abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204180674
Zijn er nog meer mensen met (hevige) intolerantie tegen Vetsin en wellicht tips hebben?

In het kort: heb zolang ik mij herinner moeite met (kant-en-klaar/afhaal) Chinees eten. Krijg vrijwel direct tijdens het eten last van druk op de borst en verstikkend gevoel. Daarom eet ik het eigenlijk zelden.

Vroeger zakte dat gevoel snel weer weg en at ik het daarom altijd heel rustig. Een aantal maanden terug had ik een hele heftige reactie. Het gevoel zakte niet weg en werd alsmaar erger. Tot op het punt dat ik in paniek begon te raken omdat ademhalen steeds moeilijker ging en ik dacht te gaan stikken. Op dat moment zei ik dat ze 112 moesten bellen en sloeg mijn stem over. Toen moest ik (godzijdank) overgeven en eenmaal het eten eruit was verdwenen ook alle klachten.

Hierna had ik besloten nooit meer Chinees te eten om dit te voorkomen. Daarmee dacht ik dat het probleem opgelost zou zijn. Maar nu is het zo dat ik dit vorige week weer had bij het eten van voorgekookte rijst/groente en saté schnitzel. Niet zo heftig als de situatie hierboven, maar ook nu verdween die druk op mijn borst niet en werd het verstikkende gevoel steeds erger. Als dit gebeurt kan ik nauwelijks nog praten en durf ik niks anders te doen dan wachten tot het overgaat. Alleen dat gaat het nu niet meer lijkt het. Na een aantal minuten wekte ik (handmatig) een kots reflex op en na het overgeven verdwenen de klachten weer direct.

Nu maak ik me wel een beetje zorgen omdat het voor het eerst gebeurde buiten het Chinees eten om. Google leerde mij dat het in veel eten wordt gebruikt en dat er weinig tegen te doen is behalve voedsel waar het in zit te vermijden. Vandaar dat ik op zoek ben naar 'lotgenoten'.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204180747
Ik krijg het enorm warm en hartkloppingen door dat spul. Maar volgens mij wordt het niet bij alles gebruikt in de Chinese keuken. Maar dingen als babi pangang enzo skip ik.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_204180751
Vooral ook goed op etiketten kijken wat er in zit. Natriumglatumaat en Mononatriumglutamaat = Vetsin
Juin uit Eigen Tuin!
pi_204194706
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:05 schreef Symphonic het volgende:
Vooral ook goed op etiketten kijken wat er in zit. Natriumglatumaat en Mononatriumglutamaat = Vetsin
Het wordt in heel veel etenswaren gebruikt als ik google mag geloven. Ben sinds de laatste keren wel een beetje bang geworden voor het avondeten. Ga binnenkort er voor maar de huisarts. Volgens mij is er niks tegen te doen, maar goed...
Dag knapste man van FOK!
pi_204194751
Hoe weet je dat het Vetsin is die het veroorzaakt?
  Vis een optie? donderdag 24 maart 2022 @ 10:08:22 #6
70532 loveli
N
pi_204201368
Let ook op gistextract, dat is de "natuurlijke" variant. Glutamaten zitten in àlle chips met smaak (behalve gewoon zout), alle kippesoep/bouillionblokjes/kant en klaar sausjes, zo ongeveer alle vega-burgers en vleesvervangers, alles wat vooraf gekruid is.

Bij mij triggert het migraine, ik mijd het als de pest.

Clean eten, zelf alles kruiden en niet met kant-en-klaar pakjes/zakjes.
crap in = crap out
pi_204204558
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2022 19:24 schreef Rogue2.0 het volgende:
Hoe weet je dat het Vetsin is die het veroorzaakt?
Het is natuurlijk zelf diagnose, maar de symptomen komen 1 op 1 overeen. De intolerantie/allergie staat zelfs gekoppeld aan het eten bij de Chinees omdat ze het daar schijnbaar heel veel gebruiken. Ik had er altijd last van als ik Chinees at. Daarom eet/at ik het ook zelden.

Dit is het precies. Als ik er veel van binnen krijg dan krijg ik dus pijn op mijn borst. Dan moet ik mij volledig focussen op mijn ademhaling en dat die druk/pijn weg zakt. Als het niet weg zakt dan kost het steeds meer moeite en voelt het alsof mijn keel steeds verder dichtgeknepen wordt. Het voelt een beetje alsof er eten dwars zit in je middel.

Vroeger zakte het ook weer weg en heb ik er dus nooit wat mee gedaan. Maar de laatste 2 keer werd het steeds erger. 1x waarbij ik echt dacht te gaan stikken en zei dat mijn vriendin 112 moest bellen omdat ik nauwelijks nog kon ademhalen. Op dat moment moest ik overgeven en ging het gevoel meteen weer weg. Vorige week gebeurde het ook, maar dan voor het eerst met 'normaal' voedsel (kipsate schnitzel/rijst/groente). Toen werd het ook alsmaar erger en besloot ik zelf de kotsreflex op te wekken door wat in mijn mond te stoppen. Toen het eten eruit was verdween het gevoel ook meteen weer.

Dit maakt het best beangstigend. Maar volgens mij valt er niks tegen te doen behalve zoveel mogelijk te vermijden
Dag knapste man van FOK!
pi_204205247
Dit stofje zit ook in oude kaas, en in tomatensaus. Heb je daar dan ook last van?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204205608
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2022 16:36 schreef sigme het volgende:
Dit stofje zit ook in oude kaas, en in tomatensaus. Heb je daar dan ook last van?
Nee, in principe heb ik nooit ergens last van. Ik herken mezelf ook niet in de mildere klachten die mensen kunnen hebben.

Het lijkt bij mij dus alleen de heftige reactie te geven als ik een bepaalde hoeveelheid ervan binnenkrijg in een korte tijd.
Dag knapste man van FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')