bazbo cd1931: Porcupine Tree - In AbsentiaDe reden dat we lang (tot 2003) moeten wachten op nieuw studiowerk van Porcupine Tree (
Lightbulb Sun is van 2000) heeft met twee dingen te maken. Steven Wilson is inmiddels een veelgevraagd producer. Zo maakt onder andere Fish gebruik van zijn kunsten, maar meer wordt Wilson gegrepen door het werk dat hij mag doen voor Orphaned Land en Opeth, twee bands die meer in de metalwereld opereren. Vooral met Michael Akerfeld van Opeth kan Wilson het goed vinden en hij produceert en mixt een paar Opethplaten, waaronder
Deliverance en
Damnation. Akerfeld laat zich beïnvloeden door het werk van Wilson in zijn muziek en Wilson neemt allerlei metalinvloeden mee naar Porcupine Tree. Dat is een. Daarnaast heeft Wilson te kampen met een probleem: het botert niet goed meer met drummer Chris Maitland en dus moet de band op zoek naar een vervanger. Die vindt Wilson uiteindelijk in de persoon van Gavin Harrison. Harrison is een heel andere drummer dan Maitland. Daar waar Maitland veel ruimte laat in zijn subtiele spel, daar is Harrison voor de band veel meer een rockdrummer en bepalender aanwezig. Dat is twee. Als
In Absentia verschijnt, koop ik - volledig onwetend - het album (op 27 januari 2003) als hij uitkomt. Ik schrik me de tyfus. Dit is niet langer de verfijnde mix van prog, space en psychedelica, maar dit is hard. Ik vind het aanvankelijk te hard en kan er moeilijk aan wennen. Het begint al met de beukende opener
Blackest Eyes en het gaat maar door. Natuurlijk staan er ook 'ouderwetsere' Porcupine Treepareltjes op.
Trains, bijvoorbeeld, en afsluiter
Collapse The Light Into Earth, maar die pareltjes kan ik op dat moment maar moeilijk ontwaren tussen
Wedding Nails of
Strip The Soul. Tegenwoordig vind ik
The Sound Of Muzak een van de beste Wilsonliedjes, maar in het begin vind ik de nieuwe stijl van Porcupine Tree eigenlijk niet fijn. Ik heb ook nog de speciale Europese editie van het album met een bonusdisc. Daarop nog twee stevige stukken (
Drown With Me en
Chloroform) plus een radio-edit van
Strip The Soul. Een collega - die ik jaren ervoor net zo wild had gemaakt van Porcupine Tree als ik - sleept me nog mee naar het concert op 18 april van dat jaar in Lucky & Co in Rijssen. Toegegeven, het is een uitstekend concert met slechts stukken van de laatste drie studioplaten en het kwartet is voor het concert uitgebreid met gitarist/zanger John Wesley, ook al geen softe troubadour, waardoor het allemaal prima klinkt, maar deze muur van geluid is me echt te hard. Gelukkig komt wijsheid met de jaren, maar dat ben ik me op dat moment nog niet bewust.
[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 23-08-2022 08:10:45 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net