abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 19 april 2022 @ 16:23:31 #1
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_204482665
Wij hebben besloten om in Juni vijf daagjes weg te gaan en uiteindelijk besloten dat we of Kopenhagen of Stockholm doen. Allebei ongeveer soortgelijke prijs en allebei staan ze al een poosje op ons lijstje. Maar we zijn er nog nooit geweest. Sowieso nog nooit in Scandinavië.

Nu twijfelen we nogal tussen de twee, dus was benieuwd naar de meningen hier. Op vakantie fotograferen we vooral een hoop. Parken/bossen (liefst met wildlife) trekken ons, maar ook kerken, kleurrijke huisjes, mooie bruggen, andere architectuur. Mooie uitzichten op de stad zijn ook fijn meegenomen. Van beide steden foto plekken opgezocht; ze lijken er allebei meer dan voldoende te hebben. Dierentuin vinden we vaak ook leuk om te bezoeken. Lekker wandelen langs het water.

Kopenhagen lijkt me wat makkelijker te belopen allemaal, terwijl Stockholm juist erg mooi lijkt door al die aparte eilandjes en uitzicht mogelijkheden.

Waar we weinig mee hebben: musea bezoeken, shoppen en viking gerelateerde zaken :P

Om een idee te geven, onze favoriete steden binnen Europa tot dus ver: Lissabon, Porto, Londen en Rome. Barcelona vonden we ook erg mooi.

Wat zijn jullie ervaringen met de twee steden?
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_204482877
In Stockholm moet je wezen als architectuur, natuur en cultuur jouw ding is. Is ook de grootste stad van Scandinavië. Veel grotere stad met dito goed metronetwerk. Ook heb je gigantisch veel mooie natuur en bossen om de hoek liggen, (wat trouwens ook makkelijk bereikbaar is met de metro) -- omgeving Kopenhagen vind ik weinig anders dan de polders die wij al in Nederland kennen.

De mogelijkheden qua natuur zijn door de tig eilandjes her en der verspreid inderdaad eindeloos. Gamla Stan vind ik een mooi beginpunt, om een voorbeeld te geven.

Kopenhagen is beduidend kleiner en gelijkt op meer vlakken met NL -- in Stockholm is dat veel minder bijvoorbeeld. Maar ook Kopenhagen heeft zijn kenmerkende architectuur en wellicht kan je zelfs een dagje naar Malmö plannen als je de stad zat bent.

Ik ben jaarlijks in Stockholm voor familiebezoek dus laat maar weten als je specifieke locaties wilt weten. :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 19-04-2022 16:51:14 ]
  Moderator dinsdag 19 april 2022 @ 17:53:21 #3
45833 crew  Fogel
pi_204483329
Ik kom in beide steden graag. Stockholm is een van mijn favoriete steden.

Met jullie eisen kan het eigenlijk niet mis gaan, zowel in Stockholm als Kopenhagen. :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_204483358
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2022 17:53 schreef Fogel het volgende:
Ik kom in beide steden graag. Stockholm is een van mijn favoriete steden.

Met jullie eisen kan het eigenlijk niet mis gaan, zowel in Stockholm als Kopenhagen. :D
:Y

Moet zeggen dat Oslo, Stockholm en Kopenhagen een beetje dezelfde vibes.

In alle steden 7-Elevens en staatsslijterijen :P
  dinsdag 19 april 2022 @ 19:42:26 #5
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_204484665
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2022 16:49 schreef Erasmus het volgende:
In Stockholm moet je wezen als architectuur, natuur en cultuur jouw ding is. Is ook de grootste stad van Scandinavië. Veel grotere stad met dito goed metronetwerk. Ook heb je gigantisch veel mooie natuur en bossen om de hoek liggen, (wat trouwens ook makkelijk bereikbaar is met de metro) -- omgeving Kopenhagen vind ik weinig anders dan de polders die wij al in Nederland kennen.

De mogelijkheden qua natuur zijn door de tig eilandjes her en der verspreid inderdaad eindeloos. Gamla Stan vind ik een mooi beginpunt, om een voorbeeld te geven.

Kopenhagen is beduidend kleiner en gelijkt op meer vlakken met NL -- in Stockholm is dat veel minder bijvoorbeeld. Maar ook Kopenhagen heeft zijn kenmerkende architectuur en wellicht kan je zelfs een dagje naar Malmö plannen als je de stad zat bent.

Ik ben jaarlijks in Stockholm voor familiebezoek dus laat maar weten als je specifieke locaties wilt weten. :Y
Thanks voor je post! Jij ook @Fogel O+ Kopenhagen ziet er inderdaad iets kleiner uit, maar ook daar kom ik veel architectuur tegen in de vorm van mooie paleizen bijvoorbeeld. En die mooie haven met kleurrijke huisjes.

Ik zoek locaties op van de ene stad en dan neigen we naar die stad, totdat ik de locaties op zoek van de andere en we daar weer naar toe willen :+ uiteindelijk zien we ze allebei wel hoor, maar nu hebben we maar vijf dagen.

Voordeel van Kopenhagen vind ik inderdaad dat je ook een dag tripje kan doen naar Malmö. Wat er ook wel leuk uit ziet. En ik weet dat er een groot bos is met veel tamme herten ed. Maar zoiets heb je in Stockholm misschien ook wel?

Stockholm heeft dan weer het grote voordeel dat je zoveel mogelijkheden hebt om water foto’s te maken. Bedoel, city scape met water er voor zeg maar.

Hebben jullie voor Stockholm misschien specifieke tips? Mooie paleizen misschien? Drottningholm Palace kwam ik bv al tegen, prachtig.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator dinsdag 19 april 2022 @ 19:56:43 #6
45833 crew  Fogel
pi_204484852
Waarom niet gewoon als doel hebben om beide steden te bezoeken, in twee afzonderlijke trips?

Malmø is op het moment ietwat turbulent, bepaalde groepen mensen vinden het niet OK dat er heilige schriften in de hens gezet worden en «dus» gaan politieauto´s en bussen enzo in de hens. Het zal over een aantal weken vast wel weer wat afgekoeld zijn qua spanning, maar ikzelf rij er over een maand of twee gewoon voorbij (of pak een boot ipv de brug) en stop pas in Kopenhagen :D
Vanuit Nyhavn (Kopenhagen) kan je een boottocht doen, geeft een mooi perspectief van de stad. Een ander perspectief kan je vanaf Tivoli en sommige attracties daar krijgen, al zijn ze niet allemaal even geschikt om een fototoestel in mee te nemen.

Stockholm met de eilanden is erg geschikt voor de lente en zomer. Gamla Stan is zoals Erasmus al aangeeft een goed begin, het «hoofdpaleis» ligt daar ook. Het gebied Grønna lund / Djurgården is tof en vanaf daar zie je ook de stad weer. En je kan natuurlijk overal veerboten pakken. (Ik hou van bootreizen, maar dat was vast al duidelijk)

Eigenlijk moet je gewoon niet teveel plannen, gewoon rondsjouwen/-boten en dingen ontdekken!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 19 april 2022 @ 20:03:04 #7
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_204484951
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 19:56 schreef Fogel het volgende:
Waarom niet gewoon als doel hebben om beide steden te bezoeken, in twee afzonderlijke trips?

Malmø is op het moment ietwat turbulent, bepaalde groepen mensen vinden het niet OK dat er heilige schriften in de hens gezet worden en «dus» gaan politieauto´s en bussen enzo in de hens. Het zal over een aantal weken vast wel weer wat afgekoeld zijn qua spanning, maar ikzelf rij er over een maand of twee gewoon voorbij (of pak een boot ipv de brug) en stop pas in Kopenhagen :D
Vanuit Nyhavn (Kopenhagen) kan je een boottocht doen, geeft een mooi perspectief van de stad. Een ander perspectief kan je vanaf Tivoli en sommige attracties daar krijgen, al zijn ze niet allemaal even geschikt om een fototoestel in mee te nemen.

Stockholm met de eilanden is erg geschikt voor de lente en zomer. Gamla Stan is zoals Erasmus al aangeeft een goed begin, het «hoofdpaleis» ligt daar ook. Het gebied Grønna lund / Djurgården is tof en vanaf daar zie je ook de stad weer. En je kan natuurlijk overal veerboten pakken. (Ik hou van bootreizen, maar dat was vast al duidelijk)

Eigenlijk moet je gewoon niet teveel plannen, gewoon rondsjouwen/-boten en dingen ontdekken!
We gaan ze ook zeker allebei bezoeken. Meer de vraag welke we als eerst doen.

Gamla Stan ziet er inderdaad prachtig uit. Bij Stockholm vraag ik me ergens af of vier volle dagen + aankomst en vertrek dag (vroege vlucht heenweg en late vlucht terugweg) wel lang genoeg is. Wij zijn er nooit een hele dag op uit. Ochtend vaak, dan begin van middag ergens ontspannen en eind middag + na eten er dan weer paar uur op uit. Juist ook omdat je nog zoveel eilandjes hebt. Kopenhagen lijkt me wat makkelijker te belopen in de tijd die we hebben. Maar wellicht schat ik Stockholm dan weer te groot in.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator dinsdag 19 april 2022 @ 20:17:15 #8
45833 crew  Fogel
pi_204485175
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 20:03 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
We gaan ze ook zeker allebei bezoeken. Meer de vraag welke we als eerst doen.

Gamla Stan ziet er inderdaad prachtig uit. Bij Stockholm vraag ik me ergens af of vier volle dagen + aankomst en vertrek dag (vroege vlucht heenweg en late vlucht terugweg) wel lang genoeg is. Wij zijn er nooit een hele dag op uit. Ochtend vaak, dan begin van middag ergens ontspannen en eind middag + na eten er dan weer paar uur op uit. Juist ook omdat je nog zoveel eilandjes hebt. Kopenhagen lijkt me wat makkelijker te belopen in de tijd die we hebben. Maar wellicht schat ik Stockholm dan weer te groot in.
Heel subjectief: Stockholm vind ik meer een «goed weer stad» dan Kopenhagen. Lente en zomer zijn dan dus meer geschikt voor Stockholm wat mij betreft. In Kopenhagen maakt het me minder uit als het regent of stormt.
Waarom dat zo is? Misschien door de eilanden, die zijn gewoon 100x beter in de zon.

Als het teveel lopen is kan je natuurlijk ook gewoon een stadfiets of een electrische step huren, of met OV. Als je na 4 dagen nog niet genoeg gezien en gedaan hebt en je vind het nog steeds een toffe stad dan is een nieuwe trip zo geboekt.
Maargoed, ik ben zowel met als zonder kinderen is beide steden geweest en heb er nooit aan gedacht dat iets te ver of te veel was.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_204496946
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 20:03 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
We gaan ze ook zeker allebei bezoeken. Meer de vraag welke we als eerst doen.

Gamla Stan ziet er inderdaad prachtig uit. Bij Stockholm vraag ik me ergens af of vier volle dagen + aankomst en vertrek dag (vroege vlucht heenweg en late vlucht terugweg) wel lang genoeg is. Wij zijn er nooit een hele dag op uit. Ochtend vaak, dan begin van middag ergens ontspannen en eind middag + na eten er dan weer paar uur op uit. Juist ook omdat je nog zoveel eilandjes hebt. Kopenhagen lijkt me wat makkelijker te belopen in de tijd die we hebben. Maar wellicht schat ik Stockholm dan weer te groot in.
Gewoon kop of munt doen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 21 april 2022 @ 13:50:53 #10
414785 sirdanilot
pi_204497933
Scandinavië vind ik vanwege de zeer hoge prijzen niet geschikt voor een city trip van langer dan zeg 3 dagen per grote stad.

Stel je hebt een auto dan kan je gemakkelijker naar omringende natuur en kan je wel langer gaan. Dus het is wel relevant of je met de auto gaat of met vliegtuig/OV.

Nu is het ook nogal een end rijden en duur ook vanwege de veren/tolbrug. Een auto huren lijkt me onbetaalbaar maar je kan altijd wel een deal vinden op het internet natuurlijk.

Stockholm is de grootste stad, kan je prima lopen maar als je dat niet wil kan je eventueel ook de metro pakken. Inderdaad is er daar ook wat natuur waar je met het OV naartoe kan.

Voor een citytrip vond ik Kopenhagen minder geschikt eignelijk. Vroeger had je nog christiania waar je wiet kon kopen, nou ja dat deed ik toen nog niet dus ik had er niks aan maar was wel leuk om even te zien. Mijn strenggelovige broer wilde er snel weg :D Tegenwoordig kan je niet meer openlijk wiet kopen in Christiania. Maar los daarvan heb je wel Tivoli en zo en je kan een dagje legoland prima per trein doen. Het Deense landschap is bijna precies zoals in Nederland overigens.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204709097
Ik ben twee of drie keer in Stockholm geweest en vind het echt een geweldige stad. Er is veel te beleven, zowel qua musea, cultuur als natuur. Hoeft ook helemaal niet zo duur te zijn trouwens. Er zijn genoeg plekken waar je bijvoorbeeld goedkoop kunt eten daar.

Kopenhagen ben ik nooit geweest maar dan kun je wel meteen ook Malmo meepikken ja.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 11 mei 2022 @ 20:07:34 #12
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_204709281
Ik was in beide steden vaak. Ik vind Stockholm meer een stad en Kopenhagen meer een dorp. Vooral qua vibe, daardoor vind ik Kopenhagen leuker. Ik begrijp wel dat ze heel vergelijkbaar zijn, zoals iedereen hier zegt. Als je de ene goed vind zal je de andere niet snel slecht vinden.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 11 mei 2022 @ 20:10:37 #13
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_204709353
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 13:50 schreef sirdanilot het volgende:
Scandinavië vind ik vanwege de zeer hoge prijzen niet geschikt voor een city trip van langer dan zeg 3 dagen per grote stad.

Stel je hebt een auto dan kan je gemakkelijker naar omringende natuur en kan je wel langer gaan. Dus het is wel relevant of je met de auto gaat of met vliegtuig/OV.

Nu is het ook nogal een end rijden en duur ook vanwege de veren/tolbrug. Een auto huren lijkt me onbetaalbaar maar je kan altijd wel een deal vinden op het internet natuurlijk.

Stockholm is de grootste stad, kan je prima lopen maar als je dat niet wil kan je eventueel ook de metro pakken. Inderdaad is er daar ook wat natuur waar je met het OV naartoe kan.

Voor een citytrip vond ik Kopenhagen minder geschikt eignelijk. Vroeger had je nog christiania waar je wiet kon kopen, nou ja dat deed ik toen nog niet dus ik had er niks aan maar was wel leuk om even te zien. Mijn strenggelovige broer wilde er snel weg :D Tegenwoordig kan je niet meer openlijk wiet kopen in Christiania. Maar los daarvan heb je wel Tivoli en zo en je kan een dagje legoland prima per trein doen. Het Deense landschap is bijna precies zoals in Nederland overigens.
Als je een auto wil heeft Copenhagen "Share now". Dat is fantastisch, maar in Copenhagen ligt alles ook maar 10 minuten uit elkaar en heb je een auto niet echt nodig.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 11 mei 2022 @ 20:13:25 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204709412
Allebei leuk. Ik zou gewoon allebei doen! En Göteborg ook zeker de moeite.
Resistance is futile.
pi_212986304
Wat is het geworden?
  donderdag 28 maart 2024 @ 11:18:50 #17
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_212989536
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 00:46 schreef Jeroboam het volgende:
Wat is het geworden?
Vanwege ziekte konden we toen überhaupt niet weg helaas. De keuze was uiteindelijk gevallen op Kopenhagen, maar vanwege andere vakanties is Kopenhagen wat vooruit geschoven; staat inmiddels wel geboekt voor deze zomer O+ Stockholm volgt later ook nog! Nog bedankt voor de tips iedereen :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  donderdag 28 maart 2024 @ 21:24:28 #18
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_212999293


[ Bericht 100% gewijzigd door buzz1291 op 28-03-2024 21:25:03 ]
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')