FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / TUI-vlucht maakt noodlanding op Curaçao
#ANONIEMmaandag 18 april 2022 @ 13:55
TUI-vlucht maakt noodlanding op Curaçao

Een TUI-vliegtuig dat onderweg was van de Dominicaanse Republiek naar Amsterdam heeft vannacht een voorzorgslanding gemaakt op Curaçao. De landing van de Boeing 787 verliep zonder problemen, maar zo'n honderd passagiers zeggen dat ze op de luchthaven van Willemstad aan hun lot worden overgelaten.

"We zitten hier nu een uur of zes. Zonder eten, zonder drinken, zonder dat er iemand van TUI is", zegt één van de passagiers, Tom Decabooter tegen de NOS.

Petra Kok van TUI Nederland stelt dat van de driehonderd passagiers aan boord er ongeveer tweehonderd onderdak zijn gebracht. "Het is ontzettend druk op Curaçao. Het is Pasen. We zijn als een gek aan het bellen geweest, maar hotels zitten bijna allemaal vol. We zijn zelfs even bezig geweest met een leegstaand verzorgingshuis. Maar goed, het klopt dat er nog zo'n honderd mensen geen onderdak hebben. Dat is vervelend genoeg, want ik begrijp dat het vliegveld nu dicht is."

Voorruit in de cockpit
Volgens passagier Decabooter vertrok het toestel volgens plan van het vliegveld bij Punta Cana op de Dominicaanse Republiek. Na een tussenlanding op Bonaire ging het mis. "De piloot zei dat een voorruit in de cockpit geëxplodeerd was en dat hij een noodlanding moest maken. Zo kwamen we op Curaçao terecht", zegt hij.

TUI Nederland heeft een iets andere lezing. "Wat ik begrijp is dat de gezagvoerder na de tussenlanding op Bonaire een barst in de ruit in de cockpit constateerde. En met een barst in de ruit de oceaan over, dat doe je liever niet. Dus heeft hij voor alle zekerheid een voorzorgslanding gemaakt op Curaçao", aldus Kok.

Landing zonder paniek
De landing verliep zonder problemen en zonder paniek, zegt Decabooter. Wel duurde het lang voordat de passagiers het vliegtuig mochten verlaten. "In die tijd hebben we nog wat te eten en te drinken gekregen. Daarna duurde het nog eens zo'n twee uur voordat we door de douane waren", zegt hij.

En nu is het afwachten wanneer de groep van ongeveer honderd overgebleven passagiers onderdak wordt gebracht én wanneer er een vervangende vlucht naar Amsterdam geregeld is. "We kunnen niet bij iedereen komen, omdat een deel van die honderd mensen achter de douane zit, maar we hebben nu al drie keer een update-sms gestuurd", aldus TUI-woordvoerster Kok. Decabooter zegt dat ze aan hun lot worden overgelaten, maar daar is volgens TUI geen sprake van.

https://nos.nl/artikel/24(...)rs-wachten-op-nieuws
saparmurat_niyazovmaandag 18 april 2022 @ 14:03
Nou ja, liever uit voorzorg een noodlanding dan dat hij later naar beneden TUImelt toch?
#ANONIEMmaandag 18 april 2022 @ 14:09
quote:
9s.gif Op maandag 18 april 2022 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou ja, liever uit voorzorg een noodlanding dan dat hij later naar beneden TUImelt toch?
Dat sowieso.
mailymaandag 18 april 2022 @ 14:16
quote:
9s.gif Op maandag 18 april 2022 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou ja, liever uit voorzorg een noodlanding dan dat hij later naar beneden TUImelt toch?
En toch zijn er een boel tuimelaars daar :D
Bocajmaandag 18 april 2022 @ 14:24
Hebben ze daar geen CarPlaneGlass?
Harvest89maandag 18 april 2022 @ 16:06
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 13:55 schreef aloa het volgende:
"De piloot zei dat een voorruit in de cockpit geëxplodeerd was
Lekker dan joh. Als dat boven de oceaan gebeurt ben je goed genaaid.
Knipmaandag 18 april 2022 @ 17:03
Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk met bolletjesslikkers? Ik hoor daar nooit meer over.

Het zou toch wat zijn, als je met je buik vol handel opeens te horen krijgt dat het vliegtuig een ongeplande tussenlanding maakt in een land waar zeer strenge wetgeving geldt omtrent smokkelaars van droompoedersneeuw.
Kleffe_Dopmaandag 18 april 2022 @ 17:34
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 13:55 schreef aloa het volgende:
"De piloot zei dat een voorruit in de cockpit geëxplodeerd was en dat hij een noodlanding moest maken. Zo kwamen we op Curaçao terecht"
Kan me niet voorstellen dat dit de woordkeuze was van de piloot.
#ANONIEMmaandag 18 april 2022 @ 17:55
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 16:06 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Lekker dan joh. Als dat boven de oceaan gebeurt ben je goed genaaid.
Valt wel mee hoor. Zuurstofmasker op en naar een dichtbijgelegen vliegveld gaan. Zou maximaal 3 uur zijn, dat hou je wel vol (niet op 35000ft, maar dat hoeft ook niet.)
#ANONIEMmaandag 18 april 2022 @ 17:58
quote:
10s.gif Op maandag 18 april 2022 17:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Kan me niet voorstellen dat dit de woordkeuze was van de piloot.
Ik vraag me zelfs af of je dan nog in de cockpit zit.?
JaapKroketmaandag 18 april 2022 @ 18:07
quote:
9s.gif Op maandag 18 april 2022 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou ja, liever uit voorzorg een noodlanding dan dat hij later naar beneden TUImelt toch?
Uit 'voorzorg' een noodlanding? Prachtige metafoor wel.
MichaelScottmaandag 18 april 2022 @ 18:19
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 13:55 schreef aloa het volgende:
"We kunnen niet bij iedereen komen, omdat een deel van die honderd mensen achter de douane zit, maar we hebben nu al drie keer een update-sms gestuurd", aldus TUI-woordvoerster Kok.
Zo hé, ze hebben maar liefst 3 keer een sms'je gestuurd in meer dan 12 uur tijd. :')

Hoe moeilijk kan het zijn om op een vliegveld als Curacao een medewerker van je maatschappij achter de douane te krijgen?
Lucifer_Doosjemaandag 18 april 2022 @ 18:20
Vliegtuig wijkt uit (term noodlanding is werkelijk bullshit) en wat doen de passagiers? Janken, klagen en zeiken. Pleurisvolk :r
Straatcommando.maandag 18 april 2022 @ 18:28
Een noodlading is niet een landing uit voorzorg, maar dit is zo schreeuwerig geschreven dat ik geen idee heb wat er nou echt aan de hand was.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 20 april 2022 @ 11:06
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 17:55 schreef PS. het volgende:

Valt wel mee hoor. Zuurstofmasker op en naar een dichtbijgelegen vliegveld gaan. Zou maximaal 3 uur zijn, dat hou je wel vol (niet op 35000ft, maar dat hoeft ook niet.)
Ach, we hebben een expert.

Ligt er toch een beetje aan hoe het gebeurt. Als er een rapid decompression plaatsvindt, dan is het een emergency descent (dat wil je al niet meemaken als psgr) naar 10000 voet (want daar kun je redelijk normaal ademen zonder zuurstofmasker) en dan naar de dichtsbijzijnde geschikte luchthaven, die in principe inderdaad op max 3 uur vliegen ligt.
Drekkoningwoensdag 20 april 2022 @ 11:11
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ach, we hebben een expert.

Ligt er toch een beetje aan hoe het gebeurt. Als er een rapid decompression plaatsvindt, dan is het een emergency descent (dat wil je al niet meemaken als psgr) naar 10000 voet (want daar kun je redelijk normaal ademen zonder zuurstofmasker) en dan naar de dichtsbijzijnde geschikte luchthaven, die in principe inderdaad op max 3 uur vliegen ligt.
Een probleem is het verder ook niet echt.

Het is eerder vervelend voor de piloten die dan 3u met hun bakkes in de wind en herrie zitten :')
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 20 april 2022 @ 11:14
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:11 schreef Drekkoning het volgende:

Een probleem is het verder ook niet echt.

Het is eerder vervelend voor de piloten die dan met hun bakkes in de wind en herrie zitten :')
Het is geen probleem voor de luchtwaardigheid van het vliegtuig, maar ik denk dat de helft van je cabine aardige paniekgevoelens beleeft als jij met 6000ft per minuut naar beneden dendert. Zij gaan het niet typeren als 'valt wel mee, hoor'. :)
Drekkoningwoensdag 20 april 2022 @ 11:19
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Het is geen probleem voor de luchtwaardigheid van het vliegtuig, maar ik denk dat de helft van je cabine aardige paniekgevoelens beleeft als jij met 6000ft per minuut naar beneden dendert. Zij gaan het niet typeren als 'valt wel mee, hoor'. :)
Oh, aangenaam is het zeker niet. Al helemaal niet zonder functionerende drukcabine en met de bijkomende vibraties.
Tourniquetwoensdag 20 april 2022 @ 12:04
RGFpm9m.png
https://uk.flightaware.co(...)0418/0000Z/TNCB/EHAM

quote:
Noodlanding: Het luchtvaartuig bevindt zich in direct gevaar. Voorbeelden hiervan zijn: het uitvallen van de motoren of brand aan boord. Vaak wordt voor de noodlanding plaatsvindt via de radio een Mayday-signaal uitgezonden, en wordt zo mogelijk 'Squawk 7700' gevoerd, dat wil zeggen dat de code 7700 (of een andere van toepassing zijnde noodcode) wordt uitgezonden via de transponder, die dan zichtbaar is op de radarschermen bij de luchtverkeersleiding.

Voorzorgslanding: Het luchtvaartuig bevindt zich in een situatie die kan ontaarden in een noodgeval. Voorbeelden hiervan zijn: een passagier die zich ernstig misdraagt, een dreigend gebrek aan brandstof. Als er een dreigend gevaar is kan een Pan-pan-oproep gedaan worden, die aangeeft dat het vliegtuig mogelijk in een noodsituatie terecht gaat komen. Soms wordt in de media bij een voorzorgslanding onterecht melding gemaakt van een noodlanding.
bron

Zie de OP voor een voorbeeld van die laatste zin. :P

Verder was het cockpitraam niet "geëxplodeerd", maar zat er een barst in:
Voorzorgslanding TUI-vlucht op Curaçao, honderden passagiers gestrand
quote:
Een vliegtuig van reisorganisatie TUI dat van de Dominicaanse Republiek naar Amsterdam zou vliegen, heeft in de nacht van zondag op maandag een voorzorgslanding gemaakt op Curaçao. De piloot besloot dit te doen omdat er een barst in een ruit was ontstaan, meldt een woordvoerder van TUI na berichtgeving door de NOS.


[ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 20-04-2022 12:09:37 ]