abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204395895
Yvette stopte met haar baan en zit inmiddels al 13 jaar in de bijstand: 'Ik wil een stukje van mezelf terug’
Hoewel Yvette Lowes (44) na haar studie meteen een baan vindt als ergotherapeut, komt ze acht jaar later toch in de bijstand terecht. Wanneer ze besluit een andere uitdaging te zoeken, lukt het haar jarenlang niet om aan de bak te komen. Wanhopig richt ze zich tot haar netwerk op LinkedIn.

Ik had destijds een tijdelijk contract bij een nieuwe werkgever en zei: verleng ‘m maar niet, ik heb even rust nodig

Yvettes carrière gaat na haar studie ergotherapie vlot van start. In de eerste zes jaar werkt ze zich op tot ze een mooie functie heeft met een goed salaris. Ze is gelukkig, tot ze merkt dat ze na een drukke werkdag de slaap niet meer goed kan pakken. ,,Ik begon de problemen van cliënten mee naar huis te nemen. Ik kon het emotionele deel van het werk niet meer aan.”

Al snel weet ze zeker: ik moet hiermee stoppen. ,,Ik had destijds een tijdelijk contract bij een nieuwe werkgever en zei: verleng ‘m maar niet, ik heb even rust nodig.” Even van een WW-uitkering leven terwijl ze op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging die beter bij haar past, voelt voor de twintiger acceptabel. Maar dan breekt de crisis uit, en verandert een selectieve zoektocht in wanhopig solliciteren op alles wat géén ergotherapie is. Maar ze komt nergens meer aan de bak. ,,En zo belandde ik in de bijstand.”

In de bijstand
In de jaren die daarop volgen, probeert Yvette van alles om aan een baan te komen. ,,Ik begon met vrijwilligerswerk bij een omroep. Vanuit daar volgde ik een opleiding tot camerajournalist, die vergoed werd door de sociale dienst.” Maar na enige tijd wordt Yvette van de opleiding gegooid. ,,Ik was niet goed genoeg, zeiden ze. Een betere onderbouwing kreeg ik niet.”

Ze komt weer thuis te zitten, nu met een sterk gevoel van faalangst. Een fietstaxi komt op haar pad, en maandenlang trapt ze zich letterlijk weer omhoog. Maar na verloop van tijd breekt het continu stand-by moeten staan haar op. ,,Ik had zoveel stress van mijn telefoon, die altijd maar over kon gaan, dat ik wederom geen oog dicht deed en in een slaapstoornis terechtkwam.”

Nog meer pogingen volgen. ,,Ik voerde netwerkgesprekken, probeerde vrijwilligersbanen en volgde trainingen. Dat laatste lag mij wel.” Trainingen geven als zzp’er maakt haar enthousiast, en even denkt ze haar roeping gevonden te hebben. ,,Maar toen werd ik zwanger – van een spermadonor, een gevalletje: nu of nooit – en kwam corona om de hoek kijken. Als alleenstaande moeder is het me nooit meer gelukt om dat weer op te pakken.”

veel reacties gekregen, waanzinnig

Yvette Lowes
Schreeuw om hulp
Yvette voelt zich dolgelukkig met haar tweejarige zoon, maar mist iets voor zichzelf. Bovendien wil ze, nu ze moeder is, liever dan ooit een inkomen genereren. ,,Ik denk dat het goed is om iets voor mezelf te hebben, iets anders dan alleen moeder zijn. Ook wil ik het goede voorbeeld aan mijn zoon geven. Een moeder zijn die werkt.”

Wanhopig richt ze zich op LinkedIn tot haar netwerk, en dat pakt beter uit dan verwacht. ,,Ik heb zo ontzettend veel reacties gekregen, waanzinnig.” Mensen proberen massaal met haar mee te denken, en ze krijgt ook verschillende gratis coachingssessies aangeboden. ,,Ik heb echt keuzes moeten maken: met wie ga ik om de tafel zitten? Inmiddels heb ik vijf afspraken gehad.”

De reactie die haar het meest raakt, komt van een vrouw die Yvette gratis een hele opleiding tot transformationeel trainer aanbiedt. ,,Na vijf minuten met haar aan de telefoon was ik al in tranen. Ze zei: ik ga mijn best doen om dit voor jou voor elkaar te krijgen. Dat deed zoveel met mij. Trainingen geven maakt mij heel enthousiast. Het is de interactie, de dynamiek en het gegeven dat mensen van elkaar leren en elkaar inspireren wat mij zo aanspreekt. Je gaat altijd positief de deur uit.”

Een antwoord
Een opleiding tot trainer klinkt haar dan ook als muziek in de oren. ,,Ik heb inmiddels zoveel verschillende dingen voor een korte periode op mijn cv staan, dat ik nu graag één pad wil bewandelen. Veel carrièrekeuzes waren noodsprongen. Ik wil me nu ergens in vastbijten, ergens beter in worden.”

Of haar netwerk een antwoord heeft gegeven op haar vraag – hoe nu verder? – kan ze nog niet zeggen. ,,Je komt in een proces terecht van gesprekken met mensen die je op een bepaald pad brengen. Het enige wat ik wél al kan zeggen, is dat ik heel blij ben met alle gunsten. Het is nu een kwestie van dichtbij mezelf blijven en niet meer van dat pad afwijken.”

https://www.ad.nl/geld/yv(...)zelf-terug~acaf75b3/

Welkom in Nederland, waar sociale vangnetten compleet zijn doel voorbij schieten. 'Verleng mijn contract maar niet, ik heb rust nodig' Echt 8)7
Ik kan echt wel vaak nog het goede in dingen zien, maar dit is gewoon zielig doen en de misbruik maken van de staat. En dan zelf zielig doen en het ligt aan alles en iedereen behalve aan haarzelf.

Sociale vangnetten: prima. Tot op zekere hoogte ja. Dit is gewoon kansloos dat zo iemand op zo'n manier 13 jaar op de staat blijft teren.
pi_204395915
quote:
Een fietstaxi komt op haar pad
Kan nog best pijn doen.
pi_204395935
Alsof de bijstand zo geweldig is. De bijstand gestapo komt bij je thuis kijken of er geen twee tandenborstels in gebruik zijn.
pi_204395937
Yvette lijkt me een zeer vervelend persoon. Ook zielig voor dat kind.

Edit: stop aub met deze post liken

[ Bericht 25% gewijzigd door Mortaxx op 10-04-2022 22:43:03 ]
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 10 april 2022 @ 17:42:23 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_204395980
Yvette moet gewoon minder klagen en meer gaan werken. Het zit iedereen wel eens tegen, dan gaan we ook niet vakantie vieren op kosten van de staat.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 10 april 2022 @ 17:42:28 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_204395981
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 17:38 schreef Gehrman het volgende:
Alsof de bijstand zo geweldig is. De bijstand gestapo komt bij je thuis kijken of er geen twee tandenborstels in gebruik zijn.
En terecht.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_204396052
Ze lijkt nogal kieskeurig. In deze markt kan iedereen een baan vinden. Nee niet je 'roeping' maar wel genoeg om.van te leven. Alleen het zal niet veel meer opleveren dan de bijstand. Dat is eigenlijk haar klacht.
  zondag 10 april 2022 @ 17:52:55 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_204396078
Yvette over twee jaar bij de docent van haar kind "Nee, dit is het echt niet. Hou hem maar. Ik heb even rust nodig".
  zondag 10 april 2022 @ 17:54:10 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204396095
Ik voel me niet geroepen hier over deze mevrouw te oordelen eigenlijk.
  zondag 10 april 2022 @ 17:54:57 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204396102
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 17:38 schreef Gehrman het volgende:
En als je dit soort verhalen leest dan snap je waarom dat is. Helaas hebben we het op zo'n manier ingericht dat de goeden harder lijden dan de kwaden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204396111
Dat was natuurlijk niet zo handig van haar: je baan opzeggen als je nog geen vervanging hebt. Aan de andere kant gun ik iedereen een goede nachtrust.

Ik vraag me meer af hoe het kan dat mensen die echt willen werken zo lang in de bijstand zitten. Waar gaat dat dan mis?
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  zondag 10 april 2022 @ 17:57:33 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204396121
quote:
Nog meer pogingen volgen. ,,Ik voerde netwerkgesprekken, probeerde vrijwilligersbanen en volgde trainingen. Dat laatste lag mij wel.” Trainingen geven als zzp’er maakt haar enthousiast, en even denkt ze haar roeping gevonden te hebben. ,,Maar toen werd ik zwanger – van een spermadonor, een gevalletje: nu of nooit – en kwam corona om de hoek kijken. Als alleenstaande moeder is het me nooit meer gelukt om dat weer op te pakken.”
Uh wat?
  zondag 10 april 2022 @ 17:57:47 #13
136343 BasEnAad
pi_204396122
quote:
3s.gif Op zondag 10 april 2022 17:56 schreef NgInE het volgende:
Dat was natuurlijk niet zo handig van haar: je baan opzeggen als je nog geen vervanging hebt. Aan de andere kant gun ik iedereen een goede nachtrust.

Ik vraag me meer af hoe het kan dat mensen die echt willen werken zo lang in de bijstand zitten. Waar gaat dat dan mis?
Tis misschien ook gewoon statistiek he, deze mevrouw staat in de krant omdat ze zolang in de bijstand zit. Voor haar zijn er ook 100 anderen die wel werk gevonden hebben.
pi_204396132
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 17:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Uh wat?
Dat kan tegenwoordig ja.
  zondag 10 april 2022 @ 17:58:47 #15
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_204396133
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 17:42 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
En terecht.
Nou, dit zou woningnood kunnen verminderen zonder een steen te versjouwen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 10 april 2022 @ 18:01:08 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204396156
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 17:58 schreef Document1 het volgende:
Dat kan tegenwoordig ja.
Ik snap dat dat kan ja... Maar dan zit je al compleet met jezelf in de knoop en kies je er toch voor om zwanger te worden (een bewust alleenstaande moeder te worden dus), het is niet dat dit per ongeluk is gekomen omdat er een condoom scheurde ofzo...
pi_204396164
Die heeft gewoon zwart bijverdiend als thuisprostituee heb ik het gevoel. :{
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_204396194
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 17:54 schreef BasEnAad het volgende:
Ik voel me niet geroepen hier over deze mevrouw te oordelen eigenlijk.
Ik ook niet. Net zo min als ik me geroepen voel te betalen voor mensen die dit soort keuzes maken.
-
pi_204396224
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 17:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En als je dit soort verhalen leest dan snap je waarom dat is. Helaas hebben we het op zo'n manier ingericht dat de goeden harder lijden dan de kwaden.
Als we in staat zouden zijn dit soort profiteurs uit de regelingen te wieberen zou dat geld mooi terecht kunnen komen bij mensen die geen opties hebben en die echt afhankelijk zijn van finaciele steun door de overheid.
-
  zondag 10 april 2022 @ 18:06:53 #21
136343 BasEnAad
pi_204396231
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 18:04 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik ook niet. Net zo min als ik me geroepen voel te betalen voor mensen die dit soort keuzes maken.
Die paar rotcenten vallen echt in het niet vergeleken met hoe ons economische systeem ingericht is rijken nog rijker te maken en werkenden uit te knijpen. Daar maak ik me meer zorgen over.
  zondag 10 april 2022 @ 18:07:36 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204396245
Wat een hopeloos geval dit zeg.
pi_204396246
quote:
3s.gif Op zondag 10 april 2022 17:56 schreef NgInE het volgende:

Luie ambtenaren.
pi_204396247
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 18:01 schreef laforest het volgende:
Die heeft gewoon zwart bijverdiend als thuisprostituee heb ik het gevoel. :{
:')
pi_204396261
Het lijkt mij dat ze een psychisch probleem heeft waardoor ze heel snel overspannen raakt en dat het zinvoller is om een GGZ behandeling daarvoor te vergoeden dan om 13 jaar lang haar bijstand te betalen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')