Lepen met een varken. Typisch dat je daar dan niemand over hoort zeuren en klagen :')
Misschien omdat de VS nogal een lange historie heeft van het afschilderen van zwarten als half-wezens, mens-apen, gorilla's en ander spul. Oh en als de vervloekte zonen van Ham.

Geschiedenis. Maak het svp een verplicht vak voor alle scholen, alle jaargangen, tot in de eeuwigheid.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204834420
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar dat is ook een feit. Het heeft op zichzelf niets met racisme te maken, omdat mensen gewoon primaten zijn. Ongeacht welke huidskleur ze hebben.

Dat een racist bewust kan kiezen om juist Obama erbij te zetten om te jennen is een feit en dan is die specifieke keuze een racistische daad, maar niet de vraagstelling zoals deze was.
Tuurlijk,

Alleen heeft het vergelijken van negers met apen een nogal lange racistische history En om je dan alleen te focussen op het biologische gedeelte is een nogal rigide opstelling. Om mensen die de gevoeligheid rond het onderwerp wel herkennen meteen voor de eigenlijke racisten uit te maken is absurd.Los van het feit dat die er in die hoek natuurlijk wel zijn.

Stap iets verder uit de bubbel van je eigen gelijk en je herkent het ook.
pi_204834675
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:07 schreef stalybridge het volgende:

[..]
Tuurlijk,

Alleen heeft het vergelijken van negers met apen een nogal lange racistische history En om je dan alleen te focussen op het biologische gedeelte is een nogal rigide opstelling. Om mensen die de gevoeligheid rond het onderwerp wel herkennen meteen voor de eigenlijke racisten uit te maken is absurd.Los van het feit dat die er in die hoek natuurlijk wel zijn.

Stap iets verder uit de bubbel van je eigen gelijk en je herkent het ook.
Je mist dat er helemaal geen sprake was van het vergelijken van Obama met apen, hij was een van de voorbeelden van een primaat.
pi_204834696
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:16 schreef LXIV het volgende:
Om van alle mogelijke mensen nu juist een neger-president te kiezen is wel een beetje expres jennen. Al is het feitelijk correct.
De docent in kwestie heeft hier al lang op gereageerd. En ook, wat mij betreft ten onrechte, het boetekleed aangetrokken. Natuurlijk onder grote druk.

De docent is een vrouw, en zelf ook "van kleur". Pacific-Aziatisch las ik. Ze had er gewoon geen moment bij stilgestaan dat het selecteren van de foto van een beroemd en geliefde persoon als voorbeeld van een primaat tot zulke grote ophef zou leiden. Deze gedachtengang wijst juist op de totale afwezigheid van racisme bij deze docent.
pi_204834698
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je mist dat er helemaal geen sprake was van het vergelijken van Obama met apen, hij was een van de voorbeelden van een primaat.
Naast een stel apen, Met de racistische historie is de gevoeligheid evident.
pi_204834715
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Misschien omdat de VS nogal een lange historie heeft van het afschilderen van zwarten als half-wezens, mens-apen, gorilla's en ander spul. Oh en als de vervloekte zonen van Ham.

Geschiedenis. Maak het svp een verplicht vak voor alle scholen, alle jaargangen, tot in de eeuwigheid.
Correctie: alle mensen, ongeacht huidskleur, behoren tot de superfamilie der mensapen.
  Beste debater 2022 zondag 22 mei 2022 @ 22:42:51 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204835258
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:41 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Correctie: alle mensen, ongeacht huidskleur, behoren tot de superfamilie der mensapen.
Joh.

Voor creationistische, anti-evolutionaire conservatieve christenen - wat het gros van blank en vooral Zuidelijk blank Amerika was - was dat geen kwestie van biologie, die vergelijking van negers met apen.

Nu je toch bezig bent, vertel nog eens wat over ras en IQ. Dat we dit topic een beetje kunnen duiden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 mei 2022 @ 22:54:17 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204835358
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 22:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Joh.

Voor creationistische, anti-evolutionaire conservatieve christenen - wat het gros van blank en vooral Zuidelijk blank Amerika was - was dat geen kwestie van biologie, die vergelijking van negers met apen.

Nu je toch bezig bent, vertel nog eens wat over ras en IQ. Dat we dit topic een beetje kunnen duiden.
Juist vanuit Christelijk perspectief is het vergelijken van Afrikanen met apen onzin. Iets is of een dier, of een mens. Tussenvormen bestaan niet en alle mensen stammen af van Adam en Eva.
Categorisering van mensen in hogere of lagere rassen, afhankelijk hoe ver ze van de apen afstaan is pas met Darwin begonnen ( alhoewel hij er geen voorstander van was).
Die christelijke Amerikanen zullen dat grotendeels zo vinden, behalve die ene doorgedraaide die dan net weer op tv komt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_204835423
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Beste debater 2022 zondag 22 mei 2022 @ 23:04:36 #128
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204835454
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 22:54 schreef LXIV het volgende:

[..]
Juist vanuit Christelijk perspectief is het vergelijken van Afrikanen met apen onzin. Iets is of een dier, of een mens. Tussenvormen bestaan niet en alle mensen stammen af van Adam en Eva.
Categorisering van mensen in hogere of lagere rassen, afhankelijk hoe ver ze van de apen afstaan is pas met Darwin begonnen ( alhoewel hij er geen voorstander van was).
Die christelijke Amerikanen zullen dat grotendeels zo vinden, behalve die ene doorgedraaide die dan net weer op tv komt.
Nou nee hoor...

In de VS, en vooral in het Zuiden, was het gemeengoed dat negers afstammelingen waren van de vervloekte zonen van Ham. Het is nogal dommig om te doen alsof christenen in de VS, zeker in de 17e, 18e en 19e eeuw allemaal heel inclusief en humanistisch dachten over ras. Zeker in het Zuiden was dat verre van het geval. Na ze dus eerst als de verdoemde kinderen van Noach's zoon Ham te hebben gebombardeerd, ontstond in de minder 'deftige' kringen al rap de vergelijking van negers met apen; daar kwam geen Darwin aan te pas. Integendeel, ook daar moest men niets van hebben.

Ondertussen heeft de Southern Baptist Convention wel ergens medio jaren '90 van vorige eeuw nog aangegeven dat Jim Crow en zulks niet goed was.

Dat die classificatie allemaal pas met Darwin is begonnen is bullsh*t. Daar hadden bepaalde loten van het christendom in de VS al een handje van nog voor Darwin geboren werd. De hele negerslavernij werd gekoppeld aan de inherente minderwaardigheid van negers; iets wat in het Zuiden tot 1965 nog even werd voortgezet, dat idee. Haalden ze ook niet Origin of Species bij, maar bijbelverhalen, vooral uit Genesis.

Godzijdank waren er ook echte christenen uiteraard die die racistische rommel verwierpen. Maar stellen dat raciaal denken allemaal Darwin's schuld is, zeker in de VS (waar tot op de dag van vandaag conservatief christendom verre van uitgespeeld is), is waanzin.

[ Bericht 4% gewijzigd door EttovanBelgie op 22-05-2022 23:11:33 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204835469
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:38 schreef stalybridge het volgende:

[..]
Naast een stel apen, Met de racistische historie is de gevoeligheid evident.
Ik ontken niet dat er gevoeligheden zijn, ik vind dat we niet op eieren moeten lopen.
  zondag 22 mei 2022 @ 23:10:09 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204835495
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nou nee hoor...

In de VS, en vooral in het Zuiden, was het gemeengoed dat negers afstammelingen waren van de vervloekte zonen van Ham. Het is nogal dommig om te doen alsof christenen in de VS, zeker in de 17e, 18e en 19e eeuw allemaal heel inclusief en humanistisch dachten over ras. Zeker in het Zuiden was dat verre van het geval. Na ze dus eerst als de verdoemde kinderen van Noach's zoon Ham te hebben gebombardeerd, ontstond in de minder 'deftige' kringen al rap de vergelijking van negers met apen; daar kwam geen Darwin aan te pas. Integendeel, ook daar moest men niets van hebben.

Ondertussen heeft de Southern Baptist Convention wel ergens medio jaren '90 van vorige eeuw nog aangegeven dat Jim Crow en zulks niet goed was.

Dat die classificatie allemaal pas met Darwin is begonnen is bullsh*t. Daar had het christendom in de VS al een handje van nog voor Darwin geboren werd. De hele negerslavernij werd gekoppeld aan de inherente minderwaardigheid van negers; iets wat in het Zuiden tot 1965 nog even werd voortgezet, dat idee. Haalden ze ook niet Origins of Species bij, maar bijbelverhalen, vooral uit Genesis.
Dat negers als afstammelingen van Ham werden gezien is me bekend. Maar ook dan zijn ze nog altijd 100% menselijk en niets van aapachtig.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 22 mei 2022 @ 23:11:09 #131
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204835501
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 20:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het equivalent van de vingers in de oren en heel hard 'lalalalalalalala' roepen.

De groeten.
Neuh, als jij ontkent dat mensen moeite hebben met die vergelijking of wil impliceren dat dat slechts tot een handjevol beperkt is dan houdt het snel op.
  Beste debater 2022 zondag 22 mei 2022 @ 23:13:05 #132
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204835514
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat negers als afstammelingen van Ham werden gezien is me bekend. Maar ook dan zijn ze nog altijd 100% menselijk en niets van aapachtig.
... nee, enkel vervloekt, dat scheelt. En niet door Billy Bob op de heuvel, maar door God zelf.

En zoals ik al zei: in minder beschaafde kringen werden zij wel degelijk als 'beasts of burden' weggezet.

Dat men juist daar, in niet-evolutionaire en fervent anti-Darwinstische hoek negers voor apen uitmaakte, spreekt boekdelen. En verklaart ook waarom ras in de VS ietsjes gevoeliger ligt dan hier.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 mei 2022 @ 23:16:49 #133
46494 Morrigan
||||||||
pi_204835527
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:38 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
De docent in kwestie heeft hier al lang op gereageerd. En ook, wat mij betreft ten onrechte, het boetekleed aangetrokken. Natuurlijk onder grote druk.

De docent is een vrouw, en zelf ook "van kleur". Pacific-Aziatisch las ik. Ze had er gewoon geen moment bij stilgestaan dat het selecteren van de foto van een beroemd en geliefde persoon als voorbeeld van een primaat tot zulke grote ophef zou leiden. Deze gedachtengang wijst juist op de totale afwezigheid van racisme bij deze docent.
Dan is het nog steeds raar om een voormalig president als voorbeeld te nemen. Heeft totaal geen toevoeging.
ROBODEMONS..................|:(
  Beste debater 2022 zondag 22 mei 2022 @ 23:17:29 #134
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204835529
Nog zoiets... in de VS blaten allerlei creationisten dat racisme helemaal niets met christendom te maken heeft, maar met Darwinisme, en dat het 'verbieden van bidden op school en leren van de evolutietheorie' juist tot meer racisme leidt.

Mogen ze mij die roedel Darwinistische evolutiedenkers uit het Zuiden der V.S. even opnoemen. Eentje probeerde het in 1925 in Tennessee, liep niet lekker af:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scopes_Trial
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204835695
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nou nee hoor...

In de VS, en vooral in het Zuiden, was het gemeengoed dat negers afstammelingen waren van de vervloekte zonen van Ham. Het is nogal dommig om te doen alsof christenen in de VS, zeker in de 17e, 18e en 19e eeuw allemaal heel inclusief en humanistisch dachten over ras. Zeker in het Zuiden was dat verre van het geval. Na ze dus eerst als de verdoemde kinderen van Noach's zoon Ham te hebben gebombardeerd, ontstond in de minder 'deftige' kringen al rap de vergelijking van negers met apen; daar kwam geen Darwin aan te pas. Integendeel, ook daar moest men niets van hebben.

Ondertussen heeft de Southern Baptist Convention wel ergens medio jaren '90 van vorige eeuw nog aangegeven dat Jim Crow en zulks niet goed was.

Dat die classificatie allemaal pas met Darwin is begonnen is bullsh*t. Daar hadden bepaalde loten van het christendom in de VS al een handje van nog voor Darwin geboren werd. De hele negerslavernij werd gekoppeld aan de inherente minderwaardigheid van negers; iets wat in het Zuiden tot 1965 nog even werd voortgezet, dat idee. Haalden ze ook niet Origin of Species bij, maar bijbelverhalen, vooral uit Genesis.

Godzijdank waren er ook echte christenen uiteraard die die racistische rommel verwierpen. Maar stellen dat raciaal denken allemaal Darwin's schuld is, zeker in de VS (waar tot op de dag van vandaag conservatief christendom verre van uitgespeeld is), is waanzin.
Noemden ze zichzelf dan ook Jafetieten?
Dat hele bijbelse racisme blijft bizar.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_204835813
Een onhandige en niet-zo-slim bedachte schoolopdracht.

Gelijk schorsing en (doods) bedreigingen.

8)7
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_204836343
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 21:38 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
De docent in kwestie heeft hier al lang op gereageerd. En ook, wat mij betreft ten onrechte, het boetekleed aangetrokken. Natuurlijk onder grote druk.

De docent is een vrouw, en zelf ook "van kleur". Pacific-Aziatisch las ik. Ze had er gewoon geen moment bij stilgestaan dat het selecteren van de foto van een beroemd en geliefde persoon als voorbeeld van een primaat tot zulke grote ophef zou leiden. Deze gedachtengang wijst juist op de totale afwezigheid van racisme bij deze docent.
Je weet wat ze tegenwoordig zeggen... alleen witte mensen zijn racisten.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_204836352
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:11 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Neuh, als jij ontkent dat mensen moeite hebben met die vergelijking of wil impliceren dat dat slechts tot een handjevol beperkt is dan houdt het snel op.
Probeer eens met goede bronnen te onderbouwen dat het in dezen gaat om meer dan een handjevol zou ik zeggen.

Dat werkt veel beter dan zomaar iets uit je duim zuigen.
  maandag 23 mei 2022 @ 09:24:34 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204836798
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nog zoiets... in de VS blaten allerlei creationisten dat racisme helemaal niets met christendom te maken heeft, maar met Darwinisme, en dat het 'verbieden van bidden op school en leren van de evolutietheorie' juist tot meer racisme leidt.

Mogen ze mij die roedel Darwinistische evolutiedenkers uit het Zuiden der V.S. even opnoemen. Eentje probeerde het in 1925 in Tennessee, liep niet lekker af:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scopes_Trial

quote:
Bryan chastised evolution for teaching children that humans were but one of 35,000 types of mammals and bemoaned the notion that human beings were descended "Not even from American monkeys, but from old world monkeys".

Uit die link😂
Afstammen van apen is nog niet zo heel erg, maar afstammen van niet-Amerikaanse apen gaat te ver.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 23 mei 2022 @ 09:26:18 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204836810
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 23:44 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Noemden ze zichzelf dan ook Jafetieten?
Dat hele bijbelse racisme blijft bizar.
De bijbel is allesbehalve racistisch. Maar met veel gedraai en cherry picking kun je er van maken wat je wil natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_204836944
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 09:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
De bijbel is allesbehalve racistisch. Maar met veel gedraai en cherry picking kun je er van maken wat je wil natuurlijk.
Het hele bijbelse concept van Semieten, Chamieten en Jafetieten als "ras", en tegelijkertijd allemaal nakomeling van Noach is volkomen absurd.
Daarnaast spreekt men regelmatig over semieten of joden alsof dat volkomen logisch daadwerkelijk een ras zou zijn, over chamieten en jafetieten doet men dat echter maar zeer zelden.
Ja, rare christenen in de VS die chamieten als stokpaardje voor racisme gebruiken, of die zichzelf dan ook Jafetieten noemen weet ik niet.
Met bijbels racisme bedoel ik gewoon die absurde indeling in Semieten, Chamieten en Jafetieten.

Overigens vind ik de grote hoeveelheid volkeren die wordt doodgeslagen in het boek Jozua best wel als racistisch te bestempelen, allemaal uitgemoord om ruimte te maken voor het "gekozen volk".
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_204837662
Als je zo'n opdracht maakt, vraag je ook echt wel om problemen.
  maandag 23 mei 2022 @ 11:31:46 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204837739
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 09:46 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Het hele bijbelse concept van Semieten, Chamieten en Jafetieten als "ras", en tegelijkertijd allemaal nakomeling van Noach is volkomen absurd.
Daarnaast spreekt men regelmatig over semieten of joden alsof dat volkomen logisch daadwerkelijk een ras zou zijn, over chamieten en jafetieten doet men dat echter maar zeer zelden.
Ja, rare christenen in de VS die chamieten als stokpaardje voor racisme gebruiken, of die zichzelf dan ook Jafetieten noemen weet ik niet.
Met bijbels racisme bedoel ik gewoon die absurde indeling in Semieten, Chamieten en Jafetieten.

Overigens vind ik de grote hoeveelheid volkeren die wordt doodgeslagen in het boek Jozua best wel als racistisch te bestempelen, allemaal uitgemoord om ruimte te maken voor het "gekozen volk".
Ja, vies van genocide zijn ze niet. Maar dat maakt het nog niet racistisch.
De verhalen moeten overdrachtelijk gelezen worden en niet letterlijk. Maar iedereen stamt af van Adam, en later Noach. Dus alle mensen zijn familie van elkaar. En Salomon had ook een zwarte vrouw.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_204838164
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 11:19 schreef Bananenpap het volgende:
Als je zo'n opdracht maakt, vraag je ook echt wel om problemen.
Tegenwoordig vraag je al om problemen als je als docent biologie over mannen en vrouwen praat. Maar dat er mensen zijn die er een probleem van maken wil niet zeggen dat je het dus maar niet moet doen.

Het wordt gewoon tijd om zeker in leeromgevingen die gevoeligheden meer te negeren.
pi_204838679
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tegenwoordig vraag je al om problemen als je als docent biologie over mannen en vrouwen praat. Maar dat er mensen zijn die er een probleem van maken wil niet zeggen dat je het dus maar niet moet doen.

Het wordt gewoon tijd om zeker in leeromgevingen die gevoeligheden meer te negeren.
Ik vind het nogal makkelijk om bij deze casus te spreken van overgevoeligheid. Als docent maak je ook geen opdracht met een reeks van theedoeken met daartussen een moslima. Of een reeks van ratten met daartussen een jood. Dit is gewoon fouter dan fout. Prima als je dit soort zwarte humor deelt met je vrienden, maar als docent moet je toch beter weten. Je maatschappelijke antenne is ook wel heel slecht afgesteld als er in het hele proces van nadenken over de opdracht, plaatje van Obama zoeken en vervolgens het plaatje plaatsen, geen belletje gaat rinkelen van 'is dit wel een goed idee'.

Mensen in dit topic die dit gaan goedpraten en zelfs beweren dat de keuze voor Obama een toevallige keuze is. :')
pi_204839145
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 13:31 schreef Bananenpap het volgende:

[..]
Ik vind het nogal makkelijk om bij deze casus te spreken van overgevoeligheid. Als docent maak je ook geen opdracht met een reeks van theedoeken met daartussen een moslima. Of een reeks van ratten met daartussen een jood. Dit is gewoon fouter dan fout. Prima als je dit soort zwarte humor deelt met je vrienden, maar als docent moet je toch beter weten. Je maatschappelijke antenne is ook wel heel slecht afgesteld als er in het hele proces van nadenken over de opdracht, plaatje van Obama zoeken en vervolgens het plaatje plaatsen, geen belletje gaat rinkelen van 'is dit wel een goed idee'.

Mensen in dit topic die dit gaan goedpraten en zelfs beweren dat de keuze voor Obama een toevallige keuze is. :')
Jouw voorbeelden slaan gewoon nergens op.

Dat snap je zelf hoop ik ook.

Tussen de diverse primaten is de mens er 1. En heel logisch om juist een mens daartussen te zetten, want velen zullen juist niet weten dat de mens ook een primaat is. Dus als je dat met foto’s doet is het logisch om bv een olifant te nemen (en daarmee bedoel ik niet de burgemeester van Utrecht in dezen, maar gewoon dat dier met een slurf) als zijnde geen primaat, een orang oetan (daarmee bedoel ik niet Trump, maar de aap) en een mens.

En om dan vervolgens per se een blanke te nemen want o, o, er zal eens iemand denken dat het daarmee ook een aap is (waarmee die persoon direct 0 punten voor het antwoord op de vraag dient te krijgen), dat is racistisch.

Gewoon een mens nemen, eender wie is gelijkwaardig. Een mens is een mens immers.
pi_204839299
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 18:54 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Alles wat niet volledig blank is maar een vleugje zwart bevat, is zwart. Punt. Dat is zoals het er tegenwoordig aan toe gaat.

En nu niet meer de domme idioot uithangen. Dat irriteert.
Hoe zit het met Noord-Afrikanen? Die worden tot het Kaukasisch ras gerekend. Mensen op "ras" indelen is wat mij betreft al racistisch an sich btw.

Ook dat poeple of color-gedoe. Alsof een Japanner, Samoalees?, Congolees en Pygmee ook maar iets met elkaar gemeen hebben behalve iets meer melatonine dan een blanke persoon.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_204839320
Verkeerde quote
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_204839334
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 13:31 schreef Bananenpap het volgende:

[..]
Ik vind het nogal makkelijk om bij deze casus te spreken van overgevoeligheid. Als docent maak je ook geen opdracht met een reeks van theedoeken met daartussen een moslima. Of een reeks van ratten met daartussen een jood. Dit is gewoon fouter dan fout. Prima als je dit soort zwarte humor deelt met je vrienden, maar als docent moet je toch beter weten. Je maatschappelijke antenne is ook wel heel slecht afgesteld als er in het hele proces van nadenken over de opdracht, plaatje van Obama zoeken en vervolgens het plaatje plaatsen, geen belletje gaat rinkelen van 'is dit wel een goed idee'.

Mensen in dit topic die dit gaan goedpraten en zelfs beweren dat de keuze voor Obama een toevallige keuze is. :')
Een moslima is geen theedoek. Obama is wel een primaat. Net als elk mens. Non-sequitur drogredenering. Waarschijnlijk was de lesstof toevallig uit de tijd dat Obama president was en wordt het nu ingezet als troef.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_204839416
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:06 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Hoe zit het met Noord-Afrikanen? Die worden tot het Kaukasisch ras gerekend. Mensen op "ras" indelen is wat mij betreft al racistisch an sich btw.

Ook dat poeple of color-gedoe. Alsof een Japanner, Samoalees?, Congolees en Pygmee ook maar iets met elkaar gemeen hebben behalve iets meer melatonine dan een blanke persoon.
Wat wil je hier nou mee zeggen tegen mij? :?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')