abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 9 april 2022 @ 13:44:53 #76
408813 crew  trein2000
pi_204382511
Maar goed, noem mij de laatste politieke affaire die niet ten minste ten dele draaide om het niet verstrekken van informatie. (En dan laten we Afghanistan even buiten beschouwing, dat was een perfect storm).
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204382632
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:44 schreef trein2000 het volgende:
Maar goed, noem mij de laatste politieke affaire die niet ten minste ten dele draaide om het niet verstrekken van informatie. (En dan laten we Afghanistan even buiten beschouwing, dat was een perfect storm).
Dat zeg ik toch ook?

Je moet alleen naar de oorzaak willen zoeken waarom die informatievoorziening zo slecht loopt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 9 april 2022 @ 14:14:17 #78
408813 crew  trein2000
pi_204382797
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch ook?

Je moet alleen naar de oorzaak willen zoeken waarom die informatievoorziening zo slecht loopt.
Nee. Maar het frame, wat overigens niet alleen hier opduikt, dat het geven van juiste informatie voor de minister zo gevaarlijk is vindt geen steun in de werkelijkheid.

Het is een structureel patroon dat de vertrouwensvraag pas op tafel komt als er sprake is van dubieuze informatievoorziening. Bij bona fide handelen gebeurt dat niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204382928
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 14:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee. Maar het frame, wat overigens niet alleen hier opduikt, dat het geven van juiste informatie voor de minister zo gevaarlijk is vindt geen steun in de werkelijkheid.

Het is een structureel patroon dat de vertrouwensvraag pas op tafel komt als er sprake is van dubieuze informatievoorziening. Bij bona fide handelen gebeurt dat niet.
Het is een structureel patroon dat ministers ook worden afgemaakt als ze wel de informatie verstrekken. Jij wil dat blijkbaar niet zien, maar dat is wel het geval. Dat dat niet altijd een debat live op nos.nl oplevert zou kunnen, maar in zat andere debatten worden ministers echt gewoon afgemaakt omdat ze toe durven geven dat er iets mis is gegaan. Echt absurd gedrag van de kamer.

En sowieso is de Kamer wat dat betreft ook totaal inconsequent. Als Helder een stel appjes had gepresenteerd als een feitenrelaas was ze afgemaakt, nu wordt ze afgemaakt omdat ze die appjes niet heeft gepresenteerd als feitenrelaas. Dan ben je echt het zicht op de werkelijkheid wel kwijt als kamerleden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 9 april 2022 @ 16:41:20 #80
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204383686
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, de standaardmodus van de kamer tegen bewindspersonen is tegenwoordig er één van wantrouwen.
Hoe zou dat nou komen?
pi_204384236
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zal mijzelf totaal geen heilig boontje noemen maar het was mij inderdaad niet overkomen. Daar moet je je als minister gewoon totaal niet mee bemoeien omdat je altijd, al was het een goede deal geweest, de schijn tegen gaat hebben.

En dat besef hebben is nu integriteit.
Zelfs al maak je fouten, dan hoor je dat gewoon toe te geven. Erover liegen terwijl de feiten overduidelijk wat anders zeggen is pure volksverraad. Dat hier (het blijven liegen) zo licht mee omgegaan wordt is een schande voor de 'al amper bestaande' democratie
pi_204390810
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 17:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, de standaardmodus van de kamer tegen bewindspersonen is tegenwoordig er één van wantrouwen. Dat moet heel snel veranderen.
Sluit me ook wel in het pro-Hugo kamp aan hoewel ik het zelf ook een irritante man vind.

De oppositie in Nederland is vervallen tot een stel vervelende schreeuwers. Ook PVDA en GL doen mee met dit geschreeuw en dat vind ik eigenlijk nog het meest kwalijk. Constructieve middenpartijen houd je zo nauwelijks over.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204390848
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei nergens dat ik wil dat de kamer op die manier 1 geheel is. Ik zeg alleen dat reflectie op de rol van de kamer lastig is doordat het niet 1 geheel is.
Je ziet dat overal terug. In het rapport over de toeslagenaffaire en in het Venetië-rapport was er serieuze kritiek op de Kamer, maar daar is gewoon nooit over gesproken. Gaat ook lastig: een onderlinge debatvorm over zichzelf kent de Kamer niet.

Er kwam de commissie Van der Staaij, maar de opbrengst daarvan was helaas erg mager.
Het is jammer dat de oppositie tegenwoordig voor het grootste deel bestaat uit klagers en drammers inderdaad. Is helemaal niets mee te beginnen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204390972
@Mondkapje Wat is jouw voorspelling voor de komende jaren met een waarschijnlijk totaal gereduceerd CDA? Is er dan nog wel een fatsoenlijk kabinet te vormen?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204391117
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2022 09:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Mondkapje Wat is jouw voorspelling voor de komende jaren met een waarschijnlijk totaal gereduceerd CDA? Is er dan nog wel een fatsoenlijk kabinet te vormen?
Wel?
Er is nu toch al geen fatsoenlijk kabinet, en Rutte III was ook geen fatsoenlijk kabinet. Er moet wel heel wat veranderen in politiek Den Haag wil er wel een fatsoenlijk kabinet komen.
pi_204391520
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 09:36 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Wel?
Er is nu toch al geen fatsoenlijk kabinet, en Rutte III was ook geen fatsoenlijk kabinet. Er moet wel heel wat veranderen in politiek Den Haag wil er wel een fatsoenlijk kabinet komen.
Rutte III en IV zijn in ieder geval kabinetten met integere politici. Dat jij en de oppositie daaraan twijfelen dat kan maar ik voorspel je alvast dat het met andere partijen niet beter gaat worden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204391563
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Rutte III en IV zijn in ieder geval kabinetten met integere politici.
Dit is een vreemde maar leuke vorm van humor. ^O^
pi_204392178
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:37 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dit is een vreemde maar leuke vorm van humor. ^O^
Wie moeten het dan gaan doen?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204392687
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wie moeten het dan gaan doen?
Andere poppetjes.
Maximale termijn instellen van ministers en staatssecretarissen. 8 jaar of 2 regeringen en daarna de landelijke politiek verlaten. Kiesstelsel veranderen zodat de Kamer deels regionaal wordt gekozen. Financiering van politieke partijen hervormen. Minder invloed van partijpolitiek. Bij voorkeur minderheidsregering die voor elk onderwerp een meerderheid moeten verwerven in de Kamer. Maar belangrijkste; ministers en staatssecretarissen die liegen en de Kamer onjuist voorlichten naar huis sturen. Dat is wederom niet gebeurd en dat heeft wederom het vertrouwen in de democratie geschonden.
pi_204392745
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:49 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Andere poppetjes.
Maximale termijn instellen van ministers en staatssecretarissen. 8 jaar of 2 regeringen en daarna de landelijke politiek verlaten. Kiesstelsel veranderen zodat de Kamer deels regionaal wordt gekozen. Financiering van politieke partijen hervormen. Minder invloed van partijpolitiek. Bij voorkeur minderheidsregering die voor elk onderwerp een meerderheid moeten verwerven in de Kamer. Maar belangrijkste; ministers en staatssecretarissen die liegen en de Kamer onjuist voorlichten naar huis sturen. Dat is wederom niet gebeurd en dat heeft wederom het vertrouwen in de democratie geschonden.
Maximale termijn van 2 regeringen, dan gaat een kabinet dus nooit meer vallen.

Kiesdistricten helpen niks tegen wantrouwen (en zorgen wel voor een scheef stelsel en risico op omkopingen, behalve als je het Duitse systeem aan gaat houden met een flexibele grootte van de Kamer).

En minder invloed partijpolitiek? Je wil dat kamerleden zich regelmatig terwijl ze nauwelijks een mandaat hebben (er zitten naast de lijsttrekkers misschien 10 kamerleden met genoeg stemmen voor een zetel in de kamer) van het partijprogramma waarvoor ze gekozen zijn niks aantrekken? Dat is pas slecht voor het vertrouwen in de politiek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 10 april 2022 @ 12:55:19 #91
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204392750
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 11:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wie moeten het dan gaan doen?
Dit vind ik altijd zo'n rare frame. Alsof dit land totaal verloren is zonder Rutte, De Jonge, Kaag. We worden door angst geregeerd dus en daarom zitten we nu al jaren met visieloze clowns en een maatschappij die op elk vlak op z'n achterste benen loopt.
pi_204392764
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:55 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Dit vind ik altijd zo'n rare frame. Alsof dit land totaal verloren is zonder Rutte, De Jonge, Kaag. We worden door angst geregeerd dus en daarom zitten we nu al jaren met visieloze clowns en een maatschappij die op elk vlak op z'n achterste benen loopt.
Nog even en we moeten ze dankbaar zijn dat ze dit voor ons willen doen. :r
pi_204392771
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:55 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Dit vind ik altijd zo'n rare frame. Alsof dit land totaal verloren is zonder Rutte, De Jonge, Kaag. We worden door angst geregeerd dus en daarom zitten we nu al jaren met visieloze clowns en een maatschappij die op elk vlak op z'n achterste benen loopt.
Maar was het met Asscher, Balkenende of Kok dan anders? Volgens mij helemaal niks, behalve dat de kamerleden voor social media minder ruimte kregen om bewindspersonen zonder tegenreactie af te breken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 10 april 2022 @ 13:00:20 #94
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204392809
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar was het met Asscher, Balkenende of Kok dan anders? Volgens mij helemaal niks, behalve dat de kamerleden voor social media minder ruimte kregen om bewindspersonen zonder tegenreactie af te breken.
Dan kun je nooit zeker stellen, maar Asscher trok bijvoorbeeld wel zijn conclusies na de toeslagenaffaire. En zo bont als Rutte het heeft gemaakt is denk ik ongeëvenaard.
  zondag 10 april 2022 @ 13:01:29 #95
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204392815
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:56 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Nog even en we moeten ze dankbaar zijn dat ze dit voor ons willen doen. :r
Dat idee krijg ik wel een beetje. De hele politiek staat in dienst van Rutte. Het is niet de Nederlandse democratie die de rode draad vormt, maar de Rutte-dynastie, om het zo maar eens te noemen.
pi_204392905
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:55 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Dit vind ik altijd zo'n rare frame. Alsof dit land totaal verloren is zonder Rutte, De Jonge, Kaag. We worden door angst geregeerd dus en daarom zitten we nu al jaren met visieloze clowns en een maatschappij die op elk vlak op z'n achterste benen loopt.
Nee dat is geen raar frame. Door de radicalisering van de oppositie hebben we nog maar een zetel of 80-90 aan bruikbare partijen voor een coalitie. Daarin zitten de beschikbare poppetjes, zo simpel is het.

Inderdaar zouden VVD en D66 wellicht wat andere mensen naar voren kunnen schuiven maar door gebrek aan ervaring acht ik de kans op falen nog groter dan met de huidige bewindspersonen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_204392976
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Nee dat is geen raar frame. Door de radicalisering van de oppositie hebben we nog maar een zetel of 80-90 aan bruikbare partijen voor een coalitie. Daarin zitten de beschikbare poppetjes, zo simpel is het.
Die radicalisering van de oppositie en de groeiende steun die dat geniet van het volk komt natuurlijk volstrekt niet door het liegen, bedriegen, gehuichel en falen van de poppetjes bij de ' constructieve' middenpartijen... Nee, die wassen hun handen in onschuld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2022 13:15:48 ]
pi_204392981
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 12:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maximale termijn van 2 regeringen, dan gaat een kabinet dus nooit meer vallen.

Kiesdistricten helpen niks tegen wantrouwen (en zorgen wel voor een scheef stelsel en risico op omkopingen, behalve als je het Duitse systeem aan gaat houden met een flexibele grootte van de Kamer).

En minder invloed partijpolitiek? Je wil dat kamerleden zich regelmatig terwijl ze nauwelijks een mandaat hebben (er zitten naast de lijsttrekkers misschien 10 kamerleden met genoeg stemmen voor een zetel in de kamer) van het partijprogramma waarvoor ze gekozen zijn niks aantrekken? Dat is pas slecht voor het vertrouwen in de politiek.
Ja dit. Overigens zou ik wat aanpassingen (zoals minimaal 3 zetels vereist om in de kamer te komen) naar het Duitse model wel prima vinden. Dat werkt nog net iets beter dan het Nederlandse.

Inperken partijpolitiek is totale flauwekul.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  zondag 10 april 2022 @ 13:22:54 #99
16715 Mylene
*schatje*
pi_204393037
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 10:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Rutte III en IV zijn in ieder geval kabinetten met integere politici. Dat jij en de oppositie daaraan twijfelen dat kan maar ik voorspel je alvast dat het met andere partijen niet beter gaat worden.
Integer nog wel? Een kind dat uit huis is geplaatst vanwege een toeslagenaffaire en nog steeds niet terug is bij een gedupeerde ouder.
pi_204393043
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 13:22 schreef Mylene het volgende:

[..]
Integer nog wel? Een kind dat uit huis is geplaatst vanwege een toeslagenaffaire en nog steeds niet terug is bij een gedupeerde ouder.
Dat is het gevolg van de bureaucratische molen. Dit gebeurde de 50 jaar voor Rutte ook gewoon alleen hadden we toen nog geen social media om dit soort schandalen op te pompen.

Overigens prima dat er nu wat kritiek op is maar de hysterische manier waarop staat me niet zo aan.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')