abonnement Unibet Coolblue
pi_204451671
quote:
6s.gif Op vrijdag 15 april 2022 16:15 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn randje plantjes komt in bloei _O_ Jaar geleden geplant om de stenige terras-gevel-overgang wat te doorbreken. Wel per ongeluk de zaadjes voor planten van 15cm hoog geplant voor de deuren ipv. die voor 5cm hoog. Maar dat moet net aan lukken.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind het briljant!

Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204451707
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:15 schreef bleiblei het volgende:
Ik zoek trouwens om ontzettend lelijke palen te verbergen van de buren, iets wat 1.5-2m hoog groeit en vrij smal blijft. (Palen staan tussen een erg oude beukenhaag). Hebben jullie ideeën? Misschien toscaanse jasmijn ofzo? Dat stukje pakt behoorlijk veel zon, dus dat scheelt wel iets.
Moet het groenblijvend zijn? Toscaanse jasmijn is dan een goede optie maar vraagt geduld. Ik ben fan van pronkerwt/lathyrus: groeit als een gek, heeft weinig ruimte nodig, bloeit overdadig en zorgt langere tijd voor gevulde vazen in huis. Het enige nadeel is dat-ie in de winter volledig verdwijnt.

Ik heb volgens mij een vaste variant variant van lathyrus, want hij komt elk jaar terug. Eind vorig jaar heb ik 'em vermeerderd (dat ging heel makkelijk) en in het voorjaar op diverse plekken in de tuin gezet.

Je zou ook een combinatie van Toscaanse jasmijn en lathyrus kunnen plaatsen zodat lathyrus gauw resultaat biedt en jasmijn meer voor de lange termijn is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 16 april 2022 @ 11:13:27 #178
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_204452321
quote:
17s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het briljant!

Klaverzuring vind ik misschien wel het leukste voegenplantje. Plaatje van het internet:

[ afbeelding ]
Die groeide 'vroeger' tussen die rand, maar heb ik met veel moeite uitgeroeid omdat mijn moeder geen gele bloemen wilde.

Zelf wel fan van :Y



Het randje dat ik heb gezaaid heeft ook gele bloemen, maar dat was een gok, stond niet op de foto van het zakje ;)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 16 april 2022 @ 11:19:14 #179
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_204452345
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:40 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Toscaanse jasmijn is heel tof, blijft mooi dicht en donkergroen en de bloemen zijn dan nog extra. Hij houdt van zon, dus erg geschikt
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_204452393
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat is misschien nog wel een mooie plant voor tegen de gevel van het huis. Aan zijn naam te horen houdt die plant van warmte?
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
pi_204452626
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, doen, ik wil ‘m bij het nieuwe huis ook weer. Het was destijds de eerste plant die ik voor mijn eerste tuin aanschafte (of eigenlijk kreeg van mijn oom en tante toen we naar het naastgelegen tuincentrum gingen)
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.

Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:12:15 #182
5428 crew  miss_sly
pi_204453909
Ik vind Toscaanse jasmijn erg mooi, maar het is inderdaad een delicaat plantje. Ik had het in mijn vorige, zeer beschutte tuin op het zuiden tegen beide schuttingen. Aan de ene kant deed ie het heel mooi, aan de andere kant bleef het maar een beetje een iel dingetje. Er zat amper 5 meter tussen.

Nu heb ik er ook een aantal en die zijn wel aangeslagen, maar ze groeien echt heel erg traag. Dus ik wacht daar maar geduldig af tot het wat wordt.

Tegen de andere lange schutting heb ik een grootbladige en een kleinbladige hedera, waarbij de eerste het niet lijkt te doen. Toch teveel wind gevangen, denk ik. Ik denk erover om daar een bruidssluier bij te planten. Die woekert tenminste lekker en dan is die schutting zo begroeid. Ik heb er vanmiddag verderop een clematis apple blossom en een witte akebia bij gezet. Ook heb ik net een sleedoorn en een rode bessenstruik geplant. Bij de witte en blauwe maagdenpalm, die het dit jaar eindelijk een beetje naar hun zin lijken te hebben, heb ik een paar paarse maagdenpalmen geplaatst. Een paar echte koekoeksbloemen op de rand van de wadi en een vingerhoedskruid zomaar ergens omdat ik die mooi vind O+

Langzaam maar zeker krijgt de tuin steeds een beetje meer vorm. Ik heb twee doosjes bloemzaad gekocht met een mengsel voor geurende bloemen en voor bloemen waar vlinders opaf komen. Het is nu te winderig, ik hoop dat het morgen wat lekkerder is, zodat ik het kan zaaien.

En als er morgen inderdaad wat minder wind staat, zal ik ook weer lavameel en bentoniet strooien op de plaatsen met veel heermoes. Want ja hoor, dat steekt echt op verschillende plaatsen weer behoorlijk de kop op. Ik heb de kweker nog om advies gevraagd en dat was: lavameel, zoveel mogelijk eruit trekken met wortel en al en vooral ook accepteren dat het er nu eenmaal staat.

Intussen heeft de kersenboom toch best wat bloesems op ontluiken staan:


Is de Tulipa Elias Martin open O+


Vind ik de tulipa clusiana ook erg mooi:


De paarse maagdenpalm:


De kruipphlox doet het plaatselijk erg goed:


En de saxifraga:


Heel veel knopachtige dingen in de brem, geen idee of dat allemaal bloemen gaan worden:


Eenvoudige plant, maar ik vind hem erg mooi, de gele dovenetel


De appel- en de pruimenboom in de voortuin krijgen in ieder geval blad!

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204454002
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 12:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe lang heb je moeten wachten voor de plant iets voorstelde? Bij m'n vorige huis was de Toscaanse jasmijn na 4 jaar nog niks terwijl de passiebloem al snel weelderig groeide en bloeide.

Ik heb de Toscaanse jasmijn gestekt en in m'n nieuwe tuin geplant, maar daarvoor is de plant te delicaat. Ik heb 'em in de kas gezet en hoop dat hij daar gaat gedijen.
Hij sloeg meteen aan, binnen een jaar had hij het lelijke hoekje van de schutting bedekt. Nu was dat wel een stadstuintje in Utrecht, dus redelijk beschut, maar kennelijk had ik geluk met mijn exemplaar
pi_204454026
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:26:06 #185
5428 crew  miss_sly
pi_204454053
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2022 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Geen bruidssluier neerzetten hoor, je gaat spijt krijgen van je ongeduld.
Ik ben zeer bekend met bruidssluier :Y Ik vind hem mooi en als je geregeld rücksichlos snoeit, is ie prima te houden.
Ik hoop dat ie het tegen het stuk schutting waar het eigenlijk altijd waait een beetje wil doen. Er is niets daar dat lekker gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 16 april 2022 @ 15:35:19 #186
5428 crew  miss_sly
pi_204454129
Ik had de kweker ook nog even gevraagd naar mijn bamboe. Of er nog iets was wat ik kon doen, of dat het gewoon einde verhaal was. Hij raadde me mestkorrels aan en verder geduld. Kennelijk is dit nog het moment dat bamboe bruin is en er niet uitziet. Het duurt nog wel even voor dat weer mooi wordt. Dus ik ga er mest bij gooien en het nog even afwachten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204462278
Ik heb hier een Toscaanse jasmijn in mijn ommuurde stadstuin. Hij staat op het oosten, en krijgt in de winter nauwelijks zon, en staat in een soort van windtunnel waar al 2 passiflora's roemloos ten onder zijn gegaan, maar binnen 1 jaar had hij de bovenkant van de muur bereikt (2 m) en sindsdien wordt hij alsmaar voller.

Your mileage may vary?

Of inderdaad, zoals Monty Don zegt... niet vechten tegen de natuur maar ook niet bang zijn om het experiment aan te gaan. Sommigen hier in het topic leren dat Toscaanse jasmijn bij hen niet werkt. In dat geval zou ik het ook niet verder proberen. Maar bij mij werkt dus helaas de passiflora niet (en de blauwe regen :{ ) , terwijl er hier in de buurt prachtige oude exemplaren staan die zelfs vrucht dragen. Misschien is het de bodem? In ieder geval ga ik dat gevecht niet nog eens aan en als ik nog een passiflora plant doe ik het in een ander stuk van de tuin. En ondertussen geniet ik van mijn prachtige Toscaanse jasmijn!

Oh en ik heb 2,5 jaar geleden een stekje aan een vriendin gegeven van mijn Toscaanse jasmijn. Die heeft hem bij haar voordeur geplant en inmiddels komt hij tot bovenaan de deur *O*
  zondag 17 april 2022 @ 11:57:48 #188
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_204462356
Wij hebben ook toscaanse jasmijn. Er zijn er vorig jaar 4 neergezet door de hovenier, 2 hebben (helaas) het toen niet overleefd. De andere 2 doen het goed, maar degene die de meeste zon pakt ziet er toch wel het beste uit. Zie ook onderstaande foto :s)




Onze tuin begint ook overal lekker in bloei te staan. Vooral blauwkussen en hemelsblauw stelen momenteel de show :P. De blauwe regen begint ook goed uit te lopen en die begeleiden we nu met zorg over de pergola heen.

@Claudia_x , bedankt nog voor je hulp met de steenthijm- identificeren laatst! De dode takken heb ik ergens halverwege maart gesnoeid en het loopt nu weer uit. Hij ruikt ook echt heel fijn O+.
pi_204462379
Verder heb ik gisteren een nieuw, hoger, klimrekje gemaakt voor mijn winterbloeiende clematis in combinatie met een enorm woekerende kamperfoelie.

Ik heb kamperfoelie op 4 plaatsen staan, ik vind het op zichzelf altijd een tamelijk lelijke plant en ze zijn erg gevoelig voor luis en meeldauw volgens de experts, maar de bloemen zijn heerlijk en maken de zomer de zomer wat mij betreft. Dus ik meng ze graag met andere klimmers. Nou is het gekke dat ik er 2 op de zonnige muur heb staan. Die krijgen steevast luis en meeldauw. En 2 op ongunstige plekken. Eentje krijgt echt alleen in mei, juni en juli een beetje zon op het allermiddenste midden van de dag, en vangt veel wind. De andere staat wel beschut maar krijgt ook alleen als de zon hoger staat direct zonlicht. Nu begint het ongeveer. Deze twee groeien dus als kool, hebben nooit luis en bloeien prachtig. :?

Ze bloeien allemaal, en ze krijgen allemaal bessen, meeldauw of niet, dus ik laat ze maar kwijnen, die kwijners. Maar ik snap er niets van.

Verder heb ik gisteren een enorme bladluisverwijderingsactie gehouden met behulp van de harde waterstraal. Ik heb hier heel veel mieren die enorm ijverig zijn en grote plantages aanleggen. Gelukkig heb ik ook veel lieveheersbeestjes maar in deze tijd neemt de luis alle rozen en kamperfoelies helemaal over. Eigenlijk voornamelijk voor de kamperfoelies en voor mijn krentenboompje verwijder ik af en toe wat. De rozen hebben er blijkbaar weinig last van want die doen het toch wel goed. Maar het krentenboompje staat onder een roos met veel luis en kreeg daar in eerdere jaren erge meeldauw van. Het aangetaste blad heb ik telkens verwijderd en dit jaar zie ik nog geen enkel teken, maar het zou fijn zijn voor het kleine prille boompje als het nu eens een keer een jaar niet zoveel te verduren krijgt.
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 12:04:00 #190
5428 crew  miss_sly
pi_204462409
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 17 april 2022 @ 13:00:08 #191
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_204463037
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 12:04 schreef miss_sly het volgende:
Wat doen jullie met klimplanten tegen een schutting? Nog extra materiaal geven om zich aan op te trekken?
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 18:40:31 #192
5428 crew  miss_sly
pi_204467366
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 13:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik heb een 10x10 cm raster tegen de schutting. Behalve bij de hedera, die redt zich wel.
Dat heb ik bij de jasmijnen ook gedaan, maar die zijn amper nog bij de onderste lijnen.

Ik denk erover om achter de clematis en de akebia wat van dat kippengaas te monteren. Het gaat er toch om dat de plant een beetje houvast heeft en het zou snel genoeg weggewerkt moeten zijn, lijkt me.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204472406
Ik heb ook ofwel draad ofwel van die klimrekjes. Geen schutting maar een muur, maar als je kijkt hoe jasmijn en clematis klimmen, met van die krulsprieten, dan lijkt een schutting me ook al best een uitdaging voor ze.
  maandag 18 april 2022 @ 10:17:16 #194
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204472659
Draad is met clematis wel tricky is mijn ervaring. Die zijn erg gevoelig voor sneetjes en daarop volgende infecties. Dus je kan het beste dan wat dikker draad of zelfs touw gebruiken. Dit is minder aan de orde bij de Clematis Montana's, maar bij alle andere wel problematisch. Mijn ervaring is overigens dat Clematissen nooit problemen hebben met 10x10 rasters. Maar dan moet je ze af en toe helpen door ze weer terug in het rek te geleiden. Zonder raster of draad tegen een schutting aan laten groeien is kansloos.

Verder hebben planten die zich vastzetten aan de ondergrond geen geleiding nodig (klim hortensia, klimop, wilde wingerd etc.). Klimplanten die wikkelen wel natuurlijk.
  Moderator maandag 18 april 2022 @ 10:26:18 #195
5428 crew  miss_sly
pi_204472763
Ik heb bij de jasmijnen dus die rekken hangen, maar op de jasmijnen hebben moeite ze te bereiken, lijkt het. Nu voor de akebia en de clematis wilde ik dus iets anders proberen. Kippengaas lijkt me niet handig voor de clematis als die zo gevoelig zijn voor sneetjes, want dat gaas is ook erg dun en scherp.

Ik heb wel touw. Misschien kan ik daar wat lijnen mee trekken op de schutting.

Ik heb gisteren ook mijn bloemenperceeltje ingezaaid met een bloemenmengsel. Veel heermoes en onkruid weggehaald en alles even geinspecteerd. Vrijwel alles wat ik in het najaar heb gezet, is goed aangeslagen en begint nu uit te lopen. Ben benieuwd hoe dat er over een paar weken uitziet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204472985
Mijn clematis groeit tegen netten die je normaal over je fruit doet om vogels weg te houden. Werkt perfect.
pi_204473579
Een teruggekeerde plant uit het zaad van vorig jaar in de postzegeltuin bloeit dit jaar :o :D O+
Zo even fotootje maken *G*

Judaspenning. Mooie 'paasblom' :D





[ Bericht 12% gewijzigd door Blues op 18-04-2022 13:01:43 ]
  maandag 18 april 2022 @ 18:04:17 #198
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204476041
:D :B *O*
pi_204476117
Mijn tuin staat vol met witte judaspenning. Ooit vroeg een bevriend tuinder me uit te kijken naar zaden van de witte judaspenning, die hij voor een klant zocht. Afijn, ik zocht en vond, en kweekte op. Ten langen leste waren de plantjes niet meer nodig...en nu staan ze hier.
Ik vind de paarse veel mooier :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')