abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204788799
Hallo iedereen.

Edit:
Ik ga een zandbed voorbereiden voor het laten plaatsen van een tuinhuis.Ik heb gekozen voor betonband fundering, wat stabieler schijnt te zijn dan het tuinhuis op fundamentbalken en tuintegels.
De rechterzijde van het tuinhuis komt tegen de schutting aan (links op de foto). De achterzijde van de betonband fundering en het tuinhuis komt precies op de erfafscheiding tussen mijn tuin en het grasveld.

In het witte vlak, daar waar de tuinhuis komt (stel 5x3 meter), ben ik van plan de tegels en opsluitbanden weg te halen, en ben ik het potgrond beetje bij beetje weg te graven op jullie advies (dank daarvoor!). Het grasveld komt wat hoger uit dan mijn tuin. Ik ben dus van plan om gebruik maken van betonbanden met een hoogte van 30/40cm.

Wat is de berekening voor de afmetingen van het zandbed?
- Moet je de buitenmaten van het tuinhuis aanhouden, dus een zandbed ook van 5x3 meter? Ik heb een tekening geschetst wat ik denk te kloppen.
- Of is dat onjuist en moet ik het zandbed tot een bepaalde afstand er buiten maken? In mijn geval dus buiten de erfafscheiding het gras en aarde afgraven en zand in gooien.

Tot slot, hoe diep moet het zandbed zijn. Op het internet staat 20cm, is dat 20cm vanaf de hoogte van mijn tuintegels?

Ik heb totaal geen ervaring hiermee dus tips en advies zijn welkom!

[ Bericht 30% gewijzigd door Yeager op 19-05-2022 16:04:48 ]
pi_204788833
Fundering op betonbanden: Wanneer u enkel de blokhutwanden wilt ondersteunen, dan kunt u ervoor kiezen op uw tuinhuis rondom op betonbanden te plaatsen. Kies hiervoor bij voorkeur uit minimaal 6 / 8 cm brede betonbanden / opsluitbanden die u vervolgens ⅔ in de grond plaatst. Plaats op de betonbanden vervolgens funderingsbalken voor de verdere opbouw van uw tuinhuis. Deze funderingstype is met name geschikt voor kleine tuinhuisjes met een laag gewicht.

Fundering op tegels: Een fundering op betontegels is een bijzonder eenvoudige manier om een ​​solide fundering voor een tuinhuis te maken. Het is met name geschikt voor kleine tot middelgrote tuinhuisjes met een laag / gemiddeld gewicht. Het advies is om minimaal een aangetrild en afgevlakt zandbed aan te brengen van minimaal 20 centimeter. Op het zandbed kunnen vervolgens tegels gelegd worden, bij voorkeur minimaal 50 x 50 cm betontegels. Plaats op de tegels vervolgens funderingsbalken voor de verdere opbouw van uw tuinhuis.

Fundering op houten palen (hardhout): Een fundering met een (hard)houten raamwerk is relatief eenvoudig te plaatsen en geschikt voor tuinhuizen waar het gewicht niet extreem groot wordt. Het is met name geschikt voor middelgrote tuinhuisjes. Daarnaast adviseren wij een hardhouten fundering bij het plaatsen van een blokhut op oneffen terreinen of bij een instabiele ondergrond om verzakkingen te voorkomen. Gebruik voor een houten fundering bijvoorbeeld piketpalen hardhout met een minimale kopdikte van 6 x 6 cm en 4 x 20 cm constructieliggers van hardhout.

Fundering op een betonvloer (gestort): Een meer arbeidsintensief en duurder alternatief voor de bovengenoemde type funderingen voor een tuinhuis is de betonfundering / betonvloer. Hierbij wordt betonmortel op een vooraf berekende oppervlak gestort, waarop later het tuinhuis opgebouwd kan worden. Een betonnen vloer is met name geschikt voor middelgrote tot grote tuinhuisjes. Voor een betonvloer van een grote houten schuur waar ook auto's op geparkeerd staan adviseren we minimaal 15 cm aan te houden. Plaats op de betonvloer vervolgens funderingsbalken voor de verdere opbouw van uw tuinhuis.
  woensdag 18 mei 2022 @ 14:42:01 #3
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_204789026
Ik zelf zou die potgrond weghalen. Er zitten veel organische resten in en het gaat als een zachte bedding gedragen. Als je het echt niet wil uitgraven dan héél hard aanstampen en verdichten.

Je gaat van die trottoirband achtige elementen als fundering gebruiken dus. Zou ik niet doen. Als het ene element meer zakt of verdraaid dan de andere dan gaat je hutje scheefstaan. Graaf gewoon een sloof uit en blubber dat vol met beton. Hoeft niet netjes met een bekisting want daarna gooi je er toch weer zand overheen.

Hoe ga je je hutje trouwens vastmaken aan je fundering? Als het te weinig gewicht heeft kan het opwaaien. Ik zou het verankeren. Minstens in iedere hoek 1 anker.
  donderdag 19 mei 2022 @ 11:13:07 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_204798038
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:20 schreef Dries4Ever het volgende:
Fundering op tegels: Een fundering op betontegels is een bijzonder eenvoudige manier om een ​​solide fundering voor een tuinhuis te maken. Het is met name geschikt voor kleine tot middelgrote tuinhuisjes met een laag / gemiddeld gewicht. Het advies is om minimaal een aangetrild en afgevlakt zandbed aan te brengen van minimaal 20 centimeter. Op het zandbed kunnen vervolgens tegels gelegd worden, bij voorkeur minimaal 50 x 50 cm betontegels. Plaats op de tegels vervolgens funderingsbalken voor de verdere opbouw van uw tuinhuis.
Zo heb ik het gedaan. Ik heb gewoon op de buitenmaat (eigenlijk net een paar cm kleiner) van het huisje genomen om een "terras" van opsluitbanden en tegels 30x30 gemaakt waar ik het huisje op gezet heb, het fundament.

Potgrond dus ruim weghalen, vullen met straatzand. Ik heb het hele terras op gestabiliseerd zand verlegd, dus cement door het zand gemend en de afsluitbandjes heb ik in specie gezet.

Edit: denk even aan een mantelbuisje voor eventuele elektra. Deze kun je makkelijk onder het straatwerk leggen en laat hem boven komen op een strategisch punt(in mijn geval rechts naast de deur, daar komt mijn elektra binnen)

[ Bericht 7% gewijzigd door ueberduitser op 19-05-2022 11:52:09 ]
pi_204804769
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 11:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Zo heb ik het gedaan. Ik heb gewoon op de buitenmaat (eigenlijk net een paar cm kleiner) van het huisje genomen om een "terras" van opsluitbanden en tegels 30x30 gemaakt waar ik het huisje op gezet heb, het fundament.

Potgrond dus ruim weghalen, vullen met straatzand. Ik heb het hele terras op gestabiliseerd zand verlegd, dus cement door het zand gemend en de afsluitbandjes heb ik in specie gezet.
[ afbeelding ]

Edit: denk even aan een mantelbuisje voor eventuele elektra. Deze kun je makkelijk onder het straatwerk leggen en laat hem boven komen op een strategisch punt(in mijn geval rechts naast de deur, daar komt mijn elektra binnen)
Staan de wanden verhoogd op de betonbanden? Want dat is wat ik ga doen, en wanneer alles klaar is komt de stratenmaker om de binnenkant te betegelen.
Hoe ver buiten de betonbanden moet het zandbed zich uitstrekken?

Edit: erg mooi huisje trouwens!
  vrijdag 20 mei 2022 @ 10:44:57 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_204808142
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2022 21:27 schreef Yeager het volgende:

[..]
Staan de wanden verhoogd op de betonbanden? Want dat is wat ik ga doen, en wanneer alles klaar is komt de stratenmaker om de binnenkant te betegelen.
Hoe ver buiten de betonbanden moet het zandbed zich uitstrekken?

Edit: erg mooi huisje trouwens!
Nee, gewoon simpel straatwerk, maar ik snap je principe!

En dank je!, M'n vrouw heeft haar nagelstudio daar in. Huisje heb ik volledig geisoleerd, voorzien van elektra/verwarming en voorzien van dubbele beglazing.
Als we niet gaan verhuizen, komt er binnenkort een airco in.
pi_205125393
Op wat voor ondergrond staat het huis/tuin. Welke fundering je kiest hangt nogal af van waar je op p pp lrwoont. Mijn zwager zit op water met daarop natte⁷llklei en zand die moet voor bijna alles een meter de grond in omdat het hutje anders gewoon drijft op het zand, zakt het water dan verzakt het huisje.

Op zand is stabiliseren weer lastiger dan op droge klei etc.

Maar goed is ook maar een tuinhuis.

Ik zou je grond afgraven tot je op een meer stabiele ondergrond komt. Dit doe je bij randen van 40cm dus 40/3x2 27cm diep. En precies de afmeting van je tuinhuis 5x3m. Dit tril je aan en maak je precies waterpas zeker aan de randen.

Je gooit wat cement op de rand en zet daarop de betonbandjes perfect waterpas. Ik zou nog w
Als dat gebeurd is zet vul je het gat op, waarbij je 3cm minderat latje tegen de betonbandjes zodat ze niet omvallen.
opvult. De latjes kunnen weer weg. Dit tril je aan, trek je waterpas en legt daarin stoeptegels. Klaar.

Als het huisje staat zou ik een strook van ca 10cm en 5-6cm diep vrijmaken (zeker aan de grasveld kant) en dat vul je met fijn grind, dit zorgt voor snellere afwatering, maar het gras blijft ook daar waar het hoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')