abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 3 mei 2022 @ 21:20:51 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204619550

Een plaquette aan de muur, een struikelsteentje in de stoep, een metalen plaatje op een bankje. We lopen er allemaal wel eens langs en kijken er naar, zonder er verder bij na te denken.


Amsterdam, 11 februari 1943
Tijdens een razzia wordt de dan 22-jarige Lotty uit haar huis gehaald en naar de Hollandsche Schouwburg overgebracht, haar ouders en 7 jaar jongere zusje Carla worden even later binnengebracht. Dezelfde avond nog worden ze op transport gezet naar Kamp Vught.


Vught, 5 juni 1943
Het gezin krijgt te horen dat alle gevangengenomen Joodse kinderen het kamp moeten verlaten. Omdat Carla pas 15 is, moet zij dus ook op transport samen met haar moeder. Hoewel haar vader niet weg hoefde, besloot hij toch mee te gaan om zijn vrouw en dochter te steunen. Lotty blijft achter, haar ouders vonden dat verstandiger, zodat er nog iemand was als zij terug zouden keren uit de oorlog.


Vught, 7 juni 1943
Op 6 en 7 vertrokken de beruchte kindertransporten. Op 6 juni alle kinderen tot en met drie jaar, op 7 juni volgden de oudere kinderen, waaronder Carla en haar ouders. Via kamp Westerbork wordt het grootste deel verder gedeporteerd naar Sobibor, waar ze direct na aankomst op 11 juni 1943 werden vergast.


Vught, juni 1944
Lotty heeft bijna een jaar in Kamp Vught gezeten als ze uiteindelijk op transport wordt gezet naar Auschwitz. Ze wordt niet direct naar de gaskamer gebracht, maar tewerk gesteld in een fabriek in de nabijheid van het kamp. Als in januari 1945 het sovjetleger dichterbij begint te komen worden de vrouwen afgevoerd middels een dodenmars. Het is een barre voettocht, met nauwelijks eten, drinken of kleding. Later worden ze in open goederenwagons langs verschillende kampen gevoerd. Een groot deel van de vrouwen sterft, aan onderkoeling en/of uitputting.


4 mei 1945
De vrouwen komen aan in Beendorf, waar ze in ruil voor Duitse krijgsgevangenen worden overgedragen aan de geallieerden. Via Denemarken komen ze in Zweden terecht waar ze kunnen herstellen.


26 augustus 1945
Na drie maanden begon Lotty haar terugreis naar Nederland. Eerst met de trein naar Groningen, waar de weinige spullen die ze nog had, gestolen worden. Na een quarantaine in een kazerne regelt ze een lift naar Rotterdam, waarvandaan ze naar huis in Amsterdam reist. Op 26 augustus wordt ze samen met vriendin Beppie afgezet op de Dam. Lotty had gehoord dat ze in een pand in de Cornelis Schuytstraat wel iets konden krijgen. Wellicht iets te eten? Helaas: het enige wat hen toegeworpen wordt is een oude paardendeken. Ze slenteren samen door de stad, tot ze op de Apollolaan aankomen. ‘Kom’, zegt Lotty tegen Beppie, ‘We gaan op chique’ en ze brengen noodgedwongen hun eerste nacht 'thuis' door op een bankje aan de deftige laan.


September 2017
Aan de Apollolaan, op precies dezelfde plek als waar Lotty haar eerste nacht thuis doorbracht, wordt een bankje onthuld om de dan 96-jarige Lotty te eren. . Het draagt een metalen plaatje met het opschrift: “De Amsterdamse Lotty Huffenner-Veffer overleefde Auschwitz, keerde na de bevrijding terug en bracht noodgedwongen de eerste nacht door op een bankje aan de Apollolaan”. Negen maanden na de onthulling van het bankje overleed Lotty.


Het is maar één greep uit het boek ‘Lotty’s bankje – Stilstaan bij de Jodenvervolging in Amsterdam’ van schrijver Gerben Post. In dit boek neemt hij de lezer in 95 korte verhalen mee door de Tweede Wereldoorlog, van het begin tot het eind, in Amsterdam. De struikelstenen, gebouwen, standbeelden, straten van toen, monumenten en plaquettes die hij beschrijft komen tot leven, krijgen een gezicht terwijl je aan het lezen bent.


FOK! geeft twee exemplaren weg van het boek. Het enige wat je hoeft te doen is aan te geven of je de Nederlandse versie wil, of de Engelse vertaling. Dat kan op deze pagina.

Lotty's bankje  (Foto: FOK!/DJMO)
Lotty's bankje (Foto: FOK!/DJMO)Lotty's bankje  (Foto: FOK!/DJMO)
Lotty's bankje (Foto: FOK!/DJMO)Lotty's bankje  (Foto: FOK!/DJMO)
Lotty's bankje (Foto: FOK!/DJMO)



Crew mag ook meedoen met deze verloting

[ Bericht 2% gewijzigd door Viv op 04-05-2022 08:43:53 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 4 mei 2022 @ 12:15:36 #2
269689 crew  Viv
pi_204624073
@DJMO wat vond je zelf van het boek? Nieuwe inspiratie opgedaan om zulke sporen van de oorlog te bezoeken (en het verhaal erachter te leren)? :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 mei 2022 @ 12:31:23 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204624263
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:15 schreef Viv het volgende:
@:djmo wat vond je zelf van het boek? Nieuwe inspiratie opgedaan om zulke sporen van de oorlog te bezoeken (en het verhaal erachter te leren)? :)
Ik heb al sinds het Westerborkpad de neiging om elk informatie bordje wat ik zie te inspecteren, op zoek naar geschiedenis. Ik kan ook geen struikelsteentje voorbij lopen zonder er even naar te kijken. Wat dit boek heel duidelijk maakt is dat er achter elke inscriptie, gedenkplaat of monument een of meerdere levensverhalen schuilt. Ik denk en hoop dat mensen die dit boek lezen voortaan anders naar hun omgeving kijken, meer bewust zijn van de sporen uit het verleden.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 4 mei 2022 @ 13:22:26 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204624764
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2022 12:31 schreef DJMO het volgende:

Ik denk en hoop dat mensen die dit boek lezen voortaan anders naar hun omgeving kijken, meer bewust zijn van de sporen uit het verleden.
In dat kader:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 5 mei 2022 @ 07:31:42 #5
120423 Melting
on Radio 49!
pi_204632465
Indrukwekkend verhaal DJMO. En zoals elk jaar heb ik gisteren ook weer deelgenomen aan de jaarlijkse dodenherdenking.

Mocht ik het boek niet winnen, dan zal ik het zeker nog gaan kopen.
Ain't it funny how it is
You never miss it 'til it's gone away!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 5 mei 2022 @ 07:35:44 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204632479
quote:
4s.gif Op donderdag 5 mei 2022 07:31 schreef Melting het volgende:
Indrukwekkend verhaal DJMO. En zoals elk jaar heb ik gisteren ook weer deelgenomen aan de jaarlijkse dodenherdenking.

Mocht ik het boek niet winnen, dan zal ik het zeker nog gaan kopen.
Het is zeker een indrukwekkend verhaal. Dat is ook de boodschap die ik mijn kinderen heb meegegeven in het boek dat ze van mij gekregen hebben: Heb altijd oog voor je omgeving: achter kleine dingen kunnen grote verhalen schuilen. Wees behulpzaam als dat nodig is. Vrijheid is niet vanzelfsprekend..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_204635628
Lijkt me een heel mooi boek. Ik lees "graag" boeken over WOII.
Ben nu Het Achterhuis, de dagboeken, aan het lezen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 5 mei 2022 @ 16:32:37 #8
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_204636009
Ook mij lijkt het een enorm indrukwekkend boek.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 5 mei 2022 @ 16:56:41 #9
269689 crew  Viv
pi_204636209
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 15:37 schreef Vicky het volgende:
Lijkt me een heel mooi boek. Ik lees "graag" boeken over WOII.
Ben nu Het Achterhuis, de dagboeken, aan het lezen.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:32 schreef Ynske het volgende:
Ook mij lijkt het een enorm indrukwekkend boek.
Voor de zekerheid: hebben jullie je opgegeven via het linkje in de OP? ;)

(Soms wordt er op het forum iets verloot en dan is het voldoende om in het topic te laten weten dat je interesse hebt, maar deze actie loopt ook op de Frontpage, vandaar. :Y) )
pi_204636227
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:56 schreef Viv het volgende:

[..]
[..]
Voor de zekerheid: hebben jullie je opgegeven via het linkje in de OP? ;)

(Soms wordt er op het forum iets verloot en dan is het voldoende om in het topic te laten weten dat je interesse hebt, maar deze actie loopt ook op de Frontpage, vandaar. :Y) )
Uiteraard
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 5 mei 2022 @ 16:59:02 #11
269689 crew  Viv
pi_204636239
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:58 schreef Vicky het volgende:

[..]
Uiteraard
Top! Succes *O*
pi_204636652
Als ik de engelse invul krijg ik "deze waarde is ongeldig"
Twiddel
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 5 mei 2022 @ 19:03:55 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204637290
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 16:59 schreef Viv het volgende:

[..]
Top! Succes *O*
Ja ik weet niet wat er mis ging. Maar bij de open vraag kun je het wel aangeven.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 5 mei 2022 @ 19:04:28 #14
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204637292
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2022 17:54 schreef summer2bird het volgende:
Als ik de engelse invul krijg ik "deze waarde is ongeldig"
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2022 19:03 schreef DJMO het volgende:

[..]
Ja ik weet niet wat er mis ging. Maar bij de open vraag kun je het wel aangeven.
Deze reactie was dus voor jou bedoeld.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 6 mei 2022 @ 09:55:03 #15
269689 crew  Viv
pi_204643115
quote:
9s.gif Op woensdag 4 mei 2022 13:22 schreef golfer het volgende:

[..]
In dat kader:
[ link | afbeelding ]
Eva Jinek heeft ook een mooi verhaal geschreven over deze steentjes. Zij blijkt in het huis te wonen van een gedeporteerde familie, en heeft inmiddels de jeugdvriendin van de dochter uit dat gezin ontmoet:

https://www.evajinek.nl/o(...)g-amsterdam-vriendin
  vrijdag 6 mei 2022 @ 11:50:30 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204644330
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 09:55 schreef Viv het volgende:

Eva Jinek heeft ook een mooi verhaal geschreven over deze steentjes. Zij blijkt in het huis te wonen van een gedeporteerde familie, en heeft inmiddels de jeugdvriendin van de dochter uit dat gezin ontmoet:

https://www.evajinek.nl/o(...)g-amsterdam-vriendin
Mooi verhaal.
ik ben zelf ook al 2 jaar bezig en heb recent een positief antwoord gekregen met Stolpersteine voor mijn vermoorde opa, oma en tante (en mijn kampen-overlevende moeder) in de Kalverstraat in Amsterdam. Worden waarschijnlijk in september geplaatst.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 6 mei 2022 @ 12:38:40 #17
269689 crew  Viv
pi_204644818
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 11:50 schreef golfer het volgende:

[..]
Mooi verhaal.
ik ben zelf ook al 2 jaar bezig en heb recent een positief antwoord gekregen met Stolpersteine voor mijn vermoorde opa, oma en tante (en mijn kampen-overlevende moeder) in de Kalverstraat in Amsterdam. Worden waarschijnlijk in september geplaatst.
Worden die steentjes alleen geplaatst op verzoek van betrokkenen? En wat duurt zoiets lang. :o

Mooi dat je dit hebt kunnen regelen. En zeker in die straat zullen velen erover "struikelen". :*
  vrijdag 6 mei 2022 @ 13:13:29 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204645142
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 12:38 schreef Viv het volgende:

Worden die steentjes alleen geplaatst op verzoek van betrokkenen? En wat duurt zoiets lang. :o
Je moet inderdaad allerlei vragen invullen voordat de aanvraag in behandeling wordt genomen. Ikzelf ben in 2020 begonnen met de procedure. Er is wel ook een wachtlijst.
Per steen zijn de kosten 150 euro, dus in mijn geval zal ik 600 euro kwijt zijn.
Meer informatie er over kan je hier vinden: https://www.stichting-stolpersteine.nl/stolpersteine-aanvragen/
quote:
Mooi dat je dit hebt kunnen regelen. En zeker in die straat zullen velen erover "struikelen". :*
Ik ben inderdaad blij dat mijn aanvraag is goedgekeurd en dat de stenen nog dit jaar zullen worden geplaatst.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 6 mei 2022 @ 13:22:51 #19
269689 crew  Viv
pi_204645235
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 13:13 schreef golfer het volgende:

[..]
Je moet inderdaad allerlei vragen invullen voordat de aanvraag in behandeling wordt genomen. Ikzelf ben in 2020 begonnen met de procedure. Er is wel ook een wachtlijst.
Per steen zijn de kosten 150 euro, dus in mijn geval zal ik 600 euro kwijt zijn.
Meer informatie er over kan je hier vinden: https://www.stichting-stolpersteine.nl/stolpersteine-aanvragen/
[..]
Ik ben inderdaad blij dat mijn aanvraag is goedgekeurd en dat de stenen nog dit jaar zullen worden geplaatst.
Ah, maar dat betekent dus ook dat elke gelegde steen over iemand gaat die nog altijd gemist wordt. Dat besef maakt het wel extra indrukwekkend. ;( :*
pi_204658762
Wel heftig hoor, hoe weinig opvang er was toen voor de mensen die uit de kampen kwamen en alles kwijt waren ;(
Twiddel
  zaterdag 7 mei 2022 @ 23:27:27 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204662237
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 12:38 schreef Viv het volgende:

[..]
Worden die steentjes alleen geplaatst op verzoek van betrokkenen? En wat duurt zoiets lang. :o

Mooi dat je dit hebt kunnen regelen. En zeker in die straat zullen velen erover "struikelen". :*
quote:
Iedereen kan een Stolperstein aanvragen. Het project is immers uitdrukkelijk bedoeld als een beweging waarbij iedereen kan aansluiten. Particulieren, verenigingen, scholen, organisaties, families, enzovoort, iedereen kan een Stolperstein aanvragen, u hoeft dus beslist niet zelf een nabestaande van een slachtoffer te zijn.

Er zijn een aantal plaatsen in Nederland met eigen stichtingen of verenigingen die de lokale Stolpersteine coördineren. Voor alle andere locaties in Nederland kunt u bij de stichting een aanvraag doen.

Stolpersteine komen in de stoep voor het huis waar het slachtoffer woonde (of soms werkte of op school zat). Dat wil zeggen in de openbare ruimte. Met gemeente moet worden overlegd, omdat zij over de buitenruimte gaan, maar ze gaan in principe altijd akkoord. Aanwonenden worden ingelicht, maar zij kunnen in principe geen bezwaar maken.

De enigen die bezwaar kunnen maken zijn de nabestaanden en familieleden van slachtoffers. Als zij het niet willen, gebeurt het niet. Stichting Stolpersteine plaatst uitdrukkelijk nooit Stolpersteine tegen de wil van familieleden van slachtoffers. Daarom moet van te voren uitgezocht worden of er nabestaanden zijn en moet contact met hen gelegd worden.
Het vraagt de nodige aandacht en zorgvuldigheid.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 23:42:04 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204662433
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 23:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
[..]
Het vraagt de nodige aandacht en zorgvuldigheid.
Klopt. Daarom duurt de procedure soms lang.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_204681725
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 11:50 schreef golfer het volgende:

[..]
Mooi verhaal.
ik ben zelf ook al 2 jaar bezig en heb recent een positief antwoord gekregen met Stolpersteine voor mijn vermoorde opa, oma en tante (en mijn kampen-overlevende moeder) in de Kalverstraat in Amsterdam. Worden waarschijnlijk in september geplaatst.
Wow wat bijzonder en mooi!
Ik zag dat er bij ons in Rijswijk ook een aantal Stolpersteine moeten liggen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 9 mei 2022 @ 20:16:36 #24
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204681821
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:11 schreef Vicky het volgende:

[..]
Wow wat bijzonder en mooi!
Ik zag dat er bij ons in Rijswijk ook een aantal Stolpersteine moeten liggen.
Zo snel ik kan vinden:
https://stolpersteine.app/en/stolpersteine/
Tien stuks over vier straten verdeeld.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_204683135
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:16 schreef DJMO het volgende:

[..]
Zo snel ik kan vinden:
https://stolpersteine.app/en/stolpersteine/
Tien stuks over vier straten verdeeld.
Thnx.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 12 mei 2022 @ 09:41:19 #26
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204715596
De gelukkige winnaars zijn @Lutte en @Ooni !! Gefeliciteerd, het boek komt volgende week naar jullie toe!!
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_204716281
Gefeliciteerd!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 12 mei 2022 @ 11:42:45 #28
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_204716604
Gefeliciteerd!
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_204719249
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2022 09:41 schreef DJMO het volgende:
De gelukkige winnaars zijn @:Lutte en @:Ooni !! Gefeliciteerd, het boek komt volgende week naar jullie toe!!
Wauw, wat bijzonder! Bedankt voor het mogelijk maken van deze actie FOK! ^O^
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 12 mei 2022 @ 16:49:13 #30
269689 crew  Viv
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 18 mei 2022 @ 10:15:57 #31
147316 crew  DJMO
#trut
pi_204786858
Boeken zijn zojuist als brievenbuspakketje verzonden. Je hoeft er dus niet voor thuis te blijven ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 26 mei 2022 @ 06:34:47 #32
120423 Melting
on Radio 49!
pi_204867879
Gefeliciteerd voor de winnaars.
Net maar zelf even het boekje besteld. :s)
Ain't it funny how it is
You never miss it 'til it's gone away!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')