abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 15 april 2022 @ 15:38:53 #51
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_204445506
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:37 schreef Leandra het volgende:
Plus dat je met een eigen laadpaal, indien oprit bij huis, straks vehicle-to-grid kunt doen, als je auto daar ook geschikt voor is.

Dus 's middags de auto laden met de stroom van je zonnepanelen en 's avonds die stroom weer uit de auto gebruiken voor je huis.
moet je wel thuis werken ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  vrijdag 15 april 2022 @ 19:57:05 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204447757
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 15:38 schreef Geckoo het volgende:

[..]
moet je wel thuis werken ;)
Moet de auto thuis zijn..... wie waar werkt en hoe hij/zij daar komt is een ander verhaal.
Als wij een elektrische auto zouden hebben dan zou hij ook het gros van de tijd bij huis staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 april 2022 @ 20:00:10 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204447790
Grappig trouwens, ik was vanmiddag met mijn jongste en kleinzoon naar het spoorwegmuseum in Utrecht, de jongens hebben daar lekker in het zonnetje zonder jas buiten gespeeld, prachtig weer, kijk ik net wat mijn zonnepanelen gedaan hebben.... nog geen 10 kWh.... ook midden Nederland alleen dan zo'n 35 km verderop (hemelsbreed)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204447937
Qua opwek zitten we deze maand bijna op de helft van afgelopen maart. Misschien is het toch zo slecht nog niet?
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 15 april 2022 @ 20:18:54 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204448002
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 20:14 schreef arvensis het volgende:
Qua opwek zitten we deze maand bijna op de helft van afgelopen maart. Misschien is het toch zo slecht nog niet?
Ik zit op eenderde van maart.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204448315
157 vs 469 in maart. Dus 1/3e ook. Maar maart was ook erg hoog.
  Moderator vrijdag 15 april 2022 @ 20:50:01 #57
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204448390
Ik zat in maart op 814 en nu pas op 351 kWh dus niet eens de helft. Ik vind het een kut maand tot nu toe.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204449082
Maart was hier 378 en half april is nu 174. Dan doen we het best netjes in het midden van het land. :)
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 15 april 2022 @ 22:41:21 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204449612
Hier was maart 1.038 kWh en april tot nu toe 308, maart zat op 15 maart al op 504, dus dat gaat ook echt niet meer in de buurt van elkaar komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 april 2022 @ 23:18:30 #60
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_204449906
Ik heb nog hoop om maart te evenaren. Maart was 635 en ik zit nu op 348. Tenzij het weer echt tegenzit.. maar eigenlijk wil ik 800 aantikken, dan heb ik hetzelfde als vorig jaar. Met een beetje mazzel moet dat lukken
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_204450008
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
  zaterdag 16 april 2022 @ 00:08:35 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204450185
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
Uiteraard, met de verhuizing naar dit huis hebben we de energienota zelfs op naam van mijn man laten zetten, zodat hij de BTW terug kon vragen (ik had het bij het vorige huis gedaan).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204450688
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
Bedrijf aanmaken, BTW terugvragen, daarna opzeggen, zit je niet met dat BTW forfait, zoiets werkt 't toch?
pi_204450891
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
Uiteraard. Was bij ons ¤1000. Laat je toch niet liggen?
Protège moi de mes désirs.
pi_204451120
toch even een vraag aan de solaredge experts hier op dit forum.. ik zit met een probleem waar ik en mijn leverancier ons hoofd over breken..

ik heb een redelijk grote installatie, verdeeld over 2 omvormers en 4 strings.
solaredge met optimizers, 2 panelen per optimizer.
1 opstelling gaat als een treintje, de ander komen we niet aan uit en lijkt besprinkeld met pech.. alles wat fout kan gaan gaat fout..
we laten even de werkende omvormer buiten beschouwing, ik loop nu tegen het volgende aan.

string 1 : 21 optimizers waarvan we weten dat er enkele kapot zijn (slechte batch, zogauw deze stroom krijgen vanaf het paneel doen ze poef en einde oefening).
string 2, 19 optimizers. daar was er ook 1 van kapot en die is vervangen.

als ik string 2 aansluit, vervolgens ga pairen, vind ik 19 optimizers. die serienummers bekijk ik en die komen overeen met de serienummers in mijn legplan. de installatie start, gaat in productie en wekt stroom op.

als ik string 1 aansluiting en begin met pairen, vind het heel lang niks.. dan spontaan begint hij optimizers te vinden.. veel langzamer als bij string 1.uiteindelijk komen we bij 19 optimizers uit. echter, hij gaat niet over in opwekking, de string en omvormer blijft idle. als ik vervolgens de serienummers bekijk van de gevonden optimizers, dan zijn dat de optimizers van string 2. ik kan op string 1 geen enkele optimizer vinden die op string 1 aangesloten zit, en wel komen de optimizers van string 2 naar boven, echter met grote vertraging. ook na uren gaat deze string niet in productie.

de gedachte die ik had was, wellicht zit er dus een valse verbinding tussen string 1 en 2.. als ik echter string 2 meet zonder omvormer, meet ik 19 volt. prima, 19 optimizers, 19 volt. als ik string 2 meet dan meet ik 21 volt maar wel erg fluctuerend.. daar zou evt. nog een kapotte optimizer tussen kunnen zitten.. maargoed.. dat verklaard niet waarom ik op string 1 alle optimizers van string 2 kan vinden..
als ik vervolgens string 1 los heb, en string 2 heb aangesloten, en de omvormer in productie heb staan, dan gaat er dus 800 volt over string 2. mocht er een veribnding tussen beiden strings zijn, zou ik ook op string 1 een 800 volt moeten meten maar dat is dus niet zo. daar meet ik nog altijd die 21 volt..

ik weet het niet.. we gaan solaredge inschakelen maar je snapt met deze zon op het dak en meer dan 1/4 van de productie op zijn gat.. wil ik toch wel erg graag wat meer produceren...

solaredge experts met tips?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_204451227
Geen expert, niet eens amateur. Maar wat gebeurd er als je groep 2 aansluit op de input van string 1? Om te kijken of die input van de omvormer oke is.

Of kleinere groepjes van string 1 aansluiten? Net zolang tot je weet welk paneel zo hard moppert dat de omvormer er door van streek raakt.
pi_204451292
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Geen expert, niet eens amateur. Maar wat gebeurd er als je groep 2 aansluit op de input van string 1? Om te kijken of die input van de omvormer oke is.

Of kleinere groepjes van string 1 aansluiten? Net zolang tot je weet welk paneel zo hard moppert dat de omvormer er door van streek raakt.
intern in de omvormer zijn string 1 en 2 aan elkaar gelinkt dus dat maakt niets uit..

issue van de kleinere groepjes maken is.. string 1 zijn 44 panelen op een schuin dak..panelen van 22 kilo per stuk.. de volgende stap is dus alles van het dak af en dan stuk voor stuk meten en terugleggen.. maar dat wordt een klus voor 5 man dat probeer ik even te vermijden..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_204451349
Dan hoop ik dat er een echte expert komt langsfokken :P
pi_204451478
Zijn er ook mensen die zo'n stopcontact setje van 2 gebruiken? Wil wat experimenteren met locaties.

heb er al 8 op het dak, maar die zit vol
  zaterdag 16 april 2022 @ 10:57:27 #70
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_204452222
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:47 schreef freak1 het volgende:

[..]
intern in de omvormer zijn string 1 en 2 aan elkaar gelinkt dus dat maakt niets uit..

issue van de kleinere groepjes maken is.. string 1 zijn 44 panelen op een schuin dak..panelen van 22 kilo per stuk.. de volgende stap is dus alles van het dak af en dan stuk voor stuk meten en terugleggen.. maar dat wordt een klus voor 5 man dat probeer ik even te vermijden..
Het werkvoltage voor een 3 fase omvormer is 750v. circa 880 volt is de opstartspanning, volgens mij gaat er daar dan iets mis. De omvormer komt niet door de controles heen. De volgende stap zou zijn om de fouten uit te lezen, kan je daarbij? (SolarEdge info)

Mijn kennis is vooral theoretisch, maar heb de Solaredge academie gevolgd.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_204452394
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 00:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Uiteraard, met de verhuizing naar dit huis hebben we de energienota zelfs op naam van mijn man laten zetten, zodat hij de BTW terug kon vragen (ik had het bij het vorige huis gedaan).
Stuur dan ook ff een brief naar de Belastingdienst, jij bent nu geen eigenaar meer van panelen. Dus kan je het nummer helemaal af laten voeren.
Dan kan jij bij een volgend huis of uitbreiding het trucje weer doen :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_204452456
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:13 schreef freak1 het volgende:
toch even een vraag aan de solaredge experts hier op dit forum.. ik zit met een probleem waar ik en mijn leverancier ons hoofd over breken..

ik heb een redelijk grote installatie, verdeeld over 2 omvormers en 4 strings.
solaredge met optimizers, 2 panelen per optimizer.
1 opstelling gaat als een treintje, de ander komen we niet aan uit en lijkt besprinkeld met pech.. alles wat fout kan gaan gaat fout..
we laten even de werkende omvormer buiten beschouwing, ik loop nu tegen het volgende aan.

string 1 : 21 optimizers waarvan we weten dat er enkele kapot zijn (slechte batch, zogauw deze stroom krijgen vanaf het paneel doen ze poef en einde oefening).
string 2, 19 optimizers. daar was er ook 1 van kapot en die is vervangen.

als ik string 2 aansluit, vervolgens ga pairen, vind ik 19 optimizers. die serienummers bekijk ik en die komen overeen met de serienummers in mijn legplan. de installatie start, gaat in productie en wekt stroom op.

als ik string 1 aansluiting en begin met pairen, vind het heel lang niks.. dan spontaan begint hij optimizers te vinden.. veel langzamer als bij string 1.uiteindelijk komen we bij 19 optimizers uit. echter, hij gaat niet over in opwekking, de string en omvormer blijft idle. als ik vervolgens de serienummers bekijk van de gevonden optimizers, dan zijn dat de optimizers van string 2. ik kan op string 1 geen enkele optimizer vinden die op string 1 aangesloten zit, en wel komen de optimizers van string 2 naar boven, echter met grote vertraging. ook na uren gaat deze string niet in productie.

de gedachte die ik had was, wellicht zit er dus een valse verbinding tussen string 1 en 2.. als ik echter string 2 meet zonder omvormer, meet ik 19 volt. prima, 19 optimizers, 19 volt. als ik string 2 meet dan meet ik 21 volt maar wel erg fluctuerend.. daar zou evt. nog een kapotte optimizer tussen kunnen zitten.. maargoed.. dat verklaard niet waarom ik op string 1 alle optimizers van string 2 kan vinden..
als ik vervolgens string 1 los heb, en string 2 heb aangesloten, en de omvormer in productie heb staan, dan gaat er dus 800 volt over string 2. mocht er een veribnding tussen beiden strings zijn, zou ik ook op string 1 een 800 volt moeten meten maar dat is dus niet zo. daar meet ik nog altijd die 21 volt..

ik weet het niet.. we gaan solaredge inschakelen maar je snapt met deze zon op het dak en meer dan 1/4 van de productie op zijn gat.. wil ik toch wel erg graag wat meer produceren...

solaredge experts met tips?
Is het toevallig een P600 optimizer?
Daar hebben wij 1 systeem mee, wat een gezeik.
Zoveel kapotte optimizers.

Anyway, wat je waarschijnlijk moet gaan doen is 1 voor 1 de panelen langs lopen. Dus dat gaat wel ff wat werk kosten.
Maar je installateur is hiervoor verantwoordelijk, niet jij.
Als hij er niet uitkomt, moet hij service opdracht indienen bij SolarEdge. Als je lang genoeg blijft zeiken en zegt dat je het niet kan vinden, sturen ze eigen support tech langs. Die moet het probleem dan gaan ontdekken en met een oplossing komen.

Wat je eventueel wel zelf kan doen is dit:
38 panelen string 1, delen door de helft (zeg 9 optimizers)
42 panelen string 2, delen door de helft (zeg 11 optimizers).
Die 2 met elkaar doorlussen zodat je 1 nieuwe string krijgt, beide de helft.
Andere panelen niet doorlussen en gewoon zo laten liggen.

Dan de nieuwe string aansluiten, en pairen.
Werkt dit wel? Top, je hebt de helft van die string uitgesloten van fouten.

Nu, andere helft.
Werkt dit ook? Dan geen idee wat het probleem was :D
Werkt die niet, dan weet je in welke helft de problematiek zit.

Werken ze allebei niet, dan zit er dus op meerdere plekken een probleem.

De aller extreemste oplossing:
1 voor 1 een paneel toevoegen op de werkende string, en pairen. Kijken of die nu dus 20 optimizers gaat vinden.
Zo ja, die werkt.
Zo nee, die is niet goed.
Dat moet je dus 21x doen.

Ons probleem is precies hetzelfde. Je krijgt 1V uit de optimizer, maar pairen wil gewoon niet.
We hebben er een aantal vervangen, en handmatig toegevoegd, en die blijven zwart. Pairing werkt niet voor die nieuwe optimizers. Dus er zitten nog meer niet goede in die string.
Ik weet hoe kut het is, bij ons is het 3 omvormers, 6 strings, 200 optimizers.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_204452833
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 10:57 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Het werkvoltage voor een 3 fase omvormer is 750v. circa 880 volt is de opstartspanning, volgens mij gaat er daar dan iets mis. De omvormer komt niet door de controles heen. De volgende stap zou zijn om de fouten uit te lezen, kan je daarbij? (SolarEdge info)

Mijn kennis is vooral theoretisch, maar heb de Solaredge academie gevolgd.
excuus ik tikte wat snel en ging even uit van mijn geheugen, het is idd 750 volt als werkvoltage.
aansluitingen werken nu als volgt
string 1 = niet doorstarten maar tijdens pairing wel alle optimizers van string 2 vinden
string 2 = alle optimizers vinden + doorstarten
string 1+2 = optimizers string 2 vinden en doorstarten
er zijn geen foutmeldingen in de setapp als ik daar kijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:38 schreef bambino het volgende:

[..]
Is het toevallig een P600 optimizer?
Daar hebben wij 1 systeem mee, wat een gezeik.
Zoveel kapotte optimizers.
nee, P950 met 2X465W paneel per stuk
quote:
Anyway, wat je waarschijnlijk moet gaan doen is 1 voor 1 de panelen langs lopen. Dus dat gaat wel ff wat werk kosten.
Maar je installateur is hiervoor verantwoordelijk, niet jij.
Als hij er niet uitkomt, moet hij service opdracht indienen bij SolarEdge. Als je lang genoeg blijft zeiken en zegt dat je het niet kan vinden, sturen ze eigen support tech langs. Die moet het probleem dan gaan ontdekken en met een oplossing komen.
dat gebeurd ook en ze zijn meer dan welwillend.. maar ook mega druk.. dus alles is meteen met een week vertraging.. en voor de beelvorming.. het gaat om ongeveer 22KW aan panelen die dus al weken niks lopen te doen... :(
quote:
Wat je eventueel wel zelf kan doen is dit:
38 panelen string 1, delen door de helft (zeg 9 optimizers)
42 panelen string 2, delen door de helft (zeg 11 optimizers).
Die 2 met elkaar doorlussen zodat je 1 nieuwe string krijgt, beide de helft.
Andere panelen niet doorlussen en gewoon zo laten liggen.
dank voor de tip! ja dat hadden we ook al een beetje bedacht.. maar dit houd dus in panelen gaan loskoppelen.. en dat willen we een beetje vermijden. .maar ik vrees ook dat er geen andere keus gaat zijn..
quote:
Dan de nieuwe string aansluiten, en pairen.
Werkt dit wel? Top, je hebt de helft van die string uitgesloten van fouten.

Nu, andere helft.
Werkt dit ook? Dan geen idee wat het probleem was :D
Werkt die niet, dan weet je in welke helft de problematiek zit.

Werken ze allebei niet, dan zit er dus op meerdere plekken een probleem.

De aller extreemste oplossing:
1 voor 1 een paneel toevoegen op de werkende string, en pairen. Kijken of die nu dus 20 optimizers gaat vinden.
Zo ja, die werkt.
Zo nee, die is niet goed.
Dat moet je dus 21x doen.

Ons probleem is precies hetzelfde. Je krijgt 1V uit de optimizer, maar pairen wil gewoon niet.
We hebben er een aantal vervangen, en handmatig toegevoegd, en die blijven zwart. Pairing werkt niet voor die nieuwe optimizers. Dus er zitten nog meer niet goede in die string.
Ik weet hoe kut het is, bij ons is het 3 omvormers, 6 strings, 200 optimizers.
dank voor het meedeleven.. en het zal idd zoiets gaan worden.. ofwel; de strategie van halve strings.. ofwel alles er maar vanaf en vervangen en van daar verder.. maar volgens mij is de minimale hoeveelheid optimizers 9 in een string.. maar daar moet ik even naar kijken.. dinsdag gaan we verder.. hoopte op wat tips hier..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zaterdag 16 april 2022 @ 13:32:26 #74
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204453229
250,6 volt op mijn stopcontacten en weer afschakelen van de panelen. Ik voel me beflikkered.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204454492
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:32 schreef monkyyy het volgende:
250,6 volt op mijn stopcontacten en weer afschakelen van de panelen. Ik voel me beflikkered.
Probleem had ik ook in het verleden, als je een 1 fase omvormer hebt en 3 fase aansluiting kun je proberen de panelen op een andere fase aan te laten sluiten. Anders ben je afhankelijk van de netbeheerder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')