abonnement Unibet Coolblue
pi_204778095
Achtergrond: Een nichtje van mijn vriendin vermoed van zichzelf dat ze hoogsensitief is en zit een beetje op Internet te wroeten.
Nou wens ik haar succes maar het gaat even over dat ze terecht komt op sites als dit:

https://www.beterinbalans.nl/hoogsensitief/

En dan vraag ik me serieus van 80% tot 90% van wat daar staat af:
"Moet je daar nou echt hoogsensitief voor zijn???"
Ja, inderdaad met drie vraagtekens.

Want laten we eerlijk zijn, Heel veel mensen die tegen iemand z'n kop kijken of een ongezellige kroeg binnen lopen weten vaak gelijk wat voor sfeer het is, iedereen denkt wel eens diep na en als je iemand bent echt niks om de gaten heeft zonder dat het je verteld wordt ben je vaak autist of gewoon lomp.
En wat creativiteit betreft,zie mijn paints hier op Fok!

Ik herken mezelf in ieder geval in veel van die opsommingen, mijn vriendin ook en mijn maties ook.
En het algemene oordeel van hun is "dan zijn er een hoop sensitief"
Terwijl wij toch echt geen gasten zijn die voor de tv gaan zitten janken, snel gekwetst zijn of last hebben van paniekstoornissen.

Maar het punt is eigenlijk dat het niet alleen deze site betreft maar ook verschillende over dit onderwerp die met diezelfde punten aan komen.
Niet alleen particuliere maar ook van betreffende psychiatrische instanties.
De vraag die dit bij mij oproept is hanteren ze dan allemaal die lage drempel voor die diagnose of is heel NL hoogsensitief? :?

[ Bericht 2% gewijzigd door Werkman op 17-05-2022 12:32:34 ]
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:36:52 #2
399061 kuolema
vermaledijd
pi_204778146
Er worden inderdaad eigenschappen beschreven die vrijwel iedereen heeft.
De grotere meerderheid (80-90% of zo bleek uit een onderzoek) van de mensen zou voldoen aan het 'label' hoogsensitief. Er is geen enkele wetenschappelijke basis voor, het is niet speciaal, het is geen afwijking, gewoon een door mensen die zichzelf graag bijzonder voelen zelfbedachte term.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_204778163
Als iemand anders de vraag had gesteld, was ik er dieper op in gegaan. Maar nee, lang niet iedereen is een HSP. Die sensitiviteit gaat wel wat verder dan je voorbeelden.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 12:49:29 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_204778233
Rare voorbeelden. Vooral hoop aannames. Nee denk niet dat mensen heel serieus op jou gaan reageren
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Moderator dinsdag 17 mei 2022 @ 13:18:35 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204778482
Op verzoek van TS heropend. Denk er om wat we hebben afgesproken @Werkman
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204778493
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
Op verzoek van TS heropend. Denk er om wat we hebben afgesproken @:Werkman
Ja, ja. in het kort, het is hier geen KLB of ONZ.
pi_204778539
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:36 schreef kuolema het volgende:
Er worden inderdaad eigenschappen beschreven die vrijwel iedereen heeft.
De grotere meerderheid (80-90% of zo bleek uit een onderzoek) van de mensen zou voldoen aan het 'label' hoogsensitief. Er is geen enkele wetenschappelijke basis voor, het is niet speciaal, het is geen afwijking, gewoon een door mensen die zichzelf graag bijzonder voelen zelfbedachte term.
Oh dacht dat jij wel hyper zou zijn
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:28:04 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204778570
Wat heet diagnose. Het is niet een of ander label waarmee je bij de GGZ terecht kunt.

Als je nicht met bepaalde vragen zit en ze herkent zichzelf in het beeld van wat men hoogsensitief noemt, geeft haar dat mogelijk aanknopingspunten om zichzelf beter te begrijpen en te snappen waar haar grenzen liggen.

Ik proef hier onmiddellijk alweer de ‘je moet niet denken dat je bijzonder bent’-dooddoener. Ga jij tegen je nicht zeggen dat ze zich niet moet aanstellen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_204778622
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:28 schreef Lienekien het volgende:
Wat heet diagnose. Het is niet een of ander label waarmee je bij de GGZ terecht kunt.

Als je nicht met bepaalde vragen zit en ze herkent zichzelf in het beeld van wat men hoogsensitief noemt, geeft haar dat mogelijk aanknopingspunten om zichzelf beter te begrijpen en te snappen waar haar grenzen liggen.

Ik proef hier onmiddellijk alweer de ‘je moet niet denken dat je bijzonder bent’-dooddoener. Ga jij tegen je nicht zeggen dat ze zich niet moet aanstellen?
Nee, dan plaats ik wel een klaagtopic over haar in KLB.
Vooralsnog wil ik gewoon wat meer inzicht krijgen en meningen lezen.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:35:05 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204778639
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:33 schreef Werkman het volgende:

[..]
Nee, dan plaats ik wel een klaagtopic over haar in KLB.
Vooralsnog wil ik gewoon wat meer inzicht krijgen en meningen lezen.
Ik heb wel een mening over dat soort sites. Die willen ergens een slaatje uit slaan.
The love you take is equal to the love you make.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 13:36:49 #11
319979 Fok-it
All is well
pi_204778660
Het heeft in eerste instantie vooral niet te maken met mensen die huilen als een mug wordt doodgeslagen. Je moet meer denken aan prikkels die mensen binnen krijgen, en die iedereen binnenkrijgt, zeker in de maatschappij waarin we nu leven maar waar mensen die hoogsensitief zijn, of die zich zo noemen, niet goed mee om kunnen gaan. En dit ook intenser ervaren
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:38:06 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204778675
The love you take is equal to the love you make.
pi_204778755
quote:
Ik zal deze link eens doorsturen, mischien heeft ze hier meer aan.
En laat ik overigens eerlijk zijn, ik ben inderdaad niet de aangewezen persoon om met het stereotype overgevoelige mensen om te gaan, maar vooralsnog kan ik met haar best redelijk opschieten en zijn geen problemen. maar dat is off-topic.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 13:47:41 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204778768
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:46 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ik zal deze link eens doorsturen, mischien heeft ze hier meer aan.
En laat ik overigens eerlijk zijn, ik ben inderdaad niet de aangewezen persoon om met het stereotype overgevoelige mensen om te gaan, maar vooralsnog kan ik met haar best redelijk opschieten en zijn geen problemen.
Ik denk dat je hoogsensitiviteit verwart met overgevoeligheid.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204778778
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik denk dat je hoogsensitiviteit verwart met overgevoeligheid.
Dat zou best kunnen.
Dat is ook één van de redenen dat ik ook om heropening van het topic heb verzocht.
pi_204778871
Het is natuurlijk wel uitermate handig voor mensen die eigenlijk aartslui, histrionisch, theatraal, extreem hulpvragend of die niks zelf willen (kunnen is wat anders) om daar een label op te kunnen plakken alsof het een soort van ziekte is.

Zou je daar ook een uitkering voor aan kunnen vragen?
pi_204778895
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:36 schreef Fok-it het volgende:
Het heeft in eerste instantie vooral niet te maken met mensen die huilen als een mug wordt doodgeslagen. Je moet meer denken aan prikkels die mensen binnen krijgen, en die iedereen binnenkrijgt, zeker in de maatschappij waarin we nu leven maar waar mensen die hoogsensitief zijn, of die zich zo noemen, niet goed mee om kunnen gaan. En dit ook intenser ervaren
Maar dat kan ook autisme zijn. Of ADHD. Of een depressie. Noem maar op.

Het is zo'n fucking aspecifieke term. Daarnaast geloof ik ook dat 90% van de mensen in deze verrotte maatschappij de prikkels helemaal niet aan kan. Waarom denk je dat we massaal ziek zijn met allemaal 'Westerse Wereld' ziekten. Waarom denk je dat zoveel mensen psychische problematiek hebben.

Zijn we dan allemaal overgevoelig of hypersensitief of is 'de maatschappij' gewoon een barre ellende?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2022 13:58:26 ]
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 13:57:17 #18
319979 Fok-it
All is well
pi_204778897
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:55 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Het is natuurlijk wel uitermate handig voor mensen die eigenlijk aartslui, histrionisch, theatraal, extreem hulpvragend of die niks zelf willen (kunnen is wat anders) om daar een label op te kunnen plakken alsof het een soort van ziekte is.

Zou je daar ook een uitkering voor aan kunnen vragen?
Denk dat veruit de meeste mensen die zich daarin herkennen gewoon werkenden zijn hoor.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 13:58:35 #19
319979 Fok-it
All is well
pi_204778916
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:57 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Maar dat kan ook autisme zijn.

Het is zo'n fucking aspecifieke term. Daarnaast geloof ik ook dat 90% van de mensen in deze verrotte maatschappij de prikkels helemaal niet aan kan. Waarom denk je dat we massaal ziek zijn met allemaal 'Westerse Wereld' ziekten. Waarom denk je dat zoveel mensen psychische problematiek hebben.

Zijn we dan allemaal overgevoelig of hypersensitief of is 'de maatschappij' gewoon een barre ellende?
heb je opzich zeker een punt. Mensen die overprikkeld zijn zouden dood gaan in een land als India, terwijl je dat daar echt niet hoort.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_204778936
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:27 schreef Werkman het volgende:
De vraag die dit bij mij oproept is hanteren ze dan allemaal die lage drempel voor die diagnose of is heel NL hoogsensitief? :?
Je komt er achter door het doen van een test;
https://hoogsensitief.nl/test/
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:00:05 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204778939
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:55 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Het is natuurlijk wel uitermate handig voor mensen die eigenlijk aartslui, histrionisch, theatraal, extreem hulpvragend of die niks zelf willen (kunnen is wat anders) om daar een label op te kunnen plakken alsof het een soort van ziekte is.

Zou je daar ook een uitkering voor aan kunnen vragen?
Dat is wel een extreem negatieve benadering. En het meeste van wat je onder hoogsensitief schuift, klopt ook nog eens niet.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:01:10 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204778952
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:58 schreef Fok-it het volgende:

[..]
heb je opzich zeker een punt. Mensen die overprikkeld zijn zouden dood gaan in een land als India, terwijl je dat daar echt niet hoort.
Nee, je gaat er niet dood aan. :')
The love you take is equal to the love you make.
pi_204779011
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:55 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Het is natuurlijk wel uitermate handig voor mensen die eigenlijk aartslui, histrionisch, theatraal, extreem hulpvragend of die niks zelf willen (kunnen is wat anders) om daar een label op te kunnen plakken alsof het een soort van ziekte is.

Zou je daar ook een uitkering voor aan kunnen vragen?
In het geval van mijn (schoon) nichtje is dat niet het geval, ze houdt juist niet van theater en belangstelling, werkt hard maar ze loopt naar eigen zeggen vast door overgevoeligheid voor perikelen en irritaties.
Dat en de angst om confrontaties aan te gaan.

Ik reageerde daarop of ze soms een #metoo gevalletje op haar werk had waar ze niks over durfde te vertellen.
Dat was het eerste waar ik aan dacht maar dat was volgens haar dus niet het geval.
pi_204779028
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat is wel een extreem negatieve benadering. En het meeste van wat je onder hoogsensitief schuift, klopt ook nog eens niet.
Dan is dat mijn eigen probleem. Ik link dit soort shit ook vaak aan spirituele groei en de kleur van je aura. Allemaal zaken waar ik een zware braakneiging van krijg. Het is een bepaald type mens waar ik een godsgruwelijke hekel aan heb. Ik ben meer van het niet lullen, maar poetsen. En misschien ligt het aan mij hoor, maar bij de meeste mensen in deze groep ontbreekt het daaraan.

Ik voldoe zelf ook aan 100% aan de criteria van HSP, hoogsensitief, ME/CVS, burnout noem maar op. Ik gooi alles even op een bult, weet dat dat niet mag. Maar ik heb geen zin om in bed te gaan liggen janken of om me kapot te slikken aan pijnstillers. Ik werk gewoon door en probeer daarbuiten gezond te eten, op tijd te slapen, rust te nemen wanneer nodig.

Veel van dit soort types zijn echter teveel bezig met spirituele groei, de kleur van je aura, stenen om hun nek te hangen en alles is al gauw teveel. Zoals eerder gezegd heb ik daar een gruwelijke hekel aan en dat kleurt mijn beeld van deze groep mensen enorm. Terwijl ik me echt wel besef dat 'niet iedereen' zo is, maar ik ben ze gewoon nog niet tegengekomen.

Soms moet je gewoon even leren doorpakken en een schop onder je reet krijgen. Als je rust nodig hebt, neem je rust. Maar je kan niet continu in dat gevoeletje blijven zitten.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:10:20 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204779054
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:07 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Dan is dat mijn eigen probleem. Ik link dit soort shit ook vaak aan spirituele groei en de kleur van je aura. Allemaal zaken waar ik een zware braakneiging van krijg. Het is een bepaald type mens waar ik een godsgruwelijke hekel aan heb. Ik ben meer van het niet lullen, maar poetsen. En misschien ligt het aan mij hoor, maar bij de meeste mensen in deze groep ontbreekt het daaraan.

Ik voldoe zelf ook aan 100% aan de criteria van HSP, hoogsensitief, ME/CVS, burnout noem maar op. Ik gooi alles even op een bult, weet dat dat niet mag. Maar ik heb geen zin om in bed te gaan liggen janken of om me kapot te slikken aan pijnstillers. Ik werk gewoon door en probeer daarbuiten gezond te eten, op tijd te slapen, rust te nemen wanneer nodig.

Veel van dit soort types zijn echter teveel bezig met spirituele groei, de kleur van je aura, stenen om hun nek te hangen en alles is al gauw teveel. Zoals eerder gezegd heb ik daar een gruwelijke hekel aan en dat kleurt mijn beeld van deze groep mensen enorm. Terwijl ik me echt wel besef dat 'niet iedereen' zo is, maar ik ben ze gewoon nog niet tegengekomen.

Soms moet je gewoon even leren doorpakken en een schop onder je reet krijgen. Als je rust nodig hebt, neem je rust. Maar je kan niet continu in dat gevoeletje blijven zitten.
Ik lees allemaal aannames. Je duwt het in een hoek van alles waar je een hekel aan hebt en geeft daar even flink op af.

Ja, prima. Moet jij weten. Er blijkt voor mij vooral uit hoe je met jezelf in de knoop zit.

Kusje d’rop.
The love you take is equal to the love you make.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 14:15:21 #26
319979 Fok-it
All is well
pi_204779118
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, je gaat er niet dood aan. :')
Ach je weet toch wat ik bedoel, puhlease
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_204779131
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik lees allemaal aannames. Je duwt het in een hoek van alles waar je een hekel aan hebt en geeft daar even flink op af.

Ja, prima. Moet jij weten. Er blijkt voor mij vooral uit hoe je met jezelf in de knoop zit.

Kusje d’rop.
Ik geef alleen mijn mening.

Dat ik met mezelf in de knoop zou zitten is vooral een aanname vanuit jouw kant.

Ik hoef nergens een kusje op, hou niet zo van aanraking, is voor mij een prikkel teveel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2022 14:16:40 ]
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:18:55 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204779157
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:15 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ach je weet toch wat ik bedoel, puhlease
Puhlease? :')
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:20:14 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204779168
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:16 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Ik geef alleen mijn mening.

Dat ik met mezelf in de knoop zou zitten is vooral een aanname vanuit jouw kant.

Ik hoef nergens een kusje op, hou niet zo van aanraking, is voor mij een prikkel teveel.
Ja, voor iemand die zegt te zijn van het ‘niet lullen maar poetsen’ ben je wel heel vals en oordelend over andere mensen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204779177
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, voor iemand die zegt te zijn van het ‘niet lullen maar poetsen’ ben je wel heel vals en oordelend over andere mensen.
Dan ben ik dat maar.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 14:22:09 #31
319979 Fok-it
All is well
pi_204779184
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, voor iemand die zegt te zijn van het ‘niet lullen maar poetsen’ ben je wel heel vals en oordelend over andere mensen.
Ik zou mezelf ook best hoogsensitief noemen maar ik vind haar absoluut niet oordelend, gewoon een andere mening die ze goed onderbouwd
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 17 mei 2022 @ 14:29:54 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204779236
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:22 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ik zou mezelf ook best hoogsensitief noemen maar ik vind haar absoluut niet oordelend, gewoon een andere mening die ze goed onderbouwd
Zo zeg! Nou goed, jij vindt het kennelijk ook prima als mensen je niet meer serieus nemen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204779252
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:36 schreef Fok-it het volgende:
Het heeft in eerste instantie vooral niet te maken met mensen die huilen als een mug wordt doodgeslagen. Je moet meer denken aan prikkels die mensen binnen krijgen, en die iedereen binnenkrijgt, zeker in de maatschappij waarin we nu leven maar waar mensen die hoogsensitief zijn, of die zich zo noemen, niet goed mee om kunnen gaan. En dit ook intenser ervaren
Ja inderdaad een mug doodslaan doe je niet als je een goed fatsoen hebt.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 14:34:33 #34
319979 Fok-it
All is well
pi_204779260
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zo zeg! Nou goed, jij vindt het kennelijk ook prima als mensen je niet meer serieus nemen.
Dat zeg ik niet en dat zegt zij niet
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_204779737
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zo zeg! Nou goed, jij vindt het kennelijk ook prima als mensen je niet meer serieus nemen.
Maar goed... Heb ik het goed als ik de indruk krijg dat jij uit eigen ervaring bekend bent met het verschijnsel?
En zo ja, wat zou jij aanraden aan degenen die er moeilijk mee om kunnen gaan?
Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze simpelweg geen benul hebben.
pi_204779971
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:36 schreef Fok-it het volgende:
Het heeft in eerste instantie vooral niet te maken met mensen die huilen als een mug wordt doodgeslagen. Je moet meer denken aan prikkels die mensen binnen krijgen, en die iedereen binnenkrijgt, zeker in de maatschappij waarin we nu leven maar waar mensen die hoogsensitief zijn, of die zich zo noemen, niet goed mee om kunnen gaan. En dit ook intenser ervaren
In zou eerder zeggen: anders mee om gaan, dan niet goed. Ik heb geleerd om ze veelal te gebruiken als kracht. Daar waar ik er echt last van heb, herken ik het, en kan ik het onderdrukken. Ik ben mij er wel van bewust dat dit veel tijd en moeite heeft gekost. Maar het kan.
pi_204779999
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:34 schreef Werkman het volgende:

[..]
Maar goed... Heb ik het goed als ik de indruk krijg dat jij uit eigen ervaring bekend bent met het verschijnsel?
En zo ja, wat zou jij aanraden aan degenen die er moeilijk mee om kunnen gaan?
Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze simpelweg geen benul hebben.
Met anderen praten. De meesten hebben geleerd hoe ze met bepaalde zaken om gaan.
pi_204780010
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 14:07 schreef Naardegallemiezen het volgende:


Ik voldoe zelf ook aan 100% aan de criteria van HSP, hoogsensitief, ME/CVS, burnout noem maar op. Ik gooi alles even op een bult, weet dat dat niet mag. Maar ik heb geen zin om in bed te gaan liggen janken of om me kapot te slikken aan pijnstillers. Ik werk gewoon door en probeer daarbuiten gezond te eten, op tijd te slapen, rust te nemen wanneer nodig.

Het klinkt alsof je op weg bent naar een echt serieuze burnout. En ik wens je er alle sterkte mee.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 16:56:39 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204780390
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:34 schreef Werkman het volgende:

[..]
Maar goed... Heb ik het goed als ik de indruk krijg dat jij uit eigen ervaring bekend bent met het verschijnsel?
En zo ja, wat zou jij aanraden aan degenen die er moeilijk mee om kunnen gaan?
Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze simpelweg geen benul hebben.
Advies aan degenen die zich tot de groep van hoogsensitieven rekenen of aan de groep die moeilijk met met hoogsensitieven om kunnen gaan?
The love you take is equal to the love you make.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 17:00:56 #40
319979 Fok-it
All is well
pi_204780437
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 16:06 schreef babylon het volgende:

[..]
In zou eerder zeggen: anders mee om gaan, dan niet goed. Ik heb geleerd om ze veelal te gebruiken als kracht. Daar waar ik er echt last van heb, herken ik het, en kan ik het onderdrukken. Ik ben mij er wel van bewust dat dit veel tijd en moeite heeft gekost. Maar het kan.
Hoe gebruik jij het als iets positiefs?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_204780473
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 17:00 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Hoe gebruik jij het als iets positiefs?
Ik gebruik het om de sfeer in een ruimte continue te peilen en daarna dat sturen. Ik gebruik het in mijn werk als leidinggevende in gesprekken met medewerkers. En ik ben coach waarmee ik door mijn HSP meer signalen op pik. Denk ik, ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen :)
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 17:05:03 #42
319979 Fok-it
All is well
pi_204780491
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 17:03 schreef babylon het volgende:

[..]
Ik gebruik het om de sfeer in een ruimte continue te peilen en daarna dat sturen. Ik gebruik het in mijn werk als leidinggevende in gesprekken met medewerkers. En ik ben coach waarmee ik door mijn HSP meer signalen op pik. Denk ik, ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen :)
Netjes. Wordt natuurlijk ook wel vaak als tip gegeven door het juiste werkveld proberen te zoeken, kan me voorstellen dat je dat als coach dan goed kan gebruiken inderdaad
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_204780564
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 16:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Advies aan degenen die zich tot de groep van hoogsensitieven rekenen of aan de groep die moeilijk met met hoogsensitieven om kunnen gaan?
Eigenlijk de laatste maar beide mag ook. :'(
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 17 mei 2022 @ 17:10:38 #44
319979 Fok-it
All is well
pi_204780586
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 17:09 schreef Werkman het volgende:

[..]
Eigenlijk de laatste maar beide mag ook. :'(
Waar heb je precies moeite mee dan?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 17 mei 2022 @ 17:19:11 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204780741
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 17:09 schreef Werkman het volgende:

[..]
Eigenlijk de laatste maar beide mag ook. :'(
Wat betreft het eerste: lees er veel over en herken ook de bullshit. Oftewel: onderzoek alles en behoud het goede. Kijk wat je eraan kunt hebben als je je herkent in hoogsensitiviteit, maar pas op om het als een ‘excuus’ te gaan gebruiken richting anderen. Zeg liever: ‘ik ga even een rustig plekje zoeken’ en niet ‘ik ben hoogsensitief en nu heb ik echt even mijn rust nodig’.

Wat betreft het tweede: hou een beetje rekening met elkaar. En geef je eigen grenzen aan, als dat nodig is. Maar don’t be an arsehole. Ook als je sceptisch bent of iemand zichzelf wel een juist etiketje heeft gegeven, je kunt best begrip tonen voor waar iemand tegenaan loopt. Soms is het een fase. ‘Stel je niet aan’ moet je spaarzaam gebruiken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_204784829
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:27 schreef Werkman het volgende:
Achtergrond: Een nichtje van mijn vriendin vermoed van zichzelf dat ze hoogsensitief is en zit een beetje op Internet te wroeten.
Nou wens ik haar succes maar het gaat even over dat ze terecht komt op sites als dit:

https://www.beterinbalans.nl/hoogsensitief/

En dan vraag ik me serieus van 80% tot 90% van wat daar staat af:
"Moet je daar nou echt hoogsensitief voor zijn???"
Ja, inderdaad met drie vraagtekens.

Want laten we eerlijk zijn, Heel veel mensen die tegen iemand z'n kop kijken of een ongezellige kroeg binnen lopen weten vaak gelijk wat voor sfeer het is, iedereen denkt wel eens diep na en als je iemand bent echt niks om de gaten heeft zonder dat het je verteld wordt ben je vaak autist of gewoon lomp.
En wat creativiteit betreft,zie mijn paints hier op Fok!

Ik herken mezelf in ieder geval in veel van die opsommingen, mijn vriendin ook en mijn maties ook.
En het algemene oordeel van hun is "dan zijn er een hoop sensitief"
Terwijl wij toch echt geen gasten zijn die voor de tv gaan zitten janken, snel gekwetst zijn of last hebben van paniekstoornissen.

Maar het punt is eigenlijk dat het niet alleen deze site betreft maar ook verschillende over dit onderwerp die met diezelfde punten aan komen.
Niet alleen particuliere maar ook van betreffende psychiatrische instanties.
De vraag die dit bij mij oproept is hanteren ze dan allemaal die lage drempel voor die diagnose of is heel NL hoogsensitief? :?
Gefeliciteerd man, je bent hoogsensitief.
pi_204784860
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 13:58 schreef Fok-it het volgende:

[..]
heb je opzich zeker een punt. Mensen die overprikkeld zijn zouden dood gaan in een land als India, terwijl je dat daar echt niet hoort.
Je hebt een enquête gehouden in India?
pi_204784882
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 15:34 schreef Werkman het volgende:

[..]
Maar goed... Heb ik het goed als ik de indruk krijg dat jij uit eigen ervaring bekend bent met het verschijnsel?
En zo ja, wat zou jij aanraden aan degenen die er moeilijk mee om kunnen gaan?
Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze simpelweg geen benul hebben.
Noise canceling headphone.
pi_204785009
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 23:31 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Noise canceling headphone.
😃👍
  Vis een optie? woensdag 18 mei 2022 @ 10:39:06 #50
70532 loveli
N
pi_204787055
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:36 schreef kuolema het volgende:
Er worden inderdaad eigenschappen beschreven die vrijwel iedereen heeft.
De grotere meerderheid (80-90% of zo bleek uit een onderzoek) van de mensen zou voldoen aan het 'label' hoogsensitief. Er is geen enkele wetenschappelijke basis voor, het is niet speciaal, het is geen afwijking, gewoon een door mensen die zichzelf graag bijzonder voelen zelfbedachte term.
Iets in die richting ja, ik dacht dat 20% hoog sensitief was, maar wie ben ik. Het klinkt in ieder geval beter dan neurotisch. Dit label is goed voor de werkgelegenheid in de zweverige hoek, heel veel coaches die leren hoe je ermee moet omgaan (deels vergoed vanuit de aanvullende verzekering). Maar de DSM-5 kent het niet.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')