abonnement Unibet Coolblue
  maandag 9 mei 2022 @ 18:10:05 #201
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204680379
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 13:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Zoals ik zei, er mogen ook best luxere woningen worden gebouwd voor de mensen met jubeltonnen maar er moet ook in het goedkopere segment worden gebouwd.
alles groter dan 45m2 is luxe?

En daar is hij weer hoor, de jubelton _O_
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 9 mei 2022 @ 18:12:23 #202
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204680398
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 16:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het vervelende met dat soort dingen is dat mensen de prijs van die landbouwgrond altijd vergelijken met de prijs van bouwgrond terwijl er op die landbouwgrond geen wegen, riolering, water, elektriciteit, coax en glasvezel aangelegd is, al die kosten (plus die van het slopen van de eventuele opstallen, en zo nodig saneren van de grond) maakt de projectontwikkelaar of de gemeente en zijn het verschil tussen bouwrijp en niet bouwrijp.
Maar goed, het blijft een leuk idee dat je landbouwgrond voor ¤ 10 de m² zou kunnen kopen en er dan pats boem zo een woonwijk op zou kunnen bouwen en dat die grond dan nog steeds maar ¤ 10 de m² kost.
Metertje zand over de ouwe weilanden en de sloten dempen gaat ook niet voor niets. Of je moet al meteen op het weiland bouwen maar dan krijg je wel wat waterproblemen :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204680415
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder aangaf, er mogen ook luxe woningen worden gebouwd maar er moeten ook goedkopere worden gebouwd met lagere bouweisen en standaarden.

Als je die goedkope niet blieft kan je dus de luxe kopen.

Nu worden er alleen maar peperdure luxe woningen gebouwd.
Dat laatste denk ik ook weleens; dat er alleen nog maar ‘duurdere’ woningen worden gebouwd. Vraagprijzen beginnen ‘goedkoop’ al wel bij 3-4 ton en dan reken je vaak meerwerk, keuken etc niet mee. Maar misschien verdienen ze op die goedkopere woningen niet genoeg oid?
  maandag 9 mei 2022 @ 18:20:36 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204680462
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:14 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Dat laatste denk ik ook weleens; dat er alleen nog maar ‘duurdere’ woningen worden gebouwd. Vraagprijzen beginnen ‘goedkoop’ al wel bij 3-4 ton en dan reken je vaak meerwerk, keuken etc niet mee. Maar misschien verdienen ze op die goedkopere woningen niet genoeg oid?
Met de huidige eisen aan nieuwbouwwoningen kunnen ze ook niet veel goedkoper bouwen.
Degenen die de woningen bouwen moeten ook gewoon een fatsoenlijk salaris hebben, dat is arbeid die je niet goedkoop uit India kunt halen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204680463
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:14 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Dat laatste denk ik ook weleens; dat er alleen nog maar ‘duurdere’ woningen worden gebouwd. Vraagprijzen beginnen ‘goedkoop’ al wel bij 3-4 ton en dan reken je vaak meerwerk, keuken etc niet mee. Maar misschien verdienen ze op die goedkopere woningen niet genoeg oid?
Kijk even wat er voor gebouwd word. Kijk even naar de lagere maandlasten qua gwe. Het is geen luxe, het is de werkelijkheid.
  maandag 9 mei 2022 @ 18:21:56 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204680481
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Metertje zand over de ouwe weilanden en de sloten dempen gaat ook niet voor niets. Of je moet al meteen op het weiland bouwen maar dan krijg je wel wat waterproblemen :P
Nee idd, dat kan op de meeste plekken ook simpelweg niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204680543
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 17:39 schreef ISVV het volgende:

[..]
Redelijk, wij twijfelen ook wat te doen. Willen wellicht toch verhuizen, kunnen een flinke klapper op ons huis maken nu (waarbij we natuurlijk ook veel voor een nieuw huis betalen). Als we nog willen verhuizen moeten we het nu doen (anders over 8 jaar). Met de stijgende rente is het wel vervelend, maar zeg ik iets doms dat dat er ook weer voor gaat zorgen dat we minder hoeven te overbieden (maar dus ook weer minder voor ons huis krijgen...). Het gaat erom of we de maandlasten kunnen dragen van de hypotheek die met overwaarde eraf overblijft.

Lastig, lastig.
Zal denk ik ook afhangen van het segment. Ga je een stap naar boven dan heb je kans dat de huidige rente amper uitmaakt aangezien je moet bieden tegen andere mensen die dezelfde stap maken na het (riant) verkopen van hun huis. Als jij jouw huis verkoopt voornamelijk in het starters segment dan maakt de rentestand wel meer uit aangezien starters minder kunnen lenen en dus lager kunnen bieden.

Zo zou ik in ieder geval denken
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  maandag 9 mei 2022 @ 18:33:19 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204680564
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kijk even wat er voor gebouwd word. Kijk even naar de lagere maandlasten qua gwe. Het is geen luxe, het is de werkelijkheid.
En dit.
Het mag wel duur zijn, maar je zit niet met een energierekening van ¤ 200-450 per maand.

Ik las vorige week dat de gemiddelde energierekening 4150 per jaar is dit jaar.
Wij krijgen maandelijks ¤ 25 terug.
Wij betalen dus ¤ 4450 minder dan het gemiddelde huishouden op jaarbasis.
En dan hebben we ook nog een bovengemiddeld groot (en vrijstaand) huis.

Dat is ¤ 370 per maand die wij minder uitgeven dan een gemiddeld huishouden.
Helaas houdt de hypotheekbank daar nog geen rekening mee bij de aanvraag, maar ik ga er vanuit dat je binnen 10 jaar meer hypotheek voor een woning met een A++ label kunt krijgen dan voor een woning met een C-label.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204680578
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dit.
Het mag wel duur zijn, maar je zit niet met een energierekening van ¤ 200-450 per maand.

Ik las vorige week dat de gemiddelde energierekening 4150 per jaar is dit jaar.
Wij krijgen maandelijks ¤ 25 terug.
Wij betalen dus ¤ 4450 minder dan het gemiddelde huishouden op jaarbasis.
En dan hebben we ook nog een bovengemiddeld groot (en vrijstaand) huis.

Dat is ¤ 370 per maand die wij minder uitgeven dan een gemiddeld huishouden.
Helaas houdt de hypotheekbank daar nog geen rekening mee bij de aanvraag, maar ik ga er vanuit dat je binnen 10 jaar meer hypotheek voor een woning met een A++ label kunt krijgen dan voor een woning met een C-label.
Verwacht is dat ik 1941 euro moet betalen dit jaar. Bij een enorm laag verbruik, maarja gas.

Moet je je voorstellen...
  maandag 9 mei 2022 @ 18:40:49 #210
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_204680616
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Metertje zand over de ouwe weilanden en de sloten dempen gaat ook niet voor niets. Of je moet al meteen op het weiland bouwen maar dan krijg je wel wat waterproblemen :P
Niet alleen waterproblemen. Maar in een groot deel van Nederland heb je na verloop van tijd een trapje nodig om bij je huis te komen omdat je huis stevig gefundeerd is terwijl de bodem elk jaar inklinkt.

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 9 mei 2022 @ 18:41:43 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204680622
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Verwacht is dat ik 1941 euro moet betalen dit jaar. Bij een enorm laag verbruik, maarja gas.

Moet je je voorstellen...
Gas (en vastrecht) heb je bij nieuwbouw sowieso niet meer.
Al geruime tijd overigens, maar goed, weer een hele nutteloze discussie met iemand die vindt dat hij het recht heeft voor een dubbeltje eerste rang te zitten en met allerlei nonsens aankomt om dat maar waar te kunnen maken.

En als puntje bij paaltje komt zou hij nog niet kopen als er morgen in Leiden voor 2 ton een nieuwbouw appartement van 60m², volledig aan BENG eisen voldoend, te koop zou komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204680631
In een dorpje hier in de buurt gaan ze kleine woningen voor starters bouwen https://www.wonenindubbelspoor.nl/woningen
Ik weet dat er hier in onze eigen gemeente ook dergelijke projecten worden gerealiseerd, maar daar word je op de dure stadsverwarming aangesloten
  maandag 9 mei 2022 @ 18:46:35 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204680660
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In een dorpje hier in de buurt gaan ze kleine woningen voor starters bouwen https://www.wonenindubbelspoor.nl/woningen
Ik weet dat er hier in onze eigen gemeente ook dergelijke projecten worden gerealiseerd, maar daar word je op de dure stadsverwarming aangesloten
Hele nette prijzen, hier zijn de nieuwbouw appartementen (45-48 m²) al 225-230K.
Waren ook zo verkocht trouwens.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204680714
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 17:39 schreef ISVV het volgende:

[..]
Redelijk, wij twijfelen ook wat te doen. Willen wellicht toch verhuizen, kunnen een flinke klapper op ons huis maken nu (waarbij we natuurlijk ook veel voor een nieuw huis betalen). Als we nog willen verhuizen moeten we het nu doen (anders over 8 jaar). Met de stijgende rente is het wel vervelend, maar zeg ik iets doms dat dat er ook weer voor gaat zorgen dat we minder hoeven te overbieden (maar dus ook weer minder voor ons huis krijgen...). Het gaat erom of we de maandlasten kunnen dragen van de hypotheek die met overwaarde eraf overblijft.

Lastig, lastig.
Wat denk je voor je huis te krijgen.
Voor hoeveel hoop je een nieuw huis te kopen.
Wat zouden de nieuwe hypotheeklasten van een hypotheek die daarbij hoort, zijn bij de huidige rente, en bij een rente van 5-6%?
En wat wil je als max hypotheeklasten, en wat voor een max hypotheek zit er dan bij welke rentelasten?
Dat zijn wel de dingen die je op een rijtje moet hebben denk ik. Maar hoe het zal verlopen is toch lastig te voorspellen.

Ik denk overigens dat er nu veel mensen in hetzelfde schuitje zitten, en dat er komende 1-3 maanden nog flink wat mensen snel een nieuw huis en hypotheek willen. Misschien dat het overall al wel afkoelt met nieuwe hypotheken, maar dat zal pas echt veel minder gaan worden over een paar maanden. En dan duren totdat de rente een tijdje stabiel is. Het lastige is is dat vandaag beter is dan morgen, maar eergisteren was veel beter dan vandaag (qua hypotheekrente). Qua aankoopprijs is vandaag een stuk slechter dan eergister, qua verkoopprijs een stuk beter. Maar morgen zal de verkoopprijs nog wel beter zijn, en de aankoopprijs nog wel slechter, maar hoe dat overmorgen is?
pi_204680716
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Gas (en vastrecht) heb je bij nieuwbouw sowieso niet meer.
Al geruime tijd overigens, maar goed, weer een hele nutteloze discussie met iemand die vindt dat hij het recht heeft voor een dubbeltje eerste rang te zitten en met allerlei nonsens aankomt om dat maar waar te kunnen maken.

En als puntje bij paaltje komt zou hij nog niet kopen als er morgen in Leiden voor 2 ton een nieuwbouw appartement van 60m², volledig aan BENG eisen voldoend, te koop zou komen.
Oh ik reageerde dan ook niet op diegene. Maar op iemand die dacht dat het goedkoper kon hehe.

quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In een dorpje hier in de buurt gaan ze kleine woningen voor starters bouwen https://www.wonenindubbelspoor.nl/woningen
Ik weet dat er hier in onze eigen gemeente ook dergelijke projecten worden gerealiseerd, maar daar word je op de dure stadsverwarming aangesloten
Dat zijn hele interessante woningen if you ask me
pi_204680830
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hele nette prijzen, hier zijn de nieuwbouw appartementen (45-48 m²) al 225-230K.
Waren ook zo verkocht trouwens.
Oh appartementen zijn hier ook duurder, toevallig in dat dorp dit https://www.funda.nl/koop(...)58-dorpsstraat-84-f/
pi_204680861
Even een voorbeeld van een groter appartement in dat dorp dat zo goed als nieuw is https://www.funda.nl/koop(...)61-dorpsstraat-65-b/
  User die het meest klaagt 2022 maandag 9 mei 2022 @ 19:15:35 #218
414785 sirdanilot
pi_204680964
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 17:24 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat raar dat het je niks lijkt om een woning van 28m2 te kopen om vervolgens van stellen te eisen dat ze prima op 22,5m2/pp kunnen wonen.
[..]

Ik eis helemaal niks ?

Je leest niet goed.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204680979
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 19:15 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik eis helemaal niks ?

Je leest niet goed.
Neemt niet weg dat je vindt dat stellen keurig op 45m2 kunnen wonen maar nogal hypocriet bent.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 9 mei 2022 @ 19:17:47 #220
414785 sirdanilot
pi_204680987
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:14 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Dat laatste denk ik ook weleens; dat er alleen nog maar ‘duurdere’ woningen worden gebouwd. Vraagprijzen beginnen ‘goedkoop’ al wel bij 3-4 ton en dan reken je vaak meerwerk, keuken etc niet mee. Maar misschien verdienen ze op die goedkopere woningen niet genoeg oid?
Dat is het inderdaad. Het gaat ze alleen maar om geld.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204681396
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 19:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat is het inderdaad. Het gaat ze alleen maar om geld.
Je bent echt van het padje af he
pi_204681419
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 19:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Even een voorbeeld van een groter appartement in dat dorp dat zo goed als nieuw is https://www.funda.nl/koop(...)61-dorpsstraat-65-b/
Toevallig 1.5 keer zo groot, locatie (als ik t goed zag) en natuurlijk appartement.
pi_204682132
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:29 schreef Kiid het volgende:

[..]
Zal denk ik ook afhangen van het segment. Ga je een stap naar boven dan heb je kans dat de huidige rente amper uitmaakt aangezien je moet bieden tegen andere mensen die dezelfde stap maken na het (riant) verkopen van hun huis. Als jij jouw huis verkoopt voornamelijk in het starters segment dan maakt de rentestand wel meer uit aangezien starters minder kunnen lenen en dus lager kunnen bieden.

Zo zou ik in ieder geval denken
Ja, wij gaan een stap omhoog. Ons huis is voor vedl starters net wat te duur denk ik (zal toch zeker 340k voor neergelegd moeten worden, maar kan goed voor 30k meer weggaan). Denk dat de doelgroep die wij bedienen of mensen zijn die vanuit een huurhuis komen of starters die wat gespaard hebben en een jubelton van hun ouders krijgen. Doorstromers kunnen mensen uit een appartement zjjn die ruimer willen wonen en een kleine tuin willen. Het gaat om een ruime tussenwoning in een gewilde regio, komt uit 2016. Helemaal instapklaar, keer texen en wellicht zonnepanelen leggen en je bent er. Airco op slaapkamer sinds vorig jaar, horren, badkamer is pas nog flink opgepimpt met douchewand, duur wastafelmeubel incl. kraan en nieuwe doucheset. Verder hebben wij een muur geschilderd en de trap laten bekleden en nieuwe jaloezieën (die overgenomen kunnen worden). Openslaande tuindeuren en je kan de auto in de tuin parkeren als je wil.
pi_204682217
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat denk je voor je huis te krijgen.
Voor hoeveel hoop je een nieuw huis te kopen.
Wat zouden de nieuwe hypotheeklasten van een hypotheek die daarbij hoort, zijn bij de huidige rente, en bij een rente van 5-6%?
En wat wil je als max hypotheeklasten, en wat voor een max hypotheek zit er dan bij welke rentelasten?
Dat zijn wel de dingen die je op een rijtje moet hebben denk ik. Maar hoe het zal verlopen is toch lastig te voorspellen.

Ik denk overigens dat er nu veel mensen in hetzelfde schuitje zitten, en dat er komende 1-3 maanden nog flink wat mensen snel een nieuw huis en hypotheek willen. Misschien dat het overall al wel afkoelt met nieuwe hypotheken, maar dat zal pas echt veel minder gaan worden over een paar maanden. En dan duren totdat de rente een tijdje stabiel is. Het lastige is is dat vandaag beter is dan morgen, maar eergisteren was veel beter dan vandaag (qua hypotheekrente). Qua aankoopprijs is vandaag een stuk slechter dan eergister, qua verkoopprijs een stuk beter. Maar morgen zal de verkoopprijs nog wel beter zijn, en de aankoopprijs nog wel slechter, maar hoe dat overmorgen is?
Goede post. Jouw eerste deel wil ik ook eens met de financieel adviseur doornemen.

Tweede deel is inderdaad waar, maar in het segment waar wij voor kijken wordt minder overboden dan in het segment waar we in verkopen. Dat kan in ons voordeel uitpakken, dan is de rente wel wat hoger maar nemen we ook nog een sloot extra overwaarde mee, dus kunnen we dan toch redelijk tegen elkaar afstrepen?
pi_204684137
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:49 schreef ISVV het volgende:

[..]
Goede post. Jouw eerste deel wil ik ook eens met de financieel adviseur doornemen.

Tweede deel is inderdaad waar, maar in het segment waar wij voor kijken wordt minder overboden dan in het segment waar we in verkopen. Dat kan in ons voordeel uitpakken, dan is de rente wel wat hoger maar nemen we ook nog een sloot extra overwaarde mee, dus kunnen we dan toch redelijk tegen elkaar afstrepen?
Ik neem aan dat je doorschuift naar een duurder huis. Zeg dat je huidige huis 200k was, en je hebt nog 150k hypotheek. Je krijgt 400k voor je huis. Die 200k overwaarde kun je dan mooi gebruiken, maar als je een duurder huis koopt, zeg 500k, dan heb je toch een hogere hypotheek (250k). Met lagere LTV mogelijk wel in lagere rente-klasse. Als je de huidige hypotheek van 150k ook mee kan nemen, dan heb je voor dat deel de huidige lage rente, en nog een hypotheek nodig voor de overige 100k. Maar hoe dat precies het voordeligst mogelijk is, is inderdaad iets om eens met een financieel of hypotheek-adviseur te bekijken.
pi_204686160
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Hun rioolwater kwijt, om maar wat te noemen.
Ook dat nog. Er komt wel wat meer bij kijken dan zomaar ergens even een hoop appartementencomplexen neer plempen.
pi_204686457
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dit.
Het mag wel duur zijn, maar je zit niet met een energierekening van ¤ 200-450 per maand.

Ik las vorige week dat de gemiddelde energierekening 4150 per jaar is dit jaar.
Wij krijgen maandelijks ¤ 25 terug.
Wij betalen dus ¤ 4450 minder dan het gemiddelde huishouden op jaarbasis.
En dan hebben we ook nog een bovengemiddeld groot (en vrijstaand) huis.

Dat is ¤ 370 per maand die wij minder uitgeven dan een gemiddeld huishouden.
Helaas houdt de hypotheekbank daar nog geen rekening mee bij de aanvraag, maar ik ga er vanuit dat je binnen 10 jaar meer hypotheek voor een woning met een A++ label kunt krijgen dan voor een woning met een C-label.
Als energieprijzen hoog blijven, gaan huizenprijzen daarop aanpassen, en zullen energieslurpers gewoon minder waard worden.

Je ziet nu al de run op allerlei energie-besparende maatregelen.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 10:24:59 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204686503
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 10:19 schreef skrn het volgende:

[..]
Als energieprijzen hoog blijven, gaan huizenprijzen daarop aanpassen, en zullen energieslurpers gewoon minder waard worden.

Je ziet nu al de run op allerlei energie-besparende maatregelen.
Ik ga er vanuit dat je al snel een hogere daling van huizen met een ongunstig energielabel gaat zien, waar ik verwacht dat de huizen met een gunstig energielabel nog wel even zullen stagneren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204687049
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 09:44 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ook dat nog. Er komt wel wat meer bij kijken dan zomaar ergens even een hoop appartementencomplexen neer plempen.
Vroeger werkte ik in Zaandam. Tussen de middag wandelde ik met collega's, door een wijk waar een paar hele hoge flats stonden (nog steeds). Vroeg me wel eens af hoeveel water er omhoog wordt gepompt tussen 7:00 en 9:00 a.m. en hoeveel rioolwater er weer naar beneden komt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204687068
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Vroeger werkte ik in Zaandam. Tussen de middag wandelde ik met collega's, door een wijk waar een paar hele hoge flats stonden (nog steeds). Vroeg me wel eens af hoeveel water er omhoog wordt gepompt tussen 7:00 en 9:00 a.m. en hoeveel rioolwater er weer naar beneden komt.
Aantal huishoudens, gemiddeld waterverbruik per huishouden, dan kom je een heel eind. Voor flats waar je 7.500 of meer mensen in kwijt wil, zal dat gaan om behoorlijk wat waterverbruik, water wat weer in het riool gaat, etc.
pi_204687143
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Aantal huishoudens, gemiddeld waterverbruik per huishouden, dan kom je een heel eind. Voor flats waar je 7.500 of meer mensen in kwijt wil, zal dat gaan om behoorlijk wat waterverbruik, water wat weer in het riool gaat, etc.
Heb even op Google Maps gekeken (Zaandam, IJdoorn): 14 hokken per galerij en 15 hoog, maakt 210 hokken. Stel een toiletspoeling verbruikt 9 l en je hebt 2 personen per hok. Kom je 's morgens op 3690 l aan rioolwater. Bijna 4 kuub met de drollen erbij gerekend. Valt me eigenlijk nog mee.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204687167
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb even op Google Maps gekeken: 14 hokken per galerij en 15 hoog, maakt 210 hokken. Stel een toiletspoeling verbruikt 9 l en je hebt 2 personen per hok. Kom je 's morgens op 3690 l aan rioolwater. Bijna 4 kuub met de drollen erbij gerekend. Valt me eigenlijk nog mee.
Da's dan nog redelijk klein in vergelijking met de plannen die iemand hier opperde voor 7.500 mensen. Dan heb je een veelvoud van 210 hokken nodig.
pi_204687182
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:33 schreef Halcon het volgende:
Da's dan nog redelijk klein in vergelijking met de plannen die iemand hier opperde voor 7.500 mensen. Dan heb je een veelvoud van 210 hokken nodig.
Voor de grap even door die wijk wandelen. In Krommenie is ook zo'n flatgebouwencomplex dat het je duizelt......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204687334
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor de grap even door die wijk wandelen. In Krommenie is ook zo'n flatgebouwencomplex dat het je duizelt......
Moet je je voorstellen hoe wanstaltig dan hokkencomplexen zijn waar duizenden mensen extra moeten gaan wonen.
pi_204687668
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Moet je je voorstellen hoe wanstaltig dan hokkencomplexen zijn waar duizenden mensen extra moeten gaan wonen.
En dan nog koop ook, laten we dat niet vergeten
pi_204690920
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:51 schreef Halcon het volgende:

[..]
Moet je je voorstellen hoe wanstaltig dan hokkencomplexen zijn waar duizenden mensen extra moeten gaan wonen.
The Horror, the horror.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 17:41:48 #237
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204690945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb even op Google Maps gekeken (Zaandam, IJdoorn): 14 hokken per galerij en 15 hoog, maakt 210 hokken. Stel een toiletspoeling verbruikt 9 l en je hebt 2 personen per hok. Kom je 's morgens op 3690 l aan rioolwater. Bijna 4 kuub met de drollen erbij gerekend. Valt me eigenlijk nog mee.
Jij wast je handen niet? En een beetje plas is ook zo een paar honderd ml.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204691013
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 17:41 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Jij wast je handen niet? En een beetje plas is ook zo een paar honderd ml.
Ook nog ja. Wordt het 6 kuub rioolwater in een paar uur..... :r :r
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 18:30:26 #239
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204691491
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor de grap even door die wijk wandelen. In Krommenie is ook zo'n flatgebouwencomplex dat het je duizelt......
Grote beer? Die valt wel mee toch? Vind Poelenburg dan toch een stuk troostelozer.

Of de bijlmer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204696070
Zou er écht iemand zo gek zijn om de tijdelijke VvE-bijdrage van 1.156 euro per maand te accepteren, hoe mooi het appartement op een geweldige locatie ook is? :D

Ben benieuwd.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 21:53:50 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204696366
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 21:48 schreef Slumlord. het volgende:
Zou er écht iemand zo gek zijn om de tijdelijke VvE-bijdrage van 1.156 euro per maand te accepteren, hoe mooi het appartement op een geweldige locatie ook is? :D

Ben benieuwd.
Als je uitgaat van 2% van de woningwaarde als reservering voor onderhoud dan is het net iets meer dan de helft.. lijkt me voor zo'n oud pand redelijk standaard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204696398
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 21:48 schreef Slumlord. het volgende:
Zou er écht iemand zo gek zijn om de tijdelijke VvE-bijdrage van 1.156 euro per maand te accepteren, hoe mooi het appartement op een geweldige locatie ook is? :D

Ben benieuwd.
Het is dat, of met de pet rond gaan en bij gedwongen onderhoud een executie verkoop op je appartement.
pi_204696473
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 21:48 schreef Slumlord. het volgende:
Zou er écht iemand zo gek zijn om de tijdelijke VvE-bijdrage van 1.156 euro per maand te accepteren, hoe mooi het appartement op een geweldige locatie ook is? :D

Ben benieuwd.
Verhoogd tarief tot het einde van het jaar, dat is wisselgeld op zo'n vraagprijs.

Niet mijn smaak overigens, komt erg 'zwaar' op me over met al die enorme balken overal.
pi_204696589
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 21:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je uitgaat van 2% van de woningwaarde als reservering voor onderhoud dan is het net iets meer dan de helft.. lijkt me voor zo'n oud pand redelijk standaard.
Blijft een smak geld.
pi_204696821
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 21:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je uitgaat van 2% van de woningwaarde als reservering voor onderhoud dan is het net iets meer dan de helft.. lijkt me voor zo'n oud pand redelijk standaard.
Het is idd maar een 7.5k.

Onderhoud kost geld.
pi_204702006
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 21:58 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Blijft een smak geld.
Zo'n pand onderhouden kost ook wel een smak geld. En je hebt waarschijnlijk weinig eigenaren om alles over uit te smeren.

Ik pas in elk geval. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Halcon op 11-05-2022 09:44:50 ]
pi_204703291
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 21:48 schreef Slumlord. het volgende:
Zou er écht iemand zo gek zijn om de tijdelijke VvE-bijdrage van 1.156 euro per maand te accepteren, hoe mooi het appartement op een geweldige locatie ook is? :D

Ben benieuwd.
Andere is tijdelijk van 160eur naar 660eur gezet (was binnen 2 weken verkocht). Mooi pand, kom er elke dag langs :) . Zitten volgens mij 7 eigenaren in het pand. 5 grotere en 2 kleinere appartementen.
pi_204706658
Deze link werd in het vorige topic gepost: https://decorrespondent.nl/9771/waarom-zijn-huizen-zo-verrekte-duur-en-nog-9-vragen-en-antwoorden-over-wonen-in-nederland/4902582228918-2476bb15

En dit stukje intrigreerde me:
quote:
Misschien wel de beste manier om te bepalen of in een bepaalde markt sprake is van een zeepbel, is door te kijken naar langjarige gemiddelden, zoals de prijs ten opzichte van het inkomen. Op de lange duur zie je namelijk in vrijwel alle markten dat de prijzen terugkeren naar dat gemiddelde.
Maar er werd dus niet genoemd in dat stukje wat dat 'gemiddelde' was, of dat we er nu boven of onder zaten.

Dus ik heb er zelf eens naar gekeken. Inkomen vs huisprijs. Is nog lastiger uit te zoeken dan ik dacht. Bruto inkomen, netto inkomen, besteedbaar inkomen, per hoofd huishouden, per huishouden, gemiddelde, modaal, met studenten, zonder studenten, etc. En CBS maakt het ook niet makkelijker om op te zoeken. Veel data is van 200-2014, soms 2011-2020, soms 2018-2020, soms 1969-2020, maar dan geindiceerd, waarbij 1969 op 100 is gesteld, maar niet aangegeven wordt wat dan het inkomen van 1969 was. Soms check je dezelfde metric (bijv inkomen per hoofd in huishouden) van 2000-2014, en dan van 2011-2020, maar als je naar 2012 en 2013 kijkt, dan zijn er toch verschillen en worden dus waarschijnlijk verschillende definities gebruikt. Zelfde met huizen: nieuwbouw, bestaand, apartmenten etc.
Maar goed, uiteindelijk (een) inkomen metric vergeleken met een huisprijs-metric, vanaf 1995. De verhoudingen zullen niet veel verschillen. De verhouding tussen netto/bruto/besteedbaar inkomen per hoofd of per huishouden en huisprijs zal wel anders zijn, maar het verschil in verhouding tussen 1995 en 2020 niet veel.

Hetzelfde met VK gedaan, met data van de ONS. Zoekt makkelijker daar, en ook de CSV's zijn een stuk makkelijker te importeren (in R).

Maar een langjarig gemiddelde uitrekenen voor beiden is onzin, zowel in Nederland als in het VK is de ratio tussen inkomen en huizenprijs ongeveer 3x zo groot geworden, en over de hele periode 1995-2020 bijna voortdurend gestegen, waardoor een gemiddelde altijd lager is dan de huidige verhouding. In NL liep het iets terug in 2009-2010 en 2012-2014, en in het VK in 2009 en 2013. Het niveau van 2008 was in het VK in 2014 weer bereikt en in NL in 2018.

Waar in 1995 de gemiddelde prijs van een huis 5.3 keer het gemiddelde 'netto beschikbaar inkomen huishoudens per hoofd', was dat in 2020 14.9 in NL. In 2008 was dat 12.4 en dat daalde (met kleine opleving in 2011) naar 10.6 in 2014.

En waar in het VK in 1995 de gemiddelde prijs van een huis 2.6 het modale inkomen was, was dat in 2020 7.9 keer het modale inkomen. Dat daalde van 6.5 in 2008 naar 5.7 in 2009.

Misschien moet je verder terugkijken om te bepalen of er sprake is van een zeepbel, maar ik kan geen goede data van voor 1995 via CBS of ONS.
pi_204706729
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 16:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Deze link werd in het vorige topic gepost: https://decorrespondent.nl/9771/waarom-zijn-huizen-zo-verrekte-duur-en-nog-9-vragen-en-antwoorden-over-wonen-in-nederland/4902582228918-2476bb15

En dit stukje intrigreerde me:
[..]
Maar er werd dus niet genoemd in dat stukje wat dat 'gemiddelde' was, of dat we er nu boven of onder zaten.

Dus ik heb er zelf eens naar gekeken. Inkomen vs huisprijs. Is nog lastiger uit te zoeken dan ik dacht. Bruto inkomen, netto inkomen, besteedbaar inkomen, per hoofd huishouden, per huishouden, gemiddelde, modaal, met studenten, zonder studenten, etc. En CBS maakt het ook niet makkelijker om op te zoeken. Veel data is van 200-2014, soms 2011-2020, soms 2018-2020, soms 1969-2020, maar dan geindiceerd, waarbij 1969 op 100 is gesteld, maar niet aangegeven wordt wat dan het inkomen van 1969 was. Soms check je dezelfde metric (bijv inkomen per hoofd in huishouden) van 2000-2014, en dan van 2011-2020, maar als je naar 2012 en 2013 kijkt, dan zijn er toch verschillen en worden dus waarschijnlijk verschillende definities gebruikt. Zelfde met huizen: nieuwbouw, bestaand, apartmenten etc.
Maar goed, uiteindelijk (een) inkomen metric vergeleken met een huisprijs-metric, vanaf 1995. De verhoudingen zullen niet veel verschillen. De verhouding tussen netto/bruto/besteedbaar inkomen per hoofd of per huishouden en huisprijs zal wel anders zijn, maar het verschil in verhouding tussen 1995 en 2020 niet veel.

Hetzelfde met VK gedaan, met data van de ONS. Zoekt makkelijker daar, en ook de CSV's zijn een stuk makkelijker te importeren (in R).

Maar een langjarig gemiddelde uitrekenen voor beiden is onzin, zowel in Nederland als in het VK is de ratio tussen inkomen en huizenprijs ongeveer 3x zo groot geworden, en over de hele periode 1995-2020 bijna voortdurend gestegen, waardoor een gemiddelde altijd lager is dan de huidige verhouding. In NL liep het iets terug in 2009-2010 en 2012-2014, en in het VK in 2009 en 2013. Het niveau van 2008 was in het VK in 2014 weer bereikt en in NL in 2018.

Waar in 1995 de gemiddelde prijs van een huis 5.3 keer het gemiddelde 'netto beschikbaar inkomen huishoudens per hoofd', was dat in 2020 14.9 in NL. In 2008 was dat 12.4 en dat daalde (met kleine opleving in 2011) naar 10.6 in 2014.

En waar in het VK in 1995 de gemiddelde prijs van een huis 2.6 het modale inkomen was, was dat in 2020 7.9 keer het modale inkomen. Dat daalde van 6.5 in 2008 naar 5.7 in 2009.

Misschien moet je verder terugkijken om te bepalen of er sprake is van een zeepbel, maar ik kan geen goede data van voor 1995 via CBS of ONS.
1: respect.

2: de huizenprijsindex van CBS kijkt volgens mij naar gemiddelde kooptransacriws. Dat vertekend lichtelijk denk ik omdat de handel bovenin doorloopt bij stijgende prijzen maar onderin waar starters zitten wat zal stokken.

3: de tijdswaarde van geld is flink gezakt.

Het meest logische lijkt mij dan nog om een regressiemodel op te stellen met allerhande variabelen die de woningmarkt beïnvloeden.

Ik verwacht alleen ook andere resultaten per tijdsperiode. Denk dat er veel zaken slecht te voorspellen zullen zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 11-05-2022 16:53:18 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_204706881
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2022 16:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
1: respect.

2: de huizenprijsindex van CBS kijkt volgens mij naar gemiddelde kooptransacriws. Dat vertekend lichtelijk denk ik omdat de handel bovenin doorloopt bij stijgende prijzen maar onderin waar starters zitten wat zal stokken.

3: de tijdswaarde van geld is flink gezakt.

Het meest logische lijkt mij dan nog om een regressiemodel op te stellen met allerhande variabelen die de woningmarkt beïnvloeden.

Ik verwacht alleen ook andere resultaten per tijdsperiode. Denk dat er veel zaken slecht te voorspellen zullen zijn.
Regressiemodel is wel handig omdat je dan inderdaad met veel andere zaken rekening kunt houden (rente, HRA, subsidies, beschikbare woningen tov aantal huishoudens etc), maar de 'expert' in dat artikel zei dus dat 'langjarige gemiddelden, zoals de prijs ten opzichte van het inkomen'. Dat kan misschien ook wel, maar niet over de periode 1995-2020. Ik geloof niet dat de trend veel anders zou worden. Er wordt nu relatief meer betaald voor huizen tov inkomen, en die oplopende trend is alleen na 2008 even onderbroken geweest.
Wat ook lastig is, als je nog verder terug kijkt, is dat huizenbezit veel meer gestimuleerd werd, met behulp van subsidies oa.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')