abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:25:09 #1
414785 sirdanilot
pi_204809072
Wat vinden jullie hiervan. Voor je ouders moeten zorgen als ze bejaard/ziek zijn. Vind je dat een morele plicht van een kind? En op basis waarvan bestaat die plicht?

Met 'zorgen' bedoel ik niet per se letterlijk hun bips afvegen als ze niet meer zelfstandig kunnen poepen, maar gewoon in het algemeen financieel ervoor zorgdragen dat ze goed terecht komen. Dus bejaardentehuis betalen, thuiszorg, zelf langsgaan etc.

De ouderwetse gedachte is vaak 'ik heb voor je gezorgd 18 jaar lang dus dan kan jij voor me zorgen zodra ik oud ben'. Nou ja ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden. Ik herinner me dat ik als kind zo rond de 8 tot 10 jaar oud wel eens aan mijn moeder vroeg waarom ze überhaupt een tweede kind had gekregen en waarom ik überhaupt geboren was, of waarom ze überhaupt kinderen hadden genomen. Nou dan werd ze me toch een partij kwaad :( :D Ik vind dit zelf dus niet zo een sterk argument eigenlijk. Je zet me tegen wil en dank op de wereld en dan moet ik nog je reet komen afvegen ook zodra je 70 bent? Dacht het niet :r

Een andere gedachte kan zijn 'je ouders hebben veel geld aan je besteed dus dan is het wel zo eerlijk om dat terug te doen'. Nou ja hoeveel geld er wordt besteed verschilt nogal per gezinssituatie. Verder vind ik het sowieso een verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen voor een kind dat zij zelf bewust in huis hebben gehaald. En ik vind ook dat dat niet per se automatisch ophoudt zodra je 18 bent. Dus om dat dan 'terug te moeten betalen' vind ik raar.

De enige reden die ik zie om je ouders te 'moeten' verzorgen zodra ze ouder zijn, is als zij ook echt daadwerkelijk veel in je hebben geïnvesteerd en dan ook dus ná je 18e, om je verder te helpen. Bijvoorbeeld stel je ouders hebben je collegegeld betaald, ja daar mag wel wat tegenoverstaan. Of stel ze hebben je een jubelton gegeven, of een kamer voor je geregeld toen je ging studeren, of geholpen met een gunstige lening voor een huis. Al hebben ze je een jaartje laten backpacken in australie. Zoiets, ja dan zou ik het wel zo eerlijk vinden om dat later in hun leven terug te betalen al dan niet letterlijk want wie goed doet goed ontmoet.

Veel ouders doen zulks niet (ja, ook ouders die het wel kunnen betalen. Mijn eigen vader is echt een vrek bijvoorbeeld) en dan heb ik eigenlijk zelf ook zoiets van ga maar lekker je eigen reet afvegen in het bejaardentehuis, als je een beetje lief bent kom ik eens per jaar op je verjaardag een uurtje of 2 op de koffie en dat is het wel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204809104
De vraag is dus eigenlijk of verantwoordelijkheid alleen bestaat wanneer hetgeen je verantwoordelijk voor bent door jouzelf de wereld ingebracht is of wanneer je nadrukkelijk besluit ergens verantwoordelijk voor te zijn. Verantwoordelijkheid naar je ouder toe lijkt me in ieder geval niet ontstaan uit (materiële) schuld.

[ Bericht 17% gewijzigd door Akathisia op 20-05-2022 12:33:54 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:28:40 #3
319979 Fok-it
All is well
pi_204809113
En het gaat bij TS dus zoals altijd alleen over materieel gewin, zelfs als het over zijn familie gaat. Het is toch echt wel heel schaamteloos hoor.

Hij had de `reet van zijn moeder' wel af willen vegen als ze zijn collegegeld had betaald.

Wat een figuur ben jij zeg
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 20 mei 2022 @ 12:29:13 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204809118
Fysiek voor ze zorgen, nee. Ook al is het maar omdat je dat goed moet kunnen, en mensen die daar voor hebben geleerd kunnen dat veel beter.

Zorgen dat ze zo netjes mogelijk ergens terecht komen, regelmatig langsgaan, helpen met het een en ander? Natuurlijk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Miss 200.000.000! vrijdag 20 mei 2022 @ 12:29:29 #5
367000 roos94
pi_204809122
Mijn ouders hebben niet goed voor mij gezorgd dus als ze niet dood waren dan mochten ze wat mij betreft stikken in hun braaksel en jarenlang wegkwijnen in een saai bejaardenhuis :W
  vrijdag 20 mei 2022 @ 12:29:50 #6
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204809128
Plicht? Mwa. Zou het zelf als ouder zo ook niet willen. Maar ik hoop mijn kinderen, mocht ik ze ooit nog op mijn pad krijgen, liefdevol en positief op te voeden. Bijvoorbeeld dat ze niet het gevoel hebben tegen wil en dank op aarde te zijn. En zodat ze uit zichzelf willen dat wij oudjes goed terecht komen. Dan is er geen discussie nodig. Willen ze dat niet, dan niet. Ook best.

Zelf wil ik in elk geval dat het goed gaat met mijn oudjes. Dat gun ik ze. Als ik daar bij kan helpen doe ik dat graag.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:30:21 #7
319979 Fok-it
All is well
pi_204809134
Anyway ontopic:

Ik denk dat het voornamelijk er mee te maken heeft hoe je band met je ouders zich over de jaren ontplooit heeft. Als je je hele leven close met elkaar bent dan sta je er natuurlijk veel meer voor open om te mantelzorgen dan dat je elkaar 1 keer per jaar ziet.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:31:58 #8
319979 Fok-it
All is well
pi_204809149
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:29 schreef Rode_Wijn het volgende:
Plicht? Mwa. Zou het zelf als ouder zo ook niet willen.
Zo staat mijn moeder er ook in ja. Die neemt liever een pilletje dan dat ze mijn broertje en mij voor haar laat zorgen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:32:01 #9
414785 sirdanilot
pi_204809150
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:28 schreef Fok-it het volgende:
En het gaat bij TS dus zoals altijd alleen over materieel gewin, zelfs als het over zijn familie gaat. Het is toch echt wel heel schaamteloos hoor.

Hij had de `reet van zijn moeder' wel af willen vegen als ze zijn collegegeld had betaald.

Wat een figuur ben jij zeg
Als ze nog had geleefd had ik alles voor d'r gedaan want zij had wel voor mij gezorgd. Maar ze is helaas vroeg overleden. Een beetje dimmen he opa?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:32:23 #10
319979 Fok-it
All is well
pi_204809155
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:32 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ze nog had geleefd had ik alles voor d'r gedaan want zij had wel voor mij gezorgd. Maar ze is helaas vroeg overleden. Een beetje dimmen he opa?
Hoezo dimmen? Dit is wat je letterlijk zegt in je OP
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 20 mei 2022 @ 12:33:27 #11
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204809165
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:31 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Zo staat mijn moeder er ook in ja. Die neemt liever een pilletje dan dat ze mijn broertje en mij voor haar laat zorgen
Ik ken die situatie natuurlijk niet, maar als jullie gedwongen moeten worden om voor haar te zorgen dan is dat wat ik bedoel. Als jullie uit jezelf dat met plezier en vanuit eigen motivatie willen doen, dan graag
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:33:45 #12
414785 sirdanilot
pi_204809169
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:32 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Hoezo dimmen? Dit is wat je letterlijk zegt in je OP
Dan moet je beter lezen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:34:28 #13
319979 Fok-it
All is well
pi_204809180
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:33 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ik ken die situatie natuurlijk niet, maar als jullie gedwongen moeten worden om voor haar te zorgen dan is dat wat ik bedoel. Als jullie uit jezelf dat met plezier en vanuit eigen motivatie willen doen, dan graag
Nou plezier is een groot woord, maar zoals ik al zei. Als je een goeie band hebt met elkaar dan doe je dat denk ik wel voor je ouders ja.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 20 mei 2022 @ 12:35:51 #14
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204809191
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:34 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Nou plezier is een groot woord, maar zoals ik al zei. Als je een goeie band hebt met elkaar dan doe je dat denk ik wel voor je ouders ja.
Precies. Dan gaat dat meer als een soort vanzelfsprekendheid. Maar idd niet vanuit een plichtmatig iets.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:38:27 #15
319979 Fok-it
All is well
pi_204809218
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:29 schreef heywoodu het volgende:
Fysiek voor ze zorgen, nee. Ook al is het maar omdat je dat goed moet kunnen, en mensen die daar voor hebben geleerd kunnen dat veel beter.
Dit is ook wel een goed punt ja.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:45:30 #16
414785 sirdanilot
pi_204809301
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:29 schreef Rode_Wijn het volgende:
Plicht? Mwa. Zou het zelf als ouder zo ook niet willen. Maar ik hoop mijn kinderen, mocht ik ze ooit nog op mijn pad krijgen, liefdevol en positief op te voeden. Bijvoorbeeld dat ze niet het gevoel hebben tegen wil en dank op aarde te zijn. En zodat ze uit zichzelf willen dat wij oudjes goed terecht komen.
Dit precies eigenlijk. Ik ga zelf geen kinderen krijgen, maar stel dit is wel het geval, dan zou ik alles doen om ervoor te zorgen dat zij ook voor mij willen zorgen zodra zij ouder zijn. Natuurlijk kan je niet je kind verwennen en alle dure speeltjes geven, maar investeren in hun vervolgopleiding en ook de woningmarkt op helpen vind ik wel verantwoordelijkheden van de ouders.


Nou heb je natuurlijk altijd gevallen waarin dat niet kan. Tsja een alleenstaande bijstandsmoeder kan haar kind niete helpen studeren dat gaat gewoon niet. Dat is natuurlijk een ander verhaal. Toch kan je ook in zo'n geval doen wat je kan.

Culturen waar ouderen hoog in het vaandel staan blinken er juist in uit dat de ouders ook echt zoveel mogelijk in hun kinderen investeren. Mijn vader heeft helemaal niks voor mij gedaan, vandaar dat ik dus ook niet die behoefte voel om voor hem te zorgen zodra die straks bejaard is.

Overigens is er een dikke kans dat mijn vader mij overleeft hoor aangezien hij nog altijd gezond is en ik niet echt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204809315
Vanzelfsprekend. Ik doe dat al bijna 20 jaar.
pi_204809335
Tatta topic dit hoor
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  vrijdag 20 mei 2022 @ 12:49:06 #19
33189 RM-rf
1/998001
pi_204809357
Ik denk dat je een heel slechte relatie met je ouders hebt als je zoiets enkel als een financiele berekening ziet, of dat een 'plicht' gaat noemen.

Mijn schoonmoeder heeft nu behoorlijke zware en snel ontwikkelende Alzheimer en te zorgen ervoor dat ze kan leven is voor mij gewoon menselijk, al betekent dat nu dat we ongeveer om iedere dag bij haar langsgaan en dingen regelen.
(we zijn bezig met eeen verzorgingshuis, dagopvang of een vaste verpleging, maar daarvoor bestaan ook wachtlijsten, al hopen we dat in juni er een plek vrijkomt in de dagopvang)

financieel is dat verder niet zo'n probleem, maar heb zelf ook al aangegeven dat als het nodig is we daar best wat aan zouden kunnen bijdragen.
het belangrijkste is vooral dat het een familielid is die onze hulp nodig heeft, en wij het dichtsbij staan om die hulp te bieden (samen met nog twee andere kinderen overigens).

Ik zou dat overigens ook doen voor een goede vriend die verder niemand heeft en deze hulp nodig heeft.
Ik zie dat als het deel uitmaken van een sociaal voelende gemeenschap, en van het bouwen op een sociaal netwerk, wat zowel jezelf ook meer zekerheid bied en je kan helpen als jij zoevallig ooit hulp nodig hebt, maar oook een prettig gevoel geeft als je anderen ook die hulp kan bieden die ze bereid zijn jou te geven
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:49:23 #20
414785 sirdanilot
pi_204809362
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:47 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Tatta topic dit hoor
Als je een Marokkaan bent, zorg je voor je ouders omdat in die cultuur ook echt alles wat ze kunnen voor je wordt betaald wat te maken heeft met studie, bruidsschat, aankoop huis, investeren in eigen zaak etc. En dan niet alleen je ouders maar de volledige familie.

Een Nederlandse ouder betaalt geen rooie cent, vervolgens verwachten dat ik voor ze kom zorgen? Dacht het niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:51:12 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_204809385
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Een Nederlandse ouder betaalt geen rooie cent, vervolgens verwachten dat ik voor ze kom zorgen? Dacht het niet.
Genoeg ouders die betalen voor studie, die een rijbewijs betalen op het moment dat je slaagt. Die elke maand een bepaald bedrag voor kleding geven. Maandelijks bijdragen aan de boodschappen om maar een paar voorbeelden te geven.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 12:53:20 #22
414785 sirdanilot
pi_204809416
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:49 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk dat je een heel slechte relatie met je ouders hebt als je zoiets enkel als een financiele berekening ziet, of dat een 'plicht' gaat noemen.
Moeder is al heel lang overleden en deed wat ze kon helaas is super fundamentalistische religie bij ons nogal een probleem en zij was eigenlijk de meest streng religieuze. Maar zij was ook maar zo opgevoed wat kon ze eraan doen, neem het haar niet kwalijk hoor.

Vader kan inderdaad zijn eigen reet gaan afvegen ja. Elke keer dat de man belt, zie ik het gesprek voeren als een plicht en niet als iets wat ik graag doe.

quote:
Mijn schoonmoeder heeft nu behoorlijke zware en snel ontwikkelende Alzheimer en te zorgen ervoor dat ze kan leven is voor mij gewoon menselijk, al betekent dat nu dat we ongeveer om iedere dag bij haar langsgaan en dingen regelen.
(we zijn bezig met eeen verzorgingshuis, dagopvang of een vaste verpleging, maar daarvoor bestaan ook wachtlijsten, al hopen we dat in juni er een plek vrijkomt in de dagopvang)

financieel is dat verder niet zo'n probleem, maar heb zelf ook al aangegeven dat als het nodig is we daar best wat aan zouden kunnen bijdragen.
het belangrijkste is vooral dat het een familielid is die onze hulp nodig heeft, en wij het dichtsbij staan om die hulp te bieden (samen met nog twee andere kinderen overigens).

Ik zou dat overigens ook doen voor een goede vriend die verder niemand heeft en deze hulp nodig heeft
Dat is heel mooi en voor veel andere mensen zou ik het wel doen maar niet voor iemand die mij gewoon continu heeft genaaid en mij niet heeft geholpen toen IK het nodig had.

De man heeft gezegd tsja als je op straat terecht komt dan is dat zo. Tsja dan mag je ook je eigen reet afvegen straks, het is goed.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204809476
Geen enkele moeite mee om voor mijn moeder te zorgen, dat doe ik al eigenlijk. Ze is nog zelfstandig en kan zich nog aardig redden hoewel het wel minder begint te worden. Ze is stoer en geen pieperd overigens en heeft altijd voor mij klaar gestaan. Nu doe ik dat graag voor haar, en als het moet ook financieel.
Mijn schoonmoeder daarentegen is van een heel ander kaliber, die zien we al jaren niet. Kutwijf 1e klas, daar doe ik helemaal niets voor.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 12:58:56 #24
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_204809481
Ik zou dat absoluut doen maar ik heb dan ook altijd een goede band gehad met mijn ouders.
  vrijdag 20 mei 2022 @ 13:01:52 #25
33189 RM-rf
1/998001
pi_204809527
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:53 schreef sirdanilot het volgende:
Dat is heel mooi en voor veel andere mensen zou ik het wel doen maar niet voor iemand die mij gewoon continu heeft genaaid en mij niet heeft geholpen toen IK het nodig had.
Het is dus vooral je frustratie omdat je je door hen verstoten voelt?

dat kan ik enerzijds wel begrijpen, maar ik denk uiteindelijk dat als je je leven enkel als individualist leid je heel snel ook bij geringe tegenslagen zwaar in problemen kan komen en niet kunt terugvallen op een sociaal netwerk....
Ik zou dan wel een bepaalde nieuwe sociale netwerkbasis opzoeken, ergens een groep mensen waar je je ook wel thuisvoelt... heb je dat?

Ik heb het ook eerder gehad over mn schoonmoeder, dus de familie van mn vrouw waar ik me ook deel van voelen die relatief dicht in de buurt woont (20 km afstand)....ik woon zelf ook niet meer in nederland, heb wel een goede relatie met mn ouders maar zie die niet zo heel vaak, als zij hulp nodig hadden zou ik het graag willen bieden, maar zou er wel een afstandsprobleem bestaan; financieel hebben die echter het ook niet echt nodig.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 13:04:30 #26
414785 sirdanilot
pi_204809565
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 13:01 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Het is dus vooral je frustratie omdat je je door hen verstoten voelt?

dat kan ik enerzijds wel begrijpen, maar ik denk uiteindelijk dat als je je leven enkel als individualist leid je heel snel ook bij geringe tegenslagen zwaar in problemen kan komen en niet kunt terugvallen op een sociaal netwerk....
Ik zou dan wel een bepaalde nieuwe sociale netwerkbasis opzoeken, ergens een groep mensen waar je je ook wel thuisvoelt... heb je dat?

Ik heb het ook eerder gehad over mn schoonmoeder, dus de familie van mn vrouw waar ik me ook deel van voelen die relatief dicht in de buurt woont (20 km afstand)....ik woon zelf ook niet meer in nederland, heb wel een goede relatie met mn ouders maar zie die niet zo heel vaak, als zij hulp nodig hadden zou ik het graag willen bieden, maar zou er wel een afstandsprobleem bestaan; financieel hebben die echter het ook niet echt nodig.
Ja ik vind een sociaal netwerk inderdaad erg belangrijk, anders was ik wel naar een landelijke regio verhuisd om ergens eenzaam te wonen. En zowel ik als mijn vader wonen in het buitenland en andere landen, hij is zelf naar Duitsland verhuisd tsja dat vind ik zijn eigen verantwoordelijkheid.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204809620
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Een Nederlandse ouder betaalt geen rooie cent, vervolgens verwachten dat ik voor ze kom zorgen? Dacht het niet.
Niet alle Nederlandse ouders zijn zo.
En ja, ik zal voor mijn ouders zorgen als ze het niet meer zelf kunnen. Voor het verzorgende gedeelte zal ik de thuiszorg laten komen. Ik zal hen zelf de keus geven, want van mij mogen ze ook bij mij wonen.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 13:15:41 #28
414785 sirdanilot
pi_204809668
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 13:10 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Niet alle Nederlandse ouders zijn zo.
Dat klopt en de ouder kind relatie is in families waar er wel fatsoenlijk voor de kinderen gezorgd wordt een stuk beter.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204809746
Toevallig was er gisteren een item over op televisie, ik gok bij RTL nieuws dat het was.

Het ging over het feit dat de zorg steeds meer in de knel komt te zitten, en dat is nu. Voor in de toekomst worden er minder zorgmedewerkers verwacht en meer 65+ers. Het wordt dus steeds meer realistisch dat kinderen aan de bak moeten voor hun ouders.
pi_204809897
Mijn beide ouders leven allebei nog en zijn 77 jaar (vader) en 80 jaar (moeder). Ze zijn gescheiden en leven allebei nog in een koophuis.
Mijn vader heeft behoorlijke hartproblemen en wil per se in zijn eigen huis blijven wonen. Een bejaardentehuis wil hij absoluut (nog) niet in. Mijn moeder is voor een 80-jarige nog zeer gezond en doet alles nog zelf, een bejaardentehuis zit er dus voorlopig ook niet in voor haar (alhoewel ze er niet direct negatief tegenover staat). Zij heeft ook een relatief jong lichaam en geest. Hun andere kind (mijn broer) leeft op ca. 200 km afstand; ik woon relatief dichtbij hen en kan er binnen 15 minuten zijn indien nodig. Voor allerlei problemen / hulpvragen / bezoek e.d. zijn ze dus voornamelijk van mij afhankelijk.

Dat betekent voor mij dus eigenlijk dat ik voor drie huishoudens (inclusief die van mijzelf dus) dien te zorgen met allerlei mogelijke klusjes, hulpvragen, etc.

Maar goed, net als bij TS heb ik sowieso alles zelf moeten betalen: mijn collegegeld, mijn rijbewijs, mijn eigen koopwoning, etc. Ik breng ze naar de huisarts / ziekenhuis indien nodig. Ik help ze met hun belastingaangiftes. Ik verzorg hun tuin. Het enige waar hulp voor is ingeschakeld, is huishoudelijke hulp bij mijn vader. en die doet dat voor twee uur in de twee weken en dan voornamelijk klussen als vloer dweilen, wc / badkamer schoonmaken, ramen zemen, etc. Vele kleinere klussen als afwassen, kat verzorgen, nieuwe spullen versjouwen / inelkaar zetten / kasten opruimen en schoonmaken etc. doe ik. Gelukkig kan hij zichzelf nog wel redelijk wassen, maar als hij hulp nodig heeft heb ik daar geen problemen mee.

Máár in tegenstelling tot TS heb ik daar absoluut geen problemen mee. Ik ben niet zo'n geldwolf als hem en ben ook niet bepaald materialistisch ingesteld.

Ik vind dat je als kind een morele verplichting hebt je ouders te ondersteunen indien dat nodig is. Argumenten als
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:25 schreef sirdanilot het volgende:
'ik heb voor je gezorgd 18 jaar lang dus dan kan jij voor me zorgen zodra ik oud ben'
vind ik verder totaal niet boeiend. Je doet het gewoon. Klaar.
  Moderator vrijdag 20 mei 2022 @ 15:21:29 #31
5428 crew  miss_sly
pi_204810955
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:45 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit precies eigenlijk. Ik ga zelf geen kinderen krijgen, maar stel dit is wel het geval, dan zou ik alles doen om ervoor te zorgen dat zij ook voor mij willen zorgen zodra zij ouder zijn. Natuurlijk kan je niet je kind verwennen en alle dure speeltjes geven, maar investeren in hun vervolgopleiding en ook de woningmarkt op helpen vind ik wel verantwoordelijkheden van de ouders.


Nou heb je natuurlijk altijd gevallen waarin dat niet kan. Tsja een alleenstaande bijstandsmoeder kan haar kind niete helpen studeren dat gaat gewoon niet. Dat is natuurlijk een ander verhaal. Toch kan je ook in zo'n geval doen wat je kan.

Culturen waar ouderen hoog in het vaandel staan blinken er juist in uit dat de ouders ook echt zoveel mogelijk in hun kinderen investeren. Mijn vader heeft helemaal niks voor mij gedaan, vandaar dat ik dus ook niet die behoefte voel om voor hem te zorgen zodra die straks bejaard is.

Overigens is er een dikke kans dat mijn vader mij overleeft hoor aangezien hij nog altijd gezond is en ik niet echt.
Je kind helpen te kunnen studeren zullen veel ouders graag doen, indien ze dat kunnen.

Je kind helpen de woningmarkt te veroveren not so much.

Veel belangrijker dan die financiële dingen die je hier noemt, is dat ouders hun kind liefdevol opvoeden en het leren zijn eigen boontjes te doppen. Zelfstandig en onafhankelijk te zijn. Zijn eigen wensen en dromen na te jagen, zonder daar het handje of de portemonnee van ouders bij nodig te hebben.

Zorgen voor is bij uitstek het minste financieel, maar juist alle andere zaken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 15:59:24 #32
414785 sirdanilot
pi_204811274
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 13:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Mijn beide ouders leven allebei nog en zijn 77 jaar (vader) en 80 jaar (moeder). Ze zijn gescheiden en leven allebei nog in een koophuis.
Mijn vader heeft behoorlijke hartproblemen en wil per se in zijn eigen huis blijven wonen. Een bejaardentehuis wil hij absoluut (nog) niet in. Mijn moeder is voor een 80-jarige nog zeer gezond en doet alles nog zelf, een bejaardentehuis zit er dus voorlopig ook niet in voor haar (alhoewel ze er niet direct negatief tegenover staat). Zij heeft ook een relatief jong lichaam en geest. Hun andere kind (mijn broer) leeft op ca. 200 km afstand; ik woon relatief dichtbij hen en kan er binnen 15 minuten zijn indien nodig. Voor allerlei problemen / hulpvragen / bezoek e.d. zijn ze dus voornamelijk van mij afhankelijk.

Dat betekent voor mij dus eigenlijk dat ik voor drie huishoudens (inclusief die van mijzelf dus) dien te zorgen met allerlei mogelijke klusjes, hulpvragen, etc.

Maar goed, net als bij TS heb ik sowieso alles zelf moeten betalen: mijn collegegeld, mijn rijbewijs, mijn eigen koopwoning, etc. Ik breng ze naar de huisarts / ziekenhuis indien nodig. Ik help ze met hun belastingaangiftes. Ik verzorg hun tuin. Het enige waar hulp voor is ingeschakeld, is huishoudelijke hulp bij mijn vader. en die doet dat voor twee uur in de twee weken en dan voornamelijk klussen als vloer dweilen, wc / badkamer schoonmaken, ramen zemen, etc. Vele kleinere klussen als afwassen, kat verzorgen, nieuwe spullen versjouwen / inelkaar zetten / kasten opruimen en schoonmaken etc. doe ik. Gelukkig kan hij zichzelf nog wel redelijk wassen, maar als hij hulp nodig heeft heb ik daar geen problemen mee.

Máár in tegenstelling tot TS heb ik daar absoluut geen problemen mee. Ik ben niet zo'n geldwolf als hem en ben ook niet bepaald materialistisch ingesteld.

Ik vind dat je als kind een morele verplichting hebt je ouders te ondersteunen indien dat nodig is. Argumenten als
[..]
vind ik verder totaal niet boeiend. Je doet het gewoon. Klaar.
Klinkt allemaal heel goed maar hebben ze je ook heel lang gedwongen om naar een superstrenge kerk te gaan, gedwongen om naar sporten te gaan en andere activiteiten die je absoluut niet wilde, geweigerd om je te laten behandelen door een psycholoog ondanks dat dit vanuit het ziekenhuis wel werd aangeraden, je bijna laten verzuipen in het zwembad omdat ze niet opletten, etc. ?

Bij mij wel namelijk en vandaar dat ik zoiets heb van veeg maar lekker je eigen reet af, het is goed.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 16:04:24 #33
414785 sirdanilot
pi_204811306
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 15:21 schreef miss_sly het volgende:

Je kind helpen de woningmarkt te veroveren not so much.
Oh? Als dat weinig voorkomt waarom moeten ze dan zelfs belastingtechnische maatregelen nemen om dit te remmen?

https://www.dirkzwager.nl(...)lton-nu-het-nog-kan/

Verder hoeft het niet van me hoor maar waarom verwachten ze dan dat ik voor hen ga lopen zorgen? Als zij toch niks voor mij doen waarom zou ik dan iets voor hen doen.

quote:
Veel belangrijker dan die financiële dingen die je hier noemt, is dat ouders hun kind liefdevol opvoeden en het leren zijn eigen boontjes te doppen. Zelfstandig en onafhankelijk te zijn.
Dat klopt dat doe je mijns inziens niet door je kind letterlijk te dwingen naar de sportschool of judo of scoutingclub of (ergste) bijbelstudie van de kerk of kerkdienst van een super strenge kerk te laten gaan.

Dat doe je door het kind gewoon in zn waarde te laten. Als ik lekker thuis wil gameboyen, laat mij gewoon. Of waarom mij bijvoorbeeld met echt 40 graden koorts en enorme hoest gewoon naar school sturen? Mijn klasgenoten begonnen boos op mij te worden omdat ik ze zou aansteken. Tsja dan moet je toch echt bij mn moeder zijn :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204811318
Heb wel voor mijn vader gezorgd, duurde een half jaar. Hij heeft ook goed voor mij gezorgd dus vond het mijn plicht. Doodsoorzaak: pancreaskanker
  vrijdag 20 mei 2022 @ 16:43:49 #35
33189 RM-rf
1/998001
pi_204811756
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 13:04 schreef sirdanilot het volgende:
Ja ik vind een sociaal netwerk inderdaad erg belangrijk, anders was ik wel naar een landelijke regio verhuisd om ergens eenzaam te wonen.
heb je dat nu dan wel?

ik krijg altijd de indruk bij jou dat je nogal op jezelf bent en eerder niet zoveel nauwe contacten/vrienden en een beetje 'verzuurd' bent...

lastig kan dat dan zijn om wel een sociaal-vioelend netwerk op te bouwen, als je zelf ook zo'n hele 'afwijzende' houding uitstraalt en iets doen voor iemand anders ook enkel als 'plicht' ziet, waar je geen zin in hebt...
Wat je zaait zal je oogsten (om een bijbelse uitdrukking te gebruiken)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 17:14:38 #36
414785 sirdanilot
pi_204812119
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 16:43 schreef RM-rf het volgende:

[..]
heb je dat nu dan wel?

ik krijg altijd de indruk bij jou dat je nogal op jezelf bent en eerder niet zoveel nauwe contacten/vrienden en een beetje 'verzuurd' bent...

lastig kan dat dan zijn om wel een sociaal-vioelend netwerk op te bouwen, als je zelf ook zo'n hele 'afwijzende' houding uitstraalt en iets doen voor iemand anders ook enkel als 'plicht' ziet, waar je geen zin in hebt...
Wat je zaait zal je oogsten (om een bijbelse uitdrukking te gebruiken)
Ik doe met alle liefde wat voor een ander maar niet als die mij pijn hebben gedaan. Dan ben ik gewoon klaar met hen.

En ik heb hier een aantal vrienden ja, heel erg groot is het sociale netwerk overigens niet.

Heb ik behoefte om dan maar via een app willekeurige mensen te ontmoeten? Ook niet echt nee. Als iemand iemand wil meenemen wel prima en daar praat ik dan wel mee.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204813068
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 15:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Klinkt allemaal heel goed maar hebben ze je ook heel lang gedwongen om naar een superstrenge kerk te gaan, gedwongen om naar sporten te gaan en andere activiteiten die je absoluut niet wilde, geweigerd om je te laten behandelen door een psycholoog ondanks dat dit vanuit het ziekenhuis wel werd aangeraden, je bijna laten verzuipen in het zwembad omdat ze niet opletten, etc. ?

Bij mij wel namelijk en vandaar dat ik zoiets heb van veeg maar lekker je eigen reet af, het is goed.
Zijn er nog meer stukken die je moet vermelden die NIET in de OP staan?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 mei 2022 @ 19:45:43 #38
414785 sirdanilot
pi_204813644
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 18:52 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Zijn er nog meer stukken die je moet vermelden die NIET in de OP staan?
De relatie is slecht dat lijkt me waar het op neer komt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zaterdag 21 mei 2022 @ 10:36:15 #39
5428 crew  miss_sly
pi_204818159
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 16:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Oh? Als dat weinig voorkomt waarom moeten ze dan zelfs belastingtechnische maatregelen nemen om dit te remmen?

https://www.dirkzwager.nl(...)lton-nu-het-nog-kan/

Verder hoeft het niet van me hoor maar waarom verwachten ze dan dat ik voor hen ga lopen zorgen? Als zij toch niks voor mij doen waarom zou ik dan iets voor hen doen.
Dat is echt maar voor de beperkte happy few hoor. Mijn ouders hebben mij en mijn broer en zus ook bepaald niet met een hoop geld geholpen aan een huis. Daar hebben we gewoon zelf hard voor gewerkt, gespaard, gewerkt en een beetje geluk gehad. Die jubelton was vooral voor kinderen met rijjke ouders uit Amsterdam Oud-Zuid.
quote:
Dat klopt dat doe je mijns inziens niet door je kind letterlijk te dwingen naar de sportschool of judo of scoutingclub of (ergste) bijbelstudie van de kerk of kerkdienst van een super strenge kerk te laten gaan.

Dat doe je door het kind gewoon in zn waarde te laten. Als ik lekker thuis wil gameboyen, laat mij gewoon. Of waarom mij bijvoorbeeld met echt 40 graden koorts en enorme hoest gewoon naar school sturen? Mijn klasgenoten begonnen boos op mij te worden omdat ik ze zou aansteken. Tsja dan moet je toch echt bij mn moeder zijn :')
Kan best dat je ouders niet altijd de juiste keuzes hebben gemaakt. Dat van de kerk of sportschool was (en is vaak) helemaal niet uitzonderlijk en is ook niet echt kindermishandeling of zo. En daar kun je je best bovenuit worstelen, door met jezelf aan de slag te gaan.

Er komt een moment dat je niet kunt blijven terugverwijzen naar je ouders die alles verkeerd hebben gedaan, maar dat je de verantwoordelijkheid voor je eigen leven op je neemt. Dat is ergens als je het huis verlaat toch op z'n laatst.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 21 mei 2022 @ 10:48:53 #40
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204818244
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:36 schreef miss_sly het volgende:

Er komt een moment dat je niet kunt blijven terugverwijzen naar je ouders die alles verkeerd hebben gedaan, maar dat je de verantwoordelijkheid voor je eigen leven op je neemt. Dat is ergens als je het huis verlaat toch op z'n laatst.
Dit. Zoveel keer dit.

Edit: Ik zeg dit als iemand die opgegroeid is met een vader die alcholist was, soms losse handjes had, een moeder die nogal een control freak was, ouders die mij op mijn 7e in een kindertehuis plaatsen omdat ze in het buitenland wilden wonen en werken en tot mijn 30e mij altijd verschuilde achter mijn jeugd.

Maar guess what? Daar heb je alleen jezelf maar mee want jouw leven wordt echt niet beter als je voor alle zaken die fout gaan naar een ander of een verleden wijst in plaats van zelf een andere richting in te slaan. Doe er je voordeel mee, ik heb toen een streep gezet onder het verleden en mijn ouders hun fouten vergeven.

[ Bericht 33% gewijzigd door Tijger_m op 21-05-2022 11:53:40 ]
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204822255
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:29 schreef roos94 het volgende:
Mijn ouders hebben niet goed voor mij gezorgd dus als ze niet dood waren dan mochten ze wat mij betreft stikken in hun braaksel en jarenlang wegkwijnen in een saai bejaardenhuis :W
Toch gek dat er nog steeds NLers zijn die denken dat bejaardenhuizen nog bestaan
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204825821
Ik vind het geen verplichting. Kinderen kunnen ook ver weg wonen, alsof je dan de hele tijd op en neer gaat. De ouders hebben zelf gekozen voor kinderen, mooi als die willen en kunnen helpen maar het moet niet vanzelfsprekend zijn. En bovendien, als jij een slechte jeugd had of gewoon geen goede band met je ouders zou je je ook niet verplicht moeten voelen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 22 mei 2022 @ 00:01:45 #43
269689 crew  Viv
pi_204826029
@sirdanilot
Mensen die voor hun ouder(s) op leeftijd zorgen (op wat voor manier dan ook), doen dat omdat ze van hun ouders houden en graag zien dat het goed met ze gaat.

Er zijn ook genoeg mensen die (om wat voor reden dan ook) geen of weinig contact met hun ouder(s) hebben, laat staan dat ze ervoor zouden zorgen.

Prima toch? Waarom dan nu zo'n verbolgen topic? Heeft je vader onlangs om hulp gevraagd dan?

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:48 schreef Tijger_m het volgende:
ouders die mij op mijn 7e in een kindertehuis plaatsen omdat ze in het buitenland wilden wonen en werken
Holy fuck

Wij zijn onlangs geëmigreerd, en het idee dat iemand dit zonder hun jonge kind (mijn dochter is 5) zou doen is echt bizar. Zelfs onze 15-jarige katten zijn mee gegaan, omdat die gewoon bij ons horen.

Knap dat je een manier hebt gevonden om dat allemaal achter je te laten. :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 mei 2022 @ 00:12:56 #44
414785 sirdanilot
pi_204826125
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dit. Zoveel keer dit.

Edit: Ik zeg dit als iemand die opgegroeid is met een vader die alcholist was, soms losse handjes had, een moeder die nogal een control freak was, ouders die mij op mijn 7e in een kindertehuis plaatsen omdat ze in het buitenland wilden wonen en werken en tot mijn 30e mij altijd verschuilde achter mijn jeugd.

Maar guess what? Daar heb je alleen jezelf maar mee want jouw leven wordt echt niet beter als je voor alle zaken die fout gaan naar een ander of een verleden wijst in plaats van zelf een andere richting in te slaan. Doe er je voordeel mee, ik heb toen een streep gezet onder het verleden en mijn ouders hun fouten vergeven.
Is dat uberhaupt toegestaan, een kind in een tehuis plaatsen omdat je wil emigreren? Ik dacht dat dat alleen mocht als je schipper bent en het kind naar een schippersinternaat moet. Wat een moeilijke jeugd.

Hun fouten vergeven is natuurlijk een ding. Ik weet ook wel heel goed dat mijn vader er allemaal weinig kan doen, hij is gewoon labiel en niet in staat zelf beslissingen te nemen en barst soms zomaar willekeurig in huilen uit als het allemaal even te veel wordt. Maar er dan helemaal actief voor gaan lopen zorgen als ze ouder worden is een ander ding.

Als ik ze niet zou vergeven zou ik alle contact 100 procent hebben verbroken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 mei 2022 @ 00:17:57 #45
414785 sirdanilot
pi_204826153
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 23:41 schreef DoubleDip het volgende:
Ik vind het geen verplichting. Kinderen kunnen ook ver weg wonen, alsof je dan de hele tijd op en neer gaat. De ouders hebben zelf gekozen voor kinderen, mooi als die willen en kunnen helpen maar het moet niet vanzelfsprekend zijn. En bovendien, als jij een slechte jeugd had of gewoon geen goede band met je ouders zou je je ook niet verplicht moeten voelen.
Klopt ik woon in het buitenland. Maar ver voordat ik zelf naar het buitenland vertrok, vertrok mijn vader zelf naar Duitsland om met zijn nieuwe vrouw te trouwen nadat mijn moeder overleden was. Ze woonde daar en hij had haar gevonden via een datingsite.

Als student vroegen ze me regelmatig om langs te komen. Dan betaalden ze in hun gulheid ( :') ) wel mijn busticket, maar te vrekkerig om de veel snellere trein te betalen (nou ja goed die is ook erg duur maar het is toch maar 7,5 uur tegenover dik 11 uur met de bus). 11 uur in zo'n Eurolines bus is geen pretje kan ik je wel vertellen.

Toen ze me eerder dit jaar weer hadden uitgenodigd ben ik niet gekomen. Zou best kunnen dat ze het voor kerst weer proberen nou ja als ze zelf proactief aanbieden om een vliegticket te betalen kom ik misschien een paar dagen omdat er met kerst toch niks te doen is hierzo maar niet echt van harte. Ik geef gewoonweg aan dat ik aan het sparen ben en dat ik nog X geld moet sparen dus dan heb ik geen zin in onverwachtse uitgaven voor iets waar ik zelf al geen zin in heb.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204827772
Mijn vader was nooit een vader-figuur voor mij. Hij dacht zijn ouderplicht te kunnen voldoen door geld te storten op mijn spaarrekening - verder keek hij nooit naar mij om en liet de opvoeding geheel over aan mijn moeder, die mij eigenlijk ook niet de zorg en met name de emotionele aandacht kon geven, omdat ze autisme blijkt te hebben. Toch begreep mijn moeder wel dat mijn vader mij tekort deed en deed ze echt haar best om goed voor mij te zijn. Ik ken maar heel weinig moeders die meer loyaal zijn naar hun kind toe dan zij.

Mijn vader is er altijd mee weggekomen, omdat hij nu nog steeds tegenover iedereen de hele situatie verdraait en ervan maakt dat hij alles voor mij overheeft en dat ik degene ben die zo egoistisch is om zoiets niet te kunnen begrijpen en hem daarom stank voor dank geef, omdat ik vaak zo kwaad op hem werd. Ik kan gerust zeggen dat hij mij met zijn gemanipuleer mij zo heeft getraumatiseerd dat ik daar nooit meer vanaf kan komen. Maar zelfs dat exploiteert hij om maar sympathie af te dwingen.

Maar karma doet zijn werk. Hij is nu inmiddels over de 70. Ik ben allang volwassen en ik heb geleerd dat je mensen die je zoveel narigheid en negativiteit geven gewoon niet meer moet toelaten in je leven. Er is geen enkele wet die mij verplicht om als volwassen man om te kijken naar mijn vader. Hij probeert iedereen tegen mij op te zetten, maar zelfs als hem dat zou lukken, dan heb ik nog altijd mezelf waarop ik kan terugvallen. Hij kan mij niks meer maken. En door hetgeen wat hij mij geflikt heeft, voel ik me niet verantwoordelijk voor hem. Het interesseert mij niets hoe het met hem gaat. Ik voel alleen medelijden met hem dat hij gedurende zijn hele leven nooit heeft geleerd om verantwoordelijkheid te nemen, omdat hij denkt ermee weg te kunnen komen als zijn leugens maar overtuigend genoeg zijn.

En dit is overigens wat TS op latere leeftijd ook te wachten kan staan. Als hij zich niet kan bekommeren om het welzijn van anderen, zullen anderen zich ook niet bekommeren om hem. En zal hij er alleen voor staan in tijden dat hij de zorg van anderen het hardste nodig zal hebben.

Mijn moeder kan daarentegen altijd rekenen op mijn hulp. Uiteindelijk zal ik toch de zorg over haar deels aan anderen moeten overlaten, maar dat heeft te maken met dat ik het niet kan. Ook zij is inmiddels op leeftijd en het wordt voor mij te zwaar om intensief met haar om te gaan. Het houdt bijvoorbeeld in dat als ze bijvoorbeeld lichamelijk iets mankeert en daarvoor naar de huisarts moet, ze net doet alsof het probleem er niet is. Bij spanning slaat ze dicht en zegt ze niks tegen mij, omdat ze dan bedenkt dat ik mij er zorgen over kan maken. Echter ze ziet dan niet in dat ik nog veel meer spanning krijg bij het idee dat ze niets aangeeft op momenten dat er wat met haar aan de hand is.

Ik moet het wat dat betreft uiteindelijk aan een ander overlaten. Maar ik wil er dan wel op toezien dat ze de beste zorg krijgt en dat ze zolang mogelijk een waardig leven kan leiden waar ze zich zelf ook zo goed mogelijk bij voelt,
pi_204828032
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 00:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Klopt ik woon in het buitenland. Maar ver voordat ik zelf naar het buitenland vertrok, vertrok mijn vader zelf naar Duitsland om met zijn nieuwe vrouw te trouwen nadat mijn moeder overleden was. Ze woonde daar en hij had haar gevonden via een datingsite.

Als student vroegen ze me regelmatig om langs te komen. Dan betaalden ze in hun gulheid ( :') ) wel mijn busticket, maar te vrekkerig om de veel snellere trein te betalen (nou ja goed die is ook erg duur maar het is toch maar 7,5 uur tegenover dik 11 uur met de bus). 11 uur in zo'n Eurolines bus is geen pretje kan ik je wel vertellen.

Toen ze me eerder dit jaar weer hadden uitgenodigd ben ik niet gekomen. Zou best kunnen dat ze het voor kerst weer proberen nou ja als ze zelf proactief aanbieden om een vliegticket te betalen kom ik misschien een paar dagen omdat er met kerst toch niks te doen is hierzo maar niet echt van harte. Ik geef gewoonweg aan dat ik aan het sparen ben en dat ik nog X geld moet sparen dus dan heb ik geen zin in onverwachtse uitgaven voor iets waar ik zelf al geen zin in heb.
Klinkt alsof je in jouw geval de zorg beter aan professionals over kan laten.
pi_204828200
Met de jubelton heeft 'ie een huis kopen er toch weer in kunnen fietsen. Nu alleen nog wat over Ierland. :')
  zondag 22 mei 2022 @ 12:45:46 #49
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_204828458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:45 schreef sirdanilot het volgende:
Overigens is er een dikke kans dat mijn vader mij overleeft hoor aangezien hij nog altijd gezond is en ik niet echt.
Het zou je het ethische dilemma schelen of je wel of niet zou zeggen: steek de erfenis maar in je zelf afgeveegde reet. :)
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_204828489
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:28 schreef Fok-it het volgende:
En het gaat bij TS dus zoals altijd alleen over materieel gewin, zelfs als het over zijn familie gaat. Het is toch echt wel heel schaamteloos hoor.

Hij had de `reet van zijn moeder' wel af willen vegen als ze zijn collegegeld had betaald.

Wat een figuur ben jij zeg
Maar daar kan TS niet zo heel veel aan doen. Als je enigszins empathieloos bent, dan snáp je niet wat het is om empathie te hebben. Dan is alles ineens heel transactioneel. Genoeg voorbeelden in de wereld (Trump bijv.)
Als je geen morele plicht vóelt, dan is het al snel 'waarom moet ik dit doen? Omdat iedereen het doet?' :?

Teveel empathie is dan ook weer niet goed, dan trek je je alles in de wereld zo heel erg aan weer.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 22 mei 2022 @ 12:56:09 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204828520
Ik voel geen morele verplichtingen richting m'n eigen ouders.

Wel richting m'n schoonouders trouwens, zij helpen ons echt heel vaak en ook vaak ongevraagd.
Resistance is futile.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 mei 2022 @ 14:27:45 #52
414785 sirdanilot
pi_204829202
quote:
10s.gif Op zondag 22 mei 2022 12:45 schreef Elpis het volgende:

[..]
Het zou je het ethische dilemma schelen of je wel of niet zou zeggen: steek de erfenis maar in je zelf afgeveegde reet. :)
Ik verwacht geen erfenis want ik denk dat zijn vrouw alles gaat inpikken.

Erfenis van die vrouw hoef ik niet. Van mijn vader wel maar veel zal het niet wezen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 mei 2022 @ 15:19:41 #53
414785 sirdanilot
pi_204830005
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 12:49 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Maar daar kan TS niet zo heel veel aan doen. Als je enigszins empathieloos bent, dan snáp je niet wat het is om empathie te hebben. Dan is alles ineens heel transactioneel. Genoeg voorbeelden in de wereld (Trump bijv.)
Als je geen morele plicht vóelt, dan is het al snel 'waarom moet ik dit doen? Omdat iedereen het doet?' :?

Teveel empathie is dan ook weer niet goed, dan trek je je alles in de wereld zo heel erg aan weer.
Ik heb zeker wel empathie maar ik vind gewoon mijn vader geen goede vader. Hij laat alles bepalen door zijn vrouw die hem volledig controleert en stelt haar belangen boven die van zijn kinderen.

Was ook al zo toen mijn moeder er nog was overigens maar goed het is ook wel vrij normaal dat je moeder de opvoeding bepaalt ipv de vader dus dat was minder erg dan bij zijn nieuwe vrouw.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Vis een optie? zondag 22 mei 2022 @ 17:30:15 #54
70532 loveli
N
pi_204832280
quote:
7s.gif Op zondag 22 mei 2022 12:56 schreef Seven. het volgende:
Ik voel geen morele verplichtingen richting m'n eigen ouders.

Wel richting m'n schoonouders trouwens, zij helpen ons echt heel vaak en ook vaak ongevraagd.
Dat hoeft niets te zeggen over wat je doet als de nood aan de man is.

Ik kan zowel mensen aanwijzen die onverdiend door hun kinderen geholpen werden, als kinderen die hun moeder in een verpleeghuis stopten terwijl ze thuis wilde blijven. Terwijl er geld zat was voor 24-uurs hulp.

Het kan raar lopen.
crap in = crap out
  zondag 22 mei 2022 @ 19:10:03 #55
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204833423
Mijn ouders hebben bergen geld aan me uitgeven. Dure kleren, paardrijden, studie, kamerhuur, muziekles. Er werd van alles voor me betaald. Helaas kozen ze er ook voor om me te mishandelen dus heb ik een aantal jaar geleden het contact verbroken omdat ze er maar niet mee/over ophielden.

Tijdens ons laatste contact heb ik gezegd dat ze me kunnen bellen als ik thuiszorg ofzo voor ze moet regelen. Ik ga niet de was doen, koken, op bezoek, etc. Praktische zaken wil ik nog wel regelen maar meer niet. Ze hebben niemand anders ook.
Spoilers!
pi_204837737
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 16:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat doe je door het kind gewoon in zn waarde te laten. Als ik lekker thuis wil gameboyen, laat mij gewoon. Of waarom mij bijvoorbeeld met echt 40 graden koorts en enorme hoest gewoon naar school sturen? Mijn klasgenoten begonnen boos op mij te worden omdat ik ze zou aansteken. Tsja dan moet je toch echt bij mn moeder zijn :')
Zit jij nog in de puberteit, of zo? :') Ouders doen dit soort shit, omdat kinderen geen grenzen kennen. "In zijn waarde laten" betekent juist het beste uit je kind te halen, hem te motiveren zijn best te doen, te steunen of te troosten wanneer het tegenzit en ja, ook wel eens gewoon lekker een hele dag, of meerdere dagen, laten gamen als het bijvoorbeeld vakantie of weekend is. Maar zeker jonge kinderen dienen hier gewoon simpelweg grenzen in te krijgen.

Ik vind het spijtig voor je dat jouw vader je deze kwaliteiten niet heeft meegegeven, waardoor je zo negatief en materialistisch in het leven bent gaan staan, maar daar is nu niets meer aan te veranderen. Aan de andere kant krijg je wederom een bak met adviezen waar je zoals gewoonlijk weer met gestrekt been tegenin gaat en het dus weer verzandt in één van je vele zeiktopics. Jammer, je zou eigenlijk eens een keer wat moeten proberen met de adviezen die je krijgt. Ga je een stuk vrolijker van worden....

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2022 14:27 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik verwacht geen erfenis want ik denk dat zijn vrouw alles gaat inpikken.

Erfenis van die vrouw hoef ik niet. Van mijn vader wel maar veel zal het niet wezen.
Foute houding eigenlijk, hea? Je verwacht wel een erfenis (hoe klein of groot ook), maar er iets terug voor doen, is je teveel gevraagd en zeg je eigenlijk dat die ouwe maar kan barsten.

[ Bericht 16% gewijzigd door DjVero op 23-05-2022 11:50:04 ]
pi_204837919
Nondeju, is dit topic serieus? :')
-
pi_204837986
Mijn ouders weten dat ik niet 24/7 voor ze ga zorgen en dat willen ze ook niet. Of er wat te erven valt? Vast wel, maar bij voorbaat gaan alle erfenissen benificiair. Ik ga in ieder geval nergens van uit en zou op ze proosten als ze met dikke vette schulden nog even lekker van luxe en vakanties genoten hebben.

Ik wil ook niet dat mijn kinderen later 24/7 voor me moeten zorgen.

Voor de rest? We zien wel hoe het loopt. De papieren mbt wilsonbekwaamheid zijn al lang in orde.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 12:41:57 #59
414785 sirdanilot
pi_204838330
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 11:31 schreef DjVero het volgende:

[..]
Zit jij nog in de puberteit, of zo? :') Ouders doen dit soort shit, omdat kinderen geen grenzen kennen. "In zijn waarde laten" betekent juist het beste uit je kind te halen, hem te motiveren zijn best te doen, te steunen of te troosten wanneer het tegenzit en ja, ook wel eens gewoon lekker een hele dag, of meerdere dagen, laten gamen als het bijvoorbeeld vakantie of weekend is. Maar zeker jonge kinderen dienen hier gewoon simpelweg grenzen in te krijgen.

Ik vind het spijtig voor je dat jouw vader je deze kwaliteiten niet heeft meegegeven, waardoor je zo negatief en materialistisch in het leven bent gaan staan, maar daar is nu niets meer aan te veranderen. Aan de andere kant krijg je wederom een bak met adviezen waar je zoals gewoonlijk weer met gestrekt been tegenin gaat en het dus weer verzandt in één van je vele zeiktopics. Jammer, je zou eigenlijk eens een keer wat moeten proberen met de adviezen die je krijgt. Ga je een stuk vrolijker van worden....
[..]
Foute houding eigenlijk, hea? Je verwacht wel een erfenis (hoe klein of groot ook), maar er iets terug voor doen, is je teveel gevraagd en zeg je eigenlijk dat die ouwe maar kan barsten.
Ik verwacht niet dat ik ook maar een cent van de erfenis terugzie, die vrouw pikt dat gewoon allemaal in.

Nou ja ik ben inmiddels wel een beetje omgepraat , ik zal wel wat vaker naar hem toe gaan zodra hij ziek wordt. Maar zorgtaken uitvoeren ga ik niet doen daar moet hij toch echt de thuiszorg of een bejaardentehuis voor betalen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet kunnen betalen, aangezien ze hun eigen huis bezitten en zijn vrouw nog eens 3 andere panden in Tsjechie bezit (georven). Verkoop die dan maar allemaal lekker zodra het moet als je het niet kan betalen ik betaal geen cent.

Maar goed langsgaan zal ik dus wel doen.

Bij me inwonen mag alleen als die vrouw eerder overlijdt dan mijn vader zelf. En aangezien zij een stuk jonger is is de kans daarop nihil.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 23 mei 2022 @ 12:46:09 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204838363
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 11:58 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Mijn ouders weten dat ik niet 24/7 voor ze ga zorgen en dat willen ze ook niet. Of er wat te erven valt? Vast wel, maar bij voorbaat gaan alle erfenissen benificiair. Ik ga in ieder geval nergens van uit en zou op ze proosten als ze met dikke vette schulden nog even lekker van luxe en vakanties genoten hebben.

Ik wil ook niet dat mijn kinderen later 24/7 voor me moeten zorgen.

Voor de rest? We zien wel hoe het loopt. De papieren mbt wilsonbekwaamheid zijn al lang in orde.
Wat is er dan geregeld met die papieren?
The love you take is equal to the love you make.
pi_204838368
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik verwacht niet dat ik ook maar een cent van de erfenis terugzie, die vrouw pikt dat gewoon allemaal in.

Nou ja ik ben inmiddels wel een beetje omgepraat , ik zal wel wat vaker naar hem toe gaan zodra hij ziek wordt. Maar zorgtaken uitvoeren ga ik niet doen daar moet hij toch echt de thuiszorg of een bejaardentehuis voor betalen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet kunnen betalen, aangezien ze hun eigen huis bezitten en zijn vrouw nog eens 3 andere panden in Tsjechie bezit (georven). Verkoop die dan maar allemaal lekker zodra het moet als je het niet kan betalen ik betaal geen cent.

Maar goed langsgaan zal ik dus wel doen.

Bij me inwonen mag alleen als die vrouw eerder overlijdt dan mijn vader zelf. En aangezien zij een stuk jonger is is de kans daarop nihil.
En gelijk weer zo zwart-wit....
En gelijk weer alleen maar over iemand anders....

Stop eens met dat jij-bakken en kijk eens naar jezelf, da's namelijk de enige persoon die je écht kunt veranderen.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 12:51:17 #62
414785 sirdanilot
pi_204838413
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:46 schreef DjVero het volgende:

[..]
En gelijk weer zo zwart-wit....
En gelijk weer alleen maar over iemand anders....

Stop eens met dat jij-bakken en kijk eens naar jezelf, da's namelijk de enige persoon die je écht kunt veranderen.
Wat moet ik veranderen precies? En waar staat er een jij bak in die post want die kan ik niet terugvinden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204838438
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Wat moet ik veranderen precies? En waar staat er een jij bak in die post want die kan ik niet terugvinden.
Een hele alinea wijd je eraan. Je hebt het zelf niet eens door, volgens mij...

"Maar zorgtaken uitvoeren ga ik niet doen daar moet hij toch echt de thuiszorg of een bejaardentehuis voor betalen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet kunnen betalen, aangezien ze hun eigen huis bezitten en zijn vrouw nog eens 3 andere panden in Tsjechie bezit (georven). Verkoop die dan maar allemaal lekker zodra het moet als je het niet kan betalen ik betaal geen cent."
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 12:58:41 #64
414785 sirdanilot
pi_204838455
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:56 schreef DjVero het volgende:

[..]
Een hele alinea wijd je eraan. Je hebt het zelf niet eens door, volgens mij...

"Maar zorgtaken uitvoeren ga ik niet doen daar moet hij toch echt de thuiszorg of een bejaardentehuis voor betalen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet kunnen betalen, aangezien ze hun eigen huis bezitten en zijn vrouw nog eens 3 andere panden in Tsjechie bezit (georven). Verkoop die dan maar allemaal lekker zodra het moet als je het niet kan betalen ik betaal geen cent."
Nou ze hebben dus meer dan genoeg vermogen om zelf een bejaardentehuis en dergelijke te betalen. Dus waarom zou ik hen dan geld schenken? Leg mij dat eens uit.

Stel mijn vader wil bij me inwonen dan zou dat een mogelijkheid zijn, maar alleen zonder zijn vrouw. Zijn vrouw is mijn moeder niet en jegens haar heb ik dus geen verplichtingen. De kans dat dit gaat gebeuren is heel klein omdat zijn vrouw jonger is, en de kans is dus kleiner dat ze vóór mijn vader komt te overlijden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 23 mei 2022 @ 13:10:07 #65
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204838536
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou ze hebben dus meer dan genoeg vermogen om zelf een bejaardentehuis en dergelijke te betalen. Dus waarom zou ik hen dan geld schenken? Leg mij dat eens uit.
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het gangbaar is dat kinderen dat voor hun ouders betalen? We leven in een verzorgingsstaat, dat soort dingen zijn over het algemeen gewoon beschikbaar als je het nodig hebt en geen eigen bijdrage kunt betalen.

Ik geloof niet dat ik ooit gehoord heb van iemand die betaalt voor zorg voor hun ouders. Er zullen altijd uitzonderingssituaties zijn natuurlijk.
Spoilers!
pi_204838677
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou ze hebben dus meer dan genoeg vermogen om zelf een bejaardentehuis en dergelijke te betalen. Dus waarom zou ik hen dan geld schenken? Leg mij dat eens uit.

Stel mijn vader wil bij me inwonen dan zou dat een mogelijkheid zijn, maar alleen zonder zijn vrouw. Zijn vrouw is mijn moeder niet en jegens haar heb ik dus geen verplichtingen. De kans dat dit gaat gebeuren is heel klein omdat zijn vrouw jonger is, en de kans is dus kleiner dat ze vóór mijn vader komt te overlijden.
Waar maak je je dan druk om? Oh, en het is "geërfd" en niet "georven".
  maandag 23 mei 2022 @ 13:31:34 #67
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_204838680
Ik ga andere mensen, die ik niet eens ken, niet dit soort plichten opleggen, maar ik voel die plicht wel ja. Ik kom niet uit een gezin waar je de deur uit getrapt wordt als je ouders er geen zin meer in hebben en hun taak wel volbracht is. Ook al zijn we 50 en hebben we hulp nodig kunnen we aankloppen. Dus ja, dat geldt ook andersom en wanneer je ouders bejaard zijn is bij uitstek het moment dat zij wel wat hulp kunnen gebruiken, maar het zou ook op een ander moment om een andere reden kunnen zijn.

Ik vind een familieband heel belangrijk, ondanks dat je niet voor ze gekozen hebt. Het zijn de enige mensen op de planeet waar je onlosmakelijk aan verbonden bent. Echter beschouw ik die band niet als onvoorwaardelijk, dus ik kan me prima voorstellen dat je breekt met een familielid uit zelfzorg. Maar met een prima band vind ik een beetje voor je ouders zorgen tegen de tijd dat ze dat nodig hebben niet heel veel gevraagd.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 23 mei 2022 @ 13:46:08 #68
269689 crew  Viv
pi_204838777
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou ze hebben dus meer dan genoeg vermogen om zelf een bejaardentehuis en dergelijke te betalen. Dus waarom zou ik hen dan geld schenken? Leg mij dat eens uit.
Leg mij maar eens uit waarom je hier een topic over geopend hebt. :{w Verwachten ze geld van jou dan?

Ik vroeg dat al eerder, maar daar kwam geen reactie op:

quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2022 00:01 schreef Viv het volgende:
@:sirdanilot
Mensen die voor hun ouder(s) op leeftijd zorgen (op wat voor manier dan ook), doen dat omdat ze van hun ouders houden en graag zien dat het goed met ze gaat.

Er zijn ook genoeg mensen die (om wat voor reden dan ook) geen of weinig contact met hun ouder(s) hebben, laat staan dat ze ervoor zouden zorgen.

Prima toch? Waarom dan nu zo'n verbolgen topic? Heeft je vader onlangs om hulp gevraagd dan?
pi_204839046
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 12:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat is er dan geregeld met die papieren?
Wie de gevolmachtigden zijn bij wilsonbekwaamheid.

Het klinkt cliché, maar ik raad iedereen aan dit allemaal goed vast te laten leggen bij een goede notaris.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Vis een optie? maandag 23 mei 2022 @ 14:21:52 #70
70532 loveli
N
pi_204839056
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:20 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Wie de gevolmachtigden zijn bij wilsonbekwaamheid.
Zoals het er stond kon je met een wantrouwend gemoed ook lezen "we hebben ze al wilsonbekwaam verklaard".
crap in = crap out
pi_204839065
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:21 schreef loveli het volgende:

[..]
Zoals het er stond kon je met een wantrouwend gemoed ook lezen "we hebben ze al wilsonbekwaam verklaard".
Ah sorry. was zo niet bedoeld. Ook staat er in (en ook in de wet overigens) dat je niet zomaar even iemand wilsonbekwaam kan verklaren. Daar heb je echt flink wat onderzoek, doktoren en waarschijnlijk zelfs een rechtsuitspraak voor nodig. Het is niet zo dat ik ze maar even dement verklaar en dan de erfenis alvast op strijk :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 mei 2022 @ 14:25:05 #72
414785 sirdanilot
pi_204839078
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 13:31 schreef Rogue2.0 het volgende:

[..]
Waar maak je je dan druk om? Oh, en het is "geërfd" en niet "georven".
Nou op basis vn dit topic ben ik er toch wel anders naar gaan kijken dat toch met enige regelmaat op bezoek gaan niet mis is.

Maar niet op dit moment. Ze zijn nu nog kerngezond en ik ben juist hard bezig met sparen en dan heb ik weinig zin om daar geld/tijd aan te besteden. Misschien kom ik met de kerstmis wel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Vis een optie? maandag 23 mei 2022 @ 14:25:39 #73
70532 loveli
N
pi_204839084
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:22 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ah sorry. was zo niet bedoeld. Ook staat er in (en ook in de wet overigens) dat je niet zomaar even iemand wilsonbekwaam kan verklaren. Daar heb je echt flink wat onderzoek, doktoren en waarschijnlijk zelfs een rechtsuitspraak voor nodig. Het is niet zo dat ik ze maar even dement verklaar en dan de erfenis alvast op strijk :)
Je hoeft als de tijd in ieder geval maar 1 keer langs de rechter en niet voor elke beslissing die je wilt nemen.
crap in = crap out
  maandag 23 mei 2022 @ 15:16:12 #74
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204839390
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:20 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Wie de gevolmachtigden zijn bij wilsonbekwaamheid.

Het klinkt cliché, maar ik raad iedereen aan dit allemaal goed vast te laten leggen bij een goede notaris.
Ja, absoluut.

Ik las het in de context van ‘ze willen niet dat wij 24/7 voor ze gaan zorgen’, alsof het een middel was om dat (mede) te voorkomen, maar daar ben ik ws. abuis. Als je t.z.t. gemachtigd bent, geeft dat alsnog wel een verantwoordelijkheid. En al ben je dan niet 24/7 praktisch gezien aan het zorgen, de zorg om (een van) je ouders kan wel zwaar zijn.

Been there, done that. Ik was blij dat mijn moeder mij had.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204839590
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 14:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou op basis vn dit topic ben ik er toch wel anders naar gaan kijken dat toch met enige regelmaat op bezoek gaan niet mis is.

Maar niet op dit moment. Ze zijn nu nog kerngezond en ik ben juist hard bezig met sparen en dan heb ik weinig zin om daar geld/tijd aan te besteden. Misschien kom ik met de kerstmis wel.
Wat mij weer opvalt, is dat je hetgeen wat je wilt communiceren op een onhandige manier verwoordt.

In het algemeen voelen mensen zich verantwoordelijk om voor hun ouders te zorgen als zij dat uiteindelijk niet meer zelf kunnen, want hun ouders hebben ook hun best gedaan om voor hen te zorgen toen ze nog kind waren.

Nu begrijp ik dat jij je daarin tekortgedaan voelt en dus om die reden dat niet wilt. Als je dat meteen gezegd had, had je minder negatieve reacties over je heen gekregen.

Ik zou overwegen om een sociale vaardigheidstraining te volgen om wat meer inzicht te krijgen in hoe je met andere mensen communiceert op een manier dat ze jou begrijpen ... en vice versa. Ik kan wel begrijpen dat je zoiets liever niet wilt doen en er erg tegenopziet. Echter als het jou oplevert dat je op een betere manier kan communiceren met andere mensen, kan zoiets je helpen op zoveel gebieden met betrekking tot sociale contacten en jouw gevoel van eigenwaarde.

Ik zou in jouw plaats op internet eens zoeken welke mogelijkheden er beschikbaar zijn waarvan jij gebruik kunt maken.
pi_204839736
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 15:16 schreef Lienekien het volgende:

Ik las het in de context van ‘ze willen niet dat wij 24/7 voor ze gaan zorgen’, alsof het een middel was om dat (mede) te voorkomen, maar daar ben ik ws. abuis. Als je t.z.t. gemachtigd bent, geeft dat alsnog wel een verantwoordelijkheid. En al ben je dan niet 24/7 praktisch gezien aan het zorgen, de zorg om (een van) je ouders kan wel zwaar zijn.
Nee, ik bedoelde dat zij zelf ruim van te voren hebben bepaald wat te doen als één of allebei wilsonbekwaam worden en wat dan het verdere proces is. Het is en blijft chaos al dat geregel rond overlijden, want je wil er helemaal niet mee bezig zijn. En dan is het des te fijner dat er al flink wat zwart op wit staat.

Ik heb helaas ook al wat voorbeelden gezien waar er helemaal niets geregeld was en de nabestaanden elkaar de tent uit vochten om wat euro's. Uiteindelijk hadden advocaten meer verdiend aan de erfenis dan de erfgenamen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_204839808
- jij moet even heel snel optiefen met je flinke opmerkingen -

[ Bericht 72% gewijzigd door CoolGuy op 23-05-2022 22:11:11 ]
  maandag 23 mei 2022 @ 16:30:07 #78
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204839944
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 16:00 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Nee, ik bedoelde dat zij zelf ruim van te voren hebben bepaald wat te doen als één of allebei wilsonbekwaam worden en wat dan het verdere proces is. Het is en blijft chaos al dat geregel rond overlijden, want je wil er helemaal niet mee bezig zijn. En dan is het des te fijner dat er al flink wat zwart op wit staat.

Ik heb helaas ook al wat voorbeelden gezien waar er helemaal niets geregeld was en de nabestaanden elkaar de tent uit vochten om wat euro's. Uiteindelijk hadden advocaten meer verdiend aan de erfenis dan de erfgenamen.
Je zegt ‘en wat dan het verdere proces is’ en hebt het vervolgens over overlijden. Van wilsonbekwaam naar overlijden gaat wel snel. Daar kunnen nog jaren tussen zitten En de machtiging is juist voor wat er dan bij leven nog allemaal moet. De machtiging vervalt op het moment van overlijden.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 23 mei 2022 @ 22:49:56 #79
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_204844294
Wie zou zich op zijn ouwe dag door Sirdanilot willen laten verzorgen brrr...

Goed letten op je pinpas anders wordt de erfenis alvast opgenomen... :')
  maandag 23 mei 2022 @ 23:24:36 #80
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_204844479
Je moet niks. Als iemand met een Turkse achtergrond heb ik vaak kritiek op domme cultuurdingen, maar zorg voor ouders en verantwoordelijkheidsgevoel kan ik zeket waarderen. In Nederland zie ik vaak helaas niet eens gemiddeld maar letterlijk verwaarlozen en dumpen als norm.

Ga met mensen om zoals je zelf ook behandeld wil worden. Ik zou het niet prettig vinden als iemand mijn reet zou afvegen, maar diep van binnen zou ik het wel fijn vinden als mijn kind zijn/haar commitment zou laten zien. Al weiger ik het alsnog, puur het gebaar is al voldoende.

Vind je het gek dat ik zo goed als nihilist begin te worden in deze maatschappij en tijd.. Egoïsme is de norm geworden, helaas.
pi_204844514
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:24 schreef Nederturk het volgende:
Je moet niks. Als iemand met een Turkse achtergrond heb ik vaak kritiek op domme cultuurdingen, maar zorg voor ouders en verantwoordelijkheidsgevoel kan ik zeket waarderen. In Nederland zie ik vaak helaas niet eens gemiddeld maar letterlijk verwaarlozen en dumpen als norm.

Ga met mensen om zoals je zelf ook behandeld wil worden. Ik zou het niet prettig vinden als iemand mijn reet zou afvegen, maar diep van binnen zou ik het wel fijn vinden als mijn kind zijn/haar commitment zou laten zien. Al weiger ik het alsnog, puur het gebaar is al voldoende.

Vind je het gek dat ik zo goed als nihilist begin te worden in deze maatschappij en tijd.. Egoïsme is de norm geworden, helaas.
Dus jij zou de reet van je vader afvegen elke dag, zonder waardering heh. Daarom hebben we in Nederland een sociaal stelsel waar we dat voor elkaar doen, dus ik veeg de reet van jouw pa af omdat jij er te beroert voor bent. En dat gezemel dat het om het gebaar gaat slaat nergens op. Het moet gewoon gebeuren en daar zijn mensen met daadkracht voor nodig, geen zemelaars. Egoisme, kijk naar jezelf joh.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  maandag 23 mei 2022 @ 23:46:47 #82
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_204844541
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:36 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Dus jij zou de reet van je vader afvegen elke dag, zonder waardering heh. Daarom hebben we in Nederland een sociaal stelsel waar we dat voor elkaar doen, dus ik veeg de reet van jouw pa af omdat jij er te beroert voor bent. En dat gezemel dat het om het gebaar gaat slaat nergens op. Het moet gewoon gebeuren en daar zijn mensen met daadkracht voor nodig, geen zemelaars. Egoisme, kijk naar jezelf joh.
Ik heb de reet van mijn oma afgeveegd. Ouders zijn nog gezond.

Het is pure egoisme. Niemand lijkt meer te willen incasseren voor een ander, zolang hij/zij geen voordeel eruit kan halen.

Fucking snowflake generatie die alles geregeld wil hebben zonder ook maar een klein beetje in te hoeven leveren. Als iemand zou zeggen veeg de kont van je ouders af voor een miljoen of iets anders waar je blij van wordt, had je het gedaan. Geen enkel twijfel daarover in mijn hoofd.

Alle acties worden tegenwoordig beoordeeld op of het persoonlijk profijt oplevert. Geen winst uit te halen? Fuck em all.

Thuiswerken en sociale contacten beperkt houden tot enkele kwaliteitsmensen is een goede keuze geweest voor mij in een systeem waarin mensen excelleren in hun slechtheid.
pi_204844567
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:46 schreef Nederturk het volgende:

[..]
Ik heb de reet van mijn oma afgeveegd. Ouders zijn nog gezond.

Het is pure egoisme. Niemand lijkt meer te willen incasseren voor een ander, zolang hij/zij geen voordeel eruit kan halen.

Fucking snowflake generatie die alles geregeld wil hebben zonder ook maar een klein beetje in te hoeven leveren. Als iemand zou zeggen veeg de kont van je ouders af voor een miljoen of iets anders waar je blij van wordt, had je het gedaan. Geen enkel twijfel daarover in mijn hoofd.

Alle acties worden tegenwoordig beoordeeld op of het persoonlijk profijt oplevert. Geen winst uit te halen? Fuck em all.

Thuiswerken en sociale contacten beperkt houden tot enkele kwaliteitsmensen is een goede keuze geweest voor mij in een systeem waarin mensen excelleren in hun slechtheid.
Jij gaat uit van het slechtste maar ben jij wel zo goed? Just asking. Weet je wat het is, iedereen heeft de mond vol maar doet niks. En als jij begint over commitment dan denk ik, dat is vrijblijvend. Het zou de norm moeten zijn, maar ook voor mannen onderling. ;) Misschien bedoelen we wel hetzelfde, maar ik ben een beetje allergisch voor zemelaars, ik ben meer een doener. Niet lullen maar doen.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  dinsdag 24 mei 2022 @ 00:04:43 #84
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_204844595
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:55 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Jij gaat uit van het slechtste maar ben jij wel zo goed? Just asking. Weet je wat het is, iedereen heeft de mond vol maar doet niks. En als jij begint over commitment dan denk ik, dat is vrijblijvend. Het zou de norm moeten zijn, maar ook voor mannen onderling. ;) Misschien bedoelen we wel hetzelfde, maar ik ben een beetje allergisch voor zemelaars, ik ben meer een doener. Niet lullen maar doen.
Kijk ik kan me voorstellen dat als je nare ervaringen met je ouders hebt (dus niet ik kreeg geen zakgeld van mijn ouders met minimumloon, maar echt mishandeling/verwaarlozing achtige dingen) dat je dan denkt van zoek het maar uit. Maar als je "normale" relatie of hoger hebt gehad, vind ik dat je voor je ouders moet zorgen wanneer dat nodig is.

Ik ben zelf ook een doener, maar wel op mijn eigen manier. Ik ga geen papier prikken als vrijwilligerswerk. Ik wil het uiterste uit mezelf halen zonder mijn verstand te verliezen in een wereld met zo weinig altruïsten. Ik ben nog niet heel lang geleden begonnen aan mijn loopbaan, maar ik heb een aantal ideeën voor het ontwikkelen van projecten waarmee ik minderbedeelden blijvend hoop te kunnen voorzien in hun basisbehoeftes.

In de tussentijd wil ik iets doen wat mijn ouders hebben gedaan: Een deel van mijn salaris overmaken naar een arm gezin in een arm land om een klein kind zonder onderwijsperspectief te ondersteunen in zijn/haar groei en perspectief bieden. Tegelijkertijd contacten onderhouden.

Ik haal energie uit het helpen van anderen. Ik heb geen specifieke ambities of dromen voor mezelf. Als ik de keuze had, was ik het liefst nooit geboren. Hoe ouder ik werd, hoe meer teleurgesteld ik ben geraakt over mensen in t algemeen. Maar nu ik er toch ben, probeer ik op mijn eigen niveau anderen zoveel mogelijk te ondersteunen. Daarvoor ben ik bereid opofferingen voor te maken, hetzij financieel of in tijd/arbeid.
pi_204844612
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 00:04 schreef Nederturk het volgende:

[..]
Kijk ik kan me voorstellen dat als je nare ervaringen met je ouders hebt (dus niet ik kreeg geen zakgeld van mijn ouders met minimumloon, maar echt mishandeling/verwaarlozing achtige dingen) dat je dan denkt van zoek het maar uit. Maar als je "normale" relatie of hoger hebt gehad, vind ik dat je voor je ouders moet zorgen wanneer dat nodig is.

Ik ben zelf ook een doener, maar wel op mijn eigen manier. Ik ga geen papier prikken als vrijwilligerswerk. Ik wil het uiterste uit mezelf halen zonder mijn verstand te verliezen in een wereld met zo weinig altruïsten. Ik ben nog niet heel lang geleden begonnen aan mijn loopbaan, maar ik heb een aantal ideeën voor het ontwikkelen van projecten waarmee ik minderbedeelden blijvend hoop te kunnen voorzien in hun basisbehoeftes.

In de tussentijd wil ik iets doen wat mijn ouders hebben gedaan: Een deel van mijn salaris overmaken naar een arm gezin in een arm land om een klein kind zonder onderwijsperspectief te ondersteunen in zijn/haar groei en perspectief bieden. Tegelijkertijd contacten onderhouden.

Ik haal energie uit het helpen van anderen. Ik heb geen specifieke ambities of dromen voor mezelf. Als ik de keuze had, was ik het liefst nooit geboren. Hoe ouder ik werd, hoe meer teleurgesteld ik ben geraakt over mensen in t algemeen. Maar nu ik er toch ben, probeer ik op mijn eigen niveau anderen zoveel mogelijk te ondersteunen. Daarvoor ben ik bereid opofferingen voor te maken, hetzij financieel of in tijd/arbeid.
Maar veeg je ook de reet af van je pa ;) Dat is het belangrijkste, kleine circel. Zou veel schelen, je eigen woorden ;)
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  dinsdag 24 mei 2022 @ 00:16:46 #86
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_204844620
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 00:11 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Maar veeg je ook de reet af van je pa ;) Dat is het belangrijkste, kleine circel. Zou veel schelen, je eigen woorden ;)
Reet afvegen is niets vergeleken met wat ik nog meer over heb voor mijn MA.

Mijn pa is anders. Hij houdt meer van geld dan van mij of welk kind dan ook. Maar stel dat hij puur afhankelijk zou zijn van mij, dan zou ik zelfs voor hem opofferingen maken waaronder reet afvegen. Geen idee of ik het zou volhouden bij hem, omdat ik het 1 en ander heb meegemaakt met hem. Bij mijn moeder is er geen twijfel over mogelijk.
pi_204844629
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 00:16 schreef Nederturk het volgende:

[..]
Reet afvegen is niets vergeleken met wat ik nog meer over heb voor mijn MA.

Mijn pa is anders. Hij houdt meer van geld dan van mij of welk kind dan ook. Maar stel dat hij puur afhankelijk zou zijn van mij, dan zou ik zelfs voor hem opofferingen maken waaronder reet afvegen. Geen idee of ik het zou volhouden bij hem, omdat ik het 1 en ander heb meegemaakt met hem. Bij mijn moeder is er geen twijfel over mogelijk.
En dat is wat zorgmedewerkers dus wel doen, volhouden, ook vrijwillgers in Nederland _O_ Zij snappen dat ;)
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  dinsdag 24 mei 2022 @ 01:01:10 #88
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_204844734
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 mei 2022 12:29 schreef roos94 het volgende:
Mijn ouders hebben niet goed voor mij gezorgd dus als ze niet dood waren dan mochten ze wat mij betreft stikken in hun braaksel en jarenlang wegkwijnen in een saai bejaardenhuis :W
Als ze jou niet hadden gekregen dan was iemand anders oranje 200k geweest dus...
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_204848818
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2022 16:30 schreef Lienekien het volgende:

Je zegt ‘en wat dan het verdere proces is’ en hebt het vervolgens over overlijden. Van wilsonbekwaam naar overlijden gaat wel snel. Daar kunnen nog jaren tussen zitten
Klopt. Kunnen jaren tussen zitten natuurlijk.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_204850099
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 00:21 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
En dat is wat zorgmedewerkers dus wel doen, volhouden, ook vrijwillgers in Nederland _O_ Zij snappen dat ;)
Dat is hun werk, ze worden betaald. Maar velen houden het ook niet vol en switchen van baan.
pi_204850245
Als je altijd bij je ouders terecht hebt gekund misschien. Anders, nee.
pi_204850351
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2022 23:36 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Dus jij zou de reet van je vader afvegen elke dag, zonder waardering heh. Daarom hebben we in Nederland een sociaal stelsel waar we dat voor elkaar doen, dus ik veeg de reet van jouw pa af omdat jij er te beroert voor bent. En dat gezemel dat het om het gebaar gaat slaat nergens op. Het moet gewoon gebeuren en daar zijn mensen met daadkracht voor nodig, geen zemelaars. Egoisme, kijk naar jezelf joh.
Welk sociaal stelsel?

@Nederturk heeft wel gelijk dat mensen in Nederland ontzettend egoistisch zijn.

Stel dat jij voor een poos zo ziek zou worden dat je thuis verzorgd moet worden, omdat je dan onvoldoende in staat bent jezelf en jouw huishouden te verzorgen? Nou, je mag al ontzettend dankbaar zijn als je via Facebook sterkte gewenst wordt. Vervolgens moet er een instantie aangeroepen worden, zodat er iemand bij je langskomt die een uur per week bij je komt schoonmaken, maar dit en dat en zus en zo niet doet want dat valt niet onder haar verantwoordelijkheden. En dan behandelt ze je als een klein kind, want tijdens haar opleiding heeft ze geleerd dat dat een professionele houding is tegenover kwetsbare mensen. Of je daarbij tijdelijk ziek of chronisch zwakzinnig bent, daar denkt ze niet over na: ze volgt puur het protocol op wat haar is voorgedragen.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 17:36:08 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204850569
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 17:16 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Welk sociaal stelsel?

@:Nederturk heeft wel gelijk dat mensen in Nederland ontzettend egoistisch zijn.

Stel dat jij voor een poos zo ziek zou worden dat je thuis verzorgd moet worden, omdat je dan onvoldoende in staat bent jezelf en jouw huishouden te verzorgen? Nou, je mag al ontzettend dankbaar zijn als je via Facebook sterkte gewenst wordt. Vervolgens moet er een instantie aangeroepen worden, zodat er iemand bij je langskomt die een uur per week bij je komt schoonmaken, maar dit en dat en zus en zo niet doet want dat valt niet onder haar verantwoordelijkheden. En dan behandelt ze je als een klein kind, want tijdens haar opleiding heeft ze geleerd dat dat een professionele houding is tegenover kwetsbare mensen. Of je daarbij tijdelijk ziek of chronisch zwakzinnig bent, daar denkt ze niet over na: ze volgt puur het protocol op wat haar is voorgedragen.
Wat een kletsika, Pabst. Bij thuiszorgorganisaties werken hoofdzakelijk mensen met het hart op de goede plaats en sowieso is er veel aandacht voor het met respect benaderen van de cliënt.

En je schuift ook maar even heel makkelijk al die mantelzorgers aan de kant, die dus niet egoïstisch zijn. En dat zijn er veel, hoor.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204851009
Helpen oké, constant verzorgen dikke NEE.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')