abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_204741235
Er zijn veel mensen die vinden dat de jury hun smaak totaal niet overeenkomt met wat de mensen thuis echt goed vinden, en pleitten dan ook ervoor dat we terug gaan naar een televote only systeem (dat in plaats was van 2000 tot 2008).

Voordelen:

- Jury is meestal corrupter, er zijn instanties van omkoping etc. geweest in het verleden. Of juryresultaten die in de halve finales en de finales totaal niet overeenkwamen.
- Het publiek krijgt meer te zeggen, het is democratischer.
- Goede acts in de halve finales zouden de finale kunnen halen doordat ze niet omlaag worden gehaald door de juries (waarschijnlijk Ierland dit jaar bijvoorbeeld)

Nadelen:
- Televoters staan wel bekend om de grote diaspora en blocvoting en dit was een groot kritiekpunt met name in de 2007-2008 jaren
- Juries hebben soms ook daadwerkelijk goede inzendingen gered (Albanie 2018 bijvoorbeeld)
- Als alleen de televote het voor het zeggen heeft zou de finale weer een circusfestijn kunnen worden omdat er alleen maar gelikte acts doorgaan en er weinig ruimte is om even tot adem te komen.

Wat vinden jullie?
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_204741353
Ok
pi_204741388
Oneens. Dan zou ik pleiten voor een grotere jury, of het aanpassen van de 50/50 split.
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_204741394
Op jury’s is bijzonder veel aan te merken, maar met name de diaspora voting in de jaren ‘00 was vrij dodelijk voor het ESF. Het idee dat Turkije of Armenië maar de vlag hoefden neer te leggen stompt de neutrale kijker wel heel erg af. De gekkigheid daarbij was in die jaren ook wel een probleem, maar naar het einde van dat decennium loste dat zichzelf toch wel geleidelijk op, nadat mensen alles wel gezien hadden.

Ik zou zelf de voorkeur geven aan beter samengestelde jury’s. Vooral de gemiddelde leeftijd mag omlaag. En de EBU mag ook best een keer werk maken van onderzoek naar merkwaardige jury-stemmen, in plaats van weg te kijken en hopen dat het wel uitmiddelt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204741398
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:39 schreef koffieleuk het volgende:
Oneens. Dan zou ik pleiten voor een grotere jury, of het aanpassen van de 50/50 split.
Ja bijvoorbeeld 10 juryleden ipv 5 of een 60/40 of 70/30 split zou idd ook nog kunnen. Maar lost dat veel op vraag ik me af :P
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_204741418
Nee, maar wel meer juryleden + eisen stellen aan de leeftijd.

Volgens mij was de gemiddelde leeftijd vorig jaar boven de 50, dat lijkt me niet goed.
pi_204741433
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:40 schreef Fred_B het volgende:
Op jury’s is bijzonder veel aan te merken, maar met name de diaspora voting in de jaren ‘00 was vrij dodelijk voor het ESF. Het idee dat Turkije of Armenië maar de vlag hoefden neer te leggen stompt de neutrale kijker wel heel erg af. De gekkigheid daarbij was in die jaren ook wel een probleem, maar naar het einde van dat decennium loste dat zichzelf toch wel geleidelijk op, nadat mensen alles wel gezien hadden.

Ik zou zelf de voorkeur geven aan beter samengestelde jury’s. Vooral de gemiddelde leeftijd mag omlaag. En de EBU mag ook best een keer werk maken van onderzoek naar merkwaardige jury-stemmen, in plaats van weg te kijken en hopen dat het wel uitmiddelt.
Ik vind het altijd beetje lastig met die diaspora voting. Ik geloof echt wel dat het er is en dat het de resultaten in de jaren ook dermate beïnvloed heeft, maar aan de andere kant: het is niet nou niet alsof de Westerse landen nou zulke goede inzendingen stuurden. Armenië, Griekenland etc kwamen wel elk jaar met een goed nummer of een gelikte act. Het is pas na Loreen eigenlijk dat West-Europa het weer een beetje serieus begon te nemen.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  PR en moderator zaterdag 14 mei 2022 @ 10:44:45 #8
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_204741442
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:39 schreef koffieleuk het volgende:
Oneens. Dan zou ik pleiten voor een grotere jury, of het aanpassen van de 50/50 split.
Dit idd. Aanpassingen in waaruit de jury bestaat, hoe ze stemmen, hoe die worden geteld. Daar kan nog wel eea in getweakt worden.
Maar helemaal afschaffen wordt drama :')
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_204741455
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:40 schreef Nexum het volgende:

[..]
Ja bijvoorbeeld 10 juryleden ipv 5 of een 60/40 of 70/30 split zou idd ook nog kunnen. Maar lost dat veel op vraag ik me af :P
Zou zeggen dat een grotere jury zou moeten leiden tot minder corruptie, maar dat hangt er maar net van af wat de connecties van de juryleden zijn. Als het allemaal één grote kliek is, zou het makkelijker zijn.

Maar zou sowieso eerst kijken naar het aanpassen van de jury zelf (grootte, leeftijd), in plaats van de split.
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_204741462
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:46 schreef koffieleuk het volgende:

[..]
Zou zeggen dat een grotere jury zou moeten leiden tot minder corruptie, maar dat hangt er maar net van af wat de connecties van de juryleden zijn. Als het allemaal één grote kliek is, zou het makkelijker zijn.

Maar zou sowieso eerst kijken naar het aanpassen van de jury zelf, in plaats van de split.
Alle 10 juryleden van Armenië-Azerbeidzjan zouden elkaar nog steeds op nummer 26 zetten _O- _O- _O-
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_204741516
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:43 schreef Nexum het volgende:

[..]
Ik vind het altijd beetje lastig met die diaspora voting. Ik geloof echt wel dat het er is en dat het de resultaten in de jaren ook dermate beïnvloed heeft, maar aan de andere kant: het is niet nou niet alsof de Westerse landen nou zulke goede inzendingen stuurden. Armenië, Griekenland etc kwamen wel elk jaar met een goed nummer of een gelikte act. Het is pas na Loreen eigenlijk dat West-Europa het weer een beetje serieus begon te nemen.
Nee, maar de manier waarop West-Europa in die jaren nog allerlei troep stuurde staat er in principe los van. Het is voor de kijker gewoon irritant dat de ‘Nederlandse’ smaak pareltjes als Anytime You Need of Rimi Rimi Ley in de top 2 zet. En nog een heel stel omringende landen die dat ook doen en daarmee de uitslag onevenredig beïnvloeden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_204741553
Afschaffen die lui, snappen er niets van.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 14 mei 2022 @ 11:01:14 #13
478909 molloot200
alles muziek.
pi_204741581
Ik zou het aantal juryleden verhogen (bijvoorbeeld verdubbelen), omdat er dan bijzondere gevallen (en mogelijke corrupte) minder invloed zullen hebben.

Daarnaast zou ik ook een vereiste stellen aan de gemiddelde leeftijd van de juryleden. Of dat ze bijvoorbeeld met 5 verschillende juryleden zoals het nu is ervoor kiezen dat er één 20-er, één 30-er, één 40-er, één 50-er en één 60-plusser in de jury moet. Dan krijg je niet echt leeftijdsvoorkeuren omdat dat mooi verspreid is over de demografie zeg maar :)
pi_204741638
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 10:46 schreef Nexum het volgende:

[..]
Alle 10 juryleden van Armenië-Azerbeidzjan zouden elkaar nog steeds op nummer 26 zetten _O- _O- _O-
Ja :')
Of 2x nog op 25 of 24 of zo :')

Eigenlijk zouden alle jurylijstjes gewoon computermatig gecheckt moeten worden, om zulke 'toevalligheden' te vinden. En dat zou dan ook bijvoorbeeld moeten checken of een lijstje niet teveel afwijkt (wat er misschien op wijst dat een jurylid het verkeerd om invult).

Zouden gewoon sancties aan verbonden moeten zijn, maar vind het lastig om te zien wat er met die lijstjes zelf wordt gedaan.

Eigenlijk zouden alle juryleden gewoon blind moeten jureren, maar is gewoon onmogelijk om ze vanaf FiK-mas tot aan de finale allemaal ontwetend te houden :D
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_204741688
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 11:07 schreef koffieleuk het volgende:

[..]
Ja :')
Of 2x nog op 25 of 24 of zo :')

Eigenlijk zouden alle jurylijstjes gewoon computermatig gecheckt moeten worden, om zulke 'toevalligheden' te vinden. En dat zou dan ook bijvoorbeeld moeten checken of een lijstje niet teveel afwijkt (wat er misschien op wijst dat een jurylid het verkeerd om invult).

Zouden gewoon sancties aan verbonden moeten zijn, maar vind het lastig om te zien wat er met die lijstjes zelf wordt gedaan.

Eigenlijk zouden alle juryleden gewoon blind moeten jureren, maar is gewoon onmogelijk om ze vanaf FiK-mas tot aan de finale allemaal ontwetend te houden :D
Volgend jaar brengen we de liedjes gewoon niet uit en worden alle acts pas bij de halve finales bekend *O*
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_204741746
En als de acts op elkaar moeten stemmen en er helemaal geen publiek of jury-stem is, is dat wat?
-nee-
pi_204741912
Oneens.
Jury's zorgen voor een goede balans. Ook al is het soms tegendraads aan de public vote.

Wel zouden ze corrupte juryleden meer moeten bestraffen.

Die onderonsjes van Cyprus-Griekenland bijvoorbeeld.

En Armenie-Azerbeidzjan die mekaar consequent op de laatste plek zetten. Boetes opleggen aan de omroepen, of landen zelfs een jaartje diskwalificeren. Om te beginnen dreigen met.

Dat de bevolking in die landen politiek stemt, is nog dat daar aan toe.
Maar juryleden zouden daar boven moeten staan.
pi_204742024
Jury; soms vraag ik me af bij zgn 'vak'jury's, hoe dan? Kijk bijv naar het jaar van duncan. Hoe kan het dat iemand met verstand van muziek helemaal geen punten geeft? Ok, snap dat ook kwestie van smaak is maar geef dan 3 of 4 punten. Maar helemaal geen? Verdenk sommige landen ook bij vakjury van politiek stemmen, van vooral niet op concurenten stemmen.

Televote; helemaal gevoelig voor subjectiviteit.

Misschien serieuzer omgaan met wie er in een vakjury mag zitten?
pi_204742186
Ik zou ervoor pleiten om bij elk beoordeeld land de hoogste en laagste juryranking weg te strepen om te voorkomen dat een enkel jurylid dermate veel invloed kan uitoefenen.

De jury zelf moet naar mijn mening absoluut behouden blijven, omdat het de kwaliteit wel degelijk heeft bevorderd sinds dit 50/50 systeem wordt toegepast. Al mogen de regels wel regelmatig onder de loep worden genomen om corruptie te voorkomen.
  zaterdag 14 mei 2022 @ 12:47:45 #20
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_204742314
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 11:01 schreef molloot200 het volgende:
Ik zou het aantal juryleden verhogen (bijvoorbeeld verdubbelen), omdat er dan bijzondere gevallen (en mogelijke corrupte) minder invloed zullen hebben.

Daarnaast zou ik ook een vereiste stellen aan de gemiddelde leeftijd van de juryleden. Of dat ze bijvoorbeeld met 5 verschillende juryleden zoals het nu is ervoor kiezen dat er één 20-er, één 30-er, één 40-er, één 50-er en één 60-plusser in de jury moet. Dan krijg je niet echt leeftijdsvoorkeuren omdat dat mooi verspreid is over de demografie zeg maar :)
Op zich staat dat al in het regelement. Alleen met 5 juryleden is dat lastig natuurlijk.
Dus de jury uitbreiden naar 10 is dan een goed idee inderdaad.

quote:
There shall be a balance among the members of each National Jury to ensure sufficient representativeness in terms of gender, age and background.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  zaterdag 14 mei 2022 @ 12:49:45 #21
478909 molloot200
alles muziek.
pi_204742331
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 12:47 schreef usagi414 het volgende:

[..]
Op zich staat dat al in het regelement. Alleen met 5 juryleden is dat lastig natuurlijk.
Dus de jury uitbreiden naar 10 is dan een goed idee inderdaad.
[..]

Maar dat is veel te algemeen, er zouden best concretere richtlijnen opgesteld moeten worden, zoals ik al een voorbeeld ervan gaf.

Uitbereiding van de jury's is in elk geval het belangrijkste punt lijkt mij :)
  zondag 15 mei 2022 @ 11:01:44 #22
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_204759083
This aged badly
  Moderator zondag 15 mei 2022 @ 11:19:46 #23
375570 crew  Cyan9
pi_204759221
Ik denk dat er inderdaad wat met de samenstelling van de jury's moet gebeuren, afschaffen lijkt me echt niet verstandig.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_204760627
We hebben de jurybingo weer vol gemaakt deze editie:
- corrupte juries
- politieke stemmingen
- 12 voor Griekenland van Cyprus
- Italie die weer eens strategisch stemt

Afschaffen is niet de oplossing, maar dit is ook vrij kansloos :')
pi_204760659
Nou als ik kijk naar die televoting uitslag ben ik blij dat er juries zijn 😬
Maar er moet wel iets gedaan worden aan die fishy jury uitslagen. Waarnemers van de EBU in ieder land? En die juries niet bekend maken voor de finale is geweest. En er mogen van mij nog 5 mensen bij, dus 10 juryleden totaal
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')