abonnement Unibet Coolblue
pi_204787067
Wat vonden WIJ zaterdag leuk? Dit is onze televoting Top 24:

1. Oekraïne (12)
2. Moldavië (10)
3. UK (8)
4. Spanje (7)
5. Polen (6)
6. Noorwegen (5)
7. België (4)
8. Servië (3)
9. Zweden (2)
10. Estland (1)
11. Portugal
12. Armenië
13. Litouwen
14. Australië
15. Italië
16. Zwitserland
17. Roemenië
18. Duitsland
19. Azerbeidzjan
20. Finland
21. Griekenland
22. Frankrijk
23. IJsland
24. Tsjechië

De punten zijn redelijk in lijn met onze omringende landen. De 11e Portugal had waarschijnlijk wel punten gekregen als ze niet als derde hadden gemoeten. In de achterhoede valt het op dat The Rasmus blijkbaar niet zo veel fans meer heeft in Nederland en dat jury-lieveling Griekenland weinig fans had. En de onderste is Tsjechië, ongetwijfeld beïnvloed door de startpositie, maar ook wel een liedje waarvan je verwacht dat het op een NSF enorm zou scoren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 18 mei 2022 @ 10:58:39 #52
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_204787229
Polen meer punten dan Noorwegen, Estland en Zweden verbaast me wel, maar is zeker diaspora?
Koel en donker bewaren
pi_204787488
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:58 schreef Guanabana het volgende:
Polen meer punten dan Noorwegen, Estland en Zweden verbaast me wel, maar is zeker diaspora?
Dat zal zeker meespelen. De Polen over de grens zijn tot nu toe nooit zo fanatiek geweest, maar dit was een inzending waar een mooie uitslag voor verwacht werd, dus misschien dat ze nu wel gestemd hebben.

In het algemeen is de invloed van regionale en diaspora stemmen dit jaar wel groter, omdat veel van de doorsnee kijkers op Oekraïne hebben gestemd, terwijl die stemmen normaal meer zouden spreiden. Turkije en Rusland zijn er niet meer bij, dus dan zie je dat effect in ‘nieuwe’ landen op dit front wat meer, zoals dus Polen, Litouwen (The Roop-effect?), Roemenië, Portugal en wat meer usual suspects als Italië en Servië.

Andersom lijkt het ook wel dat als een land lange tijd toch niet presteert, zoals Armenië, die invloed op termijn geleidelijk uitdooft. Of zoals bij Griekenland, dat met hun uptempo deuntjes uit Noord-Europa altijd veel pakte, de inzending (achteraf beschouwd) blijkbaar de Grieken ver van huis niet zo aansprak, gezien hun OG3NE-achtige uitslag.

Nederland heeft daar ook wel wat last van gehad waarschijnlijk. Al is het lastig in te schatten hoeveel de invloed van de oorlog in Oekraïne op rol van de diaspora en burenstemmen is geweest en wat Nederland anders gescoord had, want ook in die situatie hadden we natuurlijk nog die ongelukkige startpositie achter Spanje en voor (nog steeds makkelijk Top 10) Oekraïne.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204787535
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:32 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat zal zeker meespelen. De Polen over de grens zijn tot nu toe nooit zo fanatiek geweest, maar dit was een inzending waar een mooie uitslag voor verwacht werd, dus misschien dat ze nu wel gestemd hebben.

In het algemeen is de invloed van regionale en diaspora stemmen dit jaar wel groter, omdat veel van de doorsnee kijkers op Oekraïne hebben gestemd, terwijl die stemmen normaal meer zouden spreiden. Turkije en Rusland zijn er niet meer bij, dus dan zie je dat effect in ‘nieuwe’ landen op dit front wat meer, zoals dus Polen, Litouwen (The Roop-effect?), Roemenië, Portugal en wat meer usual suspects als Italië en Servië.

Andersom lijkt het ook wel dat als een land lange tijd toch niet presteert, zoals Armenië, die invloed op termijn geleidelijk uitdooft. Of zoals bij Griekenland, dat met hun uptempo deuntjes uit Noord-Europa altijd veel pakte, de inzending (achteraf beschouwd) blijkbaar de Grieken ver van huis niet zo aansprak, gezien hun OG3NE-achtige uitslag.

Nederland heeft daar ook wel wat last van gehad waarschijnlijk. Al is het lastig in te schatten hoeveel de invloed van de oorlog in Oekraïne op rol van de diaspora en burenstemmen is geweest en wat Nederland anders gescoord had, want ook in die situatie hadden we natuurlijk nog die ongelukkige startpositie achter Spanje en voor (nog steeds makkelijk Top 10) Oekraïne.
Eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels bij het fenomeen diasporastemmen. Ook al wonen/werken er bijvoorbeeld veel Polen in Nederland, qua groepsgrootte is het toch niet dusdanig in verhouding met Nederlandse stemmers dat ze een essentieel verschil kunnen maken, lijkt me.
pi_204787882
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:39 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels bij het fenomeen diasporastemmen. Ook al wonen/werken er bijvoorbeeld veel Polen in Nederland, qua groepsgrootte is het toch niet dusdanig in verhouding met Nederlandse stemmers dat ze een essentieel verschil kunnen maken, lijkt me.
Volgens mij zijn de totale aantallen stemmen ook niet extreem hoog, dus dan kan een fanatieke minderheid wel een verschil maken. Er zijn bovendien best veel Polen in Nederland. Je had op een gegeven moment ook Armenië dat als een gek scoorde in Nederland, puur vanwege de Armeense gemeenschap. Die is nou ook niet enorm groot.
pi_204787997
Ik heb iig 1x op Polen gestemd, maar ook op Portugal en IJsland, vond het hele fijne liedjes. Verder komen de eerste 4 landen ook in mijn top voor, dus het lijkt wel allemaal te kloppen. Dochterlief stemde ook op Belgie, die vond ze erg leuk en Australie. Het verschil tussen jurystemmen en televotes vind ik wel frappant. Griekenland 12 punten en Zwitserland 10??? Wut???
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 13:09:07 #57
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204788290
Ik heb wel op Tsjechië gestemd -O-
pi_204788342
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 12:23 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Volgens mij zijn de totale aantallen stemmen ook niet extreem hoog, dus dan kan een fanatieke minderheid wel een verschil maken. Er zijn bovendien best veel Polen in Nederland. Je had op een gegeven moment ook Armenië dat als een gek scoorde in Nederland, puur vanwege de Armeense gemeenschap. Die is nou ook niet enorm groot.
Het is natuurlijk wel een enorme aanname dat (bijvoorbeeld) alle Polen die in Nederland zijn ook nog eens songfestival liefhebbers zijn en dan ook nog van het fanatieke soort. Onder de Polen hier zijn ook vast naar verhouding evenveel mensen die het niet zoveel kan schelen allemaal als onder de Nederlanders.
Er kunnen toch gewoon ook Nederlanders zijn die het de moeite waard vonden om erop te stemmen? (Al hoor ik daar zelf niet bij.)
pi_204788400
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:39 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels bij het fenomeen diasporastemmen. Ook al wonen/werken er bijvoorbeeld veel Polen in Nederland, qua groepsgrootte is het toch niet dusdanig in verhouding met Nederlandse stemmers dat ze een essentieel verschil kunnen maken, lijkt me.
Het beginpunt is dat je de hele stempopulatie hebt, die gewoon in volgorde van de Nederlandse voorkeuren stemt. Daarnaast heb je drie problemen die met elkaar samenhangen. Ten eerste dat de Poolse Nederlanders niet representatief stemmen, maar alleen op Polen, waardoor de steekproef wordt beïnvloed. Ten tweede stemden dit jaar heel veel mensen op de nummer 1 Oekraïne, terwijl die stemmen anders meer naar de nummers 2 t/m 24 zouden gaan. En ten derde zijn er in totaal niet zo veel stemmen.

Dat stemmenaantal wordt niet gepubliceerd, ongetwijfeld om Azerbeidzjaanse toestanden als in 2011 te voorkomen. Maar aan de uitslagen in voorrondes te zien, gaat het doorgaans niet om miljoenen maar eerder tienduizenden stemmen. Één keer dat de televotingstatistieken wel zijn gepubliceerd was in 1998 in het Verenigd Koninkrijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Destijds was de stemperiode een stuk korter dan nu, en er zal nu in het algemeen ook meer gestemd worden omdat het makkelijker is. Maar UK heeft ook bijna vier keer zo veel inwoners, dus het geeft wel een idee van de orde van grootte van hoe het bij ons is.

En als je dan dus bijvoorbeeld een relatief klein aantal als 15.000 stemmen extra krijgt van enthousiaste Polen hier, dan kan dat goed het verschil maken tussen de zes punten die ze nu kregen en het ene punt dat de rest van het land voor ze in gedachten had.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204788464
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:09 schreef Momo het volgende:
Ik heb wel op Tsjechië gestemd -O-
Ik heb twee keer op Frankrijk gestemd, sorry daarvoor, nu staat Tsjechië er net onder :@
pi_204788486
Dacht dat ze een paar jaar geleden een keer gezegd hadden dat er ongeveer 2 miljoen stemmen binnenkomen, kan dat alleen niet terugvinden :+
  woensdag 18 mei 2022 @ 14:20:30 #62
478909 molloot200
alles muziek.
pi_204788834
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:09 schreef Momo het volgende:
Ik heb wel op Tsjechië gestemd -O-
Ik ook -O- En Servië en UK.
pi_204790725
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 13:31 schreef Em31 het volgende:
Dacht dat ze een paar jaar geleden een keer gezegd hadden dat er ongeveer 2 miljoen stemmen binnenkomen, kan dat alleen niet terugvinden :+
Dat lijkt me wel erg veel.
pi_204790750
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:24 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel erg veel.
Uit heel Europa, niet alleen Nederland
pi_204790886
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:28 schreef Em31 het volgende:

[..]
Uit heel Europa, niet alleen Nederland
Dan is het weer 'n beetje weinig, in 2009 waren het er nog meer dan 10 miljoen.
pi_204790901
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:48 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dan is het weer 'n beetje weinig, in 2009 waren het er nog meer dan 10 miljoen.
:D Ja dan klopt dat niet, kan me niet voorstellen dat er nu minder wordt gestemd.
pi_204790921
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:51 schreef Em31 het volgende:

[..]
:D Ja dan klopt dat niet, kan me niet voorstellen dat er nu minder wordt gestemd.
2 miljoen lijkt mij ook weinig aangezien men per persoon tot 20 keer kan stemmen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_204790952
Op 3 miljoen kijkers lijken mij 2 miljoen stemmen helemaal niet zo gek. Als je meeneemt dat die hard fans wel 20 keer stemmen, kunnen daarvoor ook weer meer dan twintig kijkers niet stemmen om op dat getal van 2 miljoen uit te komen.
pi_204791035
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:58 schreef Aadrianus het volgende:
Op 3 miljoen kijkers lijken mij 2 miljoen stemmen helemaal niet zo gek. Als je meeneemt dat die hard fans wel 20 keer stemmen, kunnen daarvoor ook weer meer dan twintig kijkers niet stemmen om op dat getal van 2 miljoen uit te komen.
Je hebt een beetje een te rooskleurig beeld, denk ik. Het aantal stemmen op dat soort programma's is doorgaans echt niet zo hoog hoor. Twee miljoen is echt bizar veel voor alleen Nederland. Bij de Spaanse nationale finale lieten ze wel het aantal stemmen zien, dat waren er geloof ik enkele tienduizenden.
pi_204791045
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 18:10 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Je hebt een beetje een te rooskleurig beeld, denk ik. Het aantal stemmen op dat soort programma's is doorgaans echt niet zo hoog hoor. Twee miljoen is echt bizar veel voor alleen Nederland. Bij de Spaanse nationale finale lieten ze wel het aantal stemmen zien, dat waren er geloof ik enkele tienduizenden.
Dan is het toch jammer dat er over dat soort getallen eigenlijk niks bekend is.
pi_204791204
Hier kan je de Italiaanse televote percentages vinden. Oekraïne dus echt met een landslide van 29,5% gevolgd door Moldavië met 13,3%. Nederland 9e met 3,3%, wat slechts 0,5% minder is dan de UK die daar 5e werd.

https://www.rai.it/dl/doc(...)zioni%20esc%2022.pdf
leven zoals het leven is
pi_204791321
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 18:10 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Je hebt een beetje een te rooskleurig beeld, denk ik. Het aantal stemmen op dat soort programma's is doorgaans echt niet zo hoog hoor. Twee miljoen is echt bizar veel voor alleen Nederland. Bij de Spaanse nationale finale lieten ze wel het aantal stemmen zien, dat waren er geloof ik enkele tienduizenden.
In totaal waren er 192.000 televotes in de Spaanse finale. Met het ESF in 2009 op ruim 10 miljoen en het JESF (met 1/5 van de kijkers van het ESF) vorig jaar op 4,3 miljoen televotes, denk ik dat het totaal aantal televotes op het ESF zo’n 20 miljoen is. Dan zou die 2 miljoen er een factor 10 naast zitten, dat kan natuurlijk wel.

In Zweden waren er een miljoen televotes bij de finale van Melodifestivalen. Daar keken ongeveer even veel mensen naar als in Nederland naar het ESF, dan zou je hier ook een miljoen televotes kunnen hebben. Aangezien het MF een soort religie is voor sommigen, voelt dat nogal hoog aan.

Al kan het zijn dat Oekraïne mensen massaal aan het stemmen heeft gekregen en daar bijvoorbeeld 40% van heeft binnengeharkt. Als je dit nogal erge nattevingerwerk doortrekt, zou Polen als nummer 5, met de verhouding van die UK stemmen uit 1998, ongeveer 50.000 televotes nodig hebben. Met een kwart miljoen Polen in Nederland lijkt het me niet ondenkbaar dat zij daar voor bijvoorbeeld de helft aan hebben bijgedragen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204797413
Waar is onze inzending geëindigd in de verschillende landen? Dit was de eindklassering van Nederland bij de televoting:

2 België
5 Albanië
6 IJsland
7 Portugal
7 Duitsland
8 Oekraïne
8 Estland
9 Italië
9 Israël
10 Slovenië
10 Litouwen
10 Zweden
11 Kroatië
12 Denemarken
12 Oostenrijk
12 Finland
12 Griekenland
12 Letland
12 Tsjechië
12 Ierland
12 Australië
13 Zwitserland
13 Servië
14 Frankrijk
14 Moldavië
14 Noord-Macedonië
15 Armenië
16 Noorwegen
16 Malta
16 Verenigd Koninkrijk
17 Spanje
18 Cyprus
19 Bulgarije
onb Azerbeidzjan
onb Georgië
onb Montenegro
onb Polen
onb Roemenië
onb San Marino

Bij de jury was de uitslag als volgt:

1 Italië
2 Denemarken
2 Zwitserland
3 Oekraïne
3 Oostenrijk
4 Portugal
4 Slovenië
5 Albanië
5 Litouwen
6 Finland
6 Noorwegen
7 IJsland
7 Duitsland
7 Griekenland
7 Letland
7 Frankrijk
7 Armenië
7 Azerbeidzjan
7 Georgië
8 Montenegro
8 Polen
8 Roemenië
9 Kroatië
10 Estland
10 Israël
11 Tsjechië
11 Servië
13 Moldavië
14 Bulgarije
15 België
16 Spanje
17 Malta
18 Ierland
19 Zweden
20 Noord-Macedonië
20 Verenigd Koninkrijk
20 Cyprus
23 Australië
onb San Marino

Bij een aantal landen is de precieze uitslag niet bekend geworden, door die stemfraude bij de jury's.

De gemiddelde klassering bij de televoting was 11,6. Het is spijtig dat Nederland vaak net buiten de punten gevallen, want daardoor was het bij de punten slechts een 14e plaats. Bij de jury was de gemiddelde positie 9,7 en daar speelde dat effect andersom, want mede door een paar mooie scores werden we daar 8e.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204797492
Opvallend vind ik wel de lage noteringen in het VK. Die zitten wel heel erg in hun eigen muziekbubbel.
En enorm veel Spaanse goedkeuring als je op YouTube kijkt, maar ook daar zien we dat niet terug in de punten.
pi_204797515
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 09:57 schreef Fred_B het volgende:

De gemiddelde klassering bij de televoting was 11,6. Het is spijtig dat Nederland vaak net buiten de punten gevallen, want daardoor was het bij de punten slechts een 14e plaats. Bij de jury was de gemiddelde positie 9,7 en daar speelde dat effect andersom, want mede door een paar mooie scores werden we daar 8e.
Het valt op dat het nummer vooral is aangeslagen in Italië en Oekraïne, om de een of andere reden. Uit die landen heeft ze er veel nieuwe fans bij. En in Spanje dan weer helemaal niet, terwijl dat vooraf misschien wel 'n beetje werd verwacht aangezien die tv-zender haar daar ook al draaide en de Spaanse fans redelijk weg leken van het nummer.

Overall kun je denk ik wel zeggen dat de televote bijna nergens representatief is voor hoe goed men het nummer eigenlijk vindt, want het is zeker wel populairder dan die 14e plaats in de televote. Waar dat dan aan ligt, het zal een combinatie zijn van de loting en de niet genoeg in het oog springende staging... denk ik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')