Dat dachten de Zweden en Finnen ook de laatste tachtig jaar. \nu lijkt het hun wel een heel goed idee. Ik ben het wel met ze eens. Het is niet bepaald zo dat het landen zijn die op een of andere wijze tegen Rusland aankruipen. Ze zijn beide ook al gerespecteerd EU lid.quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:32 schreef Confetti het volgende:
Ik weet niet of een omsingeling van een agressieve nucleaire staat zo verstandig is.
Juist wel, want alleen met een blok kun je weerstand bieden tegen deze agressor. als rusland zich zou demilitairiseren en pacifistische beleid zou invoeren, zul je zien dat Finland nooit deze stap zet.quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:32 schreef Confetti het volgende:
Ik weet niet of een omsingeling van een agressieve nucleaire staat zo verstandig is.
Rusland kan ook een verzoek tot navo lidmaatschap dan indienenquote:Op donderdag 12 mei 2022 09:36 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Juist wel, want alleen met een blok kun je weerstand bieden tegen deze agressor. als rusland zich zou demilitairiseren en pacifistische beleid zou invoeren, zul je zien dat Finland nooit deze stap zet.
Dat heeft Yeltsin toch gedaan?quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Rusland kan ook een verzoek tot navo lidmaatschap dan indienen
Molotov vroeg het aan bij (ten tijde van JFK) in 1954quote:
Finland heeft weinig keus. In de NATO kunnen ze zelf met nucleaire wapens terugdreigen. Sovjet-Unie heeft inmiddels een geschiedenis van buurlanden die níet in de NAVO zitten aan te vallen en compleet kapot te maken.quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:32 schreef Confetti het volgende:
Geen van beiden... Een evenwicht tussen machten is altijd beter.quote:Op donderdag 12 mei 2022 12:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Molotov vroeg het aan bij (ten tijde van JFK) in 1954
Jeltsin vroeg het aan in 1991 oid?
Beiden keren was het een half-serieuze schaak move.
Als Rusland lid wordt van de NATO dan is het nut van NATO ineens verdampt.
Als NATO Rusland afstoot dan is dat politiek gezien te gebruiken als "ik was welwillend maar.. ik mag niet meespelen van de pestkoppen".
Win-win dus.
Treurige feit is dat de enige situatie waarin NATO nutteloos zou worden is als Rusland (en kornuiten) zich structureel gezien anders opstellen richting de wereld. Maar in een kamploze wereld zal er altijd 1 kern ontstaan waar alle aandacht en gratie heen gaat en de rest zijn satelieten. Rusland weigert een sateliet te worden en ziet zichzelf als een kernland die de lakens uit wil delen.
Verschil is dat Amerika zijn vriendlanden ook vriendelijk behandelt. Rusland gebruikt zijn vriendlanden eigenlijk als uitgerekte condooms die bruut over de metaforische Russische lul heen getrokken kunnen worden om anderen bruut over de ookweer metaforische keukentafel te verkrachten.
Voor hetgeval de vraag ging worden "wat is beter.. een wereld met amerikaanse dominantie of russische dominantie".
Omsingeling:quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:32 schreef Confetti het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |