De NOS doet het voorkomen alsof het al in kannen en kruiken is;quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
De Jonge roept natuurlijk wel vaker dingen die hij toch niet waar kan maken.
Succes met dat laatste Jetten.quote:De hybride warmtepomp wordt vanaf 2026 de standaard voor het verwarmen van woningen, kondigt het kabinet aan. Dat betekent dat mensen vanaf dan bij de vervanging van een cv-installatie moeten overstappen op een duurzamer alternatief. Dat kan, behalve een hybride warmtepomp, ook een volledig elektrische warmtepomp of een aansluiting op een warmtenet zijn.
Door nu een jaartal te noemen wil het kabinet duidelijkheid bieden aan leveranciers, installateurs en huis- en gebouweigenaren. "De urgentie van verduurzaming is groot en het tempo moet omhoog", zegt minister De Jonge voor Volkshuisvesting. Hij voegt daaraan toe dat er voor woningen die niet geschikt zijn, een uitzonderingsmogelijkheid bestaat.
Minister Jetten voor Klimaat en Energie zegt dat een warmtepomp niet alleen een forse gasbesparing oplevert, "maar ook nog goed is voor de energierekening en het klimaat". Hij wil de komende jaren samenwerken met fabrikanten en installateurs om meer monteurs op te leiden en de productie van warmtepompen in Nederland op te schalen
Omdat er veel meer vraag is, in veel andere landen schakelt men juist op gas over om te vergroenen.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:43 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat doen we zeker, maar ik zou niet weten waarom het duurder zou moeten worden. Die act oorlog etc daar geloof ik niet zo in. Daar wordt gigantisch misbruik van gemaakt met die hyperinflaties en microinflaties. Idem met die zonnebloemolie a 10 euro per fles, terwijl ze in Portugal gewoon voor 1 euro te krijgen zijn (ook uit Oekraine en regio)
35 tot 60% besparing op gas is anders heel fors.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:39 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Hybride is een halve oplossing, daar heb je op de lange termijn niet zoveel aan.
Belasting op stroom was ongeveer 50% (¤ 0,09428 + BTW).quote:Stroom gaat 100% veel duurder worden. Vergeet ook niet dat er veel minder benzine getankt wordt dan voorheenDat zal ergens gecompenseerd moeten worden.
Flat plat hatseflatsquote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:44 schreef Alpha0 het volgende:
Hoe moet dat eigenlijk in een portiekflat? Kan je daar überhaupt wel zo’n ding plaatsen?
Succes daarmee, bij de gemiddelde VvE duren ingrijpende beslissingen jarenquote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:42 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Die zullen collectief van het gas af moeten.
Dat klinkt verdacht veel als overheidsbemoeienis...quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:45 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Niet als je CO2 uitstoot belast of er een limiet zit op de import van gas.
Lol wat? Natuurlijk verliezen ze miljarden aan accijnsquote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
35 tot 60% besparing op gas is anders heel fors.
[..]
Belasting op stroom was ongeveer 50% (¤ 0,09428 + BTW).
Dat is tijdelijk verlaagd dit jaar vanwege de hoe energieprijzen maar dat gaat natuurlijk wel weer terug omhoog.
Belasting op benzine is ook ongeveer 50% (¤0,83 + BTW).
De overheid gaat dus niet zoveel verliezen op inkomsten als mensen elektrisch gaan rijden, al is een EV wel wat efficiënter dus verbruikt deze minder kWh aan energie.
Er hoeft dus niet veel gecompenseerd te worden.
Dat staat in de datasheets van de warmtepompen aangegeven, hoeveel kW ze leveren bij welke Tb.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:26 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Is jouw warmtepomp ook in staat als het heel koud is het huis te verwarmen? Dan bedoel ik van -10 naar + 22 ? Dat is ook een probleem bij VEEL merken pompen. Die kunnen dat helemaal niet aan zeg maar.
Maar veel minder dan het alternatief omdat je randcondities opstelt en je daartoe beperkt.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:46 schreef babylon het volgende:
[..]
Dat klinkt verdacht veel als overheidsbemoeienis...
Waarschijnlijk verbruikt hij dan meer stroom etc etc. Zo geweldig zijn de pompen nog lang niet.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat staat in de datasheets van de warmtepompen aangegeven, hoeveel kW ze leveren bij welke Tb.
Mijn warmtepomp levert nog 100% vermogen bij -15 graden Celsius.
Is een liter benzine gelijk aan één kWh?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:47 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Lol wat? Natuurlijk verliezen ze miljarden aan accijnsStel morgen zal 90% van Nederland elektrisch rijden, dan pakken ze 21% btw op 0,09 cent (belasting op stroom) , terwijl ze nu 21% pakken op 83 cent! Dat is toch veel meer geld?
Niet reageren op Poepquote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:50 schreef babylon het volgende:
[..]
Is een liter benzine gelijk aan één kWh?
Dat ligt aan je definitie van verbruik etc. Maar dat interesseert een autobestuurder natuurlijk geen reet. Als ik met mijn benzine auto 1 op 15 kan rijden en met de elektrische variant ook 1 op 15 dan boeit die stelling helemaal niks. Wat wel boeit is dat de overheid simpelweg veel minder accijns pakt op die stroom dan op de benzine.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:50 schreef babylon het volgende:
[..]
Is een liter benzine gelijk aan één kWh?
quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:47 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Lol wat? Natuurlijk verliezen ze miljarden aan accijnsStel morgen zal 90% van Nederland elektrisch rijden, dan pakken ze 21% btw op 0,09 cent (belasting op stroom) , terwijl ze nu 21% pakken op 83 cent! Dat is toch veel meer geld?
Je kan niet echt rekenen geloof ik.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:51 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat ligt aan je definitie van verbruik etc. Maar dat interesseert een autobestuurder natuurlijk geen reet. Als ik met mijn benzine auto 1 op 15 kan rijden en met de elektrische variant ook 1 op 15 dan boeit die stelling helemaal niks. Wat wel boeit is dat de overheid simpelweg veel minder accijns pakt op die stroom dan op de benzine.
dit is echt de domste post ooitquote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:51 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat ligt aan je definitie van verbruik etc. Maar dat interesseert een autobestuurder natuurlijk geen reet. Als ik met mijn benzine auto 1 op 15 kan rijden en met de elektrische variant ook 1 op 15 dan boeit die stelling helemaal niks. Wat wel boeit is dat de overheid simpelweg veel minder accijns pakt op die stroom dan op de benzine.
De elektrische auto: Tesla Model S 85 heeft een actieradius van 426 km en een accu capaciteit van 85 kWh. Per kilometer verbruikt de auto dus 0.2 kWh. 1 kWh kost 22 cent, dus het rijden kost u 4.4 cent per kilometer.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan niet echt rekenen geloof ik.
Je komt gemiddeld 15km op 1 liter benzine en gemiddeld 5km op 1kWh stroom.
Je kan niet de kWh prijs 1 op 1 vergelijken met een liter benzine, in een liter benzine zit 9kWh energie waarvan een motor zo'n 3,5kWh kan omzetten in bruikbare beweging.
Vaak niet.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:44 schreef Alpha0 het volgende:
Hoe moet dat eigenlijk in een portiekflat? Kan je daar überhaupt wel zo’n ding plaatsen?
Gas is volgens de EU alleen groen als er een CO2 afvang bij zit. In de hele EU zijn dat welgeteld 0 gascentrales.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:09 schreef Red_85 het volgende:
Gewoon afwimpelen op de samenleving. Dat is het beste wat je kan doen als overheid.
Gas was toch een 'groene' oplossing volgens de eu? Dus waarom daar vanaf stappen?
Is er nog een kans dat dit wordt tegengehouden door de 2 kamers?
Waarom niet? Ik denk dat het probleem veel meer financieel is dan praktisch.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:54 schreef Nattekat het volgende:
Waar moet zo'n warmtepomp überhaupt die warmte vandaan halen? Het is nou niet zo dat iedereen zo'n kast buiten kan installeren.
Klopt, die komen vaak van stookolie / mazout en dan is gas een 2x schoner alternatief als het om CO2 gaat en natuurlijk schoner qua uitstoot van roetdeeltjes.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat er veel meer vraag is, in veel andere landen schakelt men juist op gas over om te vergroenen.
Mooie huurverhoging genot.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:57 schreef Fredgroes het volgende:
ik zie de brief al verschijnen begin 2025 van de woonstichting: we gaan uw ketel vervangen...
Een warmtepomp werkt geen elektriciteit op.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:58 schreef Alpha0 het volgende:
Waarom zetten we eigenlijk niet ergens in het buitengebied een hele grote warmtepomp neer (desnoods meerdere) en laten die elektriciteit opwekken? Is dat niet veel makkelijker?
Warmtepompen wekken geen elektriciteit op.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:58 schreef Alpha0 het volgende:
Waarom zetten we eigenlijk niet ergens in het buitengebied een hele grote warmtepomp neer (desnoods meerdere) en laten die elektriciteit opwekken? Is dat niet veel makkelijker?
Haha nee. Er is een 30% subsidie en een pot van 15 miljoen. Die is zo op.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:29 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik mag aannemen als de overheid het gaat verplichten dat zij het ook gaan betalen toch?
quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:58 schreef Alpha0 het volgende:
Energie genereren.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:00 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je hebt geen idee wat een warmtepomp doet
No fucking way. Dat is het plan inderdaad.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 09:48 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
En wat ga je doen als je niet meer terug mag leveren of dat ze een ''fee'' vragen voor terugleveren? Ze zijn al bezig met thuisaccu's, maar je dacht dat dat gratis was? De overheid is geen filantropische instelling.
Reken er maar op dat stroom teringduur gaat worden straks.
Lol je hebt nog de illusie dat dat wat uitmaakt?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:02 schreef Enchanter het volgende:
En als een nieuwe regering dat plan tegen die tijd weer van tafel schuift ?
Bij een gemiddeld rijtjeshuis uit de vorige eeuw is er al totaal geen ruimte voor. En dan heb je ook nog flats en appartementen.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik denk dat het probleem veel meer financieel is dan praktisch.
En die elektriciteit? Hoe komen we daar dan aan? Met vuile kolencentrales?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp werkt geen elektriciteit op.
Een warmtepomp verplaatst warmte door elektriciteit in de compressor te stoppen.
Vrijwel iedereen heeft al een warmtepomp, in de vorm van een koelkast of vriezer, exact hetzelfde principe.
[ afbeelding ]
Stadshuizen helemaal een probleem. Vaak monumentale panden etc etc, heel dicht op elkaar etc.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bij een gemiddeld rijtjeshuis uit de vorige eeuw is er al totaal geen ruimte voor. En dan heb je ook nog flats en appartementen.
Zonnepanelen of windmolens.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:03 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
En die elektriciteit? Hoe komen we daar dan aan? Met vuile kolencentrales?
Bij onze nieuwbouw plaatsen we of 2 centrale warmptepompen voor het hele pand. Maar nog liever een WP met buitenunit per appartement op het dak. Geeft het minste gezever en is qua engineering ook niet zo lastig.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
ah die hebben ze dus wel inderdaad (even snel gezocht). thanks
ik vraag me af hoe ze dat in DH voor zich zich al die rijtjeshuizen en/of flats met allemaal van die buitenunits. met hun eigen vrijstaande villa misschien geen probleem?
geen idee , maar ik kan me best voorstellen dat mensen die het nu al financieel niet makkelijk hebben , niet het geld hebben om een warmtepomp en alles wat daarbij komt kijken kunnen betalen.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:02 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Lol je hebt nog de illusie dat dat wat uitmaakt?
Hangt van het gebouw af, met een plat dak is het niet zo ingewikkeld qua plaatsing.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:54 schreef Nattekat het volgende:
Waar moet zo'n warmtepomp überhaupt die warmte vandaan halen? Het is nou niet zo dat iedereen zo'n kast buiten kan installeren.
Alle nieuwbouwprojecten in onze regio plaatsen pompen waar je niks aan hebt en leggen 3 paneeltjes op het dak en ze adverteren met; DUURZAME WONINGEN!quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij onze nieuwbouw plaatsen we of 2 centrale warmptepompen voor het hele pand. Maar nog liever een WP met buitenunit per appartement op het dak. Geeft het minste gezever en is qua engineering ook niet zo lastig.
Dit is geen porum.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hangt van het gebouw af, met een plat dak is het niet zo ingewikkeld qua plaatsing.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Echt heel veel.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 09:42 schreef NoXia het volgende:
[..]
Waarom? Wat is er mis met een warmtepomp?
Zijn t nog gewend als ze ergens 'de jonge' weer zien met een ideetje spuien.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 10:44 schreef Gunner het volgende:
[..]
De NOS doet het voorkomen alsof het al in kannen en kruiken is;
[..]
Succes met dat laatste Jetten.
Een warmtepomp haalt zo'n 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:03 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
En die elektriciteit? Hoe komen we daar dan aan? Met vuile kolencentrales?
Lekker het hypotheekje ophogen dan is de plaatselijke adviseur ook weer blijquote:Op dinsdag 17 mei 2022 11:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Echt heel veel.
Complete verbouwing is er vaak nodig. Niet iedereen heeft een hok of plek daarvoor. Laat staan dat de isolatie genoeg is.
Uit een onderzoek bij 'Purmerend Gasvrij' was naar voren gekomen dat een warmtepomp installatie en huis klaar maken voor een warmtepomp een slordige ¤40.000,- gemiddeld kost.
Dat heeft niet iedereen zo maar liggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |