FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wat is het voordeel van achterwiel aangedreven voertuigen?
Dries4Everzaterdag 7 mei 2022 @ 17:54
Regelmatig komen er filmpjes voorbij dat een sport auto te veel gas geeft, breekt achter uit en de schade is gigantisch, behalve dat het een soort van leuk is om dat te zien, wat is eigenlijk het voordeel van achterwiel aangedreven voertuigen ten opzichte van voorwiel aangedreven voertuigen?

hoechstzaterdag 7 mei 2022 @ 17:58
weinig tot geen voordelen :O

persoonlijk vind ik het wel een stuk lekkerder rijden..
of dat nou tussen mn oren zit weet ik niet.
mstxzaterdag 7 mei 2022 @ 18:00
Bij acceleratie komt er meer druk op de achterwielen dus kan het vermogen beter benut worden.
-Sigaartjezaterdag 7 mei 2022 @ 18:02
Nostalgie.
Mano_zaterdag 7 mei 2022 @ 18:44
Als de aangedreven wielen tractie verliezen (doorslippen) in een bocht hebben ze de neiging rechtdoor te gaan.
Bij een voorwielaangedreven auto betekent dat de auto zal ondersturen. De wielen die voor de richtingverandering zorgen willen nu vooruit, niet de bocht om. Resultaat: je glijdt naar buiten.
Een achterwielaangedreven auto reageert precies andersom: de sturende wielen behouden grip en blijven de bocht maken, terwijl de slippende achterwielen rechtdoor willen. Hierdoor draait de auto om de neus en zwiept de achterkant naar buiten.

Het gedrag van een voorwielaangedreven auto is veiliger, want als je schrikt en het gas loslaat krijgen de sturende wielen weer grip en is het probleem opgelost (even daargelaten dat dat ook weer overstuur kan veroorzaken is sommige gevallen).
Als je dat met een achterwielaandrijver doet in een slip, dan verschuift de gewichtsverdeling naar voren en krijgen de achterwielen, die al aan het glijden zijn, nog minder grip waardoor je achterstevoren komt te staan.

In de autosport wil je juist de controle over je voorwielen houden en kan je de auto meer de bocht in laten draaien met achterwielaandrijving. Sturen met het gaspedaal.
Tyr80zaterdag 7 mei 2022 @ 18:48
Zijn ook grenzen aan hoeveel pk de voorwielen kunnen trekken meen ik.
Garfield1985zaterdag 7 mei 2022 @ 20:08
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 18:48 schreef Tyr80 het volgende:
Zijn ook grenzen aan hoeveel pk de voorwielen kunnen trekken meen ik.
Sperdifferentieel ertussen en gaan met die banaan.....
Tyr80zaterdag 7 mei 2022 @ 20:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:08 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Sperdifferentieel ertussen en gaan met die banaan.....
Was bij Top Gear lang geleden, dat JC zo verbaasd was dat een Focus ST 265 pk op de voorwielen had en dat ze ook nog moesten sturen. Ik weet het verder ook nie.
suijkerbuijkzaterdag 7 mei 2022 @ 21:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:54 schreef Dries4Ever het volgende:
Regelmatig komen er filmpjes voorbij dat een sport auto te veel gas geeft, breekt achter uit en de schade is gigantisch, behalve dat het een soort van leuk is om dat te zien, wat is eigenlijk het voordeel van achterwiel aangedreven voertuigen ten opzichte van voorwiel aangedreven voertuigen?

Aanhangers en caravans trekken.
De achterwiel hebben meer ass druk en daardoor met een berg op stabieler.

Voorwiel aandrijving komt de voor kant van de neus omhoog waardoor grip verliest .

Achterwiel aandrijving heeft meer grip als de neus omhoog komt.

Komt er op neer dat beide voor en nadelen bezitten.

Daarom awd 4x4 nergens geen last van en gas op de plank.
Ferzaterdag 7 mei 2022 @ 21:49
Je kan eerder in de bocht al diep op het gas, zonder dat de voorwielen hun grip verliezen. Je kan dus veel harder en agressiever uit de bocht komen, ook zonder uitbreken.
Hyperdudezaterdag 7 mei 2022 @ 21:49
Rijdt gewoon beter. Probeer maar eens een MX-5 bv. Boven 500PK/Nm misschien AWD.
marc0871zaterdag 7 mei 2022 @ 22:15
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 21:49 schreef Hyperdude het volgende:
Rijdt gewoon beter. Probeer maar eens een MX-5 bv. Boven 500PK/Nm misschien AWD.
2 jaar geleden had de baas een MX-5 op de werf staan, om na te kijken voor de APK.
Deed ie als hobby, voor familie en vrienden.

Dus ik eens nieuwsgierig de deur opentrekken...
Ik had meteen hoogtevrees.
En ik was toch Civics gewend.

Als ik me in die stoel had laten vallen, had ik mezelf daar nooit meer uit kunnen takelen.
Ik was niet voor niets zo blij met mijn Jazz.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 10 mei 2022 @ 02:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:54 schreef Dries4Ever het volgende:
wat is eigenlijk het voordeel van achterwiel aangedreven voertuigen ten opzichte van voorwiel aangedreven voertuigen?

Voor je Ferrari of Aston Martin is achterwiel aandrijving handig, want die kunnen hun vermogen dan beter kwijt.

Voor de rest van de wereld, maakt het weinig uit. Behalve dan dat een voorwiel aangedreven auto iets meer vergevingsgezind is bij schrikreacties en daardoor voor het gros van de doorsnee automobilisten veiliger.

Mijn V70R heeft AWD, dat vind ik persoonlijk erg lekker.
suijkerbuijkzaterdag 14 mei 2022 @ 10:06

Uitleg van
knoopiezaterdag 14 mei 2022 @ 19:44
Bij voorwielaandrijving en meer vermogen merk je vaak ook in het stuur dat je meer gas geeft. De aandrijfkracht heeft zogezegd invloed op je stuurgedrag. Bij achterwielaandrijving is dat veel minder, en zal je besturing constanter aanvoelen, of je nu vol gas geeft of rustig rijdt.

Maar ja, dat is natuurlijk alleen echt relevant als je daadwerkelijk een auto en een locatie hebt waar je echt sportief mee kan rijden. Met je golf op de parkeerplaats bij het winkelcentrum ga je het verschil niet merken. Behalve dan dat auto’s met achterwielaandrijving soms de voorwielen veel verder kunnen draaien, dus dan is inparkeren een stukje gemakkelijker. :P
T42dinsdag 17 mei 2022 @ 17:59
Minder onderdelen vaak dus minder slijtage