abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204096684
Goedendag,

Ik heb jullie advies nodig. Ik heb 10 jaar een hele lieve kat. Nou ja lief...de laatste paar maanden niet echt meer. Mijn kat gaat elke dag om de haverklap naar de buren om daar gezellig te zijn en te snaaien. Met als gevolg dat hij verandert in zijn gedrag en zijn voer bij ons niet meer eet. Met gedrag bedoel dat hij op tafel springt of probeert mijn eten van mijn bord te pakken terwijl hij dat daarvoor helemaal niet deed. Ook wordt hij steeds afstandelijker terwijl het daarvoor een echt gezelligheidsdier was.

Ik heb al een paar keer met de buren hier over gehad dat ik het niet wil dat mijn kat bij hun in huis komt laat staan dat hij daar kan eten. Ze zeggen dat ze daar aan zullen denken maar ik heb sterk het vermoeden dat ze niet echt hun best doen. Laatst liep ik langs hun huis en zat mijn kat bij hun op de vensterbank. Ik had aangebeld en gevraagd of ik mijn kat terug kon krijgen. Ik kreeg daarna wel allerlei redenen te horen hoe dat kwam en dat ze er op zullen letten maar toch echt hun best doen ze niet.

Onze kat kan bij hun naar binnen omdat zij zelf twee katten hebben en om die reden een kattenluik hebben waardoor onze kat vrij toegang heeft. Voor je weet komt mijn kat niet eens meer terug.

Ik begin een beetje moedeloos van te worden want ik betaal steeds het eten, kosten van de jaarlijkse prikjes, kattenoppas als wij op vakantie gaat ect. Zelf zat ik er aan te denken om weer aan te bellen hun te verzoeken per direct er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat mijn kat daar niet meer naar binnen gaat en dat ze anders zelf maar voor die kat kunnen zorgen. Dan zet ik zijn hele hebben en houden bij hun op de stoep en zet ik zijn chip op hun adres.

Wat zijn in deze trend mijn rechten want het is mijn kat en anders wat adviseren jullie?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_204096699
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 01:56 schreef HSG het volgende:
Wat zijn in deze trend mijn rechten want het is mijn kat en anders wat adviseren jullie?
Ik zou de kat niet meer buiten laten.

Mocht je dat niet zien zitten, de kat alleen in de achtertuin naar buiten laten en op je schutting verfrollers plaatsen zodat het dier met de poten terug in de tuin wordt afgerold op het moment dat ie op de schutting wil springen, naar je buren toe.
Google is your friend, abuse your friends
pi_204096701
Tja, jouw kat heeft inderdaad niks te zoeken in hun huis. Wat je zou kunnen doen is je kat binnen houden. Of zo'n speciale kattenluik voor hun te kopen die alleen open gaat voor bepaalde zendertjes (die in hun halsband zal zitten).

Het is niet hun verantwoordelijkheid om katten die niet van hun zijn buitenhuis te houden. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kat. Sterker nog. Mocht jouw kat aantoonbare/bewijsbare schade aanbrengen in hun huis dan mag jij daar voor betalen.
  woensdag 16 maart 2022 @ 03:25:59 #4
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_204096711
Het is jouw kat, dus lijkt me ook jouw verantwoordelijkheid dat ie niet bij de buren kan komen als jij dat niet wilt.
Dus of binnen houden of de tuin voldoende afzetten.
  woensdag 16 maart 2022 @ 05:47:48 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_204096754
Houd je kat binnen.

Is beter voor de natuur ook.
Dum de dum
  woensdag 16 maart 2022 @ 06:10:54 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204096782
Los van de wet en dergelijke. Als katten hun leefomgeving niet prettig vinden kunnen ze er voor kiezen hun heil ergens anders te zoeken. De kat binnen houden gaat dat niet oplossen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_204097031
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 06:10 schreef Megumi het volgende:
Los van de wet en dergelijke. Als katten hun leefomgeving niet prettig vinden kunnen ze er voor kiezen hun heil ergens anders te zoeken. De kat binnen houden gaat dat niet oplossen.
Als de kat bij de buren meer eten krijgt, vindt de kat dat prettiger maar het is op de langer termijn niet beter voor het beest.

Net als dat een mens niet elke dag naar de Mac moet gaan, terwijl sommigen dat de prettigste optie zouden vinden.
gr gr
  woensdag 16 maart 2022 @ 07:50:20 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204097122
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2022 07:34 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Als de kat bij de buren meer eten krijgt, vindt de kat dat prettiger maar het is op de langer termijn niet beter voor het beest.

Net als dat een mens niet elke dag naar de Mac moet gaan, terwijl sommigen dat de prettigste optie zouden vinden.
Dat bedoelde in niet. Katten lopen wel vaker weg als ze zich niet prettig voelen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_204097298
Mijn kat kan wel naar buiten, alleen naar de achtertuin die is afgeschermd zodat hij nergens overheen kan klimmen, naar de buren bijvoorbeeld. Wat ook een voordeel is dat hij niet aangereden kan worden. En dus geen overlast door bij de buren in de tuin te schijten. Het gaat al jaren prima.
  woensdag 16 maart 2022 @ 08:32:03 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_204097426
TS laat zijn kat vrij rondlopen en vraagt dan actie van z'n buren om op z'n fucking kat te letten. Het gore lef.
Het enige recht wat je hebt is jouw huisdier in huis houden als je niet leuk vindt wat hij buiten allemaal doet.
  woensdag 16 maart 2022 @ 08:42:56 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204097527
quote:
'Ontvoerde' poezen leiden regelmatig tot burenruzie: 'Katten zijn opportunisten'
Eigenaren verdrietig

Na de uitzending van 'Mr. Frank Visser doet uitspraak' over poes Sheba die regelmatig bij de buren zat, stroomden de reacties van katteneigenaren binnen. Veel katten zoeken hun heil (tijdelijk) ergens anders.
In de uitzending zeggen de woedende eigenaren van kat Sheba dat de buren hun kat hebben ontvoerd. De buren vinden dat de eigenaren niet goed voor het beestje zorgen en gaan er daarom zelf mee naar de dierenarts. Ook hebben ze de kat naar het pension gebracht toen ze op vakantie gingen.
Veel katteneigenaren herkenden zich in de situatie en deelden op internet massaal hun ervaringen. "De buren lieten hun kinderen zelfs speeltjes en voer voor 'de kat', mijn kat dus, kopen", zegt Sanne, niet haar echte naam. Het begon toen ze op vakantie was. "De oppas voor de kat liet weten dat de kat al een paar dagen niet kwam opdagen. Kinderen uit de buurt vertelden ons later dat mensen aan het einde van de straat onze kat hadden."

'Op een dag was ze verdwenen'
Toen Sanne aanbelde en haar kat terugvroeg, vertelde de buurvrouw dat ze de kat zielig vond en dacht dat hij niet goed werd verzorgd. "Ik wilde niet dat onze kat daar zat, en helemaal niet dat ze hem eten gaven. Hij krijgt speciaal voer voor zijn nieren. Ik heb de buren erop aangesproken en de kat een paar weken binnengehouden. Toen was het over."
Ook poes Mauwtje van Carmella ging er regelmatig vandoor. "Op een dag was ze ineens verdwenen. Niet veel later werd ik gebeld door de dierenambulance dat ze bij een ouder echtpaar zat. Toen dat echtpaar nog een keer belde naar de dierenambulance hebben we maar nummers uitgewisseld."

Vakantieadres
Carmella kreeg een appje als Mauwtje weer eens bij het oudere echtpaar in de tuin zat. "Ik noemde het haar vakantieadres. Wij hebben vier kinderen, Mauwtje zocht bij hen de rust op. Ik gaf haar geen ongelijk. Het oudere echtpaar had op een gegeven moment een mandje op de slaapkamer gezet. En als ze op vakantie waren en ik was Mauwtje kwijt, keek ik als eerste bij hen in de tuin.
Toen Carmella twee jaar geleden naar de andere kant van de stad verhuisde, heeft het echtpaar Mauw nog even gedag gezegd. Mauw heeft vijf jaar heen en weer gelopen. "Het echtpaar was gek op haar. Vorig jaar is Mauw overleden, ik heb ze meteen gebeld om het ze te vertellen."

'Een kat is een opportunist'
De verklaring van het kattengedrag is volgens kattengedragstherapeut Adriënne van ’t Wout ontzettend simpel. "Een kat is een opportunist. Die gaat daar heen waar hij zich fijn voelt of waar iets te halen valt. Als buren een kat binnenlaten of hem iets te eten geven, ziet hij dat als beloning en komt hij terug. Krijgt hij een rotschop, dan weet hij: bij die mensen moet ik niet zijn."
Een kat kan ook om andere redenen even ontsnappen aan zijn baasjes. Van 't Wout: "Als een kat bij een druk gezin woont, of waar een hond is, of waar de kattenbak niet schoon is, kan het zijn dat de kat denkt: ik vertrek naar de buren."

Burenruzies
Dat is volgens Van 't Wout wat katten doen. "Vaak gaan ze nog even terug naar het oude huis, maar het kan ook zijn dat katten niet meer naar huis terug willen."
De buren denken volgens dan vaak dat het een aanlopertje is. "Ze laten de kat bij hen wonen, daar zijn hele ruzies over. Als je thuis weinig aandacht hebt voor de kat en de buurvrouw knuffelt hem de hele tijd, dan pakt hij zijn biezen en gaat hij ervandoor."

Bron

Jouw kat zal dan niet de enige zijn die bij jouw buren komt eten. Met een kattenluikje dat in te stellen is op de chip van hun eigen katten, zouden ze vrij eenvoudig vreemde katten buiten kunnen houden. Helaas lijken ze het wel prima te vinden dat jouw kat bij hen zit en je kat ook. -O-

Maak het bij jou thuis leuker voor je kat. En/of gooi het er bij de buren op dat jouw kat alleen zijn dieetvoer mag. Bied aan om te helpen zo’n chip-kattenluikje te helpen installeren.

Ik ken helaas voorbeelden waarbij buurtgenoten zo fanatiek waren met katten binnenhalen en voeren dat diegene haar kat permanent heeft laten verhuizen naar haar dochter. Liever dat de kat daar zat dan 24/7 bij mensen die doof waren voor alle smeekbedes. :{
The love you take is equal to the love you make.
  Vis een optie? woensdag 16 maart 2022 @ 08:50:46 #12
70532 loveli
N
pi_204097605
Die aflevering van Frank Visser was wel bijzonder.
crap in = crap out
pi_204097660
Wat een voorspelbare reacties hier. Mijn kat komt al 10 jaar buiten alleen de laatste maande gaat hij bij de buren naar binnen. Het is mijn kat, en ondanks dat het ook mijn verantwoording is, zijn de buren verantwoordelijk voor om ervoor te zorgen dat dat beest niet bij hun in huis komt. Hun katten lopen ook buiten rond.

Dat beest heeft hier alles wat het nodig heeft.

En wat ik ook al eerder zei heb ik meer de neiging om daar heen te gaan en hun voor de keuze te zetten: of je zorgt ervoor dat die kat uit het huis weg blijft want ik geef tenslotte geen toestemming daarvoor of je zorgt er zelf maar voor en zet ik zijn hele hebben en houden bij hun op de stoep
pi_204097758
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2022 08:56 schreef HSG het volgende:
Wat een voorspelbare reacties hier. Mijn kat komt al 10 jaar buiten alleen de laatste maande gaat hij bij de buren naar binnen. Het is mijn kat, en ondanks dat het ook mijn verantwoording is, zijn de buren verantwoordelijk voor om ervoor te zorgen dat dat beest niet bij hun in huis komt. Hun katten lopen ook buiten rond.

Dat beest heeft hier alles wat het nodig heeft.

En wat ik ook al eerder zei heb ik meer de neiging om daar heen te gaan en hun voor de keuze te zetten: of je zorgt ervoor dat die kat uit het huis weg blijft want ik geef tenslotte geen toestemming daarvoor of je zorgt er zelf maar voor en zet ik zijn hele hebben en houden bij hun op de stoep
En als het nou om een kind ging in plaats van een kat?
pi_204097806
quote:
Ik snap echt niet waar je je druk om maakt. Je neemt een kat met z'n opportunisme en karakter en dan spreek je de buren daarop aan??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204097894
quote:
Waarom zijn ze daar verantwoordelijk voor? Ze lokken dat beest toch niet, ze sluiten hem ook niet op oid. Hij heeft een eigen wil en gaat daar zitten. Als zij dat niet erg vinden, gaan ze zich daar echt niet druk om maken. Dus als het voor jou wel vervelend is, dan moet jij het oplossen.

Als jouw oplossing is om alles dan maar bij de buren neer te zetten, doe je alsnog alsof het hun fout is. Zij zijn niet de oorzaak en niet degene die er een probleem mee hebben.
pi_204097937
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 09:26 schreef Myraela het volgende:

[..]
Waarom zijn ze daar verantwoordelijk voor? Ze lokken dat beest toch niet, ze sluiten hem ook niet op oid. Hij heeft een eigen wil en gaat daar zitten. Als zij dat niet erg vinden, gaan ze zich daar echt niet druk om maken. Dus als het voor jou wel vervelend is, dan moet jij het oplossen.

Als jouw oplossing is om alles dan maar bij de buren neer te zetten, doe je alsnog alsof het hun fout is. Zij zijn niet de oorzaak en niet degene die er een probleem mee hebben.
Ik heb hun geen toestemming gegeven om mijn kat in huis te nemen. Dan moeten ze dat ook niet doen.
  woensdag 16 maart 2022 @ 09:34:09 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204097948
De buren zouden de kat hun huis uit kunnen zetten als die binnen komt, eten voor hem weghalen. Ik vind het wel makkelijk om te zeggen dat het helemaal bij TS ligt.
pi_204097952
Je maakt van jouw eigen probleem het probleem van de buren. Zij zijn niet verantwoordelijk voor jouw kat. Geen idee waarom zij allerlei aanpassingen zouden moeten doen voor jouw kat.

De buren hoeven niet van hun huis 'n fort te maken (bij wijze van) zodat jouw kat niet meer bij hun naar binnen kan. Hun kattenluik dichtspijkeren betekent ook dat hun katten niet meer naar binnen kunnen. Lijkt me geen optie.

Je zult zelf moeten zorgen dat jouw kat niet meer bij de buren komt.
pi_204097954
De kat van de buren prefereert mijn huis ook ondanks dat ik hem zelden eten geef. Waarschijnlijk omdat ik chill ben en het bij hen tiefus druk is met kinderen en allerlei andere dieren.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 16 maart 2022 @ 09:37:06 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_204097968
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 09:34 schreef Halcon het volgende:
Je maakt van jouw eigen probleem het probleem van de buren. Zij zijn niet verantwoordelijk voor jouw kat. Geen idee waarom zij allerlei aanpassingen zouden moeten doen voor jouw kat.

De buren hoeven niet van hun huis 'n fort te maken (bij wijze van) zodat jouw kat niet meer bij hun naar binnen kan. Hun kattenluik dichtspijkeren betekent ook dat hun katten niet meer naar binnen kunnen. Lijkt me geen optie.

Je zult zelf moeten zorgen dat jouw kat niet meer bij de buren komt.
Kattenluik op chip. Werkt perfect.

https://www.petporte.nl/
pi_204097980
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2022 09:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zou wel fair zijn als TS dat dan betaalt voor de buren.
pi_204097982
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2022 09:32 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik heb hun geen toestemming gegeven om mijn kat in huis te nemen. Dan moeten ze dat ook niet doen.
Ze nemen hem ook niet in huis, dat doet de kat zelf.

Je kunt heus wat aan ze vragen, maar geef ze dan een kattenluikje met een chip. Zij hoeven geen geld uit te geven aan jouw probleem.
pi_204097994
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2022 09:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

quote:
Met de timerfunctie kunt u uw huisdieren bepaalde tijd binnenhouden. Bijvoorbeeld van 22:00 tot 07:00. Katten mogen wel naar binnen, maar niet naar buiten.
De timerfunctie kunt u bijvoorbeeld gebruiken om uw katten s'nachts binnen te houden
Ook dit is wel nice. Voor de vogelstand oa. Leren katten op den duur niet tijdig het huis te verlaten tho?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204098024
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2022 09:34 schreef Lienekien het volgende:
De buren zouden de kat hun huis uit kunnen zetten als die binnen komt, eten voor hem weghalen. Ik vind het wel makkelijk om te zeggen dat het helemaal bij TS ligt.
Dus het eten van hun eigen katten weg halen omdat het ongedierte van de buren langs komt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop