abonnement Unibet Coolblue
pi_204759367
Zo! Na de bouw van mijn garage bij mijn oude huis had ik al een tijdje wel weer zin in een nieuw groot project.

En die kans deed zich aan, we waren al voorzichtig aan t kijken naar een ander huis, andere huis was gewoon te klein en de asociale buren hielpen ook niet mee aan t woongenot.

En toen deed dit huis zich aan, vrijstaande jaren 30 woning, 89 m2 op 409 perceel, 80m2 garage er al bij met eigen cv ketel en water en afvoer e,d, er in. Alleen het huis is wat aan de kleine kant dus daar gaan we wat aan doen!


Zoals jullie misschien weten werk ik inmiddels voor mijzelf in de bouw, ik doe van alles, van tuinen tot badkamers en alles er tussenin, maar altijd klussen van max 3-4 weken. Een uitbouw als dit zou ik bij een klant ook niet zo snel aannemen. Maar thuis natuurlijk wel, Dus heb er mega veel zin in!


Zo is de achterzijde van het huis nu:



kleine originele uitbouw met de keuken en toilet er in.

En dit moet het worden:



Huidige uitbouw is zon 2,8m diep, nieuwe word 5m diep, en net zo breed als het huis, 5.55m Boven komt dan vanaf de foto gezien rechts een langwerpige badkamer, en links een slaapkamer. Beneden een hal en toilet van 100 cm breed links, en de rest word keuken.

Dak word ook helemaal vernieuwd, nieuwe pannen en 16cm PIR er op.

Ik heb tot september alleen op de vrijdag werk ingepland, de rest ga ik thuis aan de gang. Dus ik kan wel lekker meters maken.
Ik hoop dat ik een beetje tijd vind om het hier up to date te houden.
pi_204759431
Stiekem ben ik al 3 weken aan de hang ;) Dus kan gelijk wat updates posten!

Eerst moest de oude uitbouw plat. Dakbedekking er al af gehaald, binnen keuken enzo al gesloopt en afgevoerd, dakbeschot er al af en hier ben ik t plafond aan t slopen. Wat erg makkelijk gaat zo van bovenaf. :9





toen ook de dakbalken er uit waren kon het lompe werk beginnen





uiteindelijk zijn er 3 volle 6m3's weg gegaan



muren weg


vloer er uit


Alleen even geen foto van dat alles weg is, maar heb hem compleet met fundering weg.

Die fundering stelt trouwens echt niks voor :o 2 stenen naast elkaar op de zandlaag, daar een op, en daar zijn ze dan halfsteens op gaan metselen.
  Knikkerking zondag 15 mei 2022 @ 12:30:07 #3
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_204759780
Gaaf!
Dat gaat een hele verbetering worden in je woongenot 8-)

Ben erg benieuwd naar de vorderingen, dus laat de updates maar komen :7

Veel succes met klussen ^O^
pi_204760169
Mooi project!

Op de render lijkt het één geheel, ga je dat in werkelijkheid ook zo netjes voor elkaar krijgen? Lijkt me lastig om precies dezelfde gevelstenen te vinden etc.

Ga je het bestaande deel ook nog verbouwen? Dit lijkt me wel het moment voor nieuwe kozijnen rondom, spouwmuurisolatie, vloerverwarming op in ieder geval de gehele begane grond, warmtepomp, WTW. ;)
  zondag 15 mei 2022 @ 13:28:40 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204760253
Ga je die 3 resterende buitenmuren van het originele huis ook weghalen en er een compleet nieuwe (beter geisoleerde) schil omheen maken of hou je dat deel as is?
Als je het dak sowieso helemaal vervangt zou ik persoonlijk de schil van dat deel ook gelijk maken aan de schil van het nieuwe deel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 15 mei 2022 @ 13:56:17 #6
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204760474
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 13:28 schreef Leandra het volgende:
Ga je die 3 resterende buitenmuren van het originele huis ook weghalen en er een compleet nieuwe (beter geisoleerde) schil omheen maken of hou je dat deel as is?
Als je het dak sowieso helemaal vervangt zou ik persoonlijk de schil van dat deel ook gelijk maken aan de schil van het nieuwe deel.
Precies. Dan heb je dat in ieder geval gehad en krijg je niet wat het rechterhuis achter de container heeft. :P
Protège moi de mes désirs.
  zondag 15 mei 2022 @ 13:58:03 #7
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_204760485
Gave plannen en mooie suggesties in de Posts hierboven, ben ook wel nieuwsgierig naar het bestaande deel van het huis :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 15 mei 2022 @ 14:07:06 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204760560
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2022 13:56 schreef arvensis het volgende:

[..]
Precies. Dan heb je dat in ieder geval gehad en krijg je niet wat het rechterhuis achter de container heeft. :P
Plus dat je isolatie dan ook stukken beter op orde is, het enige verschil dat je dan nog tussen het oude en het nieuwe deel hebt is de vloerislolatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 15 mei 2022 @ 19:36:18 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204763965
Poeh, dat is nog een hele onderneming ! Ben benieuwd naar het eindresultaat; in feite bouw je gewoon een compleet huis, bij achter je bestaande woning.

Het nieuwe deel wordt dat ook opgetrokken in stenen ? :?
  zondag 15 mei 2022 @ 20:30:06 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204764446
Wat doe je met die vloer/dakbalken? O-)
pi_204764705
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 13:19 schreef XanderH het volgende:
Mooi project!

Op de render lijkt het één geheel, ga je dat in werkelijkheid ook zo netjes voor elkaar krijgen? Lijkt me lastig om precies dezelfde gevelstenen te vinden etc.

Ga je het bestaande deel ook nog verbouwen? Dit lijkt me wel het moment voor nieuwe kozijnen rondom, spouwmuurisolatie, vloerverwarming op in ieder geval de gehele begane grond, warmtepomp, WTW. ;)
Ja dat gaat nooit helemaal lukken natuurlijk. We hebben wel stenen die er op lijken. Maar je gaat t hoe dan ook zien.

Ik denk dat we op de BG van de oudbouw wel isolatie aanbrengen, en beton storten met vloerverwarming. Zodat we de radiatoren kwijt zijn, en we super goed met een warmtepomp kunnen verwarmen. Spouw is een tijdje terug volgeblazen met glaswol, en de kozijnen zijn vorige week geschilderd. ;) Daar willen we ook niks aan doen, we willen de jaren 30 kozijnen behouden.


quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 13:28 schreef Leandra het volgende:
Ga je die 3 resterende buitenmuren van het originele huis ook weghalen en er een compleet nieuwe (beter geisoleerde) schil omheen maken of hou je dat deel as is?
Als je het dak sowieso helemaal vervangt zou ik persoonlijk de schil van dat deel ook gelijk maken aan de schil van het nieuwe deel.
Nee, dat is mega veel werk, haal je t authentieke van t huis weg, en moet de spouw breder. En ruimte heb ik niet aan de oprit kant. Daar pas ik nu net doorheen met de bus.

quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 19:36 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh, dat is nog een hele onderneming ! Ben benieuwd naar het eindresultaat; in feite bouw je gewoon een compleet huis, bij achter je bestaande woning.

Het nieuwe deel wordt dat ook opgetrokken in stenen ? :?
Ja bijna wel, als ik m een paar meter langer had gedaan had ik het huis gewoon verdubbeld haha. Nieuwe deel word ook opgetrokken in stenen, binnenmuren van porizo lijmblokken en buiten gemetseld.
pi_204764721
Ik zal VD week nog wat fotos van t originele huis plaatsen!
  zondag 15 mei 2022 @ 21:01:35 #13
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204764751
Tof project. Ik volg graag.
Spoilers!
pi_204765135
Tof project, en mooi dat je er zoveel aan kunt werken!
pi_204765227
Leuk project!

Goede keuze om de gevel van het oude huis te behouden. Het aanzicht vanaf de straat blijft dan authentiek.

Je zou eventueel kunnen overwegen om de voegen te vernieuwen als die slecht zijn, dat trekt de bestaande bouw en nieuwbouw ook naar elkaar toe.
Wat voor pannen ga je erop leggen?
pi_204765272
Is het trouwens een idee om het bovenlicht boven de achterdeur even hoog te maken als die bij het bestaande raam links? En dan misschien ook het wc raam dezelfde hoogte geven en/of bovenlichten toepassen bij de tuindeuren aan de achterzijde.
pi_204765764
Lekker bezig hoor _O_
pi_204766368
Volg!
pi_204766875
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 21:37 schreef archito het volgende:
Leuk project!

Goede keuze om de gevel van het oude huis te behouden. Het aanzicht vanaf de straat blijft dan authentiek.

Je zou eventueel kunnen overwegen om de voegen te vernieuwen als die slecht zijn, dat trekt de bestaande bouw en nieuwbouw ook naar elkaar toe.
Wat voor pannen ga je erop leggen?
Inderdaad. We willen ook gewoon zoveel mogelijk van de originele jaren 30 details behouden. Zijn juist hartstikke blij dat niemand in de jaren dit huis heeft verprutst.

De dakpannen worden tuille du nord in het antraciet engobe.

Ik kan effe geen goede foto vinden, kijken of deze het doet:



Het is iig antraciet welke een klein beetje glimt. En dan met gevelpannen ipv zon dekplank welke er nu op zit. qua vorm is t dezelfde pan die er nu ook op ligt.

quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 21:39 schreef archito het volgende:
Is het trouwens een idee om het bovenlicht boven de achterdeur even hoog te maken als die bij het bestaande raam links? En dan misschien ook het wc raam dezelfde hoogte geven en/of bovenlichten toepassen bij de tuindeuren aan de achterzijde.
Ik heb al kozijnen staan, achterkant van marktplaats gehaald en voor de zijdeur gaan we de deur welke nu boven zit hergebruiken. voor de toilet gebruik ik het originele kozijntje opnieuw. De hoogtes worden dus niet het zelfde.. Ik ga wel even kijken of ik misschien in het deurkozijn een bovenlicht kan toevoegen, dat kozijntje moet ik nog maken. Straks eens even uitmeten.
pi_204766893
Gelijk nog maar even een update dan ;)

Toen de uitbouw weg was begonnen met t leidingwerk, ik had al een 110mm buis vanaf de garage een stuk richting huis gegraven, toen de uitbouw weg was kon ik hem het laatste stuk tot in de kelder maken:



Afvoer voor de kookplaatafzuiging, 160mm Pvc


bij de schutting zaag ik hem nog op grondniveau af, een rooster er overheen en dan aan de schutting maak ik een klein dakje om het regenwater te beperken wat er in valt. Buis licht op afschot naar de schutting, daar heb ik gaten onderin de buis gemaakt en heb ik een grindput onder de buis gemaakt.

Toen ook de afvoeren en waterleidingen aangelegd waren kon de isolatie er in (alleen waterleiding voor de buitenkraan vergeten, die leg ik of in de dekvloer of onder de keuken door)



Onder de hele fundering ligt 80mm EPS. Later ga ik op het beton nog 100mm eps leggen waarop de dekvloer met vloerverwarming komt.

minikraan gehuurd om de funderingssleuven uit te graven


isolatie en wapening er in:







Fundering heb ik gewoon strak uitgegraven en een bekisting van EPS gemaakt. Scheelt weer bekisting maken met hout oid.

Er was nog iemand van de gemeente wezen kijken naar de wapening en die vond t er gelukkig ook netjes uitzien. :)

En toen kon t beton er in!





Aanhangerpomp en een mixer laten komen. Ging super, lag er met 45 minuten in. Wel een beetje spannend altijd :9

Dat was mn deadline, ik had t beton geregeld voor 5 mei, en was 2 weken er voor begonnen met slopen. Wel echt hard door gewerkt om alles af te krijgen.
pi_204766900
Dit moet ongeveer de keuken worden:



Links in de hoek zie je de deur naar de kelder.

Hij word wel een beetje anders, we hebben hem ergens anders gekocht. Rechts komen 2 lange deuren plafond hoog met een kast er achter en de koelkast, de wijnkoeler gaat onder het blad tussen de 2 hoge kasten, en dan komen de 2 ovens naast elkaar links. Blad word een donker quartsiet blad met bronzen aders er in.
pi_204767383
Leuk project! Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
  maandag 16 mei 2022 @ 16:06:15 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204770318
Nice! Wonen jullie nog in jullie oude huis?
Resistance is futile.
pi_204770495
Woaah, doet 'ie effe :D
Leuk, ik volg!
pi_204770789
Geen halve maatregelen _O_

Die oude fundering die je beschrijft zat in mn vorige huis ook :+
pi_204770850
Lekker bezig man!
  Official ESF Kreviewer maandag 16 mei 2022 @ 17:40:55 #27
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204770969
Knap hoor. Wou dat ik zo handig was met bouwen.
pi_204771243
Wát een mooie klus! Ik volg ook, ben erg benieuwd naar het vervolg!
Is dat zo?
pi_204771303
Ouderwetse terugvindpost!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204772958
Leuk al die reacties!

Ik kan nog een update doen, en dan gaat t weer in realtime :p doe ik morgen of overmorgen even.
pi_204772972
quote:
7s.gif Op maandag 16 mei 2022 16:06 schreef Seven. het volgende:
Nice! Wonen jullie nog in jullie oude huis?
Nee we wonen hier al.

Maar is minder erg dan t lijkt hoor. De rest van t huis is gewoon 'normaal' en de keuken hebben we in de garage opgebouwd, zal ik nog wel een fotootje van maken. We hebben geen klagen :+
  maandag 16 mei 2022 @ 20:53:01 #32
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_204772984
-O- weer wachten
pi_204776457
Logische keuze voor wat betreft kozijnen, hergebruik is het meest duurzaam. :)

Complimenten voor de netheid waarmee je isolatie en wapening voor de vloer hebt aangebracht! Veel aannemers doen het minder nauwkeurig.
pi_204780101
Wauw, wat leuk om te volgen dit! Complimenten over de zorgvuldigheid waarmee je het aanpakt.
pi_204817292
Leuk, alle reacties en complimenten! :)

Update dan maar weer!

Na dat t beton uitgehard was de metselprofielen gesteld, en de kimlaag van de binnenmuur blokken gezet:
Eerst nog met de heftruck die ik van mn pa kan lenen de blokken op de vloer gezet.



Op de achtergrond zie je ook nog dat ik de muren van t bestaande huis heb in gezaagd. Hier kom ik later niet meer bij. ik heb t nog wel even laten zitten, de sleuf tik ik er later uit.

hoger



en hoger



vervolgens de metselprofielen voor de buitenwand gesteld, EPDM tegen de binnenmuur geplakt en de eerste 3 lagen gemetseld. Hier komen de deurkozijnen op te staan, de vloer in huis ligt helaas zon 20 cm hoger dan de bestrating buiten.



Hierna konden de kozijnen er in


Het kozijn van de loopdeur heb ik toch een bovenlichtje boven gemaakt zodat ie even hoog komt als het raamkozijn van de woning (thanks voor wie dat zei ;))

Hier zie je de sleuven in de originele muur. Heb lang getwijfeld of ik die wel ging inzagen, je tast de stevigheid van t huis enorm aan lijkt mij. Maar 2 constructeurs zeiden dat ik gerust kon doen. Dus toch gedaan.



In de spouw van de woning zit al glaswol gespoten, ik heb een strook steenwol de hoek om geduwd en er toen nog een strook in gezet die iets uit steekt. Hier zet ik de pir platen vd uitbouw tegenaan.

De muren worden met elkaar verbonden met glijankers.

Isolatie er tegenaan: 12cm PIR met een rd van 5.45


hier zie je een glijanker


Eigenlijk een rvs pin in een kunstof huls waar hij in kan glijden.

gemetseld tot de rollaag die over het hele huis loopt:


Dit is ook een donkerdere steen dan die boven komt.



totaalplaatje met links in beeld de heftruck die mij zeer veel tilwerk uitspaart 8-)
  zaterdag 21 mei 2022 @ 08:18:38 #36
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204817314
Wauw! Wat heb je veel werk verzet!
Protège moi de mes désirs.
pi_204817388
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:18 schreef arvensis het volgende:
Wauw! Wat heb je veel werk verzet!
Het vertekend natuurlijk wel een beetje, t beton lag er 5 mei in, en ik plaatste dat hier pas 10 dagen later. :P
  Moderator zaterdag 21 mei 2022 @ 08:45:03 #38
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204817436
Dat gaat heel mooi worden zo ! Kleurverschil tussen de bestaande bouw en het nieuwe deel lijkt zo op het oog best mee te vallen :) ^O^
pi_204817486
Is dat een bewuste keuze die binnenstenen, of
is zoiets de standaard tegenwoordig?

Wel mooi.
.
  zaterdag 21 mei 2022 @ 09:05:42 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204817526
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:57 schreef Fer het volgende:
Is dat een bewuste keuze die binnenstenen, of
is zoiets de standaard tegenwoordig?

Wel mooi.
Hoe zou een binnenmuur anders opgebouwd moeten worden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 21 mei 2022 @ 10:04:22 #41
189961 ex
aperture science
pi_204817912
Je zou maar gewoon even zelf met eigen handen een stuk aan je huis kunnen bouwen inclusief fundering.. Jaloers!
(tvp)
The cake is a lie!
  zaterdag 21 mei 2022 @ 10:16:26 #42
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_204818012
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het vertekend natuurlijk wel een beetje, t beton lag er 5 mei in, en ik plaatste dat hier pas 10 dagen later. :P
O nee dan heb je gelijk, dan stelt het geen zak voor wat je hebt gedaan in die 15 dagen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat die handjes wapperen!
pi_204818083
Complimenten! Indrukwekkend, hoor, zo even zelf je uitbouw aan je huis zetten. :)
Is dat zo?
  zaterdag 21 mei 2022 @ 10:26:22 #44
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204818085
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het vertekend natuurlijk wel een beetje, t beton lag er 5 mei in, en ik plaatste dat hier pas 10 dagen later. :P
En het is nog niet klaar? :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204820185
Nice ^O^

Nog geen lepels voor je bobcat overwogen :P?
  zaterdag 21 mei 2022 @ 15:53:18 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204820837
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het vertekend natuurlijk wel een beetje, t beton lag er 5 mei in, en ik plaatste dat hier pas 10 dagen later. :P
Onze aannemer had daar 3 maanden voor nodig :P . Maar goed, die had wat onder de leden en leeft helaas niet meer -O- .
Tis dat je zo ver woont, anders had ik nog wel wat klusjes ;) .
pi_204823551
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat gaat heel mooi worden zo ! Kleurverschil tussen de bestaande bouw en het nieuwe deel lijkt zo op het oog best mee te vallen :) ^O^
Ja valt heel erg mee! Ik heb nu de andere kleur er ook 3 lagen op gemetseld en die kleur komt ook best mooi overeen. :) Blij mee.

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 08:57 schreef Fer het volgende:
Is dat een bewuste keuze die binnenstenen, of
is zoiets de standaard tegenwoordig?

Wel mooi.
Wat had je anders in gedachten dan?

Ik wilde eerst kalkzandsteen doen. Maar dit kwam ik tegen. Dit scheurt niet, en toen ging ik terug denken aan de garage, daar scheurde dat kalkzandsteen overal, dat wil ik straks niet in onze strakke keuken.

Dit zijn wel massieve blokken. Je hebt ze ook van porizo met allemaal holtes er in.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:04 schreef ex het volgende:
Je zou maar gewoon even zelf met eigen handen een stuk aan je huis kunnen bouwen inclusief fundering.. Jaloers!
(tvp)
Haha gewoon durven en het heel erg tof vinden om te doen, de rest komt vanzelf!
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:16 schreef Gieliovd het volgende:

[..]
O nee dan heb je gelijk, dan stelt het geen zak voor wat je hebt gedaan in die 15 dagen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha ja dat ben ik ook zeker wel!
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 10:26 schreef Smallish het volgende:
Complimenten! Indrukwekkend, hoor, zo even zelf je uitbouw aan je huis zetten. :)
Thanks :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 14:36 schreef FranticDJ het volgende:
Nice ^O^

Nog geen lepels voor je bobcat overwogen :P?
Die heb ik! Alleen mn bobcat tilt max 400kg. :P alles wat ik hier heb is zwaarder. Als ik heftruck niet had kunnen lenen had ik de pallets steeds half overgestapeld en t dan met de bobcat gedaan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 15:53 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Onze aannemer had daar 3 maanden voor nodig :P . Maar goed, die had wat onder de leden en leeft helaas niet meer -O- .
Tis dat je zo ver woont, anders had ik nog wel wat klusjes ;) .
In Apeldoorn komen wonen dan. :P
pi_204823569
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2022 20:42 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Die heb ik! Alleen mn bobcat tilt max 400kg. :P alles wat ik hier heb is zwaarder. Als ik heftruck niet had kunnen lenen had ik de pallets steeds half overgestapeld en t dan met de bobcat gedaan.
figured as much ;) zelf ook regelmatig met een half oog naar 2e hands heftrucks gekeken. ook een aanbod gekregen dat ik eigenlijk niet kon laten staan. Maar ja toen ging ik verhuizen en nu ook geen plek voor zo'n ding.

Wie weet op een volgende locatie :7
quote:
[..]
In Apeldoorn komen wonen dan. :P
daar ben ik persona non grata |:)
  woensdag 8 juni 2022 @ 01:57:38 #49
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_204990155
Mag ik wat onkunde vragen stellen?
Die binnenmuur metsel je gewoon met specie op? Of gebruik je daar een soort lijm voor.
Hoeveel ruimte heb je tussen de isolatie en de buitenmuur? 2cm oid?
Die EPDM laag waar zit die precies tussen en is dat tegen optrekkend vocht? Ik zie dat deze dus zoals je zei tegen de binnenmuur gelijmd zit, achter de isolatie platen. Waar houdt dat op aan de ''onderzijde''?

Zeer interessant en mooi topic weer. Ik hoop dat je de tijd neemt om updates te delen want ik vind het echt super leerzaam om zulke dingen te zien. Ook bijvoorbeeld dat de kalkzandsteen in je oude garage niet goed was vind ik tof om te weten, ik laat dat gelijk links liggen nu ik dat weet.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  Moderator woensdag 8 juni 2022 @ 06:11:53 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204990364
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 01:57 schreef -Richard- het volgende:
Mag ik wat onkunde vragen stellen?
Die binnenmuur metsel je gewoon met specie op? Of gebruik je daar een soort lijm voor.
Hoeveel ruimte heb je tussen de isolatie en de buitenmuur? 2cm oid?
Die EPDM laag waar zit die precies tussen en is dat tegen optrekkend vocht? Ik zie dat deze dus zoals je zei tegen de binnenmuur gelijmd zit, achter de isolatie platen. Waar houdt dat op aan de ''onderzijde''?
De binnenmuur wordt gewoon gezet in specie. Deze blokken lijm je niet.
pi_204991702
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 06:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
De binnenmuur wordt gewoon gezet in specie. Deze blokken lijm je niet.
De eerste laag wel ja, de rest is gewoon gelijmd hoor ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 01:57 schreef -Richard- het volgende:
Mag ik wat onkunde vragen stellen?
Die binnenmuur metsel je gewoon met specie op? Of gebruik je daar een soort lijm voor.
Hoeveel ruimte heb je tussen de isolatie en de buitenmuur? 2cm oid?
Die EPDM laag waar zit die precies tussen en is dat tegen optrekkend vocht? Ik zie dat deze dus zoals je zei tegen de binnenmuur gelijmd zit, achter de isolatie platen. Waar houdt dat op aan de ''onderzijde''?

Zeer interessant en mooi topic weer. Ik hoop dat je de tijd neemt om updates te delen want ik vind het echt super leerzaam om zulke dingen te zien. Ook bijvoorbeeld dat de kalkzandsteen in je oude garage niet goed was vind ik tof om te weten, ik laat dat gelijk links liggen nu ik dat weet.
Tuurlijk! Leuk dat je het volgt. :)

Zoals gezegd word de binnenmuur gelijmt. De eerste laag komt in een laag specie, dit noem je de kimlaag. In deze laag zorg je er voor dat de blokken in alle richtingen waterpas staan. De lagen hierna worden gelijmt. Hier heb je weinig stelmogelijkheid meer mee dus die 1e laag moet echt goed staan.

Kalkzandsteen is niet perce slecht hoor. Ik denk ook dat het sterker is dan deze blokken. Maar dat het scheurt is wel een serieus nadeel. Maakt voor een garage niks uit natuurlijk. En als je het zou behangen bv maakt t ook niks uit.

De EPDM laag zit ca 20cm hoog tegen de binnenmuur en komt onder de buitenmuur aan de buitenkant uit. Als er vocht in de spouw naar beneden loopt wil je niet dat dit onderin de spouw ophoopt en in je binnenmuur omhoog trekt.

De totale muurdikte heb ik op 34,5 cm. 10 binnenmuur, 10 buitenmuur 12cm iso en 2,5cm spouw. Die laatste moet volgens mij 2cm minimaal zijn.
pi_205019428
update-tijd!

Ik hoop dat ik het in de goede volgorde vertel, aan de andere kant, als ik t al niet meer weet gaat de verkeerde volgorde jullie zeker niet opvallen :+

Na de onderkant af gemaakt te hebben met de donkere stenen (tot de rollaag) (en ik had maar 10 stenen over, dus was nog even spannend :P ) begonnen met de lichtere stenen!





Wel weer een paar kleine metselfoutjes in de stenen verdeling, blijft toch lastig als je dat niet dagelijks doet, om het dan voor je te zien voor je begint... De lichtere steen was ook net een fractie langer dan de donkere, waardoor het ook niet lekker uit kwam. Maar de leek gaat dit soort 'foutjes' niet opvallen hoor.

Toen de binnenmuur weer at hoger gemaakt, op deze foto had ik net de hoeklijn boven het raampje er in gemaakt


Deze is 100 cm lang en al loei zwaar, kon me mooi voorbereiden op die boven de openslaande deuren, die is 3 meter :9



raampje er in (hergebruikt van de oude uitbouw!) en weer een stukkie hoger gemetseld



vergelijk met de oude muur, straks met een voeg er in komen ze er echt aardig dicht bij in de buurt qua kleur!



Het metselen gaat opzich goed. Enige wat ik erg lastig blijf vinden is om de stootvoegen boven elkaar te houden en dezelfde afmeting. Maar ook dat gaat steeds beter.

Er kwam nog iemand van een bouwmaterialen handel wat brengen, die is metselaar geweest en vroeg waarom ik sommige stenen op de kop deed. Ik wist niet dat die een boven en een onderkant hebben :+ Dus dat gaat vanaf nu ook niet meer verkeerd (ook hier geld, de gemiddelde mens valt dit niet op..) en heb nog wat tips gekregen.

De lomperik er in:

Hoeklijn 100x200x10 dik. Eigenlijk onverantwoord om m er in je eentje in te leggen, maarja, er is niemand en je wil door he.

Goud Hout binnen. Niet zo gereden hoor, heb t aan de weg op de kar laten takelen en toen zo naar achter gereden. :9

binnenmuren weer hoger


links en rechts zijn ze nu op 10 cm na oid op hoogte. dat laatste stukje doe ik pas als ik met t dak bezig ga. effe kijken hoe t uit komt.

Bewust de balken er nog niet in gelegd, nu kon ik mooi nog met de steiger aan de binnenkant rond crossen om die muren zo hoog te krijgen. Ze zitten nu op ca 3,85m vanaf de grond. Ik stond ook iets minder prettig op de steiger :+

Toen de balken er in gegooid:







Buiten weer iets hoger gemetseld, isolatie tegen de zijnwanden er tegenaan:



detail rond het raampje



Het grote voordeel van een heftruck:



en zo hoog ben ik nu met de blinde zijmuur:





Nog een laag of 5 en dan ben ik op hoogte.

En das dan de stand nu!
pi_205019475
_O_
Protège moi de mes désirs.
pi_205019652
goed bezig ! je hebt er lekker tempo in zitten hoor !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_205020016
Niet normaal joh!! Zo knap allemaal. Wat een eer van je werk!!
Met een meidenkwartet
  zaterdag 11 juni 2022 @ 11:28:43 #56
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205020110
Gaat lekker zo! Impressive! En natuurlijk altijd fijn, iemand die je vraagt waarom je de stenen verkeerd om metselt :D . Hamvraag voor de ons is dan, hoe zie je nu wat de onder en bovenkant is?
pi_205020424
Thanks allemaal!

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 11:28 schreef bleiblei het volgende:
Gaat lekker zo! Impressive! En natuurlijk altijd fijn, iemand die je vraagt waarom je de stenen verkeerd om metselt :D . Hamvraag voor de ons is dan, hoe zie je nu wat de onder en bovenkant is?
Haha ja echt he. Achteraf wel blij mee hoor, toch even wat tips gehad, en bevestiging dat hij het er als metselaar netjes uit vond zien is ook wel leuk.



Beetje moeilijk te zien op deze foto, maar op de 2e hele steen van links zie je een logotje staan (is in het echt beter te zien) die moet naar boven gericht zijn. (hier zijn ze dus bijna allemaal verkeer om :+ )

Die zijde van de stenen is wat strakker dan de andere kant qua lijn waardoor je een strakkere muur krijgt.
  zaterdag 11 juni 2022 @ 12:32:11 #58
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205020579
Ah zo, ik had ze gevoelsmatig ook omgedraaid ja. Vanwege de vlakke "puntjes" (die witte puntjes die je op de baksteen ziet) kant die je nu boven hebt liggen. Nu heb je de kant met de "kuil" in het midden naar beneden gericht denk ik?
pi_205020672
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 12:32 schreef bleiblei het volgende:
Ah zo, ik had ze gevoelsmatig ook omgedraaid ja. Vanwege de vlakke "puntjes" (die witte puntjes die je op de baksteen ziet) kant die je nu boven hebt liggen. Nu heb je de kant met de "kuil" in het midden naar beneden gericht denk ik?
Klopt ja, ik deed t als volgt, als ik naar mn gevoel veel specie neer had gelegd deed ik de kuil naar beneden, en als er weinig specie lag deed ik de vlakke kant naar beneden. :+
pi_205021100
_O_ Heel tof om te zien dat je dat helemaal zelf kunt!
pi_205021267
Wienerberger, uit mijn achtertuin komen die. Ziet er weer strak uit, je gaat erg hard!

Mooi werk weer.
Laat die handjes wapperen!
pi_205036903
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 13:59 schreef Gieliovd het volgende:
Wienerberger, uit mijn achtertuin komen die. Ziet er weer strak uit, je gaat erg hard!

Mooi werk weer.
Haha ja als dat hard roept straks dondert het helemaal in elkaar. Binnenmuur, buitenmuur en dakpannen zijn van Wienerberger.

Zit die fabriek bij jou in de buurt dan?

Enne thanks!
  maandag 13 juni 2022 @ 05:56:10 #63
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205038187
Blijkbaar hebben ze meerdere vestigingen, maar die in Haaften is vlak achter mij.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 13 juni 2022 @ 07:30:15 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205038288
Onze Wienerberger Pollux komen van Wienerberger Wolfswaard in Opheusden, en de zwarte van het trasraam van Wienerberger Thorn, in Thorn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205064707
Domme vraag misschien, waarom metsel je binnen en buitenmuur tegelijk op?
Is dat omdat "de steiger er dan toch staat"?
pi_205069197
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:45 schreef Barry1986 het volgende:
Domme vraag misschien, waarom metsel je binnen en buitenmuur tegelijk op?
Is dat omdat "de steiger er dan toch staat"?
Geen domme vraag hoor!

Binnenmuur lijm ik vanaf binnen, buiten vanaf buiten. Dus dat maakt niet uit.

Heeft 2 redenen, zo wissel ik het wat af. Hoef ik niet zo'n lap in een keer te metselen.

En alleen een binnenmuur van 10cm dik bijna 4 meter hoog voelt nogal instabiel aan.. daarom is het ook beter dat de buitenmuur er snel omheen komt, ze zitten verbonden met spouwankers dus vangen samen winstbelasting op.
pi_205071425
Ooohja, stabiliteit, dat is inderdaad een goede reden!
pi_205072036
Fraai project, leuk om te volgen :)
pi_205294059
Afgelopen tijd veel op de bank gelegen, er is dus weinig gebeurt. :'(

Grappie :9

zijmuren op hoogte, de muurplaten er op en laatste kozijn geplaats:


ik heb de eindes van de oude dakbalken afgezaagd, en deze met de lamello machine aan de nieuwe balken verbonden:



Wat een geniaal ding is die lamello zeg, ik ga er nu vanzelf meer toepassingen voor zien. Nog bedankt voor de mensen die m mij aangeraden hebben!

eerste dakbalken op de plek:





binnenmuur weer stukkie de lucht in:




buitenmuur ook:


Toen wilde ik de laatste 3 balken er in maken, en kwam ik bij de schoonsteen uit. Die was eigenlijk erg slecht, en het is onzin om die te laten zitten. Dus hem weg gehaald, onder het dak zit ie nog gewoon. We willen misschien een gashaard op deze plek, de dubbelwandige pijp kan dan zo door het rookkanaal heen.





Die dakbalk rechts, t is moeilijk te zien, maar die steunde op de schoonsteen. maar eigenlijk ook niet :+ Hij hangt nu helemaal vrij in de lucht :9 blijkbaar draagt die niet zo veel, wat ook wel logisch is als je de dakconstructie bekijkt natuurlijk. maar toch een gek idee.

Toen ik bij de schoorsteen aangekomen was besefte ik me pas hoe vies hoog dit eigenlijk is, nok zit op 8 meter van de grond. En ik ben niet zon held op hoogtes. Heb me even afgevraagd hoe het verder moest :+ Maar als je dan een paar keer op hoogte bent geweest, en je zorgt dat je veilig staat went het na een tijdje gelukkig wel.

Hoogste punt!


De laatste 3 dakbalken toch maar even hulp voor gevraagd, dat werd een beetje gevaarlijk in mn eentje.

muren helemaal af!


Zien jullie waar t metselwerk niet helemaal klopt? ;)

eindelijk. met de wanden was ik de laatste dagen van t metselen wel helemaal klaar hoor. Was echt toe aan wat nieuws.





Het weerbericht een beetje gecheckt, en t moest wel redelijk droog blijven tot het dak er op ging. Ik wilde die underlaymentplaten zo droog mogelijk houden, zonde van die veel te dure platen om ze nat te laten regenen..

Dus de vloer er helemaal in gemaakt. Dit was wel echt top, kon nu eindelijk fatsoenlijk werken zonder bang te zijn dat ik door de balken heen val.



Dakbeschot er op:



Das nog best een ding, die grote platen in je eentje :+ De 1e heb ik weer net zo hard naar beneden laten vallen haha. Maar toen kreeg ik er handigheid in en verder ging het goed.

eerste pir plaat er op:


16 cm pir, dikke jongens. lomp om te verwerken ook...

Dat was m even voor zover, ik ben stiekem al iets verder maar das voor de volgende keer!
  zondag 10 juli 2022 @ 09:08:41 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205294238
Lekker bezig ^O^ en wat een vette gedachte eigenlijk dat je eigenlijk die hele uitbouw op eigen kracht bouwt. _O_
Resistance is futile.
  zondag 10 juli 2022 @ 10:00:51 #71
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205294509
Goed bezig ^O^
Maar ik voorzie een probleem met <O) oO/
  zondag 10 juli 2022 @ 10:49:41 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205294975
Gewoon (ruim) een half huis erbij _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205295000
Hoe ga je de aansluiting tussen de oude en nieuwe woning uitvoeren? Ga je een flink stuk van de oude buitenmuur slopen of beperk je het en blijven het grotendeels gescheiden ruimtes?
pi_205295185
quote:
7s.gif Op zondag 10 juli 2022 09:08 schreef Seven. het volgende:
Lekker bezig ^O^ en wat een vette gedachte eigenlijk dat je eigenlijk die hele uitbouw op eigen kracht bouwt. _O_
Ja, wel een apart idee dat ik letterlijk iedere steen in mn handen heb gehad :D

quote:
6s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Goed bezig ^O^
Maar ik voorzie een probleem met <O) oO/
:')

quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:49 schreef Leandra het volgende:
Gewoon (ruim) een half huis erbij _O_
Haha klopt!

quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 10:52 schreef Faraday01 het volgende:
Hoe ga je de aansluiting tussen de oude en nieuwe woning uitvoeren? Ga je een flink stuk van de oude buitenmuur slopen of beperk je het en blijven het grotendeels gescheiden ruimtes?
De bedoeling is nu in het stuk naar de woonkamer een doorgang zonder deur van ca 120cm te maken, met daarnaast een doorkijk gashaard. Maar dit kan nog wijzigen
  zondag 10 juli 2022 @ 14:48:53 #75
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_205297482
Wat een werk weer verzet, respect!
Laat die handjes wapperen!
pi_205297543
Wauw _O_
pi_205302317
Jemig! Wat een tempo!
pi_205302677
Een domino een lamello noemen is wel echt vloeken in de kerk he

Lekker gewerkt man ^O^
pi_205304800
quote:
10s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:21 schreef FranticDJ het volgende:
Een domino een lamello noemen is wel echt vloeken in de kerk he

Lekker gewerkt man ^O^
Oei, ik dacht even snel een update te typen :p domino bedoelde ik inderdaad.

Thanks allemaal!
pi_205310842
vaksnuiter !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_205310988
Recent dit topic ontdekt _O_ .

Jouw garage-topic niet live gevolgd dus extra leuk dit!
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 21:20:00 #82
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205311541
Wauw, dat gaat wel mooi zo ! ^O^
Mooi om te zien dat je isolatie e.d. direct goed aanpakt, alleen een gashaard nog installeren in deze tijd ?
pi_205311636
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2022 20:42 schreef Tegan het volgende:
Recent dit topic ontdekt _O_ .

Jouw garage-topic niet live gevolgd dus extra leuk dit!
Haha nice, tof dat je t leuk vind.
pi_205311659
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Wauw, dat gaat wel mooi zo ! ^O^
Mooi om te zien dat je isolatie e.d. direct goed aanpakt, alleen een gashaard nog installeren in deze tijd ?
Het word er dan een op propaan flessen.

Ik ben er niet kapot van, maar het is wel het mooiste effect... Electrisch is niks, houtkachel is de veel werk om aan te zetten voor m'n vriendin als ze eens een gezellig vuurtje wil en bioethanol vinden we ook niks.
pi_205315845
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:26 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het word er dan een op propaan flessen.

Ik ben er niet kapot van, maar het is wel het mooiste effect... Electrisch is niks, houtkachel is de veel werk om aan te zetten voor m'n vriendin als ze eens een gezellig vuurtje wil en bioethanol vinden we ook niks.
Pelletkachels zijn niet zo ingewikkeld? Je hebt ook kachels die kunnen starten op pellets waar je dan daarna ook blokken in kunt stoken.
pi_205315910
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:26 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het word er dan een op propaan flessen.

Ik ben er niet kapot van, maar het is wel het mooiste effect... Electrisch is niks, houtkachel is de veel werk om aan te zetten voor m'n vriendin als ze eens een gezellig vuurtje wil en bioethanol vinden we ook niks.
Heb je al eens naar waterdamp gekeken? Dat is best een mooi effect.
pi_205316792
Als ik zie hoeveel progressie jij maakt in je eentje, vraag ik me toch af wat die bouwvakkers bij ons de wijk eigenlijk de hele tijd uitvoeren (8>
pi_205654420
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:59 schreef archito het volgende:

[..]
Heb je al eens naar waterdamp gekeken? Dat is best een mooi effect.
Ja ik vond het toch wat tegen vallen.. en heb je dat in doorkijk?
pi_205654590
En weer een update!


Moest even teruglezen waar we gebleven waren, maar de vorige keer zat de 1e pir plaat er op.

De andere kant van de laatste vorige foto:

nieuwe dakkapelletje gemaakt op de buiten afwerking en 1 underlayment plaat die ik te kort kwam na. (Achteraf blij mee want kon via dat gat mooi t dak op klimmen!

Aansluiting oude dak op nieuwe dak. Rechts t nieuwe dak, links oud. Nieuwe balken in de oude buitenmuur liggen en ze op deze manier verbonden.


Pirplaten met tengels er op gelijmt en met 26cm lange schroeven door de pirplaat en dakbeschot de gordingen in geschroefd:


Zie meteen t nadeel van b keus, over t algemeen waren het erg mooie platen maar een enkele was wat krom. De naden heb ik grondig van boven naar onder vol gepurt.





Op 2 platen na deze kant helemaal voorzien van pir


Andere kant ook


Nadeel van zo'n steil dak is dat je niet fatsoenlijk meer boven komt als de panlatten er af zijn.. dus de laatste pir plaat moest even wachten.

Alle panlatten er op met dampopen folie er onder, en eerste rij pannen er op



Bovenste vlak pannen er op



Panlatten aan de andere kant er op



De grootste oude dakkapel gerenoveerd, 12cm pir tegen de wanden en 16 cm op t dak. Nu met een overstek. De randen van de 16cm pir verjongt zodat je geen enorme boeiborden krijgt.



Nieuwe kozijn voor de dakkapel binnen


Nokvorsten er op


Begin gemaakt met pannen aan de andere kant:



Flink wat werk omdat tegenwoordig alle pannen met oanhaken vast moeten. Je ziet ze hier zitten. Deed steeds 2 pannen leggen en dan weer een panhaakje er in slaan.

Effe een test stukje gedaan hoe ik de afgetimmerd goot wil maken:



Wat vinden jullie? Ik wil de doorsteek van het verticale deel nog wat inkorten tot 1 a 2 cm. En dan in de onderplank groeven frezen zodat het 3 smalle planken lijken. Input word gewaardeerd!

Kleine dakkapelletje opnieuw afgewerkt


Andere kant boeiborden er op en alles waterdicht


Geschilderd:


Kozijn in de nieuwe dakkapel, alles geschilderd, daktrims er langsheen en alle pannen er op!



Aan de achterkant deuren er allemaal in!



Hij is nu in principe casco klaar, helemaal wind er waterdicht!

Nu eerst binnen bezig. De keuken hebben we uitgesteld naar eind oktober. Dan wil ik die ruimte klaar hebben. Als ik daar zover ben ga ik eerst buiten de dakgoten er nog aan maken.
pi_205654617
Post kan wat rommelig zijn trouwens, heb mobiel gedaan en dat typt toch niet zo lekker als op de computer
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:32:03 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205654919
Darn O+ _O_ _O_ _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:44:28 #92
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205655615
Wat een werk! geweldig O+
pi_205655828
Een thumbs up hier is niet voldoende _O_ _O_ _O_ _O_
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:18:04 #94
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205655829
_O_ _O_ _O_
pi_205656067
Petje af, hoor! Jemig, wat een werk… _O_
Is dat zo?
pi_205656099
Dit is een van de leukste topics en je bent echt een held. Goed bezig!
pi_205656260
Tof project, leuk om te volgen
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:32:34 #98
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205656427
Holy shit! :o _O_ Wat een werk! Zo netjes! O+
***
pi_205657330
Manmanman, wat een werk heb je weer verzet en wat ziet het er weer top uit!
pi_205657365
Held.

Wat een werk.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:03:45 #101
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205658119
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:09 schreef Gieliovd het volgende:
Held.

Wat een werk.
Wat een vakman _O_ _O_
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:46:01 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205660553
Monster update!

_O_

Heb je een close up van de betimmering van de goot?
Resistance is futile.
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:32:16 #103
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_205661062
Ik dacht er gisteren ofzo nog aan, en nu opeens een update :D

Mooi man, wat een verschil.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 10:22:03 #104
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_205663189
Mooi werk man. Lijkt me echt heerlijk om zoiets te kunnen _O_
  woensdag 17 augustus 2022 @ 10:28:35 #105
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_205663235
Wat ik trouwens leuk vind aan dit project en het delen van de voortgang is dat je een beetje een indruk krijgt van de stappen die genomen worden. Wist je dit allemaal zelf al doordat je in de bouw werkzaam bent of heb je zelf ook informatie ingewonnen voordat je dit project begon?
pi_205668096
Wow thanks voor alle leuke reacties!


quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 22:46 schreef Seven. het volgende:
Monster update!

_O_

Heb je een close up van de betimmering van de goot?
Ga ik even maken nog!

quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 10:28 schreef damsco het volgende:
Wat ik trouwens leuk vind aan dit project en het delen van de voortgang is dat je een beetje een indruk krijgt van de stappen die genomen worden. Wist je dit allemaal zelf al doordat je in de bouw werkzaam bent of heb je zelf ook informatie ingewonnen voordat je dit project begon?
Lang niet alles hoor. Ik heb eerder een garage gebouwd, staat hier ook een topic van op fok. Daarvan hem ik mega veel geleerd. Toen werkte ik ook nog niet in de bouw.

Nu komt er gaandeweg nog wel iets voorbij wat ik niet weet. Dan ga in googelen of ik vraag iemand om advies.

Bv de muren inzagen om de spouw door te laten lopen, dat leek mij niet stevig en twijfelde of ik dat moest doen. Dit heb ik nagevraagd aan de tekenaar.

Verder veel kleine dingen die je even google. En in de basis is veel in de bouw ook wel het zelfde. Met logisch nadenken en precies werken kom je een eind!
  woensdag 17 augustus 2022 @ 20:16:57 #107
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_205668772
Ik vind dat jezelf tekort doet als je je zo bescheiden opstelt. Je hebt echt monsterkennis opgedaan en kunt het heel keurig uitvoeren. En serieus, wie heeft nou de motivatie, kennis en doorzettingsvermogen om zijn huis zo uit te bouwen? _O_
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_205683372
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 20:16 schreef monsterd. het volgende:
Ik vind dat jezelf tekort doet als je je zo bescheiden opstelt. Je hebt echt monsterkennis opgedaan en kunt het heel keurig uitvoeren. En serieus, wie heeft nou de motivatie, kennis en doorzettingsvermogen om zijn huis zo uit te bouwen? _O_
Ahh, bedankt!
pi_205685412
Zeker supernetjes!
Kwam laatst dit huis tegen in de buurt waar mijn moeder woont. Had iemand zelf gebouwd zei ze, en daarna verkocht.
Hoe langer je er naar kijkt, hoe erger het wordt. Het loont zeker wel om netjes te werken!

  vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:57:47 #110
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205688385
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 13:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zeker supernetjes!
Kwam laatst dit huis tegen in de buurt waar mijn moeder woont. Had iemand zelf gebouwd zei ze, en daarna verkocht.
Hoe langer je er naar kijkt, hoe erger het wordt. Het loont zeker wel om netjes te werken!

[ afbeelding ]
:o ;(
***
pi_205689086
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 13:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zeker supernetjes!
Kwam laatst dit huis tegen in de buurt waar mijn moeder woont. Had iemand zelf gebouwd zei ze, en daarna verkocht.
Hoe langer je er naar kijkt, hoe erger het wordt. Het loont zeker wel om netjes te werken!

[ afbeelding ]
Wat een ellende :+ zou me kapot schamen elke keer als ik de straat in reed.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:18:53 #112
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205689852
Het heeft wel wat weg van de Bakermat.

Alleen is die door pro's gebouwd en ontworpen door een topdesigner :P (ik laat ff in het midden wat ik van het resultaat vind O-) ).

@Makrolon; sodeju wat een tempo, goed werk man!
pi_205715885
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 21:18 schreef bleiblei het volgende:
Het heeft wel wat weg van de Bakermat

Dat bordje onder dat stoplicht, dat maakt het helemaal af _O-

Knap werk weer, @Makrolon!
Doe goot-aftimmering, vanwaar het idee om er groefjes in te frezen? Komt dat ergens in de muur/kozijn oid terug? Zo op het eerste gezicht lijkt me het opstaande deel niet lomp ofzo, waardoor breken van het vlak nodig zou zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205716981
Holy moly. Ik kijk in stille bewondering naar je werk, @Makrolon
pi_205718792
quote:
7s.gif Op maandag 22 augustus 2022 21:03 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat bordje onder dat stoplicht, dat maakt het helemaal af _O-

Knap werk weer, @:makrolon!
Doe goot-aftimmering, vanwaar het idee om er groefjes in te frezen? Komt dat ergens in de muur/kozijn oid terug? Zo op het eerste gezicht lijkt me het opstaande deel niet lomp ofzo, waardoor breken van het vlak nodig zou zijn.
Het gaat me om de onderkant. De zijkant wil ik vlak laten.

De reden is dat ik de jaren 30 stijl wil respecteren, en ze toen volgens mij nog geen gladde platen hout hadden zo breed. Daarom wilde ik het als rabat delen laten lijken door er groeven in de frezen.

Maar ik kan t mis hebben natuurlijk..

Verder zit ik te twijfelen om er een paar spotjes in te maken. Maar dat is ook niet echt jaren 30 stijl natuurlijk :+ weet niet of dat te kitscherig gaat worden.
pi_205718819
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 07:43 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het gaat me om de onderkant. De zijkant wil ik vlak laten.

De reden is dat ik de jaren 30 stijl wil respecteren, en ze toen volgens mij nog geen gladde platen hout hadden zo breed. Daarom wilde ik het als rabat delen laten lijken door er groeven in de frezen.

Maar ik kan t mis hebben natuurlijk..

Verder zit ik te twijfelen om er een paar spotjes in te maken. Maar dat is ook niet echt jaren 30 stijl natuurlijk :+ weet niet of dat te kitscherig gaat worden.
Ik zou dan eerder up- downlights aan de gevel hangen oid. Spotjes in een overstek is al snel kamp achtig imo.
pi_205718850
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 07:51 schreef tux87 het volgende:

[..]
Ik zou dan eerder up- downlights aan de gevel hangen oid. Spotjes in een overstek is al snel kamp achtig imo.
Ja erg mooi, alleen gaat me dat bij t oude deel niet meer lukken zonder kabels over de muur... Dan is het geen optie wat mij betreft.

Maar ik neem je punt over kamp achting mee :p
pi_205718877
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 07:43 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Het gaat me om de onderkant. De zijkant wil ik vlak laten.

De reden is dat ik de jaren 30 stijl wil respecteren, en ze toen volgens mij nog geen gladde platen hout hadden zo breed. Daarom wilde ik het als rabat delen laten lijken door er groeven in de frezen.

Maar ik kan t mis hebben natuurlijk..

Verder zit ik te twijfelen om er een paar spotjes in te maken. Maar dat is ook niet echt jaren 30 stijl natuurlijk :+ weet niet of dat te kitscherig gaat worden.
Ah, de onderkant. Dat staat er ook eigenlijk wel, sorry :@
Dan snap ik het ook een stuk beter en ga ik ook met je mee. Dat is wel best een lomp ding, en die viseel even wat breken past inderdaad beter bij je huis.

Spotjes zou ik achterwege laten. Wegens té.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205720480
Wat een fijn topic om te volgen. Leuk om het proces te zien! ^O^

Zelf zou ik terughoudend zijn met buitenverlichting vanwege lichtvervuiling, al snap ik wel dat het omwille van de veiligheid prettig kan zijn om op bepaalde punten licht te hebben (met bewegingssensor). Wat strategisch geplaatste spotjes vind ik wel mooi:



Maar het moet geen kermis worden. Dit vind ik ook nog wel kunnen:



Ik kwam ook dit nog tegen:



Het enige wat hieraan ontbreekt is een disco-optie. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:55:33 #120
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205720757
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een fijn topic om te volgen. Leuk om het proces te zien! ^O^

Zelf zou ik terughoudend zijn met buitenverlichting vanwege lichtvervuiling, al snap ik wel dat het omwille van de veiligheid prettig kan zijn om op bepaalde punten licht te hebben (met bewegingssensor). Wat strategisch geplaatste spotjes vind ik wel mooi:

[ afbeelding ]

Maar het moet geen kermis worden. Dit vind ik ook nog wel kunnen:

[ afbeelding ]

Ik kwam ook dit nog tegen:

[ afbeelding ]

Het enige wat hieraan ontbreekt is een disco-optie. :Y)
Wat wij in ons vorige huis gemerkt hebben met spotjes in de overstek is dat dat een zeer geliefde plek is voor spinnen, hierdoor zag het er bij ons altijd een beetje rommelig en vies uit.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_205720869
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 11:55 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wat wij in ons vorige huis gemerkt hebben met spotjes in de overstek is dat dat een zeer geliefde plek is voor spinnen, hierdoor zag het er bij ons altijd een beetje rommelig en vies uit.
Goed punt! Dat is bij ons ook zo. Misschien is dat iets van het buitengebied? Ik weet niet hoe @Makrolon woont.

Nu je hierover begint, vraag ik me af of het voor de beesten niet onwenselijk is om op die plek verlichting te hebben (denk aan zwaluwen). Mijn schilder was wel heel resoluut: alle beesten periodiek weghalen zodat het schilderwerk zo lang mogelijk goed blijft. Dat kan ik niet opbrengen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205860381
Kleine update vergeleken met de vorige:

De keuken komt eind oktober, dus na mn vakantie (de vorige post kwam vanaf een strandbedje in mallorca :P) eerst binnen verder gegaan.

Vloerverwarmingverdeler opgehangen:



Ook de schouw nog gesloopt bedenk ik me net, en een lateitje in gelegd. Even geen betere fotos van. Zie je her en der wel voorbij komen.
En nog een waterleiding getrokken voor de buitenkraan, had ik normaal onder t beton gegooid maar was ik vergeten :P

2 dikke 32mm leidingen naar de verdeler voorbereidend op warmtepomp. (ik hoop volgend jaar al)



eerste 50mm eps er in



Toen 20mm en nog eens 50, dus totaal 12cm


Ik wilde eerst een 10cm dikke dekvloer smeren, bij nader inzien leek me 8 toch genoeg. Vandaar die 20mm eps er tussen. uiteindelijk is ie wel een dikke 9cm dik geworden, maar daarover zo meer :P

gaas op de grond:


eerste groep er in:


alles er in:




Korte groepen van max 70m hoh 10cm. Schijnt perfect te zijn voor de warmtepomp straks. in totaal 3 groepen in de keuken/hal/wc, een groep heb ik de buizen alvast tot t plafond gelegd voor de badkamer, die wil ik er graag bij op hebben. en dan de overige groepen zijn alvast voor de woonkamer, die boor ik zo door de muur heen. Daar ga ik ook beton storten met vloerverwarming.

Ook nog fijnmazig gaas op de vloerverwarmingsbuizen gegooid, als wapening voor de dekvloer.

En toen t zandcement er in! Ik had hulp van iemand die dit al heel vaak gedaan heeft. Even de kunst afgekeken (ik deed al wel badkamer vloertjes maar nooit zon groot oppervlakte) maar t stelt niks voor en de woonkamer ga ik mooi zelf doen.



Er ging uiteindelijk toch nog dik 9cm op, echt veel. Hele dag gister wezen draaien.. Ruim 2 kuub metselzand en 24 zakken cement. Was gesloopt :+ Maar het ligt er in!



Net heb ik hem afgepapt met cement en water, schijnt ie slijtvaster van te worden. En afgedekt met folie.

En toch wel een mijlpaal, de deur naar de kamer weer open gemaakt! Nu kunnen we weer achterom :D :D niet meer overal voor door de voordeur om t huis heen lopen :P



quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een fijn topic om te volgen. Leuk om het proces te zien! ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 22:05 schreef yinu het volgende:
Holy moly. Ik kijk in stille bewondering naar je werk, @:Makrolon

Heel leuk om te lezen zulke posts!!

Nog even terug komend op de spotjes, ik denk dat ik het ook een beetje te vind worden nu ik er beter over nadenk.
pi_205861891
Mooie progressie weer! Ziet er goed uit, heel strak weer. En 9 cm cement vloer leggen...pffff.
pi_205863165
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2022 21:04 schreef Makrolon het volgende:
maar t stelt niks voor
Tuurlijk joh, die hele verbouwing is een peulenschil. :+
pi_205874522
Gave update weer, hard gewerkt en mooi resultaat! Toch wel een mooie fase die ruwbouw.
Laat die handjes wapperen!
pi_206259186
updatetijd!

na de vloer een paar dagen te laten drogen snel verder gegaan, de keuken komt en dan moet de ruimte er klaar voor zijn.

frame van t wandje geplaatst, met koziijn. in het kozijn komt de huidige deur naar de woonkamer



9mm osb en gips er tegenaan:



ventilatie voor de wc:



ligt tot boven het plafond, de vloer van de verdieping haal ik er nog uit zodat ik daar alles op kan pakken om verder aan te sluiten/leggen. moet oa ook nog water doorheen van de badkamer.

bakjes gemaakt voor de speakers in t plafond;



Komen dezelfde b en w speakers in als @Atmoz altijd heeft. Dat moet wel goed zijn toch 8-) ook aangestuurd met een sonos amp.

plafond uitgerachelt



Ik heb tussen de vloerbalken nieuwe balken opogehangen waar het plafond aan hangt. Zo dreunt het niet door als je boven op de vloer loopt, en kan ik straks vanaf boven steenwol zonder onderbrekingen tussen de vloer en plafond aanbrengen. zelf bedacht, hoop dat het werkt :P

gipsplaten er tegenaan:


heb gipsplaten 300x120 gebruikt om zo min mogelijk naden te krijgen. Aan de kopse kanten heb ik zelf een afgeschuinde kant gemaakt omdat de 4ak platen hier nergens te krijgen waren.

voor dit formaat wil je een gipsplaatlift hebben trouwens :+



stopcontacten voor de koffienis


voor de 1e keer gestuct.



Deze kon opnieuw. Veel te dun aangebracht waardoor ik door de stuc heen ging met afwerken...

maar toen kreeg ik de smaak te pakken!



Het gaat me nu redelijk af en is prima te doen als je kleine oppervlaktes hebt. Als ik een grote wand zou doen zou t wel mis gaan omdat ik gewoon niet snel genoeg ben denk ik.

mislukte wandje ook opnieuw gedaan:


alleen de oude stuc trok t vocht uit de nieuwe stuc waardoor het mega snel droogde... Uiteindelijk toch nog goed gekregen gelukkig.

gipsplaten vlak getrokken:



Dit doe ik ook altijd in badkamers voor klanten. Dus heb ik een beetje ervaring mee. ben hier 4 keer langs gegaan, tussendoor steeds schuren met de excenter. Maar je ziet pas of je t goed hebt gedaan als je gesaust hebt. Dus wel een beetje spannend.

Maarr ik ben echt heel tevreden over t resultaat!



Zelfs met strijklicht zie je de naden amper, zonder strijklicht ziet t er gewoon perfect uit.


En de vorstvrije buitenkraan gemaakt:



de keuken komt strak in de hoek dus hij moest binnen in de muur uitkomen maar dast is gelukt:


Alle leidingen geperst dus dat gaat nooit meer lekken achter de keuken als t goed is.


Zo staat t er nu bij. Vandaag spotjes monteren en speakers, en verder met de aftimmering rondom de kozijnen. Over 3 weken komt de keuken dus de volgende update word een hele vette denk ik 8-) 8-)

Ben overigens nu weer aan het werk dus alles wat er nu gebeurt is en gebeurt gaat in de avonduren en weekenden.
  zondag 9 oktober 2022 @ 10:24:49 #127
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206260006
Gaat hard zo! En dat gangetje bij de wc wordt een sport van bijkeuken ofzo? Of heb je andere plannen daar?
pi_206260177
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2022 10:24 schreef bleiblei het volgende:
Gaat hard zo! En dat gangetje bij de wc wordt een sport van bijkeuken ofzo? Of heb je andere plannen daar?
Nee dat word gewoon een halletje, beetje lang en smal maar ik ga er zelf een kast maken voor de schoenen en jassen enzo.
pi_206263107
mooie update weer , gaat allemaal voorspoedig zo . Mooie klus
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_206271898
Wat leuk, we zitten ongeveer in dezelfde fase, inclusief vorstvrij buitenkraantje :D

(Wij hebben niet zelf gestuct, petje af voor je want daar durf ik me niet aan te wagen!)
pi_206657836
Daar is ie dan, de keuken update! Voor ons wel een mijlpaal, na 6 mnd weer een keuken in huis.

bij t begin beginnen:

Er werd een heleboel afgeleverd, opeens stond alles vol





die dag moest ik gewoon werken, maar savonds gelijk gestart met bouwen:



Echt mooi werk. Wel even latstig met die plafondhoge zijwanden en frontjes, dit had ik nog nooit gedaan dus moest even uitvinden hoe dat t makkelijkste ging.

kastenwand stond, toen de kasten zetten voor t eiland:



precies tussen de kasten door kon het kanaal voor de afzuiging van de kookplaat:


Het toch wel spannende moment, met 3 man en vriendin het blad van t eiland er op getild, Ging eigenlijk wel voorspoedig maar je bent toch bang :+



kookplaat er in:


Heb geen foto van de onderkant met t kanaal, maar wat een hel om aan te sluiten. Daar hebben ze bij bora niet goed over nagedacht... Maar het zit allemaal gelukkig.

water aansluitingen samen met t reservoir van de quooker:



Het wandje van t bar gedeelte iets naar achter gehaald, dan kan t reservoir vd quooker precies tussen de laden en de wand.

En toen was hij grotendeels af:









8-) 8-)
  Redactie Sport / Supervogel zondag 13 november 2022 @ 09:09:57 #132
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_206657941
Poah mooi _O_
Wat een gaaf blad ook.
  zondag 13 november 2022 @ 09:24:54 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206658036
Sjieke keuken, hoor _O_
Resistance is futile.
  zondag 13 november 2022 @ 10:00:50 #134
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_206658300
_O_ ^O^
pi_206658437
Wow, knappe keuken. Wat ga je weer hard! ^O^
Is dat zo?
pi_206658445
Nice!

Begrijp ik goed dat die Afzuiging direct naar buiten gaat ipv recirculatie ( :r )?

[ Bericht 1% gewijzigd door FranticDJ op 13-11-2022 10:36:57 ]
pi_206658515
Thanks allen!

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 10:21 schreef FranticDJ het volgende:
Nice!

Begrijp ik goed dat die Afzuiging direct naar buiten ja ipv recirculatie ( :r )?
Dat begrijp je goed!



Daar ligt de buis. ;) we hebben wel getwijfeld over recirculatie maar blij dat we t nu gewoon naar buiten doen. Die filters schijnen wel goed te zijn maar niet goedkoop, moet je toch een paar keer per jaar vervangen anders. en t vocht enzo wil je gewoon naar buiten hebben.
pi_206658549
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 10:32 schreef Makrolon het volgende:
Thanks allen!
[..]
Dat begrijp je goed!

[ afbeelding ]

Daar ligt de buis. ;) we hebben wel getwijfeld over recirculatie maar blij dat we t nu gewoon naar buiten doen. Die filters schijnen wel goed te zijn maar niet goedkoop, moet je toch een paar keer per jaar vervangen anders. en t vocht enzo wil je gewoon naar buiten hebben.
^O^

ja ik heb nu recirculatie en ik vind het kut met peren. Never again.
  zondag 13 november 2022 @ 10:43:18 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206658606
Hier ook de afvoer van de afzuigkap via de kruipruimte naar buiten, geen spijt van gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206658647
Wauw! Fantastisch mooi. Wat voor vloer komt er eigenlijk in?

Ik zou ook geen recirculatiekap meer willen hebben inderdaad. Ben benieuwd hoe die Bora bevalt. Als ik ooit een nieuwe keuken neem (hopelijk duurt dat niet al te lang) twijfel ik over toch gewoon een ouderwetse boven-je-hoofd afzuigkap of zo’n downdraft geval. Bij mij zou er geen eiland komen en tegen een muur vind ik een afzuigkap eigenlijk niet echt storend… en ik heb toch nog het idee dat een downdraft minder goed werkt dan een hoge. Maar dat kan ook komen omdat ik ze nog niet zo vaak in werking heb gezien en ze dan altijd met een recirculatiesysteem zijn.
pi_206658851
@Makrolon heb je buiten op die leiding een zwanenhals ofzo op zitten tegen inregenen?
  zondag 13 november 2022 @ 11:54:16 #142
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206659278
Hadden wij ook moeten doen ;( .
Maar iedereen beweerde dat die recirculatie kappen tegenwoordig veel beter zijn en je anders rare tochtstromen in je huis krijgt. Nogal spijt van om niet gewoon ff een buisje onder de grond te leggen.
  zondag 13 november 2022 @ 15:08:35 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206661091
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 11:10 schreef FranticDJ het volgende:
@:makrolon heb je buiten op die leiding een zwanenhals ofzo op zitten tegen inregenen?
Daar is wel een oplossing voor met een ventilatieschacht:
https://www.tilmar.nl/nie(...)g-via-de-kruipruimte

Wij hebben die koekoek, ik wilde eerst ook de ventilatieschacht, maar op een of andere manier is het de koekoek geworden, wat uiteraard fraaier staat, want aan de zijkant van het huis, een paar meter achter de voorkant, dus zichtbaar vanaf de straat, maar door de koekoek niet zichtbaar :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 13 november 2022 @ 15:19:44 #144
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_206661156
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 10:47 schreef yinu het volgende:
Wauw! Fantastisch mooi. Wat voor vloer komt er eigenlijk in?

Ik zou ook geen recirculatiekap meer willen hebben inderdaad. Ben benieuwd hoe die Bora bevalt. Als ik ooit een nieuwe keuken neem (hopelijk duurt dat niet al te lang) twijfel ik over toch gewoon een ouderwetse boven-je-hoofd afzuigkap of zo’n downdraft geval. Bij mij zou er geen eiland komen en tegen een muur vind ik een afzuigkap eigenlijk niet echt storend… en ik heb toch nog het idee dat een downdraft minder goed werkt dan een hoge. Maar dat kan ook komen omdat ik ze nog niet zo vaak in werking heb gezien en ze dan altijd met een recirculatiesysteem zijn.
Nadeel van al die downdraft dingen lijkt me het schoonmaken. Ik ben zo blij met m’n gladde inductieplaat dat ik er niet aan moet denken dat daar een gat/rooster in zit. In het vorige huis hadden we een grill naast de kookplaat en die was altijd viezer van het koken op de kookplaat dan van het gebruik van de grill zelf.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 13 november 2022 @ 15:22:12 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206661163
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 15:19 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Nadeel van al die downdraft dingen lijkt me het schoonmaken. Ik ben zo blij met m’n gladde inductieplaat dat ik er niet aan moet denken dat daar een gat/rooster in zit. In het vorige huis hadden we een grill naast de kookplaat en die was altijd viezer van het koken op de kookplaat dan van het gebruik van de grill zelf.
Idem, daarom hebben wij ook een volledige kookplaat en een downdraft erachter die omhoog komt als hij nodig is.
Gelijk een mooie spatwand zodat niet het halve eiland achter de kookplaat onder zit :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 13 november 2022 @ 15:25:07 #146
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206661178
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 15:19 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Nadeel van al die downdraft dingen lijkt me het schoonmaken. Ik ben zo blij met m’n gladde inductieplaat dat ik er niet aan moet denken dat daar een gat/rooster in zit. In het vorige huis hadden we een grill naast de kookplaat en die was altijd viezer van het koken op de kookplaat dan van het gebruik van de grill zelf.
Dat rooster neem je gewoon af met een vochtig doekje en net als bij je afzuigkap zet je de rest 1 keer per week/2 weken in de vaatwasser.

Dat rooster schoonmaken is overigens heel veel minder werk dan de rest van de inductieplaat schoonmaken ;) .

Wat dat betreft ben ik fan. Alleen dat recirculatie is niet ideaal.
pi_206661245
Zou eigenlijk eerder 'bang' zijn dat die motor volloopt als iets overkookt, dan een roostertje schoonmaken :+
  zondag 13 november 2022 @ 15:41:35 #148
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_206661293
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 15:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat rooster neem je gewoon af met een vochtig doekje en net als bij je afzuigkap zet je de rest 1 keer per week/2 weken in de vaatwasser.

Dat rooster schoonmaken is overigens heel veel minder werk dan de rest van de inductieplaat schoonmaken ;) .

Wat dat betreft ben ik fan. Alleen dat recirculatie is niet ideaal.
Vet spetters gaan toch in de openingen zitten? Inductieplaat is gewoon vochtige doek erover en om de zoveel tijd met speciaal spul de glasplaat iets beter boenen
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 13 november 2022 @ 16:04:48 #149
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206661453
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 15:41 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Vet spetters gaan toch in de openingen zitten? Inductieplaat is gewoon vochtige doek erover en om de zoveel tijd met speciaal spul de glasplaat iets beter boenen
Welke opening?
Je hebt een gietijzeren plaat/rooster. Daaronder zit een bakje met op dat bakje een filter zoals je in alle afzuigkappen hebt.

Dus als je het voor elkaar krijgt dat het door de gaten van het gietijzeren plaatje spettert, valt het of in dat bakje (wat van plastic is en gewoon huppetee de vaatwasser in gaat), of het wordt door die filter gezogen waardoor het niet in de buurt komt van de ventilator/motor.

Dez. In de 3 jaar dat we die kookplaat hebben, heb ik nog nooit gehad dat ik iets vettigs of uberhaupt iets onder het opvangbakje/filter heb gevonden. En die opvangbak/filter gaan dus gewoon de vaatwasser in.
  zondag 13 november 2022 @ 16:07:25 #150
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206661470
Als ik trouwens de inductieplaat met een vochtige doek af neem zit ie vol vegen. Dus altijd met speciaal spul en dan moet je de glasplaat nog steeds droog boenen als je geen vegen erop wil hebben :P .

Dus ritueel glasplaat is:
Hete vochtige doek eroverheen, daarna nog een keertje speciaal spul en dat weer droogboenen (1.5min werk) en verder het gietijzeren plaatje van de afzuigunit meenemen met de vochtige doek en 1 keer in de zoveel tijd de rest in de vaatwasser (10sec.) :P .

Kortom, goeie keuze @Makrolon!
Wat betreft die afzuigunit die omhoog komt, ik vraag mij daarvan weer af hoe lang het duurt voordat het motortje vast loopt en ie niet meer omhoog komt :+ .
pi_206661543
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 16:07 schreef bleiblei het volgende:
Als ik trouwens de inductieplaat met een vochtige doek af neem zit ie vol vegen. Dus altijd met speciaal spul en dan moet je de glasplaat nog steeds droog boenen als je geen vegen erop wil hebben :P .

Dus ritueel glasplaat is:
Hete vochtige doek eroverheen, daarna nog een keertje speciaal spul en dat weer droogboenen (1.5min werk) en verder het gietijzeren plaatje van de afzuigunit meenemen met de vochtige doek en 1 keer in de zoveel tijd de rest in de vaatwasser (10sec.) :P .

Kortom, goeie keuze @:makrolon!
Wat betreft die afzuigunit die omhoog komt, ik vraag mij daarvan weer af hoe lang het duurt voordat het motortje vast loopt
helder :Y

quote:
en ie niet meer omhoog komt :+ .
vast geen blauwe pilletjes voor ;(
  zondag 13 november 2022 @ 16:22:28 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206661586
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 16:07 schreef bleiblei het volgende:
Kortom, goeie keuze @:makrolon!
Wat betreft die afzuigunit die omhoog komt, ik vraag mij daarvan weer af hoe lang het duurt voordat het motortje vast loopt en ie niet meer omhoog komt :+ .
Als dat in de eerste 5 jaar gebeurt bel ik gewoon Miele, want 5 jaar garantie :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206661598
Het recirculeren vind ik ook niet ideaal. Vooral nu het kouder wordt condenseert al het vocht op de koude vloer.

Voor de afzuiging van de pannen en geurtjes is recirculeren hier geen probleem.
Rooster schoonmaken doe ik eens in de paar weken. Microvezeldoekje blijft toch hangen aan het gietijzer dus daar blijf ik zoveeel mogelijk vanaf. Kan met de rest van het filter in de vaatwasser of gewoon afspoelen.
Overkoken nog niet gehad en daar is het filter ook op ontworpen dus dat lijkt mij geen probleem.
Voorheen Post ID 101472
  zondag 13 november 2022 @ 16:48:49 #154
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_206661758
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 16:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Welke opening?
Je hebt een gietijzeren plaat/rooster. Daaronder zit een bakje met op dat bakje een filter zoals je in alle afzuigkappen hebt.

Dus als je het voor elkaar krijgt dat het door de gaten van het gietijzeren plaatje spettert, valt het of in dat bakje (wat van plastic is en gewoon huppetee de vaatwasser in gaat), of het wordt door die filter gezogen waardoor het niet in de buurt komt van de ventilator/motor.

Dez. In de 3 jaar dat we die kookplaat hebben, heb ik nog nooit gehad dat ik iets vettigs of uberhaupt iets onder het opvangbakje/filter heb gevonden. En die opvangbak/filter gaan dus gewoon de vaatwasser in.
Ik zie bij Makrolon in de foto’s hierboven ringen, ik bedoel dus tussen die ringen. Onze grill was ook van gietijzer maar met een vochtig doekje kreeg je daar echt vetspetters niet weg.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_206664313
Ben je niet vergeten een inlaatcombinatie te plaatsen voor de Quooker?
pi_206664690
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 15:19 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Nadeel van al die downdraft dingen lijkt me het schoonmaken. Ik ben zo blij met m’n gladde inductieplaat dat ik er niet aan moet denken dat daar een gat/rooster in zit. In het vorige huis hadden we een grill naast de kookplaat en die was altijd viezer van het koken op de kookplaat dan van het gebruik van de grill zelf.
Ja ook dat! Mijn huidige inductieplaat is altijd in 10 seconden schoon na het koken, dat vind ik echt zo fijn. Ook dat er geen knoppen of zoiets opzitten.
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 15:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Idem, daarom hebben wij ook een volledige kookplaat en een downdraft erachter die omhoog komt als hij nodig is.
Gelijk een mooie spatwand zodat niet het halve eiland achter de kookplaat onder zit :+
Daarvan zou ik dus ook vrezen dat de lift stukgaat. Maar bij een Miele zal dat wellicht wel meevallen.


quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 16:07 schreef bleiblei het volgende:
Als ik trouwens de inductieplaat met een vochtige doek af neem zit ie vol vegen. Dus altijd met speciaal spul en dan moet je de glasplaat nog steeds droog boenen als je geen vegen erop wil hebben :P .

Dus ritueel glasplaat is:
Hete vochtige doek eroverheen, daarna nog een keertje speciaal spul en dat weer droogboenen (1.5min werk) en verder het gietijzeren plaatje van de afzuigunit meenemen met de vochtige doek en 1 keer in de zoveel tijd de rest in de vaatwasser (10sec.) :P .

Kortom, goeie keuze @:makrolon!
Wat betreft die afzuigunit die omhoog komt, ik vraag mij daarvan weer af hoe lang het duurt voordat het motortje vast loopt en ie niet meer omhoog komt :+ .
Mijn inductieplaat is altijd wel meteen schoon. Of misschien ben ik gewoon een beetje kippig, dat kan ook. ;)
pi_206665022
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 16:48 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik zie bij Makrolon in de foto’s hierboven ringen, ik bedoel dus tussen die ringen. Onze grill was ook van gietijzer maar met een vochtig doekje kreeg je daar echt vetspetters niet weg.
Dat zit los en kan gewoon ff onder de hete kraan door als t vies is ;) niet meer werk dan je kookplaat schoon maken.


Hele gave mooie chique keuken O+
pi_206666172
Haha maakt veel los die kookplaat 😁
Ik heb nog geen klachten gehoord qua schoonmaken... bevalt tot nu toe erg goed!

quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 19:27 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ben je niet vergeten een inlaatcombinatie te plaatsen voor de Quooker?
Nee hoor. Er zit een terugslagklep bij de Quooker, die zit er netjes tussen.
pi_206666226
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 11:10 schreef FranticDJ het volgende:
@:makrolon heb je buiten op die leiding een zwanenhals ofzo op zitten tegen inregenen?
Hij ligt op afschot naar buiten toe, en heb daar onderin de bocht wat gaten geboord met een grindpunt er onder. En dan komt er een klein dakje boven van 2 plankjes tegen direct inregenen.
pi_206666313
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 20:58 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Hij ligt op afschot naar buiten toe, en heb daar onderin de bocht wat gaten geboord met een grindpunt er onder. En dan komt er een klein dakje boven van 2 plankjes tegen direct inregenen.
^O^
pi_206666360
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 20:56 schreef Makrolon het volgende:
Haha maakt veel los die kookplaat 😁
Ik heb nog geen klachten gehoord qua schoonmaken... bevalt tot nu toe erg goed!
[..]
Nee hoor. Er zit een terugslagklep bij de Quooker, die zit er netjes tussen.
heeft een Quooker tegenwoordig dan iets ingebouwd voor de overdruk?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_206666450
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 20:56 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Nee hoor. Er zit een terugslagklep bij de Quooker, die zit er netjes tussen.
Ik ben niet anders gewend dan dat daar ook een inlaatcombinatie tussen hoort?


Water zet uit als je het verwarmt, die druk kan toch nergens naar toe zonder inlaatcombinatie?

Edit: Blijkbaar is dat vernieuwd ofzo: https://www.quooker.nl/vernieuwde-pro3
pi_206666796
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 21:04 schreef densmee het volgende:

[..]
heeft een Quooker tegenwoordig dan iets ingebouwd voor de overdruk?
Ja blijkbaar... T stond exact zo in de handleiding. Ik was al lang blij dat t niet aan de afvoer moest.
pi_206666820
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 21:08 schreef XanderH het volgende:

[..]
Ik ben niet anders gewend dan dat daar ook een inlaatcombinatie tussen hoort?
[ afbeelding ]

Water zet uit als je het verwarmt, die druk kan toch nergens naar toe zonder inlaatcombinatie?

Edit: Blijkbaar is dat vernieuwd ofzo: https://www.quooker.nl/vernieuwde-pro3
Interessant! Dat hebben ze wel slim gedaan. Installatie was echt een eitje nu.


Behalve dan dat ik niet wist dat je 2x de ring moet indrukken en dan moet draaien. Ben 20 min bezig geweest om m aan de gang te krijgen :+ dat stond dan weer niet in de handleiding.
pi_206666829
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 21:31 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Interessant! Dat hebben ze wel slim gedaan. Installatie was echt een eitje nu.

Behalve dan dat ik niet wist dat je 2x de ring moet indrukken en dan moet draaien. Ben 20 min bezig geweest om m aan de gang te krijgen :+ dat stond dan weer niet in de handleiding.
_O-

mn ouders hebben 'm nu een jaar of 4 en die vechten er nog steeds mee :')
pi_206666898
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 21:31 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
_O-

mn ouders hebben 'm nu een jaar of 4 en die vechten er nog steeds mee :')
Haha nu ik t weet is t prima. Maar had echt alles geprobeerd. Had bijna alles weer los gehaald om te checken of t goed zat. :')

Toen een youtube filmpje gekeken van iemand die m gebruikte, toen zag ik pas hoe t werkt :p
pi_206666921
Voortvarend bezig!


Heb jij nu een kleine Quooker of zo'n allemachtig groot eiland?
pi_206667056
quote:
7s.gif Op zondag 13 november 2022 21:36 schreef Candaasje het volgende:
Voortvarend bezig!


Heb jij nu een kleine Quooker of zo'n allemachtig groot eiland?
Haha de kleine Quooker met 3l reservoir.

T eiland is 2.6x1m
pi_206667315
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 21:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Haha de kleine Quooker met 3l reservoir.

T eiland is 2.6x1m
Ik begon al aan mijn keukenkastje te twijfelen :D
pi_206667361
Maarre, chique hoor. Wat voor materiaal is het blad? Kon je dat zelf tillen? (Ziet er zwaaaaaar uit)

Edit: beter lezen
pi_206675330
Zo, dat toont!

Van welk materiaal is dat keukenblad?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_206678732
Thanks! Het blad is quartzite (als ik t goed schrijf) komt uit Brazilië.

Hij was met zn 3e goed te tillen! Maar zeker wel zwaar.
pi_206883641
Zo, de keuken was bruikbaar, kunnen we weer buiten verder! En dat was wel nodig, want er zaten geen dakgoten langs t huis. Dus de muren werden zeiknat bij regen.. (binnen gelukkig (nog) nergens last van gehad.

Ik wilde een afgetimmerde goot. een kleine overstek dus. De grootste bakgoot besteld en daar kon een constructie voor gaan maken.

Heb geen foto van eerder in t proces, maar ik heb eerst een balk tegen t huis geschroeft, op afschot naar de afvoer toe. Daar onder aan t begin en eind balken tegen aan geschroeft, lijntje er tussen gespannen en aan de hand daar van alle afzonderlijke balkjes gesteld. Met dit als resultaat:



Wel vet om te melden, er zat max 8mm verschil in de lengte van de balken. Tot aardig gelukt om de uitbouw recht achter t huis te krijgen :P

Maar ik zat er mee dat ik het stevig wilde hebben. Zodat ie niet zou gaan hangen. Je krijgt die bevestiging van de 2 vuren balkjes aan elkaar natuurlijk nooit super sterk... Hoe lossen we dat op.

Lang over nagedacht, en heb dit bedacht:



Door elk balkje gaat een draadeind, door de isolatie en door de tengel:

zo zit hij dan onder de pan:



Nu hangt hij dus als t ware aan het dak. Super sterk, ik heb er aan gehangen, geeft geen krimp 8-)

Dus alle balkjes er aan:



daar dan een balk voor langs:



en daar ligt dan een bakgoot op:







Dan komt er aan de voorkant nog 12mm multiplex als boeibord, en de onderkant komen vuren kraaldelen tegenaan.

Aan de andere kant had ik een andere uitdaging, want 2 dakkapellen waar ik de goot wel voor langs wil laten lopen. daar kon ik het spul natuurlijk niet ophangen met de draadeindes. Dus daar heb ik het nu zo gedaan:



links en rechts van de dakkapel hangt ie met een draadeind, daar komt dan voorlangs een dubbele balk, en ik heb ze met metalen hoekjes nog wat verstevigd, niet zo stevig als met draadeindes, maar alsnog stevig genoeg denk ik.

zo ver ben ik dan nu met de andere kant:



er hoeft alleen nog een balk voor langs en dan kan ook hier de dakgoot op.

Erg blij mee dat ik dit straks af heb, was toch geen prettig idee dat al dat water van t dak vlak bij t huis neer kwam..
Ondertussen ook nog in de wc en hal beneden bezig als t slecht weer is, maar dat update ik later. :)
  woensdag 30 november 2022 @ 20:07:42 #174
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_206885007
Multiplex en vuren om het af te werken krijg je spijt van ;)
Je blijft schilderen ivm uw stralen en vocht
Trespa maar dan dun is de oplossing, in elke kleur te krijgen
Desnoods 2e hands van marktplaats maar nooit meer onder houd scheelt heel veel werk en geld :P
pi_206885094
Die goot moet natuurlijk wel stevig als de pieten er doorheen lopen om kadootjes af te leveren :P
Mooi werk weer!
pi_206886542
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
Multiplex en vuren om het af te werken krijg je spijt van ;)
Je blijft schilderen ivm uw stralen en vocht
Trespa maar dan dun is de oplossing, in elke kleur te krijgen
Desnoods 2e hands van marktplaats maar nooit meer onder houd scheelt heel veel werk en geld :P
Trespa vind ik echt geen porem op een jaren 30 huis. ;) En dan kijk je van onder tegen die dunne kopse kanten van t trespa aan. Dat vind ik echt niks.

En t vuren zit aan de onderkant van de goot. Daar komt geen regen en geen uv licht.
pi_206886567
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die goot moet natuurlijk wel stevig als de pieten er doorheen lopen om kadootjes af te leveren :P
Mooi werk weer!
Als Sinterklaas uit glijd op die gladde dakpannen word ie mooi opgevangen door de goot :p

Thanks!
pi_206887152
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Trespa vind ik echt geen porem op een jaren 30 huis. ;) En dan kijk je van onder tegen die dunne kopse kanten van t trespa aan. Dat vind ik echt niks.

En t vuren zit aan de onderkant van de goot. Daar komt geen regen en geen uv licht.
Ik heb Unipanel gebruikt voor de boeidelen van m'n schuur dat werkte ook wel mooi, speciale schroeven en dopjes van hetzelfde materiaal erbij die nagenoeg onzichtbaar zijn erna. 16mm dik dus wat dikker dan het meeste HPL maar krast wel makkelijk, en ook niet echt goedkoop :z

edit: Zijn dat trouwens knipvoegen bij de oude muren? Ik vond normaal voegen al klotewerk, benieuwd of je die zelf gaat doen :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Tom_ op 30-11-2022 21:50:58 ]
  donderdag 1 december 2022 @ 09:17:04 #179
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_206889782
quote:
Mooie update weer! Let je de volgende keer bij het metselen wel even op dat je de stenen goed legt, dus allemaal met de bolle kant naar beneden? :9
pi_206893770
*knip*

Sommige zaken kun je beter gewoon niet posten :)


[ Bericht 96% gewijzigd door Vonkenboer op 02-12-2022 21:11:41 ]
pi_206937253
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:42 schreef Tom_ het volgende:

[..]
Ik heb Unipanel gebruikt voor de boeidelen van m'n schuur dat werkte ook wel mooi, speciale schroeven en dopjes van hetzelfde materiaal erbij die nagenoeg onzichtbaar zijn erna. 16mm dik dus wat dikker dan het meeste HPL maar krast wel makkelijk, en ook niet echt goedkoop :z

edit: Zijn dat trouwens knipvoegen bij de oude muren? Ik vond normaal voegen al klotewerk, benieuwd of je die zelf gaat doen :P
Ik heb t niet bekeken maar als ik dopjes hoor lijkt t me al niet mooi op ons huis. :P We hebben hout genoeg dus die paar plankjes extra onderhouden is ook niet te moeite..
haha ja dat zijn knipvoegen. Ik probeer nog een offerte te krijgen om t te laten doen maar anders ga ik t zelf doen ja, lijkt mij ook klote werk :+ Maar als ik 5k kan besparen dan zet ik me daar wel overheen. t lijkt me niet heel moeilijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 09:17 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Mooie update weer! Let je de volgende keer bij het metselen wel even op dat je de stenen goed legt, dus allemaal met de bolle kant naar beneden? :9
haha jaja, daar was ik al achter :+
pi_207005375
Wat een kunstenaar ben je. Geweldig dat je dit deelt met ons.
pi_207010979
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:16 schreef Conjo7 het volgende:
Wat een kunstenaar ben je. Geweldig dat je dit deelt met ons.
Haha zo zie ik dat zelf echt niet. Maar bedankt!!


Aankomende week ga ik beginnen met de woonkamer vloer er uit te halen! Zondag gaan 'verhuizen' naar de slaapkamer met de woonkamer. Bed gaat dan naar de uitbouw.
pi_208059189
Tijd voor een dikke update!!

Er is weer veel gebeurd. Het is redelijk veel dus ik ga er een beetje rap doorheen.

Woonkamer leeg gehaald:


Beginnen met vloer slopen:


verder:


Nog verder, met links in de hoek probleemgeval kelder. Daarover later meer:


Zo goed als al het hout er uit, verder ook al t leidingwerk van de cv er uit kunnen halen. Heerlijk dat dat allemaal niet meer nodig is.


Muurtje in t midden ook weg, en alles redelijk schoon:




glasvezel en ziggo kwamen in de woonkamer uit, dit wilde ik daar weg hebben. Dus opgegraven en naar de meterkast veplaatst:



randisolatie gezet:


Folie en wapening gelegd:


Toen vol geblubberd met 12 a 13cm beton:


Toen probleemgeval kelder opgelost... In de vorige fotos zie je wel hoe t was. Maar hier wilde ik de dekvloer uiteraard overheen hebben lopen. Lang over nagedacht hoe ik dit ging oplossen met minimale kans op scheurvorming in de dekvloer. Ueberduitser nog om advies gevraagd, die kwam met stalen balkjes om hoogte te besparen.

Uiteindelijk is t dit geworden, ik heb een hoeklijn 200x100x10 op 2 stalen kokers van 100x40 gezet, die stalen kokers staan tegen de keldermuur op de grond. op de hoeklijn liggen ipe balkjes van 80mm hoog, die liggen aan de andere kant in de kelder muur. Daarop dan weer betonplex. (nog niet op de foto)



Op het beton komt 16cm eps, die kan ik nu mooi over de kelder heen doorleggen.



mantelbuis vanaf de kelder naar de hoek voor de aircoleidingen


Isolatie er in, folie er op, daar netten maaswijdte 10x10 voor de vloerverwarming op en daar dan de vloerverwarmingsbuis op:



Dekvloer er in, zelf gesmeerd, 2 vrienden hebben met 2 molens de specie gedraaid:


Wand van de ensuite deuren weg gehaald, daar moet een nieuw schuifdeursysteem in komen:


leidingen gefreest, die naar boven gaat door de muur over het plafond naar de meterkast, daar komt alle tv apparatuur, die onderste gaat vanaf de tv naar achter de soundbar.


Kan niet wachten tot ik de tv weer kan ophangen, word echt gaaf denk ik alles clean en vrij aan de muur zonder leidingen of apparatuur bij de tv.

Ik vergeet het bijna, in de hoek zat nog een oude schouw, deze heb ik ook weg gehaald.

Toen de wand gestuct:



nog een wand gestuct:

Ik zie dat dit was van tijdens het stuccen :+ Uiteraard is ie mooi vlak geworden haha

Dat stuccen is altijd een strijd :+ De ene keer gaat t goed, de andere keer ben ik aan t buffelen om t vlak te krijgen voor t gips droog is. af en toe moet een muurtje over...

Inmiddels is de voorkamer helemaal rondom gestuct.

Ook heb ik ondertussen nog de doorgang naar de keuken verbreed, hier komt geen deur meer in, en heb ik een doorkijk voor de haard gemaakt.

Dat zie je op deze foto, naast de houten constructie van de wand:



Stucplaten er tegenaan:


midden word doorkijkhaard, daar onder komt houtblokken ter decoratie, in de smalle lange nis komen schappen, grote nis er naast maak ik een kast in, en daar boven komt de airco te hangen met een klep er voor die open gaat als de airco aan gaat.

Hier heb ik dan de hele wand gestuct:


Kleine tegenvaller, ik kwam er achter dat de muur van de keuken niet zo best meer was, het smalle stukje stenen rechts naast de keldermuur was door de sloopwerken instabiel geworden... Dus alles ondersteund en op de foto is het kolommetje al weg. Inmiddels heb ik dat weer opgemetseld.

Zo, dat was het weer :+ Ben benieuwd wat jullie van de vorderingen vinden!
  zondag 19 februari 2023 @ 12:26:28 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208059453
Jezus, wat gaaf. En ook echt respect voor alles wat jij zelf ff doet!
Resistance is futile.
  zondag 19 februari 2023 @ 12:35:33 #186
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208059605
Holy shit! _O_ Oh man! Wat heerlijk toch als je dit gewoon allemaal zelf kan! :o _O_
***
pi_208060377
Netjes man, als je vakantie wilt kan je hier in Portugal komen helpen :) .
pi_208064258
Wat een werk, en wat mooi gedaan! Benieuwd naar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien!
pi_208064296
Echt respect! En mooi om zo met al die foto's het hele proces te kunnen volgen.
  zondag 19 februari 2023 @ 18:13:42 #190
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_208064560
^O^ _O_
Vakman :7
pi_208064976
Gaaf man, geen halve maatregelen zo te zien. Jullie leven al een tijdje op de bovenverdieping zeker :P
Wat komt er weer voor terug op de vloer?
pi_208070861
Enorm gaaf om te zien hoe je dit zelf allemaal doet, én hoe goed je van tevoren al over alle details hebt nagedacht.

Heb je nog overwogen om voor schuimbeton te gaan in plaats van beton+ eps?
  maandag 20 februari 2023 @ 10:03:17 #193
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_208072126
Dat gaat mooi zo kerel! ^O^
pi_208072237
_O_ Enorm respect!!
pi_208076822
heeft niet zo veel te maken met deze post , maar dat glas in lood is mooi zeg . Voor je rest weer een mooie klus
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_208157218
Thanks allemaal!!

quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 18:42 schreef Tom_ het volgende:
Gaaf man, geen halve maatregelen zo te zien. Jullie leven al een tijdje op de bovenverdieping zeker :P
Wat komt er weer voor terug op de vloer?
Haha, al bijna 3 maanden geloof ik :P
Er komt visgraat plak pvc op de vloer!

quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2023 07:33 schreef Wiedanwel het volgende:
Enorm gaaf om te zien hoe je dit zelf allemaal doet, én hoe goed je van tevoren al over alle details hebt nagedacht.

Heb je nog overwogen om voor schuimbeton te gaan in plaats van beton+ eps?
Veel verzin ik ook ter plekke hoor haha, en soms kost t toch wat extra werk omdat ik iets achteraf moet doen wat ik beter eerder in t proces had kunnen doen.

Nee, niet overwogen eigenlijk. Ik heb er geen ervaring mee, heb er ook geen super goed gevoel bij en ik had niet super veel ruimte voor schuimbeton. Er is nog geen kuub zand in de kruipruimte gegaan voor ik op de goede hoogte zat voor t eps. Dus dan had ik met schuimbeton een veel te lage isolatiewaarde gerhad.

quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 13:26 schreef Managarm het volgende:
Netjes man, als je vakantie wilt kan je hier in Portugal komen helpen :) .
Haha ik zal t onthouden :+
pi_208167903


Been there... Gordijnen weghalen is te veel werk, dus dan maar in de vensterbank of opknuppen. Kan toch prima? :P
Maar vervolgens na de verbouwing en het vele aangetrokken stof alsnog moeten verwijderen om ze te wassen :+
pi_208168748
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 17:12 schreef Barry1986 het volgende:
[ afbeelding ]

Been there... Gordijnen weghalen is te veel werk, dus dan maar in de vensterbank of opknuppen. Kan toch prima? :P
Maar vervolgens na de verbouwing en het vele aangetrokken stof alsnog moeten verwijderen om ze te wassen :+
Hahaha klopt.

Die lamp weg halen was ook teveel werk, die zit nu onder t gips :+
pi_208789537
Tijd voor een nieuwe update!

Getwijfeld over de volgorde, maar dit leek me de beste. Vloer er in, plinten er op, die afkitten, kit in de kleur van de plinten schilderen, dan de wanden, dan plafond.
Dus t was tijd om pvc te leggen!

Eerst egaliseren, dit had ik nog nooit gedaan, net als pvc leggen. Dus wel een beetje spannend. Maar ging super snel! Helaas geen tijdens fotos, maar hier lag de egaline er net in:





Toen t pvc uitmeten:


En plakken!




T grote vlak er inmiddels in, toen kon ik de band/bies uit gaat zagen/snijden. Op internet was niet echt te vinden hoe dit t beste te doen, dus zelf bedacht om t met de invalzaag precies diep genoeg ingesteld te doen. En dat ging eigenlijk perfect!



T halletje moest nog gelijmt worden. Maar die lijm moet iets drogen voor je t pvc er op kan leggen. Dus inlijmen, eten en dan t pvc leggen. Alleen de hond vond dat toch ook wel erg interessant :+



En toen lag alles er in!















de moeilijkheid is me echt alles meegevallen qua leggen. Wilde t eerst uitbesteden omdat ze t doen overkomen alsof t heel moeilijk is maar blij dat ik t zelf heb gedaan.
Het is wel slecht werk dat vloeren leggen.. Ik ben echt wel wat gewend maar ik voelde elke spier in mn lichaam :+ uiteindelijk een dag of 5 bezig geweest.

Nu de woonkamer afgedekt, en ben ik alweer een paar weken aan de afwerking bezig, en daar ben ik inmiddels goed klaar mee :+ maargoed, nog een weekje knallen en dan kunnen we hoop ik weer de woonkamer in.

Plinten zitten er op, geen fotos van.. Fototje van de architraven rond de doorgang naar de keuken:

Vind ik zelf echt een super gaaf gezicht ookal heb ik t nageaapt van de rest van t huis :P

Alle wanden staan inmiddels in de voorstrijk, ga ik deze week in de kleur sauzen, dan zaterdag t plafond spuiten en dan kunnen zondag hopelijk de meubels er weer in. :)
pi_208789968
Ziet er weer superstrak uit!
Een vraagje, waarom dat kleine hoekje hier aan de rechterkant? Is dat niet een boel extra werk?

pi_208790044
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 13:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er weer superstrak uit!
Een vraagje, waarom dat kleine hoekje hier aan de rechterkant? Is dat niet een boel extra werk?

[ afbeelding ]
Ik had m zonder afgetekend, maar dat vond ik er niet mooi uitzien en voelde als een shortcut nemen :P Want als je naar de muur kijkt hoort dat hoekje er in. Dus daarom heb ik m er toch in gemaakt. Was wel iets extra werk ja ;)
  zondag 16 april 2023 @ 13:58:30 #202
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_208790349
Vakman weer _O_
pi_208790620
Ziet er erg strak uit. Die zwarte rand, is dat een soort rubber wat je er vervolgens in drukt?
Lange benen koud hoofd.
  zondag 16 april 2023 @ 16:03:52 #204
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_208791890
Strakke vloer!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 16 april 2023 @ 16:34:55 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208792340
Fraai hoor, met die bies die overal precies de hoeken volgt _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208792408
Dit maakt t huis wel echt een heel eind af al O+ Heel erg netjes bedacht en uitgevoerd :Y
pi_208794736
Bedankt allemaal! Zijn er zelf ook echt super blij mee hoe t uitpakt.

quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 14:24 schreef Volvoman het volgende:
Ziet er erg strak uit. Die zwarte rand, is dat een soort rubber wat je er vervolgens in drukt?
Dat zijn gewoon een soort kunstof stripjes van steeds een meter lang. Die leg je strak tegen t uitgezaagde/gesneden pvc aan en daar dan weer strak de band tegenaan.
pi_208794742
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 16:38 schreef Puala het volgende:
Dit maakt t huis wel echt een heel eind af al O+ Heel erg netjes bedacht en uitgevoerd :Y
Thanks! Credits van de keuze van de kleuren enzo en soort vloer gaan vooral naar mn vriendin :p
pi_208797539
Ziet er top uit!

Wat is de truc met de egaline? En welke heb je gebruikt? Twijfel zelf ook om dit zelf te doen of uit te besteden.
pi_208798837
Mooi om te zien/lezen Makralon en erg mooi geworden.
Dit weekend laminaat vloertje gelegd en het klopt wat je zegt, vloeren leggen is door de lange duur, echt niet goed voor je lichaam. Ik zit nu ook met spierpijn te typen ;)
  maandag 17 april 2023 @ 21:15:14 #211
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_208806606
Top gedaan weer. Credits naar jou en je vriendin
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_208815322
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 23:03 schreef tux87 het volgende:
Ziet er top uit!

Wat is de truc met de egaline? En welke heb je gebruikt? Twijfel zelf ook om dit zelf te doen of uit te besteden.
De atlas sms30 met bijbehorende voorstrijk.

Eigenlijk heel simpel, goed voorstrijken, je giet t spul over de grond, met een egaliseerrakel of lijmkam verdeel je t over de vloer, en dan met de prikroller er nog overheen, dat laat t nog iets beter vloeien en de lucht bellen er uit.
Goed doorwerken met 2 man zodat je goed nat in nat kan werken. Meer was t niet eigenlijk.
  dinsdag 18 april 2023 @ 22:49:00 #213
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_208820218
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 13:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik had m zonder afgetekend, maar dat vond ik er niet mooi uitzien en voelde als een shortcut nemen :P Want als je naar de muur kijkt hoort dat hoekje er in. Dus daarom heb ik m er toch in gemaakt. Was wel iets extra werk ja ;)
Perfectionist :P .
Maar wél nodig met zo een vloer. Hoekjes die niet kloppen blijven irriteren.
  maandag 3 juli 2023 @ 07:48:58 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209741896
Ha, volgens mij reed ik vorige week langs jouw huis, grappig genoeg herkende ik het aan de garage-kant maar was ik pas zeker toen ik aan de andere kant de aanbouw echt zag, die was me in eerste instantie dus niet eens opgevallen :D

Edit: nu ik de foto van de straat met de container zie twijfel ik, volgens mij was het een bredere weg.

[ Bericht 14% gewijzigd door Leandra op 03-07-2023 08:19:01 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 3 juli 2023 @ 13:50:04 #215
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209746428
Fok meet dus houden daar
c_/ *O*
Alleen adres en tijdstip nog O-)
  maandag 3 juli 2023 @ 13:53:04 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209746463
quote:
6s.gif Op maandag 3 juli 2023 13:50 schreef ikweethetookniet het volgende:
Fok meet dus houden daar
c_/ *O*
Alleen adres en tijdstip nog O-)
Ik reed daar zondag 25 juni rond 16.50 uur :+

Maar zoals ik al zei: bij nader inzien twijfel of het dat huis wel was, want de weg zag er anders uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209750510
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 13:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik reed daar zondag 25 juni rond 16.50 uur :+

Maar zoals ik al zei: bij nader inzien twijfel of het dat huis wel was, want de weg zag er anders uit.
haha kom je ook uit apeldoorn??

Had de straatnaam iets met een kleur? :9
  maandag 3 juli 2023 @ 23:26:01 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209753533
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 19:15 schreef Makrolon het volgende:

[..]
haha kom je ook uit apeldoorn??

Had de straatnaam iets met een kleur? :9
Nee, ik zit halverwege tussen Apeldoorn en Amersfoort maar ga altijd over de Apeldoornsestraat/Amersfoortseweg naar Apeldoorn en ging bij de Apenheul links richting de stad ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210173963
Hoe is het met de klussen in Apeldoorn?
  zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:47:04 #220
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210174507
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 20:05 schreef Puala het volgende:
Hoe is het met de klussen in Apeldoorn?
Is de voordeur er al uit :?

Voor de open huis dag met alle Fok! Vriendjes :+
  zondag 12 november 2023 @ 12:02:42 #221
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_211270732
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:57 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik heb t niet bekeken maar als ik dopjes hoor lijkt t me al niet mooi op ons huis. :P We hebben hout genoeg dus die paar plankjes extra onderhouden is ook niet te moeite..
haha ja dat zijn knipvoegen. Ik probeer nog een offerte te krijgen om t te laten doen maar anders ga ik t zelf doen ja, lijkt mij ook klote werk :+ Maar als ik 5k kan besparen dan zet ik me daar wel overheen. t lijkt me niet heel moeilijk.
[..]
haha jaja, daar was ik al achter :+
Misschien heb ik het gemist maar hoe ging je verder met de voegen? Ons huis heeft van origine ook knipvoegen (is uit 1921) maar die zijn deels verloren gegaan door opnieuw voegen met een platte voeg. Ik heb al veel info vergaard en lijkt me behalve veel werk wel te doen eigenlijk? Schiet natuurlijk niet hard op ten opzichte van een platte of geveegde voeg. Maar het is indd wel supermooi en authentiek. Denk dat het veel waarde voor de buitenkant van je woning behoudt.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zondag 12 november 2023 @ 12:09:23 #222
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211270794
Ik ben sowieso wel benieuwd naar een update :Y) c_/
Resistance is futile.
pi_211755604
Tijdje niet gereageerd, had bovenstaande reacties ook over t hoofd gezien zie ik... Ik wil updaten, maar zit een beetje met de fotos. Is imgur nog steeds de makkelijkste optie?


quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 12:02 schreef -Richard- het volgende:

[..]
Misschien heb ik het gemist maar hoe ging je verder met de voegen? Ons huis heeft van origine ook knipvoegen (is uit 1921) maar die zijn deels verloren gegaan door opnieuw voegen met een platte voeg. Ik heb al veel info vergaard en lijkt me behalve veel werk wel te doen eigenlijk? Schiet natuurlijk niet hard op ten opzichte van een platte of geveegde voeg. Maar het is indd wel supermooi en authentiek. Denk dat het veel waarde voor de buitenkant van je woning behoudt.
Inmiddels is het gevoegd! Dit heb ik laten doen. Zijn ze met zn 2e 5 dagen van een uur of 7 mee bezig geweest. 60m2

Had ik zelf ook gekunt denk ik, maar ik vind normaal voegen al echt niet leuk, laat staan dit. En dan was ik er in mn eentje misschien wel 10 dagen mee bezig geweest...
  dinsdag 26 december 2023 @ 22:11:31 #224
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211766742
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 10:12 schreef Makrolon het volgende:
Tijdje niet gereageerd, had bovenstaande reacties ook over t hoofd gezien zie ik... Ik wil updaten, maar zit een beetje met de fotos. Is imgur nog steeds de makkelijkste optie?
[..]
Inmiddels is het gevoegd! Dit heb ik laten doen. Zijn ze met zn 2e 5 dagen van een uur of 7 mee bezig geweest. 60m2

Had ik zelf ook gekunt denk ik, maar ik vind normaal voegen al echt niet leuk, laat staan dit. En dan was ik er in mn eentje misschien wel 10 dagen mee bezig geweest...
postimages.org doe ik tegenwoordig.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')