Maar toch nog even huilen onderaan het artikel:quote:Voor het eerst promoveren meer vrouwen dan mannen aan Nederlandse universiteit
In het afgelopen studiejaar zijn aan Nederlandse universiteiten 2612 vrouwen gepromoveerd en 2607 mannen. Voor het eerst is het merendeel van de promovendi vrouw, blijkt uit cijfers van het CBS. Een jaar eerder was het verschil al bijna verdwenen. Toen was 49,7 procent van alle geslaagde promovendi vrouw.
Het totale aantal promoties neemt al jaren toe, net als het aandeel vrouwen. In het studiejaar 1990/1991 waren er een kleine 1900 promoties. Vrouwen maakten nog geen 18 procent van het totaal uit. In 1999 steeg het aandeel vrouwen voor het eerst boven de 30 procent, in 2003 kwam het boven de 40 procent uit. Daarna ging de toename langzamer. Tussen 2013 en 2020 bleef het percentage wat schommelen tussen de 47 en 49 procent.
https://nos.nl/artikel/24(...)rlandse-universiteitquote:Bij overig personeel aan de universiteit is de verhouding tussen mannen en vrouwen verre van gelijk. Vorig jaar was voor het eerst meer dan een kwart van de hoogleraren aan Nederlandse universiteiten vrouw. Het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren sprak van een mijlpaal.
Een promotie is een belangrijke stap voor wie een verdere universitaire carrière ambieert, en daarmee een kraamkamer voor latere universitair docenten, hoofddocenten en hoogleraren. De gemiddelde leeftijd van een promovendus is nu 29,5 jaar, een hoogleraar is bij benoeming gemiddeld 49. Dat betekent dat het zo'n 19 jaar kan duren voordat de verhouding in promovendi weerspiegeld wordt in het aantal benoemingen van hoogleraren, aldus het Rathenau Instituut.
Doen vuilnismannen dan voortaan ook het denkwerk?quote:Op maandag 9 mei 2022 18:28 schreef BasEnAad het volgende:
Nu nog de verhouding man/vrouw achter de vuilniswagen rechttrekken.
Ook de man/vrouw verhouding die bejaardenreten wassen?quote:Op maandag 9 mei 2022 18:28 schreef BasEnAad het volgende:
Uiteraard.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ook de man/vrouw verhouding die bejaardenreten wassen?
Dus het heeft mannen 30 jaar geduurd om tot die conclusie te komen? Want het percentage stijgt al sinds 1990.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:49 schreef ZarB het volgende:
Promoveren is over het algemeen de hel op aarde. Draait vooral om geld (voor de faculteit, voor de geldverstrekker, voor iedereen, behalve voor de sappelende promovendus zelf). Burn-outs onder promovendi zijn aan de orde van de dag. Kei- en keihard werken. Vrouwen zullen sneller in die val trappen en blijven hangen dan mannen. Dus die denken gewoon "bekijk het lekker met je onderzoek". En zo krijg je meer vrouwen dan mannen die promoveren. Dus niet zo positief voor de vrouwen, dit gegeven.
Groeten,
Een vrouw.
Het is ook nooit goed hè.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:49 schreef ZarB het volgende:
Promoveren is over het algemeen de hel op aarde. Draait vooral om geld (voor de faculteit, voor de geldverstrekker, voor iedereen, behalve voor de sappelende promovendus zelf). Burn-outs onder promovendi zijn aan de orde van de dag. Kei- en keihard werken. Vrouwen zullen sneller in die val trappen en blijven hangen dan mannen. Dus die denken gewoon "bekijk het lekker met je onderzoek". En zo krijg je meer vrouwen dan mannen die promoveren. Dus niet zo positief voor de vrouwen, dit gegeven.
Groeten,
Een vrouw.
Er was niemand die ooit zei dat het gemakkelijk was natuurlijk.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:49 schreef ZarB het volgende:
Groeten,
Een vrouw.
Het kan ook steeds erger worden natuurlijk.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:52 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Dus het heeft mannen 30 jaar geduurd om tot die conclusie te komen? Want het percentage stijgt al sinds 1990.
Groeipijn... leer je wel het beste van. Tenzij je een burn-out krijgt natuurlijk...quote:Op maandag 9 mei 2022 18:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er was niemand die ooit zei dat het gemakkelijk was natuurlijk.
Wat ik verwarrend vind is dat je begint met de differentiatie op alfa/, bèta en gamma maar je eindigt met een opmerking over niveau. Dat kan in elke studierichting. Wat is je punt precies?quote:Op maandag 9 mei 2022 19:08 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Dat percentage gepromoveerden zou ik graag opgesplitst zien in alpha-, beta-, en gamma-studies.
Hoewel een promotie in alle gevallen wordt beloond met een PhD of Dr titel, is er mijns inziens wel een wereld van verschil tussen natuurwetenschappelijke studies en de rest.
Ik geef een willekeurig voorbeeld: https://utrechtphdparty.n(...)ringa-2-alpha-gamma/
Het valt me in de kranten die ik lees (o.a. NRC) vaak op dat juist vrouwen promoveren in studierichtingen waarvan je denkt: hmm, dat kan mijn achterlijke neefje ook. Voor de aardigheid zoek ik wel eens zo'n dissertatie op en dat bevestigt steevast mijn eerste indruk: prietpraat van middelbareschoolniveau.
Hebben ze jou nog nooit verteld, dat je moet komen eten en drinken anders wordt het rot?quote:Op maandag 9 mei 2022 19:13 schreef halfway het volgende:
Straks gaan ze nog vertellen wat wij mannen moeten doen
Dat kan natuurlijk ook nog. Behalve dat het mij inderdaad hard werken lijkt heb ik weinig mensen in mijn omgeving die gepromoveerd zijn. Meest gezonde situatie om na te streven zal hoe dan ook enigszins gelijk moeten lopen met de verhouding aanmeldingen op de universiteit.quote:Op maandag 9 mei 2022 19:03 schreef ZarB het volgende:
[..]
Het kan ook steeds erger worden natuurlijk.
Je bent echt zo ontiegelijk voorspelbaarquote:Op maandag 9 mei 2022 19:08 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Dat percentage gepromoveerden zou ik graag opgesplitst zien in alpha-, beta-, en gamma-studies.
Hoewel een promotie in alle gevallen wordt beloond met een PhD of Dr titel, is er mijns inziens wel een wereld van verschil tussen natuurwetenschappelijke studies en de rest.
Ik geef een willekeurig voorbeeld: https://utrechtphdparty.n(...)ringa-2-alpha-gamma/
Het valt me in de kranten die ik lees (o.a. NRC) vaak op dat juist vrouwen promoveren in studierichtingen waarvan je denkt: hmm, dat kan mijn achterlijke neefje ook. Voor de aardigheid zoek ik wel eens zo'n dissertatie op en dat bevestigt steevast mijn eerste indruk: prietpraat van middelbareschoolniveau.
Meneer moet nog even een stukje vrouwenhaat lanceren. Is z'n ding.quote:Op maandag 9 mei 2022 19:14 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat ik verwarrend vind is dat je begint met de differentiatie op alfa/, bèta en gamma maar je eindigt met een opmerking over niveau. Dat kan in elke studierichting. Wat is je punt precies?
Wat is dit voor onlogische gevolgtrekking.quote:Voor het eerst is het merendeel van de promovendi vrouw, blijkt uit cijfers van het CBS. Een jaar eerder was het verschil al bijna verdwenen.
Dit stukje typeert mijns inziens weer de insteek van dit artikel. Niet "is de verhouding tussen mannen en vrouwen anders", maar "verre van gelijk".quote:Bij overig personeel aan de universiteit is de verhouding tussen mannen en vrouwen verre van gelijk. Vorig jaar was voor het eerst meer dan een kwart van de hoogleraren aan Nederlandse universiteiten vrouw. Het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren sprak van een mijlpaal.
Op termijn zijn mannen alleen nodig om vrouwen te bezwangeren. Het denken kunnen ze zelf, het zware werk heb je machines voor.quote:Op maandag 9 mei 2022 19:13 schreef halfway het volgende:
Straks gaan ze nog vertellen wat wij mannen moeten doen
Ja dit.quote:Op maandag 9 mei 2022 18:49 schreef ZarB het volgende:
Groeten,
Een vrouw.
Dat die dag maar snel mag komen. Beetje lanterfanten, wat rommelen in de tuin, genoeg vrije tijd om mooie tochten te maken op fiets of met auto, meer tijd voor fotografie en andere hobby’s.quote:Op maandag 9 mei 2022 19:54 schreef Fer het volgende:
[..]
Op termijn zijn mannen alleen nodig om vrouwen te bezwangeren. Het denken kunnen ze zelf, het zware werk heb je machines voor.
Op termijn hebben vrouwen ook daar geen man meer voor nodig johquote:Op maandag 9 mei 2022 19:54 schreef Fer het volgende:
[..]
Op termijn zijn mannen alleen nodig om vrouwen te bezwangeren.
Je gepromoveerde vrouw of vriendin die een vermogen binnensleept en zelf lekker uitslapen, een beetje aan een hobby auto sleutelen, wat met de hond wandelen en op fok trollen. Emancipatie, fuck yeah!quote:Op maandag 9 mei 2022 20:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dat die dag maar snel mag komen. Beetje lanterfanten, wat rommelen in de tuin, genoeg vrije tijd om mooie tochten te maken op fiets of met auto, meer tijd voor fotografie en andere hobby’s.
Welke termijn hebben we het hier over? De komende 5 a 10 jaar hoop ik.
quote:Op maandag 9 mei 2022 19:14 schreef Complotwappie het volgende:
Niet zo gek daar het aandeel vrouwen op de universiteit gelijkgetrokken is. Ze zijn onderhand zelfs de meerderheid begrijp ik. Dat het effect daarvan met vertraging doorwerkt op promoties en dergelijke is natuurlijk logisch.
Ik doe dit al jaren, bevalt uitermate goed. Ok, ik doe niet aan trollen en ik game graag maar verder klopt het aardig, ik kan het je aanbevelenquote:Op maandag 9 mei 2022 22:26 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Je gepromoveerde vrouw of vriendin die een vermogen binnensleept en zelf lekker uitslapen, een beetje aan een hobby auto sleutelen, wat met de hond wandelen en op fok trollen. Emancipatie, fuck yeah!
OK, stuur haar maar hierheen dan.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 00:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik doe dit al jaren, bevalt uitermate goed. Ok, ik doe niet aan trollen en ik game graag maar verder klopt het aardig, ik kan het je aanbevelen
quote:Op maandag 9 mei 2022 22:26 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Je gepromoveerde vrouw of vriendin die een vermogen binnensleept en zelf lekker uitslapen, een beetje aan een hobby auto sleutelen, wat met de hond wandelen en op fok trollen. Emancipatie, fuck yeah!
Ja, doei, dan moet ik weer aan het werkquote:
In mijn straat rijdt inderdaad een vrouw meequote:Op maandag 9 mei 2022 18:28 schreef BasEnAad het volgende:
Als het lineair loopt aan aantal mannen of vrouwen in de gegeven studierichting....quote:Op maandag 9 mei 2022 19:08 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Zijn er daarom zoveel van die hysterische wappie-wijven?quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als het lineair loopt aan aantal mannen of vrouwen in de gegeven studierichting....
Wat zou kunnen maar weet ik niet zeker.
Dan zijn er wel accurate statistieken man vrouw verhouding per type opleidingen.
Overigens ook gemiddeld IQ per type opleiding.
De vrouwen zijn oververtegenwoordigd bij de lagere IQ en meer zorgzamere onderwerpen..
En dat heeft alles te maken met cultuur en opvoeding, want gemiddeld genomen is er geen verschil in IQ tussen mannen en vrouwen. James Flynn liet dat zien in z'n book Are we getting smarter? (bron)quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:23 schreef ludovico het volgende:
De vrouwen zijn oververtegenwoordigd bij de lagere IQ en meer zorgzamere onderwerpen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |