Of even checken bij een externe verkoper op bol of Amazon of die ook een eigen website hebben en het via de eigen site kopen.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:04 schreef Fe2O3 het volgende:
De wet koop op afstand is een prachtig voorbeeld van hoe de ondernemer in Nederland kapot gemaakt wordt ten opzichte van multinationals, en hoe de klant er eigenlijk helemaal niet op vooruiit gaat zoals je zelf al hebt gemerkt.
De intentie van de wet is het doel voorbij geschoten, de markt heeft zich doorontwikkeld en de wet is blijven stilstaan.
Een voorbeeld: enige tijd geleden met een collega hierover gehad. Ze heeft een webshop in artikelen voor kinderen van 0 tot 5 oid. Ze verkoopt inmiddels ook via bol.com want met alleen haar eigen websites trok ze niet genoeg/steeds minder klanten, want bol.com ...
Het probleem voor haar is, verzenden betaalt ze zelf natuurlijk, 2x bij een retour want zo werkt bol.com en dat leggen ze op aan verkopers via hun site. Terugsturen is niet gratis, dat lapt de verkoper gewoon.
Op artikelen van < 15 euro is dat dan al een kwart tot de helft van het totaal bedrag. Dan zit ze met het feit dat retouren vaak niet als nieuw verkocht kunnen worden. Het is uitgepakt, gepast etc... en dan zit ze met 2x kosten en een onverkoopbaar artikel. Als ze het niet retour neemt krijgt ze slechte reviews en mag ze niet meer op bol.com verkopen.
Ik kan me dus voorstellen dat retailers voor dat kleine grut gewoon niet reageren, de slechte review of achterlijk kleine kans op een juridische procedure nemen ze voor lief. Wat je al aangaf, niemand gaat naar de rechter voor een paar tientjes. Bij teveel slechte reviews begin je gewoon een nieuwe eenmanszaak en meld je je weer aan bij de verzamelsites als bol en amazon.
Tips? Koop offline bij je lokale middenstand. Of klaag bij de overkoepelende website of marktauthoriteit.
ook als je het product wel ontvangen hebt maar wil retourneren wat niet lukt? Ik dacht dat een credit card terugboeking alleen kan als je het product niet ontvangen hebt.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:03 schreef Jaeger85 het volgende:
Alles betalen met een credit card en als de verkoper moeilijk doet dreigen dat je de betaling terug laat draaien. Werkt bij mij altijd goed.
mij interesseert het niks over het nu gratis retourneren is of niet, ik bestel er even goed en betaal dan ook de verzendkosten voor terugsturen.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:18 schreef noodgang het volgende:
[..]
Of even checken bij een externe verkoper op bol of Amazon of die ook een eigen website hebben en het via de eigen site kopen.
Op zich is de wet koop op afstand prima, alleen de trend van gratis kunnen retourneren is wel naar. Hierdoor wordt er ook zo onnodig veel besteld, "want het kan toch wel gratis terug".
Er zou een minimaal bestel bedrag aan verbonden moeten zijn, vind ik. Koop je schoenen voor ¤900 euro dan mag je toch gratis terugsturen verwachten, maar niet voor ieder goedkoop artikel.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:18 schreef noodgang het volgende:
[..]
Of even checken bij een externe verkoper op bol of Amazon of die ook een eigen website hebben en het via de eigen site kopen.
Op zich is de wet koop op afstand prima, alleen de trend van gratis kunnen retourneren is wel naar. Hierdoor wordt er ook zo onnodig veel besteld, "want het kan toch wel gratis terug".
ik krijg raar genoeg bij een slechte ervaring met een 3de partij bij bol.com bijna nooit die e-mail of ik de verkoper wilt beoordelen. Ik krijg ze wel als ik er geen klachten over heb. Ik heb dit al meerdere keren aangegeven bij bol.com naar ze doen hier niks mee.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:04 schreef Fe2O3 het volgende:
De wet koop op afstand is een prachtig voorbeeld van hoe de ondernemer in Nederland kapot gemaakt wordt ten opzichte van multinationals, en hoe de klant er eigenlijk helemaal niet op vooruiit gaat zoals je zelf al hebt gemerkt.
De intentie van de wet is het doel voorbij geschoten, de markt heeft zich doorontwikkeld en de wet is blijven stilstaan.
Een voorbeeld: enige tijd geleden met een collega hierover gehad. Ze heeft een webshop in artikelen voor kinderen van 0 tot 5 oid. Ze verkoopt inmiddels ook via bol.com want met alleen haar eigen websites trok ze niet genoeg/steeds minder klanten, want bol.com ...
Het probleem voor haar is, verzenden betaalt ze zelf natuurlijk, 2x bij een retour want zo werkt bol.com en dat leggen ze op aan verkopers via hun site. Terugsturen is niet gratis, dat lapt de verkoper gewoon.
Op artikelen van < 15 euro is dat dan al een kwart tot de helft van het totaal bedrag. Dan zit ze met het feit dat retouren vaak niet als nieuw verkocht kunnen worden. Het is uitgepakt, gepast etc... en dan zit ze met 2x kosten en een onverkoopbaar artikel. Als ze het niet retour neemt krijgt ze slechte reviews en mag ze niet meer op bol.com verkopen.
Ik kan me dus voorstellen dat retailers voor dat kleine grut gewoon niet reageren, de slechte review of achterlijk kleine kans op een juridische procedure nemen ze voor lief. Wat je al aangaf, niemand gaat naar de rechter voor een paar tientjes. Bij teveel slechte reviews begin je gewoon een nieuwe eenmanszaak en meld je je weer aan bij de verzamelsites als bol en amazon.
Tips? Koop offline bij je lokale middenstand. Of klaag bij de overkoepelende website of marktauthoriteit.
Ja het kan ook als jij de koop hebt ontbonden en de verkoper moeilijk doet.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ook als je het product wel ontvangen hebt maar wil retourneren wat niet lukt? Ik dacht dat een credit card terugboeking alleen kan als je het product niet ontvangen hebt.
oh dat is nieuw voor mij. Ik heb weleens mijn geld terug gekregen toen ik het product niet kreeg, maar ik wist niet dat dit ook kon bij het ontbinden van de koop.quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:40 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ja het kan ook als jij de koop hebt ontbonden en de verkoper moeilijk doet.
welke drempel hebben ze wel?quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:43 schreef investeerdertje het volgende:
Univé rechtshulp. Hebben geen 250¤ drempel
Dat moet dus gewoon in je prijs zitten. De theorie is niet ingewikkeld.quote:Op woensdag 11 mei 2022 21:12 schreef Kiid het volgende:
Wel kan ik mij goed voorstellen dat het frustrerend is voor verkopers. Je moet eigenlijk wel online verkopen, maar tegelijk weet je dat je te maken krijgt met deze wet- en regelgeving die niet bepaald in je voordeel werken.
Ik begrijp het ook nooit zo goed. Alle kosten verwerk je toch in de prijs?quote:Op woensdag 11 mei 2022 21:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat moet dus gewoon in je prijs zitten. De theorie is niet ingewikkeld.
Zou je zeggen, he Een winkel die 'gratis' verzendt kan dat alleen (winstgevend) doen als ze dat in de productprijs stopt. Ze weten (of schatten als ze net starten) hoeveel er retour komt. Als dat 'gratis' is voor de consument, moet dat (voor het aandeel retouren) óók in de verkoopprijs zitten. En met alleen de verzendkosten ben je er natuurlijk niet.quote:Op donderdag 12 mei 2022 08:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook nooit zo goed. Alle kosten verwerk je toch in de prijs?
Klopt zo werkt het.quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:08 schreef baskick het volgende:
[..]
Zou je zeggen, he Een winkel die 'gratis' verzendt kan dat alleen (winstgevend) doen als ze dat in de productprijs stopt. Ze weten (of schatten als ze net starten) hoeveel er retour komt. Als dat 'gratis' is voor de consument, moet dat (voor het aandeel retouren) óók in de verkoopprijs zitten. En met alleen de verzendkosten ben je er natuurlijk niet.
Wat ik me dan afvraag...zou je als Coolblue zijnde ook externe verkoper kunnen worden bij bol.com?quote:Op woensdag 11 mei 2022 19:04 schreef Fe2O3 het volgende:
De wet koop op afstand is een prachtig voorbeeld van hoe de ondernemer in Nederland kapot gemaakt wordt ten opzichte van multinationals, en hoe de klant er eigenlijk helemaal niet op vooruiit gaat zoals je zelf al hebt gemerkt.
De intentie van de wet is het doel voorbij geschoten, de markt heeft zich doorontwikkeld en de wet is blijven stilstaan.
Een voorbeeld: enige tijd geleden met een collega hierover gehad. Ze heeft een webshop in artikelen voor kinderen van 0 tot 5 oid. Ze verkoopt inmiddels ook via bol.com want met alleen haar eigen websites trok ze niet genoeg/steeds minder klanten, want bol.com ...
Het probleem voor haar is, verzenden betaalt ze zelf natuurlijk, 2x bij een retour want zo werkt bol.com en dat leggen ze op aan verkopers via hun site. Terugsturen is niet gratis, dat lapt de verkoper gewoon.
Op artikelen van < 15 euro is dat dan al een kwart tot de helft van het totaal bedrag. Dan zit ze met het feit dat retouren vaak niet als nieuw verkocht kunnen worden. Het is uitgepakt, gepast etc... en dan zit ze met 2x kosten en een onverkoopbaar artikel. Als ze het niet retour neemt krijgt ze slechte reviews en mag ze niet meer op bol.com verkopen.
Ik kan me dus voorstellen dat retailers voor dat kleine grut gewoon niet reageren, de slechte review of achterlijk kleine kans op een juridische procedure nemen ze voor lief. Wat je al aangaf, niemand gaat naar de rechter voor een paar tientjes. Bij teveel slechte reviews begin je gewoon een nieuwe eenmanszaak en meld je je weer aan bij de verzamelsites als bol en amazon.
Tips? Koop offline bij je lokale middenstand. Of klaag bij de overkoepelende website of marktauthoriteit.
en dan besteld niemand bij je omdat je niet concureerbaar genoeg bent.quote:Op woensdag 11 mei 2022 21:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat moet dus gewoon in je prijs zitten. De theorie is niet ingewikkeld.
tja, en wie bepaald wat onder de kostprijs is?quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt zo werkt het.
Structureel onder de kostprijs verkopen mag namelijk niet van de anti-concurrentie wetgeving van europa
Waaruit volgt dat dan?quote:Op donderdag 12 mei 2022 22:29 schreef FF het volgende:
Nadeel van de Wet koop op afstand is altijd al voor de verkopende partij geweest.
Zelf ook een aantal jaar een webshop gehad.
Het begint al met de verzendkosten.
Je bent verplicht BTW te betalen over de verzendkosten.
Race to the bottom. Zo houden winkels het samen in stand.quote:Op vrijdag 13 mei 2022 02:03 schreef mschol het volgende:
[..]
en dan besteld niemand bij je omdat je niet concureerbaar genoeg bent.
klein en duur mijd de consument, gaan ze liever naar een bol ofzo
je kan beter de consument de schuld geven, die alles blind gratis willen o.a. retourneren.quote:Op vrijdag 13 mei 2022 07:18 schreef baskick het volgende:
[..]
Race to the bottom. Zo houden winkels het samen in stand.
Ik denk dat ondernemers zich simpelweg wapenen tegen het eindeloos terugsturen van allerlei artikelen. Dat schijnt echt een crime te zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2022 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik koop bijna alles on-line, tot boodschappe aan toe en dat doe ik al jaren naar alle tevredenheid. Soms stuur ik iets terug en dat ging eigenlijk altijd wel goed.
De laatste 3-4 maanden merk ik dat als ik iets terug wil sturen de verkopers steeds moeilijker worden hiermee of het gewoon helemaal niet meer doen. Ze weigeren terugbetaling of weigeren verzendlabels te geven zoals staat in hun procedure.
Nou zet ik deze spullen meestal op marktplaats en dan verkoop ik het zo, maar zijn er meer mensen die deze trend zien?
Tot nu toe zijn de voordelen voor mij qua tijd, keuzemogelijkheid en prijs nog hoger dan het risico op dit nadeel, maar mij valt dit wel op.
Je kan er ook zo weinig tegen doen, want tot ca 250 euro doet de rbv niks en een rechtzaak starten kost teveel tijd en geld voor bijna alle aankopen.
Heeft iemand tips hiervoor?
bol.com doet nooit moeilijk bij iets als het van hun is, maar bij de 3de partij verkopers sta je er alleen voor.
De EU in hun onderzoek of de acm in NLquote:Op vrijdag 13 mei 2022 02:06 schreef mschol het volgende:
[..]
tja, en wie bepaald wat onder de kostprijs is?
hebben wij op de zaak wel eens een klacht over gehad, van een andere verkoper.
we hebben hem hard uitgelachen en gezegd dat hij maar betere prijzen moet onderhandelen
Als het niet wordt aangeboden dan kunnen ze willen tot ze een ons wegenquote:Op vrijdag 13 mei 2022 07:57 schreef mschol het volgende:
[..]
je kan beter de consument de schuld geven, die alles blind gratis willen o.a. retourneren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |