abonnement Unibet Coolblue
pi_204745714
Hoi ^O^

Sinds 2014 bezit ik een appartement welke ik sinds een paar jaar verhuur. Zelf heb ik er 2 jaar gewoond en daarna ben ik ergens anders heen verkast met de intentie het tijdelijk te verhuren en daarna te verkopen, maar dat is er nooit van gekomen; huurders kwamen en gingen en ik zat goed in mijn huidige woning.

Het betreft een jaren ’30 appartement, in een groot VvE-complex - welk in 2007 in het geheel is gerenoveerd met betonnen vloeren, dubbel glas ramen, etc. – en het complex omvat diverse rijtjeshuizen waarvan de helft een héle is (beneden- en bovenwoning). Ik heb een bovenwoning met 2 verdiepingen (dus ik heb een benedenbuurman met 1 verdieping).

Ik heb het toen gekocht omdat het toen keurig was opgeknapt; keuken, badkamer, vloer etc. stammen uit 2007, maar na 7 jaar (in mijn eigendom) vroeg de woning wel om wel onderhoud. Naast dat ik ergens in 2020 een nieuwe combioven en een nieuwe cv-ketel heb neergezet, heb ik vorig jaar een nieuwe vaatwasser in laten zetten, schilderwerk (opnieuw) gedaan, laminaat op de 2de verdieping laten leggen (i.p.v. tapijt), een nieuwe mechanische ventilatie neergezet, de 2 trappen opnieuw bekleed, het balkon opgeknapt, een nieuwe douchedeur neergezet en daarnaast nog kleine klusjes. Afgelopen januari, nadat huurders er al in zaten, heb ik een nieuwe koelkast laten zetten, rookmelder op 1 van de 2 verdiepingen laten installeren (verplicht vanaf 1 juli 2022) en binnenkort wordt het voegwerk in de doucheruimte hersteld.
Ik zou bij god niet weten wat hierna zou moeten komen (misschien een kapotte wasmachine...).

Anno 2022 heb ik me voorgenomen dat desbetreffende woning mijn pensioen is (los van het verhaaltje of en dat ik een huisjesmelker ben, whatever; niet hier. :z ).

Om goed voor mijn pensioen (en mijn huurders) te zorgen, wil ik heel graag voor de woning zorgen.
Zelf denk ik dat energie in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen; onderhoudsrijke en energieverslindende woningen zullen hun waarde verliezen, woningen met energielabel A+++++++++ die geen onderhoud vragen zullen enorm in de waarde stijgen.
Mijn woning mag dan wel enorm onderhoudsarm zijn (heel veel gaat via de VvE), maar energiezuinig is het – naar mijn idee – niet. :+ En het gaat absoluut ook nooit het niveau A+++++++++ bereiken.
Het heeft energielabel C (naar waarheid en goed geweten ingevuld voor 31-12-2021). Een cv-ketel zit er in, mechanische ventilatie is (volgens mij) ook niet echt energiezuinig, het dak/de vliering is niet geïsoleerd, de 1ste verdieping heeft een betonnen vloer, de 2de verdieping heeft een houten vloer.
Wel dubbel glas. *O*

De VvE heeft plannen om op termijn zonnepanelen te plaatsen op de alle daken, maar dat gaat moeizaam; ik heb er marginaal invloed op. Maar er zullen vast andere mogelijkheden zijn welke ik zelfstandig kan uitvoeren ;)

Hieronder de plattegrond.



Boven slaapkamer 1 en 3 heb ik nog een vliering, met pal boven slaapkamer 3 bij het (schoorsteen)vakje de mechanische ventilatie. Verder is het een opbergruimte.
De vlizotrap met een luikje naar de vierling zit op de overloop op de 2de.
Daarnaast heb ik op de begane grond een voordeur met een halletje van 1,5 bij 1 meter aan vloeroppervlakte en een trap naar boven, de 1ste verdieping. Onder de mat zit een luikje met de watermeter.

Aangezien ik zelf een n00b ben in energie(transitie), vroeg ik me af welke tips jullie voor me hebben om zelfstandig de woning energiezuinig te kunnen maken? :)
Aan welke mogelijkheden moet ik denken om volledig van het gas af te kunnen? En mijn energielabel omhoog te krijgen?

Zelf had ik bedacht dat op inductie koken makkelijk zou moeten kunnen, omdat de meterkast vlak naast de keuken zit en een eventuele warmtepomp (????? of iets anders?) op de vliering zou kunnen.
Dak zou ik van de binnenkant kunnen isoleren, maar wat voor nut heeft het als daar toch niemand komt en de vierling als opbergruimte dient?
Naast dat ik qua ramen afhankelijk ben van de VvE, zijn het geen enkel glas-ramen, dus of het helpt om dat te vervangen voor HR++ ramen om de woning energiezuiniger te maken (en dus de energielabel hoger te krijgen) twijfel ik.

Help.
Wat moet ik doen om mijn woning naar de hoogste haalbare energielabel te krijgen én zodanig dat ik het zelfstandig zo goed mogelijk energiezuinig kan krijgen?

Dank alvast voor jullie input. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Slumlord. op 14-05-2022 20:04:33 ]
  User die altijd boos en kwaad is 2022 zaterdag 14 mei 2022 @ 19:45:50 #2
491163 Viesdik
pi_204745746
- sorry
  zaterdag 14 mei 2022 @ 20:07:59 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204745967
Doet de VvE ook de ramen enzo? Onderhoud aan het dak?
Wel een lastige, spouwmuurisolatie wordt ook lastig zonder dat de benedenbuurman meedoet.

Overigens heeft het dak isoleren helemaal niets te maken met of er iemand op je vliering komt, je isoleert het dak om de warmte binnen te houden, warmte die er niet uit vliegt hoef je niet opnieuw aan te maken.

Overigens verwacht ik dat je MV relatief energiezuinig is, als die vorig jaar vervangen is.

Ik denk dat je vooral moet weten wat de plannen van de VvE qua energietransitie zijn, en waarom ze de zonnepanelen al plaatsen voor ze de daken aanpakken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204746048
Je kunt ervan uitgaan dat de huizenprijzen nu op hun top zijn. Waarom dan niet verkopen en een flinke investering ontlopen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_204746608
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:07 schreef Leandra het volgende:
Doet de VvE ook de ramen enzo?
Jazeker, althans; de ramen zijn eigendom van de VvE. Ik acht de kans nihil dat zij de dubbel ramen gaan vervangen voor HR+++ (puur alleen omdat geld en dat tot heden nog nooit is besproken geweest in de vergaderingen).
Al heb ik vorig jaar wel eens gevraagd aan de VvE-voorzitter wat ik kon doen qua duurzaamheid en het antwoord was:

quote:
Je mag zelf aan de binnenzijde isoleren en het plaatsen van HR++ glas zal ook geen bezwaar opleveren denk ik. Alle overige zaken aan de buitenzijde dienen met toestemming van de VvE te gebeuren.
quote:
Onderhoud aan het dak?
Afgelopen VvE-vergadering was er een rapport ivm duurzaamheid en kwam dit naar voren:

quote:
De daken zijn geïnspecteerd en blijken niet of nauwelijks geïsoleerd. Daar kan verandering in gebracht
worden door deze te isoleren. Een isolatielaag brengt echter wel een ophoging van het dak met zich mee. Daarom is ook een aanvullende aanpassing van de dakrand noodzakelijk
De kosten hiervoor waren voorgelegd in de vergadering, maar is (voor nu) afgewezen.

Daarnaast is/was er ook een rapport over de warmteluchtlekkages en koudebruggen van de woningen, en die was niet echt heel erg goed.
Als de VvE hiermee bezighoudt; denk ik dus dat dat voor de VvE is. ;)

quote:
Wel een lastige, spouwmuurisolatie wordt ook lastig zonder dat de benedenbuurman meedoet.
Überhaupt al als ik een volledig rijtjeshuis bezat, dus zonder benedenbuurman; want de muren zijn ook niet van mij.

quote:
Overigens heeft het dak isoleren helemaal niets te maken met of er iemand op je vliering komt, je isoleert het dak om de warmte binnen te houden, warmte die er niet uit vliegt hoef je niet opnieuw aan te maken.
Helder. Maar heeft het zin voor de energielabel?

quote:
Overigens verwacht ik dat je MV relatief energiezuinig is, als die vorig jaar vervangen is.
Mag het hopen. :')
Heb dit: https://alphaventilatie.nl/producten/itho-daalderop/cve-s-eco/

quote:
De CVE-S ECO is een zeer krachtig en energiezuinig mechanisch ventilatiesysteem met een ingebouwde vochtsensor.

De Itho Daalderop CVE-S ECO ventilator box bespaart tot maar liefst 83% aan energiekosten ten opzichte van traditionele modellen.
:D

Maar ik dacht dat überhaupt het hebben van een mechanische ventilatie dan al je energielabel naar omlaag brengt.

quote:
Ik denk dat je vooral moet weten wat de plannen van de VvE qua energietransitie zijn, en waarom ze de zonnepanelen al plaatsen voor ze de daken aanpakken.
Er zijn wel plannen om de daken aan te pakken;
maar, sorry, ik ben echt een n00b hoor, moet een dak van binnenuit en buitenaf aangepakt worden dan?
Kunnen de zonnepalen dán pas geplaatst worden?
Stel dat de binnenzijde voor de eigenaren (dus voor mij) is, moet ik dat dan (van te voren) doen? Heeft dat zin voor een eventuele warmtepomp? Überhaupt om van het gas af te kunnen? Of wat voor nut heeft het?

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:16 schreef halfway het volgende:
Je kunt ervan uitgaan dat de huizenprijzen nu op hun top zijn. Waarom dan niet verkopen en een flinke investering ontlopen?
Omdat ik niet weet wat ik anders met de opbrengsten uit mijn hypotheekvrije woning moet doen en ik de huuropbrengsten wel lekker vind, naast dat ik in principe wel de behoefte heb om zelf te gaan verhuizen (uit mijn huidige woning (heb er dus 2)), maar dan moet ik dus iets in de top gaan kopen en tot heden vind ik geen een geschikt huis waarin ik mezelf er zie zitten.
Wat is er mis mee om dit te houden voor nog eens 20-30 jaar, als je bedenkt dat 30 jaar geleden de woning een sociale huurwoning was en absoluut geen 350K waard was? ;)
Zou me absoluut niet verbazen als mijn woning in de OP over 20-30 jaar veel meer waard is dan wat het nu waard is; als ik maar iets aan de energietransitie doe. Vandaar dit topic.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 21:49:02 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204748783
Mwah, een MV is niet noodzakelijkerwijs negatief voor een energielabel, dat het met een WTW-installatie en balansventilatie nog gunstiger kan doet daar weinig aan af, dat is ook gelijk stukken duurder, ook in nieuwbouw.

Je kunt het dak op 2 manieren isoleren:
De matige manier: van binnenuit.
De beste manier: dak vervangen, dat is ook waar de VvE het over gehad heeft en voorlopig niet doet, dat is dat verhaal van de verhoging van het dak en de aangepaste dakrand die nodig is.

Al met al verwacht ik dat je dat appartement voorlopig niet van het gas af hebt.
Ik zou ook zeker niet zelf allerlei kosten gaan maken (glas) aan zaken die onder de VvE vallen, dat ga je er niet uit halen.

Ik zou het voor nu even laten zoals het is, de VvE wordt vanzelf wel gedwongen gemotiveerd de boel aan te pakken zodat het richting gasloos kan, en persoonlijk denk ik dat je daar gewoon even op moet wachten.

Je zou hoogstens aan het eind van de huurperiode van de huidige huurders overal vloerverwarming kunnen laten aanleggen, dan heb je iig geen hoge temperatuur verwarming meer nodig, en het scheelt nogal wat gas als het water niet naar 90 graden maar naar 45 graden verwarmd moet worden.

De vraag is wel of je het daarmee comfortabel warm gaat krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204758703
dakisolatie, vloerisolatie en muurisolatie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 15 mei 2022 @ 10:27:06 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204758811
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
dakisolatie, vloerisolatie en muurisolatie
Die eerste en laatste zijn primair aan de VvE, de middelste is de vraag nog maar, met een bovenwoning ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204758845
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 10:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die eerste en laatste zijn primair aan de VvE, de middelste is de vraag nog maar, met een bovenwoning ;)
Dan valt er weinig te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 15 mei 2022 @ 10:45:05 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204758942
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 10:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan valt er weinig te doen.
Dak aan de binnenkant isoleren, maar als daar een hoop werk (of geld) in zit is het wel zonde zodra de VvE besluit de daken wel goed te doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204758948
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 10:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dak aan de binnenkant isoleren, maar als daar een hoop werk (of geld) in zit is het wel zonde zodra de VvE besluit de daken wel goed te doen.
daarom valt er weinig te doen wat kostentechnisch uit kan.
Als eigenlijk al het isolatiewerk van de VVE moet komen dan zijn appartement individueel helemaal niet energiezuiniger te krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 15 mei 2022 @ 19:44:44 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204764020
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 19:42 schreef Slumlord. het volgende:
Dak zou ik van de binnenkant kunnen isoleren, maar wat voor nut heeft het als daar toch niemand komt en de vierling als opbergruimte dient?
Isoleren heeft altijd zin; sterker nog ik denk dat dit het eerste is wat je moet doen omdat het altijd hoe dan ook je verbruik beperkt. :)
pi_204816172
Dank voor jullie reacties. :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 21:49 schreef Leandra het volgende:
De matige manier: van binnenuit.
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 10:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dak aan de binnenkant isoleren, maar als daar een hoop werk (of geld) in zit is het wel zonde zodra de VvE besluit de daken wel goed te doen.
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2022 19:44 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Isoleren heeft altijd zin; sterker nog ik denk dat dit het eerste is wat je moet doen omdat het altijd hoe dan ook je verbruik beperkt. :)
Waarom is dat een matige manier?
In principe zou ik wel voor kunnen (en willen) sparen om het dak van binnenuit te isoleren, zodat dat in ieder geval alvast is gedaan (en de VvE gaat er ook niet voor opdraaien, want binnen).
Of is dat overbodig als de VvE de daken (van buiten) gaat aanpakken? Of moet sowieso aan de binnen- en buitenkant gedaan worden om überhaupt een warmtepomp te kunnen plaatsen?

Is de vliering een geschikte plek om een warmtepomp te plaatsen überhaupt? Ik schat dat het 1,5 meter hoog is verder. Dat zou theoretisch wel moeten kunnen qua leidingen (denk ik, want op de plek waar de MV staat - met allemaal leidingen - is echt 2 verdiepingen lager waar de CV-ketel hangt/keuken staat).

Sorry hoor, ik ben een n00b wat dit soort dingen betreft. :@
  zaterdag 21 mei 2022 @ 07:34:23 #14
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_204817203
Je zou ook kunnen denken aan het isoleren van de vloer van de vliering. Het zal denk ik niks doen voor je energielabel, maar helpt wel bij warmteverlies via het dak.
De VVE lijkt al dingen uit te zoeken mbt het dak en het zou zonde van het geld zijn om de binnenkant van het dak te isoleren als dit weer weg moet bij isoleren via de buitenkant.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')