abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 april 2022 @ 20:51:58 #51
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204568733
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:43 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Je zou kunnen zeggen dat het inzetten van ‘tactische nucleaire wapens’ tegen een land als Ukraine het ultieme teken van zwakte is. Het zou ook ongelooflijke consequenties voor Rusland betekenen. Ik zie het niet snel gebeuren en de US schijnbaar ook niet.
Saillant detail is dat Ukraine zijn kernwapens heeft opgegeven in ruil voor de (waardeloze) belofte niet aangevallen te zullen worden.
Uiteraard zou dat extreme consequenties hebben, maar ondertussen is Rusland in een positie gedrukt waar het niet meer zoveel te verliezen heeft. Dat is een enorme verandering ten opzichte van de diplomatiek van de koude oorlog.

De ideeën toendertijd waren heel anders, in een andere loop van de geschiedenis zou het zelfs mogelijk zijn geweest Rusland richting de EU op te laten schuiven.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Ukraine

Een Oekraïne met kernwapens zou voor de andere Europese landen ook niet acceptabel zijn geweest.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 28 april 2022 @ 20:57:46 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204568803


[ Bericht 100% gewijzigd door Hyperdude op 28-04-2022 21:44:43 (Verkeerd topic) ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204572237
Ik geloof niet zo in nukes die echt ingezet gaan worden, veel te veel haken en ogen.

Ik geloof dat dat de oorlog zo eerst doodbloedt, waarna een lange periode van sluimeren volgt, tot Rusland weer troepen heeft gespaard.
De Russen stoppen is 1 ding, ze het land uitkrijgen 2.
pi_204573234
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat vrees ik ook. De aanval op Oekraïne was in eerste instantie al onverwacht, maar geeft ook aan dat er vanuit Russisch perspectief een grens is overschreden. Aan de andere kant staat een Oekraïne dat ook niet gaat opgeven en tot het einde door zal vechten.

Het beste scenario is denk ik dat dit net als het oorspronkelijke conflict doodbloedt zonder wijzigingen van de frontlinie.
Er moet gewoon een vrede worden getekend.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204573538
Ben wel benieuwd hoeveel Nederlanders er nu meevechten. En dan niet die luitjes die het nieuws opzoeken.
  vrijdag 29 april 2022 @ 09:33:42 #56
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204574155
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 08:31 schreef BEFEM het volgende:
Ben wel benieuwd hoeveel Nederlanders er nu meevechten. En dan niet die luitjes die het nieuws opzoeken.
Ik denk bijzonder weinig. Veel praatjes weinig wol.
pi_204575512
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 09:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik denk bijzonder weinig. Veel praatjes weinig wol.
- Een pro-Russische Telegram-kanaal Rybar heeft 700 namen van buitenlandse ’huurlingen’ gedeeld. Op de lijst zouden onder anderen Belgen, Fransen, Nederlanders en Britten staan-
Op de lijst zouden al zeker 30 Fransen en 100 Britten staan. Ook zeven Belgen worden vermeld. Het lijkt erop dat er ook 9 Nederlanders op de lijst staan.
Bron: de Telegraaf
pi_204576710
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 09:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik denk bijzonder weinig. Veel praatjes weinig wol.
Ik heb niet zoveel praatjes gezien op de lui die huilend terugkomen na, maar dat zijn nooit professionals. Zijn schijnbaar 100 Denen die meedoen, zoiets zou bij Nederland ook best kunnen lijkt me.
  vrijdag 29 april 2022 @ 15:26:58 #59
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_204578422
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
ondertussen is Rusland in een positie gedrukt waar het niet meer zoveel te verliezen heeft
Rusland heeft zichzelf in een positie gedrukt.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_204579937
How Not to Invade a Nation
quote:
Russia could correct these mistakes in their campaign planning and still fall short: the fact that the Russians are trying to remedy their critical logistical flaws, for example, does not mean they will succeed in doing so. There are plenty of other factors that will also help shape the outcome, including the flow of Western equipment to Ukraine and the ability of the country’s exhausted defenders to keep resisting Russian advances.
  vrijdag 29 april 2022 @ 19:03:46 #61
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204580802
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 15:26 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Rusland heeft zichzelf in een positie gedrukt.
Wellicht, dat was dan wel in 2008.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 29 april 2022 @ 19:07:09 #62
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204580837
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 07:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Er moet gewoon een vrede worden getekend.
Uiteraard, maar ik geloof dat de eisen van de partijen te ver uit elkaar liggen.
Het opgeven van de Krim lijkt voor Oekraïne een brug te ver, daarmee is een diplomatieke oplossing denk ik uit zicht.

Het conflict lijkt nu wel dood te bloeden, de Russen nemen wat dorpjes in, de Oekraïners wat andere dorpen. Misschien dat we daarmee toch richting een vrede kunnen bewegen.
Zo niet, dan een dood conflict.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204580862
https://www.bbc.com/news/(...)bc_live&ns_linkname=

quote:
Russia's assault on Donbas has "sort of fizzled" and the battle for the region will be over in two to four weeks, says military expert Dr Mike Martin.

The war studies visiting fellow at King's College London says: "Basically the Russians are gonna run out of troops, and the Ukrainians are going to counterattack."

The Russians have squandered their one chance to take the region, he believes.

"They pulled all of these mauled units out of Kyiv, and then tried to reconstitute them for combat in the east," he explains.

But they were "bruised and damaged" by the battle for the Ukrainian capital and Russia failed to build them up and "do some bold manoeuvre".

And Martin says there has been a "major strategic shift" in the war, with the UK declaring its aim is to clear Russian forces from Ukraine, including Crimea.

He adds that UK Foreign Secretary Liz Truss is "wrong", however, to say this would take 10 years, insisting: "Russian forces will collapse before that, and we’ll see a coup."

And with the US announcing US$33bn (£26bn) of funding for Ukraine, "that is an extremely clear signal of intent", says Martin.

It also means Nato and the US have decided Vladimir Putin is bluffing about using nuclear weapons if Nato up the ante, he adds.

  vrijdag 29 april 2022 @ 19:13:10 #64
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204580889
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 19:07 schreef BlaZ het volgende:

[..]
...

Het conflict lijkt nu wel dood te bloeden, de Russen nemen wat dorpjes in, de Oekraïners wat andere dorpen. Misschien dat we daarmee toch richting een vrede kunnen bewegen.
Zo niet, dan een dood conflict.
De M777 155 mm. Houwitzers zijn er bijna, heb ik begrepen.

https://www.stripes.com/i(...)ng-nato-5821871.html

[ Bericht 13% gewijzigd door Hyperdude op 29-04-2022 19:22:49 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 29 april 2022 @ 19:27:34 #65
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204581048
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wel lekker die rel. Ze beginnen zelf een oorlog en opeens zijn doelen in Rusland geen legitieme doelen.
Overigens zorgt Oekraïne er wel voor dat die aanvallen op Russische grondgebied beperkt blijven. Je wil niet dat de Russen zich gaan mobiliseren om het eigen land te verdedigen.
Op zich is die consternatie niet zo vreemd. Heel lang is dit conflict binnen Rusland als een lokaal conflict beschouwd. Daarom heet het ook een speciale operatie. Door het zo eng te benaderen hoop je (diplomatiek) gezien de schade beperkt te houden en escalatie in te dammen.

Dat is faliekant mislukt natuurlijk, maar ook "wij" en de Oekraïners maakten er wel gebruik van. Oekraïne zelf was in eerste instantie ook niet bezig met Russische doelen te raken, vanuit de optiek om toch op enig moment nog om de tafel te kunnen.

Maar sinds Bucha is dat van tafel en zie je het conflict langzaam escaleren: het westen voert nu al een tijdje een volledige economische oorlog tegen Rusland, en beidt geen enkel zicht op de-escalatie. De Amerikanen roepen nu dat ze Rusland dood willen laten bloeden en de Britten roepen dat ook doelen in Rusland legitiem zijn omdat het doel van de oorlog is om Rusland uit Oekraïne te jagen, verbreedt het conflict zich weer. In respons krijgen we filmpjes van de Russische staats TV over de tijdsduur van kernraketten naar Parijs, Londen en Berlijn.

Aangezien geen van beide kanten nog bezig lijkt met dit enigszins beheersbaar te houden of zicht biedt op "hier gaan we vaart minderen" zal het de komende weken nog wel verder uit de bocht spiralen. Inzet van een kernwapen wordt steeds waarschijnlijker. Deze Russische consternatie zal mogelijk aanzet zijn tot mobilisatie of legitimatie van aanvallen op god weet waarop.

[ Bericht 0% gewijzigd door AgLarrr op 29-04-2022 20:32:48 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204581151
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 19:27 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Op zich is die consternatie niet zo vreemd. Heel lang is dit conflict binnen Rusland als een lokaal conflict beschouwd. Daarom heet het ook een speciale operatie. Door het zo eng te benaderen hoop je (diplomatiek) gezien de schade beperkt te houden en escalatie in te dammen.

Dat is faliekant mislukt natuurlijk, maar ook "wij" en de Oekraïners maakten er wel gebruik van. Oekraïne zelf was in eerste instantie ook niet bezig met Russische doelen te raken, vanuit de optiek om toch op enig moment nog om de tafel te kunnen.

Maar sinds Bucha is dat van tafel en zie je het conflict langzaam escaleren: het westen voert nu al een tijdje een volledige economische oorlog tegen Rusland, en beidt geen enkel zich op de-escalatie. De Amerikanen roepen un dat ze Rusland dood willen laten bleoden en de Britten roepen dat ook doelen in Rusland legitiem zijn omdat het doel van de oorlog is om Rusland uit Oekraïne te jagen, verbreedt het conflict zich weer. In respons krijgen we filmpjes van de Russische staats TV over de tijdsduur van kernraketten naar Parijs, Londen en Berlijn.

Aangezien geen van beide kanten nog bezig lijkt met dit enigszins beheersbaar te houden of zicht biedt op "hier gaan we vaart minderen" zal het de komende weken nog wel verder uit de bocht spiralen. Inzet van een kernwapen wordt steeds waarschijnlijker. Deze Russische consternatie zal mogelijk aanzet zijn tot mobilisatie of legitimatie van aanvallen op god weet waarop.
Dan moet je tegenstander daar ook belang bij hebben en van overtuigd zijn.
Bij bv de Falklands was dat duidelijk en hebben de Britten geen kruisraketten op het vaste land gelanceerd.


Overigens denk ik dat beide partijen zich nog steeds inhouden om het lokaal te houden. Er zijn wat aanvallen in Rusland maar die zijn op 1 hand te tellen. En ondanks intensivering gaat Rusland nog niet volledig grozny in Oekraïne.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 29 april 2022 @ 21:21:46 #67
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204582069
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 19:13 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
De M777 155 mm. Houwitzers zijn er bijna, heb ik begrepen.

https://www.stripes.com/i(...)ng-nato-5821871.html
Ik meen dat Canada ook nog een aantal M777 heeft gestuurd. Het is even afwachten wat het effect van deze nieuwe wapens heeft op de frontlinie. De Russen bakken er weinig van ondanks de zware overmacht qua artillerie, dus ik vrees dat dat andersom ook zo zal zijn; richting een dood conflict.

Bij Kherson en rondom Kharkiv zullen we de eerste positieve resultaten zien als de Oekraïners verder kunnen opschuiven.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204582157
De Russen lijken geen momentum te kunnen creëren. En met de instroom van betere wapens en het moraal van een standhoudend Oekraïne is het wachten op een tegenaanval van Oekraïne. Mariupol vanwege het enorme symbool dat het geworden is…maar misschien is dat iets te voorspelbaar.

Oekraïne zelf heeft alleen baat bij doelen op Russische bodem die de supply lines verstoren. Ze hebben geen baat bij een tactische Nuke. Maar dat is zo ongeveer nog het enige dat Rusland niet uit de kast heeft gehaald.

Ik zie het tij langzaam keren. Maar het is me niet duidelijk hoeveel verliezen de Oekraïners geleden hebben. Ongetwijfeld significant.
Whatever...
pi_204583585
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 21:21 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik meen dat Canada ook nog een aantal M777 heeft gestuurd. Het is even afwachten wat het effect van deze nieuwe wapens heeft op de frontlinie. De Russen bakken er weinig van ondanks de zware overmacht qua artillerie, dus ik vrees dat dat andersom ook zo zal zijn; richting een dood conflict.

Bij Kherson en rondom Kharkiv zullen we de eerste positieve resultaten zien als de Oekraïners verder kunnen opschuiven.
Ik vrees ook een zeer langdurig conflict dat niet binnen een paar weken is af gelopen. Ik vrees zelfs dat dit nog maanden gaat duren. Van een zaak ben ik overtuigd en dat is dat de Russen de zaken anders aanpakken dan in het Noorden. Ik durf er geen voorspelling aan te wagen.
  zaterdag 30 april 2022 @ 01:03:22 #70
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204583827
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 00:13 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik vrees ook een zeer langdurig conflict dat niet binnen een paar weken is af gelopen. Ik vrees zelfs dat dit nog maanden gaat duren. Van een zaak ben ik overtuigd en dat is dat de Russen de zaken anders aanpakken dan in het Noorden. Ik durf er geen voorspelling aan te wagen.
Niet alleen de aanpak is anders ook het terrein is anders. Het vechten rondom Kiev was in nogal vijandig gebied, terwijl dat in het Donetsbekken anders is. Ik zag pas nog protesten voorbij komen toen Oekraïne in 2014 Mariupol heroverde, duizenden protesteerden juist daartegen.
Dat betekent uiteraard niet dat iedereen bij Rusland wil horen, maar het verzet zal in ieder geval stukken zwakker zijn.
Ten westen van Mariupol, richting Cherson, zien we juist weer een sterkere pro-Oekraïne stemming.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204583849
Hier een quote van het russische leger. Zij hebben nu vernietigd:
- 142 vliegtuigen
- 112 helikopters
- 640 onbemande luchtvaartuigen
- 279 luchtafweerraketsystemen
- 2646 tanks en andere gepantserde gevechtsvoertuigen
- 305 raketwerpers
- 1184 veldartillerie en mortieren
- 2475 eenheden speciale militaire voertuigen

Indrukwekkend! Tevens hebben ze gisteren 120 Oekrainsche militaire installaties vernietigd.

Hier een linkje naar OryxSpioenkop.

Ik zie nu ook veel filmpjes voorbijkomen van drone aanvallen. Deze is toch wel een van de ergste.

Kijkje in een T-80BVM

Er gaan ook een hele hoop bruggen eraan, aan beide zijdes. Zoals deze die ik nu net tegenkom. Google maps lokatie is hier.

Er blijven niet veel bruggen over.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 30-04-2022 01:45:56 ]
  zaterdag 30 april 2022 @ 01:22:28 #72
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204583887
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 01:10 schreef oheng het volgende:
Hier een quote van het russische leger. Zij hebben nu vernietigd:
- 142 vliegtuigen
- 112 helikopters
- 640 onbemande luchtvaartuigen
- 279 luchtafweerraketsystemen
- 2646 tanks en andere gepantserde gevechtsvoertuigen
- 305 raketwerpers
- 1184 veldartillerie en mortieren
- 2475 eenheden speciale militaire voertuigen

Indrukwekkend! Tevens hebben ze gisteren 120 Oekrainsche militaire installaties vernietigd.

Hier een linkje naar OryxSpioenkop.

Ik zie nu ook veel filmpjes voorbijkomen van drone aanvallen. Deze is toch wel een van de ergste.

Kijkje in een T-80BVM

Er gaan ook een hele hoop bruggen eraan, aan beide zijdes. Zoals deze die ik nu net tegenkom. Google maps lokatie is hier.

Er blijven niet veel bruggen over.
Mooie update

Die brug bij Lyman echter:
The Armed Forces of Ukraine destroyed the Lyman-Raigorodok railway bridge across the Seversky Donets in the Donetsk region! At the time of the explosion on the bridge was a Russian train with freight cars. 🇺🇦

Wat doet een Russische trein daar, want liveuamap berichtte gisteren dat de Russische opmars gisteren ten oosten van Lyman tot staan was gebracht, terwijl Zarichne wel degelijk is ingenomen.
Iets klopt hier niet.

Zulke cijfers van vernietigde eenheden zijn altijd lastig serieus te nemen, is er ook een site als Oryx die bij heeft gehouden wat de Oekraïnse verliezen zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door BlaZ op 30-04-2022 01:46:49 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204584042
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 01:22 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Mooie update

Die brug bij Lyman echter:
The Armed Forces of Ukraine destroyed the Lyman-Raigorodok railway bridge across the Seversky Donets in the Donetsk region! At the time of the explosion on the bridge was a Russian train with freight cars. 🇺🇦

Wat doet een Russische trein daar, want liveuamap berichtte gisteren dat de Russische opmars gisteren ten oosten van Lyman tot staan was gebracht, terwijl Zarichne wel degelijk is ingenomen.
Iets klopt hier niet.

Zulke cijfers van vernietigde eenheden zijn altijd lastig serieus te nemen, is er ook een site als Oryx die bij heeft gehouden wat de Oekraïnse verliezen zijn?
Er zijn zoveel bruggen vernietigd, ik had deze brug helemaal niet vergeleken met liveuamap.com....
Maar ja, beetje vreemde titel. Aan de andere kant loopt liveuamap vaak zeker een dag achter. Hoe dan ook, alle bruggen gaan eraan.

Hier zijn de Oekrainsche verliezen, linkje naar Oryx. Waarschuwing: deze komen niet overeen met de russische schattingen.
  zaterdag 30 april 2022 @ 06:13:27 #74
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204584110
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 02:45 schreef oheng het volgende:

Hier zijn de Oekrainsche verliezen, linkje naar Oryx. Waarschuwing: deze komen niet overeen met de russische schattingen.
Dat is altijd zo, maar meer bronnen is altijd beter. Vaak ligt de waarheid ergens in het midden.


Bij deze bron (Russisch) kun je overigens richting het eind van de video in detail zien waar er loopgraven zijn en hoe de staat is in de Donetsk regio.

[ Bericht 0% gewijzigd door BlaZ op 30-04-2022 17:37:58 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 30 april 2022 @ 07:19:35 #75
8369 speknek
Another day another slay
pi_204584167
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 01:03 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Niet alleen de aanpak is anders ook het terrein is anders. Het vechten rondom Kiev was in nogal vijandig gebied, terwijl dat in het Donetsbekken anders is. Ik zag pas nog protesten voorbij komen toen Oekraïne in 2014 Mariupol heroverde, duizenden protesteerden juist daartegen.
Dat betekent uiteraard niet dat iedereen bij Rusland wil horen, maar het verzet zal in ieder geval stukken zwakker zijn.
Ten westen van Mariupol, richting Cherson, zien we juist weer een sterkere pro-Oekraïne stemming.
Er is veel veranderd sinds die tijd, want de Russische invasie van de Donbas heeft de afgelopen 8 jaar alleen maar misere, armoe en dood opgeleverd in het gebied. Veel van de mensen die voor waren zijn inmiddels dood of gewond omdat ze voortdurend de frontlinies in gestuurd werden, en Rusland is nu al een tijdje bezig de mensen die er ambivalent over waren verplicht te ronselen voor hun gevecht, wat het moraal niet veel beter maakt.

(De aanpak lijkt overigens ook niet veel anders. De Russen en Oekraïners gebruiken nog steeds dezelfde tactieken, wat wil zeggen dat de Russen nog steeds denken in WO2 strategien door een muur van artillerie af te schieten en dan de infanteristen laten volgen om overgebleven soldaten te neutraliseren, en de Oekraïners zich strategisch terug trekken om de Russische linies te laten overstrekken om ze vervolgens te vernietigen).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')