abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_204744095
Ik heb een tijdje terug gesolliciteerd op een ondersteunende functie bij een groot bedrijf. Kreeg drie dagen later een afwijzing. Heb de beste man (recruiter) netjes teruggemaild of ik mocht vragen waarom. Het antwoord wist ik al, ze zoeken kandidaten met meer ervaring (5-6 jaar) en ik zit op 3,5. Recruiter vroeg wel of hij mijn gegevens mocht bewaren aangezien er later wellicht een vacature zou ontstaan waar minder ervaring benodigd was.

Omdat ik best graag bij dat bedrijf wil werken heb ik die recruiter een tijdje terug weer gemaild met de vraag hoe het zat. Hij gaf aan dat ik bij hem op de lijst sta maar ze nu nog de zwaardere profielen zoeken.

Weer een paar maanden verder en heb hem laatst besloten toch te bellen, aangegeven dat ik nu actiever op zoek ga naar een andere baan en dat dit bedrijf de voorkeur geniet. Ik heb daarbij benadrukt dat ik niet opdringerig over wil komen maar omdat we contact gehad hadden ik het wel zo netjes vind om hem dit te laten weten en dat ik eventueel mondeling zaken verder toe wil lichten.

Nu heeft hij aangeven dat hij me graag wil spreken, maar ook dat hij nog steeds de zwaardere profielen zoekt. Ik denk dat hij met mij in gesprek wil onder het mom van ik heb niets te verliezen, wie weet kan ik hem over een paar jaar gebruiken.

Ik loop zeker niet weg voor een uitdaging en ga er tijdens het gesprek alles aan doen om hem ervan te overtuigen dat ik wel geschikt ben (dus niet geforceerd, maar ook door me realistisch op te stellen en aan te geven dat ik snap dat ik qua ervaring wat achterloop op andere kandidaten).

Nu vroeg ik me af of jullie nog tips hebben, ik heb zelf nog nooit gesolliciteerd want ben altijd overal ingerold. Altijd in een luxepositie gezeten.

Hebben jullie nog tips voor dit gesprek, aangezien het anders is dan een regulier gesprek? Kan de standaarddingen uiteraard wel bedenken, maar wie weet heeft een van jullie ooit in dezelfde situatie gezeten en komt de gouden tip naar boven.
pi_204744215
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 16:59 schreef ISVV het volgende:
Hebben jullie nog tips voor dit gesprek, aangezien het anders is dan een regulier gesprek? Kan de standaarddingen uiteraard wel bedenken, maar wie weet heeft een van jullie ooit in dezelfde situatie gezeten en komt de gouden tip naar boven.
Benadruk je "agility": je bent flexibel en wendbaar; inzetbaar op meerdere functies en niveaus. Dus na een aantal jaren, ook op die "zwaardere" functie.

Vraag dan gelijk aan die recruiter wat ie daaronder verstaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204744563
Ik zou ook bespreken waarom ik speciaal bij dat bedrijf wil werken.

Ben je bereid een lichtere functie te vervullen ot je meer ervaring hebt?

En wat zijn je plannen als je over een paar jaar klaar bent voor een "zwaardere functie"?
Blijf je of ga je op zoek naar iets anders?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_204744949
Ik verbaas mij oprecht dat men in de huidige arbeidsmarkt alsnog zo gefocust is op een aantal jaar meer ervaring.
pi_204745968
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 17:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Benadruk je "agility": je bent flexibel en wendbaar; inzetbaar op meerdere functies en niveaus. Dus na een aantal jaren, ook op die "zwaardere" functie.

Vraag dan gelijk aan die recruiter wat ie daaronder verstaat.
Bedankt, wil hem sowieso wat vragen stellen inderdaad.
pi_204745982
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 17:49 schreef jeroen25 het volgende:
Ik zou ook bespreken waarom ik speciaal bij dat bedrijf wil werken.

Ben je bereid een lichtere functie te vervullen ot je meer ervaring hebt?

En wat zijn je plannen als je over een paar jaar klaar bent voor een "zwaardere functie"?
Blijf je of ga je op zoek naar iets anders?
Ben niet bereid om een lichtere functie te vervullen, hooguit voor een half jaar.
pi_204746027
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:33 schreef exelletor het volgende:
Ik verbaas mij oprecht dat men in de huidige arbeidsmarkt alsnog zo gefocust is op een aantal jaar meer ervaring.
Ik ook. Al denk ik dat zij voor dit soort functies nog wel aan mensen kunnen komen. Het werven van techneuten is vooral lastig. Bij mijn huidige werkgever lukt het men ook nog wel om management- en salesfuncties in te vullen.

Maar dan nog, ik woon redelijk dicht bij dit bedrijf (ga de naam niet noemen), ben nog jong, hoogopgeleid en heb al een hoop relevante zaken mogen leren. Als ik die recruiter was ging ik intern toch even lobbyen om me binnen te halen, zeker in deze arbeidsmarkt. Dit bedoel ik niet arrogant want ik heb echt genoeg tekortkomingen en moet nog heel veel leren, maar potentie heb ik wel.
pi_204746387
Ik wilde een paar jaar geleden solliciteren bij een bedrijf. Ging via een recruiter. Ze weigerden mijn C.V. door te sturen omdat ik niet precies voldeed aan het profiel.
Vervolgens heb ik het bedrijf zelf gebeld met de vraag of ik toch mijn C.V. mocht opsturen.
Lang verhaal kort....ik mocht op gesprek komen en ben aangenomen.
Mijn tip: Mocht het via de recruiter niet niet lukken, probeer dan rechtstreeks bij het bedrijf zelf te solliciteren of stuur een open sollicitatie. Recruiters zijn niet altijd even flexibel.
pi_204746515
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:09 schreef ISVV het volgende:
Ben niet bereid om een lichtere functie te vervullen
Dat is dus niet "agile".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204746855
Wat voor een soort bedrijf is het qua omvang en formele procedures?

Bij grote formele organisaties gaat het vaak altijd via het proces: Er is behoefde aan iemand -> er worden FTE's en budget opgenomen in het bedrijfsplan -> afdeling die de behoefte heeft, stelt een functieprofiel samen -> HRM/Recruitment vraagt het functieprofiel uit.
Bij een dergelijke organisatie is het heel lastig binnenkomen als je niet aan het functieprofiel voldoet, omdat de recruiter die jij spreekt geen direct inzicht heeft in wat ze wel met jou zouden kunnen. En als ze dat wel hebben, het aanpassen van een bedrijfsplan kan niet zomaar en kost tijd. De enige manier om daar binnen te komen, is als iemand bij de afdeling met een behoefte jou kent en vervolgens een functieprofiel dat jou beschrijft opstelt.

Bij kleinere en informelere organisaties is het vaak makkelijk, want daar vertelt de recruiter een afdelingshoofd bij het koffieapparaat dat hij gestalked wordt door ene ISVV die wellicht op zijn afdeling zou passen en een keer zou moeten komen praten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204749462
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 21:02 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat voor een soort bedrijf is het qua omvang en formele procedures?

Bij grote formele organisaties gaat het vaak altijd via het proces: Er is behoefde aan iemand -> er worden FTE's en budget opgenomen in het bedrijfsplan -> afdeling die de behoefte heeft, stelt een functieprofiel samen -> HRM/Recruitment vraagt het functieprofiel uit.
Bij een dergelijke organisatie is het heel lastig binnenkomen als je niet aan het functieprofiel voldoet, omdat de recruiter die jij spreekt geen direct inzicht heeft in wat ze wel met jou zouden kunnen. En als ze dat wel hebben, het aanpassen van een bedrijfsplan kan niet zomaar en kost tijd. De enige manier om daar binnen te komen, is als iemand bij de afdeling met een behoefte jou kent en vervolgens een functieprofiel dat jou beschrijft opstelt.

Bij kleinere en informelere organisaties is het vaak makkelijk, want daar vertelt de recruiter een afdelingshoofd bij het koffieapparaat dat hij gestalked wordt door ene ISVV die wellicht op zijn afdeling zou passen en een keer zou moeten komen praten.
Groot en formeel inderdaad. Dus zal wel een lastig verhaal worden. Maar goed, ik ga het gesprek aan en als dit goed verloopt en er komt een keer iets passends vrij dan weet hij mij te vinden hoop ik.
pi_204750646
Inhouse recruiter of een ingehuurde cowboy?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_204753667
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 22:27 schreef baskick het volgende:
Inhouse recruiter of een ingehuurde cowboy?
Volgens mij een ZZP'er die het daar al twee jaar 'interim' doet
pi_204753765
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 20:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is dus niet "agile".
Is wel een rekbaar begrip, wil wel wat concessies doen maar ga niet onder mijn niveau werken. De functie die ik daar voor nu ambieer kan wel verdeeld worden in junior - medior - senior. Op junior starten heb dan niet zo'n moeite mee terwijl ik bij het bedrijf waar ik nu werk zeker medior ben. Maar een andere functie "onder" deze functie gaat me te ver
pi_204775697
Alsof 3-5 jaar of 5-6 jaar ervaring zoveel uitmaakt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 07:39:47 #16
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204775738
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 07:27 schreef HSG het volgende:
Alsof 3-5 jaar of 5-6 jaar ervaring zoveel uitmaakt.
Voor een PRRC wel bijv ;)

Maar ik gok idd voor de meeste beroepen geen zak.

Het is trouwens ook wel een teken aan de wand als het bedrijf zulke 'keiharde' eisen hanteert qua ervaring of opleiding voor niet bijzonder specifieke functies. (voor bijv. een positie in het ziekenhuis snap ik het wel :D)
Dum de dum
pi_204775750
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 07:39 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Voor een PRRC wel bijv ;)

Maar ik gok idd voor de meeste beroepen geen zak.

Het is trouwens ook wel een teken aan de wand als het bedrijf zulke 'keiharde' eisen hanteert qua ervaring of opleiding voor niet bijzonder specifieke functies. (voor bijv. een positie in het ziekenhuis snap ik het wel :D)
Ja die ziekenhuis snap ik ook wel bij functies van een chirurg b.v.

Maar bij de meeste functies en beroepen niet echt. Sowieso snap ik bedrijven niet die keiharde eisen stellen en ondertussen maar zeuren dat ze niemand kunnen vinden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_204775763
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 07:27 schreef HSG het volgende:
Alsof 3-5 jaar of 5-6 jaar ervaring zoveel uitmaakt.
Dit, ik weet niet precies wat je doet maar een ondersteunende functie moet je toch wel 3/4 jaar moeten kunnen uitvoeren, je kan altijd coaching vragen aan diegene die je ondersteund. Als je hoogopgeleid bent met een beetje boerenverstand en open bent tot leren.

Als je het echt graag wil, aanhouder wint uiteindelijk, al vraag ik mij af of dit bedrijf dat snapt. Je kan ook eens verder kijken.

Ik denk de laatste jaren altijd maar zo, in de USA heb je al 1000'en multi-miljonairs & miljardairs op jonge leeftijd omdat ze net een schot in de roos hebben / op een goede plek zitten. Waarom zou leeftijd nog een beperking zijn, het is vooral een mindset in je hoofd en in NL heel hardnekkig. Ga eerst maar ervaring op doen, dan ben je na 20/30 jaar vanzelf wel een keer aan de beurt. Beide zijn voor mij extremen maar het laat wel zien dat het vooral aan de mindset ligt, die in NL nog heel ouderwets is. Ik heb ook verschillende management posities / sales posities gedaan op jonge leeftijd (denk van 23 jaar en 25 jaar management van grotere teams) en het is altijd goed gegaan met mooie resultaten (beter dan mijn peers en voorgangers met 20 jaar meer ervaring die er een zooitje van hadden gemaakt). Vaak zit ik al gelijk tot hooguit een maand goed op mijn plek. Het is de kunst van aanpassingen en zorgen dat je vlot contact maakt met andere mensen / een netwerk krijgt, dan komt het wel goed, ongeacht wat je doet.
pi_204775774
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 07:44 schreef RealRS het volgende:

[..]
Dit, ik weet niet precies wat je doet maar een ondersteunende functie moet je toch wel 3/4 jaar moeten kunnen uitvoeren, je kan altijd coaching vragen aan diegene die je ondersteund. Als je hoogopgeleid bent met een beetje boerenverstand en open bent tot leren.

Als je het echt graag wil, aanhouder wint uiteindelijk, al vraag ik mij af of dit bedrijf dat snapt. Je kan ook eens verder kijken.

Ik denk de laatste jaren altijd maar zo, in de USA heb je al 1000'en multi-miljonairs & miljardairs op jonge leeftijd omdat ze net een schot in de roos hebben / op een goede plek zitten. Waarom zou leeftijd nog een beperking zijn, het is vooral een mindset in je hoofd en in NL heel hardnekkig. Ga eerst maar ervaring op doen, dan ben je na 20/30 jaar vanzelf wel een keer aan de beurt. Beide zijn voor mij extremen maar het laat wel zien dat het vooral aan de mindset ligt, die in NL nog heel ouderwets is. Ik heb ook verschillende management posities / sales posities gedaan op jonge leeftijd (denk van 23 jaar en 25 jaar management van grotere teams) en het is altijd goed gegaan met mooie resultaten (beter dan mijn peers en voorgangers met 20 jaar meer ervaring die er een zooitje van hadden gemaakt). Vaak zit ik al gelijk tot hooguit een maand goed op mijn plek. Het is de kunst van aanpassingen en zorgen dat je vlot contact maakt met andere mensen / een netwerk krijgt, dan komt het wel goed, ongeacht wat je doet.
Weet je wat dan zo raar in Nederland is? Bedrijven roepen "ga eerst maar ervaring opdoen" maar dat roepen ze bijna allemaal. Waar moet iemand het dan vandaan halen?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 07:55:56 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204775814
Mja die werkgevers zijn wat traditioneler, meer vastgeroest. Voor het salaris moet je het vaak ook niet bij die toko's doen. Die gaan compleet voorbij aan de realiteit.

Het is altijd wel humor om met reqruiters te bellen, en ze dan keihard uit te lachen als ze met de bandbreedte voor het salaris komen.

Leukste zijn de reqruiters die voor functies met een CAO schalensteltsel moeten reqruiten. Dat mismatcht, in mijn vakgebied, zo achterlijk veel met marktconform dat het niet eens meer grappig is (100 tot 125%+).

En dan idd maar janken, we kunnen niemand vinden die en de ervaring en de papiertjes heeft en een laag salaris wilt. -O-
Dum de dum
  dinsdag 17 mei 2022 @ 08:04:38 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_204775846
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 07:46 schreef HSG het volgende:

[..]
Weet je wat dan zo raar in Nederland is? Bedrijven roepen "ga eerst maar ervaring opdoen" maar dat roepen ze bijna allemaal. Waar moet iemand het dan vandaan halen?
En vervolgens wijzen ze je af, omdat je wel de ervaring hebt, maar ze iemand van 25 met die ervaring willen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_204775942
Eigenlijk moet je niet voor dat soort bedrijven willen werken. Beetje off-topic maar gisteren bij Beau, ging die de NS promoten en andere bedrijven omdat ze zo in hun personeelstekort zitten. Wat ze er niet bij vertellen, dat ze in de corona al die mensen eruit hebben gezet, toen het tegenzat en nu janken dat ze geen personeel hebben.

Maar Beau (ik ken zijn contract niet maar als je snel zoekt over de 500.000 euro per jaar, a 42.000 euro per maand). Vraagt aan de jonge medewerker van de NS (net gestart), wat verdien je. 1600 euro per maand met toeslag als je in de nacht werkt (en met de kans dat een gek je in je gezicht slaat of bespuugd). Dat is nog onder het minimumloon van een 21 jarige en dan gek kijken dat er niemand komt ....
pi_204776451
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 07:46 schreef HSG het volgende:
Weet je wat dan zo raar in Nederland is? Bedrijven roepen "ga eerst maar ervaring opdoen" maar dat roepen ze bijna allemaal. Waar moet iemand het dan vandaan halen?
Bij een ander bedrijf.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 10:16:10 #24
51385 baskick
Juist ja!
pi_204776833
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 08:25 schreef RealRS het volgende:
Eigenlijk moet je niet voor dat soort bedrijven willen werken. Beetje off-topic maar gisteren bij Beau, ging die de NS promoten en andere bedrijven omdat ze zo in hun personeelstekort zitten. Wat ze er niet bij vertellen, dat ze in de corona al die mensen eruit hebben gezet, toen het tegenzat en nu janken dat ze geen personeel hebben.

Maar Beau (ik ken zijn contract niet maar als je snel zoekt over de 500.000 euro per jaar, a 42.000 euro per maand). Vraagt aan de jonge medewerker van de NS (net gestart), wat verdien je. 1600 euro per maand met toeslag als je in de nacht werkt (en met de kans dat een gek je in je gezicht slaat of bespuugd). Dat is nog onder het minimumloon van een 21 jarige en dan gek kijken dat er niemand komt ....
Dat kan alleen als het een parttimer is. Ik heb de uitzending niet gezien, maar feit is dat er banen op minimumloon bestaan. Als je zo'n baan hebt én parttime werkt, is het niet gek dat je pro rata dus onder het minimumloon verdient.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_204785731
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 09:37 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Bij een ander bedrijf.
Maar die roept ook "zorg eerst maar voor ervaring".
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_204798388
Mijn gesprek heeft een paar dagen terug plaatsgevonden. Ging beter dan verwacht, de man heeft keurig uitgelegd waarom ze meer ervaring zoeken. Toen ik vervolgens vertelde hoe mijn takenpakket er momenteel uitziet veerde hij op en begon hij flink te typen en te klikken. Zijn reactie was dat ik nu al een zwaardere rol heb dan gedacht en hij heeft mijn CV toch doorgestuurd naar enkele mensen binnen de organisatie die wellicht iets voor me kunnen betekenen. Dat is voor mij al de winst, ik had verwacht dat de boodschap zou zijn van "goed dat we elkaar gesproken hebben, als we iets hebben dan weet ik je te vinden". Nu is er toch een concrete actie uitgezet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')