abonnement Unibet Coolblue
pi_204435746
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:38 schreef Korenfok het volgende:
Lijkt een beetje verschil te ontstaan van visie op: lot (niet iedereen hoort een Wo te kunnen doen) vs maakbaarheid (iedereen die het kan, moet het kunnen doen, mits aan de voorwaarde voldoet).
Daarom niveau omhoog en snoeien in studies die geen bestaansrecht hebben. Dan omzeil je deze discussie.
  donderdag 14 april 2022 @ 19:19:00 #252
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204435773
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:17 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Daarom niveau omhoog en snoeien in studies die geen bestaansrecht hebben. Dan omzeil je deze discussie.
Om welke Marxistisch bepaalde volume doelstelling te halen?
pi_204435844
Dit roep ik al jaren en wel om de volgende twee redenen:

- Universiteiten bedenken steeds meer vage studies met vage namen zoals “problemen van de toekomst”. Het is onduidelijk wat die studenten dan moeten kennen en kunnen - op vage criteria na.

- Het eerste jaar bestaat bij veel studies uit relatief makkelijke stof waar je de antwoorden van de (meerkeuzevragen( tentamens van tevoren kunt weten (recyclen van tentamenvragen) - vanaf het tweede jaar wordt er een academisch denkniveau verwacht en zijn er open vragen op te tentamens, en is er geen BSA waardoor studenten jarenlang dezelfde tentamens kunnen herkansen totdat ze een voldoende hebben. Dan is die voldoende niet door voldoende kennis en vaardigheden behaald maar doordat je de tentamenvragen gaat herkennen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2022 19:25:42 ]
pi_204435853
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat zeg ik dan ook niet, ik zeg dat je studie niet per se veel invloed heeft op waar je carriere heengaat.
How wrong can you be, het bepaalt bijna alles. Het is niet meer 1990.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alpha0 op 14-04-2022 19:48:38 ]
  donderdag 14 april 2022 @ 19:35:59 #255
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204436017
Misschien moet de VVD samen met de FNV en de VNO/NCW een soort politburo aan vormen dat jaarlijks op zijn vergadering gaat vaststellen hoeveel studenten er voor iedere studie precies noodzakelijk zijn waarna een roedel ambtenaren die targets gaat halen door leerling voor leerling te gaan bepalen welke studie en welk beroep er uitgevoerd moet gaan wrden.
pi_204436042
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:35 schreef Hexagon het volgende:
Misschien moet de VVD samen met de FNV en de VNO/NCW een soort politburo aan vormen dat jaarlijks op zijn vergadering gaat vaststellen hoeveel studenten er voor iedere studie precies noodzakelijk zijn waarna een roedel ambtenaren die targets gaat halen door leerling voor leerling te gaan bepalen welke studie en welk beroep er uitgevoerd moet gaan wrden.
Misschien moet wat minder Gramsci lezen. :')
  donderdag 14 april 2022 @ 19:40:12 #257
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204436077
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:37 schreef laforest het volgende:

[..]
Misschien moet wat minder Gramsci lezen. :')
Heb je al een antwoord op de vraag hoeveel universitaire studenten "genoeg" is?
pi_204436117
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Heb je al een antwoord op de vraag hoeveel universitaire studenten "genoeg" is?
Nee, ik heb je al gezegd dat ik niets voor een quotum voel. Dit probeerde je een andere user ook al op te dringen.

Een elite is altijd een kleine groep, niet een exact aantal.
pi_204436139
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 17:28 schreef Grishenko_ het volgende:
Door te stellen dat er teveel overbodige studenten zijn, oftewel teveel studenten die boven hun kunnen willen presteren, trappen ze mooi een open deur in. Als ik kijk naar het gedrag van de gemiddelde groep studenten tijdens hun kroegentochten, kunnen we toch concluderen dat zij vaak laagdrempelig, oppervlakkig, en losbollig zijn? Dat ze tijdens het dialoog enkel en alleen hun eigen wereldbeeld voorop willen stellen, dat de onderwerpen die zij aansnijden vrijwel nooit van wetenschappelijke (laat staan filosofische!) waarde zijn.

Ik moet nog de eerste student tegenkomen die gepassioneerd over diens toekomstige vakgebied praat. Het wordt enkel op een utilitaristische manier gebruikt, volop opportunisme, in hun zoektocht om er een slaatje uit te kunnen slaan. Zelfs geneeskunde-studenten, de studie die ik het hoogste acht, praten liever niet over hun studie. En dat is dan jammer, vind ik.

Dit geldt uiteraard niet voor alle studenten, maar nogmaals, ik heb interessantere en leukere gesprekken gehad met vuilnismannen en schoonmakers dan met welke student dan ook. En het zou ook goed kunnen dat ik niet de juiste studentengroepen ben tegengekomen hoor.
Deze 2 voorwaarden zouden eigenlijk moeten gelden voor deelname universitaire studie :

- capaciteiten

- passie voor vakgebied, en dat ontbreekt zoals je terecht opmerkt bij te veel studenten lijkt het.
  Beste debater 2022 donderdag 14 april 2022 @ 19:50:41 #260
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204436248
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 17:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kansen op persoonlijke welvaart. Veel mensen willen nou eenmaal graag in een luxe huis wonen en duur op vakantie kunnen en kunnen uit eten en dat soort dingen.

Dus dat havo diploma geeft een kans op doorstromen naar studies die weer kansen geven op een grotere persoonlijke welvaart dan dat een VMBO diploma dat doen. Dat wil niet zeggen dat iedereen die kansen grijpt of wil grijpen.

Maar zelfs met een WO-bul kunstgeschiedenis heb je best veel kansen om ergens anders een lekker betaald baantje te vinden waar je niet direct voor opgeleid bent. Die kansen heb je bij een MBO4 studie minder.
Dus...

1. universiteit is inderdaad vooral een springplank naar financieel beter ipv een instelling waar wetenschap bedrijven de hoofdreden voor aanwezigheid zou moeten zijn en
2. mensen die niet naar de uni gaan 'willen' die 'kans' om op easy street te komen via zo'n diplomaatje gewoon niet grijpen.

Zeer D66 allemaal weer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 14 april 2022 @ 19:52:54 #261
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204436284
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:43 schreef laforest het volgende:

[..]
Nee, ik heb je al gezegd dat ik niets voor een quotum voel. Dit probeerde je een andere user ook al op te dringen.

Een elite is altijd een kleine groep, niet een exact aantal.
Je kan nu eenmaal niet zeggen dat er "teveel" universitair geschoolden zijn als je geen norm aangeeft hoeveel het er dan zouden moeten zijn.

En het onderwijs is niet bedoeld om jou jezelf elitair te kunnen laten voelen.
pi_204436400
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan nu eenmaal niet zeggen dat er "teveel" universitair geschoolden zijn als je geen norm aangeeft hoeveel het er dan zouden moeten zijn.

En het onderwijs is niet bedoeld om jou jezelf elitair te kunnen laten voelen.
Dat kun je wel. Het gaat erom om de toegang te reguleren, en de status quo te behouden. Teveel is niet een enkel getal, dat is gewoon simplistisch argumenteren. Je vergeet wat het doel is. Teveel is als er mensen toegelaten worden die de bestaande status quo van macht ondermijnen.

Niet elitair te voelen, maar elitair zijn. Essentieel verschil.
pi_204436407
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan nu eenmaal niet zeggen dat er "teveel" universitair geschoolden zijn als je geen norm aangeeft hoeveel het er dan zouden moeten zijn.

En het onderwijs is niet bedoeld om jou jezelf elitair te kunnen laten voelen.
Flauw zeg.
- Je kan je afvragen of iedereen er vanuit wetenschappelijke interesse zit.
- Je kan je afvragen of iedereen na afstuderen werkzaam is binnen het vakgebied waarvoor hij geleerd heeft.
- Je kan je afvragen of iedereen op het niveau werkt waarvoor hij geleerd heeft. Dat wordt dus ook aangehaald in het nieuwsitem.
Tik je te vaak 'nee' aan dan zouden er misschien wel eens te veel universitaire studies / studenten zijn.
  Beste debater 2022 donderdag 14 april 2022 @ 20:00:47 #264
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204436414
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:59 schreef laforest het volgende:

[..]
Dat kun je wel. Het gaat erom om de toegang te reguleren, en de status quo te behouden. Teveel is niet een enkel getal, dat is gewoon simplistisch argumenteren. Je vergeet wat het doel is. Teveel is als er mensen toegelaten worden die de bestaande status quo van macht ondermijnen.

Niet elitair te voelen, maar elitair zijn. Essentieel verschil.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 14 april 2022 @ 20:01:25 #265
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204436426
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:00 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Flauw zeg.
- Je kan je afvragen of iedereen er vanuit wetenschappelijke interesse zit.
- Je kan je afvragen of iedereen na afstuderen werkzaam is binnen het vakgebied waarvoor hij geleerd heeft.
- Je kan je afvragen of iedereen op het niveau werkt waarvoor hij geleerd heeft. Dat wordt dus ook aangehaald in het nieuwsitem.
Tik je te vaak 'nee' aan dan zouden er misschien wel eens te veel universitaire studies / studenten zijn.
Ahahaha... Nee. Dat is niet het geval, nee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 14 april 2022 @ 20:02:38 #266
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204436443
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dus...

1. universiteit is inderdaad vooral een springplank naar financieel beter ipv een instelling waar wetenschap bedrijven de hoofdreden voor aanwezigheid zou moeten zijn en
Gezien er buiten de wetenschap zelf nou eenmaal vraag is naar mensen die wetenschappelijk opgeleid is, is het inderdaad voor velen een manier om in een goed betalende baan te komen. Zo werkt schaarste.

En dat velen zichzelf een comfortabel en luxe leven toewensen is vrij menselijk ja.

quote:
2. mensen die niet naar de uni gaan 'willen' die 'kans' om op easy street te komen via zo'n diplomaatje gewoon niet grijpen.
Nee dat maak jij er van. Het is niet voor iedereen (incluis mijzelf) weggelegd. Maar voor wie het kan is het een kans op een luxer leven dan de gemiddelde Nederlander. Die kansen zijn er overigens ook wel met een ander diploma. Maar met bepaalde veel gevraagde universitaire diploma's is die kans veruit het grootst.
pi_204436463
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ahahaha... Nee. Dat is niet het geval, nee.
Technische universiteiten zouden de terechte uitzondering zijn, die waren tot 40 jaar terug nog gewoon technische hogescholen trouwens. In Angelsaksische landen heb je trouwens Law Schools. Ook wel opvallend vind ik.
  Beste debater 2022 donderdag 14 april 2022 @ 20:03:40 #268
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204436466
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gezien er buiten de wetenschap zelf nou eenmaal vraag is naar mensen die wetenschappelijk opgeleid is, is het inderdaad voor velen een manier om in een goed betalende baan te komen. Zo werkt schaarste.

En dat velen zichzelf een comfortabel en luxe leven toewensen is vrij menselijk ja.
[..]
Nee dat maak jij er van. Het is niet voor iedereen (incluis mijzelf) weggelegd. Maar voor wie het kan is het een kans op een luxer leven dan de gemiddelde Nederlander. Die kansen zijn er overigens ook wel met een ander diploma. Maar met bepaalde veel gevraagde universitaire diploma's is die kans veruit het grootst.
En nog steeds luxe en comfort op 1...

Nul te maken met passie voor wetenschap.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 14 april 2022 @ 20:04:56 #269
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204436488
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:03 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Technische universiteiten zouden de terechte uitzondering zijn, die waren tot 40 jaar terug nog gewoon technische hogescholen trouwens. In Angelsaksische landen heb je trouwens Law Schools. Ook wel opvallend vind ik.
Ligt eraan; in mijn ogen is een gedreven taalwetenschapper die helemaal los gaat op oude Scandinavische folklore een betere, eerlijkere en echtere academicus dan die horde 'ik wil later een Audi en vrijstaand huis net als papa'-studentjes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 14 april 2022 @ 20:05:16 #270
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204436491
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:00 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Flauw zeg.
- Je kan je afvragen of iedereen er vanuit wetenschappelijke interesse zit.
- Je kan je afvragen of iedereen na afstuderen werkzaam is binnen het vakgebied waarvoor hij geleerd heeft.
- Je kan je afvragen of iedereen op het niveau werkt waarvoor hij geleerd heeft. Dat wordt dus ook aangehaald in het nieuwsitem.
Tik je te vaak 'nee' aan dan zouden er misschien wel eens te veel universitaire studies / studenten zijn.
Waarom is dat precies belangrijk? Er zijn geen massa's academici die in de bijstand zitten dus is er niet echt een probleem. Bovendien leer je tijdens zo'n studie ook veel waar je in andere vakgebieden wat aan hebt. En ook aan je netwerk en eventuele nevenactiviteiten kun je wat hebben.

Dus nogal een maf idee om vanuit Den Haag even te bepalen waarom iemand wel of niet naar de universiteit moet.
  donderdag 14 april 2022 @ 20:06:00 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204436508
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En nog steeds luxe en comfort op 1...

Nul te maken met passie voor wetenschap.
Ja, zo rollen veel mensen.
  Beste debater 2022 donderdag 14 april 2022 @ 20:06:52 #272
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204436519
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, zo rollen veel mensen.
Dan horen die niet thuis op een universiteit, simpel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204436555
Het voornaamste probleem lijkt mij het tekort aan (intelligente) mensen in de essentiële lagen. Met import kunnen we het nog een beetje maskeren maar ik vraag me af voor hoelang.

Misschien zouden mensen eerder geneigd zijn tot arbeid wanneer ze niet losgesneden zijn van hun vaders, vaderland en geschiedenis. De bereidheid tot lijden is daarmee weggeslagen.



[ Bericht 12% gewijzigd door Akathisia op 14-04-2022 20:38:12 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 14 april 2022 @ 21:00:54 #274
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_204437468
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:09 schreef Complotwappie het volgende:
Het voornaamste probleem lijkt mij het tekort aan (intelligente) mensen in de essentiële lagen. Met import kunnen we het nog een beetje maskeren maar ik vraag me af voor hoelang.
Vooropgesteld dat er een heleboel welwillende mensen tussen de migrantenstroom zitten, lijkt het me ook vrij duidelijk dat het overgrote deel van de massa-immigratie vrijwel amper iets toevoegt aan het maatschappelijke bestel. Het zijn geen hoogopgeleide doktoren of afgestudeerde wetenschappers die hier komen wonen. Ja, wellicht wat expats, maar die zijn hier tijdelijk en nemen de kennis weer mee - daar hebben we dus vrij weinig aan.
quote:
Misschien zouden mensen eerder geneigd zijn tot arbeid wanneer ze niet losgesneden zijn van hun vaders, vaderland en geschiedenis. De bereidheid tot lijden is daarmee weggeslagen.

Waar heb je het in hemelsnaam over?

Ten eerste komen de migranten voor het overgrote gedeelte vrijwillig - ze snijden zichzelf los, in de hoop hier welvaart te vinden. Merendeel is dan ook economisch vluchteling.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  donderdag 14 april 2022 @ 21:04:12 #275
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204437565
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dan horen die niet thuis op een universiteit, simpel.
Dus we moeten universitair opgeleiden terugbrengen tot enkel een groepje maagdelijk idealistische wetenschappers? Wat een maakbaarheidsdenken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')