Professionele wasknijper assembleur.quote:
Dat zet je die werkervaring toch niet op je cv?quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:07 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Nope, genoeg voorbeelden van mensen die een bachelor hebben gehaald, werkloos zijn geraakt en vervolgens een aantal maanden straatjes mochten vegen in de stad. Wat denk je precies dat dat voor gevolgen heeft voor je waarde op de arbeidsmarkt? Dan kun je beter een half jaar werkloos thuis zitten dan een half jaar papiertjes moeten prikken of plantjes bewateren.
Het leidt er toe dat mensen liever een baan kiezen waarbij ze aanmerkelijk minder verdienen dan dat ze zich 40 uur per week inzetten enkel voor behouden van bijstand.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:24 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat zet je die werkervaring toch niet op je cv?
Ik heb moeite je serieus te nemen, ik heb het gevoel dat je doel is om te kankeren
Een speciale werkplek waarbij je plantjes water mag gaan geven terwijl die dat de dag daarvoor al hebben gehad, maar nu lijkt het nog ergens op want dat is beter dan aan je duimen draaien? Fantastisch inderdaad.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:20 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Mensen werken een tijdje op zo'n speciale werkplek om daarna door te groeien naar autonoom werk.
Deze post lijkt in het niets op je vorige postings.... Dat stuk van de correspondent is stuitend, het is verschrikkelijk. Bijstandsfraude wordt zo achterlijk hard bestraft, ik word er misselijk van.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:34 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Het leidt er toe dat mensen liever een baan kiezen waarbij ze aanmerkelijk minder verdienen dan dat ze zich 40 uur per week inzetten enkel voor behouden van bijstand.
We hebben het qua kosten al snel over zo'n 6 tot 8 miljard per jaar. En wat kopen we daarvoor?
- Een taakstraf omdat je vrijwilligerswerk doet
- Verdringen van regulier werk
- Reïntegratietrajecten die de werkloosheid niet verkorten maar verlengen (!)
- Een significante vermindering van loon omdat mensen liever nog ergens schoon gaan maken dan tijdelijk werkloos zijn
- Een handjevol mensen die dankzij dergelijke trajecten wel doorstromen naar regulier werk
- Bijstandsgerechtigden die dagelijks plantjes water moeten geven, ook al hebben die de dag daarvoor al gehad.
Of je stond eerst op de vuilniswagen, had het prima naar je zin, kreeg een salaris waarmee je je hoofd boven water kon houden, maar je werkplek wordt wegbezuinigd. Je vraagt bijstand aan en prompt een maand later sta je hetzelfde werk te doen, maar dan alleen maar om je bijstand te behouden.
Het is echt ziekmakend. En anno 2022 nog absurd dat mensen, nadat er al jaren allerlei vernietigende rapporten binnenstromen waaruit telkens weer blijkt dat de effectiviteit hiervan op individueel niveau heel erg mager is, dit nog toejuichen.
Als je beweert dat het doel enkel is om te kankeren dan heb je al een jaar of 10 niet echt op zitten letten op wat er nou precies met die groep gebeurt.
Deze signalen zijn al jaren bekend, maar soit.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:08 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Deze post lijkt in het niets op je vorige postings.... Dat stuk van de correspondent is stuitend, het is verschrikkelijk. Bijstandsfraude wordt zo achterlijk hard bestraft, ik word er misselijk van.
Dat staat in diezelfde post, hoe dat er uit ziet..quote:Je geeft onder andere ook aan:
Verdringen regulier werk? Klinkt supergoed, maar wat is het?
Nee, omdat het alternatief bestaat uit vernederende toestanden en niemand daar op zit te wachten.quote:Liever schoonmaken dan WW. Dat doen mensen omdat bijstand bestaat?
Onder andere, ja. Heel zinvol werk is het niet, anders was het wel betaald. Of je komt op verdringing uit.quote:Plantjes water geven? Dat doen al die gemeentes met de mensen in de bijstand?
Woede?quote:Je gooit van alles op een hoop, toont veel woede.
Er is geen alternatief. Het idee dat werklozen wat moeten doen voor de maatschappij klinkt wellicht leuk maar in de praktijk kan dat nooit werken. Dat vereist immers maatwerk en daar is de overheid niet toe in staat. Alle andere opties kosten je vooral heel veel geld terwijl je niet de groep aanpakt die je eigenlijk aan zou willen pakken.quote:Maar wat wil je dan? Iedereen een zak geld in de bijstand en doe lekker je ding zoals de bijstander het graag wil zonder verplichtingen?
Flexwerk is ook echt zorgelijk inderdaad. Ik zit zelf op mijn 14e contract terwijl ik nog geen 14 jaar op de arbeidsmarkt zit. Ik begrijp dan ook nooit echt waar die cijfers vandaan komen dat de meeste mensen een vast contract zouden hebben, volgens mij zien die cijfers er heel anders uit als je zou corrigeren voor leeftijd. De zittenblijvers gaan burnout, zeker in recente tijden zie ik dat gewoon m'n halve team in een traject zit of op zoek is naar iets anders. Het is de vraag wie er blij van wordt. Het kost gewoon geld, een team dat niet lekker in zijn vel zit presteert gewoon veel minder.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Eens en oneens, want Ivan heeft wel degelijk een punt met de ellende die flexwerk heet. Daar bouw je namelijk ook geen flikker mee op. Je kunt er wel goed je gezondheid mee naar de tering helpen, dat wel.
Dat er uitvreters zijn geloof ik direct. Men onderschat m.i. echter dat sinds die hele neoliberale omwenteling op de arbeidsmarkt het voor een heel hoop mensen - uiteraard vooral aan de onderkant - een rat race aan het worden is waarbij zekerheid ook nog eens steeds meer erodeert.
Verder blijft die hele participatiewet natuurlijk een gedrocht.
Als je met een bachelor geen normaal werk kan vinden dan ben je of een randdebiel of heb je een compleet kansloze studie gevolgd.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:07 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Nope, genoeg voorbeelden van mensen die een bachelor hebben gehaald, werkloos zijn geraakt en vervolgens een aantal maanden straatjes mochten vegen in de stad. Wat denk je precies dat dat voor gevolgen heeft voor je waarde op de arbeidsmarkt? Dan kun je beter een half jaar werkloos thuis zitten dan een half jaar papiertjes moeten prikken of plantjes bewateren.
Het verdringen van normaal werk en de bezuinigingen in de vorm van het steeds meer toepassen van vrijwilligers is idd nog wel het kwalijkste.quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:34 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Het leidt er toe dat mensen liever een baan kiezen waarbij ze aanmerkelijk minder verdienen dan dat ze zich 40 uur per week inzetten enkel voor behouden van bijstand.
We hebben het qua kosten al snel over zo'n 6 tot 8 miljard per jaar. En wat kopen we daarvoor?
- Een taakstraf omdat je vrijwilligerswerk doet
- Verdringen van regulier werk
- Reïntegratietrajecten die de werkloosheid niet verkorten maar verlengen (!)
- Een significante vermindering van loon omdat mensen liever nog ergens schoon gaan maken dan tijdelijk werkloos zijn
- Een handjevol mensen die dankzij dergelijke trajecten wel doorstromen naar regulier werk
- Bijstandsgerechtigden die dagelijks plantjes water moeten geven, ook al hebben die de dag daarvoor al gehad.
Of je stond eerst op de vuilniswagen, had het prima naar je zin, kreeg een salaris waarmee je je hoofd boven water kon houden, maar je werkplek wordt wegbezuinigd. Je vraagt bijstand aan en prompt een maand later sta je hetzelfde werk te doen, maar dan alleen maar om je bijstand te behouden.
Het is echt ziekmakend. En anno 2022 nog absurd dat mensen, nadat er al jaren allerlei vernietigende rapporten binnenstromen waaruit telkens weer blijkt dat de effectiviteit hiervan op individueel niveau heel erg mager is, dit nog toejuichen.
Als je beweert dat het doel enkel is om te kankeren dan heb je al een jaar of 10 niet echt op zitten letten op wat er nou precies met die groep gebeurt.
We kunnen daar misschien wat zinnigs van zeggen als we weten wat voor werk je doet, ben je vaak van werkgever gewisseld. De vacatures die ik zie zijn altijd 'tijdelijk contract met de intentie/uitzicht op een vaste aanstelling"quote:Op dinsdag 12 april 2022 23:04 schreef Daboman het volgende:
Flexwerk is ook echt zorgelijk inderdaad. Ik zit zelf op mijn 14e contract terwijl ik nog geen 14 jaar op de arbeidsmarkt zit. Ik begrijp dan ook nooit echt waar die cijfers vandaan komen dat de meeste mensen een vast contract zouden hebben,
Tsja, dat betekent niet dat dat mensen echt wordt aangeboden. Daarnaast zie ik om mij heen dat veel mensen hun vaste contract opzeggen voor concurrerende werkgevers met betere arbeidsvoorwaarden.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:12 schreef Gunner het volgende:
[..]
We kunnen daar misschien wat zinnigs van zeggen als we weten wat voor werk je doet, ben je vaak van werkgever gewisseld. De vacatures die ik zie zijn altijd 'tijdelijk contract met de intentie/uitzicht op een vaste aanstelling"
Ik weet niet maar ze hebben die Tesla niet gratis gehad ofzoquote:Op maandag 11 april 2022 12:04 schreef Glazenmaker het volgende:
Lekker pissen op mensen in de bijstand vanwege een paar voorbeelden.
Deze mensen krijgen jaarlijks een grijpstuiver. Zelfs al zitten er een paar boefjes bij, wat zij krijgen is helemaal niks vergeleken bij de enorme subsidies en verkwisting richting te toch al rijke medemens. Voor iedere tesla had ook iemand een jaar bijstand kunnen krijgen en voor die Tesla wordt je niet helemaal vernederd en je privacy afgenomen.
Dat is mij inderdaad ook tig keer beloofd. In plaats daarvan wordt tot in het oneindige verlengd. Later werd dat "verlenging bij goed functioneren". Nog weer later werden de jaarcontracten halfjaar contracten. Daarna kwam er een uitzendbeding in waar ik tevens ook zonder pensioenregeling begon. En nu gaat steeds meer op ZZP basis. Voor hoogopgeleid werk. Over het salaris mag ik niet klagen, maar dit doet iets met je mentale gesteldheid. Gelukkig had ik een stevige onderhandelingspositie om mijn laatste betrekking, waarbij ik via een intermediair werkte en aanvullend WW had met een beetje backing van UWV om te zetten in een vast contract bij de opdrachtgever met een pittige salarisverhoging.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:12 schreef Gunner het volgende:
[..]
We kunnen daar misschien wat zinnigs van zeggen als we weten wat voor werk je doet, ben je vaak van werkgever gewisseld. De vacatures die ik zie zijn altijd 'tijdelijk contract met de intentie/uitzicht op een vaste aanstelling"
Voor bijstand moet je ook werk verrichten.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:33 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik weet niet maar ze hebben die Tesla niet gratis gehad ofzo
Zoals?quote:Op woensdag 13 april 2022 20:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Voor bijstand moet je ook werk verrichten.
Meerdere sollicitaties per week doen, allerlei trainingen en ze regelen vaak werk op de sociale werkplaats om je "in een werkritme" te krijgen. Daarnaast moet je je hele administratie overleggen iedere maand. Waaronder je bankafschriften. Meerdere gesprekken met je begeleider iedere maand. Ik vergeet vast nog wel wat.quote:
Klopt, en dat is echt geen pretje heb ik van dichtbij gezien. Maar ik gok dat het bij de mevrouw in kwestie anders gaat, want dit kun je onmogelijk 13 jaar volhouden. Op een gegeven moment is ieder baantje goed genoeg.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Meerdere sollicitaties per week doen, allerlei trainingen en ze regelen vaak werk op de sociale werkplaats om je "in een werkritme" te krijgen. Daarnaast moet je je hele administratie overleggen iedere maand. Waaronder je bankafschriften. Meerdere gesprekken met je begeleider iedere maand. Ik vergeet vast nog wel wat.
Daarnaast zijn er ook nog super cynische gemeentes die hun groendienst hebben ontslagen en diezelfde ontslagen mensen dan vanuit de bijstand voor de helft van het geld een "tegenprestatie" laten doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |