abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 mei 2022 @ 14:54:33 #26
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_204635361
Waarom staan alle etappes niet in de OP?
pi_204635393
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:51 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Alleen Ewan zal dat toch zijn, lijkt me?
Rit 16 is een gevaarlijke voor de sprinters. Als er daar op de eerste klim naar Goletto di Cadino een groep gaat met een redelijke klassementsrenner erbij, heb je de hele dag koers. Ze hebben trouwens in die etappe na de Mortirolo de tweede tussensprint op een niet gecategoriseerde klim gelegd. Die is alleen 5.1 kilometer tegen 8,7%. Dat zou in de tour tenminste tweede categorie zijn.
pi_204635417
quote:
85s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:54 schreef Zwansen het volgende:
Waarom staan alle etappes niet in de OP?
Toen was nog de verwachting dat Colbrelli zou starten, dus die is al van even geleden
  donderdag 5 mei 2022 @ 15:14:22 #29
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_204635491
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:44 schreef Marcoss het volgende:
[ twitter ]
etappe winnen :{ , want daar heeft die er pas 4 van.
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 15:51:20 #30
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_204635701
quote:
85s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:54 schreef Zwansen het volgende:
Waarom staan alle etappes niet in de OP?
Nu wel.
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 16:19:04 #31
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204635885
https://sporza.be/nl/2022(...)erbod~1651759310284/

In de Ronde van Italië van 2020 stak Wilco Kelderman in de slotweek zijn hand uit naar de eindzege, maar de ploegtactiek van zijn toenmalige werkgever Sunweb draaide in de soep. Met Jai Hindley treft hij nu een oude bekende van die bewuste Giro in zijn ploegbus, maar Kelderman heeft andere zorgen aan zijn hoofd na de loodzware val in Luik-Bastenaken-Luik.

Tao Geoghegan Hart was in 2020 de lachende derde na een spannend slot van de najaarseditie van de Giro.



Sunweb zag eerst dankzij Wilco Kelderman en later dankzij Jai Hindley roze sterretjes, maar in Milaan stond Hart te blinken. Met dank aan zijn eigen benen en aan de Sunweb-strategie, waarbij men de twee kopmannen tegen elkaar leek uit te spelen in plaats van voor elkaar te laten werken.



In deze Giro zijn Kelderman en Hindley uithangborden van een sterk Bora-Hansgrohe-blok. "We hebben nog over die Giro gepraat, maar je kunt er niets meer aan veranderen", vertelde Hindley, sinds januari ploegmakker van Kelderman bij Bora-Hansgrohe, vandaag.



"We zouden het nu zeker anders aanpakken als we nog eens in deze situatie zouden belanden", vulde Kelderman aan. "Onze verstandhouding is in elk geval prima."



Kelderman lijkt op papier de kopman, maar de Nederland was een van de vele slachtoffers in Luik-Bastenaken-Luik en sukkelt nog met zijn knie. Kelderman schrijft de val toe aan de hoge stress in het peloton.



"Er zijn veel toprenners en de druk neemt alleen maar toe. Iedereen wil op de eerste rij zitten en wordt vooruitgestuwd via de volgwagens en de oortjes. Ik denk dat radiocommunicatie verbieden een goed idee kan zijn."



Stress of geen stress, Kelderman blaast een beetje warm en koud over zijn ambities. "De verwachtingen zijn iets minder hoog. Door een gebrek aan resultaten ontbreek ik wat vertrouwen. Ik moet dus een beetje afwachten."
pi_204636147
Foss is ook best een kanshebber
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_204636425
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:49 schreef JohnDDD het volgende:
Foss is ook best een kanshebber
Max plek 7/8, lijkt me. En voor de ploeg is het te hopen dat hij uiteindelijk de laatste man voor Dumoulin wordt
  donderdag 5 mei 2022 @ 18:32:33 #34
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_204636972
Caleb is vals bescheiden

quote:
"De finale wordt wellicht te lastig voor mij, al is het ook niet onmogelijk. Ik zal het alleszins proberen."
  Moderator donderdag 5 mei 2022 @ 19:09:10 #35
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_204637349
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_204637784
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 14:26 schreef Szura het volgende:
110% voor Jenthe Boermans bij dezen
pi_204643463
Zin in de Giro. :)

Einde bericht.
O ja, hup VdP, Dumoulin, Kelderman en natuurlijk Arensman.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_204645292
twitter
pi_204645336
Kijken jullie allemaal Eurosport of hebben jullie betere suggesties?
Moeten zij weten
pi_204645345
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 13:34 schreef H0D3NPYL het volgende:
Kijken jullie allemaal Eurosport of hebben jullie betere suggesties?
Eurosport is meer dan prima met Jeroen en Karsten. Zoveel andere opties zijn er ook niet.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_204648103
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 13:34 schreef H0D3NPYL het volgende:
Kijken jullie allemaal Eurosport of hebben jullie betere suggesties?
Iets anders willen dan Jeroen en Karsten. |:( :')
pi_204648185
Er gaat niets boven Jeroen en Karsten
Ik zou ze wel overal commentaar op willen laten geven
het liefst ook op Boer Zoekt Vrouw, bij Spoorloos, bij alles gewoonweg
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_204656805
quote:
Op bloedworst en M&M’s: hoe Thomas De Gendt tien jaar geleden het eindpodium van de Giro haalde

Exact tien jaar geleden begon Thomas De Gendt (35) aan de Giro die zijn leven veranderde. De Oost-Vlaming gleed negentien ritten nagenoeg onopvallend mee om dan snoeihard toe te slaan op ‘zijn’ Stelvio en de dag nadien zowaar een podiumplek in het eindklassement vast te leggen in de afsluitende tijdrit. Voor het jubileum van die knalprestatie blikken we terug met de laatste Belg die het podium in een grote ronde haalde.

De Gendt spartelt zich een dikke week voor die bewuste Giro door de Ronde van Romandië waarin hij zichzelf verplicht om te blijven aanklampen. Hij vat die kleine ronde aan als een trainingsstage en in de afsluitende klimtijdrit geeft een negende plek hem het vertrouwen waarnaar hij op zoek is. Een maand eerder pakte de toen 25-jarige De Gendt wel al eens uit in Parijs-Nice. In de laatste rit in lijn met onderweg vier beklimmingen komt hij solo toe, meer dan zes minuten voor het nummer twee Rein Taaramaë. Zonder dat het naar de buitenwereld lekt, bestond binnen Vacansoleil – DCM al langer het idee om De Gendt eens te laten testen hoever hij in het klassement van een grote ronde kan raken.

“Het jaar voordien viel ik in de eerste rit van de Tour”, zegt De Gendt daar vandaag over. “Ik heb twee weken met een gebarsten sleutelbeen rondgereden, maar in de slotweek finishte ik nog als zesde op Alpe d’Huez en werd ik op de voorlaatste dag vierde in de tijdrit. Zo rijpte dat plan om me voor een klassement te laten rijden in de volgende Tour. Alleen stond mijn trouw al een hele tijd gepland voor 30 juni 2012, de dag dat de Tour startte. We kozen die datum omdat Evelyn op de 30ste verjaart en ik op de 6de. We wilden daaraan vasthouden en dus opteerden we voor de Giro, als test case.”

De Amerikaan Taylor Phinney pakt het roze in de proloog rond het Deense stadje Herning. De Gendt start geruisloos als 22ste. “Voor mijn doen een goede proloog, want ik ben daar heel slecht in en aan het begin van zo’n ronde geeft iedereen het volle pond. Een goede conditietest.”

Na drie ritten over Deense wegen trekt het peloton met De Gendt als 25ste in de stand naar de Laars. Daar herbegint de Giro met een ploegentijdrit van 33 kilometer in Verona. Vacansoleil-DCM finisht pas als 17de en De Gendt moet 1 minuut en 10 seconden toestaan op de latere Canadese winnaar Ryder Hesjedal, die de Giro eindigt met 1 minuut en 39 seconden voorsprong op het nummer drie. “Wij waren één van de ploegen die daar nooit op trainde”, vertelt De Gendt. “We reden als nieuwelingen. Wie op kop kwam, sleurde zo hard door dat de nek eraf ging bij de rest. Het leek bij momenten wel of we vier tegen vier aan het koersen waren.”

Gelost door Cav
De dag nadien is het even schrikken voor De Gendt. “Ik moest het peloton laten gaan en leek goed op weg om minuten te verliezen. Een offday. Zelfs Cavendish was mee, zo slecht was ik. Gelukkig zat met Jesse Sergent een prima tijdrijder in hetzelfde straatje als ik en hij bracht me helemaal terug voorin in de laatste tien kilometer. Ik had wel meerdere slechte dagen die Giro, maar ik wist ze uiteindelijk allemaal goed te maskeren.”

Enkele dagen later slaat De Gendt een eerste slagje. “In de rit naar Lago Laceno begon ik eigenlijk niet voorin aan de slotklim, maar terwijl er steeds meer renners van tussen gingen, schoof ik langzaamaan naar voor. Op een gegeven moment moest onze kopman Gustav Erik Larsson lossen. Hij riep: Wait, wait! Ik zat nog redelijk op mijn gemak en deed of ik het niet hoorde en maar goed ook. Hij beschouwde mij als zijn klimknecht, terwijl ik van de ploeg een vrije rol kreeg. Behalve Gustav zelf had er achteraf niemand wat aan te merken.” De Gendt komt als vierde boven en beseft dan dat er kansen voor hem liggen in deze Giro. “Ik had niet heel erg afgezien, maar zag dat andere renners zoals Fränck Schleck, Tschopp, Cataldo en Brambilla daar wel diep moesten gaan of zelfs losten.”

Met die vertrouwensboost op zak houdt De Gendt zich aan het plan en slaagt hij erin rit na rit in het zog van de besten te blijven. Hij neemt geen risico’s en ambieert geen ritwinst. Zelden moet hij meer dan een minuut toestaan en hij finisht nog twee keer in de top tien zonder dat de klassementsmannen hem als een luis in hun pels gaan zien. “Ik reed constant in de top 20, maar niemand hield echt rekening met mij. Bergop was ik goed, maar veel respect was er niet. Ze kenden mijn naam wel, maar daar stopte het. Toen ik op een gegeven moment naast Joaquim Rodriguez reed op een klim, snauwde die me toe: Thomas, Thomas, go away.”

iPod tijdens saaie ritten
Ook zijn ploegmaats zien hoe De Gendt zonder enige druk op kousenvoeten in het zog van de besten blijft. “Van druk was bij Thomas geen sprake”, vertelt zijn Poolse ploegmaat van weleer Tomasz Marczynski. “Tijdens de lange, saaie ritten, nam hij zelfs zijn iPod mee. Hij luisterde naar Belgische technomuziek, geloof ik. In een rit reden we zelfs een tijdje zij aan zij en luisterden we samen, elk met één oortje in. Het leek hem allemaal geen moeite te kosten. Hij mengde zich nooit in de strijd om een goede positie vlak voor een sleutelmoment in de koers. Elke klim begon hij achteraan en dan schoof hij geleidelijk aan vanzelf op. Daar had hij zelfs nog heel wat energie mee kunnen sparen.”

De Nederlandse ex-renner Martijn Keizer deelde de kamer met De Gendt. “Thomas is niet iemand van veel poespas. Eigenlijk vroeg hij nooit wat van ons. Ik denk dat – behalve Carrara in de rit naar de Stelvio – niemand echt voor hem wat heeft moeten doen in de koers. Op de kamer keek hij rustig naar een filmpje op zijn laptop en daarna sliep hij. Wat wel bijzonder was: van massages moest hij niets weten. Ik denk dat hij amper bij de verzorgers op tafel lag. Hij vond net dat hij daar slechtere benen van kreeg. Tijdens de rustdagen mochten we dan eens een pizza eten, maar Thomas niet. Hij vroeg en kreeg bloedworst. Om één of andere reden vond hij dat lekker. Op de kamer had hij ook altijd een zak M&M’s staan. Elke avond speelde hij een handvol van die gele met pindanoten naar binnen.”

De Gendt schuift langzaam maar gestaag op. Van de 22ste, naar de 14de en de 12de plek. In de 17de etappe duikt hij ongemerkt de top 10 binnen. Op de voorlaatste etappe in lijn krijgt Tiralongo een opdoffer van jewelste en wipt De Gendt ook nog over hem naar plek acht. Wat niemand in het peloton op dat moment weet, is dat De Gendt de Stelvio als zijn broekzak kent. Als belofte ging hij er een eerste keer op trainingskamp en de befaamde Alpencol met tot 48 haarspeldbochten groeit uit tot zijn favoriete berg. Hij traint er vaak en kent elke vierkante meter.

“Er was niet meteen een plan die bewuste ochtend”, zegt De Gendt. “Het was de bedoeling om mijn klassement te verdedigen en als het kon nog een plekje op te schuiven. We hadden Carrara vooruit gestuurd in de hoop dat die me nog wat kon bijstaan. Op de Mortirolo had iedereen het lastig en ik begon wat vooruit te rijden omdat ik vreesde dat Rodriguez en Hesjedal nog zouden demarreren. Ik kreeg een gaatje en beneden in de vallei had ik vijftig meter voorsprong.”

Terwijl iedereen tijd neemt om te plassen en hesjes aan te trekken, rijdt De Gendt door. Hij pikt ploegmaat Carrara op en die verricht berenwerk door De Gendt aan de Stelvio af te zetten: “Plots hadden we drie minuten voorsprong.” De Gendt stoomt door en komt zelfs even virtueel in het roze. “Ik heb er die dag 1 uur en 6 minuten over gedaan en trapte een gemiddelde van 358 watt. Daar zou je vandaag in de tweede gruppetto mee belanden.” (grijnst)

De beelden van zijn triomf staan nog op het netvlies van wielerminnend Vlaanderen gebrand. De Gendt pakt op de top meer dan drie minuten op Rodriguez, Hesjedal en Scarponi en nestelt zich net achter de drie in het klassement.

Geen plek in de heli
“Om de tijdrit van de dag nadien zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden, was er een helikopter voorzien om de top tien naar hun hotel te brengen. Alleen was er voor mij vreemd genoeg geen plek in dat toestel. Jammer. Die ervaring heb ik niet mogen meemaken, misschien had het ermee te maken dat ik de dag nadien kans maakte om een Italiaan (Scarponi red.) van het podium te duwen”, zegt De Gendt.

Na de huldiging en bijhorende persverplichtingen moet De Gendt met de ploegwagen naar beneden, tussen alle fans die aan het afdalen zijn en dat kost erg veel tijd. “We zijn pas rond middernacht in ons hotel toegekomen en hebben nog een klein feestje gebouwd met een pizza en een biertje.”

De tijdrit van de dag nadien speelt dan nog niet echt nadrukkelijk in zijn hoofd. “Ik had weleens gekeken hoe ik het in andere tijdritten deed ten opzichte van Hesjedal, Rodriguez en Scarponi en de conclusie was dat de derde plek erin zat, maar meer niet. Ik was altijd een stuk sneller dan Hesjedal in andere tijdritten, maar die had tegen de chrono nooit echt een reden om voluit te gaan. Dat was nu wel anders.”

De Gendt gelooft op dat moment nog niet in opwarmen voor een tijdrit en zo zit hij de dag nadien tot tien minuten voor hij moet starten op de bus nog in de laatste editie van Gazzetta dello Sport te bladeren. Hij schudt nog een meer dan behoorlijke tijdrit uit zijn benen en wipt over Scarponi naar de derde plek, maar zoals hij zelf al had ingeschat, zit er niet meer in dan dat. Hij eindigt de Giro op goed anderhalve minuut van de eindwinnaar Ryder Hesjedal en meer dan een minuut achter de tweede in de eindstand, Joaquim Rodriguez. “Achteraf kan je dan wel zeggen dat er hier en daar meer in zat, maar als ik dichter stond voor die laatste bergrit, hadden ze mij misschien ook nooit laten rijden. Tegelijk is er in die Giro ook heel constant gekoerst en dat ligt mij. De echte springveren waren er niet bij. Het was altijd gestaag naar boven rijden tot in de slotkilometers en dan ging Rodriguez aan. Als iemand als Contador er dat jaar was bij geweest, dan had ik het misschien niet zo ver gebracht.”

Uurtje tappen voor 500 euro
De Belgische pers was ook verrast door het exploot van De Gendt en rukt pas op de slotdag van de Giro alsnog massaal uit naar Milaan. In België krijgt De Gendts vriendin ook een hele meute journalisten aan de deur. “Evelyn heeft toen zelfs de laatste tien kilometer van de Stelviorit opnieuw moeten bekijken zodat de cameramannen haar spontane reactie konden filmen.” (grijnst)

Bij zijn thuiskomst wil iedereen wat van De Gendt, maar hij waagt zich niet aan lintjes doorknippen of een uur lang pinten tappen voor 500 euro. “Ik heb alles afgeslagen, behalve een criterium in Gullegem waar ik vooraf op het podium gehuldigd ben en na een uur uit koers gestapt toen ik in de kopgroep reed.”

Enkele weken later proberen zijn ploeg en de buitenwereld hem alsnog zo ver te krijgen om zijn trouw uit te stellen en de Tour te rijden. Er komt zelfs een voorstel om hem na zijn huwelijk meteen met de helikopter naar Le Grand Départ te brengen, maar De Gendt schudt van neen.

Enkele jaren later beslist De Gendt om zijn klassementsambities definitief op te bergen en zich op lange ontsnappingen te gaan toeleggen. “Die podiumplek in een grote ronde zonder specifieke voorbereiding en met hier en daar een beetje geluk is zonder meer een hoogtepunt, maar ik denk niet dat ik het nog ooit had kunnen overdoen. Een toptienplek had er misschien weleens ingezeten, maar ik ben snel gaan inzien met hoeveel stress klassementsrenners geconfronteerd worden. Ge bereidt u maandenlang voor en dan moogt ge niks tegenkomen als het erom te doen is. Ziek worden, één slechte dag of een val en alles is om zeep. In 2014 heb ik de switch gemaakt, toen ik zelf begon te rijden voor kopmannen en zag onder welke druk zij stonden. En zelfs al hadden ze een superdag, dan mochten ze niet eens koersen omdat ze de dag nadien ook goed moesten zijn. Laat mij maar voluit mijn kans gaan in de aanval als ik goed ben, maar ook een andere dag een halfuur verliezen als ik niet goed ben om me te sparen voor een volgende rit. Dat is een veel rustiger leven dan dat van een klassementsman.”
  maandag 9 mei 2022 @ 16:58:54 #44
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_204679710


Meesterwerkje weer van Pinarello.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_204686614
Wat een gedrocht.
pi_204686971
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 10:35 schreef eentwee het volgende:
Wat een gedrocht.
Serieus?
pi_204687009
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:11 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Serieus?
Het kleurschema is ok, hoewel het logo van Most nogal detoneert, maar vooral al die kronkelende vormen vind ik wanstaltig. Schijfremmen ook lelijk natuurlijk.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 11:48:41 #48
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_204687308
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:11 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Serieus?
Ik vind Pinarello's ook echt niet om aan te zien
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 10 mei 2022 @ 12:00:30 #49
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_204687415
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 11:48 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik vind Pinarello's ook echt niet om aan te zien
Ongecultiveerd schaap.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator woensdag 1 juni 2022 @ 17:09:45 #50
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_204934066
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')