lijkt me sterk dat je veel verschil gaat zien tussen 100hz en 120hz die 120hz is vooral voor de VS bedoeld omdat beelden daar in een andere framerate worden uitgezonden.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 23:55 schreef einzeinz het volgende:
Verder heb ik ook een verversingssnelheid van 120Hz wat bij sport toch echt een meerwaarde zou moeten zijn. Iemand die weet hoe ik bij Samsung de verversingssnelheid kan aanpassen?
Refresh rate 120Hz is zo'n beetje de standaard tegenwoordig waarmee tv's geleverd worden, heeft helegaar niks met netspanning te maken.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 08:46 schreef qajariaq het volgende:
120 Hz komt mij een beetje vreemd over. Is het niet een tv die bedoeld is voor 60 Hz netspanning? (Amerika en deel van Japan).
Ik heb wel eens 4K natuurbeelden van Youtube afgespeeld op TV. Vind de verversing niet vloeiend maar het beeld is ook niet superscherp terwijl dat op de tv boven 'FULL HD' wel het geval is. Vandaar dat ik dacht dat een downgrade misschien wel iets aan de kwaliteit doet?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 08:19 schreef Dubbeldrank het volgende:
Wat Jordy hierboven zegt, er is waarschijnlijk niets mis met je tv en die kan prima scherp beeld weergeven. Als het materiaal dat je invoert van lage kwaliteit is dan zal je beeld nooit scherp worden. Waar haal jij je 4K content vandaan?
Klopt. Meeste tv's hebben 60Hz.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 08:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Refresh rate 120Hz is zo'n beetje de standaard tegenwoordig waarmee tv's geleverd worden, heeft helegaar niks met netspanning te maken.
55 inch.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 09:00 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoe groot is je tv en hoe ver zit je er vanaf?
En als je 4k content van youtube afspeelt ziet er dat wel scherp uit?
Is youtube 1080p niet scherp genoeg?
Je bedoelt de netfrequentie, niet de netspanning. En ja, historisch gezien hebben die verschillende framerates (en field rates bij interlaced materiaal) alles te maken met de verschillende frequenties (50 Hz of 60 Hz) van het lichtnet in verschillende delen van de wereld. Maar moderne TV's kunnen overweg met verschillende frame rates.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 08:46 schreef qajariaq het volgende:
120 Hz komt mij een beetje vreemd over. Is het niet een tv die bedoeld is voor 60 Hz netspanning? (Amerika en deel van Japan).
Als zelfs 4k er niet scherp uitziet klopt er iets niet. En 1080p moet er ook gewoon scherp uitzien, zeker op 3m.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:17 schreef einzeinz het volgende:
[..]
55 inch.
Ik zit er 3m. vandaan.
4K content via Youtube ziet er niet beter uit dan 2K.
Heb je de TV niet bekeken voordat je deze kocht?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:16 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Klopt. Meeste tv's hebben 60Hz.
Ik heb er 120Hz, vooral bij sportwedstrijden zou dat vloeiend moeten zijn maar ik vind m'n 7 jaar oude Samsung TV (Full HD) veel beter.
Jawel, in meerdere winkels. Maar daar speelt zo'n demomodel dat ALTIJD zeer scherp en goed qua kleuren zit.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Heb je de TV niet bekeken voordat je deze kocht?
TV's in winkels staan doorgaans niet goed ingesteld. Maar ondanks dat zie ik toch altijd grote kwaliteitsverschillen en zijn er maar weinig TV's die een echt goed beeld geven.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 22:10 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Jawel, in meerdere winkels. Maar daar speelt zo'n demomodel dat ALTIJD zeer scherp en goed qua kleuren zit.
Zelfs TV's van 400 euro spelen in de winkel mooi.
Correctie: er wordt helemaal niet met 120 Hz uitgezonden. HDTV in Nederland via de kabel is 1080i 25 Hz of soms (bijvoorbeeld ARD en ZDF) 720p 50 Hz.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 22:37 schreef Sjemmert het volgende:
120 Hz is handig voor gamen, de nieuwe PlayStation en Xbox ondersteunen games tot 120 Hz. Voor tv heb je er weinig aan want er wordt vrijwel niets in 120 Hz uitgezonden.
Wat kan je zelf nog instellen dan? Beeldverhouding kan je misschien overrulen maar dat is imho ongeveer het enige wat de beeldkwaliteit kan beïnvloeden. Ik mis al tientallen jaren zelfs het knopje om helder of donker te kunnen zetten. In de praktijk kan je de invoer kiezen en het volume. De rest hoort op standaard gewoon een fatsoenlijk beeld te produceren. @TS, al eens naar standaardwaarden gereset?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 22:51 schreef Riparius het volgende:
TV's in winkels staan doorgaans niet goed ingesteld.
Alles is in te stellen via een menu, dus niet via 'knopjes'. Een beetje TV heeft al gauw tientallen instellingen die het beeld beïnvloeden. Zie bijvoorbeeld deze simulatie van de beeldinstellingen van een Samsung TV, en die is niet eens volledig. Het is ook nog eens zo dat moderne TV's meestal afzonderlijke instellingen per bron kunnen toepassen en onthouden.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat kan je zelf nog instellen dan? Beeldverhouding kan je misschien overrulen maar dat is imho ongeveer het enige wat de beeldkwaliteit kan beïnvloeden.
Er zijn aparte instellingen voor de helderheid en voor de achtergrondverlichting.quote:Ik mis al tientallen jaren zelfs het knopje om helder of donker te kunnen zetten.
Nou, bij LG en bij Sony heb ik dat nooit kunnen ontdekken. Dan hebben ze die menu's wel erg verstopt want ik heb er echt wel naar gezocht.quote:Op zondag 20 maart 2022 13:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Alles is in te stellen via een menu, dus niet via 'knopjes'. Een beetje TV heeft al gauw tientallen instellingen die het beeld beïnvloeden. Zie bijvoorbeeld deze simulatie van de beeldinstellingen van een Samsung TV, en die is niet eens volledig. Het is ook nog eens zo dat moderne TV's meestal afzonderlijke instellingen per bron kunnen toepassen en onthouden.
[..]
Er zijn aparte instellingen voor de helderheid en voor de achtergrondverlichting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |