abonnement bol.com Coolblue
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:54:48 #1
405314 Dries4Ever
De enige echte Dries
pi_204656984
Regelmatig komen er filmpjes voorbij dat een sport auto te veel gas geeft, breekt achter uit en de schade is gigantisch, behalve dat het een soort van leuk is om dat te zien, wat is eigenlijk het voordeel van achterwiel aangedreven voertuigen ten opzichte van voorwiel aangedreven voertuigen?

Fallus Gianticus .. .. ..
Op vrijdag 24 januari 2020 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wolfheze Warriors! _O_
pi_204657030
weinig tot geen voordelen :O

persoonlijk vind ik het wel een stuk lekkerder rijden..
of dat nou tussen mn oren zit weet ik niet.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 18:00:13 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_204657052
Bij acceleratie komt er meer druk op de achterwielen dus kan het vermogen beter benut worden.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  zaterdag 7 mei 2022 @ 18:02:40 #4
494321 -Sigaartje
De Maarten van Rossem van FOK!
pi_204657075
Nostalgie.
Wat ik hierboven heb getypt boeit niet zoveel (Capuchon_muts)
  zaterdag 7 mei 2022 @ 18:44:38 #5
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_204657459
Als de aangedreven wielen tractie verliezen (doorslippen) in een bocht hebben ze de neiging rechtdoor te gaan.
Bij een voorwielaangedreven auto betekent dat de auto zal ondersturen. De wielen die voor de richtingverandering zorgen willen nu vooruit, niet de bocht om. Resultaat: je glijdt naar buiten.
Een achterwielaangedreven auto reageert precies andersom: de sturende wielen behouden grip en blijven de bocht maken, terwijl de slippende achterwielen rechtdoor willen. Hierdoor draait de auto om de neus en zwiept de achterkant naar buiten.

Het gedrag van een voorwielaangedreven auto is veiliger, want als je schrikt en het gas loslaat krijgen de sturende wielen weer grip en is het probleem opgelost (even daargelaten dat dat ook weer overstuur kan veroorzaken is sommige gevallen).
Als je dat met een achterwielaandrijver doet in een slip, dan verschuift de gewichtsverdeling naar voren en krijgen de achterwielen, die al aan het glijden zijn, nog minder grip waardoor je achterstevoren komt te staan.

In de autosport wil je juist de controle over je voorwielen houden en kan je de auto meer de bocht in laten draaien met achterwielaandrijving. Sturen met het gaspedaal.
https://fok.nl/shop/doneren/
It might only be 3 inches, but it smells like a foot.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 18:48:38 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204657503
Zijn ook grenzen aan hoeveel pk de voorwielen kunnen trekken meen ik.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204658393
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 18:48 schreef Tyr80 het volgende:
Zijn ook grenzen aan hoeveel pk de voorwielen kunnen trekken meen ik.
Sperdifferentieel ertussen en gaan met die banaan.....
  zaterdag 7 mei 2022 @ 20:10:32 #8
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_204658423
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:08 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Sperdifferentieel ertussen en gaan met die banaan.....
Was bij Top Gear lang geleden, dat JC zo verbaasd was dat een Focus ST 265 pk op de voorwielen had en dat ze ook nog moesten sturen. Ik weet het verder ook nie.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_204659884
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:54 schreef Dries4Ever het volgende:
Regelmatig komen er filmpjes voorbij dat een sport auto te veel gas geeft, breekt achter uit en de schade is gigantisch, behalve dat het een soort van leuk is om dat te zien, wat is eigenlijk het voordeel van achterwiel aangedreven voertuigen ten opzichte van voorwiel aangedreven voertuigen?

Aanhangers en caravans trekken.
De achterwiel hebben meer ass druk en daardoor met een berg op stabieler.

Voorwiel aandrijving komt de voor kant van de neus omhoog waardoor grip verliest .

Achterwiel aandrijving heeft meer grip als de neus omhoog komt.

Komt er op neer dat beide voor en nadelen bezitten.

Daarom awd 4x4 nergens geen last van en gas op de plank.
bassie is gek
pi_204659936
Je kan eerder in de bocht al diep op het gas, zonder dat de voorwielen hun grip verliezen. Je kan dus veel harder en agressiever uit de bocht komen, ook zonder uitbreken.
.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 21:49:44 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204659952
Rijdt gewoon beter. Probeer maar eens een MX-5 bv. Boven 500PK/Nm misschien AWD.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204660576
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 21:49 schreef Hyperdude het volgende:
Rijdt gewoon beter. Probeer maar eens een MX-5 bv. Boven 500PK/Nm misschien AWD.
2 jaar geleden had de baas een MX-5 op de werf staan, om na te kijken voor de APK.
Deed ie als hobby, voor familie en vrienden.

Dus ik eens nieuwsgierig de deur opentrekken...
Ik had meteen hoogtevrees.
En ik was toch Civics gewend.

Als ik me in die stoel had laten vallen, had ik mezelf daar nooit meer uit kunnen takelen.
Ik was niet voor niets zo blij met mijn Jazz.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 02:32:54 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204685179
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:54 schreef Dries4Ever het volgende:
wat is eigenlijk het voordeel van achterwiel aangedreven voertuigen ten opzichte van voorwiel aangedreven voertuigen?

Voor je Ferrari of Aston Martin is achterwiel aandrijving handig, want die kunnen hun vermogen dan beter kwijt.

Voor de rest van de wereld, maakt het weinig uit. Behalve dan dat een voorwiel aangedreven auto iets meer vergevingsgezind is bij schrikreacties en daardoor voor het gros van de doorsnee automobilisten veiliger.

Mijn V70R heeft AWD, dat vind ik persoonlijk erg lekker.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
"Toto, it's called a motor race, ok? We went car racing." - Michael Masi, Abu Dhabi 2021.
pi_204745727
Bij voorwielaandrijving en meer vermogen merk je vaak ook in het stuur dat je meer gas geeft. De aandrijfkracht heeft zogezegd invloed op je stuurgedrag. Bij achterwielaandrijving is dat veel minder, en zal je besturing constanter aanvoelen, of je nu vol gas geeft of rustig rijdt.

Maar ja, dat is natuurlijk alleen echt relevant als je daadwerkelijk een auto en een locatie hebt waar je echt sportief mee kan rijden. Met je golf op de parkeerplaats bij het winkelcentrum ga je het verschil niet merken. Behalve dan dat auto’s met achterwielaandrijving soms de voorwielen veel verder kunnen draaien, dus dan is inparkeren een stukje gemakkelijker. :P
  dinsdag 17 mei 2022 @ 17:59:20 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_204781129
Minder onderdelen vaak dus minder slijtage
TabooClub.nl
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')