abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Manager PR/Moderator maandag 11 april 2022 @ 11:57:59 #1
269689 crew  Viv
pi_204402684
Yvette stopte met haar baan en zit inmiddels al 13 jaar in de bijstand: 'Ik wil een stukje van mezelf terug’
Hoewel Yvette Lowes (44) na haar studie meteen een baan vindt als ergotherapeut, komt ze acht jaar later toch in de bijstand terecht. Wanneer ze besluit een andere uitdaging te zoeken, lukt het haar jarenlang niet om aan de bak te komen. Wanhopig richt ze zich tot haar netwerk op LinkedIn.

Ik had destijds een tijdelijk contract bij een nieuwe werkgever en zei: verleng ‘m maar niet, ik heb even rust nodig

Yvettes carrière gaat na haar studie ergotherapie vlot van start. In de eerste zes jaar werkt ze zich op tot ze een mooie functie heeft met een goed salaris. Ze is gelukkig, tot ze merkt dat ze na een drukke werkdag de slaap niet meer goed kan pakken. ,,Ik begon de problemen van cliënten mee naar huis te nemen. Ik kon het emotionele deel van het werk niet meer aan.”

Al snel weet ze zeker: ik moet hiermee stoppen. ,,Ik had destijds een tijdelijk contract bij een nieuwe werkgever en zei: verleng ‘m maar niet, ik heb even rust nodig.” Even van een WW-uitkering leven terwijl ze op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging die beter bij haar past, voelt voor de twintiger acceptabel. Maar dan breekt de crisis uit, en verandert een selectieve zoektocht in wanhopig solliciteren op alles wat géén ergotherapie is. Maar ze komt nergens meer aan de bak. ,,En zo belandde ik in de bijstand.”

In de bijstand
In de jaren die daarop volgen, probeert Yvette van alles om aan een baan te komen. ,,Ik begon met vrijwilligerswerk bij een omroep. Vanuit daar volgde ik een opleiding tot camerajournalist, die vergoed werd door de sociale dienst.” Maar na enige tijd wordt Yvette van de opleiding gegooid. ,,Ik was niet goed genoeg, zeiden ze. Een betere onderbouwing kreeg ik niet.”

Ze komt weer thuis te zitten, nu met een sterk gevoel van faalangst. Een fietstaxi komt op haar pad, en maandenlang trapt ze zich letterlijk weer omhoog. Maar na verloop van tijd breekt het continu stand-by moeten staan haar op. ,,Ik had zoveel stress van mijn telefoon, die altijd maar over kon gaan, dat ik wederom geen oog dicht deed en in een slaapstoornis terechtkwam.”

Nog meer pogingen volgen. ,,Ik voerde netwerkgesprekken, probeerde vrijwilligersbanen en volgde trainingen. Dat laatste lag mij wel.” Trainingen geven als zzp’er maakt haar enthousiast, en even denkt ze haar roeping gevonden te hebben. ,,Maar toen werd ik zwanger – van een spermadonor, een gevalletje: nu of nooit – en kwam corona om de hoek kijken. Als alleenstaande moeder is het me nooit meer gelukt om dat weer op te pakken.”

veel reacties gekregen, waanzinnig

Yvette Lowes
Schreeuw om hulp
Yvette voelt zich dolgelukkig met haar tweejarige zoon, maar mist iets voor zichzelf. Bovendien wil ze, nu ze moeder is, liever dan ooit een inkomen genereren. ,,Ik denk dat het goed is om iets voor mezelf te hebben, iets anders dan alleen moeder zijn. Ook wil ik het goede voorbeeld aan mijn zoon geven. Een moeder zijn die werkt.”

Wanhopig richt ze zich op LinkedIn tot haar netwerk, en dat pakt beter uit dan verwacht. ,,Ik heb zo ontzettend veel reacties gekregen, waanzinnig.” Mensen proberen massaal met haar mee te denken, en ze krijgt ook verschillende gratis coachingssessies aangeboden. ,,Ik heb echt keuzes moeten maken: met wie ga ik om de tafel zitten? Inmiddels heb ik vijf afspraken gehad.”

De reactie die haar het meest raakt, komt van een vrouw die Yvette gratis een hele opleiding tot transformationeel trainer aanbiedt. ,,Na vijf minuten met haar aan de telefoon was ik al in tranen. Ze zei: ik ga mijn best doen om dit voor jou voor elkaar te krijgen. Dat deed zoveel met mij. Trainingen geven maakt mij heel enthousiast. Het is de interactie, de dynamiek en het gegeven dat mensen van elkaar leren en elkaar inspireren wat mij zo aanspreekt. Je gaat altijd positief de deur uit.”

Een antwoord
Een opleiding tot trainer klinkt haar dan ook als muziek in de oren. ,,Ik heb inmiddels zoveel verschillende dingen voor een korte periode op mijn cv staan, dat ik nu graag één pad wil bewandelen. Veel carrièrekeuzes waren noodsprongen. Ik wil me nu ergens in vastbijten, ergens beter in worden.”

Of haar netwerk een antwoord heeft gegeven op haar vraag – hoe nu verder? – kan ze nog niet zeggen. ,,Je komt in een proces terecht van gesprekken met mensen die je op een bepaald pad brengen. Het enige wat ik wél al kan zeggen, is dat ik heel blij ben met alle gunsten. Het is nu een kwestie van dichtbij mezelf blijven en niet meer van dat pad afwijken.”

https://www.ad.nl/geld/yv(...)zelf-terug~acaf75b3/

Welkom in Nederland, waar sociale vangnetten compleet zijn doel voorbij schieten. 'Verleng mijn contract maar niet, ik heb rust nodig' Echt 8)7
Ik kan echt wel vaak nog het goede in dingen zien, maar dit is gewoon zielig doen en de misbruik maken van de staat. En dan zelf zielig doen en het ligt aan alles en iedereen behalve aan haarzelf.

Sociale vangnetten: prima. Tot op zekere hoogte ja. Dit is gewoon kansloos dat zo iemand op zo'n manier 13 jaar op de staat blijft teren.
  Manager PR/Moderator maandag 11 april 2022 @ 11:59:20 #2
269689 crew  Viv
pi_204402694
Ik sloot 'm met:

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 11:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ook staat ergens in het stuk:
Ook wil ik het goede voorbeeld aan mijn zoon geven. Een moeder zijn die werkt.”

Als dit werkelijk haar uitgangspunt is om te gaan werken, had ze allang een baan gehad.
Ik vind het ook niet zo'n sterke motivatie. :X Ze wil dus niet werken omdat ze het zélf belangrijk vindt om haar eigen broek op te houden, maar omdat ze dat aan haar kind over wil brengen.
pi_204402753
Lekker pissen op mensen in de bijstand vanwege een paar voorbeelden.

Deze mensen krijgen jaarlijks een grijpstuiver. Zelfs al zitten er een paar boefjes bij, wat zij krijgen is helemaal niks vergeleken bij de enorme subsidies en verkwisting richting te toch al rijke medemens. Voor iedere tesla had ook iemand een jaar bijstand kunnen krijgen en voor die Tesla wordt je niet helemaal vernederd en je privacy afgenomen.
pi_204402754
yvvette is gewoon een lui schijtwijf die haar handje ophoudt voor gratis geld en toelages.

beetje zwart bijklussen via marktplaats en ze heeft een prima leven

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2022 12:05:06 ]
pi_204402820
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 12:04 schreef Glazenmaker het volgende:
Lekker pissen op mensen in de bijstand vanwege een paar voorbeelden.

Deze mensen krijgen jaarlijks een grijpstuiver. Zelfs al zitten er een paar boefjes bij, wat zij krijgen is helemaal niks vergeleken bij de enorme subsidies en verkwisting richting te toch al rijke medemens. Voor iedere tesla had ook iemand een jaar bijstand kunnen krijgen en voor die Tesla wordt je niet helemaal vernederd en je privacy afgenomen.
Deze vrouw doet al jaren haar best om zo veel mogelijk aandacht in de media te generen.
Google maar even op haar naam.
pi_204402829
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 10:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Bijstand is 270 per week en minimumloon 400. Dat is een substantieel verschil (ik weet niet wat het verschil is als alle toeslagen en arbeidskorting verrekend is)

Het probleem met de bijstand is, is dat mensen die een halfjaar in de bijstand zitten er bijna niet meer uitkomen. Daarom kennen we sinds dit kabinet een minister van participatie (Armoedebestrijding, Participatie en Pensioenen) omdat er geleerd hebben dat mensen een prikkel nodig hebben om weer aan het werk te gaan (lees: durven!). Een aantal gemeentes hebben een afdeling participatie waar ze fulltime bezig zijn om de mensen te motiveren weer te gaan werken en daar worden goede resultaten mee geboekt. Zie je eigen omgeving, iedereen kent wel iemand die zich enorm druk omdat hij of zij al een halfjaar werkloos thuis zit (na studie), kan je nagaan als iemand vijf jaar thuis zit. Het is niet altijd onwil, het is vaak angst. En als je met iemand praat die in de bijstand zit, hoor je dat er altijd een verhaal achter zit
Dat van de prikkels is zeker waar! Haar prikkel staat in de OP:

"Ook wil ik het goede voorbeeld aan mijn zoon geven. Een moeder zijn die werkt"

Maar dat rijmt niet met al 13 jaar bijstand, idem voor de zwangerschap, kredietcrisis en corona-excuses die allemaal geen 13 jaar duren. Dat de drempel hoog is, geloof ik zeker, maar het zetten van vraagtekens bij al die excuses om vooral iets niet te (hoeven) doen is m.i. niet onterecht. Dat is namelijk de makkelijkste route; blijven hangen in bestaande patronen.

Daarnaast heeft iedereen een verhaal. Dat maakt een verhaal van een bijstandsgerechtigde niet minder of meer waard imo. In alle eerlijkheid vind ik haar verhaal gewoon weinig geloofwaardig en is ze m.i. niet eerlijk naar zichzelf toe. Als haar prikkel oprecht is, had ze allang gewerkt.

Niet (willen) werken is overigens ook prima, daarvoor zijn in Nederland vangnetten, maar communiceer daar dan wel oprecht en eerlijk over dat je eigenlijk niet wilt i.p.v. naar buiten toe iets anders uit te willen stralen.
  maandag 11 april 2022 @ 12:13:03 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204402844
No way dat als je 10+ jaar in de bijstand zit daar geen mentale schade aan hebt overgehouden. Ze heeft een paar dingen geprobeerd maar ze zal ergens in een periode de hoop of moed om aan de bak te komen maar hebben opgegeven. Dan besef je je ineens dat je de boot hebt gemist, en 10 jaar van je leven weggegooid hebt, dus besluit je er maar het beste van te maken en neem je een kind.

Ze komt nu naar buiten met dat verhaal. Het is bizar, maar ze heeft duidelijk steun, begrip en een duw in de goede richting nodig van de samenleving, en geen afstrafbeleid of een maatschappelijke schandpaal.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204402863
Domme vraag misschien :@
Maar wat voor emotionele problemen neemt een ergotherapeut mee van cliënten die een coach niet meeneemt?
pi_204402866
Ik las @yvonne :')
U MAD?
  maandag 11 april 2022 @ 12:15:37 #10
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_204402872
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 12:14 schreef Phoebster het volgende:
Domme vraag misschien :@
Maar wat voor emotionele problemen neemt een ergotherapeut mee van cliënten die een coach niet meeneemt?
Nou geen lastige vragen gaan stellen hè, Yvette heeft het al zwaar zat.
  maandag 11 april 2022 @ 12:16:30 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_204402883
Geen medelijden mee.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_204402884
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 11:39 schreef descon het volgende:

[..]
Vaak niet fulltime. Dat veranderd de rekensom in combi met de bijstand nogal.
[..]

Ja dus? Een uitkering is niet vrijblijvend, daarnaast kun je ook bij 2 zaakjes werken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204402967
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 12:13 schreef Harvest89 het volgende:
Ze komt nu naar buiten met dat verhaal. Het is bizar, maar ze heeft duidelijk steun, begrip en een duw in de goede richting nodig van de samenleving, en geen afstrafbeleid of een maatschappelijke schandpaal.
Klopt, maar dat bereik je niet via de media. Zij heeft professionele coaching nodig om te starten; vrijwilligerswerk of een andere vorm van laagdrempelige participatie. Dat heeft ze echter klaarblijkelijk allemaal al geprobeerd. Dan is het niet zo gek dat er verontwaardigd gereageerd wordt door voor haar volstrekt vreemden.

Als je aandacht zoekt via de media dan krijg je die aandacht ook; gepresenteerd op je bord zonder filter. Daar is niets nieuws aan.

Ander onderwerp, maar hetzelfde zie je regelmatig met starters met een studieschuld van 80k die ook verzanden in excuses om hun situatie (lees een dergelijke buitenproportionele schuld maken) te rechtvaardigen. Daar ga je via de media ook niet de aandacht mee krijgen waar je op hoopt.
  maandag 11 april 2022 @ 12:26:19 #14
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_204402986
Heb net even een snelle berekening gemaakt. Bijstandsmoeder, 1 kind van 7 jaar oud, geen huisgenoten, huur 700 kaal.

Bijstandsuitkering netto 1091
huurtoeslag 328
zorgtoeslag 111
kinderbijslag 93
kindgebonden budget 375

Netto op de rekening: 1998 euro

Ik schrik hier toch van. Ik ben een ingenieur en heb een redelijke baan en zit netto op 3k, waarvoor ik elke dag van 6:00-17:30 uit huis ben. Trek daar nog even je reiskosten vanaf en het verschil is wel erg klein.
pi_204403024
Moet Yvette weten.
pi_204403025
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 12:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja dus? Een uitkering is niet vrijblijvend, daarnaast kun je ook bij 2 zaakjes werken.
Nee, dat schiet op bij 2 zaken. Zul je bij beiden vaste roosters moeten hebben die ook nog eens op elkaar afgestemd zijn. Ow..en je hebt dat gezeik er nog bij voor een habbekrats extra aan inkomsten

Kan je beter op zoek naar 1 baan met meer uren.
  maandag 11 april 2022 @ 12:30:14 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204403028
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 12:26 schreef Hi_flyer het volgende:
Heb net even een snelle berekening gemaakt. Bijstandsmoeder, 1 kind van 7 jaar oud, geen huisgenoten, huur 700 kaal.

huurtoeslag 328
zorgtoeslag 111
kinderbijslag 93
kindgebonden budget 375

Ik schrik hier toch van. Ik ben een ingenieur en heb een redelijke baan en zit netto op 3k, waarvoor ik elke dag van 6:00-17:30 uit huis ben. Trek daar nog even je reiskosten vanaf en het verschil is wel erg klein.
Geen idee of je berekening klopt, maar stel het klopt.
Wat is je alternatief?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204403038
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 12:29 schreef descon het volgende:

[..]
Nee, dat schiet op bij 2 zaken. Zul je bij beiden vaste roosters moeten hebben die ook nog eens op elkaar afgestemd zijn. Ow..en je hebt dat gezeik er nog bij voor een habbekrats extra aan inkomsten

Kan je beter op zoek naar 1 baan met meer uren.
What ever, ik snap al die sneeuwvlokjes niet zo, gewoon werken met je kut ipv vaag gezeur over: ik wil coach worden, prima dat je dat wilt, maar zolang je daar nog niets mee kunt verdienen ga je maar Pizza's bezorgen ofzo.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204403056
quote:

huurtoeslag 328
zorgtoeslag 111
kinderbijslag 93
kindgebonden budget 375

Ik zou met kind erbij net zoveel overhouden of misschien nog iets minder als haar, aangezien ik geen kindgebonden budget zou krijgen, geen subsidie op woningkosten, geen zorgtoeslag en gewoon rond de 400 euro eigen bijdrage aan kinderopvang...

Daarnaast heb ik een auto nodig, een koopwoning onderhoudt zichzelf ook niet, dusja...
pi_204403093
quote:

huurtoeslag 328
zorgtoeslag 111
kinderbijslag 93
kindgebonden budget 375

Heb jij een kind?
Anders is je vergelijking krom
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204403100
quote:
Nivelleren kun je leren :Y 't komt vooral door het hele toeslagen circus (die elk jaar toenemen waardoor de middenklasse steeds verder naar onderen zakt)

Even een repost van mijn reactie uit het vorige topic (vlak voordat hij vol zat) :P

Overzichtje (op basis van 1 kostwinner in een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen):

https://www.rijksoverheid(...)t-belastingplan-2022

Het verschil wordt wel ieder jaar groter, in 2018 ging je er helemaal geen reet op vooruit als je tussen de verschillende toeslagtreden opschoof. In 2018 ging een gezin er tussen de 23k en 36k bruto, maar 1k netto op voorruit 8)7 Dan kan je net zo goed van 40 naar 32 uur gaan als je ergens in het midden zit. Intussen hebben ze dat er redelijk uit weten te slopen. Maar dit leunt wel bijna volledig op toeslagen, waardoor het onder de streep allemaal verkapte subsidie aan werkgevers die structureel te weinig betalen is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cheeseburgert op 11-04-2022 12:44:10 ]
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_204403109
quote:

huurtoeslag 328
zorgtoeslag 111
kinderbijslag 93
kindgebonden budget 375

Kind heeft hier niet voor gekozen. Zodra kind 18 is, blijft er niet veel over.
pi_204403192
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 12:24 schreef Justinn het volgende:

[..]
Klopt, maar dat bereik je niet via de media. Zij heeft professionele coaching nodig om te starten; vrijwilligerswerk of een andere vorm van laagdrempelige participatie. Dat heeft ze echter klaarblijkelijk allemaal al geprobeerd. Dan is het niet zo gek dat er verontwaardigd gereageerd wordt door voor haar volstrekt vreemden.

Als je aandacht zoekt via de media dan krijg je die aandacht ook; gepresenteerd op je bord zonder filter. Daar is niets nieuws aan.

Ander onderwerp, maar hetzelfde zie je regelmatig met starters met een studieschuld van 80k die ook verzanden in excuses om hun situatie (lees een dergelijke buitenproportionele schuld maken) te rechtvaardigen. Daar ga je via de media ook niet de aandacht mee krijgen waar je op hoopt.
Ze werkt al jaren als cultureel ondersteunster, Joost mag weten wat dat is. Klinkt leuk maar zal geen baan zijn waar iemand geld voor krijgt. Kletsmevrouw in een culturele instelling?
pi_204403250
quote:

Als je meer nuanceert is bijstand + toeslagen echt geen vetpot, en zeker niet aantrekkelijk. Om maar te noemen:

* Er vanuit gaande dat je (met 3k netto) wel een koopwoning hebt, bouw je vermogen op door aflossen en waardestijgingen. Dat geeft perspectief. :7
* bijstand is gebaseerd op gezamenlijk inkomen en een vangnet voor alleen levensonderhoud. M.a.w. als je gezamenlijke huishouding voert met 2 inkomens (van laten we zeggen 2k netto p.p.) is het verschil in welvaart al vrij groot. *)
* de kindgebonden zaken vervallen wanneer het kind 18 wordt. :W
* altijd afhankelijk van overheidsgeld, voorwaarden uit de uitkering en nooit iets duurs kunnen bezitten... :{
  maandag 11 april 2022 @ 12:59:27 #25
3542 Gia
User under construction
pi_204403310
Waarom geen basisloon invoeren? Voor iedereen van 18 jaar en ouder.
Het loon dat je dan extra verdient, kan dan iets zwaarder belast worden dan nu, omdat je toch al die basis hebt, allebei.

Voordelen, geen mensen meer nodig voor controleren illegaal samenwonen, want dan mag het.
Er komen huizen vrij.
Mensen die erbij werken, hebben meer te besteden dan nu en terecht.

De hoogte zal dan ongeveer zijn wat nu de alleenstaande bijstand is, zo'n 1000 euro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')