FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Extreem olieverbruik auto
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 14:39
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een nieuwe (tweedehands) auto, een Seat ibiza met bouwjaar 2013. Eigenlijk waren er al vrij snel na de aankoop wat kleine probleempjes die nu steeds erger lijken te worden. Een paar weken na de aankoop kreeg ik een motormanagement lampje en een olielampje. De auto liep ook merkbaar slechter (trillen) en stonk behoorlijk. De garage heeft ernaar gekeken en kwam tot de conclusie dat er te weinig olie in zat en de lambda sonde mogelijk defect was. Er zijn twee flessen olie ingekieperd en ze hebben het MM lampje gereset. Een kleine maand later en opnieuw een MM lampje en een olielampje. Afspraak bij de garage gemaakt om de lambdasonde te laten vervangen. Dit hebben ze netjes gedaan, auto opnieuw uitgelijnd en ze hebben er ook maar gelijk een flesje olie bij ingedaan want de olie was alweer bijna op, terwijl ik er slechts een paar honderd kilometer mee had gereden.

Inmiddels zijn we een maand later. Ik heb op dit moment nog geen lampjes, maar opnieuw loopt de auto zeer slecht, het toerental komt stationair geregeld beneden de 1000 toeren en daarnaast maakt de motor een enigszins jankend geluid, het lijkt soms haast alsof ik met een elektrische auto rij. Ook stinkt de auto weer enorm, alsof de olie gewoon met slokken tegelijk wordt verbrand. De garage kon geen lekkages vinden, het motorblok zag er goed uit en ook op mijn vaste parkeerplek tref ik nooit olie aan.

Voor ik opnieuw een rekening van een garage kan betalen vraag ik het hier of jullie weten wat er mis zou kunnen zijn...
#ANONIEMvrijdag 6 mei 2022 @ 14:44
Diesel of benzine?
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 14:45
Benzine
butz0rsvrijdag 6 mei 2022 @ 14:47
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 14:39 schreef GlenSpey het volgende:
het toerental komt stationair geregeld beneden de 1000 toeren
Ik dacht dat 750-800 normaal is bij een warme motor. Dan is het eerder een probleem dat deze te hoog is.
Bocajvrijdag 6 mei 2022 @ 14:50
Welke olie zit erin en wat moet er officieel in?

Zoeken bij Shell... https://www.shell.nl/cons(...)elen/lubematch.html#

[ Bericht 26% gewijzigd door Bocaj op 06-05-2022 14:58:26 ]
Bargehassusvrijdag 6 mei 2022 @ 14:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 14:47 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Ik dacht dat 750-800 normaal is bij een warme motor. Dan is het eerder een probleem dat deze te hoog is.
Dat dus. Stationair moet echt ruim onder de 1000.
Verder: Wat voor blok ligt er in? De TSi'tjes kunnen veel problemen hebben. Hoog olieverbruik, overmatige slijtage.
Hoog olieverbruik wordt gezien als producteigenschap. :')
Gunnervrijdag 6 mei 2022 @ 14:59
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 14:39 schreef GlenSpey het volgende:
het lijkt soms haast alsof ik met een elektrische auto rij.
Lijkt me sterk, die maken geen natuurlijk geluid :+

Verder wel belangrijk om te weten wat voor blok het is. Rond 2013 zijn er wel nieuwe modellen gekomen met betere motoren (zonder ketting, weer met riem) maar VAG kennende heeft Seat deze pas als laatste gekregen.

Is de auto verder dealer onderhouden en ga je nu ook naar een VAG-dealer?
TheFreshPrincevrijdag 6 mei 2022 @ 15:04
Olieschraapveren? Bekend probleem bij VW dacht ik.

Wat is de kilometerstand?
oldfordvrijdag 6 mei 2022 @ 15:08
Heb je de auto van een particulier gekocht of bij een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en recht op kostenlose reparatie door de verkoper.
Mano_vrijdag 6 mei 2022 @ 15:09
Olieverbruik van 1:1000 is volgens VAG binnen de specs :')
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 15:13
Het is inderdaad een motor met een ketting, weet zo niet waar ik het exacte type terug kan vinden
Filosoofertvrijdag 6 mei 2022 @ 15:16
quote:
80s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:09 schreef Mano_ het volgende:
Olieverbruik van 1:1000 is volgens VAG binnen de specs :')
Idd, bij BMW ook dacht ik :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:13 schreef GlenSpey het volgende:
Het is inderdaad een motor met een ketting, weet zo niet waar ik het exacte type terug kan vinden
Met je kenteken opzoeken dan?
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 14:47 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Ik dacht dat 750-800 normaal is bij een warme motor. Dan is het eerder een probleem dat deze te hoog is.
Oh, nouja mij is altijd boven de 1000 aangeleerd, lang geleden. Maar misschien is dat nu anders... hij draait rond de 900 en trilt daarbij nogal vervelend vandaar het gevoel dat ie niet goed loopt.
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 15:20
quote:
81s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:16 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Idd, bij BMW ook dacht ik :')
[..]
Met je kenteken opzoeken dan?
Welke info wil je exact? Kentekencheck word ik niets wijzer van
Hyperdudevrijdag 6 mei 2022 @ 15:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:20 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Welke info wil je exact? Kentekencheck word ik niets wijzer van
Zit er niet een sticker ergens onder de motorkap of in je onderhoudsboekje met motortype?
Sterkte verder, ik verwacht geen goede/goedkope afloop van dit verhaal, want VW en TSI. :'(


Zoiets:
390a8733-09d1-40f7-8e54-bc47e0a901e7.jpg
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 17:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Olieschraapveren? Bekend probleem bij VW dacht ik.

Wat is de kilometerstand?
89k
dick_laurentvrijdag 6 mei 2022 @ 17:41
Damn, ik dacht dat mijn jaren 90 Jap een redelijk olieverbruik had, maar jouw auto gaat daar even rijkelijk overheen :P

Klinkt niet best. Kan je je nog beroepen op enige vorm van coulance bij de verkoper? Of heb je van een particulier gekocht? No offence, maar klinkt alsof je enigszins genaaid bent met deze auto :X
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 17:54
Coulance dat zal wel niet, hij is gekocht van een handelaar en de garantie is al een tijdje voorbij. Is dit iets onder controle te houden is als ik er, laten we zeggen, iedere maand gewoon een flesje olie bij gooi? Of kan ik beter proberen te redden wat er te redden valt en dat ding zsm weer door te verkopen ? :')
oldfordvrijdag 6 mei 2022 @ 18:06
Tja, je begint met te zeggen dat je de auto enige maanden hebt. Als ik dan de termijnen van garagebezoek optel kom ik op 3 maanden. Daardoor dacht ik dat je binnen de termijn van 6 maanden na aankoop zat. Is dat zo, dan is het makkelijk. De verkoper dient dit verborgen gebrek kostenloos te repareren. Maar ook als je buiten de 1e 6 maanden zit heb je nog steeds rechten. Je hebt het probleem al na 1 maand gemeld en nog maals na 2 maanden (dan wel ze hebben het zelf geconstateerd). Ga ik er vanuit dat de garage waar je geweest bent de verkoper was.
Ook de vervanging van de lambdasonde (als die al defect was) valt onder de "wettelijke" garantie en daar had je niet voor hoeven te betalen.
Zie: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-conformiteit
dick_laurentvrijdag 6 mei 2022 @ 18:06
Sja.

tenor.gif

Doe wat je gevoel je zegt, zou ik zeggen.
mvdejongvrijdag 6 mei 2022 @ 18:10
Dat klinkt alsof de veren tussen cylinder en cylinderwand niet meer goed afsluiten, waardoor de olie in de verbrandingskamers komt en je benzine-motor diesel-karakteristieken begint te krijgen.
Bocajvrijdag 6 mei 2022 @ 19:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:54 schreef GlenSpey het volgende:
Is dit iets onder controle te houden is als ik er, laten we zeggen, iedere maand gewoon een flesje olie bij gooi?
Misschien eens een tandje dikkere olie proberen? (Weet alleen niet of TSI's daar tegenkunnen?!)
Het is een trucje die wel eens geprobeerd wordt bij motoren die olie gaan verbruiken...
Filosoofertvrijdag 6 mei 2022 @ 19:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:20 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Welke info wil je exact? Kentekencheck word ik niets wijzer van
Dan krijg je toch het volledige type te zien incl tyoe motor
Fervrijdag 6 mei 2022 @ 19:52
TSI met een lekke Turbo?
spectrumanalyservrijdag 6 mei 2022 @ 19:58
oei, klinkt als olieschraapveren.

krijg je zwarte handen als je langs de binnenkant van de uitlaatpijp wrijft, als de auto een dag niet gedraaid heeft uiteraard.
graag even kijken of je uitlaat achter de auto veel rook geeft.
als na honderd kilometer je oliecarter leeg is dan moet je echt wel een rookgordijn achterlaten bij gas geven.

reparatie is zeer kostbaar.
lang technisch verhaal: https://hartogtuning.nl/?p=1171
Garfield1985vrijdag 6 mei 2022 @ 20:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 14:52 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Dat dus. Stationair moet echt ruim onder de 1000.
Verder: Wat voor blok ligt er in? De TSi'tjes kunnen veel problemen hebben. Hoog olieverbruik, overmatige slijtage.
Hoog olieverbruik wordt gezien als producteigenschap. :')
In de regel wél ja.....maar dat geldt niet voor íedere auto zo. Ik had tot voor kort een 106 GTi maar die liep toch écht te arm bij 750tpm. Dat blok draaide koud stationair iets van 1200/1300tpm en op bedrijfstemperatuur liep ie "mooi" rond de 900 ongeveer.
halfwayvrijdag 6 mei 2022 @ 21:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 17:54 schreef GlenSpey het volgende:
Coulance dat zal wel niet, hij is gekocht van een handelaar en de garantie is al een tijdje voorbij. Is dit iets onder controle te houden is als ik er, laten we zeggen, iedere maand gewoon een flesje olie bij gooi? Of kan ik beter proberen te redden wat er te redden valt en dat ding zsm weer door te verkopen ? :')
Je kun proberen dikkere olie te gebruiken.
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 22:48
quote:
81s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 19:42 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Dan krijg je toch het volledige type te zien incl tyoe motor
Nou nee dat staat er dus allemaal niet bij. Maar wellicht gebruik jij een andere kentekencheck dan ik. Laat dan even weten welke ik moet gebruiken :')
GlenSpeyvrijdag 6 mei 2022 @ 22:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:25 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Zit er niet een sticker ergens onder de motorkap of in je onderhoudsboekje met motortype?
Sterkte verder, ik verwacht geen goede/goedkope afloop van dit verhaal, want VW en TSI. :'(


Zoiets:
[ afbeelding ]
Heb gezocht maar een dergelijke sticker niet gevonden. Boekjes e.d. zijn niet aanwezig in de auto. Op het motorblok staat 1.2 en ik kan terugvinden dat het een 3 cilinder is. Meer info, ook via kentekencheck ontbreekt helaas. Ik heb er zelf ook simpelweg niet meer verstand van. Heb de auto uitgezocht op de kleur...
blomkezaterdag 7 mei 2022 @ 08:44
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 07-05-2022 09:00:50 ]
daNpyzaterdag 7 mei 2022 @ 08:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 22:49 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Heb de auto uitgezocht op de kleur...
:')
Goeie miskoop dus.

Dit gaat heel veel geld kosten, dus probeer maar van die auto af te komen. En volgende keer een beetje onderzoek doen voor de garage je weer een pareltje aansmeert ;)
Gunnerzaterdag 7 mei 2022 @ 08:53
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:49 schreef daNpy het volgende:
En volgende keer een beetje onderzoek doen voor de garage je weer een pareltje aansmeert ;)
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
spectrumanalyserzaterdag 7 mei 2022 @ 11:58
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:

[..]
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.
https://carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/
Accordtjezaterdag 7 mei 2022 @ 13:48
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:53 schreef Gunner het volgende:
Hoe had hij dit kunnen herkennen tijdens aankoop? (serieuze vraag overigens).
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.

Mensen weten altijd de weg op het internet te vinden om een topic te openen met problemen, maar vooraf even googlen op wat je denkt te gaan kopen lijkt te veel gevraagd. Dat lijkt me in ieder geval een prima startpunt om eens mee te beginnen, ook als je zelf weinig van auto's af weet.
GlenSpeyzaterdag 7 mei 2022 @ 15:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...
GlenSpeyzaterdag 7 mei 2022 @ 15:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 13:48 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Allereerst eens door op google in te tikken: problemen Seat Ibiza i.p.v. welke kleuren heeft een Seat Ibiza.

Mensen weten altijd de weg op het internet te vinden om een topic te openen met problemen, maar vooraf even googlen op wat je denkt te gaan kopen lijkt te veel gevraagd. Dat lijkt me in ieder geval een prima startpunt om eens mee te beginnen, ook als je zelf weinig van auto's af weet.
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. Ik kan ieder willekeurig automerk wel googlen en dan kom ik voor elk van die merken ook wel diverse probleem-topics tegen. Immers heeft elk merk wel wat misbaksels in de omloop. Dan zie je als leek ook de bomen door het bos niet meer. Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn. Ondertussen ga ik voor een paar duizend euro het schip in en de autohandelaar treft geen blaam, want het is natuurlijk geheel mijn schuld 8)7 toch apart hoe men dat soort praktijken tegenwoordig goed weet te praten.
GlenSpeyzaterdag 7 mei 2022 @ 15:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:58 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Met een aankoopkeuring. Genoeg garagebedrijven bieden dat aan.
https://carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/
Dank voor deze tip, daar ga ik zeker gebruik van maken!
oldfordzaterdag 7 mei 2022 @ 15:53
Als je voor je rechten durft op te komen, krijg je een andere motor, een gereviseerde motor of je geld terug.
Juist voor dit soort handelaren is deze wet er gekomen. N.B.: Het kan jouw schuld niet zijn (althans volgens de wet) want de wet gaat er vanuit dat een gebrek dat zich openbaart binnen 6 maanden (2 flesjes olie na 1 maand, nog een fles na weer 1 maand) al aanwezig was bij de verkoop. De verkoper moet bewijzen dat dat niet zo was om enig kans te maken en dat kan hij niet.

Ben je lid van de ANWB? Neem contact op met de juridische dienst.
Heb je een rechtsbijstands verzekering? Neem contact met hun op.
Lid van een vakbond? De advocaat van de bond kan je ook al vaak helpen.
Heel vaak is een juridisch briefje voldoende om zo'n bedrijf overstag te laten gaan.

Heb je de verkoper al gemaild om te vragen wat hij aan het probleem gaat doen? Uiteraard met verwijzing naar de "wetttelijke" garantie. En wat was zijn antwoord?

N.B.: De "wettelijke" garantie kan heel ver gaan. Zie de volgende uitspraak (heeft ook hier op Fok gestaan):
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBAMS:2021:5444
Zelfs de wegenbelasting en verzekeringspremie sinds de aankoop moet in deze zaak vergoed worden door de verkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 07-05-2022 16:00:49 ]
GlenSpeyzaterdag 7 mei 2022 @ 16:50
En deze wettelijke garantie is altijd 6 maanden? Ik heb namelijk maar 3 maanden garantie van de handelaar gekregen, en de enige reparatie die daar nog onder viel is het bijvullen van de eerste keer olie (tja, je gaat ervanuit dat het gewoon een olie-tekort is en niet dat er een groot probleem speelt onder de motorkap) plus het resetten van de MM-lamp.
oldfordzaterdag 7 mei 2022 @ 17:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 16:50 schreef GlenSpey het volgende:
En deze wettelijke garantie is altijd 6 maanden?
JA. Deze garantie heb je altijd en kan niet uitgesloten worden of afgekocht. Deze garantie heb je naast eventuele andere garanties die een verkoper geeft (b.v. Bovag-garantie of fabrieksgarantie).
Als je de moeite neemt om de websites uit mijn links te lezen had je dit allemaal al kunnen vinden.

Dat de handelaar louche is staat wel vast. Ook de lambdasonde had onder zijn eigen garantie kostenloos vervangen moeten worden omdat deze binnen de garantieperiode is gemeld.

N.B.: De termijn van de "wettelijke" garantie is niet beperkt tot 6 maanden. Ook daarna heb je nog steeds rechten, maar moet jij gaan bewijzen dat het probleem al bestond tijdens die 1e 6 maanden. In dit geval niet zo moeilijk, bij je eerste bezoek moest er al veel olie bij en bij je 2e bezoek ook. Dus de verkoper wist er van.
N.B.2: Wijgert de verkoper om iets te repareren of vervangen aan deze versleten motor dan kun je ontbinding van de verkoop eisen. Je moet er misschien naar de rechter voor, maar de wet staat aan jouw kant.
N.B.3: Er zijn al plannen om de termijn van 6 maanden uit te breiden naar 12 maanden, maar dat zal alleen gaan gelden voor aankopen op of na de ingangsdatum.
N.B.4: Voor de volgende keer - als een verkoper zo'n flut garantie van 3 maanden geeft en niet b.v. een Bovag-garantie dan hard weglopen en niet meer achter om kijken.
Gunnerzaterdag 7 mei 2022 @ 17:14
Ik wil hierbij wel opmerken dat garantie hebben en garantie krijgen twee verschillende dingen zijn
spectrumanalyserzaterdag 7 mei 2022 @ 21:34
Tweedehands autoverkopers zijn de meest vreselijke mensen op aarde. Uitzonderingen daargelaten. bij het kopen van een auto zul je zelf moeten inspecteren wat de conditie van de auto is, een kennis meenemen met autokennis of een aankoopkeuring moeten laten uitvoeren.

Als leek zou je wellicht het onderhoudsboekje als terugvalbasis kunnen nemen. Zijn de beurten netjes uitgevoerd, is de auto bij een dealer geweest, hoe lang geleden was de laatste beurt. etc.

maargoed, bij een geschil zit je met de gebakken peren. de autoverkoper zal jou ten aller tijden overtuigen dat er niets aan de hand is, en zal dat blijven doen op de meest hardnekkige manier mogelijk.

zo af en toe lees ik dergelijke geschillen bij uitspraken.rechtspraak.nl
een autoverkoper komt er dikwijls mee weg, als de verkoper kan aanvoeren dat je een lagere prijs hebt afgesproken en dat de auto 'rijklaar' is verkocht. veelgebruikte truc, dan krijg je een volle tank en een onderhoudsbeurt. dat is in de praktijk niet meer dan een oliebeurt. verkoper is van z'n barrel af en jij denkt een leuke deal te hebben met gratis volle tank.
blomkezondag 8 mei 2022 @ 09:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 15:00 schreef GlenSpey het volgende:
Na het eerste olielampje zijn er 2 flesjes 5W30 bijgedaan. Een maand later, naar schatting ongeveer 700 kilometer was de olie alweer bijna op...
Deugt niet.
daNpyzondag 8 mei 2022 @ 09:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 15:04 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Tja, je word tegenwoordig ook maar geacht overal verstand van te moeten hebben. I
Nee hoor, maar als je weet dat je ergens geen verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft. Zeker als je duizenden euro's gaat spenderen.

quote:
Vind het vooral jammer dat autohandelaren blijkbaar zo louche zijn dat ze je als onwetende klant gewoon troep verkopen en er dan nog bij zeggen dat het 'motorisch sterke auto's' zijn.
Ook dit is al bekend zo lang als er auto's zijn. Ja, vervelend, dus een reden om extra op je hoede te zijn.
Sowieso is het altijd verstandig om even te bedenken wat jouw belang is, wat het belang van de verkoper is.
Mijn schoonouders zijn ook zo goedgelovig en laten zich ook nogal eens foppen op dat gebied, want "de verkoper zei"...

De verkoper wil van zijn troep af, en heeft geen echt probleem als jij in Frankrijk staat met stukken. Jíj wel.
michiel_merkzondag 8 mei 2022 @ 09:28
Kan echt van alles zijn, klepseals/schraapveertjes, voor een garage gaat dit veel werk zijn om het te fixen, je hebt wel een half jaar garantie dit is duidelijk een verborgen gebrek
michiel_merkzondag 8 mei 2022 @ 11:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 08:44 schreef blomke het volgende:
Waren er geen VW motoren met kantelende zuigers? Overigens, olieverbruik 1:1000 zou betekenen dat je na 1 a 2 tankbeurten, ook olie moet tanken? Ik rijdt een PSA HDi tussen twee beurten (20k km) vul ik amper een halve liter olie bij.
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Hyperdudezondag 8 mei 2022 @ 11:11
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".
Maar voor de eigenaar lijkt het mij minder acceptabel. Je motor is dan al aardig op sterven na dood.
Of je rijdt te veel op circuits.
michiel_merkzondag 8 mei 2022 @ 11:24
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:11 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Die liter olie per 1000 km wordt aangehouden door veel fabrikanten als "acceptabel".
Maar voor de eigenaar lijkt het mij minder acceptabel. Je motor is dan al aardig op sterven na dood.
Of je rijdt te veel op circuits.
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet idd
Hyperdudezondag 8 mei 2022 @ 11:25
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:24 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Ik ken het van m'n eerste auto (Opel) Moest olie tanken en benzine peilen.ideaal is het niet idd
Zafira?
Die was berucht.
michiel_merkzondag 8 mei 2022 @ 11:30
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:25 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Zafira?
Die was berucht.
Astra G Coupe 2.2, reed voor de rest prima maar wel altijd een litertje olie mee in de kofferbak. Even voor de ts een ruilmotor monteren is vaak goedkoper dan de zuigerveren vervangen(als dat het is) Ik zou gewoon de auto terug brengen en geld terug vragen
spectrumanalyserzondag 8 mei 2022 @ 13:20
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
TheFreshPrincezondag 8 mei 2022 @ 15:42
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
M'n 740 uit 1985 verbruikte amper olie, m'n V50 (5-cilinder 2.4 benzine) uit 2006 verbruikte na ruim 2 ton geen olie (nooit hoeven bijvullen tussen de oliewissels in), m'n huidige Toyota verbruikt geen olie aan de peilstok te zien.

Dus inderdaad, als een auto 1 liter in 500 of 1000km wegbrandt dan is er wel iets serieus mis.
blomkezondag 8 mei 2022 @ 19:56
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
In het Opel boekje staat dat een litertje op 1000 acceptabel is,ik weet niet hoe het met de andere merken zit ?
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
TheFreshPrincezondag 8 mei 2022 @ 21:11
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Je kan dan beter een extra tank monteren voor de motorolie met een pompje en een druppelaar :P
blomkemaandag 9 mei 2022 @ 08:41
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Olieverbruik als acceptabel zien bij een moderne brandstofmotor.... oef dan gaan de alarmbellen branden.

Er is geen excuus voor olieverbruik. Hoge kilometerstand, verkeerde olie, korte afstanden rijden, "kijk het nog even aan", "je gebruikt de auto te weinig". Pff, allemaal kolder. Het is een gesloten systeem, een brandstofmotor hoort geen olie te verbruiken.

Olieverbruik is het symptoom, er zit een groter probleem achter. Bij het aftappen van de olie kan er een monster worden afgenomen van de olie, en het oliefilter ter inspectie worden aangeboden. Zit er misschien iets in het oliefilter en/of in de olie wat daar niet in thuishoort. Denk aan metaaldeeltjes, ijzerslijpsel.
Meen dat er auto's zijn die een magneet in de aftapplug hebben zitten. Bij olieverversen, vind je dan de ijzerdeeltjes op de plug.
Kriegelzaterdag 14 mei 2022 @ 14:51
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 19:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan zou ik geen Opel meer hoeven. Bij elke dieseltankbeurt, een liter olie erbij kieperen is niet normaal.
Ik snap ook niet waarom fabrikanten met dat soort beweringen weg kunnen komen. :{

Ik bedoel, de hele basisoorzaak voor deze problematiek is dat moderne motoren onder druk van milieuwetgeving teveel worden ontworpen op maximale efficiëntie en een zo laag mogelijke uitstoot, en in dat kader niet alleen erg complex zijn maar ook zeer lage toleranties hebben om elk beetje interne wrijving te voorkomen. Wrijving gaat immers ten koste van zuinigheid. Deze filosofie uit zich vervolgens in (bijvoorbeeld) zo'n TSI met flinterdunne olieschraapveren en een vederlicht distributiekettinkje.

Hierdoor kunnen er, eenmaal in de dagelijkse praktijk, al gauw dingen extreem uit de hand lopen door een relatief kleine ontwerpfout (verergerd doordat bepaalde fabrikanten ook nog eens waar het kan besparen op de productie). Zoals dus bij de TSI 1.4 en 2.0, waarbij de eerdergenoemde onderdelen keer op keer onderbemeten bleken te zijn en voor een kettingreactie aan ellende hebben gezorgd.

Maar goed: een auto moet dus verplicht weinig brandstof verbruiken en weinig CO2 uitstoten, maar vervolgens is het blijkbaar wél prima acceptabel om te roepen dat het normaal is dat diezelfde wagen elke duizend kilometer een liter verbrande olie het milieu inpompt. Want dat is schoon of zo. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 15-05-2022 18:30:00 ]
TheFreshPrincezaterdag 14 mei 2022 @ 15:57
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
blomkezaterdag 14 mei 2022 @ 17:15
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vraag me af of zoiets heel slecht voor de katalysator is, die olie.
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Kriegelzaterdag 14 mei 2022 @ 17:51
-oeps-
spectrumanalyserzaterdag 14 mei 2022 @ 18:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]
De olie verbrandt, net al de brandstof. Denk dat het weinig uitnaakt. Misschien extra roet die het DPF eerder verstopt??
Nee, het verkort de levensduur van de kat.
Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
blomkezaterdag 14 mei 2022 @ 18:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:00 schreef spectrumanalyser het volgende:

Smeerolie brand niet zo goed als benzine. Het is slecht voor de katalysator omdat verbranding van olie vreselijk veel afvalstoffen afgeeft.
Hoe zit dat bij een diesel?
spectrumanalyserzaterdag 14 mei 2022 @ 18:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe zit dat bij een diesel?
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.

Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
MisChrartinzaterdag 14 mei 2022 @ 19:28
Motor is al aardig op weg naar zijn einde. Een goede motor verbruikt nauwelijks olie, hoe meer olie hij verbruikt hoe meer olie van onder uit het motorblok (Carter) in de verbrandingskamer kan komen omdat de afdichtingen niet goed meer zijn (dat zijn onder andere olieschraafveren).
Kortom je motor loopt op benzine met olie en zo is die niet bedoelt. Olie verbrandt relatief ‘vuil’ en zorgt voor allerlei problemen. De lambdasensor kan kapot gaan maar ook je katalysator.

En een garage die olie bijvullen als onderhoud probeert te verkopen moet je echt vermijden. Olie ververs je en dat is wat anders dan een fles olie erbij in gieten. Bijvullen omdat de motor teveel olie verbruikt en het daarmee afdoen dat het goed is, is echt schandalig van die garage. Zij wisten toen al dat die motor op zijn eind was.
Ik zou die garage eens bellen want je hebt een kat in de zak gekocht.
MisChrartinzaterdag 14 mei 2022 @ 19:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 18:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij een diesel is dat ook het geval. Aangezien de meeste dieselmotoren zijn voorzien van een turbo, zie je dat goed. Een auto met dieselmotor die een enorme walm achter zich trekt bij versnellen, verbrand olie, die door de pakkingen van de turbo heen komt.

Zo af en toe zie ik weleens een Golf of een Polo die daar mee door blijft rijden.
Totdat de olielekkage dermate ernstig is dat de motor op hol slaat. Een dieselmotor kan rijden op olie en als dat gaat gebeuren dan kun je die motor niet meer uitzetten.
Die stopt dan wel vanzelf. Wanneer de olie op is en de motor vastslaat in een warmloper :+
Ik heb het wel eens gezien, roodgloeiende turbo op een dieselblok en dat was dan het einde.
SOGzaterdag 14 mei 2022 @ 19:32
Tjah je bent niet de enige.. worden verkocht met extreem olieverbruik en weer ingeruild met extreem olieverbruik :')

Beter volgende x een toyota pakken
T42dinsdag 17 mei 2022 @ 18:01
quote:
80s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 15:09 schreef Mano_ het volgende:
Olieverbruik van 1:1000 is volgens VAG binnen de specs :')
Alles duits
MisChrartindonderdag 19 mei 2022 @ 16:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 18:01 schreef T42 het volgende:

[..]
Alles duits
Ja is echt bizar.
Stel dat je die auto 1:10 loopt op benzine. Dan stook je er per 1000 km 100 liter benzine en 1 liter olie bij doorheen.
Vroeger noemden we dat gewoon tweetakt in plaats van TFSI en tankten we 1:100. Stuk makkelijker, misschien kunnen ze mengsmering weer introduceren speciaal voor de VAG groep automobielen.
Gunnervrijdag 20 mei 2022 @ 13:51
Niet elke TSI-motor is een olieboot he. Heb er nog nooit eentje gehad in ieder geval. sowieso zijn die problemen na 2013 met de terugkeer naar de riem ipv ketting wel verdwenen.
T42vrijdag 20 mei 2022 @ 14:28
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2022 16:31 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja is echt bizar.
Stel dat je die auto 1:10 loopt op benzine. Dan stook je er per 1000 km 100 liter benzine en 1 liter olie bij doorheen.
Vroeger noemden we dat gewoon tweetakt in plaats van TFSI en tankten we 1:100. Stuk makkelijker, misschien kunnen ze mengsmering weer introduceren speciaal voor de VAG groep automobielen.
Maar lopen wel 4/5ton op lpg
Salatrelvrijdag 20 mei 2022 @ 15:00
Volgende keer moet TS maar naar Liekendiek voor een goede occasion. Vraag naar Chuck en zeg dat ik je gestuurd heb.
GlenSpeyzaterdag 21 mei 2022 @ 03:16
Gezien jullie duidelijk om een update verlegen zitten... We zijn inmiddels zo'n 250 km verder na het laatste flesje olie. Ben er vanmiddag een stuk mee op de snelweg geweest en het gevoel was al niet best. De auto werd letterlijk bloedheet er kwam zeer veel restwarmte uit de ventilatie (climate control stond uit). Op het eind van de rit sprong weer het olielampje aan en inmiddels brandt ook het motormanagement lampje weer opnieuw :')
oldfordzaterdag 21 mei 2022 @ 09:35
En wat zegt de verkoper nu?
Tomatenboerdonderdag 2 juni 2022 @ 11:42
Het is nu natuurlijk te laat, maar voor iedereen geldt eigenlijk dat je voor een betrouwbare auto je alle Volkswagen producten (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) vanaf pakweg 2008 t/m 2013 moet laten staan.

Die periode is een hoop bagger geproduceerd, zowel TSI als TDI's, DSG versnellingsbak problemen enz.

Voor nu resteert helaas alleen een reparatie van pakweg 2000 euro, als je het goed wilt aanpakken.
Gunnerdonderdag 2 juni 2022 @ 14:27
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 11:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Het is nu natuurlijk te laat, maar voor iedereen geldt eigenlijk dat je voor een betrouwbare auto je alle Volkswagen producten (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) vanaf pakweg 2008 t/m 2013 moet laten staan.
Ondanks dat ik een VW-liefhebber kan ik je daar geen ongelijk in geven.

Al zou een hoop ellende wel in de werkplaats opgelost moeten zijn betreffende de kettingen.

Maar goed, heb zelf maar 1 auto gehad uit die periode en dat is alweer bijna tien jaar geleden dat ik die heb ingeruuld.
Impreza_driving_Nutcasevrijdag 3 juni 2022 @ 14:31
1.6 CAY TDI is in de basis best betrouwbaar, als je de verstuivers als verbruiksartikel ziet.
blomkevrijdag 3 juni 2022 @ 15:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 14:31 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
1.6 CAY TDI is in de basis best betrouwbaar, als je de verstuivers als verbruiksartikel ziet.
2,5 ton met verstuivers (common rail), is dat "verbruikt"?
Impreza_driving_Nutcasevrijdag 3 juni 2022 @ 18:47
Niet echt, maar ik zie er ook behoorlijk wat die met 100k een of meerdere verstuivers nodig hebben.
Ze zijn electrisch kapot, de isolatie van de interne bedrading laat los/maakt sluiting,dat deel is bij deze verstuivers echter niet te repareren.
blomkevrijdag 3 juni 2022 @ 20:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 18:47 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Niet echt, maar ik zie er ook behoorlijk wat die met 100k een of meerdere verstuivers nodig hebben.
Ze zijn electrisch kapot, de isolatie van de interne bedrading laat los/maakt sluiting,dat deel is bij deze verstuivers echter niet te repareren.
Vreemd. Ik doe al 2,5 ton met verstuivers. Probleem: de lekkage langs de afdichting, omdat die achterlijke Fransen, het ringetje te dun hebben ge-engineerd.
LoveAtFirstDrivevrijdag 3 juni 2022 @ 21:26
Niet alleen Fransen hebben daar last van, Mercedes diesels hebben dat ook. M’n ex Sprinter V6 van het werk rook met bijna 6 ton ook niet zo fris meer, leek net soms of de uitlaat in de cabine eindigde 😋
blomkevrijdag 3 juni 2022 @ 23:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 21:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Niet alleen Fransen hebben daar last van, Mercedes diesels hebben dat ook. M’n ex Sprinter V6 van het werk rook met bijna 6 ton ook niet zo fris meer, leek net soms of de uitlaat in de cabine eindigde 😋
Scheelt ene factor 6 met mijn HDi, die begon bij 1 ton al intern te stinken.
LoveAtFirstDrivezondag 5 juni 2022 @ 10:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 23:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Scheelt ene factor 6 met mijn HDi, die begon bij 1 ton al intern te stinken.
Ja het was al eerder begonnen hoor, maar weet niet meer wanneer. Niet bij een ton in ieder geval. Verder ook enorm betrouwbaar, fijn blok.